Kendelse af 11-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 12-07-2024

Journalnr. 21-0048409

Toldstyrelsen ændrede selskabets tarifering af aluminiumsprodukter i 36 fortoldninger, og efteropkrævede selskabet med 101.323,41 kr. i tarifmæssig told og 3.284,47 kr. i morarenter.

Landsskatteretten ændrer Toldstyrelsens tarifering i 4 angivelser og stadfæster Toldstyrelsens tarifering i 24 angivelser. For 8 angivelser er klage frafaldet.

Faktiske oplysninger

Selskabet handler engros med metaller og metalmalme, og selskabet har datterselskaber i Europa, Nordamerika og Kina.

Toldstyrelsen foretog kontrol af selskabets tarifering af aluminiumsprodukter, der var importeret i perioden 1. januar 2018 til 23. juni 2023. Der blev i alt indkaldt 36 fortoldningsangivelser med underliggende dokumenter til kontrol. Toldstyrelsen ønskede at kontrollere selskabets tarifering af importerede aluminiumsprodukter.

Toldstyrelsen fandt, at selskabet havde angivet forkerte varekoder i alle angivelserne, og efteropkrævede selskabet med 101.323,41 kr. i tarifmæssig told og 3.284,47 kr. i morarenter. Selskabet henviste til to efterkontroller, som det daværende SKAT havde gennemført i 2013 og i 2015 på samme varesortiment, og selskabet anførte, at det efterfølgende havde tariferet efter de anvisninger, som de ved disse efterkontroller havde modtaget fra Toldstyrelsen. Selskabet var enig med Toldstyrelsen i ændringerne af tariferingen i otte af de efterkontrollerede toldangivelser, og disse angivelser er således ikke omfattet af nærværende klage.

Toldstyrelsens afgørelse

Toldstyrelsen ændrede selskabets tarifering af aluminiumsprodukter i 36 fortoldninger, og efteropkrævede herefter selskabet med 101.323,41 kr. i tarifmæssig told og 3.284,47 kr. i morarenter.

Som begrundelse er anført følgende:

”(...)

Toldstyrelsen vil i det nedenstående kommentere de bemærkninger, der har betydning for sagens endelige afgørelse.

Selskabers bemærkninger

”Derfor undre det mig meget, at jeres begrundelse direkte strider i mod den beslutning i tidligere har taget i både Skat og i Toldstyrelsen og derfor er jeg ikke enig med tariferingen af vores produkter på noget tidspunkt.”

Toldstyrelsen svar:

Der henvises til beslutninger der tidligere er taget i det daværende SKAT og det nuværende Toldstyrelse. Da der ikke er specifikt henvist til en konkret sag med journal nr., mener toldstyrelsen ikke at dette har relevans i denne sag.

Toldstyrelsen kan ud fra ovenstående bemærkninger konkludere, at selskabet ikke er enig i tarifering af produkterne omhandlet denne sag. Der er ikke angivet en konkret begrundelse af uenigheden. På dette grundlag har Toldstyrelsen ikke mulighed for at kommentere på uenigheden.

Toldstyrelsen er bekendt med et virtuelt møde, fra den 07. juli 2020 hvor selskabet er blevet vejledt om den generelle tarifering. Selskabet blev orienteret om, at det afgørende for tarifering er varernes karakteristika og objektive egenskaber. Det hører til en sjælden undtagelse, at en varer tariferes efter dens anvendelse.

Selskabers bemærkninger:

”Det kan godt være i anbefaler en BTO, men når i så udsteder en BTO, så påstår i, at denne kun er gældende for den virksomhed den bliver udstedet til dvs. vi kan ikke gøre brug af de BTO’er vores kunder for udstedet og omvendt. Dette er dog igen anderledes end den opfattelse andre EU lande har omkring BTO’er, så vi ser ingen grund til, at søge BTO’er i DK så længe i ikke er enige med de andre EU lande om, hvem der kan gøre brug af disse BTO’er. Vi har fået på skrift fra andre EU lande, at en BTO ikke kun er gyldig for et VAT/CVR nummer, men gælder alle der importere denne type af produkter, hvilket også er blevet bekræftet tidligere af Skat og Toldstyrelsen til os på skrift.”

Toldstyrelsen svar:

I Den juridiske vejledning punkt A.A.3.15.1 Bindende tariferingsoplysninger (BTO) er de nærmer regler beskrevet, og under afsnittet Bindende virkning står bl.a. følgende:

”Det fremgår af EUTK art. 33, stk. 2, at en BTO afgørelse kun er bindende hvad angår tarifering af en vare:

a) For toldmyndighederne overfor indehaveren af afgørelsen og kun for så vidt angår varer, for hvilke toldformaliteterne afsluttes efter den dato, fra hvilken afgørelsen har virkning.

b) For indehaveren af afgørelsen overfor toldmyndighederne fra den dato, hvor den pågældende modtager eller må antages at have modtaget meddelelsen om afgørelsen.

For at kunne anvende en BTO-afgørelse i forbindelse med en bestemt toldprocedure skal indehaveren af afgørelsen derfor kunne godtgøre, at de angivne varer på alle måder svarer til de i afgørelsen beskrevne varer.

Tredjemand kan derfor ikke støtte ret på en BTO, som er udstedt til en anden modtager, med mindre pågældende handler som repræsentant for modtageren af BTO'en. Se nærmere C-153/10 (Sony Supply Chain Solutions).”

Modtageren af en BTO-afgørelse er forpligtet til at tarifere varer omfattet af BTO'en i overensstemmelse med det afgivne svar.

[virksomhed1] A/S kan derfor kun støtte ret på egne BTO’er.

Selskabers bemærkninger:

”[person1] skriver i sit brev Jorunal nr. [sag1], at vores produkter skal tariferes ud fra, at vores produkter er ”dele til almindelig anvendelse” og det er korrekt, at vores produkter skal bruges med et ganske bestemt formål nemlig det, som kunden har designet og intet andet.”

Toldstyrelsen svar:

Ordet del, som anvendes i sætningen ”dele til almindelig anvendelse” defineret i bestemmelse 2 til afsnit XV, skal betragtes som et produkt, såfremt varerne forligger særskilt.

Det kan derfor ikke anses som en del til en varer og på baggrund af dette tariferes produkterne i deres respektive positioner.

Når man tariferer en vare, skal det gøres ud fra varens objektive egenskaber og karakteristika på indførelsestidspunktet. Så ud fra et tarifmæssigt synspunkt kan varer ikke udelukkende tariferes efter, hvad selskabet anvender produktet til. Der skal ses konkret på den pågældende vare, hvad denne består af og kan bruges til i almindelighed, når varen indføres over EU´s grænse.

Selskabers bemærkninger:

”Dele til trailer som angivet 8716903000 i henhold til afgørelse i 2013 (se indsatte tekst fra Skat’s officielle brev og afgørelse)

[...]495278

[...]5504645

[...]5755210

[...]5907451”

Toldstyrelsen svar:

Da der ikke er specifikt henvist til en konkret afgørelse i 2013 med journal nr., kan toldstyrelsen ikke kommentere på dette.

De ovennævnte fire fortoldninger, har toldstyrelsen modtaget dokumenter til. Ud fra disse dokumenter kan toldstyrelsen se, at produktet er aluminiumsprofil, der er udformet og forarbejdet med et eller flere hulrum, også benævnt hulprofiler.

Selskabet mener at dele til trailer skal tariferes under 8716 9030 00

Begrebet dele skal ifølge EU-Domstolens faste praksis, bl.a. i Domstolens dom i sag C-152/10 af 16. juni 2011 (Unomedical), præmis 29 forstås således:

”at begrebet ”del” forudsætter, at der findes en helhed, som ikke kan fungere uden delen [...]”

Da traileren kan fungere uden en side, anses varen ikke som en del til en trailer ifølge ovenstående dom.

Af bestemmelse 3 til afsnit XVII fremgår følgende:

”Som ”dele og tilbehør” betragtes i kap. 86-88 ikke dele og tilbehør af den art, som ikke udelukkende eller hovedsagelig anvendes til varer henhørende under disse kapitler [...]”

Da varen foreligger som en hulprofil af aluminium betragtes varen ikke som værende en del. Derfor mener Toldstyrelsen, at varerne ikke kan tariferes i varekode 8716 90 30 00.

Toldstyrelsen kan desuden henvise til selskabets egen BTO DK BTI [sag2], gældende fra den 15. september 2020 vedrørende produktet side til en trailer.

Konklusion

Relevante bemærkninger fra selskabet er vurderet og kommenteret.

Toldstyrelsen anser ikke bemærkningerne for at have betydning for, hvordan varerne endelig skal tariferes og har derfor ingen betydning for sagens udfald.

Toldstyrelsen skal endnu en gang præcisere at når man tariferer en vare, skal det gøres ud fra varens objektive egenskaber og karakteristika på indførelsestidspunktet. Så ud fra et tarifmæssigt synspunkt kan varer ikke udelukkende tariferes efter, hvad selskabet anvender produktet til. Der skal ses konkret på den pågældende vare, hvad denne består af og kan bruges til i almindelighed, når varen indføres over EU´s grænse. Det hører til en sjælden udtagelse, at en vare tariferes efter dens anvendelse.

Toldstyrelsen opretholder derfor de forslået varekoder i bilag 2-6 og den samlet efteropkrævning af told 101.323,41kr.

Da denne afgørelse traffes sener end meddelt i forslaget ændres morarenterne fra 3.203,69 kr. til 3.249,85 kr. vedlagt i bilag 7.

(...)”

Toldstyrelsen har den 22. juni 2021 udtalt følgende til klagen.

”(...)

Klager påstår:

Tilbage i år 2013 og 2015 blev vi i [virksomhed2] taget ud til kontrol af vores import til Danmark. I den forbindelse havde vi fysisk besøg af personer fra henholdsvis Skat og Toldstyrelsen, der i begge tilfælde kom til den konklusion, at vores import hovedsageligt fra Kina skulle tariferes efter anvendelses formål i henhold til daværende A TB 1 og 6 med den begrundelse, at produkternes hovedformål var kendt og der var dokumentation for, hvad produkterne skulle bruges til. Derfor har vi lige siden disse afgørelser tariferet alle produkter efter anvendelse, hvor der har været tale om kunde specifikke produkter, som kun importeres med et specifikt formål, der lige som i 2013 og i 2015 blev besluttet, at disse typer er produkter ikke kan bruges til andet formål.

Som det fremgår af det udklippede fra afgørelse af 2013, er det ikke korrekt, at det er oplyst, at alle [virksomhed1]s produkter skal tariferes efter anvendelse. Det fremgår netop af afgørelsen, at det kun er produkter, der er identificerbare til et bestemt produkt, der skal tariferes efter anvendelse.

Produkterne i klagesagen er ikke identificerbare til et bestemt produkt.”

Klagerens opfattelse

Klager har nedlagt påstand om, at der ikke er sket fejl i tariferingen af de importerede varer i 28 af de i alt 36 efterkontrollerede angivelser, og at det efteropkrævede beløb skal nedsættes i overensstemmelser hermed.

Som begrundelse herfor er anført følgende:

”(...)

Vi har i forbindelse med udtagelse til kontrol af produkter der kommer hjem fra Kina, gennemgået produkterne med Toldstyrelsen og henvist til tidligere kontroller, hvor Skat / Toldstyrelsen har været på besøg på vores adresse og efterfølgende fremsendt en rapport, som vi har taget til efterretning og indrettet os efter.

Nu har vi modtaget en afgørelse på sagen, som ikke kun tager udgangspunkt i den oprindelige kontrol, men griber ind i vores måde at tarifere vores produkter på, hvilket har utrolig stor betydning for os som virksomhed, at dette bliver gjort korrekt.

Tidligere har vi gennemgået diverse kontroller, hvor vi har oplevet mange forskellige tilgange til vores produkter og vi oplever ikke, at der er en entydig tilgang til tariferingen af vores produkter. Derfor vil vi gerne klage over den afgørelse, som vi har modtaget fra Toldstyrelsen og vil gerne fremlægge sagen, samt de punkter der bliver inddraget i deres afgørelse.

Det drejer sig derfor om følgende punkter:

• Afgørelsen sagsnr. [sag1]

• Forskelligheden i diverse afgørelser udtaget af Toldstyrelsen

• Tarifering af vores produkter

• Tilgangen til BTO

Desuden vil vi gerne inddrage tidligere afgørelser på kontroller, som er foretaget tilbage i 2013 og 2015, da begge disse ligger til grund for den tarifering, som vi har foretaget lige siden.

Vi er placeret i flere lande og får derfor input fra mange andre myndigheder, som ikke altid er enige med den tilgang Toldstyrelsen i Danmark har til vores sager, hvilket gør det samlede billede meget broget.

Tilbage i år 2013 og 2015 blev vi i [virksomhed2] taget ud til kontrol af vores import til Danmark. I den forbindelse havde vi fysisk besøg af personer fra henholdsvis Skat og Toldstyrelsen, der i begge tilfælde kom til den konklusion, at vores import hovedsageligt fra Kina skulle tariferes efter anvendelses formål i henhold til daværende ATB 1 og 6 med den begrundelse, at produkternes hovedformål var kendt og der var dokumentation for, hvad produkterne skulle bruges til. Derfor har vi lige siden disse afgørelser tariferet alle produkter efter anvendelse, hvor der har været tale om kunde specifikke produkter, som kun importeres med et specifikt formål, der lige som i 2013 og i 2015 blev besluttet, at disse typer er produkter ikke kan bruges til andet formål.

Derfor undre det os, at Toldstyrelsen ikke tager højde for dette i deres afgørelse, men slet ikke ønsker, at tage disse afgørelse med ind i deres konklusion. Vi har korrekt kun fremsendt uddrag fra de tidligere afgørelser, men der er ikke ønsket, at vi skulle fremsende begge rapporter. Vi var dog af den overbevisning, at begge afgørelser er tilgængelige for det personale, som har gennemgået den nuværende sag.

Når jeg gennemgår det materiale Toldstyrelsen har fremsendt, ser jeg gentagelser af samme produkter, som tidligere har været taget ud til kontrol, men de kommer frem til to forskellige konklusioner.

Her er det udsnit jeg fremsendte til Toldstyrelsen, som svar på deres forslag til ændringer, hvor de selv samme produkter bliver nævnt.

Her er eksempler på noget af det, som også står i de afgørelser, vi tidligere har modtaget:

Dele til trailer som angivet 8716903000 i henhold til afgørelse i 2013

[...]495278

[...]5504645

[...]5755210

[...]5907451

7615200000sanitet Her havde vi besøg af to personer fra tariferingscentret sidste år, hvor de så på flere af de fremsendte tilsvarende produkter, hvor de ikke var i tvivl om, at dette var til badeværelses dele og derfor skulle placeres under sanitet.

Tegningerne på produkterne har vi fremsendt til Toldstyrelsen og de viser også, at der ikke er tale om profiler, men produkter der er specielt udformet med specielle udskæringer og huller. Der er ikke her tale om profiler, som i selv definerede som ensartede profiler, hvor de var ensartede hele vejen igennem og derfor vil kunne skæres op til stykker i forskellige længer, men stadigvæk være ensartet. Her er beskrevet via tegninger tilsvarende produkter til dem Toldstyrelsen så på vores lager ved deres fysiske besøg, hvor der var specielle buede materialer med specielle udformninger og huller – svarende til dem der ikke tidligere har været tvivl omkring, at de skal bruges til sanitet / badeværelse etc. hvis der er brug for billeder af de produkter de skal bruges til er det noget vi skal tale med vores kunder om, da de skal give lov til, at vi deler disser færdige produkter med jer dette vil være muligt at spørge om på alle de produkter, som Toldstyrelsen har taget ud i denne kontrol.

Vi kan komme med mange flere eksempler på, at vi har efterlevet de anbefalinger, som vi fik i 2013 og 2015 og derfor vil vi gerne en gang for alle slå fast, at den import vi har fra Kina (primært) er tariferet efter anvendelsesformål, da det er de anbefalinger vi tidligere har modtaget og det giver rigtigt god mening for os, da vi er låst af kontrakter med kunderne, hvor kunderne har tegnet de emner de køber af os og vi kan ikke sælge produkterne til anden side eller importere dem med et andet formål.

På de fabrikker der producere vores produkter ligger der værktøj, som ikke kan bruges til andre en den specifikke kunde, så vores kunde har betalt mange penge for, at få lavet det stykker værktøj med det specifikke formål, at det emne vi laver til dem skal monteres i et specifik færdigprodukt og kan derfor ikke afvige fra dette.

(...)”

Repræsentanten har den 6. juli 2021 udtalt følgende til Toldstyrelsens udtalelse.

Heraf fremgår følgende:

”(...)

I brevet dateret 23. juni 2021 står der omkring tarifering, at det kun drejer sig om produkter der er identificerbare, hvilket er korrekt. Vi har mange standardprodukter, som der slet ikke er udtaget til kontrol i denne sammenhæng og de tariferes efter varer af aluminium. Det er kun et mindre område af kundespecifikke produkter, der tariferes efter anvendelses formål og det er de produkter i har taget ud til kontrol i denne sammenhæng. Der er flere af produkterne, som er de samme materialer med de samme anvendelsesformål som i 2013 og 2015, så hvis det har været identificerbare produkter i 2013 og 2015 til de daværende kontroller, så er de samme produkter jo også identificerbare i dag. Det er ikke sådan, at alle produkterne er nye produkter, men mange er dem der nævnes som ikke identificerbare produkter i dag (i den omtalte kontrol i afgørelse af 05- 05-2021) er de samme produkter der i 2013 og 2015 blev nævnt som identificerbare produkter, det er jo præcis derfor vi undre os over afgørelsen af 05-05-2021.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til Toldstyrelsens tarifering af aluminiumsprodukter i 28 af selskabets fortoldningsangivelser, der blev importeret i perioden 1. januar 2018 til 23. juni 2020.

Retsgrundlaget

Af Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 2013-10-09 om EU-toldkodeksen (EUTK) artikel 15, fremgår:

”Stk. 1. Enhver person, som er direkte eller indirekte involveret i opfyldelsen af toldformaliteter eller i toldkontrol, skal på toldmyndighedernes forlangende inden for en nærmere angivet tidsfrist stille alle nødvendige dokumenter og oplysninger til rådighed for disse myndigheder i en passende form og yde al den bistand, der er nødvendig for opfyldelsen af disse formaliteter eller for denne kontrol. 10

Stk. 2. En person, der indgiver en toldangivelse, en angivelse til midlertidig opbevaring, en summarisk indpassageangivelse, en summarisk udpassageangivelse, en reeksportangivelse eller en reeksport meddelelse til toldmyndighederne, eller indgiver en ansøgning om en bevilling eller en anden afgørelse, er ansvarlig for samtlige følgende:

a) rigtigheden og fuldstændigheden af oplysningerne i angivelsen, meddelelsen eller ansøgningen
b) ægtheden, rigtigheden og gyldigheden af alle dokumenter til støtte for angivelsen, meddelelsen eller ansøgningen
c) hvor det er relevant, overholdelsen af alle forpligtelser, der gælder i forbindelse med henførsel af varerne under den pågældende toldprocedure eller udførelsen af de tilladte transaktioner.

Første afsnit gælder også alle oplysninger i enhver anden form, som kræves af eller gives til toldmyndighederne.

Hvis det er en toldrepræsentant for den pågældende person, jf. artikel 18, der indgiver angivelsen, meddelelsen eller ansøgningen eller giver oplysningerne, er den pågældende toldrepræsentant også omfattet af de forpligtelser, der er anført i nærværende artikels første afsnit.”

Reglerne om tarifering af varer fremgår af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen (KN) og den fælles toldtarif med senere ændringer.

Ved tarifering tjener overskrifter til afsnit, kapitler og underkapitler i KN alene til orientering. Tariferingen skal ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser. Tariferingen af varer i underpositionerne inden for en position skal ske med hjemmel i underpositionsteksterne og de dertil hørende bestemmelser. Kun underpositioner på samme niveau er sammen- lignelige. Relevante afsnits- og kapitelbestemmelser finder anvendelse, medmindre andet følger af sammenhængen. Det fremgår af almindelig tariferingsbestemmelse 1 og 6 i KN.

Af EU-Domstolens faste praksis fremgår, at hensynet til retssikkerheden og myndighedernes kontrolmuligheder kræver, at det afgørende kriterium for varers tarifering i almindelighed skal søges i deres objektive karakteristika og kendetegn, således som disse fremgår af ordlyden af positionen i KN og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser, og at disse objektive karakteristika og kendetegn ved varerne skal kunne kontrolleres på tidspunktet for fortoldningen. Varens anvendelse kan udgøre et objektivt kriterium ved tariferingen, såfremt varen og dens bestemmelse hænger uløseligt sammen, og denne sammenhæng kan påvises ud fra varens objektive karakteristika og kendetegn.

Af afsnit XV i KN fremgår at uædle metaller og varer deraf tariferes hér.

Af bestemmelse 9 til KN-afsnit XV fremgår:

”Ved nedenstående betegnelser forstås i kapitel 74-76 og 78-81 følgende:

a) Stænger

valsede, strengpressede, trukne eller smedede produkter, ikke i oprullet stand, med et massivt ensartet tværsnit i hele længden, i form af cirkler, ovaler, rektangler (herunder kvadrater), ligesidede trekanter eller regelmæssige konvekse polygoner (herunder "fladtrykte cirkler" og "modificerede rektangler", hvor to modstående sider er konvekse cirkelbuer, og de to andre sider er lige, af samme længde og parallelle). Produkter med rektangulært (herunder kvadratisk), trekantet eller polygonalt tværsnit kan have afrundede kanter i hele deres længde. Tykkelsen af produkter med rektangulært tværsnit (herunder "modificerede rektangler") skal overstige en tiendedel af bredden. Som stænger betragtes, også støbte og sintrede produkter i samme former og dimensioner, som ud over afgratning og lignende simpel efterbehandling har undergået en yderligere bearbejdning efter fremstillingen, forudsat af de ikke derved har fået karakter af varer, der henhører under andre positioner.

Trådemner (wire-bars) og billets henhørende under kapitel 74 med affasede ender eller bearbejdet på anden måde udelukkende for at lette deres indsætning i maskiner med henblik på omdannelse til f.eks. valsetråd eller rør betragtes dog som ubearbejdet kobber henhørende under pos. 7403. Denne bestemmelse finder tilsvarende anvendelse på varer henhørende under kapitel 81.

b) Profiler

valsede, strengpressede, trukne, smedede eller formede produkter, også i oprullet stand, med et ensartet tværsnit i hele længden, og som ikke omfattes af nogen af definitionerne på stænger, tråd, plader, bånd, folie eller rør. Som profiler anses, også støbte og sintrede produkter i samme former, som ud over afgratning og lignende simpel efterbehandling har undergået en yderligere bearbejdning efter fremstillingen, forudsat at de ikke derved har fået karakter af varer, der henhører under andre positioner.

c) Tråd

valsede, strengpressede eller trukne produkter, i oprullet stand, med et massivt ensartet tværsnit i hele længden, i form af cirkler, ovaler, rektangler (herunder kvadrater), ligesidede trekanter eller regelmæssige konvekse polygoner (herunder ”fladtrykte cirkler” og ”modificerede rektangler”, hvor to modstående sider er konvekse cirkelbuer, og de to andre sider er lige, af samme længde og parallelle). Produkter med rektangulært (herunder kvadratisk), trekantet eller polygonalt tværsnit kan have afrundede kanter i hele deres længde. Tykkelsen af produkter med rektangulært tværsnit (herunder ”modificerede rektangler”) skal overstige en tiendedel af bredden.

d) Plader, bånd og folie

plane produkter (undtagen ubearbejdede produkter), også i oprullet stand, med et massivt rektangulært tværsnit (ikke kvadratisk), også med afrundede kanter (herunder ”modificerede rektangler”, hvor to modstående sider er konvekse cirkelbuer, og de to andre sider er lige, af samme længde og parallelle), af ensartet tykkelse, og som foreligger:

- i rektangulær (herunder kvadratisk) form og med en tykkelse, der ikke overstiger en tiendedel af bredden;

- i anden form end rektangulær eller kvadratisk, uanset størrelsen, forudsat at de ikke har karakter af varer, der henhører under andre positioner.

Positionerne for plader, bånd og folie omfatter bl.a. plader, bånd og folie med mønster (f.eks. riller, ribber, tern, dråber, knopper, romber), samt perforerede, bølgede, polerede eller overtrukne varer, forudsat af de ikke derved har fået karakter af varer, der henhører under andre positioner.

e) Rør

hule produkter, også i oprullet stand, med ensartet tværsnit i hele længden og med kun et enkelt lukket hulrum i form af cirkler, ovaler, rektangler (herunder kvadrater), ligesidede trekanter eller regelmæssige konvekse polygoner, og med vægge af ensartet tykkelse. Som rør betragtes ligeledes produkter med rektangulært, kvadratisk, ligesidet trekantet eller regelmæssigt konvekst polygonalt tværsnit, med afrundede kanter i hele længden, forudsat at det indre og det ydre tværsnit er koncentrisk og har samme form og samme placering. Rør med de ovennævnte tværsnit kan være polerede, overtrukne, bøjede, genvindskårne, gennemborede, indsnævrede, udvidede, koniske eller forsynet med flanger, kraver eller ringe.”

Af KN-kapitel 76 fremgår, at aluminium og varer deraf tariferes hér. Stænger og profiler af aluminium tariferes i KN-position 7604, plader og bånd af aluminium med tykkelse over 0,2 mm tariferes i KN-position 7606, og rør af aluminium tariferes i KN-position 7608.

Det følger af EU-Domstolens praksis, at selvom de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif ikke er bindende, indeholder disse vigtige bidrag til den ensartede fortolkning i EU af de forskellige toldpositioner.

Af de forklarende bemærkninger til KN-position 7608, rør af aluminium, fremgår:

”(...)

Positionen omfatter rør, uanset om de har gevindskårne ender, er forsynet med muffer, flanger, kraver, ringe m.v.

(...)”

Af KN-position 7610 fremgår, atkonstruktioner (undtagen præfabrikerede bygninger henhørende under pos. 9406) og dele til konstruktioner (f.eks. broer og brosektioner, tårne, gittermaster, tage og tagkonstruktioner, døre, vinduer og rammer dertil, samt dørtærskler, rækværker, søjler og piller), af aluminium; plader, stænger, profiler, rør og lign., af aluminium, forarbejdet til brug i konstruktioner tariferes hér.

Bord-, køkken- og andre husholdningsartikler og dele dertil, af aluminium; gryderensere, svampe, handsker og lignende varer til rensning eller polering, af aluminium; sanitetsartikler og dele dertil, af aluminium tariferes i KN-position 7615, og andre varer af aluminium tariferes i KN-position 7616.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

De 28 fortoldningsangivelser, der er påklaget, gennemgås i det følgende.

Ref. nr. [...]4952783, varepost 4, ref. nr. [...]5755210, varepost 2, ref. nr. [...]5907451, varepost 2 og ref.nr. [...]6542537, varepost 1.

Varerne fremstod på fortoldningstidspunktet som færdige længder af aluminium, der var massive i midten og med hulrum på hver side af den massive del. Landsskatteretten finder, at varerne omfattet af disse angivelser på fortoldningstidspunktet forelå med de objektive kendetegn og karakteristika af hule profiler af aluminium, henhørende under KN-position 7604, jf. bestemmelse 9 b) til KN-afsnit XV. At profilerne anvendes til siderne i en trailer, kan ikke føre til andet resultat, idet en vares anvendelse kun kan udgøre et objektivt kriterium ved tariferingen, såfremt varen og dens bestemmelse hænger uløseligt sammen, og denne sammenhæng kan påvises ud fra varens objektive karakteristika og kendetegn, jf. Domstolens afgørelse i C-268/18, Onlineshop, præmis 29. Det var herefter med rette, at Toldstyrelsen havde tariferet varerne i KN-position 7604210090 som hule profiler af aluminium.

Ref. nr. [...]5504645, varepost 1

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som rektangulære hule produkter af aluminium i hele længder, som kunne tilskæres efter behov, og med udskårne ovale huller i hele længden. Retten finder, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika af hule profiler af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen anvendtes som gitterhjørne til skuffer, kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at Toldstyrelsen tariferede varen i KN-position 7604210090 som hule profiler af aluminium, andre varer.

Ref. nr. [...]6408440, varepost 3 og ref. nr. [...]6471641, varepost 2,

Varerne fremstod på fortoldningstidspunktet som u-formede profiler af aluminium, og retten finder herefter, at varerne i disse angivelser havde de objektive kendetegn og karakteristika af profiler af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At profilerne anvendtes til ophængning af forskellige komponenter inde i en air conditioner, kan ikke føre til andet resultat.

Varerne fremstod som åbne u-formede profiler, og retten anser således ikke varen for at være en hul profil, henhørende under KN-position 7604210090, som angivet af Toldstyrelsen i ref. nr. [...]6408440, varepost 3. Retten ænder Toldstyrelsens tarifering i denne angivelse til KN-position 7604299090 under positionsteksten profiler af aluminium, andre varer, i andre tilfælde. Retten stadfæster Toldstyrelsens tarifering i reference nummer [...]6471641, varepost 2, under KN-position 7604299090 som andre varer af aluminium, profiler, i andre tilfælde.

Ref. nr. [...]6471641, varepost 4

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som færdige længder af aluminium med tværsnit som en cirkel og med rillet mønster i hele længden. Retten finder herefter, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika af rør af aluminium, henhørende under KN-position 7608, jf. bestemmelse 9 e) til KN-afsnit XV. At varen anvendes til koblingsstationer, kan ikke føre til andet resultat. Det var således med rette, at Toldstyrelsen tariferede varen under KN-position 7608208990 som rør af aluminium, i andre tilfælde.

Ref. nr. [...]6651841, varepost 1

Varene fremstod på fortoldningstidspunktet som formede, hule profiler af aluminium i færdige længder, og retten finder herefter, at varerne havde de objektive kendetegn og karakteristika af profiler af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varerne anvendtes til udvendige vinduesmarkiser, kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at Toldstyrelsen tariferede varen under KN-position 7604210090 som hule profiler af aluminium, andre varer.

Ref. nr. [...]6652446,varepost 1

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som lange adskilte hule profiler af aluminium, og retten finder herefter, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika af hule profiler af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen anvendes til samling af en udvendig markise, kan ikke føre til andet resultat. Retten stadfæster Toldstyrelsens tarifering af varen i KN-position 7604210090 som hule profiler af aluminium, andre varer.

Ref. nr. [...]6536491, varepost 2

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som en massiv skinne af aluminium, og retten finder herefter, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika som en anden vare af aluminium, henhørende under KN-position 7616. At varen anvendes til montering af en handikapstol på en badeværelsesvæg, kan ikke føre til andet resultat. Da varen fremstår som en massiv skinne af aluminium, kan den ikke tariferes som en hul profil i KN-position 7604210090 som angivet af Toldstyrelsen. Retten finder, at varen er bedst beskrevet under KN-position 7616999099 som andre varer af aluminium, og retten ændrer således Toldstyrelsens tarifering.

Ref. nr. [...]4048707,varepost 1

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som et hængsel af aluminium, og retten finder herefter, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika af andre varer af aluminium, henhørende under KN-position 7616. At varen anvendes som løftehængsel til sanitetsprodukter, kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at toldstyrelsen tariferede varen i KN-position 7616999099 som andre varer af aluminium.

Ref. nr. [...]5586289, varepost 2

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som lange, bearbejdede, ovale produkter af aluminium med ensartet tværsnit i hele længden og hult i midten. Retten finder herefter, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika af hule profiler af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen, efter det oplyste, anvendtes til tagbagagebærere til biler, kan ikke føre til andet resultat.

Retten ændrer Toldstyrelsens tarifering af varen i KN-position 7604299090 som stænger af aluminium til KN-position 7604210090 under positionsteksten hule profiler; andre varer.

Ref. nr. [...]6121099, varepost 3

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som en u-formet skinne af aluminium, og retten finder herefter, at varen forelå med de objektive kendetegn og karakteristika af en profil af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen anvendtes som skinne til en badestol, kan ikke føre til andet resultat. Retten stadfæster Toldstyrelsens tarifering af varen i KN-position 7604299090 som andre varer af aluminium, profiler, i andre tilfælde.

Ref. nr. [...]6213470, varepost 1

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som en skinne af aluminium, der var udformet og forarbejdet i vinkler. Retten finder herefter, at varen fremstod med de objektive kendetegn og karakteristika af en profil af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen anvendtes til døre og vinduer kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at Toldstyrelsen tariferede varen i KN-position 7604299090 som andre varer af aluminium, profiler, i andre tilfælde.

Ref. nr. [...]6318271, varepost 1

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som en skinne af aluminium med udskårede huller, og retten finder hermed, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika af en profil af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen anvendtes som skinne til en skydedør kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at Toldstyrelsens tariferede varen i KN-position 7604299090 som andre varer af aluminium, profiler, i andre tilfælde.

Ref. nr. [...]6503860, varepost 3

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som et formet produkt af aluminium, og retten finder herefter, at varen forelå med de objektive kendetegn og karakteristika af en profil af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen anvendtes til et handikaptoilet, kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at Toldstyrelsens tariferede varen i KN-position 7604299090 som andre varer af aluminium, profiler, i andre tilfælde.

Ref. nr. [...]6680363, varepost 1

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som et formet produkt af aluminium, og retten finder herefter, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika af en profil af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen anvendtes som en understøttende profil til bunden af garderobeskabe, kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at Toldstyrelsen tariferede varen i KN-position 7604299090 som andre varer af aluminium, profiler, i andre tilfælde

Ref. nr. [...]5763293, varepost 2, Ref. nr. [...]593792, varepost 1

Varerne fremstod på fortoldningstidspunktet som produkter af aluminium med ensartet tværsnit i hele længden og med kun et enkelt lukket hulrum i oval form. Retten finder, at varerne forelå med de objektive kendetegn og karakteristika af rør af aluminium, henhørende under KN-position 7608. Retten stadfæster Toldstyrelsens tarifering i KN-position 7608208990 som rør af aluminium, i andre tilfælde.

Ref.nr. [...]4023146, varepost 1

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som et rørformet produkt af aluminium med et tværsnit som en cirkel og med et påsat beslag. Retten finder herefter, at varen på fortoldningstidspunktet forelå med de objektive kendetegn og karakteristika af et rør af aluminium, henhørende under KN-position 7608, jf. bestemmelse 9 e) til KN-afsnit XV samt de forklarende bemærkninger til KN-position 7608. At varen anvendtes til et toiletbræt, kan ikke føre til andet resultat.

Retten ændrer Toldstyrelsens tarifering i KN-position 7616999099 som andre varer af aluminium til KN-position 7608208990 under overskriften rør af aluminium, i andre tilfælde.

Ref. nr. [...]5513367, varepost 2, Ref. nr. [...]5572061, varepost 3, r ef. nr. [...]6323790, varepost nr. 1, ref. nr. [...]6471936, varepost 2, ref. nr. [...]6651841,

varepost 2.

Varerne fremstod på fortoldningstidspunktet som små formede produkter af aluminium med uensartede tværsnit i længden. Retten finder herefter, at varerne forelå med de objektive kendetegn karakteristika af andre varer af aluminium, henhørende under KN-position 7616. At varerne i ref. nr. [...]5513367 og ref. nr. [...]5572061 anvendtes til bremserne i en bil, og varerne i ref. nr. [...]6323790, ref. nr. [...]6471936 og ref. nr. [...]6651841 anvendtes til sanitet, kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at Toldstyrelsens tariferede varerne i KN-position 7616999090 som andre varer af aluminium.

Ref. nr. [...]7213603, varepost 4

Varen fremstod på fortoldningstidspunktet som et formet produkt af aluminium med et ensartet tværsnit i hele længden, let bøjet og hul indeni. Retten finder herefter, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika af en hul profil af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen anvendtes som armlæn til et toilet, kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at Toldstyrelsen tariferede varen i KN-position 7604210090 under positionsteksten hule profiler; andre varer.

Ref. nr. [...]6554102, varepost 2

Varen forelå på fortoldningstidspunktet som en aflang, rektangulær, hul profil af aluminium.Retten finder herefter, at varen havde de objektive kendetegn og karakteristika af en hul profil af aluminium, henhørende under KN-position 7604. At varen anvendtes i hæve-sænkeborde kan ikke føre til andet resultat. Retten finder, at det var med rette, at Toldstyrelsen tariferede varen i KN-position 7604210090 under positionsteksten hule profiler; andre varer.

Selskabet har henvist til to kontroller udført i henholdsvis 2013 og 2015 af det daværende SKAT. Efterkontrollerne omfattede, efter det af selskabet oplyste, samme varesortiment som i nærværende sag, og selskabet har anført, at de siden har fulgt de anvisninger om tarifering, som SKAT gav selskabet i forbindelse med disse kontroller.

Enhver person, der indgiver en toldangivelse, er ansvarlig for rigtigheden og fuldstændigheden af oplysningerne i toldangivelsen; dette fremgår af EUTK artikel 15, stk. 2. Herefter var det selskabets ansvar, at tariferingen af de importerede varer til enhver tid var opdateret og i overensstemmelse med den på importtidspunkterne gældende kombinerede nomenklatur.

Landsskatteretten stadfæster Toldstyrelsens tarifering i følgende angivelser med referencenummer:

[...]4952783, varepost 4,

[...]5755210, varepost 2,

[...]5907451, varepost 2,

[...]6542537, varepost 1,

[...]5504645, varepost 1,

[...]6471641, varepost 2 og 4,

[...]6651841, varepost 1,

[...]6652446, varepost 1,

[...]4048707, varepost 1,

[...]6121099, varepost 3,

[...]6213470, varepost 1,

[...]6318271, varepost 1,

[...]6503860, varepost 3,

[...]6680363, varepost 1,

[...]5763293, varepost 2,

[...]5913792, varepost 1,

[...]5513367, varepost 2,

[...]5572061, varepost 3,

[...]6323790, varepost 1,

[...]6471936, varepost 2,

[...]6651841, varepost 2,

[...]7213603, varepost 4,

[...]6554102, varepost 2.

Landsskatteretten ændrer Toldstyrelsens tarifering i følgende angivelser:

Referencenummer [...]6408440, varepost 3. Toldstyrelsens tarifering i KN-position 7604210090 ændres til KN-position 7604299090.

Referencenummer [...]6536491, varepost 2. Toldstyrelsens tarifering i KN-position 7604210090 ændres til KN-position 7616999099.

Referencenummer [...]5586289, varepost 2. Toldstyrelsens tarifering i KN-position 7604299090 ændres til KN-position 7604210090.

Referencenummer [...]4023146, varepost 1, Toldstyrelsens tarifering i KN-position 7616999099 ændres til KN-position 7608208990.

Det overlades til Toldstyrelsen at beregne told og renter som følge af den ændrede tarifering, jf. § 12, stk. 5, i Landsskatterettens forretningsorden, bekendtgørelse nr. 2373 af 10. december 2021.