Kendelse af 22-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 23-05-2024

Journalnr. 20-0069785

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Yderligere salgsmoms for perioden 1. januar 2017 – 31. marts 2017

16.060 kr.

0 kr.

Nedsættes til

7.060 kr.

Yderligere salgsmoms for perioden 1. marts 2017 – 30. juni 2017

10.800 kr.

0 kr.

Nedsættes til

9.640 kr.

Yderligere salgsmoms for perioden 1. juli 2017 – 30. september 2017

6.275 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Yderligere salgsmoms for perioden 1. oktober 2017 – 31. december 2017

7.755 kr.

0 kr.

Nedsættes til

6.065 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden har været momsregistreret siden den 5. maj 2016 og afregnede moms kvartalsvis. Virksomheden blev startet den 5. maj 2016 og ophørte den 28. juni 2019. Virksomhedens branchekode var Industriel design og produktdesign med bi-brancherne Reparation af møbler og boligudstyr samt Møbelforretning. Virksomheden beskæftigede sig med køb og salg af brugte designermøbler samt reparation af møbler, herunder fletning af sæder til Y-stole.

Af indehaverens bankkonti fremgår en række forskellige indsætninger, herunder lønindbetalinger, mobile pay betalinger og øvrige indbetalinger.

Skattestyrelsen har anset følgende indbetalinger på konto nr. [...05] i [finans1] for at være udeholdt omsætning i virksomheden:

2017

10.01.2017 Pengeautomat den 10.01. kl. 05.54 2374-73 eksnr. 4001 6.500 kr.

19.01.2017 Indbetalt kontant 30.000 kr.

19.01.2017 MobilePay: [person1] 2.000 kr.

20.01.2017 MobilePay: [person1] 2.000 kr.

23.01.2017 MobilePay: [person2] 1.300 kr.

03.02.2017 Pengeautomat den 03.02. kl. 16.49 2374-73 eksnr. 1486 1.900 kr.

07.02.2017 Pengeautomat den 07.02. kl. 06.36 2374-73 eksnr. 1833 26.000 kr.

13.02.2017 Pengeautomat den 11.02. kl. 14.51 2374-73 eksnr. 2329 4.600 kr.

21.02.2017 Pengeautomat den 21.02. kl. 11.29 2375-71 eksnr. 7372 3.000 kr.

10.03.2017 Pengeautomat den 10.03. kl. 15.55 2376-72 eksnr. 0938 3.000 kr.

04.04.2017 Pengeautomat den 04.04. kl. 17.01 2374-73 eksnr. 8589 3.500 kr.

10.04.2017 MobilePay: [person3] 2.000 kr.

10.04.2017 MobilePay: [person4] 2.000 kr.

24.05.2017 Tilbagebetaling af 40.000 kr.

12.06.2017 Pengeautomat den 11.06. kl. 16.34 2376-72 eksnr. 2338 2.300 kr.

20.06.2017 MobilePay: [person5] Ni 4.200 kr.

03.07.2017 MobilePay: [person6] 3.000 kr.

02.08.2017 MobilePay: [person7] 4.915 kr.

07.08.2017 MobilePay: [person8] 4.132 kr.

30.08.2017 MobilePay: [person9] 2.000 kr.

11.09.2017 MobilePay: [person10] 5.000 kr.

12.09.2017 MobilePay: [person11] 2.200 kr.

14.09.2017 MobilePay: [person12] Kr 4.800 kr.

21.09.2017 MobilePay: [person13] 4.250 kr.

22.09.2017 MobilePay: [person14] 1.076 kr.

11.10.2017 MobilePay: [person15] 4.700 kr.

16.10.2017 MobilePay: [person16] 3.300 kr.

23.10.2017 MobilePay: [person17] 5.700 kr.

24.10.2017 MobilePay: [person18] 1.650 kr.

26.10.2017 MobilePay: [person19] 1.650 kr.

30.10.2017 Pengeautomat den 29.10. kl. 18.43 2376-72 eksnr. 8628 8.450 kr.

03.11.2017 MobilePay: [person20] 3.000 kr.

13.11.2017 MobilePay: [person21] 1.000 kr.

15.11.2017 MobilePay: [person22] 1.200 kr.

15.11.2017 MobilePay: [person23] 3.125 kr.

20.11.2017 MobilePay: [person24] 1.000 kr.

21.12.2017 Fra [person25]4.000 kr.

I alt 204.448 kr.

Skattestyrelsen har beregnet salgsmomsen til 40.890 kr. og den skattepligtige omsætning til 163.558 kr. Salgsmomsen er beregnet ud fra, at yderligere omsætning udgør 80.300 kr. i første kvartal 2017, og salgsmomsen heraf udgør 16.060 kr. I andet kvartal er de tilsvarende beløb 54.000 kr. og 10.800 kr., i tredje kvartal 31.373 kr. og 6.275 kr. og i fjerde kvartal 38.775 kr. og 7.755 kr.

Virksomheden har ikke bestridt den talmæssige opgørelse.

Indbetalinger via Mobile Pay, indbetalinger fra en række personer og indbetalinger med angivelse af navn, ”indbetalt kontant” og ”tilbagebetaling af” udgjorde samlet 145.198 kr. i indkomståret 2017. Beløbet er fordelt på første kvartal med 35.300 kr., andet kvartal med 48.200 kr., tredje kvartal med 31.373 kr. og fjerde kvartal med 30.325 kr.

Indbetalinger til pengeautomat udgjorde samlet 59.250 kr. i indkomståret 2017. Indehaveren har oplyst, at indbetalinger til pengeautomat skyldtes, at han kun havde mulighed for at indbetale kontanter til sin private konto via en pengeautomat. Han indbetalte primært kontanter, hvis forretningen havde lukket nogle dage.

Øvrige bemærkninger

Skattestyrelsen har ændret indehaverens skatteansættelse og virksomhedens salgsmoms. Landsskatteretten behandler sagerne samtidigt. Skattesagen har sagsnr. 20-0057456, og momssagen har sagsnr. 20-0069785.

Landsskatteretten har i afgørelsen vedrørende den skattepligtige indkomst for virksomhedens indehaver med sagsnr. 20-0057456 lagt følgende til grund vedrørende den bogføring, som indehaveren (benævnt klageren) har foretaget:

”Klageren har i den løbende bogføring foretaget registreringer af fakturaer og kreditnotaer på 4 omsætningskonti. Klageren har for nogle af posteringerne foretaget modposteringer på kassekontoen. Kassekontoen indeholder ikke kontantsalg eller tilsvarende, idet den bogførte omsætning fremgår af fakturaerne. Der er ikke oplysninger om, at klagerens virksomhed har et egentligt kontantsalg eller kasseapparat. Det følger af bestemmelsen, at der kun skal ske afstemning til en kassebeholdning, såfremt det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang. Landsskatteretten finder, at dette ikke er tilfældet, idet der er henset til ovenstående, herunder til de meget få posteringer på kassekontoen. Kassekontoen anses derfor ikke for en reel kassekonto, men blot for en modposteringskonto.”

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms for 2017 med i alt 40.890 kr. grundet yderligere omsætning.

Af afgørelsen fremgår bl.a. følgende:

”(...)

Skat

(...)

Moms

Salgsmoms

1. januar 2017 – 31. marts 2017 16.060 kr.

1. april 2017 – 30. juni 2017 10.800 kr.

1. juli 2017 – 30. september 2017 6.275 kr.

1. oktober 2017 – 31. december 2017 7.755 kr.

(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Yderligere omsætning og moms for 2016 og 2017

1.1.De faktiske forhold

Skattestyrelsen var den 13. marts 2018 med ved en ransagning, foretaget af [politiet], på din bopæl og på virksomhedens adresse [adresse1], [by1].

Vi har efterfølgende gennemgået den moms, du har indberettet for 2016 og 2017. Den 2. maj 2018 bad vi dig sende os dit regnskabsmateriale herunder balancer, kontospecifikationer, bilag m.v., dine kontoudtog fra banken og dit skatteregnskab.

Efterfølgende blev det aftalt, at du i første omgang ikke skulle skrive alle salgsfakturaer ud til os, men i stedet sende dem på en senere anmodning. Bilag og lagerlister havde politiet taget med. Vi aftalte, at vi selv ville fremskaffe bilagene og lagerlisterne.

Vi modtog ikke noget materiale fra dig. Den 18. juni 2018 genfremsendte vi materialeindkaldelsen fra 2. maj 2018 og supplerede med en anmodning om yderlige oplysninger, hvor vi bad om moms-opgørelser herunder beregningen af moms opgjort efter brugtmomsordningen.

Den 20. juni 2018 modtog vi en række kontoudtog fra dig på mail. Da du gerne ville aflevere det resterende materiale på vores adresse, forsøgte vi at få en aftale i stand, men uden det lykkedes.

Den 1. august 2018 har vi modtaget materiale fra din revisor [person26]. Han skriver, at momsopgørelser (brugtmomsordningen) tog Told & Skat med under ransagning.

Den 30. september 2019 har vi, fra [politiet], modtaget de 2 ringbind med bilag, som blevet taget med under ransagningen den 13. marts 2018.

Vi har gennemgået materialet. Vi har ikke fundet momsopgørelserne i bilagene. Den 9. oktober 2019 har vi sendt dig endnu en anmodning om oplysninger, som en opsamling på det vi mangler i forhold til, hvad vi tidligere har bedt om.

Den 7. november 2019 har vi modtaget det sidste materiale fra dig. Der mangler fortsat efterposte-ringer, skattebilag og momsopgørelser. Du skriver, at du har bedt din revisor sende skattebilag. Vi har ikke modtaget noget.

(...)

Balance pr. 31. december 2017

Ved gennemgang af virksomhedens balance pr. 31. december 2017, og de underliggende kontospecifikationer, har vi konstateret følgende:

Virksomheden anvender kontanter til køb af vare.
Der bogføres varekøb på din mellemregning med virksomheden, kt. 6135, som du har foretaget uden for virksomheden. Du udtager beløb fra banken og kassebeholdningen i virksomheden. Nettoindskuddet på mellemregningen er i 2017 i alt 36.718 kr.

Indsætninger på bankkonti uden for virksomheden

Vi har gennemgået indsætningerne på dine private bankkonti. Resultatet heraf fremgår af bilag 2 og bilag 3 for henholdsvis 2016 og 2017.

(...)

1.2. Dine bemærkninger

Vi har ikke modtaget bemærkninger til det fremsendte forslag.

1.3. Retsregler og praksis

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Indsætninger på dine private bankkonti

Vi har gennemgået indsætningerne på dine private bankkonti med henblik på at undersøge, om der er indsætninger, som vedrører din virksomhed. Se bilag 2 og bilag 3 for henholdsvis 2016 og 2017.

Alle indsætninger på 1.000 kr. og derover, som ikke umiddelbart stammer fra beskattede midler, eller på anden måde er skattefrie, er opstillet i yderste højre kolonner. Det er indsætninger med MobilePay, overførsler fra navngivne personer og kontante indsætninger. Vi anser indsætningerne for at være omsætning i din virksomhed. Det gør vi fordi, du driver en forretning, og vi ikke har kendskab til, at du har haft andre indtægtskilder, og det desuden ikke over for os er dokumenteret, at indsætningerne vedrører allerede beskattede midler.

Det følger af både gennemgangen af din virksomheds bogføring og dine private bankkonti, at der foretages mange transaktioner med kontanter. I virksomheden købes og sælges varer mod kontanter, og uden for virksomheden bruger du kontanter til varekøb. Du får udbetalt kontanter fra virksomheden, som afregning på mellemregningen, og du indskyder varekøb. I mange tilfælde, kan vi ikke følge en udbetaling til varekøb på dine private konti, hvorfor vi antager, at der er betalt med kontanter.

Du har ikke afleveret et kasseregnskab, som gør det muligt for os, at følge de kontante pengestrømme, så det er klart, hvor de kontante indsætninger på dine private konti stammer fra. Vi har medregnet flere af disse indbetalinger til din skattepligtige indkomst. Det gør vi, hvor vi ikke kan følge en umiddelbar sammenhæng fra et kontant afdrag på din mellemregning over til dine private bankkonti. Der indbetales adskillige beløb på din private konto med MobilePay fra forskellige personer. Vi anser disse indbetalinger for at være omsætning, som ikke er bogført i virksomheden. Vi antager desuden, at indsætningerne på dine private konti stammer fra kontant salg, som ikke er bogført i virksomheden

De kontante indsætninger, der sker i umiddelbar tilknytning til en bogført udbetaling fra-kassen, anser vi for at stamme fra beskattede midler. Det er blandt andet en indsætning den 16. februar 2017, 18.500 kr. Der er samme dag bogført 19.000 kr. som hævet på kassebeholdningen. De kontante indsætninger, som ikke opfylder den betingelse, anser vi for at være omsætning i din virksomhed.

(...)

På det grundlag medregnes en yderligere omsætning til din skattepligtige indkomst for 2016 og 2017 med følgende:

(...)

2017

Omsætning ekskl.

Beløb i alt moms, 80 %

Indsætninger på private bankkonti, se bilag 3 204.448 kr. 163.558 kr.

Yderligere omsætning/overskud af virksomhed i alt 163.558 kr.

(...)

Vi har ikke modtaget eventuelle efterposteringer til balancerne for 2016 og 2017, og vi har ikke modtaget skatteregnskaber for de 2 indkomstår.

Moms

Vi har ikke modtaget dine momsopgørelser for 2016 og 2017. Din revisor har skrevet, at de ville ligge mellem bilagene, som politiet tog med den 13. marts 2018, men vi har ikke fundet dem. Din revisor har også oplyst, at du har afregnet moms efter brugtmomsordningen.

Vi har gennemgået virksomhedens bogføring, bilag og momsindberetninger. Vi godkender på det grundlag, den moms du har angivet.

Salgsmoms (udgående moms) beregnet af meromsætning

Det er vores opfattelse, at den yderligere omsætning, som er opgjort ovenfor for 2016 og 2017, er momspligtige leverance efter momslovens § 4, stk. 1.

Moms opgøres som 20 % af den yderligere opgjorte omsætningen efter momslovens § 27, stk. 1:

Omsætning Salgsmoms

(...)

2017

1. januar 2017 - 31. marts 2017, se bilag 5 80.300 kr. 16.060 kr.

1. april 2017 – 30. juni 2017, se bilag 5 54.000 kr. 10.800 kr.

1. juli 2017 - 30. september 2017, se bilag 5 31.373 kr. 6.275 kr.

1. oktober 2017 – 31. december 2017, se bilag 5 38.775 kr.7.755 kr.

I alt 204.448 kr.40.890 kr.

Vi kan ikke varsle en ændring af din moms senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb, se skatte-forvaltningslovens § 31, stk. 1. Angivelsesfristen for 4. kvartal 2016 var 1. marts 2017, hvorfor vi ikke kan ændre din moms for 2016 senere end 1. marts 2020. Du bliver, af den årsag, ikke pålagt at betale moms af den yderligere omsætning fra 2016.

Du opkræves, på det grundlag, i alt 40.890 kr. mere i moms for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2017 efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af salgsmomsen skal bortfalde.

Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende i klagen:

”Hermed påklages Skattestyrelsens afgørelse af 3/6 2020 - sagsid 288929431, idet det gøres gældende, at klagers skat og moms skal fastsættes i overensstemmelse med de af klager aflagte regnskaber for 2016 og 2017.

Som det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, blev der den 13. marts 2018 af [politiet] m.fl. foretaget ransagning hos klager, og i den forbindelse blev klagers regnskabsmateriale, bilag m.v. medtaget af politiet.

Efter ransagningen har Skattestyrelsen udbedt sig dokumentation, bilag m.v. vedrørende klagers virksomhed, CVR-nr. [...1], hvilket sagsmateriale klageren imidlertid ikke, som ovenfor anført, er i besiddelse af pga. ransagningen.

Der er fremsendt anmodning om udlevering af klagers regnskabsmateriale m.v., og det forbeholdes således at fremkomme med supplerende redegørelse og dokumentation, når klagerens regnskabsmateriale er modtaget.

Konkret påklages, at der beløbsmæssigt for 2016 ikke er grundlag for at forhøje klagers indkomst med kr. 483.268,- og for 2017 med kr. 389.608,- og betale yderligere kr. 40.890,- i moms.”

Virksomhedens repræsentant har på mødet med Skatteankestyrelsen oplyst, at sagen startede med en ransagning. Indehaveren havde købt varer hos en af politiet kendt hæler, og sagen, som startede med flere end 100 forhold, endte med, at indehaveren fik dom for 7 forhold.

Repræsentanten oplyste, at beløbsopgørelserne ikke anfægtes.

Virksomheden blev primært drevet med kontanter, men alt er bogført, og der er bilag på alle køb. Typisk er der tale om kvitteringer eller kontrakter, men for en enkelt stor leverandør forekommer der dags dato kvitteringer. Virksomhedens tidligere revisor udarbejdede regnskab for 2016, og den nye revisor har for 2017 alene udarbejdet udkast til regnskab, inden materialet blev beslaglagt af politiet. Indehaveren har oplyst, at han ikke har indberettet modtagelse af kontanter, men han har derimod bogført alt via det elektroniske bogføringssystem. Repræsentanten vil spørge revisorerne om indberetning af kontanter.

Repræsentanten oplyste, at indsætninger via pengeautomaten på indehaverens private konto er indsætninger for at undgå, at der var for mange kontanter i kassen, primært når der var lukket nogle dage. Muligheden for at indsætte kontanter på forretningskontoen eksisterede ikke.

Virksomhedens repræsentant har efterfølgende anført:

”I fortsættelse af møde referat af 23. juni 2023 kan oplyses at Årsrapport for 2016 blev udarbejdet af [virksomhed1], v/ [person27], [adresse1], [by1] og at revosor, efter klagernes vurdering, havde alt tilgængeligt regnskabsmateriale til rådighed.

Som følge af det tidsmæssige forløb, herunder at der er forløbet mere end 5 år fra regnskabets udarbejdelse, er det p.t. ikke muligt at tilvejebringe yderligere dokumentation. Dokumentation kan således på det foreliggende grundlag alene ske ved vidne forklaring af den pågældende revisor.

For så vidt angår Årsrapport for 2017 kontaktede klagerne [virksomhed2] ApS, [adresse2], [by1] med henblik på at overholde fristerne for indlevering af årsrapport.

Imidlertid havde Politiet og Skat beslaglagt alt regnskabsmateriale, it udstyr m.v. ved ransagningen den 13. marts 2018 og Årsrapporten blev således alene udarbejdet på grundlag af balancen pr. 31-12 2016.

(...)

På det foreliggende grundlag har klagerne ikke yderligere oplysninger til sagerne.”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om der er grundlag for at forhøje virksomhedens salgsmoms som følge af indsætninger på indehaverens private bankkonti.

Retsgrundlaget

En virksomhed skal betale afgift (salgsmoms) af varer, der leveres mod vederlag, jf. momslovens § 4, stk. 1, og § 46, stk. 1, første punktum. Pligten til at betale salgsmomsen indtræder som udgangspunkt på leveringstidspunktet, og betalingstidspunktet anses for leveringstidspunktet, hvis betaling finder sted inden levering, jf. momslovens § 23, stk. 1 og 3. Ved efterfølgende opkrævning af salgsmoms, på baggrund af konstaterede indsætninger, beregnes salgsmomsen som 80 % af det modtagne beløb i medfør af momslovens § 27, stk. 1. Hvis virksomheden ikke har angivet det korrekte beløb, skal virksomheden i medfør af opkrævningslovens § 5, stk. 1, betale det skyldige beløb.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Indehaveren har foretaget en række kontantindsætninger i pengeautomater. Indehaveren har forklaret, at indsætningerne skyldtes, at han primært indbetalte kontanter, hvis han havde lukket nogle dage. Landsskatteretten lægger ved sagens afgørelse indehaverens forklaring til grund, idet det anses for sandsynligt, at indehaveren ikke ønskede større kontantbeløb i forretningen, når forretningen var lukket. Landsskatteretten har endvidere henset til det oplyste om indehaverens bogføring. Kontantindsætningerne i pengeautomater anses herefter ikke for udeholdt omsætning, og der skal ikke betales salgsmoms af indbetalingerne.

Indehaveren har modtaget en række beløb på sin konto via Mobile Pay indbetalinger fra en række personer. Hertil kommer indbetalinger med angivelse af navn, ”indbetalt kontant” og ”tilbagebetaling af”. Landsskatteretten finder, at indbetalingerne er udeholdt omsætning. Landsskatteretten lægger vægt på, at indehaveren hverken har redegjort for eller dokumenteret, at indbetalingerne ikke vedrører virksomheden, eller at der allerede skulle være afregnet salgsmoms.

Virksomheden har som følge heraf modtaget indbetalinger med i alt 145.198 kr. i 2017. Indbetalingerne anses for betalinger for varer, der er leveret mod vederlag, og der skal beregnes salgsmoms af indbetalingerne i medfør af momslovens § 4, stk. 1, § 46, stk. 1, første punktum, samt § 23, stk. 1 og 3.

Salgsmomsen kan beregnes således:

Indbetalinger Salgsmoms

Første kvartal 2017 35.300 kr. 7.060 kr.

Andet kvartal 2017 48.200 kr. 9.640 kr.

Tredje kvartal 2017 31.373 kr. 6.275 kr.

Fjerde kvartal 2017 30.325 kr.6.065 kr.

I alt 145.198 kr.29.040 kr.

Indbetalingerne, der anses for betalinger for varer, der er leveret mod vederlag, udgør samlet 145.198 kr. i indkomståret 2017. Den yderligere salgsmoms kan beregnes til 29.040 kr. og den skattepligtige omsætning til 116.158 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.