Kendelse af 01-03-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-04-2024

Journalnr. 21-0041872

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af 73.537 kr. i chokolade- og sukkervareafgift, 10.415 kr. i råstofafgift af nødder, 7.574 kr. i vinafgift, 216.060 kr. i spiritusafgift, 6.240 kr. i tobaksafgift og 2.787 kr. i forbrugsafgift af kaffe – i alt 316.613 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen og Fødevarestyrelsens Rejsehold foretog den 11. december 2019 et uanmeldt kontrolbesøg i lagerlokale nr. 0202 og 0516 hos [virksomhed1], [adresse1], [by1]. Skattestyrelsen var på kontrolbesøg for at kontrollere, om der var betalt afgift af alle de punktafgiftspligtige varer, der befandt sig lagerlokalerne. Der blev i lagerlokalerne opbevaret diverse fødevarer, tobaksvarer og lægemidler m.v., herunder afgiftspligtige varer i form af chokolade- og sukkervarer, nøddeprodukter, vin, spiritus, vandpibetobak og kaffeprodukter.

Skattestyrelsen optalte i samarbejde med Fødevarestyrelsens rejsehold de punktafgiftspligtige varer, der var opbevaret i lagerlokale nr. 0202 og 0516 på kontroltidspunktet. Der blev konstateret en beholdning på i alt 2.841,39 kg chokolade- og sukkervarer, 662,87 kg nøddeprodukter, 701,27 liter vin (herunder vinbaseret alkoholsodavand), 1.440,4 liter spiritus, 8,45 kg vandpibetobak og 222 kg kaffeprodukter.

Skattestyrelsen har indsendt optællingslister samt billeder af lagerlokalerne og vandpibetobakken som dokumentation for optællingen.

Skattestyrelsen beslaglagde vandpibetobakken som sikkerhed for afgiften, sagsomkostninger og en eventuel bøde. Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at vandpibetobakken ikke er destrueret og kan udleveres, når der er betalt tobaksafgift.

Videre fremgår det af Skattestyrelsens afgørelse, at Fødevarestyrelsens Rejsehold beslaglagde de øvrige varer, idet der ikke blev fremlagt dokumentation for købet af varerne.

Endelig fremgår det af Skattestyrelsens afgørelse, at klageren i brev af 3. april 2020 har meddelt Skattestyrelsen, at alle varerne der befandt sig i lagerlokale nr. 0202 og 0516 tilhørte ham.

Klageren ejer enkeltmandsvirksomheden [virksomhed2] med CVR-nr. [...1] på adressen [adresse2], [by2]. Virksomheden er registreret med branchekoden ”471110 Købmænd og døgnkiosker”. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister.

Ifølge Skattestyrelsen var klageren og klagerens virksomhed ikke registreret for hverken chokoladeafgift, råstofafgift, øl- og vinafgift, tobaksafgift, spiritusafgift eller forbrugsafgift.

Der er ikke i sagen fremlagt regnskaber vedrørende de afgiftspligtige varer. Klageren har ikke indsendt dokumentation til sagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har opkrævet 316.613 kr. i afgift for de punktafgiftspligtige varer, der befandt sig i lagerlokale nr. 0202 og 0516 den 11. december 2019. Afgiften er fastsat skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2, og består af 73.537 kr. i chokolade- og sukkervareafgift, 10.415 kr. i råstofafgift af nødder, 7.574 kr. i vinafgift, 216.060 kr. i spiritusafgift, 6.240 kr. i tobaksafgift og 2.787 kr. i forbrugsafgift af kaffe.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”...

Chokoladeafgift

Vi har i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold optalt de afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11.december 2019 og opgjort chokoladeafgiften til kr. 73.537 efter et skøn.

Beløbet er efter reglerne i chokoladeafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Chokolade og sukkervarer – tilsat sukker

Produkt

Antal

Vægt pr. stk.

Antal kg. i alt

Afgift i kr.

Lagerlokale 0516, Bilag A

2.652,31

68.880

Lagerlokale 0202, Bilag B

123,95

3.219

I alt

72.099

Afgiften er 25,97 kr. pr. kg.

Chokolade og sukkervarer – ikke tilsat sukker

Produkt

Antal

Vægt pr. stk.

Antal kg. i alt

Afgift i kr.

Lagerlokale 0516, Bilag A

64,13

1.416

Lagerlokale 0202, Bilag B

1,00

22

I alt

1.438

Afgiften er 22,08 kr. pr. kg.

Specifikation - Se Bilag A, B & D

...

Vores begrundelse for afkrævning af chokoladeafgift

Du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1 som du ikke kan dokumenteres, at der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne i chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 5.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov jf. chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1, skal du betale afgiften af varerne.

Chokoladeafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarerstyrelsens rejsehold, ved optælling af de afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

...

Vores endelige afgørelse

Skattestyrelsen har ikke foretaget beslaglæggelse eller konfiskation af de afgiftspligtige chokoladevarer iht. Chokoladeafgiftsloven. Der er heller ikke foretage konfiskation iht. chokoladeafgiftslovens § 26a stk. 1 og 2.

De afgiftspligtige chokoladevare er beslaglagt af en anden myndighed/styrelse, nemlig Fødevarestyrelsens Rejsehold.

Skattestyrelsen forholder sig ikke til under hvilken lovhjemmel eller lovparagraf at Fødevarestyrelsen har foretaget beslaglæggelsen af de afgiftspligtige chokoladevarer og efterfølgende foretaget destruktion af disse.

Da det er Skattestyrelsen vurdering, at der ikke er tale om beslaglæggelse eller konfiskation foretaget af Skattestyrelsen iht. chokoladeafgiftslovens § 26a, stk. 2, fastholder vi at der skal betales chokoladeafgift af de afgiftspligtige chokoladevarer der befandt sig i der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

Du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1 som du ikke kan dokumenteres der er betalt afgift af. Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne i chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 5.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov jf. chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1, skal du betale afgiften af varerne.

Chokoladeafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold, ved optælling af de afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

Chokoladeafgiften er opgjort ved optælling til kr. 73.537 efter et skøn.

Råstofafgift

Vi har i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold optalt de afgiftspligtige nøddeprodukter der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11.december 2019 og opgjort råstofafgiften til kr. 10.415 efter et skøn.

Beløbet er efter reglerne i chokoladeafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Råstofafgift

Produkt

Kg. i alt

Afgiftssats/kg.

Afgift i kr.

Lagerlokale 0516, Bilag A

Diverse nøddeprodukter

6,20

5,80

36

Diverse nøddeprodukter

25,55

9,71

248

Diverse nøddeprodukter

137,00

11,65

1.596

Diverse nøddeprodukter

487,08

17,44

8.495

Lagerlokale 0202, Bilag B

Diverse nøddeprodukter

7,04

5,80

40

I alt

10.415

Specifikation - Se Bilag A, B & D

...

Vores begrundelse for afkrævning af råstofafgift

Du har købt eller var i besiddelse af råstofafgiftspligtige produkter jf. chokolade-afgiftslovens § 19, stk. 1, som det ikke kan dokumenteres, at der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne i chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 5.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov jf. chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1, skal du betale afgiften af varerne.

Råstofafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold, ved optælling af de afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

...

Vores endelige afgørelse

Skattestyrelsen har ikke foretaget beslaglæggelse eller konfiskation af de råstofafgiftspligtige varer (nødder) iht. Chokoladeafgiftsloven. Der er heller ikke foretage konfiskation iht. chokoladeafgiftslovens § 26a stk. 1 og 2.

De råstofafgiftspligtige varer (nødder) er beslaglagt af en anden myndighed/styrelse, nemlig Fødevarestyrelsens Rejsehold.

Skattestyrelsen forholder sig ikke til under hvilken lovhjemmel eller lovparagraf at Fødevarestyrelsen har foretaget beslaglæggelsen af de afgiftspligtige chokoladevarer og efterfølgende foretaget destruktion af disse.

Da det er Skattestyrelsen vurdering, at der ikke er tale om beslaglæggelse eller konfiskation foretaget af Skattestyrelsen iht. chokoladeafgiftslovens § 26a, stk. 2, fastholder vi at der skal betales råstofafgift af de råstofafgiftspligtige varer der befandt sig i der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

Du har købt eller var i besiddelse af råstofafgiftspligtige produkter jf. chokoladeafgiftslovens § 19, stk. 1, som det ikke kan dokumenteres der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne i chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 5.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov jf. chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1, skal du betale afgiften af varerne.

Råstofafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold, ved optælling af de afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

Råstofafgiften er opgjort til kr. 10.415 efter et skøn.

Vinafgift

Vi har i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde

med Fødevarer styrelsens rejsehold optalt de afgiftspligtige vinprodukter der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11.december 2019 og opgjort vinafgiften til kr. 7.574 efter et skøn.

Beløbet er efter reglerne i øl- og vinafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Produkt

Antal

Størrelse

Alkoholindhold i %

Liter vin i alt

Afgift i kr.

Lagerlokale 0202, Bilag B

Afgiftsklasse 1

177

>1,2 – 6 %

52,95

274

Afgiftsklasse 2

992

>6 - 15 %

648,35

7.300

I alt

7.574

Vin og frugtvin (herunder vinbaserede alkoholsodavand)

Afgiften er: Afgiftsklasse 1 = kr. 5,18 pr. liter vin

Afgiften er: Afgiftsklasse 2 = kr. 11,26 pr. liter vin

Afgiften er: Afgiftsklasse 3 = kr. 15,08 pr. liter vin

Specifikation - Se Bilag A, B & D

...

Vores begrundelse for afkrævning af vinafgift

Du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtigt vinprodukter iht. øl- og vinafgiftslovens § 3, stk. 1, som det ikke kan dokumenteres, at der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne i øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 6.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal du betale afgiften af varerne jf. øl- og vinafgiftslovens § 27, stk. 9.

Vinafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold, ved optælling af de vin-afgiftspligtige varer der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

...

Vores endelige afgørelse

Skattestyrelsen har ikke foretaget beslaglæggelse eller konfiskation af de afgiftspligtige vinprodukter iht. øl- og vinafgiftsloven. Der er heller ikke foretaget konfiskation iht. øl- og vinafgiftslovens § 25a stk. 1 eller 2.

De afgiftspligtige vinprodukter er beslaglagt af en anden myndighed/styrelse, nemlig Fødevarestyrelsens Rejsehold.

Skattestyrelsen forholder sig ikke til under hvilken lovhjemmel eller lovparagraf at Fødevarestyrelsen har foretaget beslaglæggelsen af de afgiftspligtige vinprodukter og efterfølgende foretaget destruktion af disse.

Da det er Skattestyrelsen vurdering, at der ikke er tale om beslaglæggelse eller konfiskation foretaget af Skattestyrelsen iht. øl- og vinafgiftslovens § 25a stk1 eller 2., fastholder vi, at der skal betales vinafgift af de vinafgiftspligtige vare der befandt sig i der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

Vinafgiften er opgjort til kr. 7.574 efter et skøn.

Spiritusafgift

Vi har i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold optalt de afgiftspligtige spiritusprodukter der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11.december 2019 og opgjort spiritusafgiften til kr. 216.060 efter et skøn.

Beløbet er efter reglerne i spiritusafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Spiritus

Produkt

Antal

Alkohol-indhold i %

Liter alkohol i alt

Afgift i kr.

Lagerlokale 0516, Bilag A

1.192

335,65

50.348

Lagerlokale 0202, Bilag B

5.447

1.104,75

165.712

I alt

216.060

Afgiftssatsen er 150 kr. pr. L ren alkohol

Specifikation - Se Bilag A, B & D

...

Vores begrundelse for afkrævning af spiritusafgift

Du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtig spiritus iht. spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, som det ikke kan dokumenteres, at der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne jf. spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal du betale afgiften af varerne jf. spiritusafgiftslovens § 33, stk. 9.

Spiritusafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold, ved optælling af de spiritusafgiftspligtige varer der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

...

Vores endelige afgørelse

Skattestyrelsen har ikke foretaget beslaglæggelse eller konfiskation af de afgiftspligtige spiritusprodukter iht. spiritusafgiftsloven. Der er heller ikke foretaget konfiskation iht. spiritusafgiftslovens § 31a, stk. 1 eller 2.

De afgiftspligtige vinprodukter er beslaglagt af en anden myndighed/styrelse, nemlig Fødevarestyrelsens Rejsehold.

Skattestyrelsen forholder sig ikke til under hvilken lovhjemmel eller lovparagraf at Fødevarestyrelsen har foretaget beslaglæggelsen af de afgiftspligtige spiritusprodukter og efterfølgende foretaget destruktion af disse.

Da det er Skattestyrelsen vurdering, at der ikke er tale om beslaglæggelse eller konfiskation foretaget af Skattestyrelsen iht. iht. spiritusafgiftslovens § 31a, stk. 1 eller 2, fastholder vi at der skal betales spiritusafgift af de spiritusafgiftspligtige varer der befandt sig i der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

Du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtig spiritus iht. spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, som det ikke kan dokumenteres der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne jf. spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal du betale afgiften af varerne jf. spiritusafgiftslovens § 33, stk. 9.

Spiritusafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold, ved optælling af de spiritusafgiftspligtige varer der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

Spiritusafgiften er opgjort til kr. 216.060 efter et skøn.

Tobaksafgift – cigaretter og røgtobak

Vi har i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 har vi optalt de afgiftspligtige tobaksvarer (vandpibetobak) der befandt sig i lagerlokalerne 0202 den 11.december 2019 og opgjort tobaksafgiften til kr. 6.240 efter et skøn.

Beløbet er efter reglerne i tobaksafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Tobak (Vandpibetobak)

Produkt

Stk. / Kg.

Afgiftssats

Afgift i kr.

Al-Fakher a 50g – forskellige smag

6,60

738,50

4.874,10

Al-Waha a 50g – forskellige smag

1,15

738,50

849,28

Al-Waha Big Boy a 200g

0,20

738,50

147,70

Mazaya a 50g – forskellige smag

0,35

738,50

258,48

Afzal a 50g – forskellige smag

0,15

738,50

110,78

I alt

8,45

6.240

Afgiftssats: 738,50 pr/kg.

Specifikation - Se Bilag D

...

Vores begrundelse for afkrævning af tobaksafgift

Du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtig tobak (vandpibetobak) iht. tobaksafgiftslovens § 1, stk., som det ikke kan dokumenteres, at der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne iht. tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov iht. Tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9, skal du betale afgiften af varerne.

Tobaksafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold, ved optælling af de tobaksafgiftspligtige varer der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

...

Vores endelige afgørelse

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er sket konfiskation af de afgiftspligtige vanpibetobaksprodukter iht. Tobaksafgiftsafgiftslovens § 25a, stk. 1 eller 2.

De afgiftspligtige vandpibetobaksprodukter er beslaglagt af Skattestyrelsen iht. Toldlovens § 83, stk. 1 og stk. 3. Henvisning til tidligere fremsendt afgørelse om beslaglæggelse af tobaksvarer.

De afgiftspligtige vandpibetobaksprodukter er beslaglagt som sikkerhed for afgiften og sagsomkostninger og eventuel bøde.

Disse vandpibetobaksprodukter er IKKE destrueret og kan udleveres når der er betalt tobaksafgift, sagsomkostninger og eventuel bøde.

Du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtig tobak (vandpibetobak) iht. tobaksafgiftslovens § 1, stk., som det ikke kan dokumenteres der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne iht. tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov iht. Tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9, skal du betale afgiften af varerne.

Tobaksafgiften er derfor opgjort ved optælling i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019.’

Tobaksafgiften er opgjort til kr. 6.240 efter et skøn.

Forbrugsafgift (Kaffe)

Vi har i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde

med Fødevarer styrelsens rejsehold optalt de afgiftspligtige forbrugsafgiftsprodukter (kaffe) der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11.december 2019 og opgjort forbrugsafgiften til kr. 2.787 efter et skøn.

Beløbet er efter reglerne i forbrugsafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Afgiftspligtige produkter

Kaffeprodukter

Brændt kaffe

Produkt

Antal

Vægt pr. stk.

Antal kg. i alt

Afgift i kr.

Lagerlokale 0516, Bilag A

100,75

773

I alt

773

Afgiften er 7,67 kr. pr. kg.

Instant kaffe - kaffeekstrakter

Produkt

Antal

Vægt pr. stk.

Antal kg. i alt

Afgift i kr.

Lagerlokale 0516, Bilag A

44,80

744

Lagerlokale 0202, Bilag B

76,45

1.270

I alt

2.014

Afgiften er 16,61 kr. pr. kg.

Specifikation - Se Bilag A, B & D

...

Vores begrundelse for afkrævning af forbrugsafgift (kaffeafgift)

Du har købt eller var i besiddelse af forbrugsafgiftspligtige kaffeprodukter jf. For-brugsafgiftslovens § 11, stk.2 og stk. 3, som det ikke kan dokumenteres, at der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne. Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal du betale afgiften af varerne.

Forbrugsafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold, ved optælling af de forbrugsafgiftspligtige kaffeprodukter der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

...

Vores endelige afgørelse

Skattestyrelsen har ikke foretaget beslaglæggelse eller konfiskation af de forbrugs-afgiftspligtige kaffeprodukter iht. forbrugsafgiftsloven.

De forbrugsafgiftspligtige kaffeprodukter er beslaglagt af en anden myndighed/styrelse, nemlig Fødevarestyrelsens Rejsehold.

Skattestyrelsen forholder sig ikke til under hvilken lovhjemmel eller lovparagraf at Fødevarestyrelsen har foretaget beslaglæggelsen af de forbrugsafgiftspligtige kaffe-produkter og efterfølgende foretaget destruktion af disse.

Da det er Skattestyrelsen vurdering, at der ikke er tale om beslaglæggelse eller konfiskation foretaget af Skattestyrelsen iht. forbrugsafgiftsloven, fastholder vi at der skal betales forbrugsafgift af de afgiftspligtige kaffeprodukter der befandt sig i der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

Du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige kaffeprodukter iht. forbrugsafgiftslovens § 11, 11a, 11b og 12. § 1, stk. 1, som det ikke kan dokumenteres der er betalt afgift af.

Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne jf. forbrugsafgiftslovens § 15, stk. 2.

Da du har købt eller var i besiddelse af afgiftspligtige varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal du betale afgiften af varerne jf. forbrugsafgiftslovens § 22a.

Forbrugsafgiften er derfor opgjort i forlængelse af kontrolbesøget den 11. december 2019 og i samarbejde med Fødevarer styrelsens rejsehold, ved optælling af de for-brugsafgiftspligtige kaffeprodukter der befandt sig i lagerlokalerne 0202 og 0516 den 11. december 2019.

Forbrugsafgiften er opgjort til kr. 2.787 efter et skøn.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren ikke skal betale afgift af varerne.

Til støtte for påstanden har repræsentanten i klagen anført følgende:

”Det er min opfattelse at der ikke er hjemmel til at opkræve de i forslag bragte afgifter.

Ingen af de fundne varer har været i omløb hos almindelige kunder – varerne blev beslaglagt og efterfølgende destrueret. Dette svarer efter min opfattelse til at varerne blev konfiskeret.

Jeg henviser til chokoladeafgiftslovens § 26a, stk. 2. Sker der konfiskation, bortfalder afgiften for de konfiskerede vare.

Jeg henviser til spiritusafgiftslovens § 31a stk.1. Sker der konfiskation, bortfalder afgiften for de konfiskerede vare.”

Repræsentant har under en telefonsamtale med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 29. november 2023 præciseret, at der er klaget over afgiften på både nødder, spiritus, vin, tobaksvarer, kaffeprodukter samt chokolade- og sukkervarer.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om afgiften for varerne i lagerlokale nr. 0202 og 0516 hos [virksomhed1], [adresse1] 4, [by1], er bortfaldet, fordi de blev beslaglagt af henholdsvis Skattestyrelsen og Fødevarestyrelsens Rejsehold.

Retsgrundlaget

Når der i det følgende henvises til chokoladeafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og forbrugsafgiftsloven er det henvisninger til lovbekendtgørelse nr. 1010 af 3. juli 2018 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. med senere ændringer, lovbekendtgørelse nr. 289 af 23. marts 2017 om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. med senere ændringer, lovbekendtgørelse nr. 82 af 21. januar 2016 om afgift af spiritus m.m. med senere ændringer, lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018 om tobaksafgifter med senere ændringer og til lovbekendtgørelse nr. 126 af 22. februar 2018 om forskellige forbrugsafgifter med senere ændringer, som var gældende på kontroltidspunktet den 11. december 2019.

Når der henvises til opkrævningsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 573 af 6. maj 2019 om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med senere ændringer, som var gældende på kontroltidspunktet den 11. december 2019

Her i landet skal der betales afgift til statskassen af de forskellige typer af chokolade- og sukkervarer, som er oplistet i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, og de råstoffer, herunder nødder, der er oplistet i chokoladeafgiftslovens § 19, stk. 1. Der skal også betales afgift af vin, spiritus, tobak og kaffe. Det følger af henholdsvis øl- og vinafgiftslovens § 3, stk. 1, spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1 og forbrugsafgiftslovens § 11.

Afgifterne forfalder, når varerne overgår til forbrug her i landet. Det betyder, at afgifterne skal betales, når varerne modtages fra udlandet, medmindre varerne modtages af en virksomhed, der er berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse. Det følger af chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1 og §10 a stk. 1, jf. § 19, stk. 4, øl- og vinafgiftslovens § 4, stk. 1, spiritusafgiftslovens § 2 a, stk. 1, tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1 samt forbrugsafgiftslovens § 16 a, stk. 1.

For afgiftspligtige varer, der er omfattet af chokoladeafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og forbrugsafgiftsloven hæfter blandt andet den, der er i besiddelse af varerne, for afgiftens betaling. Det følger af chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1, øl- og vinafgiftslovens § 27, stk. 9, spiritusafgiftslovens § 33, stk. 9, tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9, og forbrugsafgiftslovens § 21.

Virksomheder, der handler med chokolade- og sukkervarer, vin, spiritus og tobak, skal føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. Af regnskaberne skal det fremgå, hvilke varer der er blevet leveret, hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet skal opfylde kravene i bogføringsloven. Det følger af chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 5, øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 6, spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8 og tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8.

For så vidt angår virksomheder, der indfører eller modtager nødder og kaffe gælder ovenstående regnskabsregler ikke. Det følger imidlertid af chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 3, jf. § 19, stk. 4, og forbrugsafgiftslovens § 16 a, stk. 4, at varemodtageren efter udløbet af hver afgiftsperiode skal angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften heraf. Angivelsen og betalingen sker blandt andet efter opkrævningslovens § 5.

Hvis det ikke er muligt på baggrund af virksomhedens regnskaber at fastslå størrelsen af det afgiftstilsvar, som påhviler virksomheden, kan told- og skatteforvaltningen opgøre afgiften skønsmæssigt. Det følger af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det følger af chokoladeafgiftslovens § 26 a, stk. 1, øl- og vin afgiftslovens § 25 a, stk. 1, spiritusafgiftslovens § 31 a, stk. 1, og tobaksafgiftslovens § 25 a, stk. 1, at der ved grove eller gentagne overtrædelser med fortsæt til at unddrage statskassen afgift skal ske konfiskation af de varer, overtrædelsen vedrører. Sker der konfiskation, bortfalder afgiftspligten for de konfiskerede varer. Det følger af chokoladeafgiftslovens § 26 a, stk. 2, øl- og vin afgiftslovens § 25 a, stk. 2, spiritusafgiftslovens § 31 a, stk. 2, og tobaksafgiftslovens § 25 a, stk. 2.

Politiet kan beslaglægge varerne med henblik på sikring af det offentliges krav på konfiskation efter retsplejelovens § 801, stk. 1. Skattestyrelsen kan tage varer, der er unddraget afgifter i bevaring efter toldlovens § 83, stk. 1.

Landsskatterettens bemærkninger

Skattestyrelsen og Fødevarestyrelsens rejsehold foretog den 11. december 2019 et uanmeldt kontrolbesøg i lagerlokale nr. 0202 og 0516 hos [virksomhed1], [adresse1], [by1]. Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrollen opkrævet afgift af 2.841,39 kg chokolade- og sukkervarer, 662,87 kg nøddeprodukter, 701,27 liter vin (herunder vinbaseret alkoholsodavand), 1.440,4 liter spiritus, 8,45 kg vandpibetobak og 222 kg kaffeprodukter.

Landsskatteretten lægger til grund, at de varer, der befandt sig i lagerlokalerne, tilhørte klageren, at klageren har indkøbt og transporteret varerne her til landet til erhvervsmæssig brug, og at varerne ikke var afgiftsberigtigede. Klageren var således i besiddelse af chokolade- og sukkervarer, nødder, vin, spiritus, vandpibetobak og kaffeprodukter, der ikke var betalt afgift af, og skal derfor betale afgiften, jf. chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1, øl- og vinafgiftslovens § 27, stk. 9, spiritusafgiftslovens § 33, stk. 9, tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9 og forbrugsafgiftslovens § 21, stk. 1.

Endvidere lægger Landsskatteretten til grund, at klageren på kontroltidspunktet den 11. december 2019 ikke var registreret som oplagshaver, der var berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse. Afgifterne forfaldt derfor til betaling ved varernes modtagelse her i landet, idet varerne overgik til forbrug, jf. chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1 og §10 a, stk. 1, jf. § 19, stk. 4, øl- og vinafgiftslovens § 4, stk. 1, spiritusafgiftslovens § 2 a, stk. 1, tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1 og forbrugsafgiftslovens § 16 a, stk. 1.

Klager har ikke ført regnskab efter reglerne i chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 5, øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 6, spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8, og tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8. Klager har desuden ikke ført et andet regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftens størrelse. Derfor har Skattestyrelsen opgjort afgifterne skønsmæssigt på baggrund af den optælling af afgiftspligtige varer, der befandt sig i lagerlokale nr. 0202 og 0516 den 11. december 2019, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Skattestyrelsen har opgjort afgifterne til 73.537 kr. i chokoladeafgift, 10.415 kr. i råstofafgift af nødder, 7.574 kr. i vinafgift, 216.060 kr. i spiritusafgift, 6.240 kr. i tobaksafgift og 2.787 kr. i forbrugsafgift af kaffe – i alt 316.613 kr. Skattestyrelsens skøn og størrelsen af afgifterne er i sagen ubestridt.

Den afgiftspligtige vandpibetobak blev beslaglagt af Skattestyrelsen i henhold til toldlovens § 83, stk. 1 og stk. 3, som sikkerhed for afgiften, sagsomkostninger og en eventuel bøde. Landsskatteretten lægger efter det oplyste til grund, at vandpibetobakken ikke er blevet destrueret og kan udleveres, når der er betalt tobaksafgift, sagsomkostninger og en eventuel bøde. De øvrige afgiftspligtige varer fra lagerlokale nr. 0202 og 0516 blev, efter det oplyste, beslaglagt af Fødevarestyrelsens Rejsehold.

Afgørelse om konfiskation kan alene træffes af domstolene. Der er ikke foretaget konfiskation af varerne i henhold til chokoladeafgiftslovens § 26 a, stk. 1, øl- og vinafgiftslovens § 25 a, stk. 1, spiritusafgiftslovens § 31 a, stk. 1, eller tobaksafgiftslovens § 25 a, stk. 1. De afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, nødder, vin, spiritus og tobaksprodukter er således ikke konfiskeret, og afgiftspligten er derfor ikke bortfaldet, jf. chokoladeafgiftslovens § 26 a, stk. 2, øl- og vinafgiftslovens § 25 a, stk. 2, spiritusafgiftslovens § 31 a, stk. 2 eller tobaksafgiftslovens § 25 a, stk. 2. Klageren har i øvrigt ikke fremlagt dokumentation for, at der er sket konfiskation i henhold til anden lovgivning.

Den omstændighed at Skattestyrelsen har beslaglagt den afgiftspligtige vandpibetobak, og at Fødevarestyrelsens Rejsehold har beslaglagt de afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, nødder, vin, spiritus og kaffeprodukter, har ikke betydning for om klageren skal betale afgiften, idet afgiften forfaldt til betaling, inden varerne blev beslaglagt. Klageren har således pligt til at betale tobaksafgiften.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse af 27. april 2021 vedrørende betaling af chokolade- og sukkerafgift, råstofafgift af nødder, vinafgift, spiritusafgift, tobaksafgift og forbrugsafgift af kaffe på i alt 316.613 kr. for afgiftspligtige varer til stede i lagerlokale nr. 0202 og 0516 på tidspunktet for Skattestyrelsens kontrolbesøg den 11. december 2019.