Kendelse af 22-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 23-05-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2016 Afholdte udgifter til forbrugsvarer | 0 kr. | 27.000 kr. | 0 kr. |
Afholdte udgifter til rengøring | 0 kr. | 9.000 kr. | 0 kr. |
Afholdte udgifter til husleje | 0 kr. | 173.500 kr. | 0 kr. |
Afholdte rejseudgifter | 0 kr. | 33.155 kr. | 0 kr. |
Udgifter anset for løn | 182.655 kr. | 0 kr. | 182.655 kr. |
Indkomståret 2017 Afholdte udgifter til forbrugsvarer | 0 kr. | 13.000 kr. | 0 kr. |
Afholdte udgifter til husleje | 0 kr. | 30.000 kr. | 0 kr. |
Afholdte rejseudgifter | 0 kr. | 70.489 kr. | 0 kr. |
Udgifter anset for løn | 113.489 kr. | 0 kr. | 113.489 kr. |
Selskabet blev stiftet den 20. februar 2003. Selskabet blev taget under tvangsopløsning den 25. januar 2016, men er efterfølgende genetableret den 21. april 2016. [person1] og [person2] har siden den 11. januar 2013 været registreret som anpartshavere med en ejerandel på hver 50 %.
Selskabet beskæftigede sig frem til 2015/2016 med ejerskab af lejekontrakt og inventar m.v. i restaurationslokaler samt videreudlejning af samme. Den aktuelle lejer, [virksomhed1] ApS, stod for restaurationsdriften i lokalerne. Denne drift gik meget dårligt, og i regnskabsåret 2014/2015 satte man lokalerne til salg. Grundet den økonomisk trængte situation blev kommunikationen og samarbejdet mellem selskabets anpartshavere meget begrænset, og regnskaberne er derfor aflagt på et mangelfuldt grundlag.
Selskabet har herefter været beskæftiget med leje af forskellige lejligheder, som blev videreudlejet til turister, folk der besøger Danmark i forbindelse med deres arbejde osv.
Selskabet har fået udarbejdet nye årsrapporter/balancer.
Udgifter til forbrugsvarer
Der er i regnskabsårene 2015/2016 og 2016/2017 fratrukket udgifter til forbrugsvarer og småanskaffelser. Posteringsteksten er ”overførsel”. Skattestyrelsen har opgjort de afholdte udgifter for indkomstårene 2016 og 2017 til henholdsvis 27.000 kr. og 13.000 kr. Skattestyrelsen har anmodet om underliggende dokumentation for udgifterne. Der er ikke fremsendt dokumentation herfor.
Udgifter til rengøring
Der er i regnskabsårene 2015/2016 fratrukket udgifter til rengøring, hvor posteringsteksten er ”Overførsel” og ”Automatudbetaling”. Skattestyrelsen har opgjort de afholdte udgifter for indkomståret 2016 til 9.000 kr. Skattestyrelsen har anmodet om underliggende dokumentation for udgifterne. Der er ikke fremsendt dokumentation herfor.
Udgifter til husleje
Der er i regnskabsårene 2015/2016 og 2016/2017 fratrukket huslejeudgifter, hvor posteringsteksten er ”Automatudbetaling”, ”lisbeth”, ”Div. Husleje” og ”Udlæg [person3]”. Skattestyrelsen har opgjort udgifterne for indkomstårene 2016 og 2017 til henholdsvis 173.500 kr. og 30.000 kr. Skattestyrelsen har anmodet om dokumentation for huslejebetalinger og lejekontrakter. Der er ikke fremsendt dokumentation herfor.
Rejseudgifter
Der er i regnskabsårene 2015/2016 og 2016/2017 fratrukket rejseudgifter til blandt andet hotel, Norwegian og [virksomhed2]. Skattestyrelsen har opgjort udgifterne for indkomstårene 2016 og 2017 til henholdsvis 33.155 kr. og 70.489 kr.
Repræsentanten har oplyst, at rejseudgifterne er afholdt til [virksomhed2] seminar i henholdsvis [Frankrig] og [USA]. Repræsentanten har som dokumentation for udgifterne til [virksomhed2] seminarer fremlagt en artikel af 31. august 2016, der omtaler en [virksomhed2] konference i [Frankrig] afholdt i 2015. Desuden har repræsentanten fremlagt en artikel af 16. november 2016, der omtaler en [virksomhed2] konference i [USA] afholdt i 2016. Det er oplyst, at [person1] deltog i begge disse seminarer, hvor han opnåede ajourføring af den seneste viden om udlejning via [virksomhed2].
Sagens formalitet
Skattestyrelsen anmodede den 11. april 2018 selskabet om at fremsende forskelligt regnskabsmateriale for regnskabsårene 2014/2015 til 2016/2017. Efter adskillige fristforlængelser modtog Skattestyrelsen materialet delvist den 8. maj 2019. Det resterende materiale modtog Skattestyrelsen den 23. oktober 2019.
Skattestyrelsen sendte forslag til ændring af selskabets skatteansættelse for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 den 21. april 2020. Den 1. juli 2020 traf Skattestyrelsen afgørelse i sagen.
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse:
”Skattestyrelsen har gennemgået den indkomst, I har oplyst for indkomståret 2015-2017. Resultatet er, at selskabets skattepligtige indkomst ændres for indkomstårene 2015 – 2017 således:
Skattestyrelsens ændringer
(...) Selskabets indkomst for 2016 | |
Tidligere ansat skattepligtig indkomst før underskud | 771.000 kr. |
Anvendt underskud i tidligere ansættelse | -80.499 kr. |
Tidligere ansat skattepligtig indkomst efter underskud | 690.501 kr. |
Yderligere indkomst ifølge anmodning | 131.294 kr. |
1. Forbrugsvarer | |
Ændring af den skattepligtige indkomst, jf. nedenstående sagsfremstilling | 27.000 kr. |
2. Rengøring | |
Ændring af den skattepligtige indkomst, jf. nedenstående sagsfremstilling | 9.000 kr. |
3. Husleje Ændring af den skattepligtige indkomst, jf. nedenstående sagsfremstilling | 173.500 kr. |
4. Rejser Ændring af den skattepligtige indkomst, jf. nedenstående sagsfremstilling | 33.155 kr. |
Da nogle af udgifterne indgår på mellemregningen med [person1], anses dette beløb som løn | -182.655 kr. |
Underskud fra 2015 | -12.135 kr. |
Ansat skattepligtig indkomst efter underskud | 869.660 kr. |
Selskabets indkomst for 2017 | |
Selvangivet/oplyst skattepligtig indkomst | 0 kr. |
Ansat skattepligtig indkomst før fradrag af underskud fra tidligere indkomstår – efter anmodning | 717.767 kr. |
1. Forbrugsvarer Ændring af den skattepligtige indkomst, jf. nedenstående sagsfremstilling | 13.000 kr. |
3. Husleje Ændring af den skattepligtige indkomst, jf. nedenstående sagsfremstilling | 30.000 kr. |
4. Rejser Ændring af den skattepligtige indkomst, jf. nedenstående sagsfremstilling | 70.489 kr. |
Da udgifterne indgår på mellemregningen med [person1], anses udgifterne som løn med et beløb på 113.489 kr. | |
Mellemregningen mellem selskabet og [person1] er anset som værende løn, hvorfor selskabet har fradrag for løn med yderligere 393.793 kr., eller i alt | -507.282 kr. |
Ansat skattepligtig indkomst | 323.974 kr. |
”
Som begrundelse for afgørelsen fremgår:
”Vi skrev første gang til selskabet 16. marts 2018, hvor vi anmodede om forskelligt regnskabsmateriale for årene 2014/15 - 2016/17. Efter adskillige fristforlængelser modtog vi den 8. maj 2019 materialet delvist. Det seneste materiale i sagen er modtaget 23. oktober 2019, bl.a. mellemregning mellem selskabet og anpartshaverne for 2013/14.
I denne forbindelse har I anmodet om, at der foretages nye skatteansættelser for de aktuelle år.
Ansættelsesfrister
Ifølge Skatteforvaltningslovens § 26 kan Told- og Skatteforvaltningen ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst senere end 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.
Af Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 nr. 5 fremgår, at uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
8) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.
I det konkrete tilfælde anser vi begge bestemmelser som opfyldt.
Af Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2 fremgår, at en ansættelse varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.
Da forslaget er sendt den 21. april 2020 anses betingelserne for at være opfyldt.
(...)
Sagsfremstilling og begrundelse
1.Forbrugsvarer
(...)
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Der er ikke dokumenteret, hvad overførslerne vedrører, hvorfor Skattestyrelsen ikke umiddelbart kan godkende udgifterne som fradragsberettiget.
Da udgifterne indgår i mellemregningen mellem selskabet og [person1], har Skattestyrelsen vurderet, at der er tale om løn.
1.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse
Da Skattestyrelsen alene har modtaget dokumentation for 6.000 kr. reduceres den oprindelige forhøjelse med dette beløb. Tilsvarende nedsættes løn til [person1] med samme beløb.
2. Rengøring
(...)
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Der er ikke dokumenteret, hvad overførslen og hævningen vedrører, hvorfor Skattestyrelsen ikke umiddelbart kan godkende udgifterne som fradragsberettiget.
Da udgifterne indgår i mellemregningen mellem selskabet og [person1], har Skattestyrelsen vurderet, at der er tale om løn.
2.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse
Skattestyrelsen fastholder ansættelsen for dette punkt.
2.Husleje
(...)
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Der er ikke dokumenteret, hvad betalingerne vedrører, hvorfor Skattestyrelsen ikke umiddelbart kan godkende udgifterne som fradragsberettiget.
Da udgifterne indgår i mellemregningen mellem selskabet og [person1], har Skattestyrelsen vurderet, at der er tale om løn.
3.5. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
For så vidt angår kontantbetaling af husleje, kan Skattestyrelsen ikke godkende fradrag for udgiften for selskabet. Der er henset til, at der er tale om kontantbetalinger som ikke i øvrigt er dokumenterede.
For så vidt angår udgifter til afdrag som en del af forlig om [adresse1] kan fradrag for udgiften accepteres.
4. Rejser
(...)
4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Der er ikke dokumenteret, hvad betalingerne vedrører, hvorfor Skattestyrelsen ikke umiddelbart kan godkende udgifterne som fradragsberettiget.
Da udgifterne indgår i mellemregningen mellem selskabet og [person1], har Skattestyrelsen vurderet, at der er tale om løn.
4.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse
Da vi ikke har modtaget dokumentation for de afholdt udgifter fastholdes ansættelsen. ”
Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af selskabets skatteansættelse for indkomstårene 2016 og 2017 er ugyldig og skal bortfalde.
Til støtte herfor har repræsentanten anført:
”Skattestyrelsen anfører i afgørelsen, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af [person1]s skatteansættelser for indkomstårene 2016-2018 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 er opfyldt med henvisning til, at [virksomhed3] ApS efter Skattestyrelsens opfattelse har handlet groft uagtsomt.
Det gøres heroverfor gældende, at [virksomhed3] ApSikke har handlet groft uagtsomt som hævdet af Skattestyrelsen. Som følge heraf er Skattestyrelsens forhøjelser af de omhandlede indkomstår ugyldige.
Det gøres videre gældende, at Skattestyrelsens forhøjelser af de omhandlede indkomstår er ugyldig som følge af, at Skattestyrelsen ikke behørigt har begrundet, hvorfor Skattestyrelsen mener, at [virksomhed3] ApS har handlet groft uagtsomt i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.”
Skattestyrelsens udtalelse til klagen
Under klagesagsbehandlingen er der indhentet en supplerende udtalelse fra Skattestyrelsen til brug for sagens behandling. Af denne fremgår følgende:
”Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.”
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:
”Sagens materielle forhold
Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at udgifter der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Af statsskattelovens § 6 fremgår endvidere, at privatudgifter ikke er fradragsberettigede.
Det fremgår af SKM2004.162.HR, at der som udgangspunkt er den skattepligtige der har bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, samt for at udgiften er fradragsberettiget
Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for udgifter til forbrugsvarer, rengøring, husleje og rejser. Skattestyrelsen bemærker at selskabet ikke har fremsendt underliggende grundbilag for de fratrukne udgifter. Skattestyrelsen finder derfor, at selskabet hverken har dokumenteret eller godtgjort, at udgifterne er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Skattestyrelsen fastholder, at selskabet ikke kan bevilges fradrag for disse udgifter efter statsskattelovens § 6.
Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelens indstilling.
Frister
Skattestyrelsen sendte forsalg til afgørelse den 21. april 2020, og traf afgørelse den 1. juli 2020. Skattestyrelsen har således overholdt fristerne i skatteforvaltningslovens § 26.
Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling.”
Retsmøde
Repræsentanten forklarede, at han kun ville fokusere på den sammenholdte personsag.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med sin udtalelse at følge Skatteankestyrelsens indstilling.
Sagens materielle forhold
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.
Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort som SKM2004.162.HR.
Det lægges til grund, at selskabet har fratrukket udgifter til forbrugsvarer, rengøring, husleje og rejser som opgjort af Skattestyrelsen.
Selskabet har ikke fremsendt underliggende grundbilag for de fratrukne udgifter til forbrugsvarer, rengøring, husleje og rejser. Landsskatteretten finder derfor, at selskabet ikke har dokumenteret eller godtgjort, at udgifterne er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Sagens formalitet
Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.
Varslings- og ansættelsesfristen for indkomstårene 2016 og 2017 udløb i medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, henholdsvis den 1. maj og 1. august 2020 og 2021.
Idet forslag til ændring af selskabets skatteansættelse for de pågældende indkomstår er varslet den 21. april 2020, og Skattestyrelsen traf afgørelse i sagen den 1. juli 2020, kan retten konstatere, at Skattestyrelsens afgørelse er truffet rettidigt.