Kendelse af 30-08-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-09-2018

Indkomståret 2011

SKAT har givet nedslag i klagerens danske skatteberegning med 9.673 kr., svarende til betalt skat i Nederlandene på 1.302 EUR. SKAT har endvidere i indkomstopgørelsen givet fradrag efter ligningslovens § 8 M, stk. 2, med 29.910 kr., svarende til betalte obligatoriske udenlandske sociale bidrag på 4.026 EUR.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2012

SKAT har givet nedslag i klagerens danske skatteberegning med 9.888 kr., svarende til betalt skat i Nederlandene på 1.331 EUR. SKAT har endvidere i indkomstopgørelsen givet fradrag efter ligningslovens § 8 M, stk. 2, med 31.916 kr., svarende til betalte obligatoriske udenlandske sociale bidrag på 4.296 EUR.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2013

SKAT har givet nedslag i klagerens danske skatteberegning med 12.912 kr., svarende til betalt skat i Nederlandene på 1.738 EUR. SKAT har endvidere i indkomstopgørelsen givet fradrag efter ligningslovens § 8 M, stk. 2, med 21.902 kr., svarende til betalte obligatoriske udenlandske sociale bidrag på 2.948 EUR.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Faktiske oplysninger

I 2011, 2012 og 2013 boede klageren på adressen [adresse1], [by1], [by2]. Hun var i disse indkomstår fuldt skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark efter artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 1. juli 1996 mellem Danmark og Nederlandene.

Klageren modtog pension fra Nederlandene på brutto 28.653 EUR i 2011, 29.068 EUR i 2012 og 28.092 EUR i 2013.

Klageren betalte i 2011 ”Nominale bijdrage”, ”Vervangende bijdrage AWBZ” og ”Vervangende bijdrage Zvw” til Nederlandene for et samlet beløb på 4.026 EUR. Endvidere er der betalt 1.302 EUR i nederlandsk skat (”Loonbelasting”).

I 2012 betalte klageren ”Nominale bijdrage”, ”Vervangende bijdrage AWBZ” og ”Vervangende bijdrage Zvw” til Nederlandene for et samlet beløb på 4.296 EUR, og hun betalte 1.331 EUR i nederlandsk skat (”Loonbelasting”).

I 2013 betalte klageren ”Nominale bijdrage” og ”Vervangende bijdrage AWBZ” til Nederlandene for et samlet beløb på 2.948 EUR, og hun betalte 1.738 EUR i nederlandsk skat (”Loonbelasting”).

Betalte ”Nominale bijdrage”, ”Vervangende bijdrage AWBZ” og ”Vervangende bijdrage Zvw” er ikke omtalt eller medtaget under punktet ’betalt skat’ i de kontroloplysninger, SKAT har modtaget fra de nederlandske myndigheder.

SKATs afgørelse

SKAT har ved indkomstopgørelsen givet fradrag for betalte ”Nominale bijdrage”, ”Vervangende bijdrage AWBZ” og ”Vervangende bijdrage Zvw” efter ligningslovens § 8 M, stk. 2, og har i skatteberegningen givet nedslag med beløb svarende til den betalte skat til Nederlandene (”Loonbelasting”).

SKAT har anført følgende:

”SKAT har ændret grundlaget for din skat for 2011-2013 sådan:

Indkomståret 2011

Førtidspension fra Nederlandene er selvangivet med202.532 kr.

Det fremgår af Jaaropgaaf 2011, at du har betalt obligatoriske,

sociale bidrag til Nederlandene. Disse bidrag anses som

fradragsberettigede i din skattepligtige indkomst,

jf. Ligningslovens § 8M, stk. 2 og Personskattelovens § 3, stk. 2, nr. 7.

Beløbet er opgjort til 4.026 EUR (829 EUR + 1.804 EUR +

1.393 EUR) og omregnet til kurs 742,930. Fradraget kan herefter

opgøres til-29.910 kr.

Indkomsten skal derfor ansættes til / nedsættes med172.622 kr.-29.910 kr.

Nederlandsk indkomstskat, inklusiv sociale bidrag, er selvangivet med 39.583 kr.

Det er kun egentlige indkomstskatter, der kan indgå i den danske

skatteberegning efter credit reglen, jf. artikel 2 i den dansk / nederlandske

dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Ifølge den indsendte Jaaropgaaf for 2011 samt SKATs kontroloplysninger

udgjorde den i Nederlandene betalte indkomstskat 1.302 EUR. Beløbet kan

ved kurs 742,930 omregnes til / godkendes med 9.673 kr.

Indkomståret 2012

Førtidspension fra Nederlandene er selvangivet med215.955 kr.

Det fremgår af Jaaropgaaf 2012, at du har betalt obligatoriske,

sociale bidrag til Nederlandene. Disse bidrag anses som

fradragsberettigede i din skattepligtige indkomst,

jf. Ligningslovens § 8M, stk. 2 og Personskattelovens § 3, stk. 2, nr. 7.

Beløbet er opgjort til 4.296 EUR (920 EUR + 1.977 EUR +

1.399 EUR) og omregnet til kurs 742,930. Fradraget kan

herefter opgøres til-31.916 kr.

Indkomsten skal derfor ansættes til / nedsættes med184.039 kr.-31.916 kr.

Nederlandsk indkomstskat, inklusiv sociale bidrag, er selvangivet med 42.483 kr.

Det er kun egentlige indkomstskatter, der kan indgå i den danske

skatteberegning efter credit reglen, jf. artikel 2 i den dansk / nederlandske

dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Ifølge den indsendte Jaaropgaaf for 2012 samt SKATs kontroloplysninger

udgjorde den i Nederlandene betalte indkomstskat 1.331 EUR. Beløbet kan

ved kurs 742,930 omregnes til / godkendes med 9.888 kr.

Indkomståret 2013

Førtidspension fra Nederlandene er selvangivet med208.703 kr.

Det fremgår af Jaaropgaaf 2013, at du har betalt obligatoriske,

sociale bidrag til Nederlandene. Disse bidrag anses som

fradragsberettigede i din skattepligtige indkomst,

jf. Ligningslovens § 8M, stk. 2 og Personskattelovens § 3, stk. 2, nr. 7.

Beløbet er opgjort til 2.948 EUR (913 EUR +2.035 EUR)

og omregnet til kurs 742,930. Fradraget kan

herefter opgøres til-21.902 kr.

Indkomsten skal derfor ansættes til / nedsættes med186.801 kr.-21.902 kr.

Nederlandsk indkomstskat, inklusiv sociale bidrag, er selvangivet med 35.508 kr.

Det er kun egentlige indkomstskatter, der kan indgå i den danske

skatteberegning efter credit reglen, jf. artikel 2 i den dansk / nederlandske

dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Ifølge den indsendte Jaaropgaaf for 2013 samt SKATs kontroloplysninger

udgjorde den i Nederlandene betalte indkomstskat 1.738 EUR. Beløbet kan

ved kurs 742,930 omregnes til / godkendes med 12.912 kr.

1. Særligt vedrørende opgørelse af betalt, udenlandsk skat i relation til fagforening

SKAT har bemærket, at du ved opgørelsen af den betalte, udenlandske skat for 2012 og 2013 medtager mindre beløb, der omtales som "Fagforening". Beløbet er for 2012 beregnet til kr. 678 og kr.

696 for 2013.

SKAT har ikke fundet, at disse beløb kan anses som hverken et obligatorisk socialt bidrag eller som en egentlig nederlandsk indkomstskat, jf. næste afsnit.

Det er SKATs opfattelse, at begrebet "obligatoriske bidrag" skal forstås som egentlig lovpligtige sociale bidrag til ordninger, som en person efter EF-forordninger eller mellemfolkelige aftaler er omfattet af. På det foreliggende grundlag har SKAT ikke fundet, at de omtalte beløb m.m. opfylder denne betingelse.

I dit brev fra den 25. januar 2015 oplyser du følgende vedrørende dette punkt:

"Fagforening: til 2012 og 2013, ifølge skattens oplysninger kan jeg få fradrag til min fagforenings kontingent. Under; kontingent til fagforening stå: Du kan få fradrag for: Det normale kontingent til din fagforening. Hvis jeg har udfyldt det forkert, vil jeg bede De om at overføre det på det rigtige felt på selvangivelse. "

SKATs endelige vurdering vedrørende punktet:

Ligningslovens § 13, stk. 1 fastlægger, at en skatteyder kan fradrage udgifter til kontingenter for medlemskab af fagforeninger og andre faglige sammenslutninger, der har til hovedformål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, som vedkommende tilhører. (SKATs markering)

Fradraget er dog også betinget af, at der sker indberetning af medlemmernes kontingentbetaling til SKAT, jf. Ligningslovens § 13, stk. 2 sammenholdt med Skattekontrollovens § 8T, stk. 1.

Af SKATs juridiske vejledning, afsnit C.A.4.3.1.3 fremgår det tillige, at

"Pensionister kan ikke fratrække kontingent til deres hidtidige fagforeninger. "

Samlet finder SKAT, at du ikke er berettiget til fradrag for faglige kontingenter, jf. ovenstående gennemgang.

2. Fastlæggelse af begrebet "indkomstskat" i relation til den dansk / nederlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst (er uændret i forhold til tidligere).

Artikel 2 i den dansk/ nederlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst fastslår, at den pågældende overenskomst omhandler følgende skatter:

Stk. 1. Denne overenskomst skal finde anvendelse på indkomst- og formueskatter, der udskrives på en af staternes, dens politiske underafdelingers eller dens lokale myndigheders vegne, uanset hvordan de opkræves.

Stk. 2. Som indkomst- og formueskatter skal anses alle skatter, der pålignes hele indkomsten, hele formuen eller dele af indkomsten eller formuen, herunder skatter på fortjeneste ved afhændelse af løsøre eller fast ejendom, skatter på det samlede beløb af gager eller lønninger udbetalt af foretagender, såvel som skatter på formuegoder.

Stk. 3. De gældende skatter, på hvilke overenskomsten skal finde anvendelse, er især:

a) i Nederlandene:

- de inkomstenbelasting (indkomstskat),

- de loonbelasting (lønskat),

- de veenootschapsbelasting (selskabsskat) herunder ...

b) i Danmark (er ikke gengivet)

stk. 4. Overenskomsten skal også finde anvendelse på alle skatter af samme eller væsentlige samme art, der efter denne overenskomsts underskrivelse pålignes som tillæg til eller i stedet for de gældende skatter

I SKATs juridiske vejledning, afsnit C.F.8.2.2.2.4 - Udenlandske skatter omfattet af DBO 'erne - fremgår det, at

"Der findes ikke nogen liste over, hvilke udenlandske skatter der omfattet af DBO'erne .....

Grundlæggende er det afgørende, om der er tale om en indkomstskat eller ej. Hvis det er en indkomstskat, er den omfattet af DBO'en. Hvis der i stedet er tale om en form for afgift, er den ikke omfattet af DBO'en.

...

Sociale bidrag er ikke en indkomstskat omfattet af DBO'erne. Obligatoriske sociale bidrag kan i stedet være fradragsberettigede efter LL § 8 M."

For Nederlandenes vedkommende omfatter overenskomsten ikke bidrag til Volksversekeringen (en folkepensionsordning), jf. TfS 2000, 106 Ø.

I TfS 1985, 524 DEP blev det tillige fastslået, at bidrag til nederlandske, sociale forsikringer ansås ikke for at være en skat omfattet af overenskomsten.

SKAT har i forlængelse af ovenstående gennemgang vurderet, at de af dig betalte, nederlandske sundheds bidrag ikke kan anses som en indkomstskat, der er omfattet af artikel 2 i den dansk / nederlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst.

SKAT har i den forbindelse lagt vægt på følgende punkter:

• Generelt er det SKATs opfattelse, at sociale bidrag er kendetegnet ved, at den enkelte (eller eventuelt dennes arbejdsgiver) betaler til finansiering af sociale ordninger. Med indbetaling af sociale bidrag følger en veldefineret ret eller adgang til senere sociale ydelser, en slags social "øremærkning". Der er derfor en relativ klar sammenfald mellem den, der betaler disse bidrag og den, som er berettiget til at modtage de sociale ydelser m.m.

• Derimod er SKATs opfattelse, at indkomstskatter er kendetegnet ved, at der sker en generel beskatning (af en given indkomst) til generel finansiering af offentlige udgifter m.m. Ved indkomstskatter kan derfor ikke konstateres samme klare / direkte sammenfald mellem den, der betaler en indkomstskat og den, som er modtager af forskellige offentligt ydelser m.m.

• De sociale bidrag er ikke omtalt / medtaget i kontroloplysningerne fra Nederlandene (under punktet "betalt skat"). Det tolker SKAT som, at de nederlandske pensionsudbetalere m.m. heller ikke har anset disse beløb som indkomstskatter, der er omfattet af den dansk/ nederlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst.

• Bidragene omtales som "bijdrage" i de årlige Jaaropgaaf, du har indsendt til SKAT. Det er SKATs opfattelse, at dette udtryk bedst kan oversættes med ordet "bidrag" og ikke med ordet "skat" eller "indkomstskat".

• Generelt er det SKATs opfattelse, at disse nederlandske, sociale bidrag konkret er øremærket til udgifter vedrørende sygdomsbehandling m.m. i det omfang, du eventuelt måtte få behov herfor. Derved adskiller disse øremærkede bidrag sig fra en almindelig indkomstskat som beskrevet / fastlagt af SKAT ovenfor.

3. Dine indsigelser.

I dit brev fra den 25. januar 2015 fremkommer du med følgende indsigelser til SKATs forslag til indkomstændring fra den 13. januar 2015.

”I Anledning af Deres svar den 13. januar 2015, kan jeg sige at jeg er UENIG med Deres forslag. På tidpunkt har jeg kontaktet [skattecenter1]. [person1], angående udfyldning af udvidet selvangivelse, i forbindelse med udenlandskskat og sundhedsbidrag.

Han har vejled mig igennem formular og det kun jeg fratrækkes på samme mode i rubrikken "nedslag udenlandsskat".

Som pensionist boende i Danmark og modtage en Førtidspension fra en anden medlemsskat, Nederlandene, hor jeg afdrage sygeforsikringspræmier, kan jeg få skattelempelse i Danmark. Se sidste afsnit brev Europæiske kommission, 03.07.06. *[...]

Se venligst bilag, side 2.

Deres beregninger er ikke ifølge Europæiske aftale, derfor syns jeg at I ikke skal ændre nogen.

.....”

Bilagt dit brev var kopi af brev fra den Europæiske kommission på hollandsk og dansk oversættelse med j.nr. 03.07.06*[...].

4. SKATs endelige vurdering.

Indledningsvis kan det nævnes, at SKAT for så vidt er enig i, at du har ret til en "skattelempelse" i Danmark i relation til den nederlandske indkomstskat og de sociale bidrag, der udspringer af din nederlandske pension.

SKAT lægger derfor ikke op til, at der skal ske en reduktion i det samlede beløb, du tidligere har medtaget på din selvangivelse som "Betalt udenlandsk skat" for 2011, 2012 og 2013.

Dog er det fortsat SKATs opfattelse, at der skal foretages en sondring / opdeling mellem egentlige indkomstskatter og obligatoriske udenlandske sociale bidrag. Det er den opdeling, SKAT har foretaget i de gennemførte indkomstændringer m.m. for 2011 - 2013, jf. ovenfor.

Som nævnt i SKATs forslag til indkomstændring fra den 13. januar 2015, er det kun egentlige indkomstskatter, der kan indgå i den danske skatteberegning som en betalt udenlandsk skat efter credit reglen. Obligatoriske sociale bidrag kan derimod alene fradrages i den skattepligtige indkomst, jf. Ligningslovens § 8M, stk. 2.

Der henvises til ovenstående afsnit 2 for yderligere begrundelse for SKATs ændring.

I forlængelse heraf har SKAT tillige bemærket, at i det brev fra den Europæiske Kommission (oversættelsen), du medsendte dit brev fra den 25. januar 2015, anvendes begrebet "sygesikringsbidrag".

Det ser SKAT som en yderligere markering af, at disse beløb ikke kan anses som egentlige indkomstskatter og derfor kan de ikke medtages i din danske skatteberegning efter credit reglen.

SKAT fastholder derfor, at der skal foretages en sondring / opdeling af dine nederlandske indkomstskatter og obligatoriske udenlandske sociale bidrag, som SKAT lagde op til i forslag til indkomstændring fra den 13. januar 2013.

SKAT finder ikke belæg for at ændre denne vurdering, selv om du i princippet blot følger den vejledning, du skulle have modtaget fra SKAT ([skattecenter1]). Vejledningen kan efter SKATs opfattelse ikke anses som en uformel forhåndsbesked fra SKAT, som du eventuelt kunne støtte ret på, især på grund af manglende dokumentation. Der kan henvises til SKATs Juridiske Vejledning afsnit A.A.4.3 m.fl. for yderligere beskrivelse m.m.”

Klagerens opfattelse

Det er klagerens opfattelse, at betalte ”Nominale bijdrage”, ”Vervangende bijdrage AWBZ” og ”Vervangende bijdrage Zvw” i 2011-2013 på i alt 11.270 EUR udgør skat efter artikel 2 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 1. juli 1996 mellem Danmark og Nederlandene, hvorfor hun er berettiget til credit-lempelse i sin danske skat for tilsvarende beløb.

Klageren har anført følgende:

”Påstand

Det er min opfattelse, at jeg opfylder betingelserne for at få lempelse efter kredit metoden i den danske skat af den i Holland betalte skat/sundhedsbidrag af en sygesikring, som er udbetalt fra Holland. Sundhedsbidraget skal dermed anses som en indkomstskat, der er omfattet af artikel 2 i en dansk / nederlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Beløbsmæssigt drejer det sig om følgende beløb:

Indkomståret 2011: 22.161,- dkk

Indkomståret 2012: 23.391,- dkk

Indkomståret 2013: 15.498,- dkk

Jeg kræver hermed både for meget betalt skat og rente tilbage for de påklagede indkomstår.

Sagens faktiske omstændigheder

Jeg er kommet til Danmark i 2003, på grund af min mands arbejde i Danmark.

Jeg modtager fra 1995 en Hollandsk førtidspension, fordi at jeg blev uarbejdsdygtig efter at jeg har arbejdet som sygeplejerske i 25 år, i Holland.

Begrundelse for påstand

(Senere i brevet har jeg svaret på SKATs opfattelse og konklusioner.)

Det er min opfattelse, at SKAT tager fejl, når de sammenligner sociale bidrag og sundhedsbidrag.

SKAT henviser til en retssag, hvor det drejer sig om socialbidrag, men i den sag drejer det om folkepension og folkepension kan ikke betragtes som en sygesikring, som er den ydelse, som jeg modtager fra Holland og det er den ydelse, som jeg betaler sundhedsbidrag af.

Sundhedsbidraget svarer til det danske sundhedsbidrag og det er altså ikke en form for pensionsopsparing, som SKAT antyder nedenfor. SKAT mener derfor, at jeg skal have et fradrag i den skattepligtige indkomst svarende til bidraget, hvilket ikke er korrekt, da bidraget ikke er en form for pensionsopsparing, men det er en skat, som skal indgå i lempelsesberegningen efter kredit metoden.

Jeg har talt med de Hollandske ”belastingsdienst” Hollandske Skat, og de har oplyst, at de ikke har sendt oplysninger til Danmark om de betalte bidrag. De sundhedsbidrag, som jeg har betalt i Holland står dog på min årsopgørelse modtaget fra førtidspensionsudbetaleren, som jeg får tilsendt hvert år i januar måned, vedlagt som bilag 2.

Jeg mener, at jeg har ret til en lempelse i den danske skat af det sundhedsforsikringsbidrag, som jeg har betalt i Holland.

I Danmark betaler jeg også sundhedsbidrag og det er dermed dobbelt opkrævning af bidrag til samme formål, og det er jf. de Europæiske aftaler forbudt.

Derudover bliver min omkostninger til sundhedsvæsenet i Danmark betalt af Holland.

SKATs afgørelse medfører, at jeg har en netto indtægt om måneder, som er meget mindre end en dansk førtidspensionist.

Jeg synes, at det er en ulige behandling/beskatning fra udenlandske førtids-/pensionister.

Europæiske lov og lovbestemmelser har forbud dobbelt opkrævning af sociale sikkerhedsopkrævninger. Artikel 14, st.1 af Vo 1408/71. -Herunder hører også sundhedsbidrag.

I 2008 har SKAT lignet min årsopgørelse, og på dette tidspunkt blev det godkendt, at jeg fik lempelse for sundhedsbidrag betalt i Holland.

Denne information må sidde i min skat journal fra den gang.

Da der blev indført digital udfyldelse af selvangivelse, har jeg haft hjælp fra en skatte medarbejder, som har vejledt mig og hjulpet med at udfylde af formularen, også skatte medarbejder har sagt, at jeg kan fratrække det betalte sundhedsbidrag betalt i Holland på samme måde, som de øvrige Hollandske skatter.

I 2005 har jeg forelagt problemet med dobbelt betalte sundhedsbidrag hos den Europæiske kommission, og i deres svar fra 2006 har de lavet en undersøgelse og konkluderet, at Danmark ikke må opkræve sundhedsbidrag fra Hollandske pensioner, hvor Holland har retten til at fratrække skat og sundhedsbidrag. Opkrævning må heller ikke ske som en ”skjult” opkrævning igennem Skat.

Derfor er der dermed tale om dobbelt beskatning.

Brevet fra europæisk kommission af 7. februar 2006 er vedlagt som bilag 3.

Skats opfattelse og konklusioner og mine bemærkninger hertil:

Fra brevet; vi har ændret din skat side 4

For Nederlandenes vedkommende omfatter overenskomsten ikke bidrag til Volksversekeringen (en folkepensionsordning), jf. TfS 2000, 106 Ø.

I Tfs 1985, 524 DEP blev tillige fastslået, at bidrag til nederlandske, sociale forsikringer ansås ikke for at være en skat omfattet af overenskomsten.

Skat har i forlængelse af ovenstående gennemgang vurderet, at de af dig betalte, nederlandske sundhedsbidrag ikke kan anses som en indkomstskat, der er omfattet af artikel 2 i en dansk / nederlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Min bemærkning:SKAT mener at bidraget, som jeg har betalt vedrører en socialsikring svarende til et bidrag til de danske folkepensioner jf. det Hollandske ord ”Volksversekeringen” oversæt på hollandsk, ”volksverzekering. Dette er ikke korrekt, da det bidrag som jeg har betalt af min sygeforsikring ingenting har at gøre med "Volksversekeringen”. Jeg får udbetalt en sundhedsforsikring, som er blevet tegnet separat og jeg betaler kun sundhedsbidrag af den, som der også står på min hollandske årsopgørelse, jf. bilag 2, dvs. det er ikke et bidrag til ”Volksversekeringen”, men en skat svarende til det danske sundhedsbidrag.

Fra brevet; vi har ændret din skat side 4 og 5,

SKAT har i den forbindelse lagt vægt på følgende punkter:

Generelt er det SKATs opfattelse, at sociale bidrag er kendetegnet ved, at den enkelte (eller eventuelt dennes arbejdsgiver) betaler til finansiering af sociale ordninger. Med indbetaling af sociale bidrag følger en veldefineret ret eller adgang til senere sociale ydelser, en slags social ” øremærkning”. Der er derfor en relativ klar sammenfald mellem den, der betaler disse bidrag og den, som er berettiget til at modtage de sociale ydelser m.m.

Min bemærkning: i mit tilfældeer sociale bidragforkert fortolket, det jeg betaler er kun sundhedsbidrag, det er obligatorisk i Holland og det bliver beregnet af brutto indtægter.

Det er den samme skat, som i Danmark bliver opkrævet som ”sundhedsbidrag”.

Dermed betaler jeg dobbelt sundhedsbidrag.

Derimod er SKATs opfattelse, at indkomstskatter er kendetegnet ved, at der sker en generel beskatning (af en given indkomst) til generel finansiering af offentlige udgifter m.m. Ved indkomstskatter kan derfor ikke konstateres samme klare/ direkte sammenfald mellem den, der betaler en indkomstskat og den, som er modtaget af forskellige offentlige ydelser m.m.

Min bemærkning: i mit tilfælde drejer det sig kun om afsnittet ”Sundhedsbidrag”.

De sociale bidrag er ikke omtalt /medtaget i kontroloplysningerne fra Nederlandene (under punktet ”betalt skat”). Det tolker SKAT som om, at de nederlandske pensions udbetalere m.m. heller ikke har anset disse beløb som indkomstskatter, der er omfattet af den dansk/nederlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Min bemærkning: i en telefonsamtale med de Hollandske ”belastingsdienst” Hollandske Skat, har de oplyst mig, at de ikke har sendt oplysning til Danmark.

De sundhedsbidrag som jeg har betalt i Holland står på min årsopgørelse modtaget fra førtidspensionsudbetaleren, som jeg får tilsendt hver år i januar måned, jf. vedlagte bilag 2.

Bidragene omtales som ”bijdrage” i de årlige Jaaropgaaf, du har indsendt til SKAT. Det er SKATs opfattelse, at dette udtryk bedst kan oversættes med ordet ”bidrag” og ikke med ordet ”skat” eller ”indkomstskat”.

Min bemærkning:Det er korrekt, at det bliver oversat til bijdrage. Det har samme betydning som i den danske ÅRSOPGØRELSE, hvor man kalder det SUNDHEDSBIDRAG, som i Danmark behandles som en skat, selvom det også hedder 'bidrag' i Danmark.

Generelt er det SKATs opfattelse, at disse nederlandske, sociale bidrag konkret er øremærket til udgifter vedrørende sygdomsbehandling m.m. i det omfang, du eventuelt måtte får behov herfor. Derved adskiller disse øremærkede bidrag sig fra en almindelig indkomstskat som beskrevet/fastlagt af SKAT ovenfor.

Min bemærkning: I Danmark opkræves sundhedsbidrag via direkte skatter, i Holland opkræves de separat. Det er betaling for at modtage de samme ydelser og derfor skal det hollandske sundhedsbidrag betragtes som en skat, som indgår i lempelsesberegningen og er omfattet af artikel 2 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Holland.

Europæiske lov og lovbestemmelse har forbud mod dobbelt opkrævning af sociale sikkerhedsopkrævninger, herunder sundhedsbidrag. Artikel 13, st. 1 af Vo 1408/71

Se hele teksten i bilag 3: brev Europæiske kommission, 03.07.06*[...]

4. SKATs endelige vurdering. Side 5

1. Indledningsvis kan det nævnes, at SKAT for så vidt er enig i, at du har ret til en ”skattelempelse” i Danmark i relation til den nederlandske indkomstskat og de sociale bidrag, der udspringer af din Nederlandsk pension.

Jeg er enig i, at jeg skal have en lempelse, men lempelsen skal ske som en lempelse af de danske skatter svarende til den skat, som jeg har betalt i Holland. Jeg skal derfor ikke blot have et fradrag i min skattepligtige indkomst, da bidraget ikke skal behandles som en form for indskud på en pensionsordning, det er derfor en helt forkert sammenligning, som SKAT foretager.

2. Skat lægger derfor ikke op til, at der skal ske en reduktion i det samlede beløb, du tidligere har medtaget på din selvangivelse som ”Betalt udenlandsk skat” for 2011, 2012 og 2013.

Jeg er uenig med det, jeg mener, at det skal medtages som betalt skat, og på den måde bliver modregnet, som nævnt i den Europæiske aftale.

3. Dog er det fortsat SKATs opfattelse, at der skal foretages en sondring/opdeling mellem egentlige

Indkomstskatter og obligatoriske udenlandske sociale bidrag. Det er den opdeling, SKAT har foretaget i de gennemførte indkomstændringer m.m. for 2011-2013, jf. Ovenfor.

Jeg er uenig, som også anført ovenfor.

4. Som nævnt i Skats forslag til indkomstændring fra den 13. januar 2015, er det kun egentlige indkomstskatter, der kan indgå i den danske skatteberegning som en betalt udenlandsk skat efter credit reglen. Obligatoriske sociale bidrag kan derimod alene fradrages i den skattepligtige indkomst, jf. Ligningsloven § 8M, stk.2.

Uenig, obligatorisk sociale bidrag er i min tilfælde det samme som sundhedsbidrag, ligesom sundhedsbidraget, som jeg betaler via min danske skatte opgørelse.

5. Der henvises til ovenstående afsnit 2 for yderlige begrundelse for SKATs ændring.

Jeg henviser til det samme.

6. I forlængelse heraf har SKAT tillige bemærket, at i det brev fra den Europæiske Kommission (oversættelsen), du medsendte dit brev fra den 25. januar 2015, anvendes begrebet ”sygesikringsbidrag”. Det ser SKAT som en yderlige markering af, at disse beløb ikke kan anses som egentlige indkomstskatter og derfor kan de ikke medtages i den danske skatteberegning efter kredit reglen.

Side 6.

SKAT fastholder derfor, at der skal fortages en sondring/opdeling af dine nederlandske indkomstskatter og obligatoriske udenlandsske sociale bidrag, som SKAT lagde op til i forslag til indkomstændring fra den 13. januar 2013.

Sygesikringsbidrag er det samme som sundhedsbidrag.

I det Hollandske system bliver indkomstskat, sundhedsbidrag og folkepension bidrag opkrævet separat.

I Danmark er der en opkrævning, hvad der bliver kaldt indkomstskat, og senere på årsopgørelsen under Skatteberegning og skatteopgørelse bliver fordelt over de forskellige områder, som Bundskat, Sundhedsbidrag og Kommuneskat.

7. SKAT finder ikke belæg for at ændre denne vurdering, selv om du i princippet blot følger den vejledning, du skulle have modtaget fra SKAT ([skattecenter1]). Vejledningen kan efter SKATs opfattelse ikke anses som en uformel forhåndsbesked fra SKAT, som du eventuelt kunne støtte ret på, især på grund af manglende dokumentation. Der kan henvises til SKATS Juridiske Vejledning afsnit A.A.4.3m.fl. for yderlige beskrivelse m.m.

Jeg har ikke blot fulgt vejledningen, som jeg fik af [skattecenter1]. Fra 2007 har SKAT godkendt lempelse af sundhedsbidrag betalt i Holland, som en lempelse af den danske indkomstskat efter kredit metoden.

I 2008 har jeg haft en kontrol på samme måde, som SKAT nu har gennemført, og efter udtalelse fra den Europæiske kommission blev selvangivelsen godkendt. Oplysninger derover må sidde i min skattejournal. Kontrollen blev gennemført af en ansat, som arbejder/ eller har arbejdet på [skattecenter2].”

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Klageren var i 2011, 2012 og 2013 fuldt skattepligtig til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, og var derfor skattepligtig af alle indtægter, jf. statsskattelovens § 4, uanset om de stammer fra Danmark eller fra udlandet. Klageren var endvidere skattemæssigt hjemmehørende i Danmark efter artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 1. juli 1996 mellem Danmark og Nederlandene.

Efter overenskomstens artikel 18, stk. 3, kan enhver pension og andre ydelser, som udbetales i medfør af bestemmelserne i sociallovgivningen i Nederlandene til en person, der er hjemmehørende i Danmark, beskattes i Nederlandene.

Hvis en person, der er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som ifølge overenskomstens bestemmelser kan beskattes i Nederlandene, skal Danmark indrømme et fradrag i denne persons indkomstskat med et beløb svarende til den indkomstskat, der er betalt i Nederlandene. Det fremgår af dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 23, stk. 5, litra a. Fradraget kan dog ikke overstige den del af indkomstskatten, der kan henføres til den indkomst, som kan beskattes i Nederlandene. Det fremgår af overenskomstens artikel 23, stk. 5, litra b.

Klageren har fået udbetalt førtidspension fra Nederlandene. Retten lægger derfor til grund, at pensionen er udbetalt i henhold til sociallovgivningen i Nederlandene. Nederlandene har derfor efter overenskomstens artikel 18, stk. 3, beskatningsretten til pensionsudbetalingen.

Den nederlandske pension skal derfor medregnes i den danske indkomstopgørelse, men Danmark skal i skatteberegningen give nedslag med et beløb svarende til den i Nederlandene betalte skat af pensionen.

Efter overenskomstens artikel 2, stk. 3, er de gældende nederlandske skatter, på hvilke overenskomsten finder anvendelse, især:

- de inkomstenbelasting (indkomstskat),

- de loonbelasting (lønskat),

- (...)

Retten finder ikke, at de af klageren betalte ”Nominale bijdrage”, ”Vervangende bijdrage AWBZ” og ”Vervangende bijdrage Zvw” udgør en nederlandsk skat omfattet af overenskomstens artikel 2, stk. 3.

Der er lagt vægt på, at bidragene ikke fremgår som ”betalt skat” i de kontroloplysninger, SKAT har modtaget fra de nederlandske myndigheder, at ordet ”bijdrage” adskiller sig fra ordene ”inkomstenbelasting” og ”loonbelasting” og efter rettens opfattelse bedst kan oversættes med ordet ”bidrag”, at bidragene ifølge de indsendte årsopgørelser fra Nederlandene synes at være øremærket konkrete udgifter til sygdomsbehandling, lægehjælp m.m. og derfor adskiller sig fra en almindelig indkomstskat, og at klageren ikke på anden vis har sandsynliggjort, at bidragene udgør en nederlandsk skat efter overenskomstens artikel 2, stk. 3.

På denne baggrund kan bidragene ikke danne grundlag for nedslag i klagerens danske skatteberegninger i 2011, 2012 og 2013 efter overenskomstens artikel 23, stk. 5, litra a, eller ligningslovens § 33.

Bidragene anses i stedet for at være et obligatoriske udenlandske socialt bidrag, jf. kildeskattelovens § 8 M, stk. 2, der kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for det indkomstår, som bidragene vedrører.

SKATs afgørelse stadfæstes.