Kendelse af 21-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 15-02-2025

Journalnr. 20-0088851

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstår 2017

Yderligere fradrag for vedligeholdelse, [adresse1]

0 kr.

30.046 kr.

Stadfæstelse

Indkomstår 2018

Yderligere fradrag for vedligeholdelse, [adresse2]

0 kr.

11.673 kr.

Stadfæstelse

Yderligere fradrag for vedligeholdelse, [adresse3]

0 kr.

25.380 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for vedligeholdelse, [adresse4]

0 kr.

18.900 kr.

Afvisning

Faktiske oplysninger

Selskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nummer [...1] er den 18. oktober 2021 opløst ved spaltning. Aktiver og gæld er som helhed overdraget til [virksomhed2] ApS med CVR-nummer [...2] og [virksomhed3] ApS med CVR-nummer [...3].

[virksomhed1] ApS blev stiftet af [person1] og [person2] den 30. april 2015 under navnet [virksomhed4] ApS.

[virksomhed2] ApS ejes af [person1] og [virksomhed3] ApS ejes af [person2].

[adresse1], [by1]

[virksomhed1] ApS erhvervede [adresse1], [by1], den 29. april 2015. Ved spaltning af selskabet [virksomhed1] ApS overgik ejendommen [adresse1] til selskabet [virksomhed3] ApS.

Det fremgår af BBR-meddelelsen for ejendommen, at boligen kategoriseres som et flerfamilieshus eller to-familieshus.

Selskabet har fremsendt en lejekontrakt for lejligheden beliggende [adresse1], st. Det fremgår af lejekontrakten mellem selskabet og lejeren, at den månedlige husleje udgør 5.200 kr. eksklusivt forbrug. Lejeforholdet begyndte den 1. april 2016. Af CPR-registeret fremgår det, at der har været tilmeldt personer på adressen i perioden 1. april 2016 til 1. februar 2019.

Selskabet har fremsendt en lejekontrakt for lejligheden beliggende [adresse1], 2. Det fremgår af lejekontrakten mellem selskabet og lejeren, at den månedlige husleje udgør 5.200 kr. eksklusivt forbrug. Lejeforholdet begyndte den 1. juni 2018. Af CPR-registeret fremgår det, at der har været tilmeldt personer på adressen i perioden 1. juni 2018 til 18. januar 2019.

Selskabet har oplyst, at der har været afholdt udgifter til efterisolering af facaden for 30.046,78 kr. på ejendommen. Det fremgår af faktura med fakturanummer 475958 dateret den 3. oktober 2017, at udgiften til efterisolering af facade udgør 30.046,78 kr. Det fremgår af fakturaen, at materialerne er leveret på [adresse1], [by1]. Det fremgår endvidere af selskabets kontoudskrift, at udgiften på 30.046,78 kr. er betalt den 10. oktober 2017.

Af kontospecifikationerne for [adresse1] for indkomståret 2017 fremgår, at der den 10. oktober 2017 er registreret en udgift på 30.046,78 kr. med teksten "efterisolering af facader". Det fremgår af balancen i det interne årsregnskab for indkomståret 2017 i noten 7 "Materielle anlægsaktiver", at der i årets løb har været en tilgang på 30.046 kr. Det fremgår endvidere af balancen i det interne årsregnskab for indkomståret 2017, at der under afsnittet 7 "Materielle anlægsaktiver" for grunde og bygninger er anført 1.091.728 kr. Af kontospecifikationerne fremgår det ligeledes, at saldoen for [adresse1] pr. 10. oktober 2017 var på 1.108.799 kr., hvilket svarer til kostprisen pr. 31. december 2017 i det interne årsregnskab.

[adresse2], [by2]

[virksomhed1] ApS erhvervede [adresse2] den 1. april 2018. Ved spaltning af selskabet [virksomhed1] ApS overgik ejendommen [adresse2] til selskabet [virksomhed2] ApS.

Det fremgår af BBR-meddelelsen for ejendommen, at boligen kategoriseres som et række-, kæde- og klyngehus.

Selskabet har oplyst, at der har været afholdt udgifter til vinduer for 11.672,56 kr. på ejendommen. Det fremgår af faktura med ordrenummer [...] dateret den 3. august 2018, at udgifterne til nye vinduer udgør 11.672,56 kr. Det fremgår af fakturaen, at vinduerne er leveret på [adresse2], [by2]. Det fremgår endvidere af selskabets kontoudskrift, at udgiften på 11.672,56 kr. er betalt den 24. september 2024.

Af kontospecifikationerne for konto 5125[adresse2] for indkomståret 2018 sammenholdt med konto 1570 "Vedligeholdelse, udvendig" fremgår det, at der den 31. december 2018 er efterposteret et beløb på 11.672,56 kr. som tillæg til anskaffelsessummen af [adresse2], der ultimo 2018 udgjorde 264.152,56 kr.

Det fremgår af balancen pr. 31. december 2018, at ejendommen [adresse2] havde en værdi af 264.152,56 kr., og at der sammenlagt var anlægsaktiver i form af grunde og bygninger for i alt 4.097.430,53 kr. I det interne årsregnskab for indkomståret 2018 i noten 8 "Materielle anlægsaktiver", at der i årets løb har været en tilgang på 1.359.040 kr., og at de materielle anlægsaktiver for grunde og bygninger i alt udgjorde 4.097.432 kr.

[adresse3], [by2]

[virksomhed1] ApS erhvervede [adresse3] den 1. april 2018. Ved spaltning af selskabet [virksomhed1] ApS overgik ejendommen [adresse3] til selskabet [virksomhed2] ApS.

Det fremgår af BBR-meddelelsen for ejendommen, at boligen kategoriseres som et række-, kæde- og klyngehus.

Selskabet har fremsendt en lejekontrakt for lejligheden beliggende [adresse3], tv. Det fremgår af lejekontrakten mellem selskabet og lejeren, at den månedlige husleje udgør 4.000 kr. eksklusivt forbrug. Lejeforholdets begyndelse er ikke oplyst. Af CPR-registeret fremgår det, at der har været tilmeldt en person på adressen beliggende [adresse3], th. i perioden fra 1. marts 2018. I lejligheden beliggende [adresse3], tv. har der været tilmeldt en person i perioden fra 1. juni 2005.

Selskabet har anført, at der har været afholdt udgifter til vedligehold for 27.855,02 kr. på ejendommen. Det fremgår ikke af den fremsendte opgørelse eller af den resterende dokumentation, hvad vedligeholdelsen vedrører. Af kontospecifikationerne for konto 5130[adresse3] for indkomståret 2018 fremgår det, at der den 31. december 2018 er efterposteret et beløb på 27.855,02 kr. som tillæg til anskaffelsessummen af [adresse3], der ultimo 2018 udgjorde 280.785,02 kr.

Det fremgår af balancen pr. 31. december 2018, at ejendommen [adresse3] havde en værdi af 280.785,02 kr., og at der sammenlagt var anlægsaktiver i form af grunde og bygninger for i alt 4.097.430,53 kr. I det interne årsregnskab for indkomståret 2018 i noten 8 "Materielle anlægsaktiver", at der i årets løb har været en tilgang på 1.359.040 kr., og at de materielle anlægsaktiver for grunde og bygninger i alt udgjorde 4.097.432 kr.

[adresse4], [by1]

[virksomhed1] ApS erhvervede [adresse4] den 3. april 2018. Ved spaltning af selskabet [virksomhed1] ApS overgik ejendommen [adresse4] til selskabet [virksomhed3] ApS.

Det fremgår af BBR-meddelelsen for ejendommen, at boligen kategoriseres som et fritliggende enfamiliehus.

Det fremgår af Skattestyrelsens sagsnotat, at der i indkomståret 2018 ikke har været registreret nogle beboere på ejendommen.

Der fremgår af balancen pr. 31. december 2018, at der er modtaget omsætning i form af lejeindtægter fra selskabets ejendomme. [adresse4] fremgår ikke som en ejendom, der er modtaget lejeindtægter fra.

Selskabet har i deres opgørelse anført, at der har været afholdt udgifter til vedligeholdelse og forbedringer svarende til i alt 18.900 kr. (14.900 + 4.000). Af balancen pr. 31. december 2018 fremgår, at der har været afholdt udgifter til vedligehold for 4.000 kr. Det fremgår af fakturaen fra [virksomhed5] dateret den 19. november 2018, at der er udgifter for 4.000 kr. Det fremgår af kvitteringen, at materialerne er leveret til "[adresse4]".

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har blandt andet truffet afgørelse om ikke at godkende selskabets fradrag for ikke afholdte vedligeholdelsesudgifter for indkomståret 2017 på 84.600 kr. For indkomståret 2018 har Skattestyrelsen ikke godkendt selskabets fradrag for ikke afholdte vedligeholdelsesudgifter på 42.300 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Fradragsregel ved nyerhvervede ejendomme

Selskabet har i sit skatteregnskab for 2017 foretaget to merfradrag a 42.300 kr. for henholdsvis "årligleje" og "grunde og bygninger". Fradragene, som der hverken ligger dokumentation eller transaktionsspor for, er ifølge selskabets revisor fradrag taget efter den såkaldte procentregel, der finder anvendelse for nyerhvervede ejendomme.

Det er vores opfattelse, at den administrativt fastsatte skønsregel - procentreglen - ikke finder anvendelse på grunde samt, at det er en betingelse for at anvende den på bygninger, at bygningerne udlejes erhvervsmæssigt. Vi har ikke kunnet eftervise, hvordan fradragene er beregnede, og der ligger ikke nogen beregning bag beløbene.

Da der ikke er fremlagt dokumentation eller redegørelse for fradragene, kan beløbene ikke godkendes. Selskabets indkomst forhøjes med 2 x 42.300 kr. = 84.600 kr., jævnfør statsskattelovens 6, stk. 1, modsætningsvist.

Vi har nedenfor gennemgået selskabets bogføring i forhold til fradragsretten efter procentreglen.

[adresse1]

På baggrund af oplysningerne for indkomståret 2017 vedrørende [adresse1], kan vi konstatere, at det foretagne fradrag for vedligehold på ejendommen med 9.166,42 kr. kan holdes inden for de 35 % af den årlige lejeindtægt.

Det fremgår af pkt. 1.1., at der er aktiveret forbedringsudgifter for 30.046,78 kr. som tillæg til anskaffelsessummen for [adresse1], hvorfor beløbet efter vores opfattelse ikke skal godkendes som fradragsberettiget i 2017 efter procentreglen.

Forholdet giver derfor ikke anledning til regulering.

[adresse5]

På baggrund af oplysningerne for indkomståret 2018 vedrørende [adresse5], kan vi konstatere, at det foretagne fradrag for vedligehold på ejendommen med 5.331,14 kr. kan holdes inden for de 35 % af den årlige lejeindtægt.

Forholdet giver derfor ikke anledning til regulering.

[adresse2]

Det fremgår af pkt. 1.1, at der alene er aktiveret forbedringsudgifter for 11.672,56 kr. som er tillagt anskaffelsessummen for [adresse2]. Det er derfor vores opfattelse, at beløbet ikke kan fradrages i 2018 efter procentreglen.

Forholdet giver derfor ikke anledning til regulering.

[adresse3]

På baggrund af oplysningerne for indkomståret 2018 vedrørende [adresse3], har vi konstateret, at det foretagne fradrag for vedligehold på ejendommen med 7.884,10 kr. kan holdes inden for de 35 % af den årlige lejeindtægt.

Det fremgår af pkt. 1.1, at der er aktiveret forbedringsudgifter for 27.855,02, som er tillagt anskaffelsessummen for [adresse3]. Det er derfor vores opfattelse, at beløbet ikke kan fradrages i 2018 efter procentreglen.

Forholdet giver derfor ikke anledning til regulering.

..."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 6. november 2020 udtalt følgende:

"...

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Klagers repræsentant har fremlagt oplysninger, der ikke fremgår af Skattestyrelsens sag. Det gælder det af repræsentanten fremlagte bilag 1 (kontospecifikation for konto 5115) som ikke er identisk med de kontospecifikationer, vi har modtaget vedr. konto 5115.

Endvidere har de af repræsentanten fremlagte bilag 2 og 3 ikke været en del af sagen for Skattestyrelsen.

Vi mener ikke, at bilagene kan ændre på resultatet, da den foreliggende bogføring allerede kan følges til skatteregnskabet.

Vores udtalelse til selskabets klagepunkter:

Klagerens repræsentant har anfægtet, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for 84.600 kr. i 2017. Vi skal hertil bemærke, at der allerede i afgørelsen er taget stilling hertil. Skattestyrelsen er derfor fortsat af den opfattelse, at det er en betingelse for at kunne bruge den administrative fastsatte skønsregel (procentreglen for nyerhvervede ejendomme), at der i det hele taget har været afholdt en udgift.

Der ligger hverken bilag, bogføring eller pengestrømme for de 84.600 kr., hvorfor vi ikke mener, at der kan gives fradrag herfor.

Yderligere kan det bemærkes, at Skattestyrelsen allerede har godkendt de bogførte fradrag for vedligeholdelse henholdsvis aktiverede forbedringsudgifter, som er tillagt anskaffelsessummerne for de enkelte udlejningsejendomme. Ved godkendelsen er der lagt vægt på, at selskabet ses at have afholdt udgifterne og dokumenteret dem i form af bilag og bogføring samt, at de ikke overstiger 35 %-grænsen. Vi anser derfor fortsat heller ikke, at der er nogen skatteretlig problematik vedrørende ejendommene [adresse5], [adresse3] og [adresse2].

..."

Klagerens opfattelse

Selskabets tidligere repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelser for indkomstårene 2017 og 2018 skal nedsættes. For indkomståret 2017 vedrører påstanden nedsættelse af Skattestyrelsens ansættelse med 30.046 kr. og for indkomståret 2018 nedsættelse af ansættelsen med 51.953 kr.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"...

Vedr.: klage over skattestyrelsens afgørelse jnr. [...1], [virksomhed1] ApS

På vegne ovennævnte selskab skal jeg hermed påklage dele af skattestyrelsens foretagne forhøjelser for indkomstårene 2017 og 2018

Der er i 2017 nægtet fradrag for foretaget vedligeholdelsesudgifter efter procentreglen for nyerhvervede ejendomme med 84.600 kr.

Der har i året 2017 været afholdt forbedringsudgifter på 30.046 kr. på ejendommen [adresse1]. Dette beløb vil vi derfor fastholde, at der skal gives fradrag for, efter reglen om fradrag for forbedringer/vedligeholdelse af nyerhvervede ejendomme (35 % reglen). Vi vil derfor påberåbe os nedsættelse af skattestyrelsens ansættelse med 30.046 kr. (se vedhæftet bilag 1). Beløbet er endvidere anført i skattestyrelsens kendelse, at beløbet er bogført i regnskabet som forbedring.

Vedrørende året 2018:

Generelt har skattestyrelsen beregnet 35 % af faktisk oppebåret leje. Reglerne er 35 % af budgetteret årlig leje, idet de 35 % skal beregnes ud fra 12 måneders udlejning - også når ejendommen er erhvervet i løbet af året.

Jf. bilag 3 er der samlet indrømmet fradrag for 11.884 kr. for de 3 af udlejningsejendommene, hvor vores påstand er fradrag med 63.837 kr., hvorfor vi gør påstand om nedsættelse af indkomsten for 2018 med 51.953 kr. i forhold til skattestyrelsens opfattelse.

Vi ønsker personligt møde med skatteankestyrelsen, medmindre ankestyrelsen umiddelbart kan anføre sig enige i vores synspunkter på det foreliggende grundlag

..."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Selskabets anpartshavere har den 6. september 2024 fremsat følgende bemærkninger:

I forbindelse med Skatteankestyrelsens sagsbehandling, har anpartshaverne i selskaberne [virksomhed2] og [virksomhed3] oplyst, at den tidligere repræsentant ikke længere er part på sagen. Endvidere har anpartshaverne oplyst, at de hver især indtræder i klagen, hvad angår deres respektive ejendomme og fastholder den eksisterende klage a 22. oktober 2020.

Landsskatterettens afgørelse

Skattestyrelsen har godkendt selskabets anvendelse af procentreglen, idet Skattestyrelsen dog har begrænset fradraget. Sagen angår således spørgsmålet om, hvorvidt der kan godkendes fradrag for udgifter efter procentreglen, når udgifterne er ansat som forbedringsudgifter og tillagt udlejningsejendommens anskaffelsessum.

Retsgrundlaget

Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e, at der er fradragsret for udgifter til vedligeholdelse af den skattepligtiges indkomstgivende ejendele, hvorimod udgifter til bl.a. forbedring og udvidelse af næring og drift ikke er fradragsberettigede jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

Udlejning af fast ejendom er som udgangspunkt erhvervsmæssig virksomhed. Det fremgår af bl.a. Landsskatterettens afgørelse af 26. september 2016, offentliggjort i SKM2016.456.LSR.

Den skatteretlige sondring mellem udgifter afholdt til vedligeholdelse og forbedring af den skattepligtiges ejendele som nævnt i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e, skal efter Højesterets dom offentliggjort i UfR 1958.1173/2H tage udgangspunkt i ejendommens tilstand på tidspunktet for den skattepligtiges erhvervelse af ejendommen. Herefter anses udgifter, der er medgået til at genoprette den forringelse af ejendommen, der er sket i klagerens ejertid, for fradragsberettigede vedligeholdelsesudgifter, hvorimod udgifter, der er medgået til at sætte ejendommen i bedre stand, end den var ved den skattepligtiges erhvervelse, anses for ikke fradragsberettigede forbedringsudgifter.

For nyerhvervede ejendomme, dvs. inden for de første 3 ejerår, kan der anvendes en administrativt fastsat skønsregel for opgørelsen af de fradragsberettigede udgifter. For udlejningsejendomme, herunder udlejede en- og tofamilieshuse, godkendes et fradrag på højst 35 % af den årlige lejeindtægt. Reglen er en formodningsregel, der kan anvendes, hvis der opstår tvivl om ejendommens oprindelige stand og om fordelingen af henholdsvis forbedrings- og vedligeholdelsesudgifter. Dette følger af Højesteretsdommen offentliggjort i U.1962.356H.

Procentreglen kan anvendes både på udlejningsejendomme til beboelse og ejendomme, der udlejes til erhverv. Det er en betingelse for fradrag for vedligeholdelsesudgifter efter procentreglen, at erhvervsmæssig virksomhed ved udlejning af ejendommen er begyndt inden udgangen af det ejerår, hvor ejendommen er erhvervet. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 17. september 2004, offentliggjort som SKM2004.429.LSR.

Anskaffelsessummen for den faste ejendom forhøjes med afholdte udgifter til vedligeholdelse eller forbedring på den faste ejendom i det omfang, disse udgifter har oversteget 10.000 kr. pr. kalenderår. Det er kun det overskydende beløb, der kan tillægges anskaffelsessummen, jf. ejendomsavancebeskatningslovens § 5 stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

[adresse1]

[adresse1] må anses for at være en udlejningsejendom, der kan omfattes af procentreglen. Ejendommen er erhvervet den 29. april 2015. Ejendommen er blandt andet udlejet erhvervsmæssigt i indkomståret 2017, som følge heraf finder procentreglen anvendelse på den samlede ejendom. Opgørelsen af ejendommens årlige lejeindtægter kan i den forbindelse ske på baggrund af såvel de faktiske lejeindtægter som budgetterede lejeindtægter. Der kan henvises til Landsskatterettens afgørelse af 31. maj 1989, offentliggjort i TfS 1989, 521 LSR og Landsskatterettens afgørelse af 13. august 2003, offentliggjort som SKM2002.433.LSR.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for vedligeholdelse for 9.166,42 kr. for indkomståret 2017.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for 30.046,78 kr. til efterisolering af facaden.

Landsskatteretten finder, at der i denne sag ikke er tvivl om fordelingen af henholdsvis forbedrings- og vedligeholdelsesudgifter. Det fremgår af selskabets balance i regnskabet og af konto 5115 for indkomståret 2017, at udgiften for efterisolering af facaden er tillagt anskaffelsessummen for ejendommen. Selskabet er på baggrund heraf ikke berettiget til fradrag for 30.046,78 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse på dette punkt.

[adresse2]

[adresse2] må anses for at være en udlejningsejendom, der kan omfattes af procentreglen. Ejendommen er erhvervet den 1. april 2018 og erhvervsmæssigt udlejet i indkomståret 2018. Som følge heraf finder procentreglen anvendelse på den samlede ejendom. Opgørelsen af ejendommens årlige lejeindtægter kan i den forbindelse ske på baggrund af såvel de faktiske lejeindtægter som budgetterede lejeindtægter. Der kan henvises til Landsskatterettens afgørelse af 31. maj 1989, offentliggjort i TfS 1989, 521 LSR og Landsskatterettens afgørelse af 13. august 2003, offentliggjort som SKM2002.433.LSR.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for 11.672,56 kr. til nye vinduer for indkomståret 2018.

Landsskatteretten finder, at der i denne sag ikke er tvivl om fordelingen af henholdsvis forbedrings- og vedligeholdelsesudgifter. Det fremgår endvidere af selskabets balance i regnskabet og af konto 5125 for indkomståret 2018, at udgiften for nye vinduer er tillagt anskaffelsessummen for ejendommen. Selskabet er på baggrund heraf ikke berettiget til fradrag for 11.672,56 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse på dette punkt.

[adresse3]

[adresse3] må anses for at være en udlejningsejendom, der kan omfattes af procentreglen. Ejendommen er erhvervet den 1. april 2018 og erhvervsmæssigt udlejet i indkomståret 2018. Som følge heraf finder procentreglen anvendelse på den samlede ejendom. Opgørelsen af ejendommens årlige lejeindtægter kan i den forbindelse ske på baggrund af såvel de faktiske lejeindtægter som budgetterede lejeindtægter. Der kan henvises til Landsskatterettens afgørelse af 31. maj 1989, offentliggjort i TfS 1989, 521 LSR og Landsskatterettens afgørelse af 13. august 2003, offentliggjort som SKM2002.433.LSR.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for vedligeholdelse for 7.884,10 kr. for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for 27.855,02 kr.

Landsskatteretten finder, at der i denne sag ikke er tvivl om fordelingen af henholdsvis forbedrings- og vedligeholdelsesudgifter, det fremgår endvidere af selskabets balance i regnskabet og af konto 5130 for indkomståret 2018, at udgiften for fradrag til vedligeholdelse, er tillagt anskaffelsessummen for ejendommen. Selskabet er på baggrund heraf ikke berettiget til fradrag for 27.855,02 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse på dette punkt.

[adresse4]

Landsskatteretten bemærker, at Skattestyrelsen ved afgørelsen af 27. juli 2020, ikke har behandlet eller truffet afgørelse om fradrag der vedrører ejendommen beliggende [adresse4]. Allerede af den grund kan Landsskatteretten ikke behandle fradrag for udgifterne, da der ikke tidligere er truffet afgørelse herom.

Det er en betingelse for, at Landsskatteretten kan behandle en klage over et forhold, at der foreligger en afgørelse fra Skattestyrelsen vedrørende forholdet. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1.

Landsskatteretten har på den baggrund ikke truffet afgørelse vedrørende fradrag for ejendommen beliggende [adresse4] for indkomståret 2017, og Landsskatteretten afviser herefter at behandle forholdet.