Kendelse af 07-03-2024 - indlagt i TaxCons database den 10-04-2024

Journalnr. 20-0011565

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2015

Forhøjelse af overskud af virksomhed

205.222 kr.

Nedsættelse

205.222 kr.

Indkomståret 2016

Forhøjelse af overskud af virksomhed

262.319 kr.

Nedsættelse

219.332 kr.

Indkomståret 2017

Forhøjelse af overskud af virksomhed

571.914 kr.

Nedsættelse

566.914 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], cvr-nr. [...1]. Klageren er registreret som fuldt ansvarlig deltager i virksomheden fra dens start den 1. marts 1991 til dens ophør den 1. december 2015. Virksomheden var ved dens ophør registreret under branchekoden 682040 Udlejning af erhvervsejendomme.

Klageren er også registreret som stifter af og direktør i [virksomhed2] IVS, cvr-nr. [...2]. Selskabet blev etableret den 21. august 2017 og opløst efter konkurs den 12. juni 2020. Selskabet er registreret under branchekoden 439990 Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering.

Klageren har ikke selvangivet for indkomstårene 2015, 2016 og 2017. Klageren er i 2015 blevet takseret, herunder med et skønsmæssigt overskud af virksomhed på 350.000 kr. Klageren har ikke angivet salgs- eller købsmoms for angivelsesperioderne i 2015-2017. Klageren er for angivelsesperioderne i 2015 foreløbigt fastsat med en salgsmoms på 16.000 kr.

Skattestyrelsen var den 17. august 2017 på uanmeldt kontrolbesøg på en byggeplads på adressen [adresse1], [by1]. Klageren blev truffet på byggepladsen, og han oplyste til Skattestyrelsen, at han ikke arbejdede der, men havde lovet ejeren af [virksomhed3] ApS at holde opsyn med byggeriet den pågældende dag.

Skattestyrelsen har i brev af 23. august 2017 bedt klageren om at indsende regnskabsmateriale m.v. Skattestyrelsen modtog ikke materiale.

Skattestyrelsen var den 27. september 2017 igen på uanmeldt kontrolbesøg på byggepladsen på adressen [adresse1], [by1]. Klageren blev igen truffet på byggepladsen, og han oplyste til Skattestyrelsen, at han havde drevet virksomhed og skrevet fakturaer med moms, selvom han ikke var registreret med virksomhed. Klageren oplyste også, at han den 21. august 2017 havde stiftet [virksomhed2] IVS.

Skattestyrelsen har i brev af 2. oktober 2017 igen bedt klageren om at indsende regnskabsmateriale m.v. Skattestyrelsen modtog ikke materiale.

Skattestyrelsen har efterfølgende indhentet bankkontoudskrifter fra [finans1] og [finans2] samt samhandelsoplysninger fra [virksomhed4] A/S.

Skattestyrelsen udsendte den 18. februar 2019 forslag til sagens afgørelse vedrørende indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

Klageren meddelte herefter Skattestyrelsen, at han nu ville få bistand fra en revisor. Klagerens revisor har efterfølgende udarbejdet og fremsendt klagerens regnskaber vedrørende indkomstårene 2015, 2016 og 2017 samt fremsendt bilagsmateriale.

Klagerens regnskaber viser bl.a. følgende (alle tal ekskl. moms):

2015

2016

2017

Omsætning

2.616.586,54 kr.

1.088.368,47 kr.

971.260,83 kr.

- Direkte omkostninger

1.938.286,03 kr.

1.269.447,11 kr.

255.249,02 kr.

- Salgs- og rejseomkostninger

84.393,79 kr.

21.445,00 kr.

29.140,79 kr.

- Autodrift, gulplade

139.351,42 kr.

93.639,42 kr.

175.129,87 kr.

- Administrationsomk./tab på debitor

13.167,14 kr.

9.166,03 kr.

376.489,61 kr.

Resultat før afskrivninger

441.388,16 kr.

-305.339,09 kr.

135.251,54 kr.

- Afskrivning

12.040,00 kr.

9.030,00 kr.

27.090,00 kr.

Resultat før renter

429.348,16 kr.

-314.369,09 kr.

108.161,54 kr.

- Renteudgifter

1.047,39 kr.

5.210,66 kr.

1.623,82 kr.

Overskud/underskud af virksomhed

428.300,77 kr.

-319.579,75 kr.

106.537,72 kr.

Skattestyrelsens forhøjelse for indkomståret 2015 er fremkommet således:

Overskud af virksomhed, jf. klagerens regnskab

428.301 kr.

+ Ikke godkendte fradrag

Øvrige varekøb og [virksomhed5]

79.728 kr.

Gebyrer

2.241 kr.

81.969 kr.

+ Ikke godkendt fradrag for brændstof til erhvervsmæssig kørsel

32.912 kr.

+ Ikke godkendt afskrivning på bil

12.040 kr.

Korrigeret overskud af virksomhed

555.222 kr.

- Tidligere takseret overskud af virksomhed

350.000 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed

205.222 kr.

Skattestyrelsens forhøjelse for indkomståret 2016 er fremkommet således:

Underskud af virksomhed, jf. klagerens regnskab

-319.580 kr.

+ Yderligere omsætning

26.000 kr. + 160.901 kr.

186.901 kr.

+ Ikke godkendte fradrag

Øvrige varekøb, [virksomhed6] og [virksomhed7]

360.074 kr.

Gebyrer

1.200 kr.

361.274 kr.

+ Ikke godkendt fradrag for reparationer på biler

24.694 kr.

+ Ikke godkendt afskrivning på bil

9.030 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed

262.319 kr.

Skattestyrelsens forhøjelse for indkomståret 2017 er fremkommet således:

Overskud af virksomhed, jf. klagerens regnskab

106.538 kr.

+ Yderligere omsætning

12.000 kr.

+ Ikke godkendte fradrag for øvrige varekøb

6.597 kr.

- Yderligere fradrag for køb hos [virksomhed8]

11.762 kr.

+ Ikke godkendt fradrag for gebyrer m.v.

4.365 kr.

+ Ikke godkendt fradrag for brændstof til erhvervsmæssig kørsel

61.765 kr.

+ Ikke godkendt fradrag for reparationer på biler

18.228 kr.

+ Ikke godkendt afskrivning på bil

27.090 kr.

+ ikke godkendt fradrag for tab på debitor

347.093 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed

571.914 kr.

Skattestyrelsens sagsnotat samt forslag og afgørelse indeholder bl.a. følgende oplysninger:

· 11. december 2017: Skattestyrelsen modtog materiale fra [finans1].
· 31. juli 2018: Skattestyrelsen modtog materiale fra [finans2].
· 26. oktober 2018: Skattestyrelsen modtog materiale fra [virksomhed4] A/S.
· 18. februar 2019: Skattestyrelsen udsendte forslag til sagens afgørelse vedrørende indkomstårene 2015-2017. Det fremgår af forslaget, at Skattestyrelsen varslede en forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2015 på 462.868 kr.
· Medio marts - medio august 2019: Klagerens revisor og Skattestyrelsen havde en løbende kommunikation om materiale til sagen. Revisoren udarbejdede og fremsendte regnskaber samt bilagsmateriale.Materiale vedrørende indkomståret 2015 blev afleveret den 6. maj 2019.
· 17. september 2019: Skattestyrelsen udsendte nyt forslag til sagens afgørelse vedrørende indkomstårene 2015-2017. Det fremgår af forslaget, at Skattestyrelsen varslede en forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2015 på 530.403 kr.
· 29. oktober 2019: Klageren og dennes revisor havde møde med Skattestyrelsen. Efter mødet var der yderligere kommunikation mellem klagerens revisor og Skattestyrelsen.
· 15. november 2019: Skattestyrelsen udsendte afgørelse vedrørende indkomstårene 2015-2017. Skattestyrelsen forhøjer klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2015 med 205.222 kr.

Skatteankestyrelsen har den 30. august 2021 skriftligt givet klagerens repræsentant frist til at fremsende dokumentation for yderligere fradragsberettigede udgifter, jf. det anførte i klagen. Repræsentanten har ikke efterfølgende fremsendt sådant materiale.

Repræsentanten har forud for retsmødet fremsendt følgende materiale:

· Mailkorrespondance af 31. juni 2023 mellem repræsentanten og advokat [person1], [virksomhed9] vedrørende dividende til simple kreditorer fra konkursboet [virksomhed4] A/S. [person1] oplyser, at der ikke var dividende til simple kreditorer.
· Udskrift af 1. august 2023 fra Det Centrale Virksomhedsregister vedrørende [virksomhed4] A/S, hvoraf det fremgår, at selskabet er opløst efter konkurs pr. 23. maj 2023.

Skattestyrelsen fremlagde på retsmødet den 7. december 2023 et dokument vedrørende en række ændringer til deres indstilling i sagen på baggrund Landsskatterettens praksis på området for A-skat og AM-bidrag. I henhold til denne indstilling skal lønnen fastsættes til fakturabeløbet inkl. moms. Dokumentet indeholder bl.a. følgende opgørelser:

Påklaget afgørelse, hvor indeholdelsespligtigt beløb er fastsat på baggrund af fakturabeløbet ekskl. moms:

2015

2016

2017

Forhøjelse af overskud

205.222 kr.

262.319 kr.

571.914 kr.

Forhøjelse af momstilsvar

126.490 kr.

76.106 kr.

151.652 kr.

Indeholdelse for A-skat

68.285 kr.

10.120 kr.

Indeholdelse for AM-bidrag

13.756 kr.

1.600 kr.

Indstilling, hvor indeholdelsespligtigt beløb er fastsat på baggrund af fakturabeløbet inkl. moms:

2015

2016

2017

Forhøjelse af overskud

205.222 kr.

219.332 kr.

566.914 kr.

Forhøjelse af momstilsvar

126.490 kr.

119.094 kr.

156.652 kr.

Indeholdelse for A-skat

85.356 kr.

12.650 kr.

Indeholdelse for AM-bidrag

17.195 kr.

2.000 kr.

Dokumentet indeholder desuden følgende oplysninger om opgørelsen af forhøjelsen af overskud af virksomhed for 2016 og 2017, når momsbeløbet på fakturaerne anses for løn:

Påklaget afgørelse

Momsbeløb anset for løn

Indstilling

Forhøjelse af overskud 2016

262.319 kr.

42.988 kr.

219.332 kr.

Forhøjelse af overskud 2017

571.914 kr.

5.000 kr.

566.914 kr.

Efter retsmødet har repræsentanten modtaget Skattestyrelsens dokument med talmæssig opstilling samt Skattestyrelsens talepapir til retsmødet. Skatteankestyrelsen har i den forbindelse givet repræsentanten en frist til at komme med bemærkninger til Skattestyrelsens materiale. Repræsentanten har ikke efterfølgende fremsendt bemærkninger.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 205.222 kr. for indkomståret 2015, med 262.319 kr. for indkomståret 2016 og med 571.914 kr. for indkomståret 2017.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende vedrørende omsætning:

"...

Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for Skattestyrelsen årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 2.

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for selvangivelsen. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 2. Du skal på opfordring sende dit regnskabsmateriale til os jf. skattekontrollovens § 53.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det er uden betydning, om indtægten stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.

Du har ikke selvangivet for årene 2015, 2016 og 2017.

For indkomståret 2015 er du takseret, med bl.a. et overskud af virksomhed på 350.000 kr.

Skattestyrelsen har truffet dig på en byggeplads, hvor du udførte arbejde.

Du har ikke været registreret med virksomhed siden 1. december 2015.

Regnskab og bilag modtaget 6. maj 2019

2015

Omsætning jf. regnskab og indsendte bilag 2.616.586,53 kr.

Omsætning i alt jf. bilag 1 2.616.586,53 kr.

2016

Omsætning jf. regnskab og indsendte bilag 1.088.368,46 kr.

Efter en gennemgang af bankkonto ses, at der har været 1

indsætning i marts som ikke er med i ovennævnte omsætning.

Jf. bilag 2 er der en yderligere omsætning på 26.000,00 kr.

Du har udstedt en kreditnota til [virksomhed8], jf. ovenstående.

[virksomhed8] har udskrevet en faktura, og efterfølgende en kreditnota.

Du har fejlagtig modregnet beløbet i omsætningen 160.901,42 kr.

Omsætning i alt 1.275.269,88 kr.

2017

Omsætning jf. regnskab og indsendte bilag 971.260,83 kr.

Efter en gennemgang af bankkonto ses, at der har været 1

indsætning i januar som ikke er med i ovennævnte omsætning.

Jf. bilag 3 er der en yderligere omsætning på 12.000,00 kr.

Omsætning i alt 983.260,83 kr.

Som det fremgår af ovennævnte, er der for hvert af årene 2016 og 2017 indsat beløb på bankkonto nr. [...70] i [finans2]. Bankkontoen er anvendt erhvervsmæssigt i forbindelse med virksomheden. Der henvises til bilag 4.

Da der ikke foreligger nogen løbende bogføring og indsætningerne som oftest henviser til bilagsnr. eller "kunde" anses beløbene for at være omsætning.

I 2017 blev der den 24. januar indsat et beløb, og der henvises til faktura nr. 742. Der gøres opmærksom på, at den 7. juli 2015 har du udskrevet fakturanr. 740, og herefter starter du på faktura nr. 1.

Omsætning er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Beløbene beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

Der beregnes arbejdsmarkedsbidrag af forhøjelsen ifølge lov om arbejdsmarkedsbidrag §§ 1 og 4.

Du har ikke selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet hvorfor Skattestyrelsen kan foretage en skønsmæssig ansættelse. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 3 og § 5 stk. 3.

Indsætningerne på bankkontoen for 2016 og 2017 er skønsmæssig anset for værende omsætning.

..."

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende vedrørende driftsudgifter:

"...

Udgifter der er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.

Der er foretaget en gennemgang af de indsendte regnskaber med bilag.

Der gøres opmærksom på, at nogle af posterne kun er gennemgået ved stikprøver.

Flere bilag er fratrukket dobbelt. Der er to identiske fakturaer (original bilag samt en kopi) med forskellige bilagsnr.

Foreligger der ikke dokumentation for udgiften, er der ikke fradrag for de pågældende udgifter, idet det ikke er dokumenteret, at der er tale om en erhvervsmæssig udgift.

Endvidere er fratrukket rykkergebyr. Rykkergebyr er ikke en fradragsberettiget udgift jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a, idet udgiften ikke er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Der henvises til punktet vedr. regnskabskrav under punkt 1 i denne sagsfremstilling.

Jf. vedlagte bilag 5, fremgår det, hvilke bilag der er bemærkninger til.

2015

På konto 1310 - Øvrig varekøb og konto 1316 - [virksomhed5] godkendes der ikke fradrag for nogle af bilagene, idet der er tale om, at beløbene er fratrukket 2 gange. Bilagene samt kopi af bogføringen er vedlagt som bilag 6.

Det er godkendt fradrag for yderligere varekøb - købt hos [virksomhed8] for 25.367,18 kr. jf. bilag 19

I alt regulering jf. vedlagte bilag 5 79.728,03 kr.

På konto 3628 Porto og gebyrer er der blandt andet fratrukket rykkergebyr.

Der godkendes ikke fradrag for rykkergebyr, samt udgifter hvor der ikke foreligger bilag.

Jf. vedlagte bilag 5 godkendes der ikke fradrag for 2.241 kr.

Kopi af bilagene er vedlagt som bilag 7.

2016

På konto 1310 er fratrukket bilag 83 som er en faktura fra [virksomhed8] ApS dateret 21. januar 2016 på 160.901,42 kr. + moms 40.225,36 kr., i alt 201.126,78 kr.

Den 23. februar 2016 har du udstedt en kreditnota til [virksomhed8] ApS på 160.901,42 kr. + moms 40,225,36 kr. I alt 201.126,78 kr. Teksten er "efter faktura".

Kreditnotaen er modregnet i omsætningen og fakturaen fra [virksomhed8] ApS er fratrukket under øvrig varekøb.

Efter en gennemgang af fakturaer fra [virksomhed8] ses, at de har udstedt en kreditnota den 24. februar 2016 på 160.901,42 kr. + moms 40.225,36 kr., i alt 201.126,78 kr.

Da [virksomhed8] har udstedt en kreditnota, har du ikke haft udgiften, og kan dermed ikke få fradrag for beløbet, men ud fra ovennævnte er beløbet fratrukket to gange. Se bilag 19.

På konto 1310 er fratrukket bilag 96 som er en udgift til [person2] på 3.274,76 kr. + moms 818,44 kr. I alt 4.092,20 kr.

Bilag 110 er en rykker-skrivelse. Beløbet er fratrukket igen.

På konto 1310 er der den 9. november 2016 fratrukket 2 fakturaer fra [virksomhed8] ApS. Det vedrører køb hos [virksomhed10].

Bilag 210 36.578,06 kr. + moms 9.144,52 kr. I alt 45.722,58 kr.

Bilag 211 50.336,67 kr. + moms 12.584,17 kr. I alt 62.920,84 kr.

Efter en gennemgang af fakturaer fra [virksomhed8] ses, at de har udstedt kreditnotaer den 23. november 2016 på ovennævnte beløb, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag. Se bilag 19.

På konto 1314 fratrækkes bilag 111 fra "Kontantsalg [by2]" med 16.319,25 kr. + moms 4.079,81 kr. I alt 20.399,66 kr. Fakturaen lyder på 8.703 kr. + moms 2.175,75 kr. I alt 10.878,75 kr.

Der er påført med kuglepen "Vigtigt overføres til konto i weekend 20.399,06".

Da der ikke foreligger dokumentation på de 20.399,06 godkendes der fradrag på fakturabeløbet:

Varekøb 8.703,00 moms 2.175,75

Fratrukket 16.319,254.079,81

Forhøjelse 7.616,25 1.904,06

Bilag 131 anses at være den samme som bilag 111 jf. ovenstående.

Der er tale om samme fakturanr. Datoen er ikke den samme, men ellers er andet enslydende.

Bilag 126 og 130 er begge fakturaer fra Kontantsalg [by2]. De har begge fakturanr. 706774. På bi-lag 126 er prisen 1.060 pr. m3 og på bilag 130 er prisen 636 kr. pr. m3.

På bilag 126 er noteret, at det er en kopi.

Der godkendes ikke fradrag for bilag 126 på i alt 10.584,25 kr. + moms 2.646,06 kr. i alt 13.230,31

På konto 1318 fratrækkes udgifter til [virksomhed7] med i alt 5.440,62 kr. + moms 1.360,15 kr. i alt 6.800,77.

Der henvises til bilag 94, men det må være bilag 95, som er et kontoudtog til [virksomhed7].

Da der ikke foreligger bilag på købene, godkendes der ikke fradrag.

På konto 1310 - Øvrig varekøb, konto 1314 - [virksomhed6] og konto 1318 - [virksomhed7] godkendes der ikke fradrag for (specifikation fremgår af

vedlagte bilag 5) 360.074 kr.

Der henvises endvidere til ovennævnte begrundelse for, hvorfor der ikke godkendes fradrag.

Bilagene samt kopi af bogføringen er vedlagt som bilag 8.

På konto 3628 Porto og gebyrer er der blandt andet fratrukket rykkergebyr.

Der godkendes ikke fradrag for rykkergebyr.

Jf. vedlagte bilag 5 godkendes der ikke fradrag for 1.200 kr.

Kopi af bilagene er vedlagt som bilag 9.

2017

På konto 1310 - Øvrig varekøb godkendes der ikke fradrag for bilag 102.

Der er tale om køb af materialer den 8.11.17. Virksomheden ophører i september 2017. Køb af materialer i november anses derfor ikke at være en fradragsberettiget udgift jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a. (Der henvises til bilag bilag 5)

Bilaget er vedlagt som bilag 10.

Der godkendes yderligere fradrag for køb hos [virksomhed8], jf. bilag 19.

Fradragene er indarbejdet i bilag 5.

Yderligere fradrag for varekøb - 5.165 kr.

På konto 3628 Porto og gebyrer er der blandt andet fratrukket rykkergebyr.

Der godkendes ikke fradrag for rykkergebyr.

Endvidere er der fratrukket bilag 1041 og 1042. Der mangler bilag, men der er noteret i bogføringen, at det vedrører udlign. overtræk. På grund af manglende dokumentation godkendes der ikke fradrag.

Jf. vedlagte bilag 5 godkendes der ikke fradrag for 4.365 kr.

Kopi af bilagene er vedlagt som bilag 11.

..."

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende vedrørende biludgifter (herunder afskrivninger):

"...

På mødet undrede du dig over, at du ikke fik fradrag for alle brændstofudgifter, udgifter til reparationer af biler samt afskrivninger.

Skattestyrelsen gør opmærksom på, at der var taget udgangspunkt i de fremsendte regnskaber vedr. brændstofudgifter, og der kun var foretaget reguleringer for dobbelt fradrag samt køb efter virksomhedens ophør.

Der godkendes ikke fradrag for reparationer på biler du ikke ejer, og der godkendes ikke afskrivninger på en solgt bil, jf. nedenstående begrundelser.

Der er fratrukket udgifter til brændstof, broafgift, færge samt reparation og vedligeholdelse af biler.

I forbindelse med køb af brændstof er langt størstedelen købt på kort hos [virksomhed11] a.m.b.a. Kortet tilhører din ægtefælle [person3].

Din revisor har oplyst, at det fratrukne beløb vedr. køb af diesel, udelukkende vedr. erhvervsmæssig kørsel i gulpladebiler. Køb af benzin er anvendt til maskiner i forbindelse med erhvervsvirksomheden.

Skattestyrelsen har taget oplysningerne til efterretning, men opfordrer til, at der fremadrettet foreligger yderligere dokumentation for den erhvervsmæssige kørsel, herunder et kørselsregnskab.

Der er indsendt dokumentation for køb af Renault Trafic [reg.nr.1] den 20. marts 2015, bilag 308.

Af fakturaen fremgår går det, at der modregnes en byttebil: Opel Vivaro [reg.nr.2].

Der er ikke modtaget øvrige bilag vedr. køb og salg af biler.

Der godkendes fradrag for udgifter der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.

Udgifter afholdt efter virksomhedens ophør i september 2017 godkendes ikke fratrukket, idet der ikke er tale om en erhvervsmæssig udgift jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.

2015

På konto 3210 - Brændstof/Broafgift/Færge

godkendes der ikke fradrag for (specifikation fremgår af vedlagte bilag 5) 32.911,56 kr.

idet der er tale om, at beløbene er fratrukket 2 gange. Der gøres opmærksom på, at selv om bilag 73 og 406 er identiske, er der fratrukket forskellige beløb.

Det skyldes formentlig, at der mangler den sidste side af fakturaen. Det samme gør sig gældende for bilag 74 og 403.

Bilagene samt kopi af bogføringen er vedlagt som bilag 12.

2016

På konto 3240 - Reparation og vedligeholdelse godkendes der ikke fradrag for (specifikation fremgår af vedlagte bilag 5) 24.694,50 kr.

Bilag 43 er en udgift vedr. Renault Traffic, regn.nr. [reg.nr.1]. Fakturaen fra [virksomhed12] vedr. reparation er dateret den 22.02.16. Beløbet er på 22.614,50 kr. + moms. Jf. motorregister-oplysningen har du afhændet bilen den 2. december 2015, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for udgiften i 2016, i det der ikke anses at være tale om en erhvervsmæssig udgift for dig.

Bilag 230 er en udgift vedr. Opel Vivaro. Fakturaen fra [virksomhed12] vedr. køb af vinterdæk er dateret den 30.12.16. Beløbet er på 2.080 kr. + moms.

Jf. motorregister-oplysningen er bilen afhændet den 23. marts 2015. Bilen indgår i en byttehandel den 20. marts 2015, jf. bilag 308.

Bilagene er vedlagt som bilag 13.

2017

På konto 3210 - Brændstof/Broafgift/Færge

godkendes der ikke fradrag for (specifikation fremgår af vedlagte bilag 5) 61.765,16 kr.

Flere af beløbene er fratrukket 2 gange. Endvidere er der fratrukket brændstof-

udgifter, efter at virksomheden er ophørt i september 2017.

Bilagene samt kopi af bogføringen er vedlagt som bilag 14.

På konto 3240 - Reparation og vedligeholdelse

godkendes der ikke fradrag for (specifikation fremgår af vedlagte bilag 5) 18.228,00 kr.

Bilag 49 vedrører Opel Vivaro, der jf. ovennævnte blev afhændet den 23.

marts 2015. Endvidere er der tale om, at fakturaer er fratrukket 2 gange, og

der er ligeledes fratrukket udgifter efter virksomhedens ophør.

Bilagene samt kopi af bogføringen er vedlagt som bilag 15.

Afskrivning på bil.

Der er foretaget følgende afskrivninger på Renault Trafic:

2015 Der er afskrevet på køb af bil, Renault Trafic [reg.nr.1].

Afskrevet 25 % af 48.160 kr. = 12.040 kr.

Restsaldo 36.120 kr.

2016 Afskrevet 25 % af 36.120 kr. = 9.030 kr.

Restsaldo 27.090 kr.

2017 Afskrevet restsaldo 27.090 kr.

Renault Trafic [reg.nr.1] blev købt den 20. marts 2015. Der er indsendt bilag vedr. købet (bilag 308).

Ifølge oplysning fra motorregister kontoret er bilen afhændet den 2. december 2015.

Du har ikke indsendt dokumentation på salget.

Da bilen er afhændet i 2015 kan der ikke godkendes afskrivning jf. afskrivningslovens § 5 stk. 1.

Det fremgår af afskrivningslovens § 5 A, at såfremt driftsmidlet er solgt til et beløb, der er mindre end anskaffelsessummen kan tabet fradrages, i det år hvor driftsmidlet er solgt.

Du har ikke indsendt dokumentation for salget, hvorfor en avance ikke kan opgøres.

Der godkendes ikke fradrag for følgende afskrivninger:

2015 12.040 kr.

2016 9.030 kr.

2017 27.090 kr.

..."

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende vedrørende tab på debitorer:

"...

Tab på debitorer er fratrukket med 347.093 kr., og vedrører tilgodehavende hos [virksomhed4] A/S.

Der er indsendt udtræk fra Erhvervsstyrelsen, hvoraf det fremgår, at [virksomhed4] A/S er under kon-kurs.

Endvidere er indsendt kopi af mail fra Advokatfirmaet [virksomhed9], hvoraf det fremgår, at selskabet er under konkurs, og der forventeligt er tale om omtvistede krav, og de forventer ikke, at der består et større aktiv for boet i debitormassen. De oplyser ligeledes, at boets status mangler at blive undersøgt tilbundsgående, før de kan konkludere noget om boets status.

Der er indsendt kontoudtog, som antages at være fra din bogføring. Heraf fremgår, at du har et tilgodehavende på 347.093,84 kr.

Tab på debitorer kan fratrækkes når tabet er konstateret og kan gøres endeligt op. Det fremgår af den juridiske vejledning afsnit C.B.1.7.5.

Tabet anses ikke at være gjort endeligt op, som fremgår af mail fra Advokatfirmaet [virksomhed9]. De fremgår ikke af mailen, hvor stort dit tilgodehavende er.

Udgiften godkendes ikke fratrukket jf. statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a. + 347.093 kr.

..."

Skattestyrelsen har desuden anført følgende om ansættelsesfrister:

"...

Jævnfør skatteforvaltningslovens § 26 stk. 1 skal Skattestyrelsen sende forslag om skatteansættelse senest d. 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Indkomståret 2015 er forældet jf. § 26 stk. 1.

I § 27 stk. 1 nr. 5 fremgår, at uanset fristen i § 26 stk. 1 kan Skattestyrelsen foretage en ekstraordinær ansættelse, hvis den skattepligtige har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, hvilket har bevirket, at Skattestyrelsen har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Skattestyrelsen anser, at du har handlet groft uagtsomt.

Din virksomhed "[virksomhed1]" blev tvangsafmeldt den 2. december 2015.

Du har efterfølgende drevet uregistreret virksomhed. Det vil sige, at du ikke har afregnet moms, samt selvangivet resultat af virksomhed.

Udfra ovennævnte anses du at have handlet groft uagtsomt jf. § 27 stk. 1 nr. 5.

En ændring af skatteansættelsen efter § 27 stk. 1 nr. 5 skal fremsættes senest 6 måneder efter, at det er kommet til Skattestyrelsen kundskab jf. § 27 stk. 2. Skattestyrelsen modtog regnskab og bilag den 6. maj 2019. Forslag skal derfor senest udsendes den 6. november 2019. Dermed er 6 måneders fristen overholdt.

..."

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

"...

Skattestyrelsen traf [person4] på uanmeldt kontrolbesøg i august 2017.

Han har ikke selvangivet resultat af virksomhed for 2015, 2016 og 2017.

I 2015 er han takseret, og overskud af virksomhed er skønsmæssig ansat til 350.000 kr.

Han blev tvangsafmeldt for moms den 2. december 2015, men har efterfølgende drevet uregistreret virksomhed.

Skattestyrelsen indkaldte materiale, men modtog ikke noget, og tog derfor kontakt til banken samt samhandelspartnere.

Skattestyrelsen foretog en ansættelse ud fra det foreliggende materiale den 18. februar 2019.

Revisor har herefter udarbejdet regnskab og indsendt regnskabsmateriale for 2015, 2016 og 2017.

Den 17. september 2019 blev der udsendt nyt forslag til afgørelse, og den 15. november 2019 blev der sendt afgørelse.

Ansættelserne er med baggrund i de indsendte regnskaber.

...

I klagen gøres opmærksom på, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelser samt momsmæssige ansættelser er udøvet på et klart forkert grundlag, og det er klageres opfattelse, at der har været afholdt udgifter, som ikke er indrømmet fradrag for i omsætningen. Dokumentationen for disse fradragsberettigede udgifter vil blive forsøgt fremskaffet.

Skattestyrelsen gør opmærksom på, at der er i ansættelsen er taget udgangspunkt i de af revisor indsendte regnskaber samt fremlagte bilag.

Der er foretaget korrektioner ud fra konkrete bilag. Mange af udgiftsbilagene er fratrukket dobbelt (dvs. der er 2 identiske bilag med forskellige bilagsnr.). En samlet opgørelse over ændring af fradrag ses af bilag 5, der er vedlagt sagsfremstillingen.

Endvidere er der diverse ændringer i forbindelse med varekøb m.v. Der fratrækkes eksempelvis udgifter, efter at virksomheden er ophørt.

..."

Skattestyrelsen er den 26. maj 2023 kommet med følgende udtalelse forud for retsmøde:

"...

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til stadfæstelse af sagen. I påklagede periode har klager drevet uregistreret virksomhed indenfor håndværkerbranchen. Virksomhedens overskud er ansat med baggrund i klagers fremlagte regnskabsmateriale hvor overskud er yderligere forhøjet jf. ovenstående skema.

Klager drev virksomheden "[virksomhed1]" med start fra 1. marts 1991. Virksomheden er ophørt i december 2015.

Klager har ikke selvangivet sin indkomst i indkomstårene 2015, 2016 og 2017. Det er ubestridt, at klager i perioden har drevet uregistreret virksomhed.

Klager har ikke fremlagt regnskab udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, hvorfor det er berettiget, at indkomsten er fastsat skønsmæssigt jf. skattekontrollovens § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Skattestyrelsen sendte den 18. februar 2019 forslag til ansættelse ud fra foreliggende materiale, der bl.a. bestod i bankkontoudtog samt indhentede samhandelsoplysninger.

Revisor har herefter udarbejdet regnskab og indsendt regnskabsmateriale for 2015, 2016 og 2017.

Den 17. september 2019 udsendte Skattestyrelsen nyt forslag til ansættelse foretaget med baggrund i de indsendte regnskaber samt fremlagt bilag, hvor der bl.a. var konstateret, at udgiftsbilag var fratrukket dobbelt samt at der manglede bilagsmateriale.

Skattestyrelsen traf afgørelse i sagerne den 15. november 2019.

Ved klagens indgivelse har repræsentanten anført, at klageren har afholdt driftsomkostninger, som ikke er indgået i Skattestyrelsens opgørelse, men der er ikke under klagesagen fremlagt dokumentation for yderligere driftsomkostninger.

Skatteansættelsen for indkomståret 2016 og 2017 er foretaget efter de ordinære frister i Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Skatteansættelsen for indkomståret 2015 er foretaget efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, idet det vurderes, at klager har handlet mindst groft uagtsomt ved at have drevet uregistreret virksomhed uden selvangivelse af indkomsten.

Det er her vores opfattelse, at kundskabstidspunktet må anses for at være 6. maj 2019, hvor Skattestyrelsen modtog regnskabsmaterialet. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er således opfyldt.

Skattestyrelsen kan herefter tilslutte sig Skatteankestyrelsens indstilling til stadfæstelse af sagen

..."

Skattestyrelsen er den 8. august 2023 kommet med følgende supplerende udtalelse til repræsentantens bemærkninger af 1. august 2023:

"...

Skattestyrelsen fastholder at sagen stadfæstes i overensstemmelse med vores seneste udtalelse af 29. maj 2023. Vi har følgende yderligere bemærkninger til sagen:

Klager har gjort gældende at have lidt et fradragsberettiget tab på 347.093 kr. i indkomståret 2017 iht. manglende betaling fra [virksomhed4] A/S.

Klager har yderligere gjort gældende, at Skattestyrelsen ikke har overholdt reglerne i skatteforvaltningslovens § 27.

Tab på debitorer

Indledningsvis bemærkes, at det er uoplyst hvordan fordringen er opstået, hvilke leveringer det drejer sig om, og hvilke af klagers fakturer kravet på 347.093 kr. knytter sig til.

Af kursgevinstlovens § 17 fremgår det, at for tab på fordringer, der er erhvervet som vederlag i næring, og for tab på fordringer, der i øvrigt er erhvervet i tilknytning til den erhvervsmæssige drift af virksomheden, finder reglerne i statsskattelovens § 6, litra a anvendelse, jf. dog kursgevinstlovens § 18.

Der kan foretages fradrag for tab på fordringer i det indkomstår, hvor tabet er konstateret og kan gøres endeligt op, jf. kursgevinstlovens § 25, stk. 1.

Det er en betingelse for fradragsret efter kursgevinstloven, at der er iværksat effektive inddrivelsesskridt, herunder truffet foranstaltninger for at undgå forældelse. Der henvises til SKM2004.138ØLR hvor Landsretten ikke godkendte fradrag for tab på fordringer. Landsretten lagde bl.a. særligt vægt på, at skatteyderen ikke på noget tidspunkt havde udsendt skriftlige rykkere til de nævnte debitorer eller på anden måde havde iværksat tiltag i anledning af den manglende betaling.

I nærværende sag er afsagt konkursdekret for debitor [virksomhed4] A/S den 4. april 2019 og selskabet er ophørt ved konkurs den 23. maj 2023.

Allerede fordi, at klagers tab ikke var endeligt konstateret i indkomståret 2017, kan der ikke anerkendes fradrag for tab på fordringen jf. statsskattelovens § 6 jf. kursgevinstlovens § 25, stk. 1. Endvidere bemærkes, at klager som kreditor ikke har udsendt skriftlige rykkere eller på anden vis iværksat effektive inddrivelsesskridt f.eks. ved at anmelde kravet til konkursboet.

Skattestyrelsen fastholder at sagen stadfæstes.

Frister

Ved fremsendelse af forslag den 18. februar 2019 var ikke modtaget regnskabsmateriale som anmodet om.

Skattestyrelsen blev herefter kontaktet af klagers revisor, som oplyste, at der ville blive fremsendt regnskab og bilag.

Skattestyrelsen modtog materialet den 6. maj 2019 for indkomstårene 2015 og 2016 og regnskabsmaterialet for indkomståret 2017 blev modtaget den 16. maj 2019.

Det tidligere fremsendte forslag blev herefter annulleret og der blev fremsendt et nyt forslag den 17. september 2019.

Skattestyrelsen bemærker, at 6-månedersfristen først løber fra det tidspunkt, hvor skattemyndighederne kommer i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at kunne foretage en behørig skatteansættelse, herunder opgøre den skattepligtige indkomst, hvilket i den konkrete sag tidligst var på tidspunktet hvor det efterspurgte regnskabsmateriale blev modtaget, den 6. maj 2019. Der henvises her til SKM2018.520HR.

Afgørelsen er truffet 15. november 2019, hvorfor fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er overholdt. Det fastholdes at sagen stadfæstes.

..."

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har principalt fremsat påstand om, at betingelserne i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2, for genoptagelse og ansættelse ikke er overholdt.

Subsidiært har repræsentanten fremsat påstand om, at forhøjelserne af klagerens overskud af virksomhed for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 på henholdsvis 205.222 kr., 262.319 kr. og 571.914 kr. skal nedsættes.

Repræsentanten har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

"...

Det gøres for det første overordnet gældende, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelser er udøvet på et klart forkert grundlag eller har ført til et åbenbart urimeligt resultat for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

[person4] har ikke selvangivet for indkomstårene 2015, 2016 og 2017, hvorfor Skattestyrelsen har fastsat omsætningen for indkomstårene skønsmæssigt.

Der er efterfølgende blevet indsendt skatteregnskab, bogføring og bilag for årene.

På baggrund af en række indbetalinger og indsættelser på [person4]s bankkonto nr. [...70] i [finans2] samt indsendte fakturaer har Skattestyrelsen opgjort omsætningen for de pågældende indkomstår. Ligesom Skattestyrelsen i en vis udstrækning har godkendt fradrag for en række afholdte udgifter.

Det er vores opfattelse, at [person4] har afholdt yderligere udgifter, som ikke er indrømmet fradrag for i omsætningen. Dokumentation for disse fradragsberettigede udgifter vil blive forsøgt fremskaffet.

..."

Repræsentanten er den 1. august 2023 kommet med følgende bemærkninger forud for retsmødet:

"...

1.Ad materielle bemærkninger

1.1.Vedr. tab på debitorer

Klager har lidt et tab på debitorer i forbindelse med, at der blev fremsendt fakturaer for samlet

kr. 347.093 til [virksomhed4] A/S.

Klager har tidligere redegjort for, at de fremsendte fakturaer på samlet kr. 347.093 ikke blev betalt idet, [virksomhed4] A/S blev taget under konkursbehandling.

Skattestyrelsen og nu Skatteankestyrelsen har imidlertid ikke villet acceptere klagers tab på debitorer, idet tabet efter Skatteankestyrelsens og Skattestyrelsen opfattelse ikke var endeligt konstateret.

Konkursboet er imidlertid afsluttet i maj 2023 uden dividende til simple kreditorer. Som bilag A fremlægges kopi af e-mail fra kurator [person1] af 31. juli 2023, hvorved kurator bekræfter, at der ikke var dividende til simple kreditorer.

Der vedlægges som bilag 2 udskrift af erhvervsstyrelsens register vedrørende [virksomhed4] A/S, hvoraf fremgår, at konkursboet er afsluttet.

Klagers tab på kr. 347.093 er således endeligt, og klager skal således indrømmes fradrag herfor, således overskuddet nedsættes.

2. Ad formelle bemærkninger

Skattestyrelsen fremsendte sit første forslag til afgørelse vedrørende klagers indkomst og moms den 18. februar 2019. Skattestyrelsen havde allerede ved første afgørelse opgjort et betydeligt krav mod klager på baggrund af en række indhentet materiale.

Skattestyrelsen fremsendte sit andet forslag til afgørelse den 17. september 2019.

Skattestyrelsen traf afgørelse i sagen den 15. november 2019.

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 26:

"Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb [...]"

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 fremgår følgende:

"Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatte- forvaltningens bestemmelse, hvis:

[...]

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag

[...]."

Det fremgår imidlertid samtidig af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. og 2. pkt., at:

"En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.

[...]."

Skatteankestyrelsen har gjort gældende, at Skattestyrelsen først den 6. maj 2019 kom til kundskab om det forhold, der begrundede fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26.

Det er imidlertid klagers opfattelse, at betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 ikke er overholdt. Skattestyrelsen foretog kontrolbesøg i august 2017 og i september 2017, hvorved Skattestyrelsen blev bekendt med, at klager havde drevet uregistreret virksomhed.

Dette er således forholdet i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, der begrunder ændringen i skatteansættelsen.

Herefter indhentede Skattestyrelsen selv en lang række oplysninger - herunder blandt andet kontoudtog.

Dette understøttes også af, at Skattestyrelsen sendte første forslag til afgørelse den 18. februar 2019.

Skattestyrelsen har således været bekendt med og i stand til at opgøre en betydelig ændring af klagers moms lang tid forud for varslingen.

Skattestyrelsen traf imidlertid først afgørelse den 15. november 2019.

Det er derfor klagers opfattelse, at Skattestyrelsen ikke har overholdt skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Såfremt Landsskatteretten finder, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. er overholdt, er det derudover klagers opfattelse, at Skattestyrelsen ikke har overholdt skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., idet afgørelsen af 15. november 2019 først blev truffet 9 måneder efter, at forslaget af 18. februar 2019 blev fremsendt.

Det bemærkes i den forbindelse, at fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., under alle omstændigheder ikke kan være overholdt for det krav som Skattestyrelsen varslede i første forslag til afgørelse af 18. februar 2019.

Såfremt Skattestyrelsen ønskede at medtage de nye oplysninger af 6. maj 2019, da burde Skattestyrelsen have anmodet om en fristforlængelse for at varetage sine interesser, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 3. pkt.

Med henvisning til ovenstående og tidligere fremsatte anbringender, er det klagers opfattelse, at Skattestyrelsen ikke har overholdt reglerne i skatteforvaltningslovens § 27.

..."

Retsmøde

Klagerens repræsentant fastholdt på retsmødet de nedlagte påstande og anbringender. Der blev særligt henvist til, at der var blevet fremlagt dokumentation i form af fakturaer og oplysninger vedrørende konkursboet for [virksomhed4] A/S for, at klageren havde lidt et endeligt tab vedrørende en række fordringer mod [virksomhed4] A/S.

Skattestyrelsen fremlagde et dokument vedrørende en række ændringer til deres indstilling i sagen på baggrund Landsskatterettens praksis på området for A-skat og AM-bidrag. Dokumentet blev først fremlagt på retsmødet, hvorfor klager og repræsentant ikke havde haft lejlighed til at se det.

Landsskatterettens afgørelse

Materielt

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.

Skatteydere kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive sin indkomst til skatteforvaltningen. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (dagældende bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Det fremgår af bogføringslovens § 9, stk. 1. Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Det fremgår af bogføringslovens § 10, stk. 1

Af kursgevinstlovens § 17 fremgår det, at for tab på fordringer, der er erhvervet som vederlag i næring, og for tab på fordringer, der i øvrigt er erhvervet i tilknytning til den erhvervsmæssige drift af virksomheden, finder reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a anvendelse.

Der kan foretages fradrag for tab på fordringer i det indkomstår, hvor tabet er konstateret og kan gøres endeligt op, jf. kursgevinstlovens § 25, stk. 1.

Klageren har ikke selvangivet sin indkomst for indkomstårene 2015, 2016 og 2017. Der fremgår desuden af sagen, at klageren ved et kontrolbesøg den 27. september 2017 har oplyst til Skattestyrelsen, at han havde drevet virksomhed og skrevet fakturaer med moms, selvom han ikke var registreret med virksomhed. Klageren har i øvrigt ikke fremlagt regnskab udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring.

Retten finder, at Skattestyrelsen derfor har været berettiget til at fastsætte klagerens indkomst for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Under behandlingen af sagen ved Skattestyrelsen har klagerens revisor udarbejdet og fremlagt regnskabsmateriale samt fremlagt bilagsmateriale. Skattestyrelsen har på baggrund af dette materiale opgjort klagerens omsætning og driftsomkostninger for indkomstårene 2015, 2016 og 2017. Skattestyrelsen har herefter forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 205.222 kr. for indkomståret 2015, med 262.319 kr. for indkomståret 2016 og med 571.914 kr. for indkomståret 2017.

Ved klagens indgivelse har repræsentanten anført, at klageren har afholdt driftsomkostninger, som ikke er indgået i Skattestyrelsens opgørelse.

Retten konstaterer, at der under klagesagen ikke er fremlagt dokumentation for sådanne yderligere driftsomkostninger. Retten henviser desuden til, at driftsomkostninger skal dokumenteres med bilag, jf. bogføringslovens § 9, stk. 1.

Retten har i den sammenholdte indeholdelses- og hæftelsessag med sagsnr. 21-0077030 korrigeret Skattestyrelsens beregningsgrundlag, idet grundlaget for det indeholdelsespligtige beløb burde være fakturaernes bruttobeløb, som er det faktisk betalte beløb. Det er den samlede udgift, som anses for anvendt til lønudbetaling. Fakturaernes momsbeløb burde således også have været anset for løn. Klageren burde som følge heraf have haft fradrag for de yderligere afholdte driftsomkostninger, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, i form af den yderligere lønudgift, som fakturaernes momsbeløb anses for.

Retten finder derfor, at forhøjelsen af overskud af virksomhed for 2016 og 2017, jf. opgørelsen fremlagt af Skattestyrelsen på retsmødet, kan opgøres således:

Påklaget afgørelse

Momsbeløb anset for løn

I alt

Forhøjelse af overskud 2016

262.319 kr.

42.988 kr.

219.332 kr.

Forhøjelse af overskud 2017

571.914 kr.

5.000 kr.

566.914 kr.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 ikke godkendt et tab på debitor vedrørende [virksomhed4] A/S på 347.093 kr. Repræsentanten har under klagesagen fremlagt oplysninger om afslutningen af konkursboet [virksomhed4] A/S i maj 2023, herunder at konkursboet blev afsluttet uden dividende til simple kreditorer. Repræsentanten har gjort gældende, at klagerens overskud skal nedsættes, da tabet på 347.093 kr. nu er endeligt.

Retten finder, at der ikke kan foretages fradrag for tab på den pågældende fordring i indkomståret 2017, allerede fordi, at klagerens tab ikke var endeligt konstateret i indkomståret 2017. Retten henviser til, at der kan foretages fradrag for tab på fordringer i det indkomstår, hvor tabet er konstateret og kan gøres endeligt op, jf. kursgevinstlovens § 25, stk. 1.

Formalitet vedrørende indkomståret 2015

Skattestyrelsen kan ikke afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Skattestyrelsens 2. forslag vedrørende forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2015 blev sendt den 17. september 2019 og ligger derfor uden for den ordinære frist for varsel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres efter Skattestyrelsens bestemmelse, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, er opfyldt.

En ansættelse kan således fortages eller ændres, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at Skattestyrelsen har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Retten har henset til, at klageren ikke har selvangivet sin indkomst for indkomståret 2015. Retten har også henset til, at klageren har drevet virksomhed og skrevet fakturaer, selvom han ikke var registreret med virksomhed.

Retten finder på denne baggrund, at klagerens manglende selvangivelse af resultat af virksomhed må anses for i hvert fald groft uagtsomt. Det tiltrædes derfor, at Skattestyrelsen havde adgang til at foretage ekstraordinær ansættelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

Kundskabstidspunktet i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., er det tidspunkt, hvor skattemyndighederne er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, jf. Højesterets domme offentliggjort som SKM2018.481.HR og SKM2018.520.HR.

Retten finder ud fra en konkret vurdering, at Skattestyrelsen den 6. maj 2019 må anses at være kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26. Retten har henset til, at Skattestyrelsen modtog klagerens regnskab og bilagsmateriale vedrørende indkomståret 2015 den 6. maj 2019.

Retten finder derfor, at varslingsfristen i § 27, stk. 2, 1. pkt., er overholdt, da Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 17. september 2019.

Fristen i § 27, stk. 2, 2. pkt., hvorefter ændringen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, ses ligeledes at være overholdt, idet Skattestyrelsens afgørelse er sendt den 15. november 2019.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015 er således opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed med 205.222 kr. for indkomståret 2015.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse således, at forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2016 ansættes til 219.332 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse således, at forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2017 ansættes til 566.914 kr.