Kendelse af 02-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 08-10-2024

Journalnr. 21-0062478

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af 281 kr. i spiritusafgift for spiritus, som selskabet var i besiddelse af den 2. december 2020, og 51.255 kr. i tobaksafgift for perioden 1. juli 2020 til 30. november 2020, i alt 51.536 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS (herefter ”selskabet”) driver en vandpibecafé, der sælger vandpibetobak til brug på salgsstedet. Selskabet er stiftet den 2. december 2011, og selskabets direktør er [person1]. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister.

Ifølge Skattestyrelsen er selskabet ikke registret for spiritusafgift og tobaksafgift.

Skattestyrelsen har den 2. december 2020 været på uanmeldt kontrolbesøg på selskabets adresse [adresse1], [by1]. I den forbindelse har Skattestyrelsen konstateret, at selskabet blandt andet var i besiddelse af afgiftspligtige varer i form af spiritus og vandpibetobak.

Der foreligger fotos fra kontrollen den 2. december 2020.

Spiritus

Spiritussen var placeret i vandpibecaféens bar og på et lager på adressens 1. sal. Selskabets direktør har under kontrolbesøget fremlagt kvitteringer vedrørende køb af den tilstedeværende spiritus, dog med undtagelse af fem 1 l flasker Bacardi Carta Blanca med en alkoholprocent på 37,5.

Under klagesagens behandling har selskabets repræsentant oplyst, at de fem 1 l flasker Bacardi Carta Blanca stod isoleret i et aflukket rum, at de er indkøbt af medarbejdere til brug ved en medarbejderfest, og at medarbejderne kan dokumentere købet.

Det fremgår af fotodokumentationen fra kontrolbesøget, at de fem 1 l flasker Bacardi Carta Blanca stod på gulvet i et lokale sammen med andre spiritusflasker, som selskabet har købt.

Selskabets repræsentant har trods opfordring ikke sendt yderligere dokumentation til klagesagen.

Vandpibetobak

Vandpibetobakken var placeret i vandpibecaféens tilberedningskøkken. Der var vandpibetobak i originalemballage samt 17 smagsvarianter, der var ompakket fra original emballage til plastemballage.

Selskabets direktør har under kontrolbesøget fremlagt følgende bilag vedrørende køb af vandpibetobak i 2019 og 2020:

Bilag

Dato

Vandpibetobak i alt i kg

Kvittering

12-04-2019

0,1

Fakturanr. 34

12-04-2019

23,4

Fakturanr. 76

22-04-2019

1,0

Fakturanr. 311

08-07-2019

7,6

Fakturanr. 351

17-07-2019

1,0

Fakturanr. 1142

26-06-2020

2,5

Fakturanr. 1220

19-08-2020

1,0

Under kontrolbesøget har selskabets direktør oplyst, at selskabet den 24. maj 2019 fik udleveret ca. 21 kg vandpibetobak, som Skattestyrelsen tidligere havde beslaglagt, og at denne tobak er indgået i tobaksforbruget i 2020, men at der ikke er ført et forbrugs- og beholdningsregnskab over vandpibetobakken. Endvidere har selskabets direktør oplyst, at der bliver brugt mellem 15 og 20 gram vandpibetobak til fremstilling af et vandpibehoved.

Herudover har selskabets direktør under kontrolbesøget fremvist selskabets kasseregnskab, herunder Z-boner for perioden 8. juli 2020 til 26. november 2020. Det fremgår af Z-bonerne, hvor mange vandpibehoveder selskabet har solgt de pågældende dage. Skattestyrelsen har optaget fotodokumentation af Z-bonerne, men der er ikke fotos af Z-boner for alle dage i perioden.

Skattestyrelsen har for hver måned i den omhandlede periode beregnet det gennemsnitlige antal solgte vandpiber pr. dag ud fra de fotodokumenterede Z-boner. Endvidere har Skattestyrelsen skønnet, at det gennemsnitlige tobaksforbrug pr. solgt vandpibe er 17,5 gram ud fra oplysningen om, at der bliver brugt mellem 15 og 20 gram vandpibetobak til fremstilling af et vandpibehoved. Det fremgår af bilag 1 til Skattestyrelsens afgørelse af 6. maj 2021.

På den baggrund har Skattestyrelsen skønsmæssigt opgjort selskabets forbrug af vandpibetobak således:

Måned

Gennemsnitligt

antal piber pr. dag

Antal dage i måneden

Skønne antal piber pr. måned

Tobaksforbrug pr. pibe

Skønnet forbrug i kg

Juli

16

31

496

17,5

8,68

August

15

31

465

17,5

8,14

September

15

30

450

17,5

7,88

Oktober

20

31

620

17,5

10,85

November

14

30

420

17,5

7,35

I alt

42,9

Under klagesagens behandling har selskabets repræsentant oplyst, at selskabet aldrig har modtaget vejledning om, hvor mange gram vandpibetobak, der må sælges i en vandpibe.

Selskabets repræsentant har trods opfordring fra Skattestyrelsen den 19. og den 22. april 2021 samt fra Skatteankestyrelsen den 22. november 2023 ikke sendt yderligere dokumentation.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har opkrævet 281 kr. i spiritusafgift for spiritus, som selskabet var i besiddelse af den 2. december 2020, og 51.255 kr. i tobaksafgift for perioden 1. juli 2020 til 30. november 2020, i alt 51.536 kr. Afgifterne er fastsat skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført:

”...

Spiritusafgift

Vi har den 2. december 2020 opgjort spiritusafgiften til 281 kr. efter et skøn på baggrund af optælling af varer. Beløbet er efter reglerne i spiritusafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Spiritus

Produkt

Antal

Størrelse

Alkohol-indhold i %

Liter alkohol

Afgift i kr.

Barcardi Carta Blanca

5

1 l

37,5

1,875

281

Afgiftssatsen er 150 kr. pr. l ren alkohol.

...

Efter spiritusafgiftslovens § 20, stk. 7 skal virksomheder opbevare følgesedler eller kvitteringer i det forretningslokale, hvor de sælger de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører. En kopi af en faktura kan erstatte en følgeseddel, hvis fakturaen udleveres til virksomheden senest samtidig med leverancen. Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i køberens forretningslokale i mindst 3 måneder fra de er udstedt.

Efter spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8 skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. I regnskaberne skal der stå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet skal føres efter reglerne i bogføringsloven.

I har købt afgiftspligtigt spiritus som det ikke kan dokumenteres der er betalt afgift af. Herudover har I ikke ført regnskab efter reglerne. Da I har købt varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal I betale afgiften af varerne. Spiritusafgiften er derfor opgjort efter et skøn på baggrund af en optælling af varer.

Tobaksafgift – Vandpibetobak for perioden 1/7-2020 – 30/11-2020.

Vi har den 2. december 2020 opgjort tobaksafgiften til 51.255 kr. efter et skøn på baggrund af fremviste fakturaer og Z-boner. Beløbet er efter reglerne i tobaksafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Skønnet forbrug af tobak for perioden 01-07-2020 - 30-11-2020

Måned

Skønnet forbrug af tobak i kg

Dokumenteret køb af tobak i kg

Ikke dokumenteret tobaksforbrug i kg

Juli

8,68

2,50

6,18

August

8,14

1,00

7,14

September

7,88

0,00

7,88

Oktober

10,85

0,00

10,85

November

7,35

0,00

7,35

I alt

42,9

3,50

39,40

Afgiften udgør 1.300,90 kr. pr. kg.

...

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens forbrug af vandpibetobak efter et skøn.

Skønnet er baseret på virksomhedens fremviste fakturaer på køb af vandpibetobak for perioden sammenholdt med virksomhedens salg af vandpibehoveder registreret på virksomhedens Z-boner.

Under kontrollen blev det oplyst, at vandpibetobakken der blev beslaglagt af Skattestyrelsen under kontrollen den 8. april 2019, og udleveret den 24. maj 2019 indgik i virksomhedens forbrug af vandpibetobak for 2020.

Skattestyrelsen har ikke medtaget den udleverede tobak som dokumenteret forbrug for perioden 1/7-2020 – 30/11-2020. Udleveringen af tobakken er sket den 24. maj 2019 hvorfor Skattestyrelsen anser tobakken for medgået i virksomhedens forbrug af vandpibetobak for perioden 24/5-2019 – 30/6-2020.

Efter tobaksafgiftslovens § 18, stk. 7 skal virksomheder opbevare følgesedler eller kvitteringer i det forretningslokale, hvor de sælger de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører. En kopi af en faktura kan erstatte en følgeseddel, hvis fakturaen udleveres til virksomheden senest samtidig med leverancen. Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i køberens forretningslokale i mindst 3 måneder fra de er udstedt.

Efter tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8 skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. I regnskaberne skal der stå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet skal føres efter reglerne i bogføringsloven.

Efter § 4 må virksomheder der ikke er autoriserede ikke modtage eller opbevare varer uden stempelmærker som ikke er forskriftmæssigt lukket. Efter § 4, stk. 3 kan der dog foretages salg og brug af groftskåret røgtobak på salgsstedet. Salg i løsvægt skal kunne afstemmes med salgsstedets indkøb af stemplede pakninger.

I har købt afgiftspligtig tobak som det ikke kan dokumenteres der er betalt afgift af. Herudover har I ikke ført regnskab efter reglerne. Da I har købt varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal I betale afgiften af varerne. Tobaksafgiften er derfor opgjort efter et skøn på baggrund af fremviste Z-boner og fakturaer.

...”

Udtalelse fra Skattestyrelsen af 5. august 2021

Skattestyrelsen har i udtalelse af 5. august 2021 fastholdt den påklagede afgørelse og udtalt:

Vedrørende spiritus

Advokat [person2] oplyser i klagen, at de 5 flasker Barcardirom a 1 liter blev opbevaret isoleret i et aflukket rum og skulle anvendes til en medarbejderfest.

Til ovenstående kan Skattestyrelsen oplyse, at de 5 flasker Barcardirom a 1 liter blev opbevaret sammen med vandpibecaféens øvrige spiritus som var til salg. Dette er dokumenteret ved Skattestyrelsens optagelse af fotodokumentation.

Under kontrollen fik Skattestyrelsen fremvist købsdokumentation i form af boner/kvitteringer på den tilstedeværende spiritus, dog med undtagelse af 5 flasker Barcardirom a 1 liter. [virksomhed1] ApS´ direktør [person1] oplyste under kontrollen, at han ikke havde købsdokumentation på køb af de 5 flasker Barcardirom a 1 liter.

Advokat [person2] anfører endvidere i klagen, at de 5 flasker Barcardirom skulle anvendes til en medarbejderfest. Skattestyrelsen bemærker, at denne oplysning ikke er kommet frem, hverken under kontrollen eller i høringsperioden. I øvrigt bemærker Skattestyrelsen, at spiritussen befandt sig i virksomhedens lokaler hvorfor dokumentationskravet i henhold til spiritusafgiftsloven altid skal overholdes.

Vedrørende kasseregnskab

Advokat [person2] oplyser i klagen, at ”Skat blot bladrede i mappen med Z-rapporter og bladrede ikke det hele igennem”

Under kontrollen anmodede Skattestyrelsen [person1] om at medtage vandpibecaféens Z-rapporter til en nærmere gennemgang. Da [person1] ikke ønskede at Skattestyrelsen medtog Z-rapporterne, blev disse grundigt gennemgået og nedfotograferet en for en. Én medarbejder fra Skattestyrelsen vendte bilag og en anden stod for fotooptagelsen således blev hele mappen med Z-rapporter gennemgået. Under gennemgangen af mappen med Z-rapporterne oplyste Skattestyrelsen til [person1], at der ikke var Z-boner for alle dage i hele perioden, hvortil han under kontrollen oplyste, at der godt kunne være ”enkelte smuttere” hvor kassen ikke var blevet afstemt.

Vedrørende vandpibetobak

Advokat [person2] oplyser i klagen, at ”Skat” har oplyst, at der skulle være en vejledning om hvor mange gram vandpibetobak der bruges til at lave et vandpibehoved.

Dette er ikke korrekt.

Under kontrollen forespurgte Skattestyrelsen [person1] om hvor mange gram vandpibetobak caféen bruger, når den laver pibehoveder klar til rygning. Dertil oplyste han, at de bruger et sted mellem 15-20 g vandpibetobak pr. klargjort vandpibehoved.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at spiritusafgiften og tobaksafgiften nedsættes til 0 kr.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført:

”Klienten oplyser, at faktum vedrørende spiritusafgift er, at der blev forefundet ved kontrol fra Skat 5 flasker Barcardi, der stod isoleret i et aflukket rum, idet spiritus var indkøbt af medarbejder til brug for medarbejderfest. Da medarbejderne kan dokumentere indkøb af 5 flasker Barcardi til personalefest.

Den indkøbte spiritus var således ikke med henblik på salg til kunder eller indtagelse i åbningstid.

Dernæst oplyser klienten at være blevet misforstået i relation til den kontrol, der foregik på stedet. Klienten oplyser blandt andet, at Skat gennemgik mapper med Z-rapporter.

Skat oplyste, at der manglede enkelte dagsrapporter, hvilket imidlertid ikke er korrekt, idet Skat blot bladrede i mappen med Z-rapporter og bladrede ikke det hele igennem. Det betyder, at Skat ikke så alle datoerne igennem og fik f.eks. kun halvdelen af nogle af datoerne med på billederne.

Jeg har med klienten gennemgået mappe, som blev gennemgået, og jeg kan konstatere, at alle relevante bilag ligger for alle relevante dage, og der ikke var fejl og mangler.

Disse vil blive kopieret op og eftersendt. Der var således ikke mangler i regnskabsmaterialet.

Dernæst oplyser klienten, at der var fremlagt regninger for køb af tobak og dertil, at der var fremlagt kvittering for køb/genkøb af tobak, der tidligere var blevet beslaglagt af Skat, da klienten angiveligt tidligere havde købt tobak, der ikke var toldberigtiget fra sælger af tobakken.

Skat oplyste, at de ikke ville lade gamle fakturaer medindgå i vurderingen af den samlede mængde forefundne tobak i forhold til de nyindkøbte varer, som der var fakturaer på.

Det fremgår endvidere, at klienten fremviste 2 fakturaer. Dette er efter det oplyste af min klient ikke korrekt. Der var 5-6 fakturaer.

Det er således klientens opfattelse, at den tobak, der blev forefundet dels bestod af nyindkøbt tobaksvarer, som der forefindes nye fakturaer på, og dertil tobak fra de oprindeligt ”frikøbte” tobaksvarer, hvilket imidlertid blev tilsidesat af Skat på stedet.

Dernæst oplyser Skat, at der skulle være en registrering og vejledning om, hvor mange gram tobak, der måtte/kunne sælges i en pibe til salg for konsum hos slutbruger med ca. 15-20 gram pr. pibe – denne vejledning har klienten aldrig modtaget. Det skal oplyses, at tobak har 2 års levetid.

Ovennævnte medfører, at Skats skønnede opgørelse ikke er korrekt, hvilket hermed påklages.”

Klagerens bemærkninger af 13. august 2021

Klagerens repræsentant har i et indlæg af 13. august 2021 bemærket følgende til Skattestyrelsens udtalelse af 5. august 2021:

”Det fastholdes, efter det oplyste af min klient at de 5 flasker har været til medarbejderfest. Skattestyrelsen oplyser, at de har fotograferet de 5 flasker sammen med øvrig spiritus som var til salg. Skattestyrelsen opfordres til at fremlægge fotodokumentation herom.

Det skal videre oplyses, at efter det oplyste af min klient aldrig er blevet sagt at ”Z-rapport forsvinder engang imellem”. Dette forhold kan også bevises ved, at alle Z-rapporter er fremlagte. Det fastholdes derfor, at Skattestyrelsen ikke har bladret og gennemgået Z-rapporterne ordentligt igennem.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabet hæfter for spiritusafgift af fem flasker spiritus, der blev fundet ved et kontrolbesøg på selskabets adresse den 2. december 2020. Endvidere skal Landsskatteretten tage stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte tobaksafgiften skønsmæssigt for perioden 1. juli 2020 til 30. november 2020, og i så fald om den skønsmæssige opgørelse er korrekt.

Retsgrundlaget

Når der henvises til spiritusafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 504 af 21. april 2020 om afgift af spiritus m.m. med senere ændringer, som var gældende ved kontrolbesøget den 2. december 2020, og når der henvises til tobaksafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018 om tobaksafgifter med senere ændringer, som var gældende i afgiftsperioden 1. juli 2020 til 30. november 2020.

Der skal her i landet betales afgift af spiritus. Det fremgår af spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1. Afgiften udgør 150 kr. pr. liter 100 % ætanolstyrke (ren alkohol). Det fremgår af spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1.

Ligeledes skal der her i landet betales afgift af røgtobak. Afgiften for groftskåret røgtobak udgør 1300,90 kr. pr. kg. Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2.

Vandpibetobak hører under tobaksafgiftslovens definition af begrebet groftskåret røgtobak. Det fremgår af afsnit 3.6.1 i det fremsatte lovforslag nr. 64 af 12. november 2014 til lov nr. 1532 af 27. december 2014 om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre love.

Spiritusafgift og tobaksafgift forfalder, når varerne overgår til forbrug her i landet. Herved forstås, når varerne ikke er under afgiftssuspensionsordningen. Det fremgår af spiritusafgiftslovens § 2 a, stk. 1, og tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1.

En autoriseret oplagshaver af spiritus eller tobak er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv har fået autorisation til at fremstille, forarbejde, oplægge, modtage eller afsende varer under afgiftssuspensionsordningen i et afgiftsoplag. Det fremgår spiritusafgiftslovens § 7, stk. 1, og tobaksafgiftslovens § 9, stk. 1.

Groftskåret røgtobak, der sælges i løsvægt til brug på salgsstedet, skal kunne afstemmes med salgsstedets indkøb af stemplede pakninger. Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 4, stk. 3.

Der fremgår følgende af spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8, og tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8:

”Virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, skal føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. Af regnskaberne skal det fremgå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet føres i overensstemmelse med reglerne i bogføringsloven, ligesom momslovens § 55 finder tilsvarende anvendelse på afgiften efter denne lov.”

Der fremgår følgende af spiritusafgiftslovens § 33, stk. 9, og tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9:

”For afgiftspligtige varer, der ikke er afgiftsberigtiget efter loven, og hvor der ikke er sket autorisation eller registrering eller stillet sikkerhed, hæfter erhververen og den, der er i besiddelse af varerne.”

Der fremgår følgende af opkrævningslovens (lovbekendtgørelse nr. 573 af 6. maj 2019 om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med senere ændringer) § 5, stk. 2:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Spiritus

Ved kontrolbesøget den 2. december 2020 har Skattestyrelsen fundet fem 1 l flasker Bacardi Carta Blanca. Spiritussen er afgiftspligtig efter spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1.

På kontroltidspunktet var selskabet ikke registreret for spiritusafgift. Spiritussen er derfor overgået til forbrug, idet spiritussen ikke er under afgiftssuspensionsordningen, og afgiften er forfaldet til betaling. Det følger af spiritusafgiftslovens § 2a, stk. 1 og § 7, stk. 1.

Da selskabet trods opfordringer ikke har fremlagt dokumentation for, at der er betalt afgift af spiritussen, lægger Landsskatteretten til grund, at der ikke er betalt afgift af spiritussen.

Det fremgår af den fremlagte fotodokumentation fra kontrolbesøget, at spiritussen under kontrolbesøget blev opbevaret på gulvet i et af selskabets lokaler. Selskabet hæfter derfor for spiritusafgiften, idet selskabet var i besiddelse af spiritussen. Det følger af spiritusafgiftslovens § 33, stk. 9.

Det af repræsentanten anførte om, at flaskerne ved kontrolbesøget stod isoleret i et aflukket rum, og at de var indkøbt af selskabets medarbejdere til brug ved en medarbejderfest, kan ikke føre til et andet resultat.

Da selskabet ikke har fremlagt købsbilag for de fem 1 l flasker Bacardi Carta Blanca, har selskabet ikke ført et regnskab efter reglerne i spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8.

Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at foretage en skønsmæssig opgørelse. Det følger af opkrævningslovens § 5, stk. 2. Da opgørelsen er foretaget på baggrund af en optælling, er Landsskatteretten er enig i den skønsmæssige opgørelse.

Landsskatteretten tiltræder på denne baggrund det af Skattestyrelsen foretagne skøn vedrørende opkrævning af spiritusafgift på 281 kr.

Vandpibetobak

Ved kontrolbesøget den 2. december 2020 har Skattestyrelsen fundet vandpibetobak, herunder 17 smagsvarianter, der var ompakket fra original emballage til plastemballage. Vandpibetobak er omfattet af begrebet groftskåret røgtobak og er derfor afgiftspligtig efter tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2.

Selskabet har ikke været registreret for tobaksafgift i den omhandlede periode. Vandpibetobakken er derfor overgået til forbrug, idet tobakken ikke er under afgiftssuspensionsordningen, og afgiften er forfaldet til betaling. Det følger af tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1, og § 9, stk. 1.

Selskabet har ikke ført et forbrugs- og beholdningsregnskab over vandpibetobakken. Selskabets salg i løs vægt kan derfor ikke afstemmes med selskabets indkøb af vandpibetobak i overensstemmelse med tobaksafgiftslovens § 4, stk. 3. Selskabet har således ikke ført et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af vandpibetobakken er betalt efter reglerne i tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at foretage en skønsmæssige opgørelse af tobaksafgiften. Det følger af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen har selskabets direktør under kontrolbesøget den 2. december 2020 oplyst, at der anvendes mellem 15 og 20 gram vandpibetobak til fremstilling af ét vandpibehoved. Sammenholdt med selskabets omsætning i henhold til de fotodokumenterede Z-boner samt to fremlagte fakturaer på køb af vandpibetobak i 2020 her Skattestyrelsen herefter opgjort tobaksafgiften efter et skøn.

Landsskatteretten tiltræder Skattestyrelsens skønsmæssige opgørelse af tobaksafgiften. Retten har lagt vægt på, at selskabet trods opfordringer fra Skattestyrelsen og Skatteankestyrelsen ikke har fremlagt Z-boner for alle dage i den omhandlede periode.

Repræsentanten har anført, at selskabets indkøb af vandpibetobak i april og juli 2019 på cirka 33 kg samt de cirka 21 kg, der blev tilbageleveret af Skattestyrelsen den 24. maj 2019, skal indgå i den skønsmæssige opgørelse af afgift for perioden 1. juli 2020 til 30. november 2020. Da selskabets beregnede forbrug af vandpibetobak udgør mellem 7 og 11 kg pr. måned, finder Landsskatteretten, at tobakken er forbrugt forud for den omhandlede periode, og at den således ikke skal indgå i den skønsmæssige opgørelse.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.