Kendelse af 27-11-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-12-2024

Journalnr. 21-0101274

Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet. Omberegningen medfører, at klageren skal betale yderligere 21.607 kr. i registreringsafgift.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj er en Chrysler [...] med stelnummer [...]. Køretøjet har arten personbil.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at klageren anmeldte køretøjet til afgiftsberigtigelse den 9. november 2020. Motorstyrelsen værdiansatte herefter køretøjet til en handelspris på 523.000 kr. og en nypris på 807.315 kr. Registreringsafgift af køretøjet på i alt 294.181 kr. blev betalt endeligt den 19. april 2021, og den 26. maj 2021 blev køretøjet registreret i Køretøjsregisteret.

Den 18. august 2021 traf Motorstyrelsen afgørelse om omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet som følge af nye regler for beregning af registreringsafgift, jf. lov nr. 203 af 13. februar 2021, som trådte i kraft den 1. juni 2021. De nye regler havde tilbagevirkende kraft fra den 18. december 2020.

Ved omberegningen af registreringsafgiften af køretøjet anvendte Motorstyrelsen den samme værdiansættelse af køretøjet, som blev anvendt i forbindelse med registreringen af køretøjet i Køretøjsregisteret den 26. maj 2021.

Omberegningen betød, at klageren skulle betale 21.607 kr. yderligere i registreringsafgift af køretøjet.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har foretaget omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet. Omberegningen medfører, at klageren skal betale 21.607 kr. yderligere i registreringsafgift.

Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse for omberegningen:

"Folketinget vedtog den 13. februar 2021 en ny lov, som har medført en ny måde at beregne registreringsafgift (lov nr. 203 af 13. februar 2021). De nye regler har virkning fra den 18. december 2020.

Vi skriver til dig, fordi du i perioden fra den 18. december 2020 til den 31. maj 2021 har betalt registreringsafgift af et køretøj og derfor kan have betalt for meget eller for lidt.

Denne afgørelse vedrører nedenstående køretøj.

Mærke: CHRYSLER

Model: [...]

Stelnummer: [...]

Ændringerne for beregning af registreringsafgift betyder, at vi beregner en ny registreringsafgift for dit køretøj. Hvis køretøjet er afgiftsberigtiget som brugt, fastsætter vi også en ny afgiftspligtig værdi og beregner en ny registreringsafgift.

Resultatet er:

· Den nye beregning viser, at i forhold til den oprindelige beregning skal der reguleres -21.607 kr.

Udtalelse fra Motorstyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Motorstyrelsen udtalt følgende:

"Køretøjet er ifølge køretøjshistorikken indregistreret den 26. maj 2021, og registreringsafgiften er fuldt betalt den 19. april 2021 hvilket, jævnfør § 9, stk. 8 i lov nr. 203 af 13. februar 2021, er inden for perioden hvor køretøjer skal omberegnes.

Motorstyrelsen har vedlagt testberegning af afgiftsberegningen i omberegning af den 18. august 2021, udregningen er lavet på baggrund af registrering af køretøj den 26. maj 2021 og tekniske data tilgængelige i Motorregistret.

Der er ikke belæg for en ændring af værdifastsættelsen på baggrund af en omberegning.

Motorstyrelsen indstiller, at afgørelsen af den 18. august 2021 fastholdes."

Klagerens opfattelse

Klageren har anført, at Motorstyrelsens omberegning er forkert, og at værdiansættelsen af køretøjet skal nedjusteres eller, at kravet på betaling af yderligere registreringsafgift nedsættes til 0 kr.

Klageren har anført følgende begrundelse:

"Jeg klager over "reguleringen af registreringsafgift" pa 21.607 DKK som jeg modtog d. 18 August 2021 pa den Crysler [...].

Da der ikke er mange af denne bil model i Danmark blev vurdering personligt lavet af [person1] (Overassistent, Værdifastsættelse III) hos motorstyrelsen. Afgiften blev besluttet baseret pa vaerdien af lignende bil i Danmark. Derfor mener jeg at der ikke skulle vaere en regulering af afgiften pa bilen ([...]).

Enten skal vaerdifastsaettelsen justeres ned eller afgiften fastholdes sa at den totale omkostning er lig med lignende bil i Danmark."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den betalte registreringsafgift af køretøjet.

Retsgrundlaget

Det følger af registreringslovens § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020 om registrering af køretøjer), at:

"Følgende køretøjer skal registreres i Køretøjsregisteret og forsynes med nummerplader, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens område, jf. dog stk. 2-5 og §§ 5 og 7 a-7 h:

1) Motorkøretøj."

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 228 af 11. marts 2020 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.), at:

"Der svares afgift til statskassen af motorkøretøjer, som skal registreres i Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer, og af påhængs- og sættevogne til sådanne motorkøretøjer. Der svares dog ikke afgift af køretøjer, der registreres på grænsenummerplader eller prøvemærker. Afgiften svares i forbindelse med et køretøjs første registrering, medmindre andet følger af bestemmelserne i denne lov."

Af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, 2, 3 og 7 fremgår:

"Stk. 1. Afgiften beregnes for nye køretøjer og for genopbyggede køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter § 7, af køretøjets afgiftspligtige værdi med følgende satser:

1) Motorcykler: 85 pct. af 8.900-54.500 kr. (2010-niveau) og 150 pct. af resten.
2) Andre køretøjer, jf. dog §§ 5-6 a: 85 pct. af 172.900 kr. (2010-niveau) og 150 pct. af resten.

Stk. 2. For benzindrevne og dieseldrevne personbiler gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, der opgøres på baggrund af bilens energieffektivitet. Fradraget for benzindrevne personbiler udgør 4.000 kr. for hver kilometer, som bilen tilbagelægger ud over 20 km pr. liter brændstof. Fradraget for dieseldrevne personbiler udgør 4.000 kr. for hver kilometer, som bilen tilbagelægger ud over 22 km pr. liter brændstof. For øvrige personbiler fastsættes fradraget som for benzindrevne personbiler, hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4. pkt., opgøres i liter benzin pr. kilometer, eller som for dieseldrevne personbiler, hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4. pkt., opgøres i liter diesel pr. kilometer.

Stk. 3. For benzindrevne og dieseldrevne personbiler gives et tillæg i registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, der opgøres på baggrund af bilens energieffektivitet. Tillægget for benzindrevne personbiler udgør 6.000 kr. for hver kilometer, som bilen tilbagelægger mindre end 20 km pr. liter brændstof. Tillægget for dieseldrevne personbiler udgør 6.000 kr. for hver kilometer, som bilen tilbagelægger mindre end 22 km pr. liter brændstof. For øvrige personbiler fastsættes tillægget som for benzindrevne personbiler, hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4. pkt., opgøres i liter benzin pr. kilometer, eller som for dieseldrevne personbiler, hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 4, 3. og 4. pkt., opgøres i liter diesel pr. kilometer.

Stk. 7. Afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer. Beløb i stk. 1-3, 5 og 6, § 3, stk. 2, § 5 b, stk. 2, § 5 c, stk. 3, og § 8, stk. 7, nedsættes med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt."

Ved lov nr. 203 af 13. februar 2021 om ændring af blandt andet registreringsafgiftsloven vedtog Folketinget en ny metode til beregning af registreringsafgift. Det følger af ændringslovens § 1, nr. 6, 7 og 8 i relation til ændring af registreringsafgiftsloven, at:

"6. I § 4, stk. 1, nr. 2, ændres "jf. dog §§ 5-6 a: 85 pct. af 172.900 kr. (2010-niveau)" til: "jf. dog §§ 5-5 c: 25 pct. af 55.600 kr. (2010-niveau), 85 pct. af 55.600 kr.-172.900 kr. (2010-niveau)".

7. § 4, stk. 2-6, ophæves, og i stedet indsættes:

"Stk. 2. For personbiler beregnes et tillæg i registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, på 213,5 kr. (2010-niveau) pr. g af de første 125 g CO2 pr. km, 427 kr. (2010-niveau) pr. g af de næste 35 g CO2 pr. km og 812 kr. (2010-niveau) pr. g CO2 pr. km af resten.

Stk. 3. Grundlaget for tillæg efter stk. 2 er CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017. For personbiler, for hvilke der ikke opgøres CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO2-udledning opgjort efter Rådets direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008 (NEDC) multipliceret med 1,21. For personbiler, for hvilke der ikke foreligger en måling af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet brændstofforbrug, beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.

Stk. 4. Grænseværdierne for CO2-udledning, der er angivet i stk. 2, reguleres med et reguleringstal. Reguleringstallet udgør 1,00 i årene 2020 og 2021 og nedsættes med 0,033 årligt i hvert af årene 2022-2025 og med 0,011 i hvert af årene 2026-2035, og de herved fremkomne grænseværdier afrundes til nærmeste hele gram. Fra og med 2036 anvendes de samme grænseværdier som for 2035.

Stk. 5. For personbiler gives der et fradrag i afgiften efter stk. 1, nr. 2, og tillæg efter stk. 2 på 18.500 kr. (2010-niveau). Fradraget kan dog højst udgøre summen af afgift efter stk. 1, nr. 2, og tillæg efter stk. 2."

Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og 7.

8. I § 4, stk. 7, 2. pkt., der bliver stk. 6, 2. pkt., ændres "stk. 1-3, 5 og 6, § 3, stk. 2, § 5 b, stk. 2, § 5 c, stk. 3, og § 8, stk. 7" til: "stk. 1, 2 og 5, § 5 b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2".

Det følger af lov nr. 203 af 13. februar 2021 § 9, stk. 8, at:

"Stk. 8. For køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs ikrafttræden med de ændringer, der følger af § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8. Den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, har krav på tilbagebetaling eller pligt til efterbetaling af en eventuel afgiftsdifference, der måtte opstå for disse køretøjer. Efter lovens ikrafttræden tilbagebetaler eller efteropkræver told- og skatteforvaltningen afgiftsdifferencen til eller hos den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har forestået registrering af køretøjet, alene rettes mod den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler. Den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, kan tilsvarende alene rette et eventuelt krav om efterbetaling af registreringsafgift mod køberen eller leasingtageren m.v. af køretøjet. Krav om tilbagebetaling efter 5. pkt. betragtes ikke som en ændring af leasingaftalen, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt."

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Sagens køretøj blev afgiftsberigtiget den 19. april 2021, hvilket er inden for perioden 18. december 2020 til 31. maj 2021.

Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af registreringsafgiften af køretøjet efter den nye beregningsmetode, herunder beregnet et tillæg for CO 2-udslip.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at omberegning af registreringsafgiften på køretøjet er sket med rette.

Som sagen er oplyst, lægger Landsskatteretten til grund, at omberegningen af registreringsafgift efter lov nr. 203 af 13. februar 2021 er foretaget korrekt.

Landsskatteretten bemærker, at værdiansættelsen af sagens køretøj er ikke en del af den påklagede afgørelse.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.