Kendelse af 09-10-2024 - indlagt i TaxCons database den 08-11-2024
Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ændring af A-skat og AM-bidrag for indkomståret 2012.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Klageren drev frem til den 31. december 2012 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden beskæftigede sig med transport.
SKAT (nu Skattestyrelsen, og i det efterfølgende omtalt Skattestyrelsen) har ved tidligere afgørelse af 26. november 2015 skønsmæssigt forhøjet klagerens skatteansættelse, momstilsvar, A-skat og AM-bidrag for indkomståret 2012. Skattestyrelsen anmodede i den forbindelse klageren om at fremsende regnskabsmateriale for indkomståret 2012. SKAT modtog alene klagerens kontoudtog. Ved gennemgang af klagerens kontoudtog konstaterede Skattestyrelsen, at der havde været indsætninger på 2.044.433 kr. i indkomståret 2012, svarende til en omsætning på 1.635.546 kr. ekskl. moms. Skattestyrelsen foretog på baggrund af dette en skønsmæssig ansættelse.
Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 11. september 2015 og efterfølgende afgørelse den 26. november 2015. Det blev oplyst i afgørelsen, at der ikke var indsigelser til forslaget.
I forhold til skøn over lønudgifter har Skattestyrelsen i afgørelsen af 26. november 2015 anført følgende:
”Der er blevet indberettet lønninger på i alt kr. 144.030. Det er SKAT's vurdering, at der er tale om en virksomhed, af vis størrelse, så en lønudgift på kr. 144.030 til aflønning af personale, skønnes ikke at være nok.
De indberettede lønninger er fordelt på hele indkomståret 2012. I indkomståret 2012 har der været 3 ansatte, bl.a. [person1] brødre [person2] og [person3].
SKAT har ikke modtaget lønsedler eller timeregnskab på de udbetalte lønninger.
SKAT vurderer en yderligere lønudgift på kr. 800.000, der er udelukkende tale om et skøn.
(...)”
Den 19. februar 2016 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af Skattestyrelsens afgørelse af 26. november 2015. Repræsentanten oplyste herved, at virksomheden havde anvendt fremmed arbejde/underleverandører udført af [virksomhed2] og [virksomhed3]. I den forbindelse blev der fremsendt kontospecifikationer, opgørelse over kontantbetalinger til [virksomhed2] og fakturaer fra underleverandørerne.
Af kontospecifikationerne fremgår blandt andet en specifikation af underleverandører på i alt 720.000 kr. ekskl. moms.
Der er tre fakturaer fra [virksomhed3] for assistance med ”div kørsel af kvartal (...)”. Fakturaerne dækker perioden 1. oktober – 31. december 2012.
Der fremgår ikke oplysninger om kontonummer på underleverandøren. Underleverandøren er ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, registreret med start den 23. november 2012 og er ophørt den 1. maj 2013. Der er ikke registreret ansatte, og der foreligger ikke tilgængeligt regnskab for 2012.
Der er ni fakturaer fra [virksomhed2] for assistance med ”Div kørsel af kvartal (...)”. Fakturaerne dækker perioden 1. januar 2012 - 30. september 2012. Der fremgår ikke oplysninger om kontonummer på underleverandøren. Underleverandøren er ifølge CVR registreret med start den 1. januar 2012 og er ophørt den 14. april 2016. Der er ikke registreret ansatte, og der foreligger ikke tilgængeligt regnskab for 2012.
Både [virksomhed2] og [virksomhed3] er registreret med branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”.
Landsskatteretten har ved afgørelse af 4. maj 2020 med sagsnummer [sag1] hjemvist sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen med henblik på, at Skattestyrelsen skulle træffe en begrundet afgørelse om, hvorvidt der kunne ske genoptagelse af den skønsmæssigt ansatte A-skat og AM-bidrag for indkomståret 2012.
Skattestyrelsen har på baggrund af Landsskatterettens afgørelse, ved forslag dateret den 17. juni 2020 og ved den påklagede afgørelse dateret den 17. september 2020, givet et begrundet afslag på anmodningen om genoptagelse af A-skat og AM-bidrag.
Skattestyrelsen har givet afslag på anmodningen om genoptagelse af virksomhedens A-skat og AM-bidrag for indkomståret 2012.
Skattestyrelsen har som begrundelse anført følgende:
”...
Skattestyrelsen begrundelse
Det fremsendte regnskabsmateriale kan ikke danne grundlag for en genoptagelse, da transaktions-sporene ikke kan følges. Kassebeholdningen er ikke blevet afstemt og flere gange er kassebeholdningen negativ. En kassebeholdning kan ikke være negativ.
Vedrørende opgørelsen over betalinger til [virksomhed2] kan Skattestyrelsen konstaterer, at der ikke er foretaget en afstemning af opgørelsen. Vedrørende de udstedte fakturaer til [virksomhed2] er der ikke påført bankkonto på fakturaerne. Afregningerne kan ikke afstemmes over til [virksomhed1]s bankkonto. Samtlige afregninger er over 10.000 kr., og ifølge det oplyste betalt kontant. Ingen af afregningerne efter 1. juli 2012 er blevet indberettet til Skattestyrelsen efter ligningslovens § 8Y, stk. 3.
Vedrørende de udstedte fakturaer fra [virksomhed3] er der ikke påført bankkonto på fakturaerne. Afregningerne fremgår ikke af [virksomhed1]s bankkonto. Samtlige afregninger er over 10.000 kr., og ifølge det oplyste betalt kontant. Ingen af afregningerne efter 1. juli 2012 er blevet indberettet til Skattestyrelsen efter Ligningslovens § 8Y, stk. 3.
Det bemærkes i øvrigt, at du drev virksomhed med transport, og at både [virksomhed2] samt [virksomhed3] drev virksomhed med rengøringsassistance og opvask.
På grund af manglende afstemt kasseregnskab og den kontante betaling kan transaktionssporet derfor ikke følges.
Der er ikke fremsendt bekræftelse fra de angivne underleverandører om, at de har modtaget disse kontante beløb.
Du har således ikke fremlagt dokumentation for, at der i stedet for den skønnede lønudgift, har været tale om fremmed arbejde, hvor der ikke skal beregnes A-skat og AM-bidrag af.
Du har alene påklaget den skønsmæssige ansættelse af A-skat og AM-bidrag til Landsskatteretten. Du har ikke klaget over, at Skattestyrelsen har givet dig fradrag for en yderligere skønnet lønudgift på 800.000 kr. i stedet for fradrag for fremmedarbejder eller at du ikke har fået fradrag for momsen af fremmed arbejde. Du har således accepteret Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår din skat og moms.
På baggrund af ovenstående finder Skattestyrelsen ikke, at der i forbindelse med anmodningen om genoptagelse er fremkommet væsentlige nye faktiske oplysninger af betydning for ændring af A-skatten og AM-bidraget. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at sagen ikke ville have fået et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget i forbindelse med Skattestyrelsens oprindelige stillingtagen til sagen.
Skattestyrelsen bemærker i øvrigt, at der i henhold til ligningslovens § 8 Y ikke kan gives fradrag for betalinger på 10.000 kr. inklusiv moms eller derover efter 1. juli 2012, medmindre betaling er foretaget elektronisk eller indberettet til Skattestyrelsen. Selvom du havde dokumenteret kontant betaling af fremmed arbejdskraft, kunne du derfor allerede af denne grund ikke få fradrag for kontante betalinger på 10.000 kr. eller derover efter 1. juli 2012.
Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen træffer afgørelse i overensstemmelse med vores forslag til afgørelse af 17. juni 2020, da vi ikke finder, at der i forbindelse med anmodningen om genoptagelse er fremkommet væsentlige nye faktiske oplysninger af betydning for ansættelsen af den indeholdte A-skat og AM-bidrag. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at sagen ikke ville have fået et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget i forbindelse med Skattestyrelsens oprindelige stillingtagen til sagen.
...”
Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at den yderligere opkrævning af A-skat og AM-bidrag for indkomståret 2012 bør genoptages med henblik på nedsættelse.
Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:
”...
Klage (foreløbig)
På vegne af [person1] – CPR-nr.. [...] – påklages herved Skattestyrelsens afgørelse af 17. september 2020.
Baggrund
Ved den påklagede afgørelse har Skattestyrelsen ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af ansat AM-bidrag og A-skat for 2012.
Påstand
Vi nedlægger påstand om, at genoptagelse af ansat AM-bidrag og A-skat for 2012 tillades med henblik på nedsættelse.
Begrundelse
Klageren har oplyst os ikke kunne tiltræde Skattestyrelsens afgørelse. Det er vores forventning at modtage et regnskab fra klageren og bekræftelse fra underleverandører om modtagelse af kontant betaling, hvorefter begrundet klage vil blive indsendt.
...”
Skattestyrelsens udtalelse af 2. juli 2024:
”Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller til stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse af 17. september 2020.
Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har givet afslag på anmodning om genoptagelse af Skattestyrelsens afgørelse om skønsmæssig yderligere opkrævning af A-skat og AM-bidrag vedrørende indkomståret 2012
(...)
Skattestyrelsen fastholder, at klagers anmodning om genoptagelse ikke kan imødekommes, idet de nye oplysninger ikke ville have medført en væsentlig anden vurdering med hensyn til yderligere opkrævet A-skat og AM-bidrag.
Vi lægger vægt på, at transaktionssporene ikke kan følges, og kassebeholdningen ses ikke at være afstemt, og har flere gange været negativ. Der er ikke fremlagt oplysninger, som gør det muligt at afstemme og kontrollere regnskabsgrundlaget, hverken i form af bilag, afstemning til bankkonti, kasserapporter for kontante betalinger eller øvrigt regnskabsmateriale.
Herudover er de fremlagte fakturaer alle afregnet kontant, og de oplyste underleverandører beskæftiger sig med rengøringsassistance og opvask, og således ikke kørsel og transport, som det ellers fremgår af fakturaerne. Desuden er underleverandørerne ikke registreret med ansatte, og der er ikke fremlagt oplysninger der underbygger klagers påstand om, at der er leveret ydelser fra underleverandørerne.
Klager har endvidere alene påklaget den skønsmæssige ansættelse af A-skat og AM-bidrag, og ikke fradraget for en yderligere skønnet lønudgift på 800.000 kr. i stedet for fradrag for fremmedarbejder.
Skattestyrelsen fastholder således, at der ikke er nogle oplysninger, der ændrer på Skattestyrelsens grundlag for at foretage et skøn, og der er ikke grundlag for at antage, at skønnet er åbenbart urimeligt eller hviler på et forkert grundlag.”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen med rette har givet afslag på anmodning om genoptagelse af Skattestyrelsens afgørelse om skønsmæssig yderligere opkrævning af A-skat og AM-bidrag for indkomståret 2012.
Retsgrundlaget
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse, og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af selskabets regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at der kan ske genoptagelse af en afgørelse, hvis der fremkommer nye oplysninger, som myndigheden ikke var bekendt med på afgørelsestidspunktet, og hvis disse nye oplysninger må antages at ville have medført en væsentlig anden vurdering.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har i forbindelse med anmodningen om genoptagelse fremlagt nye oplysninger. De nye oplysninger består af kontospecifikationer og fakturaer fra underleverandører samt en oversigt over kontantbetalinger til underleverandørerne.
Retten finder, at der efter en samlet bedømmelse ikke er grundlag for at antage, at de nye oplysninger ville have medført en væsentlig anden vurdering med hensyn til skønsmæssig opkrævning af A-skat og AM-bidrag. Der er herved henset til, at de fremlagte fakturaer alle er afregnet kontant, at de underleverandører, der har faktureret de påståede timer, beskæftiger sig med rengøring og opvask, og ikke som der fremgår af fakturaen kørsel/transport, at underleverandørerne ikke er registreret med ansatte, og at der ikke foreligger tilgængeligt regnskab for 2012 fra underleverandørerne. De fremlagte fakturaer vil således ikke føre til en ændret vurdering af skønnet.
Der er også henset til, at de nye oplysninger vedrørende kontospecifikationer ikke opfylder kravene til bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen. Der er ikke fremlagt oplysninger, som gør det muligt at afstemme og kontrollere regnskabsgrundlaget i form af bilag, afstemning til bankkonti, kasserapporter for kontante betalinger og øvrigt regnskabsmateriale. Oplysningerne ændrer således ikke på Skattestyrelsens grundlag for at foretage et skøn.
Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes derfor.