Kendelse af 25-03-2024 - indlagt i TaxCons database den 26-04-2024

Journalnr. 20-0078726

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2016

Aktieindkomst

Aktieavance

49.369 kr.

-106.832 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2017

Aktieindkomst

Aktieavance

135.801 kr.

-118.554 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2018

Aktieindkomst

Aktieavance

606.971 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren har købt og solgt værdipapirer siden 2004.

I 2014 blev klagerens 2.000 aktier i [virksomhed1] ombyttet ved fusion til 148 aktier i [virksomhed2] (forholdet 27:2).

Klageren selvangav et tab på 106.832 kr. vedrørende hendes aktier i [virksomhed2] og [virksomhed3] i 2016.

For 2017 selvangav klageren et tab på 118.554 kr. vedrørende hendes aktier i [virksomhed4].

Klageren selvangav hverken en gevinst eller et tab vedrørende sine værdipapirer i 2018.

Skattestyrelsen anmodede klageren om oplysninger vedrørende hendes depot i [finans1] den 8. oktober 2019.

Den 20. november 2019 oplyste klageren følgende til Skattestyrelsen:

”Jeg har modtaget skrivelse fra d.8. oktober 2019, hvor du efterspørger oplysninger vedrørende køb/salg fra mit depot i [finans1]. Depotet er meget konservativt styret, hvorved der har værert meget få salg af papirer.

12. september 2018 er der foretaget salg af aktier:

Kursgevinst for [virksomhed5] A/S perioden 2005 til 31.12 2018 er

415.103,75

Do [virksomhed6] A/S

348.777,71

Do [virksomhed7] A/S

32.214,00

Do [virksomhed8] A/S

73.206,00

DO [virksomhed9]

18.516,00

Do [virksomhed10]

25.684,00

Kurstab [virksomhed11] perioden 2005 til 31.12.2018

-300.348,99

Do [virksomhed4] A/S

-118.554,00

Do [virksomhed12]

-38.574,50

Do [virksomhed13] A/S

-105.958,75

Do [virksomhed14]

-18.098,25

Do [virksomhed15] S.A.

-42.093,76

Do [finans2]

-4.658,21

Do [virksomhed16]

-82.435,45

Do [virksomhed1]

-38.460,00

Do [virksomhed3]

-279.105,00

-114.785,45

Du bedes notere at jeg fremadrettet kan modregne minus saldo kr. 114.785,45 i kursgevinster ved senere salg.

(...)”

Herefter anmodede Skattestyrelsen den 21. november 2019 klageren om at indsende de oprindelige købesummer på klagerens aktier. Skattestyrelsen gjorde i den forbindelse opmærksom på, at købesummerne skulle registreres i værdipapirsystemet, således at der automatisk blev beregnet gevinst/tab på klagerens aktier.

Ved brev af 4. december 2019 til Skattestyrelsen anførte klageren følgende:

”Min fremsendte opgørelse over ”afkast og anskaffelses værdier” inkl. Omkostninger for perioden 1.1 2005 til 31.12.2018 (13 år) beregnet af [finans1] må være fyldestgørende dokumentation.

(...)”

Den 5. december 2019 oplyste klageren telefonisk til Skattestyrelsen, at hun ikke kunne fremskaffe oplysninger om købesummer.

Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 29. april 2020. Heraf fremgår bl.a., at klagerens gevinst ved salg af aktier er opgjort til 63.404 kr. i 2016.

Den 18. maj 2020 indsendte klageren et dataudskrift fra sit opbevaringsdepot i [finans1] for perioden 2005 til 31. december 2018. Udskriftet vedrører bl.a. [virksomhed1] ([virksomhed2]), [virksomhed12] A/S, [virksomhed3] A/S og [virksomhed4]s.

Den 25. maj 2020 indsendte klageren oplysninger om købesummer for klagerens aktier i [virksomhed1]/[virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed3], [virksomhed14] og [virksomhed12] til Skattestyrelsen.

Ud fra klagerens oplysninger opgjorde Skattestyrelsen en købesum på henholdsvis 45.028,90 kr. for 2.000 aktier i [virksomhed1] ([virksomhed2]), 39.094,50 kr. for 200 B-aktier i [virksomhed12] A/S, 118.604,75 kr. for 1.500 aktier i [virksomhed3] A/S, 121.886,18 kr. for 2.400 aktier i [virksomhed4] A/S og 26.479,20 kr. for 6.000 aktier i [virksomhed14].

Skattestyrelsen traf den påklagede afgørelse den 22. juni 2020. I den forbindelse blev klagerens gevinst ved salg af aktier i indkomståret 2016 nedsat fra de foreslåede 63.404 kr. til 49.369 kr.

Den 26. februar 2016 solgte klageren 200 B-aktier i [virksomhed12] A/S. Det fremgår af Skattestyrelsens værdipapirsystem, at salgssummen udgjorde 520 kr. Købesummen er af klageren oplyst til 39.094,50 kr. Klagerens tab udgjorde herefter 38.574,50 kr. (520 kr. – 39.094,50 kr.).

Den 11. august 2016 solgte klageren 1.725 aktier i [virksomhed5] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 245.099,30 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 100.718,10 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst kan herefter opgøres til 144.381,20 kr. (245.099,30 kr.- 100.718,10 kr.).

Den 6. oktober 2016 solgte klageren 148 aktier i [virksomhed2]. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 2.797,80 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 45.028,90 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens tab kan herefter opgøres til 42.231,10 kr. (2.797,80 kr. – 45.028,90 kr.).

Den 6. oktober 2016 solgte klageren 1.500 aktier i [virksomhed3] A/S. Salgssummen udgjorde 12.646 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 118.604,75 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens tab kan herefter opgøres til 105.958,75 kr. (12.646 kr. – 118.604,75 kr.).

Den 14. december 2016 solgte klageren 700 B-aktier i [virksomhed9] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 175.366,56 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 83.613,94 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst kan herefter opgøres til 91.752,62 kr.

Den 28. marts 2017 solgte klageren 1.500 aktier i [virksomhed5] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 240.239,10 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 87.580,95 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst kan herefter opgøres til 152.658,15 kr.

Den 10. august 2017 solgte klageren 750 B-aktier i [virksomhed9] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 212.637,15 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 110.506,36 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst kan herefter opgøres til 102.130,79 kr.

Den 16. oktober 2017 solgte klageren 4.400 stk. aktier i [virksomhed4] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 41.737,30 kr. Af dataudskrift fra klagerens opbevaringsdepot fremgår en købesum på 38.838,80 kr. for 2.000 stk. aktier i [virksomhed4]. Klagerens købesum for de resterende 2.400 stk. aktier i [virksomhed4] A/S er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 121.886,18 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens tab kan herefter opgøres til 118.987,68 kr. (41.737,30 kr. – 38.838,80 kr. – 121.886,18 kr.).

Den 12. september 2018 solgte klageren 200 aktier i [virksomhed5] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 66.100,70 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 11.677,46 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst kan herefter opgøres til 54.423,24 kr.

Den 12. september 2018 solgte klageren 200 aktier i [virksomhed7] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 77.124,14 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 32.451,33 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst kan herefter opgøres til 44.672,81 kr.

Den 12. september 2018 solgte klageren 100 aktier i [virksomhed10] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 60.808,65 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 10.714,50 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst kan herefter opgøres til 50.094,15 kr.

Den 12. september 2018 solgte klageren 2.000 aktier i [virksomhed6] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 518.877,71 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 161.760 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst kan herefter opgøres til 357.117,71 kr.

Den 12. september 2018 solgte klageren 300 stk. B-aktier i [virksomhed8] A/S. Det fremgår af værdipapirsystemet, at salgssummen udgjorde 203.094,90 kr. Klagerens købesum er efterfølgende skønsmæssigt ansat til 102.431,60 kr. af Skattestyrelsen. Klagerens gevinst kan herefter opgøres til 100.663,30 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens aktieindkomst med henholdsvis 156.201 kr. for indkomståret 2016, 254.355 kr. for indkomståret 2017 og 606.971 kr. for indkomståret 2018.

Som begrundelse herfor er anført:

”(...)

Som udgangspunkt kan vi ikke sende forslag om at ændre skatteansættelsen for personer med enkle økonomiske forhold efter den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb (den korte frist). Det står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 5. pkt. og § 1 i Bekendtgørelse nr. 534 af den 22. maj 2013 om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold (Bekendtgørelse om en kort frist).

Vi kan dog ændre din skatteansættelse, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt. Det står i § 3 i Bekendtgørelse om en kort frist.

I skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 står der, at vi kan sende forslag om ændringer af skatteansættelse uden for fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, hvis du eller nogen på dine vegne forsætligt eller groft uagtsomt har været årsag til, at din skatteansættelse har været opgjort forkert.

Manglende oplysning af gevinst ved salg af værdipapirer er af Landsskatteretten og domstolene anset for som minimum at være groft uagtsomt. Det fremgår af bl.a. følgende domme og kendelser SKM2012.633.ØLR, SKM2014.120.BR og SKM2018.448.LSR.

Skatteansættelsen kan genoptages selv om, at der ikke rejses eller gennemføres en straffesag. Det har domstolene afgjort i en række domme offentliggjort som f.eks. SKM 2006.153.HR, SKM2006.190.HR SKM2011.211.HR og SKM2013.910.BR.

I skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 står, at senest 6 måneder fra det tidspunkt, hvor vi er kommet til kundskab med ændringen af din skat, skal vi sende et forslag til dig. Der står også, at vi skal sende en afgørelse til dig senest 3 måneder efter, at vi har sendt forslaget.

Du har købt og solgt værdipapirer siden 2004.

Du har i 2016 oplyst om tab på dine aktier i [virksomhed2] og [virksomhed3], men undladt at oplyse om gevinst på de resterende aktier. Du har også oplyst om en købesum på dine aktier i [virksomhed4] i 2017, hvor der også beregnes et tab.

Ud fra ovenstående burde du vide, at du også skal oplyse gevinster ved salg af værdipapirer.

Vi vurderer derfor, at det i hvert fald er groft uagtsomt, at du ikke har oplyst dine gevinster ved salg af værdipapirer. Din skatteansættelse for 2016 og 2017 er derfor genoptaget vedrørende dine salg af værdipapirer.

Den 5. december 2019 efter udarbejdelse af en skønsmæssig opgørelse af købesummer, blev vi opmærksomme på, at gevinsterne skulle beskattes. Da vores forslag er dateret den 29.04.2020, har vi overholdt fristen på 6 måneder.

(...)

Du har solgt aktier i 2016, 2017 og 2018, hvor værdpapirsystemet har manglet oplysninger om købesummer.

Værdipapirsystemet har på baggrund af manglende oplysninger ikke automatisk beregnet gevinst eller tab ved salg af aktier.

Du har den 5. december 2019 oplyst, at du ikke kan fremskaffe oplysninger om købesummer, hvorfor vi udarbejder en skønsmæssig opgørelse af købesummer på dine aktier.

Herunder er købesummerne skønsmæssigt opgjort ved at anvende primo- og ultimo kurser i det år, hvor aktierne er købt ifølge vores oplysninger. (se vedlagte opgørelse for yderligere detaljer).

Navn

Antal

Købesum

[virksomhed1] ([virksomhed2])

2.000 stk.

33.321,70 kr.

[virksomhed12]

200 stk.

30.624,00 kr.

[virksomhed5]

3.725 stk.

217.492,70 kr.

[virksomhed9]

780 stk.

197.093,20 kr.

[virksomhed3]

1.500 stk.

124.747,50 kr.

[virksomhed7]

675 stk.

91.951,00 kr.

[virksomhed10]

550 stk.

58.929,75 kr.

[virksomhed8]

75 stk.

35.707,13 kr.

[virksomhed6]

400 stk.

161.760,00 kr.

[virksomhed4]

2.400 stk.

122.010,54 kr.

Efter ovenstående registreringer, beregner værdipapirsystemet nedenstående gevinster for 2016, 2017 og 2018:

Indkomstår

Gevinst

2016

63.404 kr.

2017

135.676 kr.

2018

606.971 kr.

Udskrifter fra værdipapirsystemet for 2016, 2017 og 2018 er vedlagt. Her kan du se de opgjorte gevinster.

Udskrift fra værdipapirsystemet for 2010 er også vedlagt. Her kn du se vores registreringer.

Udskrifter fra værdipapirsystemet for 2011-2015 er også vedlagt, så du kan følge udviklingen af beholdningerne på dine aktier.

Skønsmæssig opgørelse af købesummer på dine aktier er også tidligere vedlagt.

(...)

Vi har modtaget oplysninger vedrørende dine aktier i [virksomhed11] den 10. maj 2020 og oplysninger om købesummer i [virksomhed1]/[virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed3], [virksomhed14] og [virksomhed12] den 25. maj 2020.

Vi har opgjort nedenstående købesummer på baggrund af de fremsendte oplysninger.

Navn

Antal

Købesum

[virksomhed11]

3.400 stk.

340.037,82 kr.

[virksomhed1]/[virksomhed2]

2.000 stk.

45.028,90 kr.

[virksomhed4]/[...]

2.400 stk.

121.886,18 kr.

[virksomhed13]/[virksomhed3]

1.500 stk.

118.604,75 kr.

[virksomhed14]

6.000 stk.

26.479,20 kr.

[virksomhed12]

200 stk.

39.094,50 kr.

De opgjorte købesummer er registreret i værdipapirsystemet, så der automatisk kan beregnes gevinst eller tab ved salg af aktier.

Fremført tab fra 2012 ved salg af aktier i [virksomhed11]

Vi har registreret 3.400 stk. aktier i [virksomhed11] til i alt 340.037,82 kr. den 31. december 2009 i værdipapirsystemet.

Efter registrering af oplysninger om købesummer på dine aktier i [virksomhed11], der er solgt i 2012, beregner værdipapirsystemet et tab på -373.576 kr.

Som udgangspunkt kan der ikke ske genoptagelse af indkomståret 2012 jævnfør gældende bestemmelser om forældelse.

Da tab på aktier og investeringsbeviser imidlertid ikke betragtes som et glemt fradrag og der først fra indkomståret 2015 har været pligt til, at oplyse om tab i årsopgørelsen, kan et sådan tab godkendes i det omfang, tabet ikke skulle have været anvendt til modregning i udbytter og gevinster i andre forældede indkomstår.

Efter modregning af gevinster og tab i de forældede indkomstår 2012-2015 resterer der et uudnyttet tab på 87.315 kr. som kan anvendes til modregning fra og med indkomståret 2016 (Se vedlagt opgørelse).

Fremført tab fra 2016 til 2017

Dit fremførte resttab i 2016 på i alt 87.315 kr. modregnes i den opgjorte gevinst i 2016 ved salg af aktier på i alt 49.369 kr. Det resterende tab modregnes i årets udbytter.

Efter modregning i gevinst og udbytter er der ikke yderligere tab til fremførsel.

På din årsopgørelse for 2017 fremgik der et fremført tab på 9.157 kr. Tabet er slettet.

Skønsmæssigt opgjorte købesummer

Vi har ikke modtaget oplysninger for nedenstående aktier, hvorfor købesummerne fortsat er skønsmæssigt opgjort som det fremgik af forslaget af den 29. april 2020.

Købesummerne er skønsmæssigt opgjort ved at anvende primo- og ultimo kurser i det år, hvor aktierne er købt ifølge vores oplysninger.

Navn

Antal

Købesum

[virksomhed5]

3.725 stk.

217.492,70 kr.

[virksomhed9]

780 stk.

197.093,20 kr.

[virksomhed7]

675 stk.

91.951,00 kr.

[virksomhed10]

550 stk.

58.929,75 kr.

[virksomhed8]

75 stk.

35.707,13 kr.

[virksomhed6]

400 stk.

161.760,00 kr.

Efter ovenstående registreringer, beregner værdipapirsystemet nedenstående gevinster for 2016, 2017 og 2018:

Indkomstår

Gevinst

2016

49.369 kr.

2017

135.801 kr.

2018

606.971 kr.

Udskrifter fra værdipapirsystemet for 2016, 2017 og 2018 er vedlagt. Her kan du se de opgjorte gevinster.

Udskrift fra værdipapirsystemet for 2010 er også vedlagt. Her kan du se vores registreringer.

Udskrifter fra værdipapirsystemet for 2011-2015 er også vedlagt, så du kan følge udviklingen af beholdningerne på dine aktier.

Opgørelse af købesummer på dine aktier, efter vi har modtaget nye oplysninger er også vedlagt.

Skønsmæssig opgørelse af købesummer på dine aktier er tidligere vedlagt.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 er forældet.

Repræsentanten har anført følgende:

”(...)

Afgørelsen er i strid med Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, 5. pkt. og Bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 § 1. Ligningsfristen er overskredet.

Sagen kan ikke omfattes af bestemmelserne i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1 nr. 5. Skattemyndigheden har haft kendskab til de relevante oplysninger ved indberetninger i de relevante år, hvorfor der udelukkende re tale om ”den korte ligningsfrist”. Der er heller ikke tale om, at der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt- oplysningerne har netop været direkte tilgængelige for Skattemyndigheden.

Subsidiært påstås avanceopgørelserne at være forkerte. Vi har først modtaget aktindsigt fra Skattestyrelsen den 18. september 2020, hvorfor vi vil tillade os efterfølgende at supplere vores indlæg på dette punkt.

(...)”

Derudover har repræsentanten anført følgende:

”(...)

Det fastholdes, at ansættelserne er i strid med Skatteforvaltningsloven § 26 stk. 1, 5. pkt. og bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 § 1. Ligningsfristen er overskredet.

Sagen kan ikke omfattes af bestemmelserne i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1 nr. 5.

Skattemyndighederne har haft fuldt kendskab til de relevante oplysninger vedrørende indberetninger i de relevante år. Der er således ikke tale om, at der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt – oplysningerne har netop været direkte tilgængelige for Skattemyndigheden.

I vurderingen af om der har været handlet groft uagtsomt skal der tages hensyn til, at vores klient havde en naturlig forventning om, at når bankerne indberettede aktiehandler og aktiebeholdninger til Skattemyndighederne, havde Skattemyndighederne automatisk de nødvendige oplysninger til korrekt skatteberegning.

Yderligere skal der tages hensyn til vores klients alder, der ikke gør det nemmere at forstå og gennemskue det digitale forløb omkring beskatning af aktier.

Det skal også anføres, at Skattestyrelsen ikke er fremkommet med et relevant forslag til ændring af skatteansættelserne indenfor 6 måneders fristen. Fristen skal måles fra Bankernes indberetningstidspunkt, hvor myndigheden jo fik kendskab til mulige avancer. Subsidiært påstås, at såfremt der tages udgangspunkt i den 5. december 2019, kan Skattestyrelsens forslag af 29. april 2020 ikke betragtes som opfyldende kravene, idet opgørelsen var betydeligt fejlbehæftet i forhold til afgørelsen af 22. juni 2020 (der reelt må betragtes som forslagsdatoen). Af Skattestyrelsens Sagsnotat fremgår det også, at Styrelsen ”for at dække over dette” ikke udsendte et nyt forslag inden afgørelsen.

(...)”

Repræsentanten har desuden oplyst, at der ikke gøres indsigelser mod de talmæssige opgørelser i sagen.

I forbindelse med udsendelse af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling har repræsentanten anført følgende:

”(...)

Skattestyrelsen regner 6 måneders fristen for anvendelse af skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1 fra den 5. december 2019. Skattestyrelsen har via indberetninger haft det nødvendige kendskab til beløbene på et langt tidligere tidspunkt, således at 6 måneders fristen ikke er overholdt.

Skattestyrelsen har selv i sine referater anført, at man ikke kan påberåbe sig fortsæt el ler grov uagtsomhed i sagen.”

Retsmøde

Klagerens repræsentant tilkendegav, at Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens skatteansættelse for 2018 kan accepteres, da skatteansættelsen er foretaget inden for den korte ligningsfrist.

Repræsentanten fastholdt påstanden om, at der ikke kan gennemføres en forhøjelse af klagerens aktieindkomst for indkomstårene 2016 og 2017, idet repræsentanten uddybede sine anbringender til støtte herfor i overensstemmelse med de tidligere indlæg.

Repræsentanten henviste desuden til, at det fremgår af Skattestyrelsens sagsnotat af 24. april 2020, at indkaldelsen af materiale vedrørende indkomstårene 2016 og 2017 kan være i strid med retssikkerhedslovens regler om tvangsindgreb. Dette taler for, at klageren ikke har handlet groft uagtsomt.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med de tidligere indlæg, at den påklagede afgørelse stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen ekstraordinært kan genoptage klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2016 og 2017 og ordinært kan genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2018.

Aktieavance

Gevinster ved afståelse af aktier skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens §§ 1 og 12.

Klageren har haft aktieavancer på henholdsvis 49.369 kr. i 2016, 135.801 kr. i 2017 og 606.971 kr. i 2018, som klageren ikke har selvangivet. Klageren er skattepligtig heraf, jf. aktieavancebeskatningslovens §§ 1 og 12.

Ekstraordinær genoptagelse

Retsgrundlaget

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, skal Skattestyrelsen afsende varsel om ændring af en ansættelse af indkomstskat senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

I skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, sidste pkt., er der tillagt skatteministeren bemyndigelse til for visse grupper skattepligtige at fastsætte en kortere frist for indkomstansættelsen end den ordinære ansættelsesfrist, der gælder efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Bemyndigelsen er udnyttet ved den korte ligningsfrist i bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 (efterfølgende bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018).

Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt., skal skatteforvaltningen afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat for fysiske personer med enkle økonomiske forhold inden den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb.

Når fristen i stk. 1, 1. pkt., gælder, skal den varslede ansættelse foretages senest den 1. oktober i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Dette fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, 1. pkt.

Uanset den korte ligningsfrist og fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter Skattestyrelsens bestemmelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, jf. bekendtgørelsens § 3.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan den skattepligtiges skatteansættelse ekstraordinært genoptages, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse kan kun foretages i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, såfremt den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af Skattestyrelsen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Ud fra de foreliggende oplysninger anses klageren som udgangspunkt for at være omfattet af den korte ligningsfrist i bekendtgørelsens § 1.

Skattestyrelsens forslag til afgørelse er dateret den 29. april 2020, og den påklagede afgørelse er dateret den 22. juni 2020. Der er således truffet afgørelse inden for den korte ligningsfrist, for så vidt angår skatteansættelsen for indkomståret 2018. Fristerne i bekendtgørelsens § 1, stk. 1 og 2, er derimod sprunget, for så vidt angår indkomstårene 2016 og 2017.

Landsskatteretten finder, at der kan ske ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2016 og 2017 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, da klageren anses at have handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have selvangivet sine aktieavancer i disse indkomstår.

Det er klagerens ansvar, at der er selvangivet korrekt. Dette følger af skattekontrollovens § 2, hvoraf det fremgår, at enhver, der er skattepligtig her til landet, årligt skal oplyse told- og skatteforvaltningen om sin indkomst.

Klageren har handlet værdipapirer siden 2004. Hun har selvangivet nogle tab på aktier men har ikke selvangivet sine gevinster på aktier for indkomstårene 2016 og 2017.

Derudover er der tale om ikke uvæsentlige beløb.

Det af klagerens repræsentant anførte om retssikkerhedsloven kan ikke føre til et andet resultat.

Først ved klagerens henvendelse den 5. december 2019 blev Skattestyrelsen bekendt med, at klageren ikke havde mulighed for at indsende de anmodede købesummer for klagerens aktier. Der forelå ikke forinden dokumenterede købesummer for alle klagerens aktier, der kunne danne grundlag for en opgørelse af klagerens aktieavance i de påklagede indkomstår.

Skattestyrelsen havde således tidligst den 5. december 2019 tilstrækkelige oplysninger til at fastslå, at der forelå grundlag for en ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse, jf. Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort som SKM2018.481.HR, og Højesterets dom af 26. september 2018, offentliggjort som SKM2018.520.HR.

Klagerens repræsentant har anført, at Skattestyrelsens forslag til afgørelse ikke opfylder kravene, da opgørelsen blev ændret i den påklagede afgørelse.

Det følger af almindelige forvaltningsretlige retsgrundsætninger, at en sag, forinden afgørelse træffes, skal søges oplyst af myndighederne, så langt som det er nødvendigt i det enkelte tilfælde for at træffe en forsvarlig afgørelse.

Da klageren den 5. december 2019 havde oplyst til Skattestyrelsen, at klageren ikke havde mulighed for at indsende købesummer for klagerens aktier, anses Skattestyrelsen for at have et tilstrækkeligt grundlag for udsendelse af forslag til afgørelse. Ved Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 29. april 2020 blev klagerens gevinst på aktier i 2016 opgjort til 63.404 kr.

Herefter indsendte klageren alligevel nye oplysninger om købesummerne for sine aktier til Skattestyrelsen den 25. maj 2020. Ændringen af opgørelsen af klagerens gevinst på aktier i 2016 til 49.369 kr. i den påklagede afgørelse er en følge heraf. Henset til, at der er tale om en nedsættelse af den opgjorte gevinst i forhold til det udsendte forslag til afgørelse den 29. april 2020 på baggrund af oplysninger indsendt af klageren, er det ikke en sagsbehandlingsfejl, at Skattestyrelsen ikke udsendte et nyt forslag til afgørelse efter at have modtaget de nye oplysninger fra klageren den 25. maj 2020.

Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 29. april 2020 og traf den påklagede afgørelse den 22. juni 2020.

Fristerne på henholdsvis 6 måneder og 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er således overholdt.

Da betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, således er opfyldt, er det med rette, at Skattestyrelsen har ændret klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2016 og 2017.

For indkomståret 2018 har Skattestyrelsen ændret klagerens skatteansættelse inden for den korte ligningsfrist. Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har ændret klagerens skatteansættelse for indkomståret 2018.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.