Kendelse af 21-03-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-04-2024
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for selskabets udgifter for perioden fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2020, da Skattestyrelsen har anset, at selskabet ikke har drevet økonomisk virksomhed, jf. momslovens §§ 3 og 4, samt tillige har anset, at selskabet ikke har opfyldt betingelserne for frivillig momsregistrering af erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom, jf. momslovens § 51.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse.
[virksomhed1] A/S (herefter benævnt selskabet) er stiftet den 1. marts 1989 og er ifølge Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) registreret med branchekoden 682040 ”Udlejning af erhvervsejendomme” og med bibranchekoden 021000 ”Dyrkning af træer og andre skovbrugsaktiviteter”, og selskabets formål er ejendomsbesiddelse og udlejning heraf. Selskabets ejer har siden den 10. august 2010 været [person1].
Ifølge CVR har selskabet siden den 14. juni 2010 været 100 % ejer af datterselskabet [virksomhed2] ApS (herefter benævnt [virksomhed2]) med CVR-nr. [...1]. er stiftet den 14. juni 2010 med branchekoden ”Dyrkning af andre flerårige afgrøder.” [virksomhed2]’s formål er hovedsageligt juletræsproduktion.
Selskabet har siden den 1. januar 2012 været frivilligt registreret for moms ved erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom. Registreringen vedrører selskabets ejendomme beliggende [adresse1], [by1], [adresse2], [by1], og [adresse3], [by2]. Ejendommene omfatter bl.a. et areal på 287 hektar.
Skattestyrelsen har udtaget selskabet til momskontrol for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020, da selskabet har angivet salgsmoms med 0 kr. og købsmoms med 50.127 kr.
Selskabet har indgået en mundtlig lejeaftale med [virksomhed2] om, at [virksomhed2] kan anvende de 287 hektar til juletræsproduktion. I april måned 2021 har selskabet oplyst til Skattestyrelsen, at [virksomhed2] ikke siden 2011 har haft nævneværdig omsætning, og at [virksomhed2] i årene 2012-2015 har afholdt store udgifter til rydning og beplantning af de 287 hektar. En udgift, som selskabet ikke blev belastet af. Selskabet har endvidere oplyst, at [virksomhed2] endnu ikke har betalt for jordleje, og at selskabet og [virksomhed2] har indgået en mundtlig aftale om, at [virksomhed2] ikke skal betale for jordleje, førend [virksomhed2] har opnået en rentabel drift ved juletræssalg. Der foreligger ikke oplysninger om, hvilken leje [virksomhed2] skal betale, når driften bliver rentabel.
Skattestyrelsen har anset, at den foretagne udlejning ikke kan anses for erhvervsmæssig.
Selskabet har fremlagt dokumentation for udgifter til advokat- og revisorbistand, som er afholdt af selskabet. Advokatbistanden vedrører to vejsager angående opretholdelse af vejret.
Selskabet har angivet købsmoms med 14.830 kr. for afgiftsperioderne i 2018, 21.352 kr. for afgiftsperioderne i 2019 og 13.945 kr. for afgiftsperioderne i 2020, svarende til samlet set 50.127 kr. Skattestyrelsen har ændret selskabets købsmoms til 0 kr.
Selskabet har ikke angivet salgsmoms i perioden fra 1. januar 2012 og frem til 31. december 2020.
Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for selskabets købsmoms på 50.127 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”1.4. SkattestyreIsens bemærkninger og begrundelse
Selskabet er frivillig momsregistret for "Udlejning af erhvervsejendomme" og for "Dyrkning af træer og andre skovbrugsaktiviteter".
Der er omfattet 287 HA af den frivillige momsregistrering
For at en virksomheden kan blive frivillig momsregisteret efter momslovens § 51 skal der være tale om erhvervsmæssig udlejning.
Skattestyrelsen anser ikke at selskabet opfylder kravene for den frivillige momsregistrering og tilsidesætter derfor dens indhold, hvilket kan begrundes med følgende:
• | Der er ikke nogen lejekontrakt, men i stedet har selskabet mundtlig aftalt med sin datterselskab, som har samme ejerkreds at jorden stilles gratis til rådighed indtil datterselskabet opnår indtægter fra salg af træerne på jorden, som ejes af datterselskabet. |
• | Der er ikke angivet salgsmoms i hele perioden 01.01.2012-31.12.2020, hvor den frivillig momsregistrering har eksisteret. |
• | Kravene om udlejning til markedsleje er ikke opfyldt |
• | Der er tale om interesseforbundne partere, hvilket skærper bevisbyrden efter momslovens § 29. Se også SKM2005.228 ØLR |
Selskabet anses ikke at opfylde kravene til den frivillige momsregistrering efter momslovens § 51.
Desuden har selskabet ikke overholdt forpligtigelsen til at meddele ændret anvendelse efter momsbekendtgørelsen § 51-52, hvor der står følgende:
§ 51
Er der givet tilladelse til frivillig registrering for udlejning af fast ejendom, kan udlejeren til den indgående afgift medregne afgiften af indkøb, der vedrører opførelse, ombygning, modernisering, reparation, vedligeholdelse, drift og administration af den faste ejendom efter momslovens almindelige regler.Stk. 2. Ved påbegyndelsen af et byggeri, der er bestemt til udlejning, er det en betingelse for at kunne anvende fradragsretten under opførelsen m.v., at Skatteforvaltningen godkender en af udlejeren (bygherren) afgivet erklæring om, i hvilket omfang ejendommens lejemål forventes omfattet af registreringen .Stk. 3. Senest 6 måneder efter, at byggeriet er klar til ibrugtagning, skal der på grundlag af en redegørelse for byggeriets anvendelse foretages en eventuel berigtigelse af det afgiftsbeløb, som udlejeren har medregnet til den indgående afgift under opførelsen m.v.
§ 52
Ændres omfanget af den frivillige registrering, fordi lejemålet ikke længere udlejes eller forsøges udlejet til erhvervsmæssigt formål, skal der foretages regulering af indgående afgift efter reglerne i momslovens kapitel 9.Stk. 2. En frivilligt registreret udlejningsvirksomhed har pligt til at meddele Skatteforvaltningen de ændringer i omfanget af udlejningen, som medfører regulering af afgift.
Virksomheden anses ikke for at drive økonomisk virksomhed efter momslovens § 3 og 4. Udlejning af fast ejendom er momsfri efter momslovens § 13 stk. 1 nr. 8 og kravene til den frivillige momsregistrering anses ikke for opfyldt efter momslovens § 51.
En betingelse for at opnå momsfradrag efter momslovens § 37 er at udgifterne kan henføres til momspligtige aktiviteter. Dette anses ikke for tilfældet her, hvorfor der ikke godkendes fradrag for købsmoms med følgende:
(...)
Der godkendes ikke købsmoms med i alt 50.127 kr. for perioden 01.01.2018-31.12.2020
De indsendte bemærkninger til Skattestyrelsens forslag som er indsendt den 14.04.2021 medfører ikke ændringer, hvorfor Skattestyrelsens afgørelse bliver i overensstemmelse med forslaget.
Hertil kan tilføjes at aktiviteterne er omfattet af momsfritagelsen for udlejning af jord. At der har været ekstraudgifter i 2012-2015 ændrer ikke herved.
Jorden har været udlejet og der har ikke været momspligtige aktiviteter. Betingelserne for frivillig momsregistrering har ikke været opfyldt i perioden, da der ikke har været tale om erhvervsmæssig udlejning. Lejeforholdet kan nærmere karakteriseres som et låneforhold mellem selskabet og datterselskabet [virksomhed2] ApS, idet der ikke er faktureret for jordlejen.
Når aktiviteterne er momsfri udlejning betyder det også, at der ikke er momsfradrag efter momslovens § 37 for udgifter til vejsager.
I anser ikke interessefællesskabet for at have betydning. Skattestyrelsen vil dog pointere, at når der sker leverancer til priser lavere end indkøbs- eller fremstillingsprisen skal afgiftsgrund laget fastsættes efter momslovens § 28 stk. 3 (normalværdien)
I dette tilfælde fortæller I, at der har været etablering af ny kultur i 2012-2015 og at denne udgift er afholdt af datterselskabet [virksomhed2] ApS. Derimod fik de lejefrihed i perioden til positiv omdrift. Skattestyrelsen anser ikke dette indgået på normale vilkår og anses ikke at opfylde betingelserne for erhvervsmæssig udlejning, hvorfor betingelserne for den frivillige momsregistrering ikke har været opfyldt. Jorden er udlejet af [virksomhed1] til [virksomhed2] APS uden vederlag i perioden 2012-2020. Træerne på jorden ejes af [virksomhed2] APS, hvorfor også etablering af kulturne hører til denne drift.”
Skattestyrelsen har endvidere anført følgende i forbindelse med selskabets klage:
”Skattestyrelsen fastholder argumenterne i afgørelse af 16. april 2021, og mener fortsat at betingelserne for at være frivillig registeret ikke er opfyldt og at der er tale om momsfrie aktiviteter, og fradrag for købsmoms ikke kan godkendes.
Det er fremført i klagen at [virksomhed1] A/S har været tvunget til at forsvare sin adgangsret og deltage i rettergang både ved by og landsret.
Desuden fremgår det af klagesagen at Skattestyrelsen ikke har taget hensyn til aftalen om at driftsselskabet har afholdt udgifter og at jorden stilles gratis til rådighed.
Skattestyrelsen mener, at der er taget stilling hertil, og Skattestyrelsen mener ikke at det medfører retten til momsfradrag, når virksomheden udelukkende har momsfrie aktiviteter, da kravene til den frivillige momsregistrering ikke er opfyldt. Jorden har været udlejet og der har ikke været momspligtige aktiviteter. Betingelserne for frivillig momsregistrering har ikke været opfyldt i perioden, da der ikke har været tale om erhvervsmæssig udlejning. Lejeforholdet kan nærmere karakteriseres som et låneforhold mellem selskabet og datterselskabet [virksomhed2] ApS, idet der ikke er faktureret for jordlejen. Når aktiviteterne er momsfri udlejning betyder det også, at der ikke er momsfradrag efter momslovens § 37 for udgifter til vejsager.
Desuden er der forskel mellem dokumenterede bilag og indberettet moms.
Skattestyrelsen fastholder argumenterne i afgørelsen af 16.4.2021.”
Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets momstilsvar skal ændres til 0 kr., således at der godkendes fradrag for købsmoms med 50.127 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.
Repræsentanten har til støtte for påstanden anført følgende:
”Ved sagens begyndelse var Skats påstand at der ikke var fundet frivillig registrering sted. Man kunne selv have indhentet disse oplysninger. Vi fremlagde dokumentation der påviste at frivillig registrering var foretaget 01.01.2012 - se bilag 1.
Der har i perioden til 2017, sagens begyndelse, været begrænset momsaktivitet hovedsageligt revisorhonorar ca. 3.500 kr./år i momsfradrag.
Beklageligvis sker der det at den gamle hovedejendom løbenummer 3 [...], bilag 1. overgår til nye ejere i frit salg. De hævder at der ikke er vejret til stykket.
[virksomhed1] A/S er derfor tvunget til at forsvare sin adgangsret og deltage i rettergang både ved by og landsret, hvor sagen efter 3 år vindes.
[virksomhed1] A/S har været nød til at forsvare sig i sagen, da fremtidig drift ellers ville være kraftig hæmmet og ikke mindst være forbundet med særdeles øgede omkostninger der ville have påvirket afvikling/udleje fremadrettet.
Det er som tidligere anført, at der ikke er opkrævet leje, men parterne imellem har mundtlig aftalt at driftsselskabet, [virksomhed2] ApS, skulle afholde alle udgifter til rydning, knusning, rodfræsning samt nyetablering af kultur, se bilag 2. Det har i sagens natur været ganske bekoste ligt. Skat tager ikke hensyn hertil i deres fremstilling.:: Jorden stilles gratis til rådighed:: Bilag 3, som vi mener er en ensidig og ukorrekt fremstilling. Hvorfor man har været enige om at leje først skulle finde sted ved rentabel drift.
Der er ikke unddraget noget moms provenuet til skat. Kun en forenklet administration. I øvrigt har begge selskaber været sambeskattet siden 2012. [virksomhed2] ApS er et 100 % ejet datterselskab af [virksomhed1] A/S. Moms fakturering mellem selskaberne er af kunden at betragte som neutral.
Som fremført, bilag 4, er 79 % af nægtet moms fradrag vedr. advokat omkostninger. Hvor [virksomhed1] A/S har været tvunget til at forsvare sin adkomst og ejendomsret.”
Selskabets repræsentant har endvidere anført følgende:
”Som tidligere fremført, vil der blive betalt leje ved positiv drift. I sagens natur er der en lang vækstperiode ved produktion af juletræer på 10 år. Dette forbundet med ugunstige markedsforhold, stort udbud samt lave priser, har medført en forskydning i forhold til lejebetalingen ved rentabel drift.
Vi ser nu hen mod bedring i markedsforholdene og forventer omsætning fremadrettet.
Konstruktionen er udelukkende for at forenkle administrationen.
[virksomhed2] ApS er et 100 % ejet driftsselskab af [virksomhed1]. Der finder ingen omgåelse sted.
[virksomhed1] har været tvunget til at forsvare sine adkomstforhold (retssager som har medført betydelige advokatudgifter). Uden dette var drift på sigt umuliggjort.
Der er foretaget frivillig registrering den 01.01.2012. Stort set kun fradrag af revisor omkostninger og til retssager. Det skal bemærkes at 1 rate af advokatomkostninger ikke er anfægtet af skat.”
Der har været afholdt møde mellem selskabets ejer, selskabet repræsentant og Skatteankestyrelsens sagsbehandler. Repræsentanten henviste til det i klagen anførte, og selskabets ejer fremførte, at han ikke synes, at Skattestyrelsen ved deres afgørelse i tilstrækkelig grad har taget hensyn til det oplyste, herunder årsagen til, at selskabet har valgt ikke at opkræve husleje.
Retsmøde
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har bemærket følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
”Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse af den 12. juni 2023, der i overensstemmelse med den påklagede afgørelse finder, at klager ikke kan anses for at drive økonomisk virksomhed jf. momslovens § 4 jf. § 3.
Herudover er Skattestyrelsen enig med Skatteankestyrelsens indstilling i, at betingelserne for frivillig momsregistrering efter momslovens § 51 ikke har været op fyldt i perioden, da der ikke har været tale om erhvervsmæssig udlejning. Udlejning af fast ejendom, der ikke er omfattet af en frivillig registrering for erhvervsmæssig udlejning efter § 51, er momsfritaget jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Der er således ikke grundlag for at indrømme fradrag for købsmoms for udgifter i relation hertil.
Der henvises til de nærmere begrundelser som anført i den påklagede afgørelse af den 16. april 2021, samt i Skattestyrelsens udtalelse af den 19. juli 2021.”
Indlæg ved retsmøde
Selskabets ejer og selskabets repræsentant fastholdt påstanden om, at selskabet opfylder betingelserne for at opnå det angivne fradrag for købsmoms, og gennemgik anbringenderne i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Selskabets ejer anførte yderligere, at de jordtilliggender, som selskabet ejer, og som er lejet ud til [virksomhed2], blev overtaget af [virksomhed2] i afdreven tilstand, hvorfor [virksomhed2] skulle starte forfra med rydning, klargøring og plantning af nye træer. Selskabets ejer oplyste, at [virksomhed2] indtil nu alene har haft en mindre indtægt ved salg af flis fra juletræer, som ikke var blevet solgt.
Skattestyrelsen indstillede til, at den påklagede afgørelse stadfæstes og redegjorde for sine anbringender i henhold til tidligere udtalelser.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har fundet, at selskabet ikke har opfyldt betingelserne for den frivillige momsregistrering, jf. momslovens § 51, og herefter ikke har godkendt fradrag for købsmoms på i alt 50.127 kr. for selskabets udgifter for perioden fra 1. januar 2018 til 31. december 2020.
Retsgrundlaget
Af momslovens § 3, stk. 1, fremgår følgende:
”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”
Af momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1, fremgår følgende:
”Stk. 1. Ved ”afgiftspligtig person” forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.
Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.”
Ifølge momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., betales der afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.
Af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8 (uddrag), fremgår der, at følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
”Udlejning og bortforpagtning af fast ejendom, herunder levering af gas, vand, elektricitet og varme som led i udlejningen eller bortforpagtningen...”
Følgende fremgår af momslovens § 37, stk. 1:
”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6. (...).”
Af momslovens § 51, stk. 1 (uddrag), fremgår endvidere følgende:
”Told- og skatteforvaltningen kan give tilladelse til frivillig registrering af erhvervsmæssig udlejning, herunder bortforpagtning, af fast ejendom eller dele heraf. Kun lokaler, der udlejes eller forsøges udlejet, omfattes af den frivillige registrering. Den frivillige registrering kan ikke omfatte udlejning til boligformål...”.
Af Forslag til Lov om merværdiafgift (LFF nr. 124 af 8. december 1993) fremgår følgende bemærkninger
til momslovens § 51:
”Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at udlejning, bortforpagtning og salg af fast ejendom er fritaget for afgift efter forslagets § 13.
Efter stk. 1 kan de statslige told- og skattemyndigheder imidlertid give tilladelse til frivillig registrering for erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom. Det præciseres i forhold til de gældende regler, at registreringen omfatter alle de lejemål, som udlejes eller forsøges udlejet til erhvervsmæssige formål. Det skal ses i sammenhæng med forslagets § 44, hvorefter reguleringsperioden på 10 år ved fast ejendom regnes fra ibrugtagningstidspunktet, dvs. tidspunktet for første udlejning. Der kan ikke gives tilladelse til frivillig registrering for udlejning til boligformål. Den frivillige registrering kan heller ikke omfatte allerede indgåede erhvervslejemål, medmindre lejeren erklærer sig indforstået hermed.
Der kan også gives tilladelse til frivillig registrering for køb og opførelse af fast ejendom m.v., når det sker med henblik på efterfølgende salg til en registreret virksomhed. Der kan ikke i øvrigt gives tilladelse til frivillig registrering.
Den frivillige registrering medfører, at virksomheden kan fradrage afgiften af udgifter til opførelsen af den faste ejendom efter reglerne i forslagets kapitel 9.
Efter stk. 2 skal den frivillige registrering for udlejning af fast ejendom omfatte en periode på mindst 2 kalenderår. 2-års perioden regnes fra tidspunktet for første udlejnings påbegyndelse.
Bestemmelsen svarer til den gældende lovs § 6, men er udvidet med regler, som i dag er fastsat i bekendtgørelse nr. 358 af 23. juli 1985 om frivillig registrering efter merværdiafgiftsloven for udlejning, bortforpagtning og salg af fast ejendom.
I stk. 3 bemyndiges skatteministeren til at fastsætte nærmere regler for meddelelse af tilladelse til frivillig registrering. Det er hensigten at fastsætte regler svarende til de regler, der i dag findes i ovennævnte bekendtgørelse.”
Momslovens § 51 har baggrund i momssystemdirektivets artikel 137, hvoraf der bl.a. fremgår følgende:
”1. Medlemsstaterne kan indrømme afgiftspligtige personer ret til at vælge at betale afgift for følgende transaktioner:
(...)
d) bortforpagtning og udlejning af fast ejendom.
2. Medlemsstaterne fastsætter de nærmere bestemmelser for udøvelse af den i stk. 1 fastsatte valgmulighed.
(...)"
Skattemyndighederne kan efter momslovens § 51, stk. 1, give tilladelse til momsregistrering af erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom. Der er således tale om en bestemmelse af bevillingsmæssig karakter. Medlemsstaterne har efter momssystemdirektivet og EU-Domstolens faste praksis et vidt skøn til at fastsætte betingelserne for meddelelse af tilladelse til frivillig momsregistrering af udlejning af fast ejendom.
Momslovens § 51 og bestemmelsens forarbejder definerer ikke nærmere, hvad der forstås ved begrebet ”erhvervsmæssig udlejning”. Begrebet er derimod fastlagt i administrativ praksis. I henhold hertil skal der ved vurderingen af, hvorvidt udlejningen er erhvervsmæssig, lægges vægt på, om lejen er fastsat ud fra markedsmæssige vilkår, om virksomheden påtager sig en økonomisk risiko, samt om udlejningen sker for at opnå en vedvarende indtægt.
EU-Domstolen har i sag C-230/94 (Renate Enkler) udtalt, at udlejning af et materielt gode skal anses for økonomisk virksomhed, som omhandlet i sjette direktivs artikel 4, stk. 2, når udlejningen iværksættes med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.
Landsskatterettens bemærkninger
Selskabets udlejning af de 287 hektar på selskabets ejendomme udgør som udgangspunkt økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, men selskabet driver ikke momspligtig virksomhed, da udlejning af jord er momsfritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Selskabet er derfor som udgangspunkt ikke berettiget til fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37, stk. 1.
Selskabet har valgt at lade sig frivilligt registrere for moms af erhvervsmæssig udlejning med virkning fra den 1. januar 2012 og har herefter angivet fradrag for købsmoms.
Selskabet har indgået en mundtlig aftale med sit datterselskab [virksomhed2] om, at [virksomhed2] har adgang til at anvende de 287 hektar til juletræsdrift. Selskabet har oplyst, at [virksomhed2] har afholdt store udgifter til rydning og beplantning af arealerne, og at [virksomhed2] ikke har haft nævneværdige indtægter. De to selskaber har indgået en mundtlig aftale om, at [virksomhed2], indtil driften er rentabel, ikke skal betale leje af anvendelsen af de 287 hektar. Selskabet og [virksomhed2] har ikke opkrævet leje i perioden fra 1. januar 2012 til og med 31. december 2020, og har efter det oplyste ikke aftalt, hvad lejen skal udgøre, når [virksomhed2] opnår rentabel drift.
Selskabet har leveret en ydelse, men selskabet har i en længere periode afholdt sig fra at opkræve et vederlag, hvorfor Landsskatteretten finder, at selskabet ikke kan anses for at drive økonomisk virksomhed efter momslovens § 4, jf. § 3. Endvidere har selskabet ikke opfyldt betingelserne for den frivillige momsregistrering, jf. momslovens § 51, da selskabet ikke har godtgjort, at der har været tale om erhvervsmæssig udlejning. Retten har herved henset til, at selskabet har indgået en aftale med en interesseforbunden part om, at der i en længere periode ikke skal betales leje, og at der ikke er indgået aftale om den fremtidige lejebetaling.
Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen ikke har indrømmet selskabet fradrag for købsmoms på i alt 50.127 kr. for de af selskabet afholdte udgifter i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.