Kendelse af 09-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 06-09-2024
Skattestyrelsen har forhøjet [Fond1]s skattepligtige indkomst i form af efterbeskatning af hensættelser med i alt 502.751 kr. for indkomstårene 2011-2013.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.
[Fond1] (herefter fonden) har selvangivet følgende i relation til hensættelser i henhold til dagældende fondsbeskatningslovs § 4, stk. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 2. november 2010:
· | I 2011 har fonden selvangivet en hensættelse på 369.290 kr. |
· | I 2012 er der selvangivet en hensættelse på 190.796 kr. Der er ikke angivet noget forbrug af tidligere års hensættelser. |
· | I 2013 er der selvangivet en hensættelse på 102.233 kr. Der er ikke angivet noget forbrug af tidligere års hensættelser. |
· | I 2014 er der selvangivet et forbrug af foretagne hensættelser på 130.500 kr. |
· | I 2015 er der selvangivet et forbrug af foretagne hensættelser på 56.500 kr. |
· | I 2016 er der ikke selvangivet et forbrug af foretagne hensættelser. Der er ikke selvangivet beløb til efterbeskatning. |
· | I 2017 er der ikke selvangivet et forbrug af foretagne hensættelser. Der er ikke selvangivet beløb til efterbeskatning. |
· | I 2018 er der ikke selvangivet et forbrug af foretagne hensættelser. Der er angivet 8.744 kr. til efterbeskatning. |
Under klagesagens behandling har fonden bl.a. fremlagt referater af bestyrelsesmøder i fonden, ansøgninger om uddelinger fra fonden, tilsagn om uddelinger fra fonden, kontoudtog, opgørelser og bilag m.v.
Skattestyrelsen har forhøjet fondens skattepligtige indkomst med henholdsvis 237.090 kr. for indkomståret 2011, 177.245 kr. for indkomståret 2012, og 88.416 kr. for indkomståret 2013 i form af efterbeskatning af hensættelser.
Af begrundelsen for afgørelsen fremgår følgende:
"I henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4 skal hensættelser anvendes senest fem år efter hensættelsesåret. Såfremt hensættelsen ikke er anvendt inden for fem år, skal hensættelsen efterbeskattes med et tillæg på 5 % for hvert år fra udløbet af hensættelsesåret i henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5.
Såfremt uddelinger på baggrund af tidligere års hensættelser, ikke bliver uddelt, skal den manglende uddeling efterbeskattes i overensstemmelse med juridisk vejledning afsnit C.D.9.9.1.2 samt TfS 1988.253 LR.
[person1] har fremsendt en donationsliste for årene 2013-2018, hvor det fremgår, hvad fonden har bevilliget, og hvad der er uddelt i årene. Det er kun en del bevilligede, der fremgår som uddelt.
Det er kun det, der faktisk er uddelt, der kan anses for at være anvendt af tidligere års hensættelser. Det er dermed kun det, der er uddelt, som kan lægges til grund i sagen.
(...)
Indkomståret 2011
(...)
Der er i indkomståret 2011 hensat 369.290 kr., hvoraf der samlet er anvendt 154.618 kr. i årene 2013, 2014, 2015 og 2016. Der er dermed ubenyttede hensættelser på samlet 214.672 kr., der skal efterbeskattes.
Der er i indkomståret 2011 et bundfradrag, der skal tages højde for ved udregningen af efterbeskatningsbeløbet i henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5, 2. punkt.
Beløb til efterbeskatning udgør herefter 189.672 samt et tillæg på 47.418 kr.
Den skattepligtige indkomst for indkomståret 2011 skal dermed forhøjes med 237.090 kr.
(...)
Indkomståret 2012
Der er i indkomståret 2012 hensat 190.796 kr., hvoraf der er anvendt 24.000 kr. i år 2017. Der er dermed ubenyttede hensættelser på samlet 166.796 kr., der skal efterbeskattes.
Der er i indkomståret 2012 et bundfradrag, der skal tages højde for ved udregningen af efterbeskatningsbeløbet i henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5, 2. punkt.
Beløb til efterbeskatning udgør herefter 141.796 kr. samt et tillæg på 35.449 kr.
Den skattepligtige indkomst for indkomståret 2012 skal dermed forhøjes med 177.245 kr.
(..)
Indkomståret 2013
Der er i indkomståret 2013 hensat 102.233 kr., hvoraf der er 6.500 kr. i år 2018. Der er dermed ubenyttede hensættelser på samlet 95.733 kr., der skal efterbeskattes.
Der er i indkomståret 2013 et bundfradrag, der skal tages højde for ved udregningen af efterbeskatningsbeløbet i henhold til fondsbeskatningsloves § 4, stk. 5, 2. punkt.
Beløb til efterbeskatning udgør herefter 70.733 samt et tillæg på 17.683 kr.
Den skattepligtige indkomst for indkomståret 2013 skal dermed forhøjes med 88.416 kr.
(...)"
Skattestyrelsens udtalelse på baggrund af klagen
Af Skattestyrelsens udtalelse af 10. september 2020 fremgår følgende om klagen:
"1. Sagen
1.1 Hensættelser:
Fonden har i indkomstårene 2011, 2012 og 2013 selvangivet hensættelser i felt 205 i henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3.
Det fremgår af klagen, at fonden fører omhyggelige regnskaber over ansøgninger, bevillinger, uddelinger samt hensættelser. Det skal hertil bemærkes, at Skattestyrelsen i forbindelse med sagen flere gange har indkaldt og efterspurgt nærmere opgørelser og specifikationer over fondens hensættelser samt anvendelse heraf. Fonden har kun indsendt en donationsliste for indkomstårene 2013-2018 (Bilag 3), der har været mangelfuld.
1.2 Uddelinger:
Fonden har kun i indkomstårene 2014 og 2015 selvangivet, at der er foretaget uddelinger, der er anvendt af tidligere års hensættelser i felt 213, i de øvrige år er der ikke selvangivet i felt 213.
Det er oplyst, at fonden modtager ansøgninger om uddelinger til arrangementer/projekter, hvorefter bestyrelsen træffer beslutning om, hvem og hvor meget der skal bevilliges. Efterfølgende sendes der bevillingsbreve ud. Når den pågældende modtager har afholdt arrangementet/gennemført projektet bliver bevillingen udbetalt.
(...)
1.3 Efterbeskatningsbeløb
Skattestyrelsen har kun godkendt de bevillinger, der af donationslisten fremgik som uddelt. Fonden har ikke anvendt hensættelserne fuldt ud inden for fristen i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4. Fonden har dermed ubenyttede hensættelser vedrørende indkomstårene 2011, 2012 og 2013, som der skal efterbeskattes i henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5. I henhold til af den Juridiske Vejledning A.A.9.6 om forældelse samt SKM2001.497.HR har der ikke været noget til hinder for at foretage ændringerne i de pågældende indkomstår.
(...)
Skattestyrelsens udtalelse af 10. september 2020 om fondens yderligere dokumentation
Den 24. april 2020 har Skattestyrelsen modtaget yderligere dokumentation omkring foretagne bevillinger og uddelinger i perioden 2011-2018 i forbindelse med fondens anmodning om genoptagelse af indkomstårene 2011-2013.
Af Skattestyrelsens udtalelse af 10. september 2020 fremgår følgende om den dokumentation, fondens repræsentant har indsendt til støtte for anmodning om genoptagelse af 24. april 2020:
(...)
2.2. Uddelinger:
Det indsendte er gennemgået og er sammenholdt med den tidligere indsendte donationsliste (bilag 3).
I henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, 1. pkt. er det tidspunktet, hvor fonden er retligt forpligtet til at foretage uddelingen, at uddelingen skal fradrages. Fonden er retligt forpligtet til at foretage uddelingerne på det tidspunkt, hvor modtageren får bevillingsbrevet, og ikke på tidspunktet, hvor uddelingen bliver udbetalt. Retserhvervelsestidspunktet er dermed i det indkomstår, hvor bevillingen finder sted.
Det er fonden der har bevisbyrden for at dokumentere retserhvervelsestidspunktet, samt at beløbet senere faktisk bliver overført til modtageren.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at det kun er de uddelinger, hvor det er klart,
- hvilket indkomstår uddelingen er bevilliget i,
- hvor uddelingen beløbsmæssigt kan opgøres enten af brevet, kontobevægelsen eller donationslisten, og
- hvor det er dokumenteret, at bevillingen er udbetalt,
som kan godkendes som anvendt af tidligere års hensættelser.
Såfremt uddelinger, hvor det ikke fremgår, hvornår bevillingen har fundet sted, bliver godkendt, vil anvendelsen af tidligere års hensættelser ikke finde sted i det indkomstår, hvor fonden er retligt forpligtet til at foretage uddelingen i henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2. Derudover er der risiko for at fonden anvender uddelinger dobbelt ved både at fratrække uddelingen i det indkomstår, hvor bevillingen finder sted, og i det indkomstår, hvor bevillingen bliver udbetalt.
Det følger af den tidligere sag samt klagen, at fonden ikke udbetaler alle bevillingerne. Det er kun de bevillinger, der faktisk bliver udbetalt, som der kan fratrækkes af hensættelserne. De bevillinger der ikke bliver udbetalt, skal tilgå de ubenyttede hensættelser, der skal efterbeskattes.
(...)
Det er Skattestyrelsens vurdering, at der er fremkommet nye oplysninger, der kan begrunde en ændring i Skattestyrelsens tidligere afgørelse.
På baggrund af de nye oplysninger og Skattestyrelsens opgørelse over godkendte uddelinger (bilag 9) vil hensættelserne og anvendelsen heraf se således ud:
År | Hensat Felt 2015 | Anvendt af tidligere års hensættelser Felt 213 |
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 | 369.290 190.796 102.233 Ikke relevant Ikke relevant Ikke relevant Ikke relevant Ikke relevant | 0 49.500 43.138 79.925 54.500 72.500 24.000 6.500 |
I alt | 662.319 | 330.063 |
Såfremt ovenstående lægges til grund, vil der være ubenyttede hensættelser på samlet 332.256, der skal ske efterbeskatning af.
(...)
Skattestyrelsens supplerende udtalelse af 5. juni 2024
Den 6. maj 2024 har fondens repræsentant indsendt yderligere dokumentation for bevillinger og uddelinger i perioden 2011-2013 til Skatteankestyrelsen.
Skattestyrelsen har i supplerende udtalelse af 5. juni 2024 om fondens yderligere dokumentation af 6. maj 2024 anført følgende:
Skattestyrelsen har gennemgået det indsendte materiale. Hertil bemærkes det, at der ikke er taget stilling til hvorvidt de enkelte uddelinger er sket til almennyttige formål.
(...)
Vores udtalelse på baggrund af nye oplysninger
Der er indsendt dokumentation for uddelinger, herunder mødereferater, tilsagnsbreve og kontoudskrift. Af dokumentationen fremgår uddelinger hvor retserhvervelsestidspunktet er i kalenderåret 2011. Eftersom retserhvervelsestidspunktet ligger forud for valget af hensættelsen, kan disse uddelinger ikke anses for at være anvendelse af hensættelsen for 2011. Uddelingerne vedrører derfor indkomstårene 2010 og tidligere.
Det accepteres derfor udelukkende, at der er uddelt 245.380 kr. i 2012 og 197.283 kr. i 2013.
Lægges den nye dokumentation vedrørende anvendelser af tidligere års hensættelser i 2012 og 2013 samt de accepterede uddelinger i udtalelse af 10. december 2020, ser efterbeskatningen således ud:
År | 2011 | 2012 | 2013 | I alt |
Hensat | 369.290 | 190.796 | 102.233 | 662.319 |
Anvendt (2012) | 245.380 | - | - | 245.380 |
Anvendt (2013) | 123.910 | 73.373 | - | 197.283 |
Anvendt (2014) | - | 79.925 | 0 | 79.925 |
Anvendt (2015) | - | 37.498 | 17.002 | 54.500 |
Anvendt (2016) | - | - | 72.500 | 72.500 |
Anvendt (2017) | - | 12.731 | 24.000 | |
Anvendt (2018) | - | - | 6.500 | |
Efterbeskattes | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Fondens repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse ændres, idet de af [Fond1] hensatte beløb til uddeling i årene 2011, 2012 og 2013 i deres helhed skal anses for uddelt i overensstemmelse med det selvangivne.
Til støtte for påstanden, er det i klagen anført følgende:
Det er skatteyderens opfattelse at da fonde kan fratrække hensættelser til senere opfyldelse i overensstemmelse med den pågældende fonds formål, og da hensættelserne er anvendt til uddelinger senest fem år efter hensættelsesåret, har fonden ikke noget efterbeskatningsbeløb vedrørende indkomstårene 2011, 2012 og 2013 udover det allerede selvangivne. Fonden fører et omhyggeligt regnskab over indkomne ansøgninger om støtte til forskellige formål. Fondsbestyrelsen beslutter herefter på møder, hvilke ansøgninger der skal imødekommes og med hvilke beløb. Der tilgår herefter ansøgerne en skrivelse om hvorvidt ansøgningen er imødekommet eller ej og med hvilket beløb fonden vil yde støtte, når et givet projekt af ansøgerne kan dokumenteres færdigt. Ansøgerne sender, når projektet er færdigt, dokumentation for at udgiften er afholdt sammen med et kontonr. som det den bevilgede donation kan indsættes på. Herudover føres et excel ark hvor det enkelte års uddeling styres, så der hele tiden er kontrol med, hvor meget der resterer af det pågældende års hensættelse til senere uddelinger.
Fonden er helt bevidst om, at hensættelser skal være uddelt senest fem år efter at beløbet er hensat. Også, at de beløb, der er blevet hensat først, altid anses for at være anvendt først, og derfor har man også brugt excel arket til at styre efter når der er blevet uddelt donationer. Det har i enkelte tilfælde vist sig at meddelte tilsagn om donationer ikke er blevet effektueret af forskellige årsager inden for tidsfristen på 5 år. Disse beløb er efterfølgende taget til indtægt og beskattet.
Fondens repræsentant har ved fremsendelse af yderligere dokumentation den 6. maj 2024 anført følgende:
På baggrund af mødereferater, hvor tilsagn er vedtaget, har vi opgjort tilsagn og udbetalinger, som angivet nedenfor. Der er kontrolleret, at udbetalinger er sket inden for 5 år, hvilket også fremgår af de fremsendte opgørelser.
2011 | 2012 | 2013 | I alt | |
April/maj møde | 132.000 | 138.700 | 85.945 | |
Juni møde | 147.950 | 43.926 | 56.200 | |
September møde | 37.850 | 5.000 | 32.500 | |
December møde | 58.600 | 61.500 | 45.938 | |
I alt | 376.400 | 249.126 | 220.583 | 846.109 |
Heraf ikke udbetalt/genbeskattes | -137.861 | -8.746 | -23.493 | -170.100 |
I alt til fradrag | 238.539 | 240.380 | 197.090 | 676.009 |
Over de 3 indkomstår har [Fond1] kunnet opgøre en samlet fradragsmulighed på 676.009 kr. Fonden har fratrukket 662.319.
(...)
Fondens repræsentant har i bemærkninger af 17. juni 2024 til Skattestyrelses supplerende udtalelse anført følgende:
Skatteankestyrelsen har ved brev af 13. juni 2024 fremsendt Skattestyrelsens udtalelse til sagen af 5. juni 2024 og anmodet om eventuelle bemærkninger hertil inden 14 dage.
Det fremgår af det fremsendte, at Skattestyrelsen på baggrund af den nye dokumentation i sagen er enig i, at der ingen beløb er til efterbeskatning i indkomståret 2011, 2012 og 2013 vedrørende [Fond1]s hensættelser i indkomstårene.
Skattestyrelsens udtalelse af 5. juni 2024 til sagen giver derfor ikke anledning til yderligere bemærkninger fra vores side.
Der skal tages stilling til, hvorvidt fondens hensættelser i henhold til dagældende fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4, foretaget i indkomstårene 2011, 2012 og 2013, er blevet anvendt indenfor 5 år, jf. fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5, eller om der er ubenyttede hensættelser til efterbeskatning efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6.
Retsgrundlag
Det fremgår af lovbekendtgørelse nr. 1248 af 2. november 2010, at fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4-6, i årene 2011-2013 havde følgende ordlyd:
Stk. 4. Fonde og foreninger som nævnt i § 1, nr. 1, 2 og 4, kan i den efter § 3 opgjorte indkomst tillige foretage fradrag for hensættelse til opfyldelse af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Stk. 5. Hensættelser som nævnt i stk. 4 skal være benyttet i sin helhed inden 5 år efter udløbet af hensættelsesåret. Skatteministeren fastsætter nærmere regler om regnskabsmæssige krav til hensættelsen, herunder at hvert års hensættelse indskydes på konto for sig og udskilles effektivt fra fondens eller foreningens øvrige midler.
Stk. 6. Er en hensættelse som nævnt i stk. 4 ikke benyttet i sin helhed inden udløbet af den i stk. 5 nævnte frist, medregnes det ikke anvendte hensættelsesbeløb med et tillæg af 5 pct. for hvert år fra hensættelsesårets udløb og indtil fristens udløb i den skattepligtige indkomst for hensættelsesåret. Beløb, der i henhold til § 3, stk. 2, og § 10 ikke skulle medregnes i den efter § 3 opgjorte indkomst for hensættelsesåret, efterbeskattes dog ikke.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Det fremgår af dagældende fondsbeskatningslovs § 4, stk. 4, at fonde og foreninger omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, nr. 1, 2 og 4, kan fradrage hensættelser til opfyldelse af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Det følger desuden af dagældende fondsbeskatningslovs § 4, stk. 5 og 6, at en hensættelse skal være benyttet i sin helhed inden 5 år efter hensættelsesårets udløb, hvis ikke restbeløbet skal efterbeskattes med et tillæg på 5 pct. for hvert år fra hensættelsesårets udløb.
På baggrund af det af fonden nu fremlagte og samlede materiale - særligt det fremlagte materiale af 24. april 2020 og 6. maj 2024 - og i overensstemmelse med Skattestyrelsens supplerende udtalelse af 5. juni 2024 kan Landsskatteretten tiltræde, at det er tilstrækkeligt dokumenteret, at hensættelserne foretaget af fonden i indkomstårene 2011-2013 er anvendt i deres helhed inden for fristen på 5 år efter hensættelsesårets udløb for de respektive hensættelser.
Da der ikke er tvist om, at alle fondens uddelinger er almennyttige og i overensstemmelse med fondens vedtægter, og der heller ikke i øvrigt ses at være grundlag for at anfægte dette, anser retten dermed hensættelsen på 369.290 kr. i 2011 for anvendt i sin helhed i 2013, hensættelsen på 190.796 kr. i 2012 for anvendt i sin helhed i 2015, og hensættelsen på 102.233 kr. i 2013 for anvendt i sin helhed i 2017. Retten finder derfor ikke - som også indstillet af Skattestyrelsen - at der er grundlag for efterbeskatning af hensættelser foretaget for indkomstårene 2011-2013.
Landsskatteretten ændrer herved Skattestyrelsens afgørelse, så forhøjelsen af fondens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2011-2013 nedsættes til 0 kr.