Kendelse af 15-03-2017 - indlagt i TaxCons database den 01-04-2017
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
AM-bidrag | 12.800 kr. | 0 kr. | 12.800 kr. |
SKAT har konstateret, at foreningen [forening1] i DK i 2014 har udbetalt løn til [person1] og [person2] uden at indeholde arbejdsmarkedsbidrag.
Arbejdsmarkedsbidrag er opgjort således:
Løn | AM-bidrag | |
[person1] | 128.000 kr. | 10.240 kr. |
[person2] | 32.000 kr. | 2.560 kr. |
I alt | 12.800 kr. |
Der er af foreningen indberettet lønindkomst for [person1] og [person2] for indkomståret 2014 med henholdsvis 128.000 kr. og 32.000 kr. Foreningen har indeholdt A-skat med 30 %, hvilket er indberettet til eIndkomst.
Lønperioderne vedrører ifølge indberetningerne for [person1] 1. maj – 31. august 2014 og for [person2] 1. maj - 31. maj 2014.
SKAT har pålagt foreningen at trække arbejdsmarkedsbidrag af udbetalt løn til [person1] og [person2] for indkomståret 2014.
Foreningen hæfter for arbejdsmarkedsbidrag vedrørende [person1] og [person2] for indkomståret 2014.
Foreningens repræsentant har påklaget SKATs afgørelse.
Det er gjort gældende, at [person1] og [person2] ikke var ansat af Foreningen [forening1] i DK men af et iransk firma, der havde leveret materialer til opførelse af foreningens moske.
Der var tale om en samlet entreprise, hvor der blandt andet skulle fremstilles vægkakler med koranvers. Som en del af denne samlede entreprise skulle leverandøren også stille arbejdskraft til rådighed til montering af de pågældende vægkakler. Foreningen betalte et samlet beløb for hele entreprisen og efter aftale med leverandøren betalte de nogle penge a conto til [person1] og [person2].
Det er særlig gjort gældende, at der slet ikke var ansatte hos foreningen.
Det er SKATs opfattelse, at afgørelsen ikke skal ændres. Dette begrundes med følgende:
• | Foreningen har selv registreret de to personer som skattepligtige til Danmark. |
• | Foreningen har oplyst, at de to personer har fået visum til Danmark efter beløbsordningen, hvorfor de skal have en løn på mindst 375.000 kr. om året. |
• | Foreningen har selv indberettet indkomsten på de to personer som bidragspligtig Aindkomst til eIndkomst, jf. lønindberetningeme. |
• | Foreningen har selv indeholdt A-skat med 30 % og indberettet den til eIndkomst, jf. oplysningssedleme. |
• | Det er SKATs opfattelse, at forholdet er omfattet af regleme om arbejdsudleje, jf. kildeskat telovens § 2, stk. 1, nr. 3, da personerne er stillet til rådighed for foreningen af en uden landsk arbejdsgiver. |
• | Det er SKATs opfattelse, at indkomsten er A-indkomst, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 2, |
• | litra h. |
• | Det er SKATs opfattelse, at indkomsten er omfattet af arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 49 A, stk. 2, nr. 8. |
• | Det er SKATs opfattelse, at foreningen er indeholdelsespligtig i forbindelse med udbetalin- gen af indkomsten, jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1, 2. pkt. |
SKAT har også truffet afgørelse om, at foreningen skulle betale moms i forbindelse med, at der er lejet arbejdskraft i Iran. Da denne afgørelse vedrører samme kontrakt, er afgørelsen vedrørende moms fremlagt for Skatteankestyrelsen, selvom den ikke er påklaget.
Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til rådighed for at udføre arbejde her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i. Det fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3 (lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005).
Af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3 (lov nr. 921 af 18. september 2012) fremgår, at pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til rådighed for at udføre arbejde for en virksomhed her i landet, når arbejdet udgør en integreret del af virksomheden. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i.
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.
Af samme lovs § 46, stk. 1, fremgår det, at der i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst, skal indeholdes foreløbig skat af det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten påhviler den, for hvem arbejdet udføres.
Personer, der har lønindkomst m.v. fra beskæftigelse udført her i landet, er pligtige til at betale arbejdsmarkedsbidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Ved vurderingen af forholdet entreprise/arbejdsudleje ses på, om den danske eller den udenlandske virksomhed bærer ansvaret og den økonomiske risiko for arbejdet. Derfor skal den danske og den udenlandske virksomheds ydelser kunne afgrænses fra hinanden.
Der henvises bl.a. til forarbejderne til lov nr. 921 af 18. september 2012 (L 195 af 14. august 2012), kommentarerne til OECD's Modeloverenskomst og SKATs styresignal SKM2014.478.
Der er ikke grundlag for at fritage foreningen for at indeholde arbejdsmarkedsbidrag. Der er lagt vægt på, at der er indberettet lønindkomst for [person1] og [person2] for indkomståret 2014 med henholdsvis 128.000 kr. og 32.000 kr., hvoraf der er indeholdt 30 % i A-skat svarende til arbejdsudlejebeskatning. Der er endvidere ikke fremlagt oplysninger eller dokumentation for, at de pågældende ikke har udført skattepligtigt arbejde for foreningen.
Foreningen hæfter for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, idet foreningen har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde arbejdsmarkedsbidrag af udbetalingerne til de pågældende.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at det kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag.
Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.