Kendelse af 22-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 23-05-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2016: | |||
Yderligere omsætning som følge af negativ saldo på kassekonto | 68.200 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 0 kr. |
Yderligere omsætning som følge af indsætninger på private konti | 23.118 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 15.518 kr. |
Ikke godkendt fradrag for kontantkøb | 391.950 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 373.950 kr. |
Anvendelse af virksomhedsordningen | Nej | Ja | Stadfæstelse |
Indkomståret 2017: | |||
Yderligere omsætning som følge af indsætninger på private konti | 163.558 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 116.158 kr. |
Ikke godkendt fradrag for kontantkøb | 226.050 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 215.550 kr. |
Anvendelse af virksomhedsordningen | Nej | Ja | Stadfæstelse |
Indkomst til virksomhedsbeskatning | 0 kr. | 44.195 kr. | Stadfæstelse |
Klageren drev virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 5. maj 2016 og ophørte den 28. juni 2019. Virksomhedens branchekode var Industriel design og produktdesign med bi-brancherne Reparation af møbler og boligudstyr samt Møbelforretning. Virksomheden beskæftigede sig med køb og salg af brugte designermøbler samt reparation af møbler, herunder fletning af sæder til Y-stole. Klageren ejer endvidere ejendommen [adresse1] i [by1], og ejendommen var udlejet i indkomstårene 2016 og 2017.
Klageren har for indkomståret 2016 opgjort omsætningen til 525.181 kr. og de direkte omkostninger i form af vareforbrug til 528.476 kr. Bruttoavancen udgør dermed -3.295 kr.
For indkomståret 2017 er omsætningen opgjort til 1.020.888 kr. og de direkte omkostninger i form af vareforbrug til 837.844 kr. Bruttoavancen udgør dermed 183.044 kr.
Udeholdt omsætning som følge af negativ saldo på kassekonto
Klagerens omsætningskonti indeholder udelukkende bogføring af fakturaer og kreditnotaer samt bogføring med bogføringsteksten ”Vare salg på [virksomhed2]”.
Klagerens bogføring indeholder en kassekonto. I 2016 er der 60 posteringer i form af primært varekøb og indbetalinger af fakturaer fordelt på 33 dage. Herudover er der indsat beløb hævet i bank, betalt for Storebælt og diesel samt en enkelt postering i form af mad købt på tur. I 2017 er der 94 posteringer af samme art som i 2016. Hertil kommer betaling til restaurant. Posteringerne er fordelt på 59 dage. Kontoen fremstår med en saldo, der både er positiv og negativ. Der er ikke bogført nogen daglig kassekladde på kontoen, men derimod er der tale om enkeltposteringer.
Der er negativ saldo på kassekontoen 8 gange i løbet af 2016, og Skattestyrelsen har anset de negative saldi for at være udeholdt omsætning. Saldiene udgør sammenlagt 85.250 kr., hvoraf Skattestyrelsen har anset 17.050 kr. for at være salgsmoms og 68.200 kr. for at være skattepligtig omsætning.
Udeholdt omsætning som følge af indsætninger på private bankkonti
Klagerens bankkonti viser en række forskellige indsætninger, herunder lønindbetalinger, mobile pay betalinger og øvrige indbetalinger.
Skattestyrelsen har anset følgende indbetalinger på konto nr. [...05] i [finans1] for at være udeholdt omsætning:
2016
06.10.2016 MobilePay: [person1] 1.000 kr.
06.10.2016 [person2] 5.400 kr.
14.12.2016 Pengeautomat den 14.12 kl. 11.34 5875-72 eksnr. 6796 9.500 kr.
21.12.2016 MobilePay: [person3] 2.998 kr.
21.12.2016 MobilePay: [person4]10.000 kr.
I alt 28.898 kr.
2017
10.01.2017 Pengeautomat den 10.01. kl. 05.54 2374-73 eksnr. 4001 6.500 kr.
19.01.2017 Indbetalt kontant 30.000 kr.
19.01.2017 MobilePay: [person5] 2.000 kr.
20.01.2017 MobilePay: [person5] 2.000 kr.
23.01.2017 MobilePay: [person6] 1.300 kr.
03.02.2017 Pengeautomat den 03.02. kl. 16.49 2374-73 eksnr. 1486 1.900 kr.
07.02.2017 Pengeautomat den 07.02. kl. 06.36 2374-73 eksnr. 1833 26.000 kr.
13.02.2017 Pengeautomat den 11.02. kl. 14.51 2374-73 eksnr. 2329 4.600 kr.
21.02.2017 Pengeautomat den 21.02. kl. 11.29 2375-71 eksnr. 7372 3.000 kr.
10.03.2017 Pengeautomat den 10.03. kl. 15.55 2376-72 eksnr. 0938 3.000 kr.
04.04.2017 Pengeautomat den 04.04. kl. 17.01 2374-73 eksnr. 8589 3.500 kr.
10.04.2017 MobilePay: [person7] 2.000 kr.
10.04.2017 MobilePay: [person8] 2.000 kr.
24.05.2017 Tilbagebetaling af 40.000 kr.
12.06.2017 Pengeautomat den 11.06. kl. 16.34 2376-72 eksnr. 2338 2.300 kr.
20.06.2017 MobilePay: [person9] Ni 4.200 kr.
03.07.2017 MobilePay: [person10] 3.000 kr.
02.08.2017 MobilePay: [person11] 4.915 kr.
07.08.2017 MobilePay: [person12] 4.132 kr.
30.08.2017 MobilePay: [person13] 2.000 kr.
11.09.2017 MobilePay: [person14] 5.000 kr.
12.09.2017 MobilePay: [person15] 2.200 kr.
14.09.2017 MobilePay: [person16] Kr 4.800 kr.
21.09.2017 MobilePay: [person17] 4.250 kr.
22.09.2017 MobilePay: [person18] 1.076 kr.
11.10.2017 MobilePay: [person19] 4.700 kr.
16.10.2017 MobilePay: [person20] 3.300 kr.
23.10.2017 MobilePay: [person21] 5.700 kr.
24.10.2017 MobilePay: [person22] 1.650 kr.
26.10.2017 MobilePay: [person23] 1.650 kr.
30.10.2017 Pengeautomat den 29.10. kl. 18.43 2376-72 eksnr. 8628 8.450 kr.
03.11.2017 MobilePay: [person24] 3.000 kr.
13.11.2017 MobilePay: [person25] 1.000 kr.
15.11.2017 MobilePay: [person26] 1.200 kr.
15.11.2017 MobilePay: [person27] 3.125 kr.
20.11.2017 MobilePay: [person1] 1.000 kr.
21.12.2017 Fra [person28]4.000 kr.
I alt 204.448 kr.
Skattestyrelsen har beregnet salgsmomsen til 5.780 kr. og den skattepligtige omsætning til 23.118 kr. i 2016. I 2017 har Skattestyrelsen beregnet salgsmomsen til 40.890 kr. og den skattepligtige omsætning til 163.558 kr.
Klageren har ikke bestridt den talmæssige opgørelse.
Indbetalinger via Mobile Pay, indbetalinger fra en række personer og indbetalinger med angivelse af navn, ”indbetalt kontant” og ”tilbagebetaling af” udgjorde samlet 19.398 kr. i indkomståret 2016 og 145.198 kr. i indkomståret 2017.
Indbetalinger til pengeautomat udgjorde samlet 9.500 kr. i indkomståret 2016 og 59.250 kr. i indkomståret 2017. Klageren har oplyst, at indbetalinger til pengeautomat skyldtes, at han kun har mulighed for at indbetale kontanter til sin private konto via en pengeautomat. Han indbetalte primært kontanter, hvis forretningen havde lukket nogle dage.
Fradrag for kontante varekøb
Klageren har i et vist omfang betalt sine varekøb kontant.
Klagerens varekøb er bogført på 2 konti. Konto 1314 Vare køb m/moms og konto 1315 Varekøb (brugtmomsordning). Vareforbruget er i 2016 reguleret via konto 1330 Vareforbrug (lagermodul), hvorimod lagerværdien ultimo 2017 var 0 kr., hvorfor der ikke skete regulering. I de samlede direkte omkostninger indgik konto 1310 Direkte omkostninger m/moms.
Kontantkontiene er konto 5810 Kassebeholdning og konto 6135 Mellemregning.
Skattestyrelsen har på baggrund af konto 5810 og konto 6135 opgjort nedenstående beløb som værende kontante varekøb uden fradragsret i medfør af ligningslovens § 8Y, dels fordi de er købt kontant, dels fordi der er tale om varekøb indskudt i virksomheden. Bogføring på varekøbskontiene er sket med teksten ”Varekøb” eller ”Varekøb ved [person29]”:
2016
Konto 5810
03.10.2016 40 [person28] 25.000 kr.
03.10.2016 44 [person28] 2.000 kr.
03.10.2016 92 [person28] 10.000 kr.
20.10.2016 113 [person28] 12.000 kr.
21.10.2016 45 [person28] 2.500 kr.
29.10.2016 51 [person30] (Polak) 11.250 kr.
04.11.2016 58 [person31] 10.000 kr.
05.11.2016 61 [person28] 20.000 kr.
12.11.2016 90 [person32] 25.000 kr.
14.11.2016 68 ?? 25.000 kr.
20.11.2016 72 [person33] 16.500 kr.
20.11.2016 101 [person34]20.500 kr.
I alt 179.750 kr.
Konto 6135
24.07.2016 7 [person28] 42.500 kr.
30.07.2016 10 [person28] 3.000 kr.
30.07.2016 11 [person28] 4.500 kr.
30.07.2016 12 [person28] 22.700 kr.
15.08.2016 43 [person35] 12.000 kr.
16.08.2016 18 [person36] 21.000 kr.
03.10.2016 112 [person28] 35.000 kr.
20.10.2016 46 [person28] 10.000 kr.
29.10.2016 53 [person37] 14.000 kr.
25.11.2016 96 [person38] 26.500 kr.
01.12.2016 109 [person28] 6.000 kr.
28.12.2016 140 [person39]15.000 kr.
I alt 212.200 kr.
I indkomståret 2016 udgjorde de kontante varekøb samlet 391.950 kr. Det fremgår af opgørelserne, at 18.000 kr. i indkomståret 2016 var kontante varekøb under 10.000 kr. isoleret set. Kontante varekøb isoleret set over beløbsgrænsen udgør herefter 373.950 kr.
2017
Konto 5810
02.01.2017 143 [person40] 15.000 kr.
11.01.2017 152 [person35] 8.000 kr.
11.01.2017 153 [person35] 2.500 kr.
07.02.2017 179 [person28] 25.000 kr.
24.11.2017 463 [person41] 12.400 kr.
09.12.2017 470 [person42] 17.250 kr.
14.12.2017 482 [person43]15.900 kr.
I alt 96.050 kr.
Konto 6135
20.01.2017 161 [person44] 45.000 kr.
05.03.2017 214 [virksomhed3] 10.000 kr.
09.03.2017 218 [person45] 17.000 kr.
06.05.2017 296 [person46] 32.000 kr.
25.10.2017 426 [person28]26.000 kr.
I alt 130.000 kr.
I indkomståret 2017 udgjorde de kontante varekøb samlet 226.050 kr. Det fremgår af opgørelsen, at 10.500 kr. i indkomståret 2017 var kontante varekøb under 10.000 kr. isoleret set. Kontante varekøb isoleret set over beløbsgrænsen udgør herefter 215.550 kr.
Klageren har ikke bestridt den talmæssige opgørelse.
Klagerens repræsentant har oplyst, at der ikke er sket indberetning af kontante køb i medfør af ligningslovens § 8 Y for indkomståret 2017, da regnskabsmaterialet var beslaglagt af politiet. Klagerens tidligere revisor, der varetog regnskabet for indkomståret 2016, må have eller burde have foretaget indberetninger for indkomståret 2016.
Skattestyrelsen har oplyst, at indberetning af kontante køb i medfør af ligningslovens § 8 Y skal ske i Tast Selv Erhverv, samt at der ikke er modtaget indberetninger for indkomstårene 2016 og 2017.
Virksomhedsordningen
Klageren har på selvangivelserne for indkomstårene 2016 og 2017 valgt at lade sig beskatte efter virksomhedsordningen og har angivet indkomst til virksomhedsbeskatning med 44.195 kr. i indkomståret 2017.
Skattestyrelsen har ikke modtaget virksomhedens skattemæssige årsregnskab for indkomstårene 2016 og 2017.
Lejeindtægten fra udlejningsejendommen indgår ikke i virksomhedens bogføring, ligesom kontanter fra virksomheden er indsat via pengeautomat på klagerens private konto. Der er ikke modtaget oplysninger om blandt andet kapitalafkastgrundlag, indskudskonto og overskudsdisponering.
Øvrige bemærkninger
Skattestyrelsen har ændret skatteansættelsen og salgsmomsen. Landsskatteretten behandler sagerne samtidigt. Skattesagen har sagsnr. 20-0057456, og momssagen har sagsnr. [sag1].
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst for indkomstårene 2016 og 2017 med yderligere omsætning og har ikke godkendt fradrag for kontantkøb. Endvidere er anvendelse af virksomhedsordningen ikke godkendt for begge år, og herunder er indkomst til virksomhedsbeskatning for indkomståret 2017 nedsat til 0 kr.
Skattestyrelsen har sendt følgende afgørelse til klageren:
”(...)
Skat
2016
Yderligere omsætning som følge af negativ kassebeholdning og
indsætninger på private bankkonti, se punkt 1 91.318 kr.
Ikke godkendt fradrag for kontantkøb efter ligningslovens § 8Y,
se punkt 2 391.950 kr.
483.268 kr.
2017
Yderligere omsætning som følge af indsætninger på private
konti, se punkt 1 163.558 kr.
Ikke godkendt fradrag for kontantkøb efter ligningslovens § 8Y,
se punkt 2 226.050 kr.
389.608 kr.
Opsparet overskud i virksomhedsordningen for 2017, som kom-
mer til beskatning som følge af, du ikke kan anvende
virksomhedsskatteordningen, se punkt 3 44.195 kr.
Moms
(...)
Sagsfremstilling og begrundelse
1. Yderligere omsætning og moms for 2016 og 2017
1.1. | De faktiske forhold |
Skattestyrelsen var den 13. marts 2018 med ved en ransagning, foretaget af [politiet], på din bopæl og på virksomhedens adresse [adresse2], [by2].
Vi har efterfølgende gennemgået den moms, du har indberettet for 2016 og 2017. Den 2. maj 2018 bad vi dig sende os dit regnskabsmateriale herunder balancer, kontospecifikationer, bilag m.v., dine kontoudtog fra banken og dit skatteregnskab.
Efterfølgende blev det aftalt, at du i første omgang ikke skulle skrive alle salgsfakturaer ud til os, men i stedet sende dem på en senere anmodning. Bilag og lagerlister havde politiet taget med. Vi aftalte, at vi selv ville fremskaffe bilagene og lagerlisterne.
Vi modtog ikke noget materiale fra dig. Den 18. juni 2018 genfremsendte vi materialeindkaldelsen fra 2. maj 2018 og supplerede med en anmodning om yderlige oplysninger, hvor vi bad om moms-opgørelser herunder beregningen af moms opgjort efter brugtmomsordningen.
Den 20. juni 2018 modtog vi en række kontoudtog fra dig på mail. Da du gerne ville aflevere det resterende materiale på vores adresse, forsøgte vi at få en aftale i stand, men uden det lykkedes.
Den 1. august 2018 har vi modtaget materiale fra din revisor [person47]. Han skriver, at momsopgørelser (brugtmomsordningen) tog Told & Skat med under ransagning.
Den 30. september 2019 har vi, fra [politiet], modtaget de 2 ringbind med bilag, som blevet taget med under ransagningen den 13. marts 2018.
Vi har gennemgået materialet. Vi har ikke fundet momsopgørelserne i bilagene. Den 9. oktober 2019 har vi sendt dig endnu en anmodning om oplysninger, som en opsamling på det vi mangler i forhold til, hvad vi tidligere har bedt om.
Den 7. november 2019 har vi modtaget det sidste materiale fra dig. Der mangler fortsat efterposteringer, skattebilag og momsopgørelser. Du skriver, at du har bedt din revisor sende skattebilag. Vi har ikke modtaget noget.
Balance pr. 31. december 2016
Ved gennemgang af virksomhedens balance pr. 31. december 2016, og de underliggende kontospecifikationer, har vi konstateret følgende:
• | Virksomheden har en kassebeholdning, kt. 5810. Denne er negativ i flere perioder. For eksempel blev der betalt et varekøb den 12. november 2016, hvorefter saldoen er negativ med 23.250 kr. Den 14. november 2016 betales endnu et varekøb på 25.000 kr. og den 20. november er der igen betalt 2 varekøb, hvorved saldoen på kassebeholdningen er negativ med 85.250 kr. Saldoen udlignes den 9. december 2016 med et beløb hævet i banken. |
• | Virksomheden anvender kontanter til køb af vare. |
• | Du har en mellemregning med din virksomhed, kt. 6135. Du har indskudt netto i alt 213.937 kr. i 2016. Det følger af posteringerne, at det for en dels vedkommende er varekøb, du har foretaget uden for virksomheden. |
Balance pr. 31. december 2017
Ved gennemgang af virksomhedens balance pr. 31. december 2017, og de underliggende kontospecifikationer, har vi konstateret følgende:
• | Virksomheden anvender kontanter til køb af vare. |
• | Der bogføres varekøb på din mellemregning med virksomheden, kt. 6135, som du har foretaget uden for virksomheden. Du udtager beløb fra banken og kassebeholdningen i virksomheden. Nettoindskuddet på mellemregningen er i 2017 i alt 36.718 kr. |
Indsætninger på bankkonti uden for virksomheden
Vi har gennemgået indsætningerne på dine private bankkonti. Resultatet heraf fremgår af bilag 2 og bilag 3 for henholdsvis 2016 og 2017.
(...)
1.2. Dine bemærkninger
Vi har ikke modtaget bemærkninger til det fremsendte forslag.
1.3. Retsregler og praksis
(...)
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Alle, der er skattepligtige til Danmark, skal over for os årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, se skattekontrollovens § 1, stk. 1, 1. pkt.
Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det er uden betydning, om indtægterne stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.
Selskabet er omfattet af bogføringslovens bestemmelser, se bogføringslovens § 1, stk. 1. I følge bogføringslovens § 7, stk. 1, skal alle transaktioner registreres nøjagtig under hensyn til virksomhedens art og omfang, og registreringen skal ske snarest muligt efter transaktionerne har fundet sted. Registreringerne skal afstemmes med kasse- og likvidbeholdningerne, hvoraf det følger, at den kontante kassebeholdning skal afstemmes til den bogførte saldo på kassekontoen, se bogføringslovens § 7, stk. 3.
Gennemgang af virksomhedens bogføring
Vi har gennemgået virksomhedens bogføring for 2016 og 2017.
I 2016 er saldoen på kassekontoen flere gange negativ. En fysisk kassebeholdning kan ikke opgøres til mindre end 0 kr. Det er vores opfattelse, at kassen ikke har været afstemt løbende, og den negative saldo skyldes, at virksomheden har haft en omsætning, som ikke er bogført.
Når virksomhedens regnskab ikke opfylder kravene i bogføringsloven, kan vi tilsidesætte regnskabsgrundlaget og ansætte skat og moms skønsmæssigt. Det er vores vurdering, at virksomhedens bogføring, når der ses bort fra ovenstående, er udarbejdet i overensstemmelse med de øvrige regler i bogføringsloven. Vi tager derfor udgangspunkt i det indsendte regnskab, og skønner en yderligere omsætning ud fra de pengestrømme, vi kan konstatere mangler i kassebeholdningen, se bilag 1, hvor bogføringen på kassekontoen for 2016 er gengivet.
Vi kan foretage en skønsmæssig ansættelse af din indkomst efter bestemmelsen i skattekontrollovens § 5, stk. 3.
Du startede virksomheden i maj 2016, hvor virksomheden blev momsregistreret. I perioden fra opstart og til 31. december 2016 indskød du udlæg og varekøb, netto i alt 213.937 kr., i virksomheden, se konto 6135 Mellemregning.
Vi har gennemgået udbetalingerne fra dine bankkonti med henblik på at undersøge, hvordan du har finansieret mellemregningen. Umiddelbart er det kun i et mindre omfang, der er pengestrømme fra dine private konti, som underbygger de enkelte posteringerne på mellemregningen. Vi har konstateret, at du, i 2016, har hævet ca. 110.000 kr. på dine private konti enten i kontanter eller overførsler i runde beløb. Det er vores opfattelse, at de beløb er omsat til varekøb og indskudt i virksomheden, som en del af mellemregningen.
De løbende udlæg du har afholdt, vurderes at kunne rummes i dit privatforbrug, og dermed være afholdt af dine beskattede midler. Det er vores opfattelse, at vi ikke kan foretage et kvalificeret skøn over, hvordan den resterende mellemregning er finansieret. Da vi ikke har bedt dig redegøre for din formue primo 2016 godkender vi, at beløbet på mellemregningen er foretaget med beskattede midler.
Indsætninger på dine private bankkonti
Vi har gennemgået indsætningerne på dine private bankkonti med henblik på at undersøge, om der er indsætninger, som vedrører din virksomhed. Se bilag 2 og bilag 3 for henholdsvis 2016 og 2017.
Alle indsætninger på 1.000 kr. og derover, som ikke umiddelbart stammer fra beskattede midler, eller på anden måde er skattefrie, er opstillet i yderste højre kolonner. Det er indsætninger med MobilePay, overførsler fra navngivne personer og kontante indsætninger. Vi anser indsætningerne for at være omsætning i din virksomhed. Det gør vi fordi, du driver en forretning, og vi ikke har kendskab til, at du har haft andre indtægtskilder, og det desuden ikke over for os er dokumenteret, at indsætningerne vedrører allerede beskattede midler.
Det følger af både gennemgangen af din virksomheds bogføring og dine private bankkonti, at der foretages mange transaktioner med kontanter. I virksomheden købes og sælges varer mod kontanter, og uden for virksomheden bruger du kontanter til varekøb. Du får udbetalt kontanter fra virksomheden, som afregning på mellemregningen, og du indskyder varekøb. I mange tilfælde, kan vi ikke følge en udbetaling til varekøb på dine private konti, hvorfor vi antager, at der er betalt med kontanter.
Du har ikke afleveret et kasseregnskab, som gør det muligt for os, at følge de kontante pengestrømme, så det er klart, hvor de kontante indsætninger på dine private konti stammer fra. Vi har medregnet flere af disse indbetalinger til din skattepligtige indkomst. Det gør vi, hvor vi ikke kan følge en umiddelbar sammenhæng fra et kontant afdrag på din mellemregning over til dine private bankkonti. Der indbetales adskillige beløb på din private konto med MobilePay fra forskellige personer. Vi anser disse indbetalinger for at være omsætning, som ikke er bogført i virksomheden. Vi antager desuden, at indsætningerne på dine private konti stammer fra kontant salg, som ikke er bogført i virksomheden
De kontante indsætninger, der sker i umiddelbar tilknytning til en bogført udbetaling fra-kassen, anser vi for at stamme fra beskattede midler. Det er blandt andet en indsætning den 16. februar 2017, 18.500 kr. Der er samme dag bogført 19.000 kr. som hævet på kassebeholdningen. De kontante indsætninger, som ikke opfylder den betingelse, anser vi for at være omsætning i din virksomhed.
Du har fradrage for udgifter, du har afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Det gælder også de udgifter, du må have haft til at erhverve den omsætning, vi opgør på bilag 2 og 3.
Det skal i den forbindelse understreges, at det efter SKM2004.162.HR er dig som har bevisbyrden for, at udgifter er fradragsberettiget. Det fremgår af SKM2008.4.HR, at der som hovedregel ikke er fradrag for udokumenterede udgifter, og slutteligt er vi efter SKM2013.493.VLR ikke forpligtiget til at skønne fradragsberettigede udgifter.
På det grundlag medregnes en yderligere omsætning til din skattepligtige indkomst for 2016 og 2017 med følgende:
2016
Omsætning ekskl.
Beløb i alt moms, 80 %
Omsætning som følge af nulstilling
af negativ kassebeholdning, se bilag 1 85.250 kr. 68.200 kr.
Indsætninger på private bankkonti, se bilag 2 28.898 kr. 23.118 kr.
Yderligere omsætning/overskud af virksomhed i alt 91.318 kr.
2017
Omsætning ekskl.
Beløb i alt moms, 80 %
Indsætninger på private bankkonti, se bilag 3 204.448 kr. 163.558 kr.
Yderligere omsætning/overskud af virksomhed i alt 163.558 kr.
Overskud af virksomhed er skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.
Overskud af virksomhed beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af indkomsten efter reglerne i arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.
Vi har ikke modtaget eventuelle efterposteringer til balancerne for 2016 og 2017, og vi har ikke modtaget skatteregnskaber for de 2 indkomstår.
Moms
(...)
2. Varekøb med kontanter
2.1. De faktiske forhold
Virksomheden foretager varekøb med kontanter.
(...)
Der indskydes varekøb i virksomheden på mellemregningskontoen, kt. 6135.
2.2. Dine bemærkninger
Vi har ikke modtaget bemærkninger til det fremsendte forslag.
2.3. Retsregler og praksis
(...)
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Efter ligningslovens § 8Y, stk. 1, 1. pkt. er det en betingelse for at få fradrag i den skattepligtige indkomst for køb af varer og ydelser på 10.000 kr. eller derover, at betalingen sker ved en bankoverførsel (beløbsgrænsen gældende i 2016 og 2017).
Reglen gælder også selvom du foretager kontante køb på et beløb mindre end 10.000 kr., hvis du samlet har købt for mere end 10.000 kr. ved samme sælger i samme kalenderår, se ligningslovens § 8Y, stk. 1, 2. pkt.
Hvis sælger ikke har mulighed for at betale via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, kan køber opnå sit fradrag ved at indberette oplysninger om købet på Skatteforvaltningens hjemmeside, se ligningslovens § 8Y, stk. 3. Du har ikke oplyst os om, at du har foretaget kontante varekøb ud over beløbsgrænsen.
Vi har gennemgået virksomhedens bogførte kassebeholdning og den bogførte mellemregningskonto. På mellemregningskontoen er krediteret en række varekøb, hvor vi har forsøgt at redegøre for pengestrømmen med henblik på at finde ud af, hvordan du har betalt for varerne, inden du indskyder dem i virksomheden. Vi har foretaget en vurdering af udbetalingerne fra dine private bankkonti, og sammenholdt hævningerne med købsbilagene på varekøb indskudt i virksomheden. Vi godkender varekøb som betalt ved en bankoverførsel, hvor der er tidsmæssigt sammenfald i en udbetaling og et varekøb, og det ikke tydeligt fremgår, at udbetalingen er en kontanthævning. Vi godkender for eksempel et bogført varekøb på mellemregningen den 14. januar 2017, 23.000 kr., som er betalt ved bankoverførsel, da der samme dato hæves 23.000 kr. i banken med tekst ’Bgs. Lampe’.
Vi har opgjort kontante varekøb på bilag 6 og bilag 7 for henholdsvis 2016 og 2017, som du efter vores vurdering, ikke kan få fradrag for efter ligningslovens § 8Y.
2016
Kontante varekøb hævet fra-kassebeholdningen, bilag 6 179.750 kr.
Kontante varekøb indskudt over mellemregningen, bilag 6 212.200 kr.
I alt 391.950 kr.
2017
Kontante varekøb hævet fra-kassebeholdningen, bilag 7 96.050 kr.
Kontante varekøb indskudt over mellemregningen, bilag 7 130.000 kr.
I alt 226.050 kr.
Når der er foretaget fradrag for en udgift i et indkomstår, og fradraget ikke opfylder betingelserne, skal det tidligere fratrukne beløb reguleres tilbage, når betalingen sker i indkomståret, se ligningslovens § 8Y, stk. 3. Dit overskud i virksomheden bliver derfor øget, med de opgjorte beløb.
Overskud af virksomhed beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af indkomsten efter reglerne i arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.
3. Virksomhedsordningen
3.1. De faktiske forhold
(...)
3.2. Dine bemærkninger
Vi har ikke modtaget bemærkninger til det fremsendte forslag.
3.3. Retsregler og praksis
(...)
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Du kan som erhvervsdrivende anvende reglerne i virksomhedsskatteloven (virksomhedsskatteordningen) på indkomst fra din virksomhed, se virksomhedsskattelovens § 1, stk. 1
Det er en betingelse for at anvende virksomhedsskatteordningen, at der udarbejdes et selvstændigt regnskab for virksomheden, som opfylder bogføringslovens krav, se virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1. Efter virksomhedsskattelovens § 2, stk. 6 kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om regnskabet og om den form oplysningerne skal afgives. Denne kompetence er udnyttet og reglerne står i mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder.
Virksomhedens bogføring skal tilrettelægges, så din private økonomi er regnskabsmæssigt adskilt fra virksomhedens økonomi. Indskud og hævninger skal registreres særskilt ligesom bevægelser på en mellemregningskonto mellem dig og din virksomhed skal registreres særskilt, se mindstekravsbekendtgørelsens § 19. I den juridiske vejledning C.C.5.2.3.2 står, at alle transaktioner mellem virksomheden og ’omverdenen’ skal fremgå af bogføringen, hvilket omfatter indtægter og udgifter i tilknytning til aktiver og passiver, som indgår i virksomheden.
Vi har bedt dig om at indsende dit skattemæssige årsregnskab for 2016 og 2017, men du har ikke indsendt oplysningerne. Efter mindstekravsbekendtgørelsens § 6, skal du aflevere virksomhedens skattemæssige årsregnskab til os, hvis vi anmoder om det.
Det er vores opfattelse, at vi ikke har tilstrækkelig med oplysninger i de fremsendte balancer og kontospecifikationer til at vurdere, om din private økonomi er adskilt fra virksomhedens, så betingelserne i mindstekravsbekendtgørelsens § 19 er opfyldt. Din udlejningsejendom er et aktiv i virksomheden, men i 2016 er lejeindtægten, som indbetales på din konto i [finans2], ikke medtaget i den bogføring, vi har modtaget. Du har ikke oplyst, hvordan resultatet af ejendommen er indregnet i virksomhedens resultat.
Mellemregningskontoens udvisende ved regnskabsårets udløb skal oplyses særskilt, se bekendtgørelsens § 20, stk. 2. I den juridiske vejledning C.C.5.2.3.2 følger, at kravet til oplysninger også omfatter blandt andet kapitalafkastgrundlaget primo og ultimo regnskabsåret, summen af indskud, beløb hensat til senere hævning og oplysninger om indkomstårets regulering og saldi ved regnskabsårets udløb på indskudskonto og konto for opsparet overskud.
Da vi ikke har dit årsregnskab, kan vi ikke kontrollere, om dit regnskabsgrundlag opfylder betingelserne for at anvende virksomhedsskatteordningen. Det er vores opfattelse, at du ikke er berettiget til at anvende ordningen i 2016 og 2017 i det omfang, du ikke har leveret de nødvendige oplysninger.
Din indkomst skal forhøjes med dit opsparet overskud med tillæg af den dertil svarende virksomhedsskat, se i henhold til virksomhedsskattelovens § 10, stk. 3.
Vi har beregnet dit opsparede overskud ultimo 2017 til følgende:
Opsparet
Beløb Skat, 22 % overskud
Indkomst til virksomheds beskatning, 2016 0 kr. 0 kr. 0 kr.
Indkomst til virksomheds beskatning, 2017 44.195 kr. 9.723 kr. 34.472 kr.
34.472 kr.
Din indkomst i 2017 forhøjes herefter med (34.472 + 9.723) 44.195 kr.
Opsparet overskud er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1 litra a
Når virksomheden ikke opfylder reglerne for anvendelse af virksomhedsskatteordningen, skal per-sonskattelovens regler anvendes for din virksomhed. Det betyder, at kapitalindkomst i virksomheden ikke fragår i virksomhedens resultat, men medregnes i kapitalindkomsten, se personskattelovens § 3, stk. 1 og § 4, stk. 1 nr. 1.
Overskud af virksomhed beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af indkomsten efter reglerne i arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.
Øvrige punkter
I forbindelse med politiets ransagning den 13. marts 2018 blev der beslaglagt et antal varer, du har opført på din lagerliste, med henvisning til, mistanke om hælervare. Vi har ikke foretaget ændringer i din indkomst for fradrag, som er taget for køb af vare, som senere kunne vise sig at være hælervarer. Det er vores formodning, at du allerede kan være nægter fradrag for de køb, som følge af begrænsningen af fradrag for kontante varekøb i ligningsloven § 8Y.”
Skattestyrelsen har på forespørgsel oplyst, at oplysninger om kontanthandel skal indberettes i TastSelv Erhverv. Af klagerens TastSelv Erhverv oplysninger fremgår, at der ikke er indberettet oplysninger. Skattestyrelsen har ligeledes oplyst, at der ikke er henvendelser via TastSelv, der omhandler kontanthandel.
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af indkomsten skal bortfalde.
Til støtte herfor har han anført følgende i klagen:
”Hermed påklages Skattestyrelsens afgørelse af 3/6 2020 - sagsid [...], idet det gøres gældende, at klagers skat og moms skal fastsættes i overensstemmelse med de af klager aflagte regnskaber for 2016 og 2017.
Som det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, blev der den 13. marts 2018 af [politiet] m.fl. foretaget ransagning hos klager, og i den forbindelse blev klagers regnskabsmateriale, bilag m.v. medtaget af politiet.
Efter ransagningen har Skattestyrelsen udbedt sig dokumentation, bilag m.v. vedrørende klagers virksomhed, CVR-nr. [...1], hvilket sagsmateriale klageren imidlertid ikke, som ovenfor anført, er i besiddelse af pga. ransagningen.
Der er fremsendt anmodning om udlevering af klagers regnskabsmateriale m.v., og det forbeholdes således at fremkomme med supplerende redegørelse og dokumentation, når klagerens regnskabsmateriale er modtaget.
Konkret påklages, at der beløbsmæssigt for 2016 ikke er grundlag for at forhøje klagers indkomst med kr. 483.268,- og for 2017 med kr. 389.608,- og betale yderligere kr. 40.890,- i moms.”
Klagerens repræsentant har på møde med Skatteankestyrelsen oplyst, at sagen startede med en ransagning. Klagen havde købt varer hos en af politiet kendt hæler, og sagen, som startede med flere end 100 forhold, endte med, at klageren fik dom for 7 forhold.
Repræsentanten oplyste, at beløbsopgørelserne ikke anfægtes.
Klagerens virksomhed blev primært drevet med kontanter, men alt er bogført, og der er bilag på alle køb. Typisk er der tale om kvitteringer eller kontrakter, men for en enkelt stor leverandør forekommer der dags dato kvitteringer. Klagerens tidligere revisor udarbejdede regnskab for 2016, og den nye revisor har for 2017 alene udarbejdet udkast til regnskab, inden materialet blev beslaglagt af politiet. Klageren har oplyst, at han ikke har indberettet modtagelse af kontanter, men han har derimod bogført alt via det elektroniske bogføringssystem. Repræsentanten vil spørge revisorerne om indberetning af kontanter.
Repræsentanten oplyste, at indsætninger via pengeautomaten på klagerens private konto er indsætninger for at undgå, at der var for mange kontanter i kassen, primært når der var lukket nogle dage. Muligheden for at indsætte kontanter på forretningskontoen eksisterede ikke.
Klagerens repræsentant har efterfølgende anført:
”I fortsættelse af møde referat af 23. juni 2023 kan oplyses at Årsrapport for 2016 blev udarbejdet af [virksomhed4], v/ [person48], [adresse2], [by2] og at revosor, efter klagernes vurdering, havde alt tilgængeligt regnskabsmateriale til rådighed.
Som følge af det tidsmæssige forløb, herunder at der er forløbet mere end 5 år fra regnskabets udarbejdelse, er det p.t. ikke muligt at tilvejebringe yderligere dokumentation. Dokumentation kan således på det foreliggende grundlag alene ske ved vidne forklaring af den pågældende revisor.
For så vidt angår Årsrapport for 2017 kontaktede klagerne [virksomhed5] ApS, [adresse3], [by2] med henblik på at overholde fristerne for indlevering af årsrapport.
Imidlertid havde Politiet og Skat beslaglagt alt regnskabsmateriale, it udstyr m.v. ved ransagningen den 13. marts 2018 og Årsrapporten blev således alene udarbejdet på grundlag af balancen pr. 31-12 2016.
På ovennævnte baggrund er det således klagernes opfattelse at revisor for 2016 har/burde have foretaget indberetning i h. t. LL § 8Y.
For 2017 var det ikke muligt at foretage indberetning i h. t. LL § 8Y, idet regnskabsmaterialet som ovenfor anført var beslaglagt af Politiet/Skat.
På det foreliggende grundlag har klagerne ikke yderligere oplysninger til sagerne.”
Sagen angår, om der er udeholdt omsætning, dels som følge af negativ kassebeholdning, dels som følge af indsætninger på private bankkonti. Sagen angår endvidere, om der er fradrag for kontante varekøb. Endelig angår sagen, om klageren opfylder betingelserne for at anvende virksomhedsordningen.
Udeholdt omsætning som følge af negativ saldo på kassekonto
Retsgrundlaget
Erhvervsdrivende virksomheder omfattes af bogføringsloven, jf. dagældende bogføringslovs § 1 (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med senere ændringer).
Af dagældende bogføringslovs § 7, stk. 1 til 3, fremgår følgende:
”Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.
Stk. 2.Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.
Stk. 3.Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger”
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har i den løbende bogføring foretaget registreringer af fakturaer og kreditnotaer på 4 omsætningskonti. Klageren har for nogle af posteringerne foretaget modposteringer på kassekontoen. Kassekontoen indeholder ikke kontantsalg eller tilsvarende, idet den bogførte omsætning fremgår af fakturaerne. Der er ikke oplysninger om, at klagerens virksomhed har et egentligt kontantsalg eller kasseapparat. Det følger af bestemmelsen, at der kun skal ske afstemning til en kassebeholdning, såfremt det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang. Landsskatteretten finder, at dette ikke er tilfældet, idet der er henset til ovenstående, herunder til de meget få posteringer på kassekontoen. Kassekontoen anses derfor ikke for en reel kassekonto, men blot for en modposteringskonto.
Klageren har på baggrund heraf fulgt dagældende bogføringslovs krav til løbende registrering under hensyntagen til klagerens virksomheds art og omfang, som ikke medfører, at der skulle have været foretaget daglige kasseafstemninger. De negative saldi på kassekontoen er som følge heraf ikke udeholdt omsætning.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Udeholdt omsætning som følge af indsætninger på private bankkonti
Alle indtægter er skattepligtige i medfør af statsskattelovens § 4.
Klageren har foretaget en række kontantindsætninger i pengeautomater. Klageren har forklaret, at indsætningerne skyldtes, at han primært indbetalte kontanter, hvis han havde lukket nogle dage. Landsskatteretten lægger ved sagens afgørelse klagerens forklaring til grund, idet det anses for sandsynligt, at han ikke ønskede større kontantbeløb i forretningen, når forretningen var lukket. Landsskatteretten har endvidere henset til det anførte om indehaverens bogføring, jf. Landsskatterettens ovenstående begrundelse vedrørende kassekontoen. Kontantindsætningerne i pengeautomater er herefter ikke udeholdt omsætning.
Klageren har modtaget en række beløb på sin konto via Mobile Pay indbetalinger fra en række personer. Hertil kommer indbetalinger med angivelse af navn, ”indbetalt kontant” og ”tilbagebetaling af”. Landsskatteretten finder, at indbetalingerne er udeholdt omsætning, og at beløbene er skattepligtige i medfør af statsskattelovens § 4, litra a. Landsskatteretten lægger vægt på, at klageren hverken har redegjort for eller dokumenteret, at indbetalingerne ikke vedrører virksomheden eller allerede skulle være medregnet under de bogførte fakturaer.
Indbetalingerne, der er udeholdt omsætning, udgør 19.398 kr. i indkomståret 2016. Salgsmomsen kan beregnes til 3.880 kr. og den skattepligtige omsætning til 15.518 kr.
Indbetalingerne, der er udeholdt omsætning, udgør 145.198 kr. i indkomståret 2017. Salgsmomsen kan beregnes til 29.040 kr. og den skattepligtige omsætning til 116.158 kr.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Fradrag for kontante varekøb
Retsgrundlaget
Af dagældende ligningslovs § 8 Y, stk. 1, fremgår følgende:
”Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, selskaber m.v., som er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1 eller § 2, og fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højst 10.000 kr. inklusive moms. Flere betalinger, som vedrører samme leverance, ydelse, kontrakt el.lign., anses som én betaling i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt. Vedløbende ydelser eller periodiske ydelser skal flere faktureringer og betalinger ses som én samlet leverance i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt., når de sker inden for samme kalenderår.”
Bestemmelsen blev indført ved Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love
(Skattefri familie- og vennetjenester og skattefritagelse af visse persongruppers indtægter ved arbejde i private hjem samt initiativer rettet mod sort arbejde m.v.) fremsat den 25. april 2012. Bestemmelsens ordlyd er som i lovforslaget.
Af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser fremgår bl.a.:
”Det foreslås, at erhvervsdrivendes fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser gøres betinget af, at udgiften er betalt digitalt via et pengeinstitut eller betalingsinstitut med mindre betalingen samlet udgør højst 10.000 kr. inkl. moms. Flere betalinger for samme leverance, ydelse, kontrakt eller lignende anses som én betaling i forhold til beløbsgrænsen. Løbende ydelser anses ligeledes som en samlet leverance i forhold til beløbsgrænsen, når de sker inden for samme kalenderår.”
Samme ordlyd er gentaget i Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og forskellige andre love fremsat den 3. oktober 2018, hvor der alene skete en ændring af beløbsgrænsen.
Det fremgår af Landsskatterettens afgørelse af 30. juni 2023, offentliggjort som SKM2023.437.LSR, at ligningslovens § 8 Y finder anvendelse, når enten det enkelte bilag overstiger beløbsgrænsen, eller hvor flere betalinger, der anses som én betaling, overstiger beløbsgrænsen.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har foretaget køb af varer til virksomheden kontant. Varekøbene er enten bogført direkte som varekøb eller som indskudt i virksomheden, men alle købene fremstår som værende køb med kontanter til virksomheden.
Det fremgår af ligningslovens § 8 Y, at varekøb foretaget kontant ikke kan fratrækkes, medmindre beløbsgrænsen på 10.000 kr. inklusive moms er overholdt. Det fremgår ligeledes af ligningslovens § 8 Y, at flere betalinger, som vedrører samme leverance, ydelse, kontrakt el.lign., anses som én betaling i forhold til beløbsgrænsen.
Landsskatteretten finder som følge heraf, at klagerens kontante varekøb, der overstiger 10.000 kr., ikke kan godkendes fratrukket i medfør af ligningslovens § 8 Y. Virksomhedens art indikerer, at der er tale om køb af møbler. Det forhold, at virksomheden har købt genstande hos samme person flere gange i løbet af et indkomstår, kan ikke anses for samme leverance, ydelse eller kontrakt, ligesom der ikke foreligger dokumentation for dette. Landsskatteretten finder derfor, at de kontante varekøb skal ses som isolerede varekøb, således at varekøb under beløbsgrænsen skal godkendes. De ikke godkendte varekøb udgør herefter 373.950 kr. i indkomståret 2016 og 215.550 kr. i indkomståret 2017.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Virksomhedsordningen
Følgende fremgår af virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1:
”Det er en betingelse for at anvende virksomhedsordningen, at den skattepligtige udarbejder et selvstændigt regnskab for virksomheden, som opfylder bogføringslovens krav. Bogføringen skal tilrettelægges således, at der regnskabsmæssigt sker en opdeling af den skattepligtiges samlede økonomi i en virksomhedsøkonomi (virksomhedsordningen) og en privatøkonomi.”
Klageren drev virksomheden [virksomhed1] i indkomstårene 2016 og 2017, ligesom han udlejede en ejendom.
Klageren har ikke indsendt et selvstændigt regnskab for virksomheden for indkomståret 2016, og klageren har oplyst, at der ikke er udarbejdet et selvstændigt regnskab for virksomheden for indkomståret 2017.
Landsskatteretten finder som følge heraf, at betingelsen i virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1, ikke er opfyldt. Allerede af denne grund kan klageren ikke anvende virksomhedsordningen i indkomstårene 2016 og 2017. Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt, at klageren kan anvende virksomhedsordningen og samtidig har nedsat indkomst til virksomhedsbeskatning i indkomståret 2017 til 0 kr.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.