Kendelse af 09-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 06-09-2024

Journalnr. 21-0098564

Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj er en Ford Kuga med stelnummer [...] (reg.nr. [reg.nr.1]).

[virksomhed1] A/S (herefter selskabet) registrerede køretøjet den 15. juni 2021 med [virksomhed2] A/S som den primære ejer og bruger af køretøjet. Selskabet er registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, og har derfor selv angivet afgiften for køretøjet.

Motorstyrelsen modtog den 15. juni 2021 følgende henvendelse fra selskabet:

”Emne: Bil og motor | Bindende købsaftale | Bindende købsaftaler (...)

hermed dok for underskrevet slutseddel før d.18/12 2020

reg nummer [reg.nr.1]”

Selskabet fremlagde sammen med henvendelsen to slutsedler om salg af køretøjet dateret henholdsvis den 7. juli 2020 og den 8. juni 2021. Det fremgår af den underskrevne slutseddel datereret den 7. juli 2020, at køberen var [virksomhed2] A/S (CVR-nr. [...1]), mens det fremgår af slutsedlen dateret den 8. juni 2021, at køberen var [virksomhed2] A/S (CVR-nr. [...2]).

Slutsedlen dateret den 8. juni 2021 er ikke underskrevet. [virksomhed2] A/S har i en mail af den 8. juni 2021 bekræftet slutsedlen af 8. juni 2021.

Dagen forinden, den 7. juni 2021, sendte [virksomhed2] A/S en mail til selskabet for at gøre selskabet opmærksom på, at slutsedlen var udstedt til [virksomhed2] A/S, men at den endelige faktura skulle udstedes til [virksomhed2] A/S.

Selskabet har fremlagt en faktura for køretøjet af den 15. juni 2021 fremsendt til [virksomhed2] A/S.

Motorstyrelsen fastsatte ved afgørelse af den 28. april 2022 registreringsafgiften på ny, jf. lov nr. 203 af 13. februar 2021, som har medført en ny måde at beregne registreringsafgift. Motorstyrelsen traf afgørelse om, at selskabet havde betalt den korrekte registreringsafgift for køretøjet, hvorfor selskabet hverken ville modtage en opkrævning eller tilbagebetaling.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om afslag på selskabets anmodning om, at registreringsafgiften for køretøjet beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020, jf. overgangsordningen om bindende købs- og leasingaftaler.

Motorstyrelsen har som begrundelse herfor anført, at købsaftalen med den registrerede ejer blev indgået den 8. juni 2021. Betingelsen om, at bindende købsaftale skal være indgået senest den 17. december 2020, er derfor ikke opfyldt.

Motorstyrelsens udtalelse

I forbindelse med klagebehandlingen har Motorstyrelsen den 3. november 2021 udtalt følgende:

”Afgørelse påklages, da klager mener at de har opfyldt betingelserne for at benytte overgangsordning.

De henviser til proportionalitetsprincippet, da regelanvendelsen skal stå rimeligt i forhold til det, man vil opnå.

Det forhold at klager henviser til proportionalitetsprincippet samt til SKM2018.77.HR ændrer ikke vores opfattelse af, at Motorstyrelsens afgørelse skal fastholdes. Der gøres opmærksom på, at det forhold at aftalen skal være bindende, er en klar og ufravigelig betingelse for, at et køretøj kan anvende overgangsordningen om bindende købs- og leasingaftaler. Der er tale om en helt klar lovregel, som skal være opfyldt. Det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip samt SKM2018.77 kan derfor ikke føre til et andet resultat.

Motorstyrelsen har sendt afgørelse om at købsaftalen er indgået efter den 17. december 2020. Købsaftalen er indgået den 8. juni 2021. Anmodning er indsendt den 15. juni 2021, samt køretøjet er registreret den 15. juni 2021.

Det forhold at der er indsendt en købsaftale, hvor den er underskrevet før den 17. december 2020, opfylder betingelserne for at kunne i betrækning for at benytte overgangsordningen. Men idet at køretøjet har ikke været registrere til det pågældende cvr nr., opfyldes betingelserne ikke.

Der er yderligere indsendt en anden slutseddel, og køretøjet er registreret til det cvr nr., dog er slutseddel underskrevet efter den 17. december 2020, samt der er indsendt en mail mellem køber og forhandler.

Det vurderes derfor at aftalen ikke har været bindende og først bliver bekræftet den 8. juni på mail fra køber med cvr nr. [...2].

Det bemærkes at der er i mailen, hvor aftalen godkendes, anmoder køber om at købsaftalen skal ændres fra et cvr nr. til et andet, men ved opslag på CVR på Virk, kan det konstateres at de ikke er koncern forbundet.

Derfor vurderes det at købsaftalen ikke er bindende og afgørelsen fastholdes, da den først er godkendt efter den 17. december 2020.

Klager lægger afgørende vægt på at køretøjet opfylder betingelserne for at benytte overgangsordningen og Motorstyrelsens afgørelse beror på forkert rækkefølge.

Da afgørelsen ikke vedrører afvisning om registrering af køretøjet inden indsendelse af dokumentation tilsidesættes den bemærkning, da det ikke vedrører den afvisning som [virksomhed1] A/S har modtaget den 4. august 2021.

Afslutningsvist henviser klager til at Motorstyrelsen har tilladt en selvanmelder at afgiftsberigtige køretøjer efter overgangsordningen, selvom at køretøjet var registreret inden indsendelse af dokumentation. Motorstyrelsen kan ikke kommentere på andre sager, da [virksomhed1] A/S ikke er part i den pågældende sag. Alle sager bliver behandlet individuelt, og da loven er ændret, tilsidesættes denne bemærkning, og afgørelsen som [virksomhed1] A/S har modtaget den 4. august 2021, vedrører at aftalen er underskrevet efter den 17. december 2020.

En gennemgang af sagen på baggrund af klagen har ikke medført ændring af Motorstyrelsens afgørelse. Afgørelsen af den 4. august 2021 fastholdes.”

Klagerens opfattelse

Selskabet har den 22. oktober 2021 nedlagt påstand om, at registreringsafgiften for køretøjet skal beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.

Som begrundelse har selskabet anført, at det ikke bør have betydning for, om selskabet kan anvende overgangsordningen, at dokumentationen (slutseddel) blev indsendt efter køretøjets registrering. Selskabet henviser i den forbindelse til proportionalitetsprincippet og SKM2018.77.HR.

Klagerens bemærkninger til Motorstyrelsens udtalelse

Selskabet har den 17. februar 2022 fremsendt følgende bemærkninger til Motorstyrelsens udtalelse:

”Det er et krav for at benytte overgangsordningen efter lov nr. 203/2021, §9, stk. 9, at der senest den 17. december 2020 skal være indgået en bindende aftale. Dette krav er opfyldt for det konkrete køretøj, idet der både på tidspunktet for aftalens indgåelse i juli 2020 og den 17. december 2020, som er den seneste dato, hvor bindende købs- eller leasingaftaler kunne indgås, foreligger en bindende aftale, som parterne ikke kunne træde tilbage fra. Hensynet bag bestemmelsen er jf. lovens forarbejder, at sikre, at køretøjer, for hvilke der er indgået en bindende købsaftale inden lovforslagets fremsættelse, også kan indregistreres efter de vilkår, som var gældende på købstidspunktet. Det er dermed afgørende, at aftalen var bindende inden lovforslaget blev fremsat, og det er uden betydning, hvad parterne aftaler efter denne dato. Der er hverken i loven eller forarbejderne hertil holdepunkter for, at aftaler om køretøjet, som er indgået efter den 17. december 2020, har betydning for, om overgangsordningen kan anvendes. Aftalen er på intet tidspunkt hverken i tiden frem til den 17. december eller i tiden herefter ændret for så vidt angår det konkrete køretøj, udstyr eller pris.

Videre er det klagers opfattelse, at købers ønske om at køretøjet skulle registreres til et andet cvr nr. ikke er udtryk for andet eller mere end de rettigheder køber allerede har efter lovgivningen i øvrigt. Efter de almindelige ejendomsretlige principper i dansk ret, kan køber allerede fra aftalens indgåelse disponere og råde over køretøjet, ligesom sælger er pligtig til at levere til køber eller til den, som køber anviser som leveringsmodtager. Når en kunde har underskrevet en slutseddel, er klager også forpligtet af en sådan aftale. Hvis klager ikke opfylder aftalen med kunden, bringer klager sig i misligholdelse i relation til kunden. Klager kan således ikke træde tilbage fra aftalen med kunden ej heller, hvis kunden ønsker at køretøjet skal registreres til et andet CVR-nr. Kunden er som nævnt fra tidspunktet for aftalens indgåelse berettiget til at råde over køretøjet og kan derfor med bindende virkning for klager bestemme, at det bestilte køretøjer skal registreres til tredjepart – det kunne også være, at klager ønskede at etablere et finansielt leasingforhold, hvorefter køretøjet skulle registreres til et leasingselskab i stedet.

Der er efter klagers opfattelse hverken efter lov nr. 203/2021 eller dennes forarbejder grundlag for at stille krav om, at aftalen er bindende efter den 17. december 2021, så længe aftalen opfyldes efter sit indhold; dvs. at der er tale om samme køretøj som i den oprindelige bindende aftale.

Det må antages, at beskyttelseshensynet bag betingelsen om en bindende aftale senest den 17. december 2020 dels består i, at forhindre at købsaftaler, indgået efter denne dato, kan nyde godt af en lavere afgift og dels at køretøjer efterfølgende ændres, så et andet køretøj end oprindeligt aftalt uberettiget kan gøre brug af overgangsordningen. Ved registrering af køretøjet til [virksomhed2] A/S frem for [virksomhed3] – som i øvrigt har samme direktion – bliver overgangsordningen ikke udnyttet til at omfatte andre eller flere køretøjer, end det køretøj, som pr. 17. december 2020 var omfattet af overgangsordningen for bindende købs- og leasingaftaler.

Eftersom Motorstyrelsen ikke har godtgjort, at der foreligger misbrug eller omgåelse, er afgørelsen i strid med proportionalitetsprincippet. § 9 i lov nr. 203 af 13. februar 2021 giver ikke fornøden hjemmel til - i strid med almindelige forvaltningsretlige grundsætninger - at afvise anmodningen om afgiftsberigtigelse på overgangsordningen, når der er tale om forhold, som er uden betydning for overgangsordningens anvendelse og formålet hermed.”

Landsskatterettens afgørelse

Retsgrundlaget

Når der i det følgende henvises til ændringsloven, er dette en henvisning til lov nr. 203 af 13. februar 2021 med de ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 2191 af 30. november 2021.

Lovændringerne i registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven fremgår af ændringslovens §§ 1-3.

Det følger af ændringslovens § 9, stk. 1, at § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8, træder i kraft den 1. juni 2021.

Det fremgår af ændringslovens § 9, stk. 4, at § 1, § 2, nr. 12 og § 3, nr. 8, har virkning fra og med den 18. december 2020, jf. dog stk. 9-11.

Det følger af ændringslovens § 9, stk. 8, 1. pkt., at for køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs ikrafttræden med de ændringer, der følger af § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8.

Det følger af ændringslovens § 9, stk. 9, 1-4 pkt., at for køretøjer, for hvilke der er indgået en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor der i forbindelse med registreringen indsendes anmodning om, at køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17. december 2020, finder stk. 8 ikke anvendelse. Disse køretøjer afgiftsberigtiges efter de satser, som var gældende den 17. december 2020. Anmodning skal indsendes til told- og skatteforvaltningen senest den 31. december 2021, og der skal vedlægges dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 17. december 2020. Virksomheder registreret efter registreringsafgiftsloven §§ 14 og 15 kan dog selv angive registreringsafgiften for disse køretøjer, men skal senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale.

Landsskatterettens bemærkninger

Selskabet er registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, og selskabet har således selv angivet registreringsafgiften for køretøjet. Selskabet skulle dog senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 var indgået en bindende købsaftale, jf. ændringslovens § 9, stk. 9, 4. pkt.

Selskabet har den 15. juni 2021 fremsendt dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale med slutbrugeren [virksomhed2] A/S den 8. juni 2021.

Landsskatteretten finder herefter, at selskabet ikke har indgået en bindende købsaftale med slutbrugeren inden for fristen.

Det kan ikke ændre på resultatet, at selskabet tidligere den 7. juli 2020 indgik en købsaftale med [virksomhed2] A/S vedrørende køretøjet, da det på baggrund af sagens oplysninger er Landsskatterettens opfattelse, at købsaftalerne må anses for værende særskilte aftaler.

Selskabets bemærkninger i øvrigt kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.