Kendelse af 31-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-06-2024

Journalnr. 21-0095455

Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj er en Porsche Taycan 4S med stelnummer [...] (reg.nr. [reg.nr.1]).

[virksomhed1] (herefter selskabet) registrerede køretøjet den 22. januar 2021 med [virksomhed2] A/S som den primære ejer og bruger af køretøjet. Selskabet er registreret efter registreringslovens §§ 14 og 15, og har derfor selv angivet afgiften for køretøjet.

Motorstyrelsen modtog den 22. januar 2021 følgende henvendelse fra selskabet:

”Kundens beskrivelse:

Emne: Bil og motor | Bindende købsaftale

Telefon: [...]

Mail: [...@...dk]

Kontakt mig i tidsrummet: Hele dagen

Kontrakt pr. 15 10 2020 [person1]

Tillæg til Kontrakt [virksomhed2]

cvr [...1]

Porsche taycan

[...]

fra [...]”

Selskabet fremlagde sammen med henvendelsen to underskrevne slutsedler om salg af køretøjet dateret henholdsvis den 15. oktober 2020 og den 21. januar 2021. Det fremgår af slutsedlen dateret den 15. oktober 2020, at ejeren var [person1] (sagsnummer [...]), mens det fremgår af slutsedlen dateret den 21. januar 2021, at ejeren var [virksomhed2] A/S.

Af slutsedlen dateret den 21. januar 2021 fremgår følgende om særlige aftaler i forbindelse med handlen:

”Dette er en ændring til slutseddel med sagsnummer [...].”

[person1] er direktør i [virksomhed2] A/S.

Selskabet har den 7. juni 2021 fremsendt følgende bemærkninger til Motorstyrelsen:

”(...) Vi har dog lavet en aftale med [person1] om køb af denne bil i oktober 2021. Vi sætter bilen i bestilling, for at være sikker på at få en bil hjem. På det tidspunkt havde vi dialogen om, hvorvidt han skulle købe bilen i sit firma ([virksomhed2] A/S, hvor han er stifter og direktør) eller som privatperson. (se vedhæftede skærmprint af mailen, hvor dette er bekræftet).

[person1] indgår altså en aftale om at købe bilen, og beslutter sig for i december, at når bilen kommer hjem, så skal den være i firmaet, men selvfølgelig stadig med ham som bruger, men denne gang som fri bil (firmabilsbeskatning). Det godtager vi, selvfølgelig, da vi også havde haft denne dialog i forbindelse med købet af bilen.

(...) der er tale om at [person1] bestiller én bil, men blot ikke på købstidspunktet er klar over om det skal være som privatbil eller firmabil. (...) Al dialog har foregået via hans firmamail, og det har været en option lige fra indgåelsen af aftalen... (...)”

Selskabet har fremlagt følgende mail fra selskabet til [person1] dateret den 15. oktober 2020:

”Til: [person1] < [...@...dk] >
Emne: Slutseddel på ny Porsche Taycan 4S 0,0 EL Perf. Batt. OB 571 hk 2 trins PDK

Hej [person1]. (...)

Som aftalt, så har jeg vedhæftet slutsedlen. Så må du sige til, hvis vi skal lave tilretninger på konfigurationen, og så kan vi aftale senere, om du skal have den privat eller i firma regi.

Vil du signere og returnere? (...)”

Motorstyrelsen fastsatte ved afgørelse af den 28. april 2022 registreringsafgiften på ny, jf. lov nr. 203 af 13. februar 2021, som har medført en ny måde at beregne registreringsafgift. Motorstyrelsen traf afgørelse om, at selskabet havde betalt for meget i registreringsafgift, og at selskabet derfor skulle have 419.467 kr. tilbage.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om afslag på selskabets anmodning om, at registreringsafgiften for køretøjet beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020, jf. overgangsordningen om bindende købs- og leasingaftaler.

Motorstyrelsen har som begrundelse herfor anført, at købsaftalen med den registrerede ejer er indgået den 21. januar 2021. Betingelsen om, at bindende købsaftale skal være indgået senest den 17. december 2020, er derfor ikke opfyldt.

Klagerens opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at registreringsafgiften for køretøjet skal beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.

Som begrundelse har selskabet anført, at det afgiftsmæssigt bør være underordnet, om køretøjet ultimativt registreres til et CPR-nr. eller et CVR-nummer.

Motorstyrelsens udtalelse


I forbindelse med klagebehandlingen har Motorstyrelsen udtalt følgende:

”Motorstyrelsen fastholder afgørelsen.

Klager er ikke enig i, at Motorstyrelsen har vurderet at der ikke er fremlagt dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale med den registrerede køber senest den 17. december 2020. Klager mener, at det er underordnet om køretøjet ultimativt registreres til cpr-nr. eller til et cvr-nr.

Ved gennemgang af sagen er der ved opslag i Motorregistret konstateret, at køretøjet er indregistreret første gang den 22. januar 2021 til [virksomhed2] A/S med cvr-nr. [...1].

Ved opslag på CVR på Virk (https://data.virk.dk) fremgår det, at [virksomhed2] A/S ejere er [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS samt [virksomhed5] A/S. Den reelle ejer er oplyst til at være [person1] med en ejerandel på 65 %.

Et CPR-nr. (fysisk person) og et CVR-nr. (juridisk person) er to forskellige juridiske enheder. En fysisk person hæfter ikke personligt for en juridisk person (i dette tilfælde et aktieselskab) eller omvendt.

Af sagen fremgår det, at der er 2 slutsedler med to forskellige købere.

Der er lagt afgørende vægt på, at det er [virksomhed2] A/S, der står som ejer og bruger af køretøjet i Motorregistret. Herunder, at den tilhørende bindende købsaftale (slutseddel) fremgår med køber (juridisk person):

[virksomhed2] A/S

[adresse1]

[by1]

Denne er underskrevet og indgået den 21. januar 2021. Det er en betingelse for at kunne anvende overgangsordningen, at købsaftalen er indgået senest den 17. december 2020.

Det forhold, at der i sagen også foreligger en anden slutseddel på det konkrete køretøj med køber (fysisk person):

[person1]

[adresse2]

[by1]

som er indgået rettidigt, den 15. oktober 2020, ændrer ikke Motorstyrelsens opfattelse af, at det er 2 vidt forskellige juridiske enheder, der har underskrevet slutsedlerne. Den slutseddel, hvor [person1] står som køber af køretøjet, kan således ikke lægges til grund for det faktiske forhold, at køretøjet er indregistreret til [virksomhed2] A/S i Motorregistret den 22. januar 2022.

En gennemgang af sagen på baggrund af klagen har ikke medført ændring af Motorstyrelsens afgørelse. Afgørelsen af den 2. juli 2021 fastholdes.”

Landsskatterettens afgørelse

Retsgrundlaget

Når der i det følgende henvises til ændringsloven, er dette en henvisning til lov nr. 203 af 13. februar 2021 med de ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 2191 af 30. november 2021.

Lovændringerne i registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven fremgår af ændringslovens §§ 1-3.

Det følger af ændringslovens § 9, stk. 1, at § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8, træder i kraft den 1. juni 2021.

Det fremgår af ændringslovens § 9, stk. 4, at § 1, § 2, nr. 12 og § 3, nr. 8, har virkning fra og med den 18. december 2020, jf. dog stk. 9-11.

Det følger af ændringslovens § 9, stk. 8, 1. pkt., at for køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs ikrafttræden med de ændringer, der følger af § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8.

Det følger af ændringslovens § 9, stk. 9, 1-4 pkt., at for køretøjer, for hvilke der er indgået en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor der i forbindelse med registreringen indsendes anmodning om, at køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17. december 2020, finder stk. 8 ikke anvendelse. Disse køretøjer afgiftsberigtiges efter de satser, som var gældende den 17. december 2020. Anmodning skal indsendes til told- og skatteforvaltningen senest den 31. december 2021, og der skal vedlægges dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 17. december 2020. Virksomheder registreret efter registreringsafgiftsloven §§ 14 og 15 kan dog selv angive registreringsafgiften for disse køretøjer, men skal senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale.

Landsskatterettens bemærkninger

Selskabet er registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, og selskabet har således selv angivet registreringsafgiften for køretøjet. Selskabet skulle dog senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 var indgået en bindende købsaftale, jf. ændringslovens § 9, stk. 9, 4. pkt.

Selskabet har fremsendt dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale med slutbrugeren [virksomhed2] A/S den 21. januar 2021.

Landsskatteretten finder herefter, at selskabet ikke har indgået en bindende købsaftale med slutbrugeren inden for fristen.

Det kan ikke ændre på resultatet, at selskabet tidligere den 15. oktober 2020 indgik en købsaftale med [person1] vedrørende køretøjet, da Landsskatteretten på baggrund af sagens oplysninger finder, at købsaftalerne må anses for værende særskilte aftaler.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.