Kendelse af 02-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 30-07-2024

Journalnr. 19-0083919

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Momspligt for udlejningsvirksomheden beliggende [adresse1], [by1] for afgiftsperioderne i 2016.

Momspligt efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt.

Momsfritagelse efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren ejer ejendommen beliggende [adresse1], [by1].

Ejendommen er registreret i Bygnings- og boligregistret som et række-, kæde eller dobbelthus. Ejendommen er registreret som én bolig fordelt på 6 etager inklusiv tagetage. Bygningens beboelsesareal udgør 285 m2.

Klageren har oplyst, at ejendommen er blevet ombygget til 3 selvstændige lejligheder med egen indgang, køkken og bad. Lejlighederne er ikke i denne forbindelse blevet udstykket som selvstændige enheder og fremgår af Bygnings- og boligregistret som én samlet enhed. Klageren har endvidere oplyst, at klageren selv bebor den ene lejlighed, hvis størrelse udgør 85 m2 fordelt på stueetagen og 1. sal, hvortil de to resterende lejligheder udgør 100 m2 per lejlighed.

Klageren har i 2016 drevet udlejningsvirksomhed fra dele af den pågældende ejendom. Klageren har oplyst, at udlejningen er sket gennem udlejningsbureauerne [virksomhed1] og [virksomhed2], hvor lejlighederne er udlejet for kortere tidsrum end en måned. Klageren har endvidere oplyst, at der afholdes udgifter til rengøring af lejligheden mellem hver gæst, ligesom der stilles rent sengetøj og rene håndklæder til rådighed for gæsterne.

Skattestyrelsen har fastsat indtægterne vedrørende udlejningsvirksomheden for 2016 til 1.139.789 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at udlejningsvirksomheden beliggende [adresse1], [by1], er momspligtig efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter hovedreglen skal der betales moms af alle varer og ydelser, der bliver handlet i Danmark, herunder udlejning af fast ejendom. Det står i momslovens § 4, stk. 1.

I momslovens § 13, stk. 1 er anført en række varer og ydelser som undtagelsesvist er fritaget for moms. Udlejning af fast ejendom til boligformål er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Værelsesudlejning under en måneds varighed er ikke omfattet af denne fritagelsesbestemmelse i det der henvises til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt. Se også den juridiske vejledning afsnit D.A.5.8.9. Værelsesudlejning under en måneds varighed er derfor momspligtig efter momslovens § 4, stk. 1.

Du har pligt til at lade dig momsregistrere og betale moms, så snart det er åbenbart, at det samlede momsgrundlag inden for en 12 måneders periode vil overstige 50.000 kr. Der henvises til momslovens § 48 stk. 1.

Når der fejlagtigt ikke er opkrævet moms, anses momsen for at udgøre 20 % af bruttolejeindtægten, jf. Den juridiske vejledning D.A.8.1.1.12.

Vi opkræver det skyldige momsbeløb, efter opkrævningslovens § 5.

Skattestyrelsens forslag

Som det fremgår af momslovens § 13, stk. 1. nr. 8, så er værelsesudlejning under 30 dage momspligtigt.

Det fremgår af bemærkningerne til momsloven fra 1967, at momspligten omfatter udlejning af værelser i moteller, og sådanne pensionater, som bliver drevet i konkurrence med hoteller. Momspligten omfatter dermed udlejning af værelser/lejligheder i hoteller m.v.

Af bindende svar (SKM2009.634.SR) fremgår det, at skatterådet ikke kunne bekræfte, at udlejningen af to ferielejligheder med eget køkken og bad, der var indrettet på 1. sal i privatboligen, var fritaget for moms, idet ferielejlighederne ikke var selvstændigt matrikulerede, og i øvrigt ikke er at sammenligne med momsfri udlejning af private sommerhuse.

Henset til ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at din udlejning er momspligtigt værelsesudlejning i henhold til momsloven.

Uanset de betragtninger som skattestyrelsen har foretaget under punkt 1.4 med hensyn til den skattemæssige behandling af ejendommen, så gælder der andre regler momsmæssigt.

Afgiftsgrundlaget, efter momslovens § 27, ved værelsesudlejning kan herefter opgøres således:

Lejeindtægter

1.163.828,61 kr.

”Refunding”

- 24.039,31 kr.

Afgiftsgrundlag

1.139.789,30 kr.

Moms ved værelsesudlejning kan herefter opgøres til 20 % af 1.139.789 kr. eller i alt 227.957 kr.

Salgsmomsen fordeler sig ud fra det modtagne materiale således:

Salgsmoms i 1. kvartal:

29.386 kr.

Salgsmoms i 2. kvartal:

63.305 kr.

Salgsmoms i 3. kvartal:

62.651 kr.

Salgsmoms i 4. kvartal:

72.615 kr.

I alt:

227.957 kr.

Skattestyrelsens afgørelse:

Da du ikke er kommet med indvendinger mod det tidligere fremsendte forslag, fastholder Skattestyrelsen de påtænkte ændringer.

3. Købsmoms

3.1. De faktiske forhold

Ved gennemgang er det konstateret, at du ikke tidligere har afløftet købsmoms af dine udgifter.

Du har den 30. april 2018 indsendt en momsangivelse gældende frem til 31. december 2017, hvor du har anmoder om at få ændret købsmoms fra 0 kr. til 192.334 kr., men der angives ingen salgsmoms for samme periode.

3.2. Dine bemærkninger

Ingen

3.3 Retsregler og praksis

Momslovens § 37, § 38, § 42, §42, § 56 og § 57 (Lovbekendtgørelse nr. 760 af 21/06/2016)

3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har under punkt 1.4 opgjort din købsmoms til 31.309 kr. Beløbene fremgår under de enkelte punkter ovenfor.

Når en ejendom anvendes til både erhvervsformål og private formål (bolig), er der delvis fradragsret for købsmoms, hvis udgiften vedrører hele ejendommen.

Hvis udgiften direkte vedrører virksomhedens lokaler, vil der være fuld fradragsret for momsen.

Skattestyrelsen har efter en gennemgang af det modtagne materiale, vurderet at den opgjorte købsmoms på 31.420 kr. direkte vedrører udlejningen, hvorfor der godkendes fradragsret for hele udgiften.

Din købsmoms foreslås fordelt ligeligt over årets 4. kvartaler svarende til:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

7.855 kr.

7.855 kr.

7.855 kr.

7.855 kr.

31.420 kr.

Vedrørende din anmodning om udbetaling af moms

Du har den 30. april 2018 indsendt en momsangivelse gældende frem til 31. december 2017, hvor du har anmoder om at få ændret købsmoms fra 0 kr. til 192.334 kr., men der angives ingen salgsmoms for samme periode.

Det fremgår ikke af din anmodning, hvilke perioder der er tale om eller hvilke udgifter, og der er ej heller opgjort salgsmoms.

Skattestyrelsen har i punkterne ovenfor behandlet momstilsvaret for indkomståret 2016 (perioden 1.1 2016 til 31.12.2016). I brev herfra af 27. maj 2019 fremgik, at såfremt du forsat mente dig berettiget til yderligere fradrag for købsmoms skulle du inden fristen indsende:

Købsmoms opgjort på kvartaler
Dokumentation samt redegørelse for de enkelte udgifter
Salgsmoms opgjort på kvartaler
Dokumentation for omsætning.

Der henvises dog i den forbindelse til de almindelige regler for genoptagelse (forældelse), hvis anmodningen tillige vedrører ældre år.

Skattestyrelsens afgørelse:

Da du ikke er kommet med indvendinger mod det tidligere fremsendte forslag, fastholder Skattestyrelsen de påtænkte ændringer.

(...)”

Skatteankestyrelsen har i forbindelse med sagsbehandlingen bedt Skattestyrelsen om at komme med en udtalelse vedrørende sagen. Af udtalelsen fremgår følgende:

”(...)

Ad 2 a Momsmæssige klassifikation af ejendom.

I klagen fremføres det, ”at skattestyrelsen selv har vurderet, at der er tale om selvstændige lejligheder, og så kan skattestyrelsen vel ikke samtidigt argumentere for, at udlejning skal momses som kortidsudleje af værelser, jf. momslovens §13, stk. 8”

Til dette skal skattestyrelsen bemærke:

Uanset de betragtninger som skattestyrelsen har foretaget i afgørelsen med hensyn til den skattemæssige behandling af ejendommen, så gælder der andre regler momsmæssigt.

Af bindende svar (SKM2009.634.SR) fremgår det, at skatterådet ikke kunne bekræfte, at udlejningen af to ferielejligheder med eget køkken og bad, der var indrettet på 1. sal i privatboligen, var fritaget for moms, idet ferielejlighederne ikke var selvstændig matrikulerede, og i øvrigt ikke er at sammenligne med momsfri udlejning af private sommerhuse.

I klagen anføres, at udlejningen bør sidestilles med sommerhusudlejning.

Skattestyrelsen finder med henvisning til bindende svar (SKM2019.345.SR), at sommerhuse anses:

for det første selvstændig matrikulerede ejendomme med beboelsesmulighed for en familie og
for det andet 2 bygninger, der er beliggende på samme matrikel, og som er indrettet som selvstændige boliger

Da der i denne sag, hverken er tale om selvstændig matrikulerede ejendomme og ej heller tale om 2 selvstændig bygninger, kan de momsmæssige regler for sommerhuse, efter skattestyrelsens opfattelse, ikke finde anvendelse.

Skattestyrelse finder, at der ud over det som allerede anført i afgørelsen under punkt 2.4, ikke er komme nye oplysninger, som kan begrunde en ændret ansættelse, hvorfor punktet indstilles fastholdt.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at indtægterne ved udlejning af de to lejligheder gennem bureau skal kvalificeres som udlejning af fast ejendom fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt.

Klageren har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

2.a: Momsmæssig klassifikation af ejendom

Selv om din ejendom er vurderet som værende en villa, så fungerer den i praksis som 3 ejerlejligheder, hvoraf du selv bebor den ene. De 2 lejligheder som du anvender til udlejning er ikke særskilt vurderet.

Henset til de modtagne oplysninger og skattestyrelsens besigtigelse af ejendommen, er den skattemæssigt at betragte som en mindre udlejningsejendom med 3 til 6 lejemål.”

Når SKAT nu selv vurderer at der er tale om selvstændige lejligheder, så kan SKAT vel ikke samtidigt argumentere for, at udlejning skal momses som korttidsudleje af værelse, jf. Momsloven 13 pkt. 8.

8) Udlejning og bortforpagtning af fast ejendom, herunder levering af gas, vand, elektricitet og varme som led i udlejningen eller bortforpagtningen. Fritagelsen omfatter dog ikke udlejning af værelser i hoteller og lign., udlejning af værelser i virksomheder, der udlejer for kortere tidsrum end 1 måned, udlejning af camping-, parkerings- og reklameplads, samt udlejning af opbevaringsbokse.

Generelt ar det også svært at se. hvorfor ovenstående ikke skulle sidestilles med sommerhusudlejning.

Endeligt fremgår det også af den juridiske vejledning, at såfremt det er hele ejendommen som udlejes, så er der ingen momspligt. Jf. hidtidig praksis er der tale om ferielejligheder, når ejendommen har 3 eller flere lejemål til ferieudlejning. Idet ejeren selv bebor den tredje lejlighed, er det vel ensbetydende med, at denne lejlighed IKKE skal kvalificeres som en ferielejlighed, hvorefter at der i ejendommen ikke er at stort nok antal ferielejligheder til at kvalificerer hele ejendommen som den ferielejlighed

Med ovenstående argumentation er det vores opfattelse, at udlejningen er momsfritaget.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klagerens indtægter ved udlejning gennem bureau af ikke selvstændigt matrikulerede ferielejligheder i et beboelseshus skal kvalificeres som udlejning af fast ejendom fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt., eller som momspligtig udlejningsvirksomhed, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt.

Retsgrundlaget

Det følger af momslovens § 3, stk. 1, at momspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Det følger videre af momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

I henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, er følgende fritaget for afgift:

”8) Udlejning og bortforpagtning af fast ejendom, herunder levering af gas, vand, elektricitet og varme som led i udlejningen eller bortforpagtningen. Fritagelsen omfatter dog ikke udlejning af værelser i hoteller og lign., udlejning af værelser i virksomheder, der udlejer for kortere tidsrum end 1 måned, udlejning af camping-, parkerings- og reklameplads, samt udlejning af opbevaringsbokse”.

Undtagelsen fra momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., omfatter ligeledes lejligheder og ikke kun værelser, jf. SKM2008.304.SR.

Udlejning og bortforpagtning af sommerhuse er fritaget for afgift efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt. Sommerhuse betragtes efter momsnævnspraksis som selvstændigt matrikulerede ejendomme med beboelsesmulighed for en familie og med tilhørende grundareal eller 2 bygninger beliggende på samme matrikel, og som er indrettet som selvstændige boliger, f.eks. 2 sommerhuse eller 1 sommerhus og 1 parcelhus. Momsnævnet udtaler, at den udvidede definition af fast ejendom (sommerhuse) er gældende for ejendomme beliggende såvel i egentlige sommerhusområder som i land- og byzoneområder.

Momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, implementerer momssystemdirektivets artikel 135, stk. 1, litra l, og artikel 135, stk. 2, litra a, hvoraf det blandt andet fremgår:

”Medlemsstaterne fritager følgende transaktioner:

...

l) bortforpagtning og udlejning af fast ejendom.

Stk. 2. Den i stk. 1, litra l), omhandlede fritagelse omfatter ikke følgende former for udlejning:

a) udlejning inden for hotelsektoren eller sektorer med tilsvarende opgaver, således som dette begreb er fastlagt i medlemsstaternes lovgivning, herunder udlejning i ferielejre eller i områder, der er indrettet som campingpladser.

(...)”

Landsskatteretten har den 11. januar 2022 i en anden sag offentliggjort som SKM2022.150.LSR truffet afgørelse vedrørende fortolkning af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i sag C-346/95 (Elisabeth Blasi) og de bagvedliggende direktivbestemmelser i momssystemdirektivets artikel 135, stk. 1, litra l, og artikel 135, stk. 2, litra a, fandt Landsskatteretten, at momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., der udgør undtagelsen til fritagelsen i 1. pkt., skal fortolkes således, at udlejning på kommerciel basis af værelser og lignende, som potentielt konkurrerer med hoteludlejningsvirksomhed, bliver momspligtig.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Ved vurderingen af, hvorvidt transaktionen skal kvalificeres som udlejning af fast ejendom fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt., eller som momspligtig udlejningsvirksomhed, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., skal der foretages en samlet konkret vurdering af transaktionen.

Klageren udlejer to lejligheder gennem udlejningsbureauerne [virksomhed1] og [virksomhed2]. Lejlighederne er en del af klagerens beboelseshus på 6. etager, hvor klageren selv bebor stueetagen og 1. sal. Lejlighederne har alle separate indgange.

Klageren har videre oplyst, at der afholdes udgifter til rengøring af lejligheden mellem hver gæst, ligesom der stilles rent sengetøj og rene håndklæder til rådighed for gæsterne.

Efter det for Landsskatteretten oplyste sker der alene udlejning af lejligheden til turister for kortere tidsrum end en måned.

Landsskatteretten finder, at klageren er en afgiftspligtig person, idet klageren driver selvstændig økonomisk virksomhed med udlejning af lejligheden, jf. momslovens § 3, stk. 1. Der er herved henset til, at klageren foretog levering mod vederlag i forbindelse med udlejningsvirksomheden, og at udlejningen må anses for udøvet med henblik på at skabe indtægter af en vis varig karakter.

Klagerens udlejning af lejligheden er som udgangspunkt momspligtig efter momslovens § 4, stk. 1, idet lejeren mod vederlag for en aftalt periode tildeles en eksklusiv råderet over lejligheden af klageren.

Landsskatteretten finder efter en samlet konkret vurdering, at klageren er momspligtig af vederlagene fra udlejningen af lejligheden, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., jf. § 4, stk. 1. Der er herved henset til, at der udøves virksomhed med ydelse af midlertidigt logi til turister på kommerciel basis, som potentielt kan konkurrere med hoteludlejningsvirksomhed.

Det forhold, at lejlighederne skattemæssigt anses som selvstændige lejligheder, kan ikke føre til et andet resultat, da undtagelsen fra momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., også omfatter lejligheder og ikke kun værelser, jf. SKM2008.304.SR.

Landsskatteretten finder endvidere, at klagerens udlejning af den omhandlede lejlighed ikke kan sidestilles med sommerhusudlejning, der efter dansk national praksis er fritaget for moms.

Landsskatteretten stadfæster derfor den del af den påklagede afgørelse, der vedrører momspligt for udlejningsvirksomheden beliggende [adresse1], [by1], for afgiftsperioderne i 2016.