Kendelse af 09-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 04-02-2025
Skattestyrelsen har ikke imødekommet selskabets anmodning om at foretage en omkontering af acontoskat i henhold til selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Selskabet [virksomhed1] ApS (herefter selskabet) har bagud forskudt indkomstår, således at indkomståret 2018 udgør perioden 1. maj 2017 til 30. april 2018.
Selskabet var i indkomståret 2018 administrationsselskab for sambeskatning med bl.a. [virksomhed2] ApS i perioden fra 1. maj 2017 til og med 11. marts 2018. Selskabet blev den 11. marts 2018 ophørsspaltet som en del af en større omstrukturering af [virksomhed3]-koncernen, hvorefter selskabet [virksomhed3] ApS indtrådte som administrationsselskab i den resterende del af indkomståret 2018 fra 12. marts 2018 til 30. april 2018.
Repræsentanten har i brev af 6. april 2018 til Skattestyrelsen beskrevet de enkelte trin i processen som følger:
Såvel selskabet som [virksomhed3] ApS har bagud forskudt indkomstår, således at selskabernes indkomstår for 2018 er perioden 1. maj 2017 til 30. april 2018. Som følge af omstruktureringen er der opstået to delperioder i forhold til sambeskatning for indkomståret 2018; 1. delperiode fra 1. maj 2017 til 11. marts 2018 og 2. delperiode fra 12. marts 2018 til 30. april 2018.
Skattestyrelsen har rykket selskabets revisor den 1. november 2018 for en opgørelse af sambeskatningsindkomsten for de to delperioder, hvilket blev indsendt til Skattestyrelsen den 14. november 2018.
Skattestyrelsen har ved afgørelse af 27. september 2019 ændret grundlaget for selskabets skat for indkomståret 2018, idet Skattestyrelsen har imødekommet selskabets anmodning af 14. november 2018 om ændring af sambeskatningsindkomsten for perioden 1. maj 2017 til 11. marts 2018.
Der bliver den 20. november 2018 foretaget en frivillig indbetaling for selskabet [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...1], som var datterselskab til selskabet [virksomhed4] ApS, på 16.826.000 kr. samt en frivillig indbetaling for [virksomhed3] ApS på 3.100.000 kr., hvilket i alt giver frivillige indbetalinger på 19.926.000 kr., udover ordinære rater acontoskat.
Disse indbetalinger indgår ved skatteberegningen for det selskab, der er administrationsselskab ved indkomstårets udløb, [virksomhed3] ApS. Ifølge årsopgørelsen for dette selskab, udskrevet 24. oktober 2019, har selskabet en overskydende skat på 19.967.124 kr. plus godtgørelsestillæg på 0,10 %, eller 19.967 kr., i alt 19.987.091 kr.
Ifølge årsopgørelsen for [virksomhed4] ApS, udskrevet den 16. oktober 2019, indgår der ikke acontoskat eller frivillig indbetaling af skat ved skatteberegningen for indkomståret 2018. For selskabet er der opgjort en restskat på 19.965.308 kr. plus restskattetillæg udgørende 2,80 %, eller 559.028 kr., i alt 20.524.336 kr. for indkomståret 2018.
Klagerens repræsentant indsendte den 8. november 2019 en anmodning om omkontering af frivillig indbetaling af acontoskat, hvilket Skattestyrelsen den 12. november 2019 har afvist, da fristen for anmodninger herom var den 1. februar 2019.
Repræsentanten har fremlagt et telefonnotat af 1. november 2018, hvoraf følgende fremgår:
”...
Angående delopgørelser selvangivelser på SKAT:
Snakkede med skat 1/11-2018 og det er en fejl fra deres side. Vi skal ikke gøre mere. [person1] fra SKAT bekræfter dette og at skattetillæg ikke kommer på. Hun har lavet notat på [virksomhed5] A/S 1/11-2018 angående sagen.
[person1] var også inde og se på andre selskaber i koncernen og bekræfter at disse også er indberettet angående denne delperiode.
...”
Af telefonnotat af samme dato fra Skattestyrelsen fremgår blandt andet følgende:
”...
[person2] ringer og fortæller at selskabet har modtaget en påmindelse om selvangivelse 1/11. Ifølge DIAS er den indberettet. Adm. selskab og de andre selskaber står også som indberettet. Har sagt til [person2] at det må være en fejl. Efterfølgende er jeg blevet i tvivl og har kontaktet [person3]. Hun undersøger det nærmere og kontakter revisor hvis de skal foretage sig yderligere.
...”
Skattestyrelsen sendte samme dag, den 1. november 2018, en mail til repræsentanten, hvoraf blandt andet følgende fremgår:
”...
Nedenstående selskaber er blevet rykket for manglende selvangivelser for indkomståret 2018.
Der mangler selvangivelser for perioden 01.05.2017 – 11.03.2018 for alle fem selskaber (perioden frem til spaltning af [virksomhed4] APS). Selskaberne er i brev af 30. april 2018 blevet bedt om at indsende selvangivelserne senest 31. oktober 2018.
Vil du maile mig opgørelse af sambeskatningsindkomsten for perioden 01.05.2017 – 11.03.2018 for sambeskatningskredsen:
[...]
...”
Skattestyrelsen har ikke imødekommet selskabets anmodning om omkontering af acontoskat.
Styrelsen har begrundet afgørelsen med, at anmodningen er fremsat efter udløbet af fristen i selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2.
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at anmodningen om omkontering skal imødekommes, sådan at selskabets skatteberegning for indkomståret 2018 ændres.
Det fremgår af klagen, at:
”(...)
I forbindelse med indbetaling af acontoskatterate 2 den 20. november 2018, ønskede selskaberne at foretage frivillig indbetaling til dækning af restskatten for indkomståret 2018.
Da selskabet [virksomhed4] ApS var opløst efter spaltning den 12. marts 2018 kontaktede vi Skattestyrelsen telefonisk, for at få oplyst, hvordan vi indbetalte skatten for perioden 1. maj 2017 til 11. marts 2018, hvor dette selskab var administrationsselskab.
Vi talte telefonisk med sagsbehandler [person1] den 1. november 2018. Revisors samtalenotat er vedlagt i bilag 8.
Vi fik oplyst, at indbetaling af restskat for denne periode skulle ske som en frivillig indbetaling for selskabet [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...1]. [virksomhed2] ApS var datterselskab til [virksomhed4] ApS, og var administrationsselskab i sambeskatningen inden [virksomhed4] ApS blev stiftet ved aktieombytning. Skattestyrelsen ville herefter systemmæssigt sørge for at henføre de indbetalinger af acontoskat, der var foretaget af [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...1] til den første delperiode.
Dette kan vi nu konstatere ikke sket. Man har nu modtaget årsopgørelser for de to sambeskatningsperioder, hvor [virksomhed3] ApS har fået udbetalt overskydende skat på DKK 19.967.124 plus tillæg, mens [virksomhed4] ApS har fået en restskatteopkrævning på DKK 19.965.308 plus tillæg, jf. bilag 1 og 3.
Vi har derfor telefonisk kontaktet Sagsbehandler [person4] i Skattestyrelsen, der oprindeligt håndterede registreringen af omstruktureringen, for at få hende til at korrigere dette. Men da hun ikke kunne se, at aftalen om manuel flytning af den indbetalte skat er noteret på nogen af selskaberne, ville hun ikke gøre dette på baggrund af en telefonisk henvendelse. Da restskattetillægget overstiger godtgørelsestillægget med mere end DKK 0,5 mio. foreslog [person4] i stedet at vi indsendte anmodning om omkontering skriftligt.
Vi anmodede derfor den 8. november 2019 om, at Skattestyrelsen tilbageførte de tilskrevne restskatte- og godtgørelsestillæg og at [virksomhed3] ApS på vegne af [virksomhed4] ApS indbetalte det udbetalte beløb på DKK 19.987.091 fratrukket forskellen mellem DKK 19.967.124 og DKK 19.965.308 svarende til DKK 1.816. Anmodningen er vedlagt i bilag 9.
Denne anmodning fik vi afslag på den 12. november 2019 med begrundelsen, at vi ikke har anmodet om omkontering inden 1. februar i året efter det omhandlede indkomstår. Afslaget er vedlagt i bilag 10.
Men da vi havde ageret i overensstemmelse med den rådgivning vi modtog fra Skattestyrelsen, der ikke på noget tidspunkt i forløbet havde angivet, at den omhandlede indbetaling skulle følges af en anmodning om omkontering, har vi først i oktober 2019 ved modtagelse af årsopgørelser for indkomståret 2019 konstateret, at den frivillige indbetaling af acontoskat samt ordinær rate 2 ikke er henført til den sambeskatningsperiode, vi forventede.
Derfor er anmodningen ikke indsendt inden 1. februar 2019.”
Retsmøde
Skattestyrelsens udtalelse på baggrund af Skatteankestyrelsens indstilling
Det fremgår af Skattestyrelsens udtalelse af 18. juli 2024, at:
”Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller stadfæstelse af den påklagede afgørelse.
Fristen for anmodning om omkontering af frivillige indbetalinger af skat for indkomståret 2018 er den 1. februar 2019, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2. Klager har fremsendt en anmodning om omkontering til Skattestyrelsen den 8. november 2019, hvorfor fristen i § 29 B, stk. 2, er overskredet.
Klager har imidlertid gjort gældende, at den manglende fristoverholdelse for anmodning om omkontering skyldtes, at klager har modtaget telefonisk vejledning fra Skattestyrelsen, hvori det, ifølge klager, blev aftalt, at Skattestyrelsen systemmæssigt ville henføre de frivillige indbetalinger af aconto skat fra selskabet [virksomhed2] ApS, til den første delperiode.
Til støtte herfor har klager fremlagt et internt udarbejdet telefonnotat udarbejdet af klager daværende revisor, samt kopi af Skattestyrelsens notat vedrørende telefonsamtalen.
Skattestyrelsen finder ikke, at de fremlagte notater kan føre til, at klager kan foretage en omkontering uden for fristen i § 29 B, stk. 2. Der henses til, at de indsendte telefonnotater omhandler indberetning af oplysninger til årsopgørelsen for selskaber, og der fremgår ikke nogen drøftelser vedrørende omkontering af acontobetalinger.
Klager har således ikke ved det fremsendte materiale og egne redegørelser påvist, at der forelå en forudgående aftale mellem klager og Skattestyrelsen vedrørende omkontering.
Der er således ikke grundlag for at ændre den påklagede årsopgørelse, hvorfor denne stadfæstes.”
Indlæg under retsmødet
Selskabets repræsentant fastholdt den nedlagte påstand om, at anmodningen om omkontering skulle imødekommes, og gennemgik herefter sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg.
Repræsentanten fremhævede, at selskaberne har indbetalt deres skat rettidigt og korrekt, der er alene tale om, at skatten ikke er indbetalt på det rigtige CVR-nummer, hvorfor staten ikke har lidt noget rentetab. Pengene har været ved staten hele tiden og ikke ved selskaberne.
Repræsentanten anførte yderligere, at Skattestyrelsen i telefonsamtalen den 1. november 2018 oplyste om, at der var sket en fejl hos dem, hvilket fremgår af telefonnotaterne, og at Skattestyrelsen ville tage fat i repræsentanten, hvis de skulle foretage sig yderligere i forhold til omkonteringen. Det er alt for formalistisk at fastholde den meget restriktive udlægning.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.
Sagen angår, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet anmodningen om omkontering af acontoskat.
Retsgrundlag
Det fremgår af selskabsskattelovens § 29 B, at:
”Beregning af selskabets eller foreningens m.v. indkomstskat, restskat eller overskydende skat for indkomståret foretages efter stk. 2-13.
Stk. 2. For sambeskattede selskaber m.v. beregnes den samlede indkomstskat, restskat eller overskydende skat for indkomståret hos administrationsselskabet, jf. § 31, stk. 6, eller § 31 A, stk. 4. Acontoskat for selskaber, der ved indkomstårets udløb indgår i en sambeskatning, indgår fuldt ud i skatteberegningen. Når et selskab, der ikke indgår i en sambeskatning, eller alle selskaber i en sambeskatning i løbet af et indkomstår etablerer ny koncernforbindelse, jf. § 31 C, og indkomsten i selskabet eller selskaberne inden etableringen af koncernforbindelsen ikke medregnes under sambeskatningen ved indkomstårets udløb, kan acontoskat, som selskabet eller selskaberne har angivet, i stedet henføres til indkomstperioder før etableringen af koncernforbindelsen. Det er en betingelse, at de selskaber, som har angivet og betalt acontoskatten, anmoder herom senest den 1. februar i året efter indkomståret eller senest 3 måneder efter etableringen af koncernforbindelsen. Der beregnes ikke tillæg efter stk. 6 og 7 af acontoskat som nævnt i 3. pkt.
(...)”
Landsskatterettens begrundelse og afgørelse
Fristen for anmodning om omkontering af acontoskat for indkomståret 2018 er den 1. februar 2019, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2, 3. pkt.
Det fremgår ikke af det fremlagte – hverken af telefonnotatet fra repræsentanten eller telefonnotatet fra Skattestyrelsen – at der under telefonsamtalen den 1. november 2018 skulle være blevet fremsat en anmodning om omkontering af repræsentanten eller være indgået en aftale mellem Skattestyrelsen og repræsentanten om omkontering. De omtalte telefonnotater omhandler efter deres indhold udelukkende indberetning af oplysninger vedrørende opgørelse af indkomst, selvangivelse og skattetillæg for selskaber, og der fremgår ikke af disse noget vedrørende omkontering af acontoskat. Endvidere fremgår tilsvarende ikke noget af den opfølgende mail fra Skattestyrelsen af samme dato om omkontering af acontoskat, ligesom der heller ikke ses at være reageret herpå.
Landsskatteretten finder derfor, at der ikke herved på dette tidspunkt kan anses for at være anmodet om omkontering af acontoskat.
Selskabets anmodning om omkontering af acontoskat er herefter indsendt til Skattestyrelsen den 8. november 2019. Anmodningen er indsendt efter udløbet af fristen den 1. februar 2019 i selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2, 3. pkt., og anmodningen om omkontering af acontoskat er således fremkommet for sent.
Der er ikke i selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2, direkte og særskilt bestemmelse om muligheden for at bortse fra en sådan fristoverskridelse, og retten finder ikke i øvrigt, at der er grundlag for at se bort fra fristoverskridelsen.
Det af repræsentanten anførte om selskabets og koncernens forhold i øvrigt kan ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om omkontering af acontoskat, og retten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.