Kendelse af 13-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 05-11-2024

Journalnr. 21-0046809

Klagen vedrører Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift med i alt 209.111 kr. for perioden 1. januar 2019 - 31. december 2020.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter forhøjelsen af virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift til i alt 179.506 kr. for perioden 1. januar 2019 - 31. december 2020.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] (herefter virksomheden) blev etableret den 1. august 2010 af [person1] (herefter virksomhedsindehaveren) og ophørte den 28. februar 2021. Virksomheden var registreret med branchekoden 471120 Supermarkeder og med adresse [adresse1], [by1]. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).

Ifølge Skattestyrelsen var virksomheden primært en slikbutik, men solgte også kioskvarer og udleverede pakkepost.

Virksomheden var ifølge Skattestyrelsen registreret som varemodtager efter chokoladeafgiftsloven.

Skattestyrelsen var den 14. oktober 2020 på uanmeldt kontrol på virksomhedens adresse, hvor virksomhedsindehaveren var til stede.

Virksomheden solgte bland-selv-slik til 10,95 kr. pr. 100 g. Det svarer til en kilopris på 109,50 kr. inkl. moms, eller 87,60 kr. ekskl. moms.

Ud af de i alt ca. 260 varianter af bland-selv-slik i butikslokalet udtog Skattestyrelsen 15 varianter til købskontrol. Virksomhedsindehaveren kunne ikke fremvise dokumentation for køb af alle de udvalgte varianter og af den mængde, der efter fysisk optælling mindst skulle være købt.

Virksomhedsindehaveren oplyste, at hans far købte varer for ham i Sverige.

Virksomhedsindehaveren blev anmodet om at sende Z-boner og dokumentation for samtlige varekøb af slik og chokoladevarer i Danmark og udlandet, i første omgang for perioden fra den 1. januar 2019 til den 14. oktober 2020, og senere også for perioden til og med den 31. december 2020.

Efter at have været i kontakt med både virksomhedsindehaveren og virksomhedens repræsentant ad flere omgange modtog Skattestyrelsen:

Fakturaer fra [virksomhed2] AB i Sverige med virksomhedens adresse som leveringsadresse og fra [virksomhed3] i Sverige med levering ”Fritt vårt lager”
Kopi af kvitteringer fra [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] m.fl.
Z-boner for 1.-4. kvartal i henholdsvis 2019 og 2020

I forbindelse med Skattestyrelsens returnering af fysisk materiale i butikken den 11. november 2020, hvor virksomhedsindehaveren ikke selv var til stede, spurgte Skattestyrelsen den ansatte, som var til stede, hvordan der blev slået ind i kassen under de forskellige grupper. Hun oplyste, at der blev slået følgende ind under grupperne:

Gruppe:

Slået ind:

SLIK

bland-selv-slik

TOBAK

tobak

IS

is

CHIPS

chips

DIVERSE

alt andet slik ud over bland-selv-slik (altså chokolade, legetøjsslik, slik i poser, alt hvad der stod på disken, så som slikkepinde mm.) og drikkevarer

Den 15. februar 2021 har virksomhedsindehaveren oplyst over for Skattestyrelsen, at han brugte meget tid på spil på sin computer, og at han derfor godt kunne slå ind på en forkert varegruppe.

Dokumenteret køb af chokolade- og sukkervarer

På baggrund af de fremlagte fakturaer på virksomhedens køb af varer i Sverige har Skattestyrelsen opgjort, hvad der efter styrelsens opfattelse skulle have været angivet i chokolade- og sukkervareafgift og sammenholdt dette med, hvad der faktisk var angivet. Skattestyrelsens beregninger fremgår af Skattestyrelsens bilag 5.

Skattestyrelsen har konstateret følgende afvigelser i forhold til det angivne i 2019:

manglende angivelse af køb af 18 kg chokolade- og sukkervarer i henhold til fakturanr. 721152 af 10. januar 2019 fra [virksomhed2] AB
manglende angivelse af køb af i alt 2,92 kg chokolade- og sukkervarer, hvis vægt ikke er medregnet på fakturanr. 722969 af 6. maj 2019 (mangler 1,78 kg), fakturanr. 723814 af 1. juli 2019 (mangler 0,54 kg) og fakturanr. 724878 af 11. september 2019 (mangler 0,60 kg) fra [virksomhed2] AB

Ifølge Skattestyrelsens beregninger skulle virksomheden i 2019 have angivet afgift med i alt 61.617 kr. i henhold til de fremlagte fakturaer og havde faktisk angivet afgift med i alt 61.079 kr.

Skattestyrelsen har konstateret følgende afvigelser i forhold til det angivne i 2020:

manglende angivelse af køb af i alt 0,76 kg chokolade- og sukkervarer, hvis vægt ikke er medregnet på fakturanr. 726550 af 2. januar 2020

Ifølge Skattestyrelsens beregninger skulle virksomheden i 2020 have angivet afgift med i alt 88.393 kr. i henhold til de fremlagte fakturaer og havde faktisk angivet afgift med i alt 88.372 kr.

Udokumenteret køb af chokolade- og sukkervarer

I forbindelse med kontrollen konstaterede Skattestyrelsen, at der manglede købsdokumentation for 3 varianter af bland-selv-slik.

Når den mængde, der fysisk var på lager i butikken, sammenholdes med, hvad der foreligger fakturaer på, mangler der således dokumentation for køb af følgende:

Variant:

Fysisk til stede:

Dokumenteret købt:

Manglende dokumentation for køb af mindst:

Sallos

8 poser a 750 g

+ ca. 1 kg i salgsdisplay

5 poser a 750 g*

3,0 kg

Katjes Salzige Heringe

8 poser a 500 g

1 pose a 500 g*

3,5 kg

Fini Sura Regnbågbitar

2 poser a 1 kg

+ mindst 5 kg i salgsdisplay

ingen

7,0 kg

I alt

13,5 kg

*) Fakturanr. 866083 af 8. september 2020 fra [virksomhed2].

Omsætning ifølge Z-boner

På baggrund af de modtagne købsfakturaer sammenholdt med virksomhedens omsætning ifølge Z-boner har Skattestyrelsen fundet, at virksomhedens omsætning overstiger den omsætning, som de dokumenterede køb kunne generere, og skønnet, at virksomheden mangler at angive afgift af i alt 4.144 kg slik i perioden 1. januar – 31. december 2019 og i alt 3.873 kg slik i perioden 1. januar – 31. december 2020.

Skattestyrelsens skøn er baseret på beregninger foretaget på grundlag af en skønnet avance på drikkevarer på 50 %, en skønnet avance på andet end drikkevarer og slik på 40 %, en skønnet fejltastning på 10 % og en skønnet avance på slik og chokolade købt i Danmark ekskl. moms på 40 %. Vedrørende skønnet over avancen på slikket har Skattestyrelsen oplyst, at der er henset til oplysninger fra en anden kontrolsag med købsfakturaer fra den danske virksomhed [virksomhed10], hvoraf avancer fremgår. Skattestyrelsens beregninger fremgår af deres bilag 1-5.

Skattestyrelsen har beregnet omsætningen af slik og chokolade købt i Danmark som de dokumenterede køb tillagt 40 % af købsprisen.

Skattestyrelsen har anvendt de skønnede avancer på 50 % på drikkevarer og 40 % på andet end drikkevarer og slik til at udskille den del af omsætningen, som er slået ind under diverse, og som skønnes at stamme fra salg af slik og chokolade. Skattestyrelsen har således taget udgangspunkt i omsætningen, som er slået ind som diverse på Z-bonerne ekskl. moms, og fratrukket den beregnede omsætning, som Skattestyrelsen har opgjort som de dokumenterede køb af henholdsvis drikkevarer og diverse ud over slik tillagt henholdsvis 50 % og 40 % af købsprisen.

Den 26. marts 2021 fremsendte virksomhedens repræsentant et brev til Skattestyrelsen, hvori han bl.a. anfægtede de af Skattestyrelsen skønnede avancer og fejlindtastningsprocent. Brevet var vedlagt kopi af Skattestyrelsens bilag 1 vedrørende omsætning ifølge Z-boner i forhold til dokumenteret varekøb, repræsentantens beregning af omsætning af andet slik og chokolade end bland-selv-slik (ved tilføjelse af ekstra kolonner til Skattestyrelsens bilag 2) og en skattemæssig opgørelse.

I brevet af 26. marts 2021 har repræsentanten bl.a. anført:

”...

Vi finder det urealistisk at der skal være så store differencer imellem den beregnede omsætning ud fra de dokumenterede køb i Danmark og Sverige sammenholdt med omsætningen jf. z-bonnerne, uagtet af SKAT har taget højde for en skønsmæssig fejlindtastning på 10 %, så kan denne fejlindtastningsprocent lige så godt udgøre 50 %, det kan hverken SKAT eller undertegnede dokumentere.

...

Vi nævnte samtidig i vores samtale at vi er af den opfattelse, at den beregningsmetode som SKAT anvender i forhold til at beregne avancen på de 40 % er forkert, idet udgangspunktet må være, at såfremt bruttoavancen skal udgøre 40 % så skal varekøbet udgøre de 60 %, hvorfor købet reelt skal divideres med 60 % og ganges med 100, hvorfor salget reelt bare for at tage det Deres beregning vedr. 1. kvt. 2019, hvor man skriver at det er et dokumenteret køb i Danmark jf. bilag 4. på 2.458,- så regner SKAT det ud til 3.441,- i omsætning, hvilket reelt skulle være 4.080,- hvilket ligeledes gør sig gældende i de øvrige køb foretaget i Danmark.

Samtidig gjorde vi opmærksom på at vi er af en anden opfattelse med hensyn til bruttoavancen på de 40 % som SKAT har beregnet af køb foretaget i Sverige, idet kiloprisen i Sverige ligger et sted imellem 35,- og 40,- hvilket giver en bruttoavance på imellem 54 % - 60 % i stedet.

Som det fremgår af regnskabet fra 2019 samt balancen for 2020, udgjorde bruttoavancen total set i 2019 48 % og hvor den i 2020 udgjorde 44 %, hvor det i den forbindelse skal tages i betragtning at i omsætningen indgår også cigaretter som trækker væsentligt ned på den samlede bruttoavance, idet avancen som SKAT bekendt udgør ca. 6 % på cigaretter.

...”

Skattestyrelsen og repræsentanten er på baggrund af de forskellige beregningsmetoder nået til følgende forskellige resultater ved beregningen af omsætningen af andet slik og chokolade end bland-selv-slik:

1. kvartal 2019:

Varekøb ekskl. moms:

Avance:

Inkl. avance ifølge Skattestyrelsen:

Inkl. avance ifølge repræsentanten:

Køb af drikkevarer if. dokumentation

17.060 kr.

50 %

25.590 kr.

34.120 kr.

Køb af diverse ud over slik

362 kr.

40 %

507 kr.

603 kr.

Beregnet omsætning

26.097 kr.

34.723 kr.

Tastet omsætning under diverse på Z-bon ekskl. moms

46.243 kr.

46.243 kr.

Anses at være omsætning ekskl. moms for slik og chokolade ud over bland-selv-slik

20.146 kr.

11.520 kr.

2. kvartal 2019:

Varekøb ekskl. moms:

Avance:

Inkl. avance ifølge Skattestyrelsen:

Inkl. avance ifølge repræsentanten:

Køb af drikkevarer if. dokumentation

23.828 kr.

50 %

35.742 kr.

47.656 kr.

Køb af diverse ud over slik

757 kr.

40 %

1.060 kr.

1.262 kr.

Beregnet omsætning

36.802 kr.

48.918 kr.

Tastet omsætning under diverse på Z-bon ekskl. moms

54.507 kr.

54.507 kr.

Anses at være omsætning ekskl. moms for slik og chokolade ud over bland-selv-slik

17.705 kr.

5.589 kr.

3. kvartal 2019:

Varekøb ekskl. moms:

Avance:

Inkl. avance ifølge Skattestyrelsen:

Inkl. avance ifølge repræsentanten:

Køb af drikkevarer if. dokumentation

21.943 kr.

50 %

32.915 kr.

43.886 kr.

Køb af diverse ud over slik

420 kr.

40 %

588 kr.

700 kr.

Beregnet omsætning

33.503 kr.

44.586 kr.

Tastet omsætning under diverse på Z-bon ekskl. moms

61.817 kr.

61.817 kr.

Anses at være omsætning ekskl. moms for slik og chokolade ud over bland-selv-slik

28.315 kr.

17.231 kr.

4. kvartal 2019:

Varekøb ekskl. moms:

Avance:

Inkl. avance ifølge Skattestyrelsen:

Inkl. avance ifølge repræsentanten:

Køb af drikkevarer if. dokumentation

21.443 kr.

50 %

32.165 kr.

42.886 kr.

Køb af diverse ud over slik

942 kr.

40 %

1.319 kr.

1.570 kr.

Beregnet omsætning

33.483 kr.

44.456 kr.

Tastet omsætning under diverse på Z-bon ekskl. moms

48.335 kr.

48.335 kr.

Anses at være omsætning ekskl. moms for slik og chokolade ud over bland-selv-slik

14.852 kr.

3.879 kr.

I alt for året anses som omsætning af slik og chokolade ud over bland-selv-slik ekskl. moms:

81.018 kr.

38.219 kr.

1. kvartal 2020:

Varekøb ekskl. moms:

Avance:

Inkl. avance ifølge Skattestyrelsen:

Inkl. avance ifølge repræsentanten:

Køb af drikkevarer if. dokumentation

18.029 kr.

50 %

27.044 kr.

36.058 kr.

Køb af diverse ud over slik

420 kr.

40 %

588 kr.

700 kr.

Beregnet omsætning

27.632 kr.

36.758 kr.

Tastet omsætning under diverse på Z-bon ekskl. moms

45.301 kr.

45.301 kr.

Anses at være omsætning ekskl. moms for slik og chokolade ud over bland-selv-slik

17.670 kr.

8.543 kr.

2. kvartal 2020:

Varekøb ekskl. moms:

Avance:

Inkl. avance ifølge Skattestyrelsen:

Inkl. avance ifølge repræsentanten:

Køb af drikkevarer if. dokumentation

39.950 kr.

50 %

59.925 kr.

79.900 kr.

Køb af diverse ud over slik

1.344 kr.

40 %

1.882 kr.

2.240 kr.

Beregnet omsætning

61.807 kr.

82.140 kr.

Tastet omsætning under diverse på Z-bon ekskl. moms

89.336 kr.

89.336 kr.

Anses at være omsætning ekskl. moms for slik og chokolade ud over bland-selv-slik

27.529 kr.

7.196 kr.

3. kvartal 2020:

Varekøb ekskl. moms:

Avance:

Inkl. avance ifølge Skattestyrelsen:

Inkl. avance ifølge repræsentanten:

Køb af drikkevarer if. dokumentation

36.160 kr.

50 %

54.240 kr.

72.320 kr.

Køb af diverse ud over slik

582 kr.

40 %

815 kr.

970 kr.

Beregnet omsætning

55.055 kr.

73.290 kr.

Tastet omsætning under diverse på Z-bon ekskl. moms

89.955 kr.

89.955 kr.

Anses at være omsætning ekskl. moms for slik og chokolade ud over bland-selv-slik

34.900 kr.

16.665 kr.

4. kvartal 2020:

Varekøb ekskl. moms:

Avance:

Inkl. avance ifølge Skattestyrelsen:

Inkl. avance ifølge repræsentanten:

Køb af drikkevarer if. dokumentation

32.337 kr.

50 %

48.506 kr.

64.674 kr.

Køb af diverse ud over slik

390 kr.

40 %

546 kr.

650 kr.

Beregnet omsætning

49.052 kr.

65.324 kr.

Tastet omsætning under diverse på Z-bon ekskl. moms

72.471 kr.

72.471 kr.

Anses at være omsætning ekskl. moms for slik og chokolade ud over bland-selv-slik

23.420 kr.

7.147 kr.

I alt for året anses som omsætning af slik og chokolade ud over bland-selv-slik ekskl. moms:

103.519 kr.

39.551 kr.

I repræsentantens beregning af den del af omsætningen, som er slået ind som diverse på Z-bonerne, og som anses som omsætning af andet slik og chokolade end bland-selv-slik, har han sluttelig fratrukket 10 % af summen af den samlede omsætning slået ind under diverse, som anslået fejlindtastning.

Til støtte for den skønnede fejltastning på 10 % har Skattestyrelsen til afgørelsen vedlagt en opgørelse over virksomhedens dokumenterede varekøb af chips og tobak, som Skattestyrelsen har tillagt en avance på henholdsvis 40 % og 5,6 % og sammenholdt med, hvad der er slået ind på kassen under hver af varegrupperne. Herved fås ifølge Skattestyrelsen en fejlindtastning vedrørende tobak på henholdsvis 12,9 % og 3,1 %, dvs. i gennemsnit 8 %, og i forhold til chips stemmer køb med tillæg af avance nogenlunde med, hvad der er slået ind. Skattestyrelsen har tillagt avancerne ved at medregne dem som en procentdel af virksomhedens købspris.

Skattestyrelsens skøn over, hvor mange kilo slik, virksomheden mangler at angive afgift af, er baseret på opgørelsen i Skattestyrelsens bilag 1, som kan sammenfattes til følgende (ekskl. moms), hvori de skønnede avancer er medregnet som en procentdel af virksomhedens købspris (de bilag, der henvises til, er Skattestyrelsens bilag):

2019:

1. kvartal:

2. kvartal:

3. kvartal:

4. kvartal:

Sum:

Dokumenteret køb af slik i DK if. bilag 4 (kr.)

2.458,00

1.385,00

1.611,00

1.838,00

Dokumenteret køb af slik i DK inkl. avance på 40 %

3.441,20

1.939,00

2.255,40

2.573,20

Køb af slik i Sverige i kilo if. bilag 5

474,62

761,10

890,66

246,24

Køb af slik i Sverige omregnet til omsætning (87,60 kr. pr. kg)

41.576,71

66.672,36

78.021,82

21.570,62

Beregnet omsætning af slik på baggrund af dokumenterede varekøb ekskl. moms (kr.)

45.017,91

68.611,36

80.277,22

24.143,82

218.050

Omsætning af slik if. Z-boner if. bilag 3

151.695

105.234

139.211

144.280

Beregnet andel af diverse, som anses for omsætning af slik og chokolade

20.146

17.705

28.315

14.852

Samlet omsætning af slik ifølge Z-boner ekskl. moms (kr.)

171.841,00

122.939,00

167.526,00

159.132,00

621.438

Difference (kr.) fratrukket skønsmæssig fejlindtastning på 10 %

114.141

48.894

78.523

121.489

363.047

Mængde (kg) ved salgspris på 87,60 kr. pr. kg ekskl. moms

1.303

558

896

1.387

4.144

2020:

1. kvartal:

2. kvartal:

3. kvartal:

4. kvartal:

Sum:

Dokumenteret køb af slik i DK if. bilag 4 (kr.)

763

2.600

4.178

1.969

Dokumenteret køb af slik i DK inkl. avance på 40 %

1.068

3.640

5.849

2.757

Køb af slik i Sverige i kilo if. bilag 5

1.253,80

672,66

794,48

682,71

Køb af slik i Sverige omregnet til omsætning (87,60 kr. pr. kg)

109.833

58.925

69.596

59.562

Beregnet omsætning af slik på baggrund af dokumenterede varekøb ekskl. moms (kr.)

110.901

62.565

75.446

62.562

311.474

Omsætning af slik if. Z-boner if. bilag 3

130.033

121.730

165.398

167.762

Beregnet andel af diverse, som anses for omsætning af slik og chokolade

17.670

27.529

34.900

23.420

Samlet omsætning af slik ifølge Z-boner ekskl. moms (kr.)

147.703

149.259

200.298

191.182

688.442

Difference (kr.) fratrukket skønsmæssig fejlindtastning på 10 %

33.122

78.025

112.367

115.758

339.271

Mængde (kg) ved salgspris på 87,60 kr. pr. kg ekskl. moms

378

891

1.283

1.321

3.873

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens chokolade- og sukkervareafgift med i alt 209.111 kr. for perioden januar 2019 - 31. december 2020.

Beløbet er opgjort som følgende:

2019

Skønsmæssigt opgjort kilo

Se tidligere udsendte bilag 1

4.144,00 kg x 25,97 kr.

107.620 kr.

Beregnet afgift af varekøb i Sverige.

Se tidligere udsendte bilag 5

2.372,62 kg x 25,97 kr.

61.617 kr.

Angivet afgift

2.351,90 kg x 25,97 kr.

61.079 kr.

538 kr.

I alt 2019

108.158 kr.

2020

Skønsmæssigt opgjort kilo

Se tidligere udsendte bilag 1

3.873 kg x 25,97 kr.

100.581 kr.

Udokumenteret antal kilo ved kontrol

13,5 kg x 25,97 kr.

351 kr.

Beregnet afgift af varekøb i Sverige.

Se tidligere udsendte bilag 5

3.403,66 kg x 25,97 kr.

88.393 kr.

Angivet afgift

3.402,85 kg x 25,97 kr.

88.372 kr.

21 kr.

I alt 2020

100.953 kr.

Samlet reguleres med

209.111 kr.”


Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført:

”...

Vores bemærkninger og begrundelse

Vi har gennemgået det fremviste og efterfølgende indsendte bilagsmateriale for perioden 1. januar 2019 - 31. december 2020.

Du er registreret som varemodtager efter chokoladeafgiftsloven, men har ikke indberettet afgift af alle de varer, du har modtaget i perioden 1. januar 2019 - 31. december 2020.

Dokumenterede køb af chokolade- og sukkervarer

Vi har sammenholdt de modtagne fakturaer for varekøb i Sverige for køb af chokolade- og sukkervarer i perioden 1. januar 2019 - 31. december 2020, med angivet chokoladeafgift og har følgende bemærkninger:

2019

Der mangler at blive angivet chokoladeafgift for 18 kg if. faktura fra [virksomhed2] af 10. januar 2019 nr.721152.

Derudover mangler der at blive angivet 2,72 kg på grund af, at der på fakturaerne fra [virksomhed2] er afgiftspligtige varer, som ikke indgår i deres nettovægt af chokolade- og sukkervarer. Der henvises til kolonnen "Regulering kg" i tidligere udsendte bilag 5.

Der mangler i alt at blive angivet for 20,72 kg af 25,97 kr. = 538 kr.

2020

Der mangler at blive angivet 0,76 kg på grund af, at der på fakturaerne fra [virksomhed2] er afgiftspligtige varer, som ikke indgår i deres nettovægt af chokolade- og sukkervarer. Der henvises til kolonnen "Regulering kg" i tidligere udsendte bilag 5.

Der mangler at blive angivet 0,76 kg x 25,97 kr. = 19 kr.

Udokumenteret køb af chokolade- og sukkervarer

Der blev ved kontrollen den 14. oktober 2020, udtaget 15 produkter/varianter til købskontrol. Ud af disse 15 varianter er der 3 varianter, der enten ikke er dokumentation for eller mangler dokumentation i det antal, der fysisk er talt op.

Sallos

På lager var der 8 poser af 750 g og derudover i salgsdisplay ca. 1 kg (svarende til mindst 1 pose).

Der er på faktura fra [virksomhed2] af 8/9-20 fak. Nr. 866083 købt 5 poser af 750 g.

Der mangler således dokumentation for køb af mindst 4 poser af 750 g = 3 kg.

Katjes Saltfisk/ Katjes Salzige Heringe

På lager var der 5 poser af 500 g og derudover var der i butik 3 poser af 500 g. I alt skal der være dokumentation for køb af mindst 8 poser af 500 g.

På faktura fra [virksomhed2] af 8/9-20 fak. Nr. 866083 er der købt 1 pose af 500 g. Der mangler således dokumentation for køb af mindst 7 poser af 500 g = 3,5 kg

Fini Sura Regnbågsbitar 1 kg

På lager var der 2 poser af 1 kg og derudover var der i salgsdisplay i butikken mindst 5 kg.

Der er ikke fremvist fakturaer for køb af denne variant og der mangler således dokumentation for køb af mindst 7 kg.

Det bemærkes, at der af fakturaer fremgår køb af Sura Regnbågstwist Mix, men det er ikke samme variant, som Regnbågsbitar.

Manglende købsdokumentation for udvalgte varer ved kontrollen

Sallos

3,0 kg af 25,97 kr.

77,91 kr.

Katjes Salzige Heringe

3,5 kg af 25,97 kr.

90,90 kr.

Fini Sura Regnbågsbitar

7,0 kg af 25,97 kr.

181,79 kr.

I alt

13,5 kg

350,60 kr.

Skønsmæssig beregnet chokoladeafgift med udgangspunkt i køb i forhold til omsætning if. Z-boner

Vi har på baggrund af de modtagne købsfakturaer for perioden 1. januar 2019 - 31. december 2020 udarbejdet en opgørelse, som indeholder varekøb i Danmark. I opgørelsen i Bilag 4 er købene fordelt på varegrupperne slik, tobak, is, chips, og diverse samt køb af varer, der ikke direkte sælges i butikken (f.eks. rengøringsmidler, poser, bonruller og lign.).

Det er blevet oplyst, at under diverse på Z-bon tastes alt andet slik og chokolade, legetøjsslik udover "blandselvslik", tobak, is og chips.

Vi har valgt at rense "diverse" for drikkevarer og andet salg, som ikke er slik og chokolade, for at kunne fortage en vurdering af, om omsætningen af chokolade og sukkervarer stemmer overens med det dokumenterede køb.

Vi har taget udgangspunkt i det, der er dokumenteret købt af drikkevarer og tillagt en skønsmæssig avance på 50 %, samt det der er købt, som andet end slik til salg i butikken, så som kul til vandpiber, lightere og disse varekøb er tillagt en skønsmæssig avance på 40 %.

Der henvises til specifikation i tidligere udsendte bilag 2.

Til brug for beregning af en skønsmæssig opgørelse af omsætningen på slik og chokolade, ekskl. moms, er der skønsmæssigt anvendt en avance på 40 %. Ved den skønsmæssige ansættelse af avancen, er anvendt købsfakturaer fra den danske virksomhed [virksomhed10], hvorpå avancer fremgår. Oplysningerne er indhentet i forbindelse med en anden kontrolsag.

Der henvises til tidligere udsendte bilag 4 for specifikation af varekøb i Danmark.

Dokumenteret varekøb i Sverige fremgår af tidligere udsendte bilag 5. Der er hovedsageligt tale om "bland-selv-slik", som sælges til 87,60 kr. pr. kg ekskl. moms. Men der er også køb af andre chokolade- og sukkerprodukter.

De dokumenterede køb af slik og chokolade i Danmark og udland, er omregnet til omsætning, der så er set i forhold til den omsætning, der er tastet ind i kassen if. Z-boner.

Der er udarbejdet en specifikation af omsætning if. Z-boner fordelt på de varegrupper som fremgår af Z-bonerne (tidligere udsendte bilag 3) og beregnet en omsætning med udgangspunkt i "diverse" som er vurderet til at være salg af chokolade- og sukkervarer. Der henvises til specifikation i tidligere udsendte bilag 2.

Med udgangspunkt i den beregnede omsætning på chokolade og sukkervarer if. varekøb i henholdsvis Danmark og udlandet, sammenholdt med den omsætning som fremgår af Z-boner, kan det konstateres, at der mangler dokumentation for varekøb.

Det manglende køb kan opgøres således:

1/1-31/12-19

Beregnet omsætning for dokumenteret køb i Danmark og udland

218.050 kr.

Omsætning if. Z-bon (Slik)

540.420 kr.

Beregnet andel af omsætning tastet under diverse

81.018 kr.

621.438 kr.

Difference

403.388 kr.

Skønsmæssigt til eventuel fejltastning 10 %

- 40.339 kr.

Omsætning hvortil der ikke er dokumenteret køb

363.049 kr.

Omregnet til kilo slik med en gennemsnitspris på 87,60 kr./kg giver det 4.144 kg.

1/1-31/12-20

Beregnet omsætning for dokumenteret køb i Danmark og udland

311.474 kr.

Omsætning if. Z-bon (Slik)

584.923 kr.

Beregnet andel af omsætning tastet under diverse

103.519 kr.

688.442 kr.

Difference

376.968 kr.

Skønsmæssigt til eventuel fejltastning 10 %

- 37.696 kr.

Omsætning hvortil der ikke er dokumenteret køb

339.272 kr.

Omregnet til kilo slik med en gennemsnitspris på 87,60 kr./kg giver det 3.873 kg.

Se specifikation i tidligere udsendte bilag 1.

Med udgangspunkt i beregningerne, hvor der er foretaget en sammenligning imellem varekøb af slik og chokolade, tillagt skønsmæssige avancer og set i forhold til omsætningen på slik og chokolade, så viser det, at der mangler dokumentation for køb af slik og chokolade. Det er vurderet, at den manglende dokumentation for køb er foretaget i Sverige, da der if. de foreliggende bilag kun er en meget lille del af slik og chokolade, der er købt i Danmark.

Der mangler herefter skønsmæssigt at blive angivet for:

2019

4.144 kg af 25,97 kr. = 107.620 kr.

2020

3.873 kg af 25,97 kr. = 100.581 kr.

Dine bemærkninger til det udsendte forslag

...

Vores endelige afgørelse og begrundelse

I indsigelsen over det udsendte forslag af den 1. marts 2021 har din revisor bl.a. anført, at det er urealistisk, at der skal være så store differencer imellem den beregnede omsætning ud fra de dokumenterede køb i Danmark og Sverige sammenholdt med omsætningen jf. Z-boner, også selvom vi har taget højde for en fejltastning på 10 %. Din revisor forklarer dette med, at det på sin vis er korrekt at tage udgangspunkt i Z-bonnerne, men at det forudsætter, at samtlige indtastninger er foretaget i de korrekte varegrupper, hvilket efter din revisors opfattelse, ikke er sket. Fejltastningen kan if. din revisor lige så godt være 50 %.

Det skal hertil bemærkes, at vi accepterer, at der kan være tale om fejltastninger, men vi er af den opfattelse, at en skønsmæssig fejltastning på 10 %, som udgangspunkt kan anses at være rimelig, hvilket underbygges med, at der ved varegruppen Chips stemmer køb + skønsmæssig avance på 40 % nogenlunde overens med det, der er tastet ind i kassen, som omsætning på denne varegruppe.

I varegruppen Tobak er der i 2019 tastet ca. 70.900 kr. for meget i kassen i forhold til dokumenteret køb + avance på 5,6 % og i 2020 er der i samme gruppe tastet ca. 23.600 for lidt i kassen. Se vedlagte bilag 6. Disse beregninger svarer til en fejltastning på henholdsvis ca. 12,9 % og 3,1 %. Gennemsnitlig giver dette en fejltastning på ca. 8 %, hvorefter det findes sandsynliggjort, at det ikke er urealistisk at anvende en fejlmargen på 10 %.

Det forhold, at du ikke har været opmærksom på, hvilken konsekvens det har, at der ikke altid bliver tastet ind på kassen under de korrekte varegrupper, ændrer ikke ved vores opfattelse af, at det kan anses at være indeholdt under fejltastningen på de 10 %.

Din revisor sætter spørgsmålstegn ved vores beregning af omsætning på varer købt i Danmark og i Sverige og har på vores tidligere udsendte bilag 2 tilføjet kolonner med deres beregning af bruttoavance og omsætning:

Eksempelvis for 1. kvartal 2020:

Varekøb drikkevarer 18.029 kr. x 200 % (bruttoavance 50 %) og beregner omsætningen til 36.058 kr.

Varekøb af diverse udover slik 420:60 x 100 (bruttoavance 40 %) og beregner omsætningen til 700 kr.

Din revisor har anvendt samme princip i de øvrige kvartaller.

Det skal hertil oplyses, at ved varekøb i Danmark er der anvendt den pris, som du har betalt for en vare uden moms. Vi har anset, at din avance på slik købt i Danmark skønsmæssigt kan ansættes til 40 %. De 40 % i avance er skønsmæssigt ansat med udgangspunkt i, hvad den danske virksomhed [virksomhed10] anfører avancen kan være, og selvom du ikke har købt varer hos [virksomhed10], har vi anvendt denne procent til skønsmæssig gennemsnitlig avance, hvilket vi også har nævnt i det udsendte forslag af den 1. marts 2021.

Ved vores skønsmæssige beregning af din omsætning på slik købt i Danmark, har vi anvendt følgende beregningsmetode:

Eksempelvis ved køb for 100 kr. + 40 % i avance (40 kr.) = en beregnet omsætning på 140 kr.

For varer, der er dokumenteret købt i Sverige, har vi anvendt det antal kilo slik, som der if. modtagne fakturaer er købt. Hvis der eksempelvis er købt 100 kg, så er dette ganget med den salgspris, som bland selv slik sælges til, altså 87,60 kr. pr. kg ekskl. moms = 8.760 kr.

Din revisor anfører videre, at du har oplyst, at avancen på drikkevarer ikke er 50 % som vi har anvendt, men denne kan være større, da du f.eks. køber en sodavand til 3 kr. hos [virksomhed4] og så sælger sodavanden i forretningen til 12 kr. som så giver en bruttoavance på 75 %.

Det skal hertil bemærkes, at beregningen med avance på 50 % på drikkevarer er anvendt som en gennemsnitlig avance, så der på nogle drikkevarer er en højere avance end på andre. Der sælges

mange forskellige drikkevarer i din forretning og disse er købt til meget forskellige priser, og det er derfor en gennemsnitlig avance, som er anvendt.

Vi har ved vores beregningsmetode for omsætningen af drikkevarer tilsvarende taget udgangspunkt i købspris. Eksempelvis har vi ved et køb på100 kr. tillagt en avance på 50 % (50 kr.), så den samlede omsætning, der er taget ud af varegruppen i dette eksempel ville være 150 kr.

Endvidere anfører din revisor, at sagen beror på en anmeldelse om, at der bliver solgt cigaretter fra baglokalet. Det er korrekt, at vi har modtaget en anmeldelse omkring dette forhold, hvilket du også blev orienteret om ved den uanmeldte kontrol. Du forklarede, at du hentede pakker (pga. pakkeposten) omme bagved og som oplyst ved vores kontrol, har vi ingen yderligere bemærkninger til dette.

Vores beskrivelse af, hvor de enkelte punktafgiftspligtige varer er placeret, i henholdsvis forretning og lager, er en naturlig del af vores beskrivelse af de faktiske forhold i forbindelse med en uanmeldt kontrol og har ingen betydning for behandling af sagen.

Din revisor har anført, at det er deres opfattelse, at du ikke har foretaget udokumenterede køb, men mener, at fejlen ligger i fejlindtastninger, samt forkerte beregninger i forhold til de aktuelle bruttoavancer, hvorfor din revisor er af den opfattelse, at vi ikke kan sende sagen til videre vurdering af, om der straffemæssigt er overtrådt nogle bestemmelser i skatte og afgiftslovene.

Hertil bemærkes, at som det fremgår af det tidligere udsendte forslag, så har vi en konkret mistanke om, at du kan have begået en strafbar overtrædelse af chokoladeafgiftsloven, da du ikke i forbindelse med den uanmeldte kontrol de 14. oktober 2020, kunne fremvise dokumentation for alle de varer, der blev udtaget til købskontrol. Du har heller ikke efterfølgende kunnet fremsende dokumentation for alle de varer, der blev udtaget til kontrol eller i det antal, som fysisk blev talt op i forretningen ved kontrollen.

Den indsendte indsigelse og vores beregninger, er telefonisk blevet drøftet med din revisor den 8. april 2021, hvor det også blev oplyst, at vi i Afgifter ikke tog stilling til de skattemæssige forhold og ændringer, men at vi sender sagen med din revisors kommentarer til skattemæssig vurdering, når afgiftssagen er afsluttet.

På baggrund af ovenstående anses der ikke at være indkommet yderligere oplysninger, materiale eller dokumentation, der kan begrunde en ændring af det udsendte forslag, hvorfor dette fastholdes i sin helhed.

...”

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 8. juni 2021 kommet med følgende bemærkninger:

”Jeg vil pointere, at det bilag 2 (Beregnet omsætning af andet slik og chokolade end blandselvslik) som revisor har vedlagt klagen er et bilag som revisor har redigeret i, da de 3 sidste kolonner, er noget revisor har tilføjet.

...

Der henvises til referat og kontroller i kontroldokumentationen.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens chokolade- og sukkervareafgift skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført:

”...

Som det fremgår af vores brev af 26. marts 2021, er vi ikke enige i at vores klient skulle have foretaget indkøb af slik i Sverige, uden at betale den nævnte sukkerafgift, men vi er af den opfattelse at den af Skat fremkomne beregning er foretaget på et forkert grundlag, hvilket kan skyldes som også nævnt i vore brev af 26. marts, at vores klient og denne medarbejdere ikke har været særlig opmærksomme på hvilke varegrupper man slår varerne ind på, og såfremt dette ikke gøres korrekt, så afstedkommer dette, at det ser ud som om man har solgt mere slik end man har indkøbt.

Skulle Skat i den forbindelse få ret i Deres påstand om at vores klient har foretaget de nævnte indkøb, så er det også vores opfattelse at vores klient i den forbindelse skal have fradrag for det nævnte køb, herunder den pålagte sukkerafgift, hvilket også til dels blev bekræftet i det modtagne brev fra Skat af 4. maj 2021, hvor det bekræftes at vores klient kan få fradrag for de kr. 109.111,- i yderligere sukkerafgift.

Det fremgår dog samtidig af vores brev af 26. marts 2021, at vi er af den opfattelse at det er en påstand som Skat fremkommer med at vores klient skulle have indkøbt de nævnte varer, men i givet fald som nævnt skulle Skat få ret i nævnte påstand, er det også vores opfattelse at vores klient skal have fradrag for selve købet, idet det jo er svært at sælge en vare, man aldrig har købt, hvorfor det er vores opfattelse at tingene ligesom hænger sammen i en enhed, netop at der skal være fradrag for både køb og sukkerafgiften, idet vores klient jo netop har betalt skat og moms af selve salget.

Vi er derfor af den opfattelse, at vores klient i den forbindelse skal have fradrag for jf. vores beregning af 26. marts 2021, at købet i 2019 udgjorde

kr. 217.829, - + sukkerafgiften kr. 108.158, - i alt kr. 325.987, - for 2019.

Tilsvarende gør sig gældende i 2020 hvor varekøbet er beregnet til at udgøre kr. 203.563, - + sukkerafgiften på de kr. 100.953, -, i alt kr. 304.516, - som vores klient skal have fradrag for.

Vi skal dog bede Skatteankestyrelsen om at være opmærksom på at vi netop i vores brev også gør det gældende at vores klient IKKE har foretaget det nævnte køb og at vi derfor IKKE mener at vores klient skal betale den nævnte sukkerafgift, og derfor heller ikke skal have fradrag for ovenstående beregnede varekøb.

Men igen tingene hænger sammen og skal man betale afgifter for den ene del, så mener vi også at der skal gives fradrag for den anden del.

Som nævnt i Skats brev af 4. maj 2021, så har vi samtidig fået bekræftet at vi efterfølgende kan genoptage indkomstårene 2019 og 2020, når Skatteankestyrelsens afgørelse foreligger, hvorfor i denne forbindelse gør opmærksom på at vi IKKE ændrer 2020, med den skyldige afgift samt det beregnede udokumenterede køb i Sverige, hvorfor vi udelukkende medtager det faktiske resultat jf. det udarbejdede regnskab for 2020.

...”

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Virksomhedens repræsentant har i et indlæg til Skattestyrelsens udtalelse af 8. juni 2021 bemærket:

”...

Vi er lidt uforstående overfor at det skulle være nødvendigt for [Skattestyrelsens sagsbehandler] at kommentere yderligere på bilag 2, idet vi allerede i vores klage af 01.06.2021 samt på selve bilaget, har tekstet at det er vores beregning.

Vi mener tillige at dette fremgår så tydeligt, at den sagsbehandler hos skatteankestyrelsen kan se at den kolonne som SKAT har lavet hvor beløbene er tekstet inkl. avance, er de beløb der indgår i SKATs/sagsbehandlerens beregning, medens den kolonne, som er tekstet med vores beregning, er de tal der fremgår i vores beregning som også fremgår af vores brev/klage.

...

Vi er ikke i tvivl om at vores klient skal have fradrag for sukkerafgiften, hvis vores klient bliver pålagt at betale denne, men som det fremgår af vores klage af 01.06.2021, side 1 afsnit 4-6, så kan vi ikke se det rimelige i at man kan blive pålagt at betale afgift af en vare man ikke har købt.

Hovedparten af vores klage går på at enten gives der skattemæssigt fradrag for både afgift og varekøb, elles skal sagen afvises idet købet ikke er dokumenteret, ligesom den heraf følgende ekstra sukkerafgift derfor er pålagt uretmæssigt.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift som følge af difference mellem den afgift, som virksomheden har angivet, og den afgift, som ifølge Skattestyrelsen skulle have været betalt.

Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at ansætte virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift skønsmæssigt på baggrund af omsætningen ifølge Z-boner, og i givet fald om Landsskatteretten kan tiltræde det foretagne skøn.

Retsgrundlaget

Når der i det følgende henvises til chokoladeafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1010 af 3. juli 2018 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. med senere ændringer, som var gældende i afgiftsperioderne 1. januar 2019 – 31. december 2020.

Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, hvilke varer, der skal betales afgift af til statskassen.

Afgiftssatsen for varer, hvis indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g pr. 100 g, er 25 kr. og 97 øre pr. kg. Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 2.

Chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1 og 3, vedrørende afgift af varer, som modtages i Danmark fra et andet EU-land, havde i perioden indtil den 1. februar 2019 følgende ordlyd:

”I andre tilfælde svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, medmindre varerne modtages efter reglerne i § 5 eller er omfattet af § 11. Erhvervsdrivende varemodtagere skal, inden varerne afsendes fra udlandet, lade sig registrere hos told- og skatteforvaltningen.

...

Stk. 3. De erhvervsdrivende varemodtagere, der er nævnt i stk. 1, skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften heraf til told- og skatteforvaltningen. Angivelsen og betalingen sker efter §§ 2-8 i opkrævningsloven. Afgiftsperioden er måneden.

...”

Pr. 1. februar 2019 blev ”erhvervsdrivende varemodtagere” i chokoladeafgiftslovens § 10 a erstattet af ”registrerede varemodtagere”.

Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 4-6, at:

”Stk. 4. Virksomheder, der importerer afgiftspligtige varer fra udlandet, skal føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer.

Stk. 5. Virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, skal føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. Af regnskaberne skal det fremgå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet føres i overensstemmelse med reglerne i bogføringsloven, ligesom momslovens § 55 finder tilsvarende anvendelse på afgiften efter denne lov.

Stk. 6. Virksomhedens øvrige regnskabsmateriale skal opbevares i virksomheden, medmindre det kan gøres tilgængeligt for told- og skatteforvaltningen inden 5 hverdage. Følgesedler, kvitteringer, kvitterede fakturaer eller fakturakopier for tilstedeværende afgiftspligtige varer på et forretningssted skal opbevares på dette, jf. dog § 13, stk. 2.”

Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 13, stk. 2, at:

”Stk. 2. Ved enhver leverance af afgiftspligtige varer til en virksomhed skal leverandøren udstede en følgeseddel. Betales leverancen kontant, skal leverandøren i stedet udstede en kvittering. Køberen skal opbevare følgesedler eller kvitteringer på det forretningssted, hvor salget af de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører, finder sted. (...) Følgesedler eller kvitteringer skal indeholde de samme oplysninger som fakturaer, jf. stk. 1, idet dog prisangivelser kan undlades på følgesedler. En kopi af en faktura, der opfylder betingelserne i stk. 1, kan erstatte en følgeseddel, såfremt fakturaen udleveres til virksomheden senest samtidig med leverancen. Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i køberens forretningslokale eller på forretningsstedet i mindst 3 måneder fra udstedelsesdagen. Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier opbevares på et nærmere angivet sted, herunder at der ikke skal udarbejdes interne følgesedler i forbindelse med fordelingen af varer mellem flere forretningssteder.”

Chokoladeafgiftslovens § 29 har denne ordlyd:

”Foruden den personkreds, der er omhandlet i § 10 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. hæfter de i § 10 a nævnte varemodtagere og den, der er i besiddelse af varen, for betaling af afgift efter bestemmelserne i denne lov.

Stk. 2. Den, der overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter denne lov, skal betale afgift af varerne.”

Når der henvises til opkrævningsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016 og lovbekendtgørelse nr. 573 af 6. maj 2019 om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med senere ændringer, som var gældende i den omhandlede afgiftsperiode. Ordlyden af opkrævningslovens § 5 var uændret i perioden:

”Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.

Stk. 2. Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Det er ubestridt, at de omhandlede varer er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, og at i det omfang, der skal svares afgift heraf, er afgiftssatsen 25 kr. og 97 øre pr. kg i henhold til chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Dokumenteret køb af chokolade- og sukkervarer

På baggrund af de fremlagte fakturaer har Skattestyrelsen i deres bilag 5 opgjort, hvad virksomheden efter Skattestyrelsens beregninger skulle have angivet i chokoladeafgift af varer købt i Sverige til i alt 61.617 kr. i 2019 og til i alt 88.393 kr. i 2020.

Sammenholdt med den faktisk angivne afgift på i alt 61.079 kr. i 2019 og i alt 88.372 kr. i 2020, mangler der således at blive angivet afgift med i alt 538 kr. i 2019 og med i alt 21 kr. i 2020, hvilke beløb virksomheden ifølge Skattestyrelsens afgørelse derfor skal betale i yderligere afgift.

Da Skattestyrelsen i forbindelse med kontrollen har konstateret, at der er angivet for lidt i afgift i forhold til de fremlagte fakturaer, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at opkræve yderligere afgift, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Skattestyrelsens beregning er ikke bestridt at virksomheden.

Da slikket ifølge fakturaerne er modtaget af virksomheden i Danmark fra Sverige, skal der svares afgift af slikket, jf. chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1 og 3. Virksomheden hæfter for afgiften, jf. chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1.

Af disse grunde, og idet Landsskatteretten ikke finder anledning til at anfægte Skattestyrelsens beregning, stadfæstes Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Udokumenteret køb af chokolade- og sukkervarer

Ved kontrollen den 14. oktober 2020 fandt Skattestyrelsen 13,5 kg mere af tre varianter af bland-selv-slik (Sallos, Katjes Salziger Heringe og Fini Sura Regnbågsbitar) end virksomheden kunne dokumentere at have købt.

Da virksomheden ikke har kunnet fremlægge dokumentation for køb af de pågældende afgiftspligtige varer, jf. chokoladeafgiftslovens § 13, stk. 2, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at opkræve yderligere afgift, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Under hensyn til virksomhedsindehaverens oplysninger om, at hans far købte slik for ham i Sverige, hvilket underbygges af de fremlagte fakturaer, lægger Landsskatteretten til grund, at også dette slik er købt i Sverige.

Landsskatteretten finder derfor, at der skal svares afgift af slikket, jf. chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1 og 3. Med en sats på 25,97 kr. pr. kg, jf. chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 1, beløber afgiften af 13,5 kg slik sig til i alt 351 kr. Virksomheden hæfter for afgiften, jf. chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster på den baggrund Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Omsætning ifølge Z-boner

Skattestyrelsen har på baggrund af virksomhedens omsætning ifølge Z-boner sammenholdt med købsfakturaer fundet, at virksomhedens omsætning overstiger den omsætning, som de dokumenterede køb kunne generere, og skønnet, at virksomheden mangler at angive afgift af i alt 4.144 kg slik i perioden 1. januar – 31. december 2019, svarende til i alt 107.620 kr. i afgift, og i alt 3.873 kg slik i perioden 1. januar – 31. december 2020, svarende til i alt 100.581 kr. i afgift.

Virksomhedens omsætning indikerer, at virksomheden har købt flere afgiftspligtige men ikke berigtigede varer, og størrelsen af virksomhedens afgiftstilsvar kan derfor ikke opgøres på baggrund af virksomhedens regnskaber. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tilsidesætte hverken de af Skattestyrelsen skønnede avancer eller principperne i den af Skattestyrelsen anvendte fremgangsmåde i de beregninger, som ligger til grund for det foretagne skøn over virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift.

Der er lagt vægt på, at den af Skattestyrelsen anvendte fremgangsmåde må anses for rimelig, og at de af Skattestyrelsen skønnede avancer anses at hvile på et retvisende grundlag. Der er henset til, at Skattestyrelsen ved skønnet over avancen på slik og chokolade købt i Danmark har lagt vægt på oplysninger om avancer fra en anden sag, samt at repræsentanten i lighed med Skattestyrelsen har anvendt en bruttoavance på 50 % på drikkevarer og 40 % på diverse ud over slik ved beregningen af omsætning af andet slik og chokolade end bland-selv-slik, som er slået ind under diverse.

Der er endvidere lagt vægt på, at Skattestyrelsen i de af beregningerne, som vedrører slik købt i Sverige, har anvendt virksomhedens egen salgspris og ikke en skønnet avance. Det bemærkes i den forbindelse, at virksomhedens repræsentant ikke har bestridt den af Skattestyrelsen skønnede avance på 40 % på slik købt i Danmark, men alene har bestridt, at avancen skulle være den samme på slik købt i Sverige.

Landsskatteretten kan imidlertid ikke tilslutte sig Skattestyrelsens måde at medregne de skønnede avancer på. Skattestyrelsen har medregnet de skønnede avancer som en procentdel af købspriserne. Avancen er forskellen mellem købs- og salgsprisen på en vare, og en bruttoavanceprocent er den procentdel af salgsprisen, som avancen udgør. Landsskatteretten finder derfor, at de skønnede avancer skulle have været medregnet som en procentdel af salgspriserne.

Landsskatteretten kan derfor tilslutte sig repræsentantens beregninger vedrørende omsætningen af andet slik og chokolade end bland-selv-slik.

Når de skønnede avancer medregnes som en procentdel af salgspriserne og man i øvrigt anvender Skattestyrelsens beregningsmetode (ekskl. moms), kan mængden af slik, som virksomheden på baggrund af omsætningen ifølge Z-bonerne skønnes at have solgt, og som overstiger det dokumenteret indkøbte, opgøres til følgende (de bilag, der henvises til, er Skattestyrelsens bilag):

2019:

1. kvartal:

2. kvartal:

3. kvartal:

4. kvartal:

Sum:

Dokumenteret køb af slik i DK if. bilag 4 (kr.)

2.458,00

1.385,00

1.611,00

1.838,00

Dokumenteret køb af slik i DK inkl. avance på 40 % (kr.)

4.096,67

2.308,33

2.685,00

3.063,33

Dokumenteret køb af slik i Sverige i kilo if. bilag 5

474,62

761,10

890,66

246,24

Dokumenteret køb af slik i Sverige omregnet til omsætning (87,60 kr. pr. kg)

41.576,71

66.672,36

78.021,82

21.570,62

Beregnet omsætning af slik på baggrund af dokumenterede varekøb ekskl. moms (kr.)

45.673,38

68.980,69

80.706,82

24.633,95

219.994,84

Omsætning af slik if. Z-boner if. bilag 3

151.695

105.234

139.211

144.280

Beregnet andel af diverse, som anses for omsætning af slik og chokolade

11.520

5.589

17.231

3.879

Samlet omsætning af slik ifølge Z-boner ekskl. moms (kr.)

163.215

110.823

156.442

148.159

578.639

Difference mellem beregnet omsætning if. dokumenteret varekøb og omsætning if. Z-boner (afrundet)

117.542

41.842

75.735

123.525

358.644

Difference (kr.) fratrukket skønsmæssig fejlindtastning på 10 % (afrundet)

105.788

37.658

68.162

111.173

322.781

Mængde (kg) ved salgspris på 87,60 kr. pr. kg ekskl. moms

1.208

430

778

1.269

3.685

2020:

1. kvartal:

2. kvartal:

3. kvartal:

4. kvartal:

Sum:

Dokumenteret køb af slik i DK if. bilag 4 (kr.)

763

2.600

4.178

1.969

Dokumenteret køb af slik i DK inkl. avance på 40 % (kr.)

1.271,67

4.333,33

6.963,33

3.281,67

Dokumenteret køb af slik i Sverige i kilo if. bilag 5

1.253,80

672,66

794,48

682,71

Dokumenteret køb af slik i Sverige omregnet til omsætning (87,60 kr. pr. kg)

109.833

58.925

69.596

59.562

Beregnet omsætning af slik på baggrund af dokumenterede varekøb ekskl. moms (kr.)

111.105

63.258

76.559

62.844

313.766

Omsætning af slik if. Z-boner if. bilag 3

130.033

121.730

165.398

167.762

Beregnet andel af diverse, som anses for omsætning af slik og chokolade

8.543

7.196

16.665

7.147

Samlet omsætning af slik ifølge Z-boner ekskl. moms (kr.)

138.576

128.926

182.063

174.909

624.474

Difference mellem beregnet omsætning if. dokumenteret varekøb og omsætning if. Z-boner (afrundet)

27.471

65.668

105.504

112.065

310.708

Difference (kr.) fratrukket skønsmæssig fejlindtastning på 10 % (afrundet)

24.724

59.101

94.954

100.859

279.638

Mængde (kg) ved salgspris på 87,60 kr. pr. kg ekskl. moms

282

675

1.084

1.151

3.192

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger oplysninger, som sandsynliggør, at der bør tages højde for eventuelle fejlindtastninger i videre omfang.

Under hensyn til virksomhedsindehaverens oplysninger om, at hans far købte slik for ham i Sverige, hvilket underbygges af de fremlagte fakturaer, lægger Landsskatteretten til grund, at det yderligere slik er købt i Sverige. Virksomheden skulle derfor have angivet og indbetalt afgiften heraf efter chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 3.

På den baggrund og under hensyn til afgiftssatsen på 25,97 kr. pr. kg afgiftspligtig vægt, jf. chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 1, finder Landsskatteretten, at virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift efter et skøn kan ansættes til i alt 95.700 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2019 (fordelt med henholdsvis 31.372 kr., 11.167 kr., 20.205 kr. og 32.956 kr. i 1.-4. kvartal 2019) og til i alt 82.896 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2020 (fordelt med henholdsvis 7.324 kr., 17.530 kr., 28.151 kr. og 29.891 kr. i 1.-4. kvartal 2020). Virksomheden hæfter for afgiften, jf. chokoladeafgiftslovens § 29.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt og nedsætter forhøjelsen af virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift med i alt 11.920 kr. til i alt 95.700 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2019 og med i alt 17.685 kr. til i alt 82.896 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2020.

Sammenfattende

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter forhøjelsen af virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift til i alt 96.238 kr. for perioden 1. januar 2019 – 31. december 2019 og i alt 83.268 kr. for perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020.

Forhøjelsen af virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift nedsættes således fra i alt 209.111 kr. til i alt 179.506 kr. for afgiftsperioderne 1. januar 2019 – 31. december 2020.