Kendelse af 11-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 14-01-2025

Journalnr. 17-0097663

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Er klageren skattepligtig af lønindkomst fra Norge?

Ja

Nej

Ja

Faktiske oplysninger

Bopælsoplysninger

Følgende adresseoplysninger er indhentet i Det Centrale Personregister (CPR):

Perioden Adresse

1. juli 2009 - 1. maj 2013 [adresse1], ([by1])

1. maj 2013 - 21. juni 2013 [adresse2], ([by1])

21. juni 2013 - 4. december 2013 [adresse3], ([by1])

Lejekontrakter:

Klagerens repræsentant har fremlagt en lejekontrakt indgået mellem [person1] (udlejer) og [person2] (lejer). Lejemålet har adresse på [adresse4], [Norge]. Lejeperioden er startet den 8. oktober 2012 og kan opsiges med 2 måneders varsel. Lejekontrakten er ikke underskrevet af lejer eller udlejer.

Klagerens repræsentant har desuden fremlagt en lejekontrakt indgået med [person3] (udlejer) og [person2]/[virksomhed1] ApS, [adresse5], (lejer). Lejemålet er beliggende på adressen [adresse6], [Norge]. Lejeaftalen dækker perioden november 2012 til oktober 2013 og omfatter et værelse med adgang til baderum, køkken og stue samt vaskefaciliteter og internet.

Lejekontrakten er underskrevet af udlejer og [virksomhed1] ApS/[person2] (lejer).

Der er ikke fremlagt lejekontrakt vedrørende leje af bolig i Danmark.

Afgørelse fra Udlændingestyrelsen

Det fremgår af afgørelsen fra Udlændingestyrelsen af 18. juni 2013, at klageren har fået afslag på permanent opholdstilladelse i Danmark. Det fremgår af afgørelsen, at klageren skal være udrejst af Danmark senest den 26. juli 2013.

Selskabet [virksomhed1] ApS

Oplysninger indhentet fra BIQ

Det fremgår af oplysninger på BIQ, at selskabet er stiftet den 10. februar 2012, og at klagerens ejerandel af selskabet er på 100 %. Der er ikke oplyst antallet af ansatte for 2013. Selskabet har pr. 15. juni 2012 adresse på [adresse5], [by1].

Selskabets årsregnskab 2013

Af regnskabets ledelsesberetning fremgår følgende om virksomhedens væsentligste aktiviteter:

"Selskabets hovedaktivitet er rådgivende ingeniørvirksomhed inden for byggeri og anlægsarbejder. Selskabet har yderligere aktivitet inden for udlejning af lejligheder."

Af det fremlagte regnskab, som dækker perioden 1. januar - 31. december 2013, fremgår, at selskabet har udbetalt 33.374 kr. i lønninger og gager.

Indkomstoplysninger fra Norge for 2013

Det fremgår af bilag fra "Skatteetaten" vedrørende "tax return 2013", at klageren fra [virksomhed1] har haft en lønindkomst på 279.521 NOK. Brevet er adresseret til [person2], [adresse1], [by1].

Det fremgår endvidere af "tax return 2013", herunder "Provisional overview of tax 2013", at "Withholding tax (deducted by client, etc.)" udgør 69.319 NOK. Endvidere fremgår:

"When will the tax settlement notice arrive? Your provisional tax assessment has not been completed because we lack information. If you are claiming the 10 % standard deduction (maksimum NOK 40,000) instead of a deduction for actual expenses, you must notify the Norwegian Tax Administration about this. Tax settlement notices are not sent out on specific dates. This means that you will receive your tax settlement notice as soon as your tax return has been processed in June, August, September or, at the latest, October. It Is not possible for us to say when your tax settlement will be completed. For paper submissions, settlements will be ready from August onwards. If we have received Information about tax paid/tax withholdings or BSU (Young people's housing savings), this information is shown at the top of the page."

Klagerens R75 for 2013

Det fremgår af R75 for indkomståret 2013, at klageren er registreret med en personlig virksomhed, CVR-nr. [...1], Presence Wellness branche; undervisning inden for sport og fritid. Virksomheden er oprettet i 2009.

Desuden fremgår det af samme R75, at klageren for 2013 er registreret med en dansk privattegnet og en dansk arbejdergiveradministreret pensionsordning.

Ligeledes fremgår det af R75, at klageren er registreret og tilmeldt fagforeningen [fagforening1]. Herudover har klageren danske bankkonti.

Der er ikke fremlagt en skattepligtsattest fra Norge.

Klagerens repræsentant har desuden fremlagt en række dokumenter vedrørende Tyskland. Der er blandt andet fremlagt en flyttefaktura dateret den 19. april 2013. Fakturaen er udstedt til [virksomhed1] ApS, [adresse5]. Det fremgår af fakturaen, at flytningen er sket fra "[by1], Denmark, [adresse5] To: [by2], Deutschland, [adresse7] ...".

Herudover har klagerens repræsentant fremlagt en lejekontrakt vedrørende leje af lejlighed beliggende [adresse7], [by2], Tyskland pr. 1. juni 2013 samt en tysk registreringsbekræftelse, som er stemplet og underskrevet den 21. november 2013, hvoraf fremgår at indflytningsdatoen i lejligheden i [by2] er den 18. november 2013.

Klagerens repræsentant har desuden fremlagt "Certificate of Residence from the German Tax Administration", hvoraf fremgår, at klageren i perioden 1. januar 2014 - 31. december 2014 har boet i Tyskland.

SKATs afgørelse

SKAT (nu Skattestyrelsen), har forhøjet klagerens indkomst for 2013 med indkomst fra Norge og anser lønindkomsten for at være omfattet af ligningslovens § 33 A.

SKAT har som begrundelse bl.a. anført:

"SKAT har ændret grundlaget for din skat for 2013 således:

Selvangivet anden udenlandsk personlig indkomst fra udenlandsk arbejdsgiver 0

Nu oplyst anden udenlandsk personlig indkomst fra udenlandsk arbejdsgiver,

jf. opgørelsen og begrundelsen nedenfor 267.477

Forhøjelse af anden udenlandsk personlig indkomst fra udenlandsk

Arbejdsgiver 267.477 267.477 kr.

Indkomsten exemptionlempes, jf. nedenfor.

...

Begrundelse for ændringerne:

Efter de nu foreliggende oplysninger er din fulde skattepligt til Danmark, efter reglerne i Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ophørt pr. 31. december 2013, idet du fra 1. januar 2014 har dokumenteret skattepligt til Tyskland som derboende.

Efter normal parksis, skal man selvangive al sin indkomst uanset hvorfra i verden denne stammer, jf. Statsskattelovens § 4 (globalindkomstprincippet).

Du har under sagsforløbet oplyst, at du i 2013 har tjent NOK 279.521, der ved en kurs på 95,6912 jf. Skattekontrollovens § 3 C giver DKK 267.477, at medregne i den danske indkomstopgørelse.

Det lægges dog til grund, at beløbet optjent under opholdet i Norge, er omfattet af reglerne i Ligningslovens § 33 A, herunder med skyldig hensyntagen til dobbeltbeskatningsoverenskomsten for Norden, hvorfor der ved den danske skatteberegning, jf. reglerne i Personskatteloven, gives exemptionlempelse.

..."

Udtalelse fra SKAT

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har SKAT den 14. marts 2017 udtalt:

"...

SKATs konklusion:

SKAT fastholder, at klagers optjente løn under udført arbejde i Norge i 2013 skal medregnes ved den danske indkomstopgørelse. Indkomsten exemptionlempes, jf. reglerne i Ligningslovens § 33 A.

...

Sagens genstand:

Der er gjort indsigelse over at SKAT har beskattet klagers indkomst fra Norge i 2013 ...

I klageskrivelsen af 17. januar 2017 fremfører klager:

"Påstand:

SKAT tilpligtes at anerkende, at SKAT ikke er berettiget til at beskatte [person2] indkomst i Norge, ..., idet [person2] ikke har været hjemmehørende i Danmark, jf. den Nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst art 4 siden 1. oktober 2012, ..."

SKATs bemærkninger hertil:

Tidslinje med kommentarer m.v. som udledt af klageskrivelsen og fra andre kilder:

29. september 2008 er klager indrejst til Danmark fra Canada.

Den 10. februar 2012 stifter klager [virksomhed1] ApS, CVRnr. [...2] med en egenkapital på 80.000. Jf. det senest foreliggende regnskab for 2014 for selskabet, udgør egenkapitalen 802.923. Ifølge udskrifter fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er selskabet nu under tvangsopløsning.

Selskabets formål er/var, at drive virksomhed med konsulentvirksomhed samt al virksomhed som efter direktionens skøn er beslægtet hermed.

Selskabet var registreret inden for følgende brancher: 711210: Rådgivende ingeniørvirksomhed inden for byggeri og anlægsarbejder og 712020: Teknisk afprøvning og kontrol.

Tidligere revisor: [virksomhed2], Statsautoriseret revisionspartnerselskab med indtrædelse den 6. november 2014 og udtrådt 16. august 2016.

Jf. klageskrivelsen har klager fra 29. september 2008 fået opholdstilladelse i Danmark indtil 1. juli 2012, idet klager den 28. juni 2012 ansøger om permanent opholdstilladelse, hvilket blev afvist den 16. juli 2012, og afvisningen blev endeligt stadfæstet den 18. juni 2013, og klager skulle derefter forlade Danmark.

Fra 29. september 2008 er klager registreret som fuld skattepligtig til Danmark, jf. Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Klager er herefter omfattet af reglerne i Statsskattelovens § 4 (Globalindkomstprincippet). Der er i overensstemmelse hermed, når bortses fra indkomståret/-ene (2012) 2013, jf. nedenfor, selvangivet i overensstemmelse hermed.

Klager angives bosiddende i Norge fra 1. oktober 2012 til oktober 2013. Jf. nedenfor er der ikke dokumenteret skattepligt til Norge som derboende i den nævnte periode, idet klager, efter SKATs opfattelse, alene er anset som værende begrænset skattepligtig til Norge af den i den nævnte periode der optjente indkomst, jf. de af klager fremlagte dokumenter om opholdet i Norge.

Det er konstateret, at klager fra 1. juni 2013 har indgået en tidsubestemt lejekontrakt om anvendelse af en af [virksomhed1] ApS´s ejede tyske ejendomme, og klager oplyser supplerende, at alle klages ejendele blev flyttet til [by2] i maj 2013, og at permanent ophold i lejligheden i [by2] først skete fra 1. november 2013, og det er oplyst, at dette skete i forbindelse med ophør af opgaven i Norge den 28. november 2013, hvor klager blev registreret i Tyskland, dog ikke skattemæssigt hjemmehørende der før end fra 1. januar 2014, jf. dokumenteret skattepligt til Tyskland fra 1. januar 2014, hvorfor skattepligten til Danmark, jf. Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ophørt fra 31. december 2013. Derefter er klager fra 2014 anset for at være begrænset skattepligtig indtil og med 2015 i og med, at klager fortsat er/var hovedanpartshaver i selskabet [virksomhed1] ApS, CVRnr. [...2], nu under tvangsopløsning.

Om denne af klager lejede lejlighed, [adresse7], [by2], oplyses i øvrigt:

At den enten er nybygget eller, at den er nyrenoveret, og at den består, jf. lejekontrakten, af 3 værelser med køkken og bad, og at den har et areal på 86 kvm. Nærmere senere i udtalelsen.

Klager framelder sig dansk adresse i Folkeregisteret den 4. december 2013, og er derefter registreret som fraflyttet til Tyskland.

...

Om klagers selvangivne/ansatte løn for perioden 29. september 2008 til 31. december 2013 foreligger følgende oplysninger:

...

2013 (lempelsesberettiget

Løn optjent under ophold

I bl.a. Norge) 267.477

Om skattepligt til Danmark, indkomst og skat heraf i 2013 bemærker SKAT:

Indledningsvist skal SKAT bemærke, at det forhold, at der er fremlagt kopi(er) af lejekontrakt(er) i forbindelse med opholdet i Norge i 2012 og 2013, i sig selv ikke statuerer skattepligt til Norge som derboende, lige som det forhold, at det er oplyst, at der betales skat til Norge af den der indtjente indkomst, heller ikke statuerer skattepligt til Norge som derboende.

De i sagen fremlagte norske selvangivelser for 2012, 2013 og 2014 er ikke dokumentation for skattepligt til Norge som derboende, og der er end ikke fremlagt norske årsopgørelser til blot identifikation af på hvilken måde den norske skat er beregnet endsige betalt på de fremlagte selvangivelsers oplysninger.

Fuld skattepligt til Norge skal dokumenteres ved en erklæring fra de kompetente norske skattemyndigheder, og det konstateres, at en sådan erklæring fra de kompetente norske skattemyndigheder er ikke fremlagt.

Klagers anbringender om dobbeltdomicil kan heller ikke imødekommes, jf. tillige SKATs behandling af indkomsten optjent under udførsel af arbejde i Norge, idet den udenlandske indkomst exemptionlempes efter reglerne i Ligningslovens § 33 A.

SKAT medgiver, at de med klagen fremlagte nye dokumenter, for så vidt angår bl.a. klagers opholdstilladelse generelt (men der er ikke oplysninger om begrænsninger i forhold til arbejdstilladelse), herunder oplysningerne om at klager flyttede til Danmark den 29. august 2008 og, at klager inden 26. juli 2013 skal være udrejst af Danmark, ganske rigtigt medfører, at klager ikke længere er skattepligtig til Danmark, jf. bemærkningerne nedenfor.

I alle årene fra tilflytningen i 2008 til ophør af skattepligt i 2013, har klager været registreret som værende fuld skattepligtig til Danmark, jf. Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, og klager har aldrig klaget over denne skattemæssige status.

Det forhold, at klager fremfører, at klager fra 2012 og frem til 2013 skal betragtes som dobbeltdomicileret med Norge som domicilland, er, jf. det ovenfor anførte, ikke på nogen måde dokumenteret.

Der er alene i sagen fremlagt dokumentation fra de kompetente tyske skattemyndigheder om, at klager fra 1. januar 2014 er skattepligtig til Tyskland som derboende, hvorfor klagers skattepligt til Danmark, efter Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, er ophørt den 31. december 2013, uagtet at klager ikke må opholde sig i Danmark efter den 26. juli 2013.

SKAT indstiller, at det er med rette, at den under opholdet i udlandet i 2013 optjente indkomst er medregnet i den danske indkomstopgørelse, som det fremgår af SKATs afgørelse af 17. oktober 2016, idet det herved er lagt til grund, at hele indkomsten under opholdet i Norge i 2013, som det fremgår af den af klager for 2013 fremlagte norske selvangivelse, hidrører fra klagers 100 % ejede hovedanpartshaverselskab, [virksomhed1] ApS, CVRnr. [...2] eller fra et af de af klager beherskede canadiske eller tyske selskaber.

Beløbet selvangivet til Norge fra hovedanpartshaverselskabet/-erne er dernæst omregnet til DKK 267.477 og medregnet i den danske indkomstopgørelse, jf. Statsskattelovens § 4 (globalindkomstbegrebet). Skatten af den udenlandske indkomst exemptionlempes, jf. reglerne i Ligningslovens § 33 A, da opholdet i Norge anses at overstige 6 måneder. Det tilføjes, at der ikke fremgår lønudgifter af årsregnskabet for det danske hovedanpartshaverselskab for 2013, hvorfor det, udokumenteret, formodes, at lønbeløbet uspecificeret er fragået som en del af regnskabsposten bruttofortjeneste eller at lønnen stammer fra et af de udenlandske selskaber.

..."

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren ikke er hjemmehørende i Danmark i 2013 og derfor ikke anses for at være skattepligtig til Danmark af indtjening fra Norge.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"På vegne af [person2], påklages hermed SKATs afgørelse af 17. oktober 2016, Bilag 1, vedrørende beskatning af indkomst optjent i Norge og ...

Påstand:

SKAT tilpligtes at anerkende, at SKAT ikke er berettiget til at beskatte [person2] indkomst i Norge ...

Sagsfremstilling:

Nærværende sag vedrører, om klager er skattepligtig til Danmark af indkomst optjent i Norge i 2013, ...

Klager flyttede til Danmark 29. august 2008, hvor han påbegyndte ansættelse hos [virksomhed3] A/S.

[person2] har haft opholdstilladelse i Danmark fra 15. september 2008 og til 1. juli 2012. 28. juni 2012 ansøgte klager om permanet opholdstilladelse, hvilket blev afvist 16. juli 2012 og endeligt stadfæstet 18. juni 2013, jf. Udlændingestyrelsens afslag af 18. juni 2013, Bilag 2.

I perioden fra 1. oktober 2012 til oktober 2013 var klager bosiddende i Norge, henholdsvis [adresse4], [Norge] og [adresse6], [Norge], jf. vedlagte lejekontrakter, Bilag 2. Bopæl i [Norge] var nødvendig, idet klager fuld tid arbejdede på et projekt i [Norge].

Klager har været tilmeldt de norske skattemyndigheder i hele perioden og har betalt skat i Norge.

Med henvisning til [person2] efter det endelige afslag på permanent opholdstilladelse skulle forlade Danmark, indgik klager en lejekontrakt med hans 100 % ejede selskab, om leje af lejlighed i [by2], [adresse7]. Klager flyttede i maj 2013 alle hans ejendele til [by2]. Permanent ophold i lejligheden i [by2] skete først fra 1. november 2013, hvor opgaven i Norge var afsluttet. 28. november 2013 blev klager registreret i Tyskland.

Siden 1. juli 2012 har klager været tilmeldt adressen [adresse8], [by1].

Klager har alene taget meget begrænset ophold på adresse. Adresse i Danmark var betinget af, at klager skulle have adresse i Danmark under behandling af afslag på permanent opholdstilladelse i Danmark.

Anbringender:

Til støtte for den nedlagte påstand gøres følgende gældende:

? at klager alene har være skattepligtig til Danmark fra 28. september 2008 og til 31., december 2013, hvorved klager ikke har været skattepligtig til Danmark i 7 år inden for de seneste 10 år på tidspunktet for ophørt af skattepligt til Danmark. Der er dermed ikke hjemmel til at foretage exitbeskatning, jf. Abl § 38, stk. 3.

? at, klager i perioden fra 1. oktober 2012 til indtil hans fulde skattepligt til Danmark ophørte har haft rådighed over bopæl i flere lande samtidigt. Klager har dermed været dobbeltdomicileret.

? at det følger af art. 4 i den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, at såfremt en fysisk person har bopæl til rådighed i begge lande, anses personen for hjemmehørende i den stat, hvor den pågældende har midtpunkt for livsinteresser.

? at, klager som følge af at denne ikke har familie i Danmark, og hans indkomst udelukkende hidrørte fra Norge have midtpunkt for livsinteresser i Norge i perioden fra 1. oktober 2012 til oktober 2013.

? at, såfremt det ikke kan afgøres, hvor klager havde midtpunkt for livsinteresser, skal han anses for hjemmehørende i den stat, hvor klager opholdt sig mest. Klager har siden oktober 2012 opholdt sig mest i henholdsvis Norge og Tyskland.

? at, Danmark jf. den Nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst art. 15, som kildeland ikke kan beskatte lønindkomst optjent ved udførsel af arbejde i Norge.

? at, ved bedømmelsen af hvornår Klager reelt fraflyttede Danmark, skal tages hensyn til at klager allerede i juli 2012 fik afslag på ophold i Danmark, og som følge heraf var nødsaget til at finde alternative lande at tage bopæl og ophold i.

? at, opretholdelse af adresse i Danmark alene var en forudsætning for behandling af klage på afslag på permanent opholdstilladelse.

? at, klager fra 26. juli 2013 ikke lovligt kunne opholde sig i Danmark, jf. det endelig afslag på permanent opholdstilladelse.

..."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Klageren har den 29. november 2024 fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

"...

I attach to this email two documents that confirm my residency in Norway in the period from November 2012 to October 2013.

The first is the Norwegian tax return for 2013, proof that I paid taxes and I am a resident Norway.

The second, rental agreement starting from November 2012 running until October 2013.

SKAT argues that I was a resident of Denmark during that time. Both the tax assessment and taxes paid as well as the rental agreement contract confirm otherwise.

Please ensure the appeal letter reflects those facts, as it seems to not do so as the moment."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til om klageren for indkomståret 2013 er skattepligtig af lønindkomst fra Norge.

Retsgrundlaget

Det følger af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, at pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler personer, der har bopæl her i landet.

Af dobbeltbeskatningsoverenskomsten 1996-09-23 mellem de nordiske lande til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskatter fremgår følgende af artikel 4, stk. 1:

"Art. 4

Skattemæssigt hjemsted

Stk. 1. Ved anvendelsen af denne overenskomst betyder udtrykket "en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat" enhver person, som i henhold til lovgivningen i denne stat er skattepligtig der på grund af hjemsted, bopæl, ledelsens sæde eller ethvert andet lignende kriterium, og omfatter også denne stat, dens politiske underafdelinger, lokale myndigheder og offentlige institutioner. Udtrykket

a) omfatter ikke en person, hvis skattepligt i denne stat er begrænset til indkomst fra kilder i denne stat eller der beroende formue, og

b) omfatter personsammenslutning og dødsbo alene i det omfang deres indkomst henholdsvis formue beskattes i denne stat på tilsvarende måde som indkomst, som oppebæres, henholdsvis formue, som ejes, af en person, der er hjemmehørende der."

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten finder, at klageren er fuldt skattepligtig til Danmark i 2013 efter reglerne i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten har lagt vægt på, at det fremgår af repræsentantens oplysninger, at klageren har været skattepligtig til Danmark i perioden fra den 28. september 2008 til den 31. december 2013, og at der er fremlagt dokumentation for, at klageren fra 1. januar 2014 er fuldt skattepligtig til Tyskland for derboende.

Det er repræsentantens opfattelse, at klageren er dobbeltdomicileret i Danmark og Norge i 2013 og skattemæssigt hjemmehørende i Norge i 2013.

Landsskatteretten finder, at der ikke er fremlagt dokumentation for, at klageren er dobbeltdomicileret, idet klageren ikke har fremlagt en norsk skattepligtsattest, hvorfor der ikke skal tages stilling til skattemæssigt hjemsted, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 4, stk. 1.

De fremlagte norske selvangivelser dokumenterer ikke, at klageren er skattepligtig til Norge på grund af bopæl, ligesom de fremlagte norske lejekontrakter, hvoraf den ene ikke er underskrevet, ej heller er tilstrækkelig dokumentation herfor.

Desuden er der fremført en række forskellige oplysninger om tidspunktet for, hvornår klageren fraflyttede Danmark, herunder hvornår klageren flyttede ind i lejligheden i [by2]. Der er ikke fremlagt dokumenterede oplysninger om, at klageren har opholdt sig i Norge og Tyskland.

Uanset at klageren fik afslag på permanent opholdstilladelse i Danmark og skulle være udrejst at Danmark senest den 26. juli 2013, finder retten ikke, at klageren har løftet bevisbyrden for, at han er dobbeltdomicilleret i Danmark og Norge i 2013.

Det følger af den fulde skattepligt, at klageren er skattepligtig til Danmark af al indkomst, uanset om indkomsten stammer fra landet eller udlandet. Det fremgår af globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4.

Landsskatteretten finder derfor, at Skattestyrelsen med rette har medtaget klagerens norske indkomst i den danske skatteansættelse for 2013.

Skattestyrelsen har lempet klagerens norske indkomst efter reglerne i ligningslovens § 33 A, exemptionmetoden. Da opgørelsen af den norske indkomst og lempelsen for dobbeltbeskatning ikke er påklaget, har Landsskatteretten ikke foretaget yderligere prøvelse af beskatningen af den norske lønindkomst, herunder om betingelserne i ligningslovens § 33A er opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.