Kendelse af 27-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 02-04-2024

Journalnr. 20-0099162

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Resultat af selskabet [virksomhed1] ApS.

0 kr.

-347.183 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2018

Resultat af selskabet [virksomhed1] ApS

0 kr.

-154.635 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt hovedanpartshaveren, har siden 18. februar 2009 drevet anpartsselskabet [virksomhed1] ApS, cvr-nr.: [...1]. Selskabet er registreret med branchekode 711100 Arkitektvirksomhed og bibranche 711210 Rådgivende ingeniørvirksomhed inden for byggeri og anlægsarbejder. Selskabet ejede i perioden 10. november 2012 til 30. november 2020 selskabet [virksomhed2] ApS, cvr-nr.: [...2]. [virksomhed2] ApS var registreret med branchekode 711100 Arkitektvirksomhed og bibrancher 711210 Rådgivende ingeniørvirksomhed inden for byggeri og anlægsarbejder, 853200 Tekniske skoler og fagskoler og 772100 Udlejning og leasing af varer til fritid og sport.

Sagen er opstået på baggrund af en anmeldelse fra [by1] Kommune vedrørende en mistanke om, at der kunne være forhold/aktivitet mellem hovedanpartshaveren og selskaberne, som ikke var kommet korrekt til beskatning.

Skattestyrelsen har i afgørelsen, j. nr. [...2] af den 2. september 2020 vedrørende [virksomhed2] ApS fastslået, at selskaberne [virksomhed2] ApS og [virksomhed1] ApS skal sambeskattes fra den 1. januar 2017 som følge af, at [virksomhed1] ApS ejer 100 % af [virksomhed2] ApS.

Skattestyrelsen har på baggrund af kommunens anmeldelse indkaldt oplysninger omkring aftaler mellem selskabet og hovedanpartshaveren, selskabets skattepligtige indkomster, kontospecifikationer, saldobalancer for indkomstårene 2015-2017 og redegørelse for tilgodehavende i selskabet.

Hovedanpartshaveren har fremsendt kontokort for selskabet [virksomhed1] ApS for indkomstårene 2015 og 2016, kontokort for [virksomhed3] for indkomstårene 2015, 2016 og 2017, grundbilag for [virksomhed1] ApS for anden halvår af indkomståret 2018 og en lejekontrakt vedrørende [adresse1], [by2], hvoraf fremgår, at lejen udgør 8.500 kr. eksklusive forbrug. Lejekontrakten vedrører hovedanpartshaveren og dennes ægtefælle.

Hovedanpartshaveren har oplyst, at grundbilagene for perioden før andet halvår af indkomståret 2018 er gået til grunde i en brand.

Skattestyrelsen oplyst, at styrelsen har modtaget grundbilag for perioden 1. juni 2018 til 31. december 2018. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifterne, der er fremsendt bilag for, da der ikke er fremsendt en kontospecifikation på disse, og Skattestyrelsen derfor ikke kan se, hvilke konti grundbilagene er bogført på.

Hovedanpartshaveren har under klagesagsbehandlingen fremsendt regnskab for [virksomhed1] ApS og [virksomhed3] for indkomstårene 2017 og 2018. I regnskaber for [virksomhed3] er der noteret [...2] på forsiden, som er samme nummer som CVR-nummeret på selskabet [virksomhed2] ApS. Yderligere er der fremsendt en kassekladde for hvert selskab, samt en bilagsliste og kontoplan for [virksomhed1] ApS.

Af regnskabet for [virksomhed3] fremgår, at selskabet havde et resultat på henholdsvis -87.289 kr. og -37.524 kr. i indkomstårene 2017 og 2018

Af regnskabet for [virksomhed1] ApS for indkomstårene 2017 og 2018 fremgår, at selskabet havde et underskud på henholdsvis 347.183 kr.og 256.633 kr. I regnskabet under CVR, fremgår, at selskabet havde et underskud på 154.635 kr. i indkomståret 2018. Der er således en difference på ca. 102.000 kr. på det fremsendte regnskab og det regnskab, som kan hentes ud af CVR.

Af kassekladden for indkomståret 2018 fremgår der bilagsnummer ud for hver postering, som kan henføres til de indsendte grundbilag, samt hvilken konto transaktionen er bogført under.

Under klagesagens behandling hos Skatteankestyrelsen har hovedanpartshaveren indsendt et nyt regnskab for selskabet [virksomhed1] ApS. Af dette fremgår, at selskabet har et underskud på 154.635 kr., hvor omsætningen udgør 102.000 kr. Omsætningen for [virksomhed1] ApS i indkomståret 2017 i det tidligere indsendte regnskab viser, at omsætningen er 262.000 kr., hvoraf husleje er en del af varesalget og udgør 102.000 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ændret selskabet [virksomhed1] ApS’ underskud til 0 kr. på baggrund af manglende regnskabsmateriale for indkomståret 2017.

Skattestyrelsen har ændret selskabet [virksomhed1] ApS’ underskud til 0 kr. på baggrund af manglende regnskabsmateriale for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

1.Skønsmæssig ansættelse af skattepligtig pga. manglende regnskabsmateriale:

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse:

Ifølge Skattekontrollovens § 53 for 2018 og dagældende § 6 for 2016 og 2017 har enhver som fører regnskab pligt til efter bestemmelsen at indsende regnskabsmateriale med bilag og andre dokumenter som kan have betydning for skattekontrolloven. Pligten gælder enhver erhvervsdrivende både fysiske som juridiske personer.

Efter skattekontrollovens § 6 stk. 3 for 2018 og dagældende § 3, stk. 4 for 2016 og 2017 fremgår, at såfremt regnskabsmaterialet ikke indsendes i overensstemmelse med reglerne kan der foretages en skønsmæssig ansættelse efter skattekontrollovens § 74 for 2018 og § 5 stk. 3 for 2016 og 2017.

Erhvervsdrivende er bogføringspligtige efter bogføringsloven og skal føre et regnskab. Regnskabsmaterialet defineres i bogføringslovens § 3, og omfatter alle registreringer i bogføringen således at de enkelte registreringer kan følges til årsregnskabet samt til bilag og andre dokumenter – ved bilag forstås enhver dokumentation som ligger til grund for en registrering i bogføringen.

Efter selskabsskatteloven § 8 skal selskabets skattepligtige indkomst opgøres efter skattelovgivningens almindelige regler for så vidt de efter deres indhold er anvendelige på de i denne lov omhandlede selskaber.

Mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder indeholder de krav som der er til det skattemæssige årsregnskaber for mindre virksomheder.

Ligesom bogføringsloven danner retningslinjer for hvordan der skal bogføres og gælder for alle erhvervsdrivende virksomheder i Danmark. Lovens § 3 beskriver hvad der anses som regnskabsmateriale og § 5 definere hvad der forstås ved bilag. Det er enhver nødvendig dokumentation for en transaktion som er registreret i bogføringen (som købsbilag, faktura, arbejdskort el.lign.).

Skattestyrelsen har modtaget regnskabsmaterialet delvist for indkomstårene 2015 til 2018 og har haft følgende materiale til rådighed ved gennemgang:

For indkomståret 2015

Årsrapporten hentet i Erhvervsstyrelsen (Årets resultat er også det skattemæssige resultat)

Kontospecifikationer

For indkomståret 2016

Årsrapport hentet i Erhvervsstyrelsen (årets resultat er også det skattemæssige resultat)

Råbalance

Kontospecifikationer

For indkomståret 2017

Årsrapporten hentet i Erhvervsstyrelsen (årets resultat er også det skattemæssige resultat)

Kontoplan (råbalance)

For indkomståret 2018

Årsrapport hentet i Erhvervsstyrelsen (Årets resultat er også det skattemæssige resultat)

Grundbilag for perioden 1/6 – 31/12 2018.

Da regnskabsmaterialet er mangelfuldt, har det ikke været muligt at følge de enkelte registreringerne i bogføringen fra årsregnskabet og tilbage til grundbilaget (transaktionssporet).

Det har ikke været muligt at kontrollere om de af selskabets fratrukket udgifter, er afholdt af selskabet for at sikre, erhverve og vedligeholde selskabets indkomst, ifølge statsskattelovens § 6 b.

For indkomstårene 2015 og 2016 har det ikke været muligt at følge de enkelte posteringer fra kontospecifikationerne til grundbilagene (købsfaktura, købsnotaer, kasseboner m.v.), da det ikke har været muligt at fremskaffe grundbilagene. Disse er ifølge oplysninger fra hovedanpartshaveren brændt. Det skal endvidere bemærkes, at kontospecifikationerne under tekst-feltet, kun indeholder oplysning om hvor varen/ydelsen er købt, men ikke oplysning om hvad der er købt.

For indkomståret 2017 har selskabet fremsendt en råbalance. Det er derved ikke muligt at følge sammenhængen mellem de enkelte registreringer og årsregnskabet

Forholdene vedrørende grundbilagene for indkomståret 2017 er de samme som for indkomstårene 2015 og 2016.

For indkomståret 2018 har selskabet afleveret grundbilag for perioden efter branden, dvs. fra d. 01.06.2018 til 31.12.2018, men selskabet har ikke fremsendt kontospecifikationer, hvorfor det ikke er Skattestyrestyrelsen bekendt om eller på hvilke konti grundbilagene er bogført og indgår i selskabets skattemæssige resultat.

Selskabets regnskabsgrundlag for de enkelte år opfylder ikke kravene, hvorfor regnskabsgrundlagene er tilsidesat. Når regnskabsgrundlagene ikke opfylder kravene kan Skattestyrelsen, i henhold til skattekontrollovens § 74, foretage en skønsmæssig ansættelse af selskabets indkomster.

Ved skønnet er der henset til at omsætningen (uden husleje) har været nedadgående fra indkomståret 2016, hvorimod varekøbsomkostningerne har været stigende i årene, hvilket fremgår af årsrapporterne.

På grund af det manglende regnskabsmateriale har selskabet ikke dokumenteret eller sandsynliggjort at de skattepligtige indkomster er negative for indkomstårene 2016 – 2018. Ligesom selskabet ikke har godtgjort eller sandsynliggjort, at driftsomkostningerne er afholdt for at sikre, erhverve og vedligeholde indkomsten i selskabet.

På ovenstående baggrund og med henvisning til skattekontrollovens§ 74 (dagældende skattekontrollovs § 5 stk. 3) forhøjes selskabets indkomster skønsmæssig for

Indkomståret 2017 fra selvangivet skattepligtig indkomst -347.183 kr. til skønnet indkomst 0 kr.

Indkomståret 2018 fra selvangivet skattepligtig indkomst -154.635 kr. til skønnet indkomst 0 kr.

Vi har ikke ændret indkomsten for indkomstårene 2015 og 2016, idet ligningsfristen jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og stk. 2 til at sende forslag om ændring af indkomsten er udløbet.

Det er vores opfattelse, at den fremsendte indsigelse af 20. juli 2020 ikke indeholder nye oplysninger eller bemærkninger til ovennævnte punkt, hvorfor sagen afgøres i overensstemmelse hermed.

...”

Skattestyrelsen har den 31. maj 2023 fremsendt følgende bemærkninger til hovedanpartshaverens bilag af 22. maj 2023:

”...

Vedrørende [virksomhed1]:

Der er ikke kommet nye oplysninger vedrørende indkomståret 2017.

Grundbilag og kontospecifikationer er stadig ikke modtaget. Vi har fortsat ikke mulighed for at vurdere om selskabet kun har afholdt omkostninger for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst.

Grundbilag for perioden 01.06.2018 – 31.12.2018 beror her i Skattestyrelsen – men dette er ikke behandlet.

Vi har ikke yderligere kommentar vedrørende det fremsendte.

...”

Skattestyrelsen har den 15. november 2023 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”...

Skattestyrelsens vurdering

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling og tiltræder den som helhed.

...

Indkomståret 2017

Selskabet har indberettet et underskud på 347.183 kr. for indkomståret 2017. Hovedanpartshaveren har som dokumentation for, at der har været et underskud i det pågældende indkomstår fremsendt regnskabsmateriale i form af årsrapport, kasseklade, bilagsliste og kontoplan.

Det gøres gældende, at grundbilagene er gået tabt i en brand og således ikke kan fremskaffes.

Skattestyrelsen fastholder, at der skal ske en forhøjelse af selskabets resultat til 0 kr., da selskabets regnskabsgrundlag ikke er til stede og derfor er der ikke dokumenteret, at der har været et underskud i det pågældende indkomstår.

Den skattepligtige har ansvaret for at opbevare bogførings- og regnskabsmaterialet på betryggende vis i opbevaringsperioden og bærer dermed risikoen for at hele eller dele af bogføringsmaterialet bortkommer. Der henvises til reglerne i bogføringsloven samt TfS2007,303H.

I relation til indkomståret 2018 har selskabet indberettet et underskud på 154.635 kr.

Som dokumentation for, at der har været et underskud i det pågældende indkomstår, har hovedanpartshaveren fremlagt regnskabsmateriale i form af årsrapport, kasseklade, kontoplan og grundbilag vedrørende udgifter for andet halvår af indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har modtaget regnskabsmaterialet delvist for indkomståret 2018. Da regnskabsmaterialet er mangelfuldt, har det ikke været muligt at følge de enkelte registreringer i bogføringen fra årsregnskabet og tilbage til grundbilaget.

Skattestyrelsen finder, at selskabets regnskabsgrundlag opfylder ikke mindstekravene, hvorfor regnskabsgrundlaget tilsidesættes og Skattestyrelsen er derfor berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af selskabets resultat. Der henvises til skattekontrollovens § 74.

På grund af det manglende regnskabsmateriale har selskabet ikke dokumenteret eller sandsynliggjort at den skattepligtige indkomst er negativt for indkomståret 2018, ligesom selskabet ikke har godtgjort eller sandsynliggjort, at driftsomkostningerne er afholdt for at sikre, erhverve og vedligeholde indkomsten i selskabet.

På ovenstående baggrund og med henvisning til skattekontrollovens § 74 forhøjes selskabets indkomst skønsmæssigt for indkomståret 2018 til 0 kr.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at den selskabets skattepligtige indkomst nedsættes til -347.183 kr. for indkomståret 2017.

Klageren har nedlagt påstand om, at selskabets skattepligtige indkomst nedsættes til -154.635 kr. for indkomståret 2018. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Klageren har anført følgende:

”...

Vi vil i hvert fald gerne klage over afgørelsen j.nr. [...1], da den ikke er korrekt. Selskabet har haft et underskud, bl.a. Fordi vi har bygget på selskabets hus. Som jo skal beskattes af merværdi ved salg. Pt. Er værdiforøgelsen af huset ca. 100 %. Vi finder det ikke rimeligt at den skattepligtige indkomst ændres.

Vi har forsøgt at forklare og dokumentere pengestrømme m.v. i nedenstående. Hvis noget mangler, vil vi meget gerne søge at skaffe. Vi har søgt at fremsende alt, og forstår ikke hvis noget mangler.

Og så forstår vi øvrigt ikke tallene i afgørelsen og håber, at nogen vil forklare os dem for os... Men uanset hvad, så kan man vel ikke bare ændre til ”0”, førend vi er enige?

Vi medsender de 3 dokumenter som vi har modtaget fra skattestyrelsen, idet at vii går ud fra, at da Skattestyrelsen har sam-behandlet vores private og firma-sager, så vil Skatteankestyrelsen også sam-behandle denne klage.

Vi imødeser jeres positive svar på nærværende.

...”

Der har den 17. maj 2023 været afholdt møde mellem Skatteankestyrelsens sagsbehandler og hovedanpartshaveren, samt dennes ægtefælle. Det blev aftalt på mødet, at hovedanpartshaveren skulle fremsende virksomhedens regnskaber. Det blev anført på mødet, at grundbilagene for indkomståret 2017 og 1. halvår 2018 ikke kunne fremsendes, da disse var gået tabt i en brand.

Hovedanpartshaveren har i forlængelse af mødet den 17. maj 2023 fremsendt følgende bemærkninger:

”...

Regnskaber for [virksomhed1] ApS samt [virksomhed2] ApS for 2017 og 2018 – alle i pdf. Jeg kan som sagt ikke sende de underliggende bilag med, da vi havde brand i vores skur, og de gik til. Men det meste af 2018 har skattestyrelsen fortsat.

...”

Retsmøde

[virksomhed1] ApS ved [person1] nedlagde påstand om, at de selvangivne underskud var korrekt opgjort og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Det blev yderligere anført, at der ligger regnskaber for begge indkomstår, og at underskud derfor skal kunne benyttes, når der kommer overskud i selskabet.

Skatteforvaltningen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen med rette har ændret selskabets indkomst til 0 kr. for indkomstårene 2017 og 2018 på baggrund af manglende regnskabsmateriale.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013) for så vidt angår 2017 og før og gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017) for så vidt angår 2018 og efter.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3, for så vidt angår 2017 og før og gældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1, for så vidt angår 2018 og efter, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1, for så vidt angår 2017 og før og gældende skattekontrollovs § 53, stk. 1, for så vidt angår 2018 og efter.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Dette fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 4, for så vidt angår 2017 og før og gældende skattekontrollovs § 74, jf. § 6, stk. 3, for så vidt angår 2018 og efter.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Det følger af bogføringslovens § 10, at en bogføringspligtig skal opbevare regnskabsmateriale på betryggende vis. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

2017

Skattestyrelsen har nedsat selskabets underskud til 0 kr. på baggrund af manglende regnskabsmateriale.

Selskabet har indberettet et underskud på 347.183 kr. for indkomståret 2017. Hovedanpartshaveren har fremsendt regnskabsmateriale i form af årsrapport, kassekladde, bilagsliste og kontoplan.

Hovedanpartshaveren har anført, at grundbilagene er gået tabt i en brand og således ikke kan fremskaffes.

Idet selskabets regnskabsgrundlag ikke er til stede, er det ikke muligt at efterprøve, om opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst er retvisende.

Det er derfor berettiget, at Skattestyrelsen har ansat indkomsten skønsmæssigt, og da selskabet ikke har dokumenteret, at der har været et underskud i det pågældende indkomstår, anses det ligeledes for berettiget, at Skattestyrelsen ikke har anerkendt det selvangivne underskud.

2018

Selskabet har indberettet et underskud på 154.635 kr. for indkomståret 2018. Hovedanpartshaveren har fremsendt regnskabsmateriale i form af årsrapport, kassekladde, kontoplan og grundbilag vedrørende udgifter for andet halvår af indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har i afgørelsen henvist til, at der ikke er vedlagt en kontospecifikation, og det derfor ikke kan afstemmes, hvor grundbilagene er bogført.

Af den fremsendte kassekladde for indkomståret 2018 fremgår bilagsnumre, som kan henføres til de af hovedanpartshaveren indsendte grundbilag. Herudover fremgår det af kassekladden, hvilken konto der er anvendt i forbindelse med bogføringen.

Hovedanpartshaveren har ikke fremsendt indtægtsbilag. Dog fremgår det af selskabets regnskab, at der er en indtægt på 102.000 kr., som svarer til den husleje, som hovedanpartshaveren og ægtefællen har betalt.

Skattestyrelsen har i høringssvar af 31. maj 2023 anført, at grundbilagene for perioden 1. juni 2018 – 31. december 2018 ikke er blevet behandlet, men er til stede i Skattestyrelsen.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af selskabets resultat. Retten har lagt vægt på, at der ikke er fremsendt grundbilag for hele indkomståret, men kun for anden halvår, således at det indsendte regnskabsmateriale ikke opfylder mindstekravene for et regnskab. Retten bemærker endvidere, at der ikke kan foretages en konkret og korrekt opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst på baggrund af de indsendte bilag, da grundbilagene fra 1. halvår 2018 ikke er fremsendt og ikke kan fremskaffes.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.