Kendelse af 14-11-2024 - indlagt i TaxCons database den 13-12-2024

Journalnr. 20-0046828

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har ændret afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. juli 2010 - 30. juni 2019 som anmodet af selskabet, idet betingelserne for at anvende brugtmomsordningen ikke er opfyldt på salg af reservedele vedrørende biler købt af forsikringsselskaber.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS (herefter benævnt selskabet), CVR [...1], blev stiftet den 26. januar 2006. Selskabets repræsentant har oplyst, at selskabet har drevet virksomhed med miljøbehandling og ophug af køretøjer. Selskabet har blandt andet opkøbt udkørte køretøjer af private personer og forsikringsselskaber med henblik på salg af reservedelene. Køretøjerne opkøbt af forsikringsselskaberne har forsikringsselskaberne overtaget i forbindelse med udbetaling af erstatning (disse biler benævnes herefter forsikringsbiler).

Selskabet har været registreret med kvartalsvise angivelser af afgift.

Selskabet har den 13. januar 2017 anmodet om genoptagelse af selskabets momstilsvar. Selskabet har henvist til det daværende SKATs praksis vedrørende momslovens § 69, stk. 1, som blev underkendt som følge af EU-domstolens dom C-471/15, [virksomhed2] I/S mod Skatteministeriet.

SKAT afviste selskabets anmodning om genoptagelse med henvisning til skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 2, og 32, stk. 1, nr. 1, i afgørelse af 13. marts 2017.

Selskabets repræsentant har klaget over afgørelsen af 13. marts 2017 til Skatteankestyrelsen i tidligere klage af 6. juni 2017 med sagsnummer [sag1]. Den 29. juni 2017 har selskabet på ny anmodet om genoptagelse af afgiftstilsvaret hos Skattestyrelsen.

Den 2. april 2019 har Skatteministeriet offentliggjort styresignalet SKM2019.189.SKTST. I styresignalet har Skatteministeriet ændret definitionen af begrebet "brugte varer" i momslovens § 69, stk. 1, og dermed betingelserne for at anvende brugtmomsordningen på baggrund af EU-domstolens dom C-471/15.

I forbindelse med den tidligere klagesagsbehandling hos Skatteankestyrelsen har Skattestyrelsen oplyst, at Skattestyrelsen på baggrund af styresignalet SKM2019.189.SKTST vil genoptage og realitetsbehandle selskabets momstilsvar for perioden 1. juli 2010 til 30. juni 2019, forudsat at selskabet har trukket klagen hos Skatteankestyrelsen tilbage for denne periode. Selskabet har herefter trukket klagen hos Skatteankestyrelsen ved brev af 24. januar 2020.

Skattestyrelsen har herefter truffet den påklagede afgørelse dateret den 19. marts 2020. Skattestyrelsen har i afgørelsen genoptaget og ændret den del af momsansættelsen, der har vedrørt biler selskabet har erhvervet fra private personer for perioden 1. juli 2010 til 30. juni 2019 med henvisning til EU-domstolens sag C-471/15. Skattestyrelsen har ikke ændret den del af momsansættelsen, der vedrører forsikringsbiler med henvisning til Højesterets dom af 9. april 2019, offentliggjort i SKM2019.230.HR.

Selskabets repræsentant har oplyst, at repræsentanten fastholder, at brugtmomsordningen også kan anvendes på salg af reservedele købt fra forsikringsselskaber.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden 1. juli 2010 til 30. juni 2019. Skattestyrelsen har dog fundet, at selskabets momstilsvar ikke kan ændres vedrørende salg af reservedele, hvor bilen er købt fra forsikringsselskaber.

Af Skattestyrelsens begrundelse fremgår:

"...

1) Reservedele fra brugte og udtjente køretøjer erhvervet fra forsikringsselskaber

Vi kan ikke imødekomme ændring af momsen vedrørende reservedele fra køretøjer erhvervet fra forsikringsselskaber for perioden 1. juli 2010 til 30. juni 2019.

Vi bemærker, at fra og med 15. april 2019 kan virksomheden dog anvende brugtmomsreglerne ved salg af reservedele fra køretøjer erhvervet fra forsikringsselskaber, hvis forsikringsselskabet har solgt køretøjet til virksomheden efter reglerne i momsbekendtgørelsens § 116 a. Se bekendtgørelse nr. 444 af 2019, der trådte i kraft den 15. april 2019. Bekendtgørelsen har ikke tilbagevirkende kraft.

Vi lægger til grund, at virksomheden for perioden 15. april 2019 og frem har angivet moms i overensstemmelse hermed, og at der derfor ikke er noget krav om ændring af momsen for perioden 15. april 2019 til 30. juni 2019 i relation til reservedele fra køretøjer erhvervet fra forsikringsselskaber.

(...)

Højesteret afsagde den 9. april 2019 dom i en sag om en autogenindvindingsvirksomheds momsmæssige behandling af reservedele fra totalskadede eller udtjente køretøjer erhvervet fra forsikringsselskaber. Sagen er refereret i SKM2019.230.HR. Følgende fremgår af resumeet:

"Sagen angik for Højesteret, om en autogenindvindingsvirksomhed opfyldte betingelserne for at anvende brugtmomsreglerne i momslovens kapitel 17 ved sit salg af reservedele, som virksomheden i forbindelse med miljøbehandling og skrotning af biler udtager fra totalskadede eller udtjente køretøjer, som virksomheden erhverver fra forsikringsselskaber.

Som følge af EU-Domstolens dom i sag C-471/15 havde Skatteministeriet for landsretten anerkendt, at de videresolgte reservedele udgør "brugte varer" i momslovens § 69, stk. 1's forstand. Som konsekvens af dommen tog Skatteministeriet derfor bekræftende til genmæle i relation til spørgsmålet om, hvorvidt virksomheden kunne anvende brugtmomsordningen ved salg af reservedele, der stammer fra udtjente køretøjer erhvervet fra privatpersoner.

Landsretten fastslog ved deldom i SKM2014.259.VLR og ved den til Højesteret påankede endelige dom SKM2017.443.VLR , at forsikringsselskabernes salg af biler, som de har overtaget i forbindelse med udbetaling af erstatning, ikke udgør en del af den momsfritagne forsikringsvirksomhed efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10. Forsikringsselskabernes særlige momsfritagelse for de omhandlede transaktioner er derimod hjemlet i en administrativ praksis, som tidligere har haft hjemmel i bekendtgørelser udstedt i medfør af den dagældende momslovs § 4, stk. 2 (indtil 1994-momsloven), og som har været anmeldt til EU-Kommissionen som en særlig foranstaltning i henhold til 6. momsdirektivs artikel 27, stk. 5 (videreført i momssystemdirektivets artikel 394). Landsretten fandt på den baggrund, at virksomhedens køb af biler fra forsikringsselskaber ikke er omfattet af momslovens § 69, stk. 1, nr. 3.

Virksomheden gjorde endvidere for landsretten gældende, at køb af biler fra forsikringsselskaber er omfattet af momslovens § 69, stk. 1, nr. 1, som angår salg af brugte varer til den afgiftspligtige videreforhandler (genbrugsvirksomheden) fra "en ikke afgiftspligtig person".

Landsretten bemærkede, at da forsikringsselskaberne foretager systematisk og organiseret salg af totalskadede køretøjer og derved opnår en løbende indtægt af en vis varig karakter, der supplerer indtægterne fra forsikringsselskabernes forsikringsvirksomhed, kan de ikke anses for ikke-afgiftspligtige personer, når de foretager disse salg.

Virksomheden opfyldte derfor ikke betingelserne i momslovens § 69, stk. 1, og kunne derfor ikke anvende brugtmomsordningen for så vidt angår videresalg af reservedele, som er udtaget af biler erhvervet fra forsikringsselskaber.

For Højesteret gjorde virksomheden yderligere gældende, at forsikringsselskaberne måtte anses for succederet i forsikringstagernes momsmæssige stilling, og at selskaberne af denne grund kunne anses for omfattet af momslovens § 69, stk. 1, nr. 1 og 3, afhængig af forsikringstagerens momsposition.

Højesteret stadfæstede landsrettens dom. Højesteret tiltrådte landsrettens vurdering af spørgsmålene, om forsikringsselskabernes salg af køretøjer til appellanten kan anses for omfattet af momslovens § 69, stk. 1, nr. 1 og 3. Højesteret bemærkede yderligere, at der ikke er hjemmel i momsloven og momssystemdirektivet til, at forsikringsselskaberne kan succedere i forsikringstagernes momsposition."

På baggrund af SKM2019.230.HR kan en virksomhed således ikke anvende momslovens regler om brugtmoms (momslovens kapitel 17) i relation til reservedele fra totalskadede eller udtjente køretøjer erhvervet fra forsikringsselskaber.

Vi kan derfor ikke imødekomme jeres anmodning om ændring af momsen vedrørende reservedele fra brugte og udtjente køretøjer erhvervet fra forsikringsselskaber for perioden 1. juli 2010 til 30. juni 2019.

..."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

Skattestyrelsen har ikke angivet nogen yderligere bemærkninger i styrelsens udtalelse af 28. juni 2020 til klagen.

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at afgiftstilsvaret for perioden fra den 1. juli 2010 til den 15. april 2019 nedsættes.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"...

I henhold til praksis gældende siden etableringen af Selskabet i 2006, var reservedele udtaget fra et udtjent køretøj at anse som en - i momsmæssig henseende - ny vare. Det var derfor ikkemuligt at anvende de særlige regler om brugte varer i momslovens kapital 17. Ved salg af reservedele har Selskabet følgelig i henhold til dagældende praksis pålagt moms efter momslovens almindelige regler med 25 % varens pris.

Denne praksis blev endeligt underkendt ved Vestre Landsrets dom gengivet i SKM2017.443.VLR for så vidt angår reservedele udtaget fra udtjente køretøjer indkøbt fra private. Vestre Landsrets dom blev afsagt efter EU-domstolen den 18. januar 2017 havde afsagt dom om, at den omhandlede direktivbestemmelse skal fortolkes således, at brugte dele fra udrangerede motorkøretøjer, som en autogenbrugsvirksomhed har erhvervet, og som er bestemt til at sælges som reservedele, udgør "brugte genstande" i denne bestemmelses forstand.

Selskabet har på baggrund heraf i 2017 anmodet om genoptagelse af afgiftstilsvaret, hvilken genoptagelsesanmodning er imødekommet delvist ved Skattestyrelsens afgørelse af 19. marts 2020 (Afgørelsen). Nærværende klage vedrører således alene Afgørelsens afslag på genoptagelse vedrørende brug af reglerne i momslovens kapital 17 ved salg af reservedele fra udtjent e køretøjer købt af Selskabet fra forsikringsselskaber.

3 Anbringender

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende:

at Selskabet driver virksomhed med autoophug, som blandt andet omfatter køb af udrangerede/udtjente og brugte køretøjer, miljøbehandling af biler samt køb og salg af reservedele.

at Selskabet indkøber brugte og udtjente køretøjer af forsikringsselskaber.

at Selskabet hidtil har beregnet moms ved salg af reservedele, herunder brugte reservedele udskilt fra udrangerede køretøjer, efter de sædvanlige momsregler i overensstemmelse med SKATs hidtil gældende praksis.

at Selskabet således ikke har anvendt afgiftsordningen vedrørende fortjenstmargenen, da salg af de pågældende brugte reservedele efter SKATs hidtil gældende praksis ikke er omfattet af begrebet "brugte varer" i lovgivningens forstand.

at EU-domstolen ved dom afsagt den 18. januar 2017 (sag C-471/15, Sjelle Autoophug mod Skatteministeriet) har underkendt SKATs hidtil gældende praksis vedrørende momsmæssig behandling af reservedele, idet EU-domstolen har bestemt, at brugte dele fra udrangerede køretøjer, som en autogenbrugsvirksomhed har erhvervet fra en privatperson, og som er bestemt til at sælges som reservedele, udgør "brugte genstande" i relation til momsdirektivets artikel 311, stk. 1, nr. 1, med den konsekvens, at levering af sådanne dele, der foretages af en afgiftspligtig videreforhandler, er omfattet af fortjenstmargenordningen.

at en tilsvarende kvalifikation vil gøre sig gældende vedrørende reservedele, der udskilles fra brugte/udtjente kørertøjer, som indkøbes fra forsikringsselskaber.

at betingelserne i momslovens § 69 for brug af brugsmomsreglerne ved salg af reservedele udtaget fra udtjente køretøjer indkøbt fra forsikringsselskaber i øvrigt er opfyldt.

at Selskabet siden stiftelsen den 26. januar 2006 har beregnet moms ved salg af brugte reservedele efter en praksis, der er underkendt.

at nedsættelsen af Selskabets momstilsvar foreløbigt er opgjort til 20 % af afgiftstilsvaret.

at der i henhold til skatteforvaltningslovens §§ 31-32 er grundlag for at afgiftstilsvaret skal ændres i overensstemmelse med påstanden.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabet i afgiftsperioden 1. juli 2010 - 15. april 2019 i medfør af momslovens § 69, stk. 1, kan anvende brugtmomsordningen på salg af biler købt af forsikringsselskaber, som forsikringsselskaberne har modtaget i forbindelse med udbetaling af erstatning.

Retsgrundlaget

Følgende fremgik af den dagældende momslov § 4, stk. 1 (Lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016):

"...

Stk.1. Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

..."

Af den dagældende momslovs § 27, stk. 1, fremgik:

"...

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.

..."

Reglerne for anvendelse af brugtmomsordningen fremgik af dagældende momslovens §§ 69-71 (Lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

De nærmere regler om regnskabsføring og krav til bilag blev fastlagt i den dagældende momsbekendtgørelses §§ 116 og 117 (Lovbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015).

Brugtmomsordningen er en frivillig ordning og en undtagelse til de almindelige regler i momsloven.

Følgende fremgik af den dagældende momslovs § 69, stk. 1:

"...

Virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, kan ved videresalget afgiftsberigtige de pågældende brugte varer m.v. efter reglerne i dette kapitel. Det er en forudsætning for at anvende disse regler, at de brugte varer m.v. er leveret til virksomheden her i landet eller fra et andet EU-land af

1) en ikke afgiftspligtig person,

2) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i dette kapitel eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,

3) en afgiftspligtig person, når leveringen er fritaget for afgift efter § 13 eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,

4) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i § 30, stk. 1,

5) en afgiftspligtig person, der er fritaget for registrering efter § 48, stk. 1 og 2, eller som er under registreringsgrænsen i et andet EU-land, når leveringen omfatter et investeringsgode.

..."

Brugtmomsreglerne i momslovens kapitel 17, som var gældende på tidspunktet for den påklagede periode, var udformet på baggrund af de bagvedliggende regler i Rådets Direktiv 2006/112/EF (herefter det dagældende momssystemdirektiv). Momslovens § 69 er en implementering af momssystemdirektivets artikel 314.

Som anført i momslovens § 69, stk. 1, nr. 3, er det en forudsætning for at anvende brugtmomsreglerne, at købet af den brugte vare er sket fra en afgiftspligtig person, og at leveringen er fritaget for afgift efter momslovens § 13. Momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, fritager forsikringsvirksomhed for afgiftspligt.

Af momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, og stk. 2, fremgår:

"...

Stk.1. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

(...)

10) Forsikrings- og genforsikringsvirksomhed, herunder ydelser i forbindelse med sådan virksomhed, som udføres af forsikringsmæglere og -formidlere.

(...)

Stk. 2. Levering af varer, der alene har været anvendt i forbindelse med virksomhed, der er fritaget for afgift efter stk. 1, eller af varer, hvis anskaffelse eller anvendelse har været undtaget fra retten til fradrag efter kapitel 9, er fritaget for afgift.

..."

De bagvedliggende EU-bestemmelser er momssystemdirektivets artikel 135, stk. 1, litra a, og artikel 136, litra a.

I SKM2019.230.HR har Højesteret taget stilling til, om brugtmomsordningen kan anvendes ved køb fra forsikringsselskaber efter momslovens § 69, stk. 1, når forsikringsselskaberne sælger forsikringsbiler. Af dommens præmisser fremgår:

"...

Momslovens § 69, stk. 1, nr. 1

Der skal herefter tages stilling til [virksomhed2] I/S' andet hovedanbringende om, at forsikringsselskaber er afgiftspligtige personer, men at de ikke handler i denne egenskab, når selskaberne til [virksomhed2] I/S sælger forsikringskøretøjer, som er omfattet af den særlige danske ordning, hvorfor selskaberne skal betragtes som ikke afgiftspligtige personer i relation til momslovens § 69, stk. 1, nr. 1.

Efter momslovens § 69, stk. 1, nr. 1, er det en forudsætning for at anvende reglerne om brugtmoms i kapitel 17, at brugte varer m.v. er leveret af en ikke afgiftspligtig person.

(...)

EU-Domstolens fortolkning af begreberne "afgiftspligtig person" og "økonomisk virksomhed" må lægges til grund ved fortolkning af begrebet "ikke afgiftspligtig person" i momslovens § 69, stk. 1, nr. 1.

Som anført af landsretten indgår forsikringsselskabers salg af skadede biler i selskabernes regelmæssige erhvervsmæssige virksomhed på en sådan måde, at der er tale om selvstændig økonomisk virksomhed i momslovens forstand, jf. § 3, stk. 1, jf. momssystemdirektivets artikel 9.

Det følger heraf, at et forsikringsselskab, der sælger forsikringskøretøjer, ikke er en "ikke afgiftspligtig person", jf. momslovens§ 69, stk. 1, nr. 1. [virksomhed2] I/S kan derfor ikke anvende brugtmomsordningen i medfør af denne bestemmelse. Det bemærkes herved, at det, som anført af landsretten, efter momslovens § 69, stk. 1, nr. 1, ikke er afgørende, om en transaktion er afgiftspligtig, men om det er en ikke afgiftspligtig person, der leverer.

Momslovens § 69, stk.1, nr. 3, jf. § 13, stk.1, nr.10

[virksomhed2] har som sit tredje hovedanbringende anført, at forsikringsselskabernes salg til [virksomhed2] I/S af forsikringskøretøjer er omfattet af momslovens § 69, stk. 1, nr. 3, jf. § 13, stk. 1, nr. 10.

Efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, er forsikrings- og genforsikringsvirksomhed, herunder ydelser i forbindelse med sådan virksomhed, som udføres af forsikringsmæglere og - formidlere, fritaget for afgift. Bestemmelsen gennemfører momssystemdirektivets artikel 135, stk. 1, litra a.

(...)

Som anført af landsretten foretager forsikringsselskaber systematisk og organiseret salg af skadede motorkøretøjer og opnår herved løbende indtægter af en vis varig karakter, der supplerer indtægterne fra selskabernes forsikringsvirksomhed.

Under henvisning hertil og til EU-Domstolens fortolkning af begrebet forsikringstransaktion tiltræder Højesteret, at selskabernes salg af forsikringskøretøjer udgør selvstændige transaktioner efter momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. [virksomhed2] I/S kan derfor ikke anvende brugtmomsordningen i medfør af momslovens § 69, stk. 1, nr. 3, jf. § 13, stk. 1, nr. 10.

Det, som [virksomhed2] I/S har anført om betydningen af bemærkningerne til § 13, stk. 1, nr. 10, i forslag til lov om merværdiafgift (momsloven) (Folketingstidende 1993-94, tillæg A, lovforslag nr. L 124, sp. 4393) og om hensynet til at undgå dobbelt afgiftsbelastning, kan af de grunde, som landsretten har anført, herunder med henvisning til Bawaria Motors-dommen, ikke føre til en udvidende fortolkning af undtagelsesbestemmelsen om afgiftsfritagelse i § 13, stk. 1, nr. 10, i strid med momssystemdirektivet.

Momslovens § 69, stk. 1, nr. 3, jf.§ 13, stk. 2, 1. led

[virksomhed2] har som sit fjerde hovedanbringende gjort gældende, at forsikringsselskaber er afgiftspligtige personer, men at deres salg af forsikringskøretøjer er omfattet af fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 2. 1. led.

Efter § 13. stk. 2, 1. led, er levering af varer, der alene har været anvendt i forbindelse med virksomhed, der er fritaget for afgift efter stk. 1, også fritaget for afgift.

(...)

Højesteret finder herefter, at momslovens § 13, stk. 2, 1. led, ikke er anvendelig, idet forsikringskøretøjer ikke har været anvendt til brug for forsikringsvirksomhed efter§ 13, stk. 1, nr. 10, og da der ikke beregnes moms i forbindelse med forsikringsselskabernes overtagelse af forsikringskøretøjer fra forsikringstagerne.

..."

Højesteret stadfæstede dermed Vestre Landsrets dom af 20. juni 2017, offentliggjort som SKM2017.443.VLR. I dommen SKM2017.443.VLR udtalte landsretten:

"...

Transaktionerne er ikke en del af den momsfritagne forsikringsvirksomhed efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, men er selvstændige transaktioner efter momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. Der henvises i øvrigt til begrundelsen i deldommen, hvoraf fremgår, at den begunstigende administrative praksis, hvorefter forsikringsselskabernes afsætning af varer, som er overtaget fra forsikringstagere i forbindelse med udbetaling af erstatning, er fritaget for afgift, er godkendt som en særforanstaltning efter de EU-retlige regler og må anses som hjemlen for den særlige momsfritagelse for forsikringsselskabers salg af varer, herunder trafikskadede motorkøretøjer.

Det bemærkes, at det efter momslovens § 69, stk. 1, nr. 1, ikke er afgørende, om transaktionen er afgiftspligtig, men om leverancen sker fra en ikke afgiftspligtig person.

(...)

Momslovens § 13, stk. 2, 1. led, er efter sit indhold heller ikke anvendelig på de anførte dispositioner, idet bestemmelsen, der må fortolkes efter sin ordlyd, alene vedrører varer, der har været anvendt i forbindelse med forsikringsvirksomhed som nævnt i stk. 1.

..."

Den deldom, som landsretten henviser til, blev afgjort den 18. december 2013 og er offentliggjort i SKM2014.259.VLR.

Skattestyrelsen offentliggjorde praksisændringen vedrørende fortolkningen af momslovens § 69, stk. 1, i styresignal af 2. april 2019, offentliggjort i SKM2019.189.SKTST.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Selskabet har opkøbt trafikskadede biler fra privatpersoner og fra forsikringsselskaber, som forsikringsselskaberne har modtaget i forbindelse med udbetaling af erstatning. Selskabet har herefter videresolgt bilerne eller reservedele fra bilerne og opgjort salgsmomsen efter de almindelige regler i momsloven.

Selskabet har anmodet om genoptagelse af selskabets afgiftstilsvar for perioden 1. juli 2010 - 15. april 2019 for brugte biler og reservedele købt af private personer og fra forsikringsselskaber.

Skattestyrelsen har genoptaget selskabets afgiftstilsvar med henvisning til styresignalet SKM2019.189.SKTST. Selskabet har derefter fået nedsat afgiftstilsvaret efter reglerne i brugtmomsordningen vedrørende salg af reservedele købt fra private personer, men ikke vedrørende køb fra forsikringsselskaber.

Landsskatteretten finder, at selskabet ikke opfylder betingelsen i momslovens § 69, stk. 1, nr. 3, vedrørende køb af biler fra forsikringsselskaber. Der er herved henset til SKM2019.230.HR, hvorefter forsikringsselskabers særlige afgiftsfritagelse i forbindelse med salg af varer, som de har overtaget i forbindelse med udbetaling af erstatning, og som sælges til momsregistrerede erhververe, har haft hjemmel i danske bekendtgørelser, der har været udstedt i medfør af en særlig bemyndigelse i den dagældende momslovs § 4, stk. 1, og derfor ikke har hjemmel i momslovens § 13. Med henvisning til højesteretsdommen er de øvrige betingelser i momslovens § 69 stk. 1, heller ikke opfyldt.

Da det er en forudsætning for anvendelse af brugtmomsordningen, at betingelserne i § 69 er opfyldt, kan selskabet derfor ikke anvende brugtmomsreglerne.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.