Kendelse af 02-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 03-05-2024

Journalnr. 20-0101127

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 546.989 kr. i perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017, dels som følge af forhøjelse af virksomhedens salgsmoms og dels som følge af nægtelse af fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden, [virksomhed1], cvr-nr. [...1] blev startet den 1. juni 1989. Virksomheden er registreret med branchekode 682040, Udlejning af erhvervsejendomme og bibranchen 015000, Blandet drift. Virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, der ejes af [person1] (cpr-nr. [...]).

Virksomheden er registreret for moms den 1. september 2003, og afregnede moms halvårligt i 2017.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er indberettet følgende i moms i 2017:

1. halvår 2017

(1. indberetning)

1. halvår 2017

(2. indberetning)

2. halvår 2017

I alt

Salgsmoms

0 kr.

18.287 kr.

290.473 kr.

308.760 kr.

Købsmoms

0 kr.

337.015 kr.

157.849 kr.

494.864 kr.

Tilsvar

0 kr.

-318.728 kr.

132.624

-186.104 kr.

Den første indberetning for 1. halvår 2017 skete den 1. september 2018. Både den anden indberetning for 1. halvår 2017 og indberetningen for 2. halvår 2017 skete den 2. oktober 2018.

Af virksomhedens kontospecifikationer fremgår, at virksomheden har forpagtningsindtægter, samt indtægter fra salg af korn og udlejning af ejendomme. Der er ingen ansatte i virksomheden, som heller ikke er registreret for A-skat.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger udlejer virksomheden [adresse1], [adresse2], [adresse3] og [adresse4] til boligformål.

Skattestyrelsen har i afgørelse af 27. juni 2011 vurderet, at virksomheden ikke havde momspligtig aktivitet med entreprenørvirksomhed i årene 2007 til 2009. Virksomheden drev på daværende tidspunkt agerbrug og udlejning af erhvervsejendomme. Da der ikke var momspligtig aktivitet forbundet med udgifterne til leasing af maskinpark, traf Skattestyrelsen afgørelse om, at virksomheden ikke havde ret til fradrag for købsmoms af udgifterne.

På møde med Skatteankestyrelsen har virksomhedsindehaveren oplyst, at han (fortsat) ikke driver entreprenørvirksomhed, men at maskinerne bliver anvendt til at renovere landbrugsejendomme.

Salgsmoms

På konto 3811 10 ”Udleje bygninger med moms” har virksomheden ni gange i løbet af 2017 bogført henholdsvis 9.000 kr. og 14.167 kr. som indtægter med teksten ”30002 [virksomhed2] ApS”. Posteringerne er bogført den første i måneden fra april og frem til december. Momsen af beløbene er løbende bogført på konto 8401 00 Moms af salg med henholdsvis 2.250 kr. og 3.541,75 kr. i alt ni gange.

På konto 3811 10 ”Udleje bygninger med moms” er der derudover bogført to udaterede efterposteringer. Begge med teksten ”9x kreditnota, [virksomhed2] ApS” og beløb på henholdsvis -127.503 kr. og -81.000 kr. Momsen af disse beløb er bogført på konto 8401 10 Moms af salg beregnet, ligeledes som to udaterede efterposteringer på henholdsvis -31.875,75 kr. og -20.250 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med møde afholdt den 28. januar 2019 anmodet virksomheden om at fremlægge underliggende bilag som dokumentation for tilbageført salg.

Virksomheden fremlagde ikke kreditnotaerne i forbindelse med Skattestyrelsens behandling af sagen.

Den 4. oktober 2023 har repræsentanten overfor Skatteankestyrelsen fremlagt 19 kreditnotaer udstedt af virksomheden til [virksomhed2] ApS. Der fremgår følgende af kreditnotaerne:

Kreditnota nr.

Fakturadato

Krediteret faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Momsbeløb

90025

01-04-2017

798

Rent April 2017

Husleje m. moms

On account Consumption

-9.000,00

-2.250,00

90026

01-04-2017

806

Rent April 2017

Husleje m. moms

[adresse5]

On account Consumption

-14.167,00

-3.541,75

90027

01-05-2017

813

Rent May 2017

Husleje m. moms

On account Consumption

-9.000,00

-2.250,00

90028

01-05-2017

815

Rent May 2017

Husleje m. moms

[adresse5]

On account Consumption

-14.167,00

-3.541,75

90029

01-06-2017

822

Rent June 2017

Husleje m. moms

On account Consumption

-9.000,00

-2.250,00

90030

01-06-2017

823

Rent June 2017

Husleje m. moms

[adresse5]

On account Consumption

-14.167,00

-3.541,75

90031

01-07-2017

829

Rent July 2017

Husleje m. moms

[adresse5]

On account Consumption

-14.167,00

-3.541,75

90032

01-07-2017

830

Rent June 2017

Husleje m. moms

On account Consumption

-9.000,00

-2.250,00

90033

01-08-2017

837

Rent August 2017

Husleje m. moms

On account Consumption

-9.000,00

-2.250,00

90034

01-08-2017

838

Rent August 2017

Husleje m. moms

[adresse5]

On account Consumption

-14.167,00

-3.541,75

90035

01-09-2017

845

Rent September 2017

Husleje m. moms

On account Consumption

-9.000,00

-2.250,00

90036

01-09-2017

846

Rent September 2017

Husleje m. moms

[adresse5]

On account Consumption

-14.167,00

-3.541,75

90037

01-10-2017

853

Rent October 2017

Husleje m. moms

On account Consumption

-9.000,00

-2.250,00

90038

01-10-2017

854

Rent October 2017

Husleje m. moms

[adresse5]

On account Consumption

-14.167,00

-3.541,75

90039

01-11-2017

861

Rent November

2017

Husleje m. moms

On account Consumption

-9.000,00

-2.250,00

90040

01-11-2017

862

Rent November 2017

Husleje m. moms

[adresse5]

On account Consumption

-14.167,00

-3.541,75

90041

01-12-2017

869

Rent December 2017

Husleje m. moms

[adresse5]

On account Consumption

-14.167,00

-3.541,75

90042

01-12-2017

870

Rent December

2017

Husleje m. moms

On account Consumption

-9.000,00

-2.250,00

I alt

-208.503,00

-52.125,75

Der er ikke fremlagt anden dokumentation i relation til kreditnotaerne, herunder er de fakturaer, der er krediteret ikke fremlagt, ligesom der ikke er fremlagt bagvedliggende aftaler eller korrespondance, der illustrerer tilbageførsel af salg.

[virksomhed2] ApS har siden den 1. maj 2021 været ejet af virksomhedsindehaverens ægtefælle, [person2]. Før dette var selskabet ejet af virksomhedsindehaveren, [person1].

Købsmoms

Virksomheden har angivet 494.864 i alt i købsmoms i 2017.

På konto 8402 00 ”Moms af køb” er der i alt bogført 472.337 kr. (fordelt på en række posteringer) i 2017. På konto 8402 10 ”Moms af køb beregnet” er der, fordelt på to posteringer, bogført i alt 22.527 kr. i 2017.

Skattestyrelsen har anmodet virksomheden om at fremlægge dokumentation for de afholdte udgifter. Der er ikke fremlagt materiale til dokumentation for udgifterne i forbindelse med Skattestyrelsens behandling af sagen.

I forbindelse med klagesagen har repræsentanten fremlagt materiale overfor Skatteankestyrelsen i form af 30 udgiftsbilag. Bilagene angår følgende posteringer i virksomhedens bogføringsmateriale:

Konto 8402 00 Moms af køb

Dato

Virksomhedens

bilagsnr.

Købsmomsbeløb

Fremlagt bilag

Skattestyrelsens

bilagsnr. ifm. supplerende udtalelse

01-01-2017

344

19.915 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner januar 2017

1

01-02-2017

88

205 kr.

Faktura fra [...] Vandværk ang. vandforbrug på adressen [adresse2] *

2

01-02-2017

28

19.246 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner februar 2017

4

14-02-2017

340

2.434 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner februar 2017

5

16-02-2017

358

21.687 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner marts 2017

6

17-02-2017

79

48 kr.

Faktura fra [virksomhed4] ang. el på adressen [adresse4]

7

17-02-2017

99

48 kr.

Faktura fra [virksomhed4] ang. el på adressen [adresse4]

8

20-02-2017

78

166 kr.

Faktura fra [virksomhed4] ang. el på adressen [adresse1]

9

17-03-2017

84

21.686 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner april 2017

10

10-04-2017

113

165 kr.

Faktura fra [virksomhed5] ang. hydraulikslange samt tilbehør dertil

11

18-04-2017

356

21.687 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner maj 2017

12

19-04-2017

10

701 kr.

Faktura fra [virksomhed4] ang. el på adressen [adresse2]

13

27-04-2017

85

42.500 kr.

Faktura/indbetalingskort fra [virksomhed6] uden nærmere specifikation

14

30-04-2017

309

6.166 kr.

Ukendt bilagstype samt 4 fakturaer fra [...] Landbrugsforening ****

15

16-05-2017

355

21.689 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner juni 2017

16

28-05-2017

35

44.750 kr.

Faktura fra [virksomhed6] ang. blandt andet Honda TRX, traktorombygning, Kunz Rough Cut ATV Brakpudser, Svensk Jagtvogn samt diverse tilbehør dertil

17

12-06-2017

311

347 kr.

Indbetalingskort fra [virksomhed7] A/S ang. heste uden sko

18

14-06-2017

114

37.375 kr.

Faktura fra [virksomhed8] ang. mobil flishugger

19

16-06-2017

357

21.692 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner juli 2017

20

22-06-2017

316

1.173 kr.

Faktura fra [virksomhed9] ang. 50 timers eftersyn på Fendt 828 Vario **

21

28-06-2017

386

1.450 kr.

Faktura fra [virksomhed10] ang. retlig bistand, herunder udarbejdelse af stævning i sag vedrørende [adresse3], [by1]

22

24-07-2017

290

191 kr.

Ukendt bilagstype med opkrævning fra [virksomhed4] ang. adressen [adresse2] ***

23

16-08-2017

42

21.687 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner september 2017

24

17-08-2017

196

161 kr.

Betalingsserviceoversigt med angivelse af betaling til [virksomhed4] ang. adressen [adresse1]

25

18-08-2017

197

79 kr.

Betalingsserviceoversigt med angivelse af betaling til [virksomhed4] ang. adressen [adresse2]

25

18-09-2017

360

21.682 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner oktober 2017

26

16-10-2017

36

21.684 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner november 2017

27

16-11-2017

359

21.685 kr.

Faktura fra [virksomhed3] ang.

leasing af entreprenørmaskiner december 2017

28

17-11-2017

69

47 kr.

Faktura fra [virksomhed4] ang. el på adressen [adresse4]

29

17-11-2017

71

47 kr.

Faktura fra [virksomhed4] ang. el på adressen [adresse4]

30

20-11-2017

68

158 kr.

Faktura fra [virksomhed4] ang. el på adressen [adresse1]

31

372.551 kr.

* Fakturaen er ikke udstedt til virksomheden, men til [virksomhed11].

** Bilag 21 består udover den anførte faktura af et inkassobrev fra [virksomhed12], hvoraf fremgår, at [virksomhed9] A/S har bedt [virksomhed12] om at inkassere det beløb, der fremgår af fakturaen, da virksomheden ikke har betalt.

*** Virksomhedens navn og CVR-nr. fremgår ikke af den del af bilaget, der er fremlagt. Det fremgår ikke specifikt, hvilken ydelse, der opkræves for, ligesom der ikke er angivet moms på bilaget.

**** Den ene af de fremlagte fakturaer angår 2016, og ses også umiddelbart at være afregnet 22. december 2016. jf. tekst på faktura nr. 176838. Faktura nr. 179012 af 28. februar 2017 er ikke fremlagt.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 546.989 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har skønnet virksomhedens salgsmoms til 52.125 kr. mere end hvad virksomheden har angivet. Derudover har Skattestyrelsen nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for 494.864 kr.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheden skal på Skattestyrelsens anmodning fremsende momsregnskabet med tilhørende bilag og fakturaer. Dette står i momslovens § 74.

Hvis Skattestyrelsen ikke modtager materialet, kan vi selv opgøre virksomhedens momstilsvar.

Dette gøres ud fra et skøn. Det står i opkrævningslovens § 5 stk. 2.

Da vi ikke har modtaget jeres bilag, opgør vi virksomhedens momstilsvar for momsperioderne 1. og 2. halvår 2017 efter et skøn.

Til brug for vores skøn har vi brugt virksomhedens revisionsliste for 2017, samt oplysninger om tidligere års indtægter.

Salgsmoms

Virksomheden har i alt for 2017 indberettet 308.760 kr. i salgsmoms, beløbet kan afstemmes til den bogførte salgsmoms. Salgsmoms består af moms af forpagtningsindtægter, salg afkom og salg af bil.

Af bogføringen fremgår en løbende bogføring af huslejeindtægt fra [person1]s selskab [virksomhed2] ApS. I alt er der bogført huslejeindtægter 9 gange fra selskabet til en samlet værdi på 260.628 kr. hvoraf moms udgør 52.125 kr. Huslejen tilbageføres ved en efterpostering med henvisning til "9X kreditnota, [virksomhed2] ApS"

Af bogføringen fra 2016 er der ligeledes bogført en huslejeindtægt fra [virksomhed2] ApS, disse krediteres ikke ultimo 2016.

En tilbageførelse af virksomhedens salgsmoms, skal dokumenteres både i form af fakturaer vedrørende det oprindelig salg og en kreditnota for tilbageførelsen, samt eventuelle aftaler eller andet skriftligt materiale, der begrunder, og bekræfter en tilbageførsel af et salg. Denne dokumentation er ikke modtaget af skattestyrelsen. Da krediteringen af huslejen foretages i 2. halvår 2017 forhøjes virksomhedens salgsmoms for perioden med 52.125 kr.

På den baggrund skønner Skattestyrelsen virksomhedens samlede salgsmoms til 360.885 kr.

(308.760 kr.+ 52.125 kr.).

Købsmoms

Af momslovens § 37 fremgår det, at for at få fradrag for købsmoms skal følgende krav være opfyldt.

Køber skal være momsregistreret
Købet skal vedrøre virksomhedens momspligtige leverancer
Der skal fremgå moms af fakturaen.

For at kunne dokumentere dette, skal virksomheden kunne fremvise en købsfaktura, der opfylder fakturakravene. Det står i momsbekendtgørelsen § 82.

Virksomheden har for 1.- og 2. halvår 2017 indberettet købsmoms med henholdsvis 337.015 kr. og 157.849 kr. Virksomheden har ikke indsendt dokumentation for, at den indberettede købsmoms vedrører virksomhedens momspligtige leverancer, samt at der er moms på købet, hvorfor vi ikke kan godkende virksomhedens købsmoms. Virksomhedens købsmoms for 1.- og 2. halvår 2017 ændres herefter til 0 kr.

Beløbsmæssige ændringer

Samlet betyder ovenstående, at vi skønner virksomhedens samlende momstilsvar til 360.885 kr. fordelt således på perioderne:

Periode: 1. halvår 2017

Indberettet beløb

Beløb skønnet af Skattestyrelsen

Ændring

Salgsmoms

18.287 kr.

18.287

0

Fradrag

Købsmoms

337.015 kr.

0

-337.015

Afgiftsbeløb I alt

-318.728 kr.

18.287 kr.

337.015 kr.

Periode: 2. halvår 2017

Indberettet beløb

Beløb skønnet af Skattestyrelsen

Ændring

Salgsmoms

290.473 kr.

342.598 kr.

52.125 kr.

Fradrag

Købsmoms

157.849 kr.

0

-157.849

Afgiftsbeløb I alt

-132.624 kr.

342.598 kr.

209.974 kr.

...”.

I forbindelse med klagesagen er der fremlagt nye oplysninger i form af bilagsmateriale vedrørende en del af virksomhedens udgifter.

Skattestyrelsen er kommet med følgende supplerende bemærkninger til de nye oplysninger den 15. september 2023:

”...

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

I forbindelse med kontrol af virksomhedens momsindberetninger for 2017, har vi ikke godkendt fradrag for den indberettede købsmoms, da virksomheden ikke havde fremsendt dokumentation for, at købene vedrørte virksomhedens momspligtige aktiviteter, at der var foretaget levering, samt at der var moms på regningen.

I forbindelse med klagesagen har virksomheden fremsendt bilag, der ligger til grund for indberetning af købsmoms for 1. og 2. halvår 2017.

Det skal bemærkes, at virksomheden samlet for 2017 har indberettet købsmoms med 494.864 kr.

Købsmoms udgør ifølge det fremsendte i alt 472.337 kr.

Vi har realitetsbehandlet bilagene for 1. og 2. halvår 2017, og vi mener fortsat ikke, at virksomheden kan opnå fradrag for følgende bilag (Bilag og momsspecifikationer er påført nye bilagsnr. Og er vedlagt som bilag):

Entreprenørmaskiner og ATV.

Ifølge momslovens § 37 kan momspligtige virksomheder få fradrag for købsmoms af udgifter, der kan henføres til deres momspligtige aktivitet. Som det også fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, består virksomhedens aktivitet af udlejning af bolig og erhvervsejendomme, bortforpagtning af jord og hundekennel.

Virksomheden har sendt bilag vedrørende køb af entreprenørmaskiner og ATVer. Det er fortsat vores opfattelse, at de fremsendte bilag ikke dokumenterer, at indkøb af entreprenørmaskiner og ATVer, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet.

For 1. halvår 2017 udgør det samlede momsbeløb 237.451,71 kr. fordelt på følgende bilag 1, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 20 og 22. For 2. halvår 2017 udgør det samlede momsbeløb 86.738,55 kr. fordelt på følgende bilag 24, 26, 27 og 28.

Udgifter til boliger anvendt til boligformål.

Ifølge momslovens § 37 kan momspligtige virksomheder få fradrag for købsmoms af udgifter, der kan henføres til deres momspligtige aktivitet. Udlejning af bolig til boligformål er momsfritaget efter momslovens § 13 stk. 1 nr. 8, og er derfor ikke en momspligtig aktivitet.

Virksomheden udlejer en del af [adresse6], [by2] ([...]) samt [adresse7] og [adresse8] ([adresse7] og [adresse8]) til [person1]s selskab [virksomhed11] NS cvr-nr. [...2]. De resterende ejendomme udlejes til boligformål.

Virksomheden har sendt bilag vedrørende ejedommene beliggende på [adresse1], [adresse2], [adresse3] og [adresse4]. Da ejendommene anvendes til boligformål, er det fortsat vores opfattelse, at de fremsendte bilag ikke dokumenterer, at købene vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet.

For 1. halvår 2017 udgør det samlede momsbeløb 2.616,96 kr. fordelt på følgende bilag 2, 7, 8,9, 13 og 22. For 2. halvår 2017 udgør det samlede momsbeløb 681,74 kr. fordelt på følgende bilag 23, 25, 29, 30 og 31.

Øvrige bilag

Følgende momsbeløb for 1. halvår 2017 opfylder efter vores vurdering fortsat ikke betingelserne for fradrag.

Bilag 15, momsbeløb 6.165,66 kr. Den bogførte moms kan ikke afstemmes til de bagvedliggende bilag.
Bilag 18 momsbeløb 346,75 kr. vedrører sko på heste, anses som en privat udgift.
Bilag 19 momsbeløb 37.375 kr. vedrører køb af flishugger, anses som en privat udgift.
Bilag 21 momsbeløb 1.172,61 kr. vedrører perioden 2016.
Bilag (3) momsbeløb 2.889,87 der er ikke modtaget bagvedliggende bilag.

...”

Skattestyrelsen er derudover kommet med supplerende bemærkninger den 22. december 2023 i forlængelse af indlæg, samt yderligere bilagsmateriale i form af kreditnotaer, af 4. oktober 2023:

”...

Vi har følgende kommentar til, at virksomheden ønsker sagen hjemsendt til fornyet behandling, idet de mener, at vores gennemgang af fremsendte bilag i forbindelse med klagen, kræver at der foretages en ny førsteinstansafgørelse.

Købsmoms

Det bemærkes, som virksomheden repræsentant også selv oplyser, at virksomheden under hele forløbet hos skattestyrelsen, har haft mulighed for at fremsende bilag som dokumentation for deres købsmoms. Skattestyrelsen har under sagsbehandlingen rykket for materialet, og i forslag til afgørelse har vi henstillet, at virksomheden fremsender bilag som dokumentation for deres købsmoms. Det er derfor vores vurdering, at virksomheden selv har fraskrevet sig retten til at få bilagene behandlet ved førsteinstans.

Det bemærkes i øvrigt, at Skattestyrelsen træffer afgørelse den 31. august 2020. Moms for 1. halvår 2017 forældede den 1. september 2020, det vil sige, at allerede på tidspunktet for klagen var 1. halvår 2017 forældet, hvorfor virksomheden kun ville kunne opnå ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningens § 32, hvilket ville kræve, at der forelå særlige omstændigheder. At der ikke er fremsendt bilag rettidig, anses ikke som en særlig omstændighed. Det er vores opfattelse, at virksomheden ikke kan bruge klagesystemet til at omgå forældelsesreglerne. Det er fortsat vores vurdering, at skattestyrelsen ud fra de faktiske forhold der var på tidspunktet for afgørelsen, har truffet en korrekt afgørelse.

Kreditnota

Virksomheden har fremsendt oversigt over kreditnotaer samt de bagvedliggende kreditnotaer. En tilbageførelse af virksomhedens salgsmoms, skal dokumenteres både i form af fakturaer vedrørende det oprindelig salg og en kreditnota for tilbageførelsen, samt eventuelle aftaler eller andet skriftligt materiale, der begrunder, og bekræfter en tilbageførsel af et salg. Denne dokumentation er ikke modtaget. Det er derfor fortsat vores vurdering, at virksomheden ikke har dokumenteret nedskrivning af salgsmoms.

...”

Skattestyrelsen er kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”...

Skattestyrelsen indstiller stadfæstelse af Skattankestyrelsens forslag til afgørelse som stadfæster Skattestyrelsens afgørelse fra 31. august 2020, dog med en ændret begrundelse.

Skatteankestyrelsen indstiller at klagers salgsmomsen skal forhøjes lige som klager ikke skal indrømmet momsfradrag for en række konkrete bilag, da de må anses at være afholdt i tilknytning til klagers ikke momspligtige aktivitet eller til klager privat. Klagers momstilsvar forhøjes derfor med i atl 546.989 kr.

Klager driver virksomhed fra klagers privatbolig, en landbrugsejendom med hundekennel og landbrug i form af med salg af korn. Videre har klager udlejning af fast ejendom, både erhvervsejendomme og boliger.

Skattestyrelsen foretog en kontrol af de negative og ændrede momstilsvar, både salgs- og købsmoms, med i alt 546.989 kr., da Skattestyrelsen bl.a. fandt at klager ikke havde ret til momsfradrag efter momslovens § 37, stk. 1.

Salgsmoms

Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsen indstilling, som stadfæster at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje klagers salgsmoms.

Skattestyrelsen henviser til de skriftlige indlæg i sagen, og har ikke yderligere bemærkninger.

Købsmoms

Skattestyrelsen fastholder at klager ikke har ret til fradrag af udgifter, som ikke vedrører klagers momspligtige aktiviteter, eller hvor udgiften ikke kan dokumenteres med et forskriftsmæssig bilag, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Det påhviler den momspligtige person, som anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at denne opfylder de betingelser, der er fastsat for at opnå dette, jf. momslovens § 37.

Det er en grundlæggende betingelse for momsfradragsret, at udgiften er afholdt af en momspligtig person, der har optrådt i denne egenskab ved købet, jf. § 37, stk. 1 og momssystemdirektivets artikel 168 og at udgiften knytter sig til den momspligtige aktivitet.

Supplerende er det en betingelse, at varen eller ydelsen er leveret til virksomheden, jf. § 37, stk. 2, nr. 1.

Der er altså kun fradragsret for moms af varer og ydelser, der kan anses for leveret til den momspligtige person, til brug for de momspligtige aktiviteter.

Det er som udgangspunkt en betingelse for, at varen eller ydelsen kan anses for at være "leveret til virksomheden", at den momspligtige person er i besiddelse af en forskriftsmæssig faktura, som er udstedt til den købende virksomhed.

Skattestyrelsen finder fortsat, at klager ikke har fremlagt objektive beviser for, at der er afholdt momsbelagte udgifter, der er fradragsberettiget, jf. § 37, stk. 1.

Den momspligtige person er forpligtet til at fremlægge objektive beviser for, at varerne og tjenesteydelserne faktisk er blevet leveret til den pågældende af en anden afgiftspligtig person i et forudgående led i forbindelse med den pågældendes egne afgiftspligtige transaktioner, og at den pågældende faktisk har betalt moms heraf. Dette skal ske ved fremlæggelse af forskriftsmæssige fakturaer jf. momsbekendtgørelsen § 82 eller dokumenter, som indeholder samme oplysninger som en faktura, herunder et momsbeløb.

Fakturaer udstedt i andre afgiftsperioder, udstedt til andre, uspecificeret fakturaer eller indbetalingskort er ikke tilstrækkelig dokumentation efter fast praksis herunder Landsskatteretten, jf. f.eks. SKM2021.456.LSR og SKM2021.629.LSR.

Skattestyrelsen fastholder videre, at for de udgifter hvor fakturaen ikke ses at vedrører den momspligtige aktivitet, har klager ikke ret til momsfradrag. Det bemærkes at klager fortsat ikke ses at have dokumenteret at have en aktivitet med momspligtige entreprenørvirksomhed. Skattestyrelsen henviser til klagers egne regnskabsoplysninger (revisionsliste), til Landsskatterettens afgørelse, sagsnr. 20-0000725 for momsperioden 1. - 3. kvartal 2013 og 1. - 3. kvartal 2014, samt til Skattestyrelsens afgørelse fra 27. juni 2011, som ikke ses påklaget eller indbragt.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedsindehaveren har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med 546.989 kr. for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017. Til støtte for påstanden har virksomhedsindehaveren anført, at virksomhedens salgsmoms skal nedsættes med 52.125 kr., da kreditnotaer for huslejeindtægter foreligger. Virksomhedsindehaveren har derudover anført, at virksomheden har ret til fradrag for købsmoms for 494.864 kr., ligeledes med den begrundelse, at de relevante bilag angående udgifterne foreligger.

Virksomhedsindehaveren har oplyst følgende (uddrag):

”Der er gået lidt forkert i det

Min rådgiver ha rmissende en dle

Og allebreve fra skat er sedne til forkert adresse

Jeg bor i polen

Men lad det ligge

Det var aftalt KHL skulle finde bilag der sbvarede til den bogføringman harve udlveveret fra KHL til skat

Det er så ikke skevt og jeg venter på KHL finder det frem og sender det

Vedlagt er afgøresle

Punkt 4 er der er brugt forkert adresse

Punkt 1 der burde være kommet bilag fra KHL det vil findes og sednes igen

Punkt 2

Forkalrign om kring havd der er sket i 2017 har intet med 2017 af køre

Bvi forholder os til det bogførte i 2017

Punkt 3

Der er vi af dne opfattelse der er og findes de kreditnotaer

Punkt 4

Der er og findes de bialg man bede rom og de dukenntere afgift

Vi skal bede om nogle tid for at finde de bilag der mangler og bede om møde hvor de kan fremvises

Da der findes bogføring mageraiale fra KHL beviser det også de bilag vi kommer med findes

...”.

Efter klagens indgivelse til Skatteankestyrelsen, har klageren antaget en repræsentant. Repræsentanten har fremsendt materiale til brug for sagen af flere omgange. I forbindelse med fremsendelse af yderligere materiale den 4. oktober 2023 har repræsentanten anført følgende:

”...

Det kan konstateres, at sagen – i relation til købsmoms – nu afhænger af en nærmere vurdering af, om – og i givet fald i hvilket omfang – udgifterne relaterede sig til den del af [person1]s virksomhed, der var momspligtig i den i sagen omhandlede periode.

Selvom det beror på [person1] forhold, at de relevante bilag først er fremlagt i forbindelse med klagesagen, er det min opfattelse, at sagen bør hjemvises til fornyet behandling hos Skatteankestyrelsen, idet en realitetsbehandling af klagen over Skattestyrelsens afgørelse reelt vil medføre, at der de facto træffes en ny førsteinstansafgørelse med stillingtagen til sagens faktuelle forhold og dermed en korrekt opgørelse af momstilsvaret og dertilhørende korrekt begrundelse for nægtelse eller godkendelse af fradrag for købsmoms.

I sådanne tilfælde hjemvises sagen til fornyet behandling, jf. f.eks. Landsskatterettens afgørelse af 29. april 2021, j.nr. 16-0490284.

I relation til den del af den påklagede afgørelse, der vedrører salgsmoms, vedlægges de relevante kreditnotaer, der begrunder de foretagne reguleringer i salgsmomsen.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om virksomhedens momstilsvar skal fastsættes som angivet i perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017. Virksomheden har angivet salgsmoms med 308.760 kr. og købsmoms med 494.864 kr.

Sagen angår dernæst, hvorvidt der er grundlag for at hjemvise sagen til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.

Retsgrundlaget

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Ifølge momslovens § 55 skal momsregistrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Endvidere fremgår følgende af opkrævningslovens § 5:

”Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.

Stk. 2. Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.”

Hvis regnskabet dermed ikke opfylder kravene, således at størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt af Skattemyndighederne.

Om fradrag for købsmoms fremgår følgende af momslovens § 37 (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

...”

Af dagældende momsbekendtgørelser (henholdsvis bek. nr. 663 af 16. juni 2006 § 58, og bek. nr. 106 af 23. januar 2013 § 84) fremgår derudover (uddrag):

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Samme momsbekendtgørelser indeholder en række fakturakrav. Af henholdsvis § 40, stk. 1, og § 61, stk. 1, fastsættes de nærmere krav til fakturaens indhold. Disse er som følger:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 70 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Det er en forudsætning for retten til fradrag for købsmoms, at indkøbet er relateret til virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Det følger af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, at udlejning af fast ejendom, inkl. levering af gas, el og vand, er fritaget for moms.

Der er mulighed for frivillig registrering for moms af ejendomme, der udlejes erhvervsmæssigt. Der er imidlertid ikke mulighed for frivillig registrering for moms af ejendomme, der udlejes til boligformål.

Landsskatterettens bemærkninger

Salgsmoms

Virksomheden har bogført huslejeindtægter fra virksomhedsindehaverens selskab [virksomhed2] ApS svarende til et samlet beløb på 208.503 kr. ekskl. moms i perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017. Momsbeløbet heraf udgør 52.125 kr. Ved udaterede efterposteringer har virksomheden bogført -127.503 kr. og -81.000 kr. (i alt 208.503 kr.) med angivelse af teksten 9x kreditnota, [virksomhed2] ApS. Momsbeløbet er ligeledes krediteret ved udaterede efterposteringer i bogføringsmaterialet.

Virksomheden har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt 18 kreditnotaer. Samtlige kreditnotaer er udstedt på de datoer, hvor de oprindelige opkrævninger er bogført. Kreditnotaerne svarer dermed ikke til bogføringen, hvor det samlede beløb af de ni posteringer krediteres som én samlet efterpostering. De oprindelige fakturaer er ikke fremlagt, ligesom der ikke er fremlagt anden dokumentation for, at salget er tilbageført.

Under disse konkrete omstændigheder, samt henset til, at virksomhedsindehaveren er ejer af det selskab, der er udstedt fakturaer og kreditnotaer til, finder Retten, at de bogførte huslejeindtægter skal anses for at være en del af virksomhedens momspligtige omsætning. Det er ikke i tilstrækkelig grad godtgjort, at der er tale om et tilbageført salg, hvorfor retten finder, at virksomhedens salgsmoms med rette er forhøjet med 52.125 kr. i 2. halvår 2017.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt, men med en ændret begrundelse.

Købsmoms

Udgifter til entreprenørmaskiner, ATV m.v.

Skattestyrelsen har i tidligere afgørelser taget stilling til, at virksomheden ikke drev momspligtig entreprenørvirksomhed, blandt andet i perioderne 2007 til 2009, samt 2013 til 2014. Landsskatteretten har i afgørelse med sagsnr. 20-0000725 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at virksomheden ikke drev momspligtig entreprenørvirksomhed i 2013 og 2014. Virksomhedsindehaveren har overfor Skatteankestyrelsen oplyst, at virksomheden fortsat ikke drev entreprenørvirksomhed i 2017, hvor virksomheden alene drev landbrug samt foretog vedligeholdelse af ejendomme.

Retten finder, at der ikke er ret til fradrag for købsmoms for udgifterne der fremgår af bilag 1, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 16, 20, 24, 26, 27, 28 (der henvises i det følgende til de bilagsnumre, der er angivet i forbindelse med fremlæggelsen af materialet overfor Skatteankestyrelsen). Udgifterne i disse bilag relaterer sig til køb og leasing af entreprenørmaskiner. Virksomheden findes ikke at have drevet momspligtig entreprenørvirksomhed i perioden, hvor udgifterne er afholdt. Der er ikke fremlagt oplysninger der godtgør, at entreprenørmaskinerne er blevet anvendt til øvrige momspligtige aktiviteter. Momsbeløbet, der relaterer sig til udgifterne i de nævnte bilag, udgør 236.939 kr.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes for så vidt angår de nævnte bilag, men med en ændret begrundelse.

Udgifter til udlejningsejendomme anvendt til boligformål

Der er fremlagt bilag vedrørende udgifter til el, vand og retlig bistand angående adresserne [adresse1], [adresse2], [adresse3] og [adresse4]. Momsbeløbet af udgifterne udgør 3.096 kr.

Virksomheden udlejer ejendommene beliggende på benævnte adresser til boligformål. Udlejning af bolig til boligformål er fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8.

Retten finder på denne baggrund, at virksomheden ikke har ret til fradrag for købsmoms for udgifterne i bilag 7, 8, 9, 13, 22, 23, 25, 29, 30 og 31, da der er tale om udgifter relateret til en aktivitet, der ikke er momspligtig.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes for så vidt angår de nævnte bilag, men med en ændret begrundelse.

Øvrige udgifter, herunder af privat karakter

Virksomheden har derudover fremlagt bilag 2, 14, 15, 17, 18, 19 og 21. Momsbeløbet af disse udgifter udgør i alt 132.516 kr.

Det fremgår af bilag 2, at fakturaen ikke er udstedt til virksomheden, men til [virksomhed11], som er en af virksomhedsindehaverens andre selskaber. Da fakturaen ikke er udstedt til virksomheden finder retten, at virksomheden ikke har ret til fradrag for købsmoms for udgifterne.

Fakturaen/indbetalingskortet, der fremgår af bilag 14 er ikke specificeret. Det er dermed ikke godtgjort hvad udgifterne vedrører. Bilaget er udstedt af [virksomhed6]. Bilag 17 er en faktura, ligeledes fra [virksomhed6], angående en række forhold, herunder Honda TRX, traktorombygning, ATV Brakpudser, Svensk Jagtvogn, samt diverse tilbehør. Virksomheden har ikke redegjort for, hvorledes udgifterne relaterer sig til momspligtig aktivitet. På baggrund af beskrivelserne på fakturaen i bilag 17 finder retten, at udgifterne ikke er relateret til momspligtig aktivitet, men har karakter af at være af private udgifter. Der er dermed ikke ret til fradrag for købsmoms for udgifterne i bilag 14 og 17.

For så vidt angår bilag 15 består dette af fire forskellige fakturaer udstedt af [...] Landbrugsforening. En af de fremlagte fakturaer er udstedt den 31. oktober 2016 og er dermed ikke relevant for den påklagede afgiftsperiode. De øvrige tre fakturaer kan ikke afstemmes til det bogførte momsbeløb på 6.165,66 kr., der fremgår af konto 3402 00 Moms af køb den 30. april 2017. Fakturaerne består dels af poster angående planteavl og økonomi, og dels af videreførte saldi angående foregående fakturaer, der ikke er fremlagt. Retten finder, at der på det foreliggende grundlag ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for det bogførte beløb.

Bilag 18 er et indbetalingskort fra [virksomhed7] A/S, der angår heste uden sko. DAKA er en virksomhed, der indsamler og forarbejder animalske produkter til omdannelse til blandt andet gødning.

Bilag 19 er en faktura fra [virksomhed8] angående en mobil flishugger. Virksomheden har ikke redegjort for, hvordan udgifterne i de to bilag relaterer sig til momspligtig aktivitet. Retten finder ud fra beskrivelserne på bilagene, at udgifterne har karakter af at være private udgifter, hvorfor der ikke er ret til fradrag for købsmoms herfor.

Endelig består bilag 21 af en faktura fra [virksomhed9] angående eftersyn på Fendt 828 Vario. Udover fakturaen består bilag 21 af et inkassobrev fra [virksomhed12], hvoraf fremgår, at [virksomhed9] A/S har bedt [virksomhed12] om at inkassere det beløb, der fremgår af fakturaen, da virksomheden ikke har betalt. Fakturaen er udstedt den 23. december 2016. Retten finder det på det foreliggende grundlag ikke godtgjort, at der er sket betaling af fakturaen fra [virksomhed9]. Yderligere vedrører den eventuelle udgift ikke 2017, hvorfor virksomheden ikke har ret til fradrag for købsmoms for udgiften.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for de nævnte bilag, men med en ændret begrundelse.

Udokumenterede udgifter

Virksomheden har angivet købsmoms med i alt 494.864 kr. Der er fremlagt 30 bilag, hvor købsmomsen på bilagene i alt udgør 372.551 kr. Der er således angivet købsmoms for 122.313 kr., som der ikke er fremlagt bilag for.

Retten finder, at virksomheden ikke har ret til fradrag for købsmoms for udokumenterede udgifter med i alt 122.313 kr.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Hjemvisning

Repræsentantens bemærkninger om, at sagen bør hjemvises til Skattestyrelsen, da der ikke er sket realitetsbehandling af de, i forbindelse med klagesagen, fremlagte bilag, kan ikke føre til et ændret resultat. Skattestyrelsen har i supplerende udtalelser forholdt sig konkret til det fremlagte materiale i en grad som gør, at Landsskatteretten finder, at der er grundlag for at træffe en materiel afgørelse om virksomhedens momstilsvar på det foreliggende grundlag.

Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse.