Kendelse af 11-11-2024 - indlagt i TaxCons database den 11-12-2024
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat det skattemæssige resultat af virksomhed for indkomståret 2018 med i alt 211.804 kr., idet Skattestyrelsen for samme periode har forhøjet virksomhedens salgsmoms med et tilsvarende beløb på 211.804 kr. Som følge heraf, har Skattestyrelsen ændret indehaverens indkomst til virksomhedsbeskatning til i alt 59.112 kr.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
[virksomhed1] (herefter benævnt virksomheden) blev ifølge CVR opstartet den 1. januar 2018 af [person1] (herefter benævnt klageren). Virksomheden var registreret under branchekoden 553000 Campingpladser. Virksomheden ophørte den 31. oktober 2019 i forbindelse med virksomhedsomdannelse til anpartsselskab. Aktiviteten med drift af campingplads er blevet videreført i [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], hvor klageren har en ejerandel på 50 % og er selskabets direktør.
Virksomhedens resultat har udgjort 760.176 kr. for indkomståret 2018. Oplyst indkomst til virksomhedsbeskatning udgør 330.657 kr.
Virksomheden har været registreret for moms fra opstarten den 1. januar 2018, og har angivet moms kvartalsvist indtil virksomhedens sidste angivelse for anden kvartal 2019.
I perioden har virksomheden blandt andet haft aktivitet med udlejning af ca. 140 pladser til gæster med telt, camplet eller campingvogn. Udlejningen af pladserne har været til både midlertidige campister og til campister for hele sæsoner (herefter benævnt fastliggere).
Skattestyrelsen har konstateret, at virksomheden ved udlejning til fastliggere ikke har opkrævet og afregnet moms af lejen, og Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms vedrører alene moms af denne del af virksomhedens aktiviteter.
Skattestyrelsen har lagt det fremlagte regnskabsmateriale til grund for forhøjelsen.
Af saldobalancen for 2018 fremgår det, at omsætningen på konto 1014 ”Sommerpladser – fastligger” udgør 814.822 kr. og omsætningen på konto 1020 ”Vinterplads 1-10 – 31-3 – fastligger” udgør 244.200 kr., i alt 1.059.022 kr.
Skattestyrelsen har beregnet momsen som 20 % af den af klageren oplyste omsætning (25 % af afgiftsgrundlaget), således udgør salgsmomsen 211.804 kr. for regnskabsåret 2018.
Skattestyrelsen har som konsekvens af forhøjelsen af virksomhedens salgsmoms med i alt 211.804 kr. tilsvarende nedsat det skattemæssige resultat af klagerens virksomhed for indkomståret 2018 med i alt 211.804 kr., således det udgør 548.272 kr. (760.176 kr. – 211.804 kr.)
Som følge af ændringen i resultatet af virksomheden, ændres overskudsdisponeringen tilsvarende, og indkomst til virksomhedsbeskatning tillagt virksomhedsskat ændres med i alt 271.545 kr., således den udgør 59.112 kr. (330.657 kr. – 271.545 kr.)
De talmæssige opgørelser er i sagen ubestridte.
Skattestyrelsen har nedsat klagers skattemæssige resultat af virksomhed for indkomståret 2018 med i alt 211.804 kr., idet Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med et tilsvarende beløb på 211.804 kr. for samme periode. Som følge heraf, har Skattestyrelsen ændret klagerens indkomst til virksomhedsbeskatning tillagt virksomhedsskat med i alt 271.545 kr.
I sin begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende.
”(...)
2.Skattemæssigt resultat af selvstændig virksomhed for 2018.
...
2.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Der er til det modtagne materiale alene bemærkninger til den andel af virksomhedens omsætning, der betegnes ’fastliggere’.
Det er ved gennemgang af regnskabsmaterialet konstateret, at der ikke er sket angivelse af moms vedrørende campingpladsens gæster der betegnes ’fastliggere’. Dette er ikke sket for nogen perioder.
Der er udbedt nærmere redegørelse ved din revisor, hvorfor der ikke er afregnet specifikt for denne gruppe. Redegørelse herfor er efterfølgende modtaget.
Skattestyrelsen fastholder, at der skal ske angivelse af moms for gruppen ’fastliggere’. Der skal henvises til nærmere begrundelse ovenstående under pkt. 1.4.
Modtagne beløb fra denne gruppe anses for, at være opkrævet beløb inkl. moms. Idet momsbeløbet skal angives særskilt vil samme beløbsstørrelse skulle regulere virksomhedens resultat som er skattepligtig indkomst, jævnfør statsskattelovens § 4.
Virksomhedsordningen:
Idet beskatning er valgt opgjort efter reglerne i virksomhedsskatteloven, vil der ved en efterfølgende ligningsmæssig ændring, der er sket på foranledning af skattestyrelsen, være mulighed for at ændre eller hensætte yderligere beløb til senere hævning. En eventuel ændring eller yderligere hensættelse til senere hævning kan dog højst udgøre et beløb der svarer til ansættelsesændringen. Der skal henvises til omtalen i virksomhedsskattelovens § 10 stk. 1 samt Den Juridiske Vejledning 2019-2 afs. C.C.5.2.8.3.
Indkomst til virksomhedsbeskatning
Som følge af ændring af resultat af virksomhed, ændres overskudsdisponeringen tilsvarende.
Indkomst til virksomhedsbeskatning tillagt virksomhedsskat ændres derfor med 271.545 kr.
Der skal henvises til bilag 2. Reglerne står i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 2
Overskud vil herefter blive reguleret med følgende:
Oplyst resultat af virksomhed (efter medarbejdende
ægtefælle og nettorenter) 600.657 kr.
Oplyst omsætning vedrørende fastliggere (sommerpladser) 814.822 kr.
Omsætning ekskl. moms (814.822 x 80 %) = 651.858 kr.
= regulering af resultat med moms af fastliggere 162.964 kr. -162.964 kr.
Oplyst omsætning vedrørende fastliggere (vinterpladser) 248.200 kr.
Omsætning ekskl. moms (244.200 x 80 %) = 195.360 kr.
= regulering af resultat med moms af fastliggere 48.840 kr. -48.840 kr.
Resultat af virksomhed opgjort af Skattestyrelsen 388.853 kr.
(...)”
Skattestyrelsen har i bilag 2 til afgørelsen opgjort disponeringen af virksomhedens resultat:
Kontant hævet 48.035 kr.
Medarbejdende ægtefælle -100.000 kr.
Hensat 31.12 i året 394.710 kr. 342.745 kr.
Ny tilgang til konto for opsparet overskud i 2018 46.108 kr.
+ virksomhedsskat (22 %) 13.004 kr.
Ny beregnet virksomhedsindkomst 59.112 kr.
Årets overskud fordeles herefter som:
kapitalafkast 0 kr.
Virksomhedsindkomst 59.112 kr.
Personlig indkomst 329.741 kr.
388.853 kr.
Klagerens repræsentant har i sin klage over Skattestyrelsens afgørelse af 14. januar 2020 og i det efterfølgende indlæg af 4. marts 2024 fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for perioden 1. januar 2018 til den 30. juni 2019 skal nedsættes til 0 kr., og klagerens skattemæssige virksomhedsindkomst for indkomståret 2018 som konsekvens heraf skal ansættes i overensstemmelse med det selvangivne.
Retsmøde
Skattestyrelsen har den 4. juni 2024 udtalt, at Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling.
Klagerens repræsentant er ikke fremkommet med yderligere indlæg forud for retsmødet.
Indlæg under retsmødet
Repræsentanten nedlagde påstand og fremsatte anbringender i overensstemmelse med de tidligere skriftlige indlæg.
Skattestyrelsen indstillede, at Landsskatteretten stadfæster afgørelsen i overensstemmelse med indstillingen og i overensstemmelse med Skattestyrelsens tidligere udtalelser.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen nedsat det skattemæssige resultat af klagerens virksomhed for indkomståret 2018 med i alt 211.804 kr., idet Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med et tilsvarende beløb på 211.804 kr. for samme periode, samt at Skattestyrelsen har ændret overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen i overensstemmelse hermed, således indkomst til virksomhedsbeskatning udgør 59.112 kr.
Retsgrundlaget
Af statsskattelovens § 4, litra a, fremgår (uddrag):
Ӥ 4
Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, således f eks:
a) 7 af agerbrug, skovbrug, industri, handel, håndværk, fabrikdrift, søfart, fiskeri, eller hvilken som helst anden næring eller virksomhed, så og alt, hvad der er oppebåret for eller at anse som vederlag for videnskabelig, kunstnerisk eller litterær virksomhed eller for arbejde, tjeneste eller bistandsydelse af hvilken som helst art;
(...)”
Af dagældende virksomhedsskattelovs § 10, stk. 1 og 2, fremgår (uddrag):
Ӥ 10
Virksomhedens skattepligtige overskud med fradrag af kapitalafkast efter § 7, der overføres til den skattepligtige, skal medregnes i den skattepligtiges personlige indkomst i det indkomstår, hvor overskuddet overføres til den skattepligtige. Overskud kan overføres til den skattepligtige med virkning for indkomståret, hvis det er overført inden udløb af fristen for indgivelse af selvangivelse for indkomståret. Hvis betingelserne for at ændre skatteansættelsen efter skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 er opfyldt, kan den skattepligtige efter udløbet af fristen for indgivelse af selvangivelse ændre beslutningen om overførsel af overskud. Ændringen kan højst udgøre et beløb svarende til ansættelsesændringen.
Stk. 2. Overskud efter stk. 1, der ikke overføres til den skattepligtige med virkning for indkomståret, beskattes foreløbigt i indkomståret med en virksomhedsskat, som beregnes med den i selskabsskattelovens § 17, stk. 1, nævnte procent for det pågældende indkomstår. Overskud med fradrag af virksomhedsskat indgår på virksomhedens konto for opsparet overskud.
(...)”
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelse med sagsnr. [sag1] vedrørende klagerens virksomheds aktivitet med udlejning af sæsonpladser til fastliggere for perioden fra den 1. januar 2018 til den 30. juni 2019 fundet, at denne aktivitet er omfattet af momspligt, og at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms for momsperioderne i 2018 med i alt 211.804 kr.
Som konsekvens af, at Landsskatteretten i sagsnr. [sag1] har stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse af virksomhedens salgsmoms med i alt 211.804 kr. for momsperioderne i 2018, finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat det skattemæssige resultat af klagerens virksomhed med et tilsvarende beløb på 211.804 kr. for indkomståret 2018, jf. statsskattelovens § 4, litra a. Ligeledes finder retten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har ændret overskudsdisponeringen tilsvarende, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og 2.
Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse.