Kendelse af 22-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 23-05-2024
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af 1.431 kr. i spiritusafgift som følge af manglende afgiftsberigtigelse af varer, som klageren var i besiddelse af den 19. august 2021.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] (herefter virksomheden) blev etableret den 15. juni 1995 og er ejet af [person1] (herefter virksomhedsindehaveren). Virksomheden er registreret med branchekoden 471110 Købmænd og døgnkiosker. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister.
Ifølge Skattestyrelsen er virksomheden ikke registreret for spiritusafgift.
Skattestyrelsen var den 19. august 2021 på uanmeldt kontrol på virksomhedens adresse [adresse1], [by1]. I den forbindelse konstaterede Skattestyrelsen, at virksomheden bl.a. var i besiddelse af følgende afgiftspligtige varer:
Produkt: | Antal: | Indhold i liter: | Alkoholindhold: |
Smirnoff Vodka | 31 | 0,7 | 37,5 % |
Absolut Vodka | 5 | 0,7 | 40 % |
Virksomhedsindehaveren var til stede under kontrollen og var på daværende tidspunkt ikke i stand til at fremvise fakturaer eller lignende, der kunne dokumentere, at de spiritusafgiftspligtige varer var indkøbt i afgiftsberigtiget stand.
Der foreligger fotos fra kontrollen.
Smirnoff Vodka
Under kontrollen den 19. august 2021 fandt Skattestyrelsen 2 flasker Smirnoff Vodka til salg i butikken og 29 flasker på lageret.
Virksomhedsindehaveren oplyste under kontrollen, at flaskerne var købt i [dagligvarebutik1], at kvitteringen på købet af dem ikke lå i bilagsmappen, da han nok havde glemt at lægge den i mappen, og at han nok havde forlagt den, da den var så lille.
Virksomhedsindehaveren sendte den 24. august 2021 kopi af følgende bilag stilet til virksomheden vedrørende indkøb af Smirnoff Vodka 0,7 liter til Skattestyrelsen:
Bilag: | Dato: | Udsteder: | Antal flasker: |
Fakturanr. [...]463070 | 13.4.2019 | [virksomhed2] A/S | 1 |
Fakturanr. [...]2175039 | 28.3.2020 | [virksomhed2] A/S | 12 |
Fakturanr. [...]2177657 | 18.4.2020 | [virksomhed2] A/S | 6 |
Fakturanr. [...]3162798 | 19.4.2020 | [virksomhed2] A/S | 6 |
Regning nr. 05531 | 2.2.2021 | [virksomhed3]* | 12 |
I alt | 37 |
*Mængden af indholdet i flaskerne fremgår ikke af regningen fra [virksomhed3].
Absolut Vodka
Under kontrollen den 19. august 2021 fandt Skattestyrelsen 2 flasker Absolut Vodka til salg i butikken og 3 flasker på lageret.
Virksomhedsindehaveren oplyste under kontrollen, at han ikke kunne huske, hvor flaskerne var købt, da det var længe siden, og han kunne ikke forevise dokumentation på købet.
Virksomhedsindehaveren sendte den 20. august 2021 og den 24. august 2021 kopi af følgende bilag stilet til virksomheden vedrørende indkøb af Absolut Vodka 0,7 liter til Skattestyrelsen:
Bilag: | Dato: | Udsteder: | Antal flasker: |
Fakturanr. [...]190972 | 9.9.2020 | [virksomhed4] | 4 |
Regning nr. 05531 | 2.2.2021 | [virksomhed3]* | 2 |
I alt | 6 |
*Mængden af indholdet i flaskerne fremgår ikke af regningen fra [virksomhed3].
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om opkrævning af 1.431 kr. i spiritusafgift.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”...
Vi har den 19. august 2021 opgjort spiritusafgiften til 1.431 kr. efter et skøn. Afgiften er opgjort på baggrund af optælling af vare. Beløbet er efter reglerne i spiritusafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:
Spiritus
Produkt | Antal | Størrelse | Alkohol-indhold i % | Liter alkohol i alt | Afgift i kr. |
Smirnoff Vodka | 31 | 0,7 | 37,5 | 8,14 | |
Absolut Vodka | 5 | 0,7 | 40 | 1,4 | |
I alt | 9,54 | 1.431 |
Afgiftssatsen er 150 kr. pr. L ren alkohol
Retsregler
...
Vores begrundelse for afkrævning af spiritusafgift
Du har købt afgiftspligtigt spiritus som det ikke kan dokumenteres der er betalt afgift af. Da du har købt varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal du betale afgiften af varerne. Spiritusafgiften er derfor opgjort efter et skøn på baggrund af vores optælling af varerne den 19. august 2021.
Du har efter vores besøg den 19. august 2021 sendt en faktura til dokumentation for køb af 4. stk. Absolut Vodka. Fakturaen er fra [virksomhed4] dateret 9. september 2020. Vi optalte 5 stk. Absolut Vodka ved besøget.
Fakturaen kan ikke lægges til grund som dokumentation for, at der er betalt afgift af varerne i forretningen ved kontrollen idet fakturaen er fra den 9. september 2020 og vi anser varerne på den omhandlede faktura for at være solgt.
Du kunne ikke fremvise fakturaen på kontroltidspunktet. Det er ikke muligt at skabe den nødvendige sammenhængen mellem den modtagne faktura, og de varer der fandtes i forretningen ved kontrollen idet der på fakturaen var købt 4 stk. Absolut Vodka og i butikken var der 5 stk. Absolut Vodka.
...
Vores endelige afgørelse
Ved vores besøg den 19. august 2021 optalte vi 31 flasker Smirnoff Vodka og 5 flasker Absolut Vodka, som du ikke kunne dokumentere, at der var betalt afgift af, da du ikke kunne fremlægge dokumentation for købene. Du oplyste, at du mente at Smirnoff Vodka var købt i [dagligvarebutik1] og at kvittering på køb ikke lå i bilags mappe. Du mente, at du nok havde glemt at lægge den i mappen. Årsagen var, at kvittering var så lille og at du nok havde forlagt den.
Vi har den 8. september 2021 modtaget en mail hvor du oplyste, at der er indkøbt Smirnoff Vodka og Absolut Vodka hos [virksomhed4], [virksomhed2] A/S og [virksomhed3].
Vi har modtaget købsdokumentation på følgende varer:
Smirnoff Vodka | ||
[virksomhed2] A/S 13.4.2019 Faktura [...]463070 | 1 | flaske |
[virksomhed2] A/S 28.3.2020 Faktura [...]2175039 | 12 | flasker |
[virksomhed2] A/S 18.4.2020 Faktura [...]2177657 | 6 | flasker |
[virksomhed2] A/S 19.4.2020 Faktura [...]3162798 | 6 | flasker |
[virksomhed3] 2.2.2021 Faktura 05531 | 12 | flasker |
I alt | 37 | flasker |
Absolut Vodka | ||
[virksomhed4] 9.9.2020 Faktura [...]190972 | 4 | flasker |
[virksomhed3] 2.2.2021 Faktura 05531 | 2 | flasker |
I alt | 6 | flasker |
Skattestyrelsen fastholder, at vi afkræver spiritusafgift af de varer vi optalte ved vores besøg den 19. august 2021.
Årsagen til, at vi fastholder at afkræve afgift er, at de fakturaer vi har fået fremlagt,er af ældre dato dateret i perioden 13. april 2019 – 2. februar 2021. Vi anser, at de fleste af de varer der, fremgår af disse fakturaer må formodes at, være solgt før vores besøg den 19. august 2021 og ikke er de varer vi har optalt ved vores besøg den 19. august 2021.
Det begrunder vi med, at der på de indsendte fakturaer vedr. Smirnoff Vodka er indkøbt 37 flasker og ved vores besøg var der 31 flasker i butik/lager. Det vil sige, at der i perioden 13. april 2019 – 19. august 2021 kun skulle være solgt 6 flasker Smirnoff Vodka hvilket vi finder usandsynligt når kiosken samtidig har et løbende indkøb af Smirnoff Vodka. Det samme gør sig gældende for Absolut Vodka, hvor der i perioden 9. september 2020 – 19. august 2021 er købt 6 flasker Vodka og der er 5 flasker i butik/lager den 19. august 2021. Vi finder det usandsynligt, at der kun er solgt 1 flaske Absolut Vodka i perioden 9. september 2020 – 19. august 2021.
Derudover skal vi bemærke, at fakturaen fra [virksomhed3] ikke oplyser mængde på indhold i flaskerne.
...”
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:
”...
Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i vores afgørelse af den 27. september 2021.
Det skal bemærkes at reglerne om banderolering af spiritus blev afskaffet den 1. januar 2015 og
ikke i 2001 som virksomheden oplyser i deres klage afsnit 6.
Skattestyrelsen er således af den opfattelse, at der ikke er kommet nye oplysninger i klagen, der
kan begrunde en ændret opgørelse og henviser derfor til de faktiske forhold i sagsfremstillingen.
...”
Virksomhedsindehaveren har nedlagt påstand om nedsættelse af den opkrævede spiritusafgift til 0 kr.
Til støtte for påstanden har virksomhedsindehaveren anført:
”...
Den 19 august 2021 var Skattestyrelsen på besøg i min forretning, for at kontrollere hvorvidt der var betalt afgift af punktafgiftspligtige varer. Her finder de at jeg efter sigende ikke skulle have betalt punktafgift for henholdsvis spiritusafgift på Smirnoff vodka og Absolut vodka. Dette er jeg helt uforstående overfor, idet jeg har fremvist faktura/kvittering på opkøbte varer, hvor man tydeligt kan se at der er betalt punktafgifter på de enkelte varer.
Der bliver begrundet med, at jeg ikke kunne dokumentere, at der var blevet betalt afgift af varerne ved kontrollen, idet jeg ikke kunne finde dem i mine regninger på forretningsstedet. Jeg driver en lille kiosk, og derfor har jeg ikke noget digital system i forbindelse med at arkivere mine regninger. Når jeg handler ind til butikken, så lægger jeg dem i forretningen, så jeg har dem der.
Da Skattestyrelsen kom på besøg, kunne jeg ikke lige finde dem, da regningerne nogle gange kan ligge lidt forskelligt, samt de ting de krævede dokumentation på var noget jeg havde købt for mere end et år siden, og derfor skulle jeg lede lidt ekstra for at finde de specifikke fakturaer.
Derudover skulle jeg både ekspedere kunder samtidig med kontrollen fandt sted, hvilket gjorde det sværere at være alle steder. Jeg finder dem i mine regninger på forretningsstedet, og eftersender dem nogle dage efter kontrollen.
Spiritusafgiften går på 31 flasker Smirnoff og 5 Flasker Absolut Vodka. Jeg har henholdsvis købt Smirnoff og Absolut Vodka flaskerne i:
-[virksomhed3]:
• | 2. Februar 2021: 12 fl. Smirnoff Vodka og 2 fl. Absolut Vodka |
-[virksomhed2]:
• | 13. april. 2019: 1 fl. Smirnoff |
• | 18. april: 2020: 6 fl. Smirnoff |
• | 19. april 2020: 6 flasker Smirnoff |
• | 28. marts 2020: 12 flasker Smirnoff. |
- [virksomhed4]:
• | 9. september 2020: 4 fl. Absolut Vodka. |
Skattestyrelsen begrunder herefter at de fakturaer jeg har eftersendt, ikke kan lægges til grund, idet I anser at varerne på den omhandlende faktura for at være solgt.
Dette er mig uforstående, idet der ikke er nogen regel om hvor længe ting må være i butikken, så længe afgifterne er betalt. Jeg har haft min kiosk i rigtig mange år, og jeg har eksempelvis stadigvæk spiritus flasker stående fra dengang man skulle have banderoler på spiritus flaskerne. Disse banderoler blev afskaffet i 2001, hvilket indikerer at de flasker med banderoler på er over 20 år gamle uden at blive solgt.
Det kan derfor godt være sandsynligt, at de Absolut Vodka flasker, som Skattestyrelsen finder på forretningsstedet er dem fra [virksomhed4] og fra [virksomhed3].
Det er ikke ofte, at kunder køber spiritus hos kiosker til dels pga. prisen er højere end hvad de kan købes til i supermarkeder, men vi har dem stående for at fylde ud på hylderne, så der ikke ser tomt ud og for at kunne sælge dem, hvis nogle kunder lige står og mangler dem akut, men det er slet ikke varer vi sælger mest af overhovedet Derfor er det også sandsynligt, at de omtalte spiritus flasker har været i butikken længe.
Jeg vedhæfter alle fakturaerne så I kan se det, men de varer som Skattestyrelsen optalte d. 19. August kommer fra de indkøb i disse fakturaer. Hvis man sammenlægger alle flaskerne fra alle fakturaerne, så har jeg haft 6 Absolut Vodka samt 37 Smirnoff Vodka flasker i alt, og ifølge Skattestyrelsens optælling så var der 31 Smirnoff flasker og 5 Absolut Vodka flasker tilbage. Det er derfor meget sandsynligt, at jeg har solgt 6 flasker Smirnoff og 1 flaske Absolut vodka siden flaskerne er blevet indkøbt, hvilket er meget normalt for en butik som min.
Jeg føler mig uretfærdigt behandlet, idet jeg denne gang har haft alle faktura i orden, og har kunne fremvise det. Jeg synes ikke at Skattestyrelsens begrundelse holder, idet man i praksis hos kiosker ikke sælger særlig mange hårde spiritus flasker, men mere øl og vand, og derfor kan det godt tænkes at der ligger nogle spiritus flasker i lang tid på hylden. SKAT har ikke sandsynliggjort det tilstrækkelig i forbindelse med sammenhængen af flaskerne i fakturaerne og dem der var i forretningen. I sådan en forretning, som jeg driver går man ikke ind og registrere hvert enkelt flaske man køber, og det er der heller et krav om, og er det meget sandsynligt at der er sammenhængen mellem flaskerne der står i butikken og flaskerne der står i fakturaerne. Derudover er der heller ikke nogle regler for, at varerne skal sælges efter et bestemt periode, og derfor må man godt have spiritus flaskerne liggende som man har købt og betalt afgift for. Udover det har jeg også en masse konkurrence, idet der er 3-4 supermarkeder omkring min forretning, hvilket også betyder at størstedelen af mine kunder køber deres spiritus fra supermarkederne, og sjældent hos mig.
Jeg er en ældre mand, og jeg prøver at gøre det så godt jeg kan. Jeg har ikke bestilt andet end at arbejde i Danmark i 40 år, betale skat og opføre mig efter lovens regler. Jeg er altid blevet fortalt af min revisor, at man skal beholde faktura i fem år, hvilket jeg også overholder. Derudover har der været oversvømmelse i min kælder, og mange af mine mapper med regninger blev ødelagt, så jeg var nødt til at smide dem ud, da man ikke kunne læse det. Jeg stoler på hvad min revisor fortæller mig, idet jeg ikke er den stærkeste til den slags.
Jeg håber inderligt at I imødekommer min klage, idet det ikke kan være rigtigt, at man skal straffes for at have tingene i orden og for ikke at kunne sælge alle sine varer med det samme.
...”
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
I forbindelse med telefonsamtale med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 5. december 2023 har virksomhedsindehaveren yderligere anført, at:
• | Det er blevet vanskeligere at drive kiosk pga. antallet af supermarkeder og deres åbningstider. Derfor har mange af hans varer stået meget længe i kiosken. |
• | Han er uforstående over for, hvordan Skattestyrelsen kan vide, at de varer, som fremgår af de fremlagte fakturaer, allerede var solgt, og spørger, om der er frist for, hvornår varer skal være solgt. |
• | Han har købt varer ind, når han kunne få dem til en god pris. |
I forbindelse med telefonmøde mellem virksomhedsindehaveren og Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 12. januar 2024 har virksomhedsindehaveren derudover anført, at:
• | Han har behov for at have noget på lager, og da spiritus har lang holdbarhed, kan man have det på lager længe. |
• | Han ikke ville have haft flaskerne stående i butikken, hvis han ville skjule noget. |
Retsmøde
Da virksomhedsindehaveren har bedt om retsmøde, har Skatteankestyrelsen udarbejdet en indstilling i sagen, som er sendt til Skattestyrelsen den 2. februar 2024.
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen er på baggrund af Skatteankestyrelsens indstilling kommet med følgende udtalelse:
”...
Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller den påklagede forhøjelse af spiritusafgift på 1.431 kr. stadfæstet.
Den 19. august 2021 var Skattestyrelsen på kontrolbesøg hos klager. Klager driver en kiosk med tilhørende spillehal, hvorfra der bl.a. bliver solgt spiritusvarer.
Klager er ikke registreret for spiritusafgift.
Klagesagens genstand er afkrævning af skønsmæssigt opgjort spiritusafgift for 31 flasker Smirnoff Vodka og 5 flasker Absolut Vodka optalt ved kontrolbesøget, hvor klager ikke har dokumenteret, at der har været betalt afgift heraf.
Ved kontrolbesøget blev konstateret, at klager havde 2 flasker Smirnoff Vodka og 2 flasker Absolut Vodka til salg på hylderne i butikslokalet.
Klager har ikke ført et regnskab efter spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8, der har gjort det muligt for Skattestyrelsen at kunne fastslå størrelsen af afgift, hvorfor afgiften er fastsat skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2. Skønnet er udøvet med baggrund i de optalte flasker og deres indhold af alkohol.
Der er efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kommet nye oplysninger under klagesagen, der giver anledning til en ændret vurdering.
Klager har under kontrollen og sidenhen under klagesagen gjort gældende, at der er betalt afgift af ovennævnte varer. Klager har fremlagt købsbilag, der dækker over et samlet køb af 37 flasker Smirnoff Vodka i perioden 13.4.2019 til 2.2.2021 og 6 flasker Absolut Vodka i perioden 9.9.2020 til 2.2.2021.
De af klager fremlagte købsbilag dækker over køb, der er sket mere end 7 måneder (perioden 13.4.2019 til 2.2.2021) inden datoen for kontrollen (19.8.2021).
Skattestyrelsen finder det usandsynligt, at klager har et løbende indkøb af nævnte størrelse, når klager anfører alene at have haft et salg på 6 flasker Smirnoff Vodka i perioden 13. april 2019 til 19. august 2021 og 1 flaske Absolut Vodka i perioden 9. september 2020 til 19. august 2021.
Klager har ikke nærmere dokumenteret ved f.eks. fremlæggelse af oplysninger fra årlige optællinger af varelager i henhold til momsbekendtgørelsens § 91, at der er sket indkøb til lager.
Som anført både i den påklagede afgørelse og i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, har klager ikke med de fremlagte købsbilag dokumenteret, at de ved kontrollen optalte flasker er købt i afgiftsberigtiget tilstand.
Skattestyrelsen er fortsat af den opfattelse, at varer i henhold til fremlagte købsbilag under hensyn til tidspunkter og mængder for køb må formodes solgt inden kontrolbesøget, hvorfor de ikke kan anvendes til at dokumentere, at de optalte varer er afgiftsberigtiget.
...”
Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse
Virksomhedsindehaveren er på den baggrund kommet med følgende bemærkninger:
” Skat fastholder at der skulle betales afgift, primært fordi de mener at varerne er blevet solgt siden da, fordi kvitteringer daterer fra 13 april 2019 - 2 februar 2021
De begrunder det med, at der er blevet indkøbt 37 flasker, og ved Skats besøg var der 31 flasker.
Hvilket vil sige, at i perioden. 13. april - 19. august er der kun blevet solgt 6 flasker smirnoff vodka - som de finder usandsynligt når kiosken samtidig har et løbende indkøb af Smirnoff vodka.
Der er ikke nogen lovgivning der siger, at jeg ikke må købe varer ind selvom jeg har varerne på lager. Jeg handler ind manuelt, og har ingen elektronisk lagerstyring, så jeg kan se hvad jeg har liggende når jeg først er ude og handle. Hvis jeg har råd til at købe varer, og de er på tilbud, hvilket ikke sker så ofte i de butikker jeg handler i, så køber jeg dem i tilfælde af at der kommer kunder og vil købe den varer. Jeg har ikke nogen garanti for hvornår varerne bliver solgt, men jeg har behov for at de er på lager såfremt der nu skulle komme en efterspørgsel efter dem, da det er sket tidligere. Derudover har jeg også brug for at der står noget på hylderne så der ikke er tomt i butikken.
Jeg driver [virksomhed3]svirksomhed med henblik på lang bekendtskab med folk, som gør det de vender tilbage og køber ved mig. Nogle gange har jeg haft nogen salg ift. en varer og andre gange med andre varer, som medfører jeg at køber det ind fordi det svinger ift. hvorvidt kunderne kommer hos mig eller eksempelvis tager i [dagligvarebutik2].
Det er ikke ulovligt at købe flere af den samme varer, på trods af at man har den varer stående på lager i butikken.
Jeg har stadig flasker stående fra dengang jeg overtog butikken og som er omtrent mere end 20 år gamle og som jeg stadig ikke har fået solgt endnu. Så alkohol salg i kiosker er ikke noget man kan forudsige, det sker helt tilfældigt om man får solgt varerne eller ej.
Jeg er meget uforstående overfor at SKAT står fast ved, at idet mine fakturaer er gamle, så kan det slet ikke være sandsyndligt at de varer der står på de fakturaer er også dem jeg har i butikken. Der er ikke tale om nye varer. Stærk spiritus bliver ikke solgt særligt meget i kiosker især fordi der hele tiden er tilbud på den slags i supermarkeder, og fordi jeg har [dagligvarebutik2], [dagligvarebutik3], [dagligvarebutik4] og [dagligvarebutik1] i en omkreds af omtrent 2-300m så er det klart at kunderne eftersøger det der er billigt i takt med alt andet også er steget. Men i visse tilfælde, hvor butikkerne har lukket f.eks. helligdage mm, det er der jeg kan få solgt f.eks. stærk spiritus.
Skattestyrelsen kan ikke bevise, at der er tale om nye varer som jeg ikke har betalt for? Jeg køber mine varer fra anerkendte steder såsom [virksomhed2], [virksomhed5], [virksomhed6], og der betaler jeg moms og afgift.
Hvilket betyder at jeg allerede har betalt afgift en gang, at jeg så ikke har fået dem solgt fra jeg har købt dem til at Skat kommer på kontrolbesøg er en anden ting. Men varerne er de samme, og som jeg tidligere har nævnt, så sælger jeg ikke stærk alkohol særlig ofte, idet jeg er langt dyrere end den almene supermarked, som er en kæmpe konkurrent for mig og som også har medført til at min kiosk er begyndt at gå dårligere end det plejer.
Jeg kan derfor ikke forstå hvorfor jeg skal betale afgift på varer jeg i forvejen har betalt afgift for.
Hvis de mener at der findes en lov hvor man ikke må købe varer selvom man har varer på lageret, så har jeg været forkert på den. Men jeg kender ikke til nogen lov hvor man ikke må købe varer ind på trods af man har det på lageret hvorfor jeg er uforstående overfor dette.
...”
Indlæg under retsmødet
Virksomhedsindehaveren og dennes bisidder nedlagde påstand om, at den opkrævede spiritusafgift skal nedsættes til 0 kr., og gennemgik og uddybede sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.
Der skal tages stilling til, om det er dokumenteret, at de flasker Smirnoff Vodka og Absolut Vodka, som Skattestyrelsen har optalt i forbindelse med kontrol på virksomhedens adresse, forinden er afgiftsberigtigede, og dermed om Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte spiritusafgiften skønsmæssigt.
Retsgrundlaget
Når der i det følgende henvises til spiritusafgiftsloven, er dette henvisninger til den dagældende lov om afgift af spiritus m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 504 af 21. april 2020 samt efterfølgende lovændringer frem til tidspunktet for afgiftens indtræden.
Det følger af spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, at der skal betales afgift her i landet af spiritus, herunder ætanol, over 1,2 pct. vol. samt af vin og frugtvin m.v. med et ætanolindhold over 22 pct. vol. Afgiften udgør 150 kr. pr. liter 100 pct. ætanolstyrke, jf. spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1. Afgiften forfalder ved varernes overgang til forbrug, jf. spiritusafgiftslovens § 2 a.
For spiritusafgiftspligtige varer, der ikke er afgiftsberigtigede efter spiritusafgiftsloven, og hvor der ikke er sket autorisation eller registrering eller stillet sikkerhed, hæfter bl.a. den, der er i besiddelse af varerne, jf. spiritusafgiftslovens § 33, stk. 9.
Køberen af afgiftspligtige varer skal i mindst tre måneder fra udstedelsesdagen opbevare følgesedler eller kvitteringer på det forretningssted, hvorfra salget af de afgiftspligtige varer sker. Følgesedler eller kvitteringer skal være forsynet med fortløbende nummer og fakturadato samt indeholde oplysninger om sælgers navn, CVR- eller SE-nummer og adresse, købers navn og adresse samt leverancens art, mængde og pris. Følgesedler og kvitteringer skal indeholde de samme oplysninger som fakturaer, jf. spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8. Prisangivelser kan dog undlades på følgesedler. Det fremgår af spiritusafgiftslovens § 20, stk. 6 og 7.
Virksomheder, der sælger afgiftspligtige varer, skal føre regnskab over varerne. Regnskabet skal kunne danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varerne er leveret. Af regnskaberne skal det ved angivelse af art, mængde og pris fremgå, hvilke varer, der er blevet leveret. Derudover skal fremgå dato for leverancen, hvem der har leveret varerne, om de er betalt og på hvilken måde. Regnskabet skal opfylde kravene i bogføringsloven. Det fremgår af spiritusafgiftslovens § 20, stk. 8.
Er det ikke muligt på baggrund af virksomhedens regnskaber at fastslå størrelsen af det afgiftstilsvar, som påhviler virksomheden, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt, jf. den dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 573 af 6. maj 2019 med senere ændringer).
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Virksomheden er ikke registreret for spiritusafgift.
Ved kontrolbesøget den 19. august 2021 konstaterede Skattestyrelsen, at virksomheden ikke havde ført behørigt regnskab over indkøb af spiritusafgiftspligtige varer i form af Smirnoff Vodka og Absolut Vodka på 0,7 liter, herunder at virksomhedsindehaveren ikke kunne fremlægge fakturaer eller følgesedler for indkøb af de omhandlede varer. Under kontrollen fandt Skattestyrelsen i alt 31 flasker Smirnoff Vodka og 5 flasker Absolut Vodka på virksomhedens adresse.
Virksomhedsindehaveren har efterfølgende henholdsvis den 20. og den 24. august 2021 fremlagt kopi af 1 faktura fra [virksomhed4] og 1 regning fra [virksomhed3], ifølge hvilke virksomheden i perioden 9. september 2020 – 2. februar 2021 har købt i alt 6 flasker Absolut Vodka.
Derudover har virksomhedsindehaveren den 24. august 2021 fremlagt kopi af i alt 4 fakturaer fra [virksomhed2] A/S og 1 regning fra [virksomhed3], ifølge hvilke virksomheden i perioden 13. april 2019 – 2. februar 2021 har købt i alt 37 flasker Smirnoff Vodka.
På tidspunktet for kontrolbesøget den 19. august 2021 var virksomheden i besiddelse af spiritusafgiftspligtige varer i form af bl.a. i alt 31 flasker Smirnoff Vodka og 5 flasker Absolut Vodka på 0,7 liter. Virksomheden hæfter derfor for spiritusafgiften, jf. spiritusafgiftslovens § 33, stk. 9.
Retten finder, at det hverken på baggrund af regnskaber, kvitteringer, fakturaer eller lignende er dokumenteret, at de 31 flasker Smirnoff Vodka og 5 flasker Absolut Vodka er blevet erhvervet i afgiftsberigtiget tilstand.
Der er lagt vægt på, at det under hensyn til mængden af indkøbte flasker, at flaskerne med Smirnoff Vodka er købt ind ad 5 omgange, og at flaskerne med Absolut Vodka er købt ind ad 2 omgange, anses for usandsynligt, at virksomheden ikke skulle have solgt mere end 6 flasker Smirnoff Vodka over en periode på ca. 1 år og 9,5 måned, hvor der er indkøbt 37 flasker, og 1 flaske Absolut Vodka over en periode på ca. 11,5 måneder, hvor der er indkøbt 6 flasker.
Retten har desuden lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren er kommet med modstridende oplysninger, idet han i forbindelse med kontrollen oplyste, at flaskerne med Smirnoff Vodka var købt i [dagligvarebutik1], men efterfølgende har fremlagt i alt 4 fakturaer fra [virksomhed2] A/S og en regning fra [virksomhed3].
Endelig er der lagt vægt på, at der i forbindelse med kontrollen blev fundet henholdsvis 2 flasker Smirnoff Vodka og 2 flasker Absolut Vodka til salg i virksomhedens butik, hvorfor det i forhold til virksomhedsindehaverens anbringende om behovet for at fylde ud på hylderne, anses at være begrænset, hvor stort et lager virksomheden har haft brug for til det formål.
Landsskatteretten finder derfor, at Skattestyrelsen med rette har ansat virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatteretten kan på den baggrund tiltræde det af Skattestyrelsen foretagne skøn vedrørende opkrævning af spiritusafgift på i alt 1.431 kr.
Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes.