Kendelse af 30-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 21-06-2024
Korrigeret afgørelse
til afløsning af afgørelsen af 16 april 2024.
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Ændring af momstilsvar | |||
Salgsmoms 1. halvår 2012 | 81.012 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår 2012 | 24.418 kr. | Mindre forhøjelse | 26.788 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2012 | 175.475 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår 2012 | 51.560 kr. | Mindre forhøjelse | 56.432 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2013 | 41.466 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår 2013 | 26.106 kr. | Mindre forhøjelse | 26.755 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2013 | 92.193 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår 2013 | 31.555 kr. | Mindre forhøjelse | 32.477 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2014 | 47.293 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår 2014 | 23.855 kr. | Mindre forhøjelse | 24.531 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2014 | 82.989 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår 2014 | 33.819 kr. | Mindre forhøjelse | 38.699 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2015 | 50.171 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår 2015 | -81 kr. | Mindre forhøjelse | 0 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2015 | 77.018 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår 2015 | 21.826 kr. | Mindre forhøjelse | 23.598 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2016 | 14.006 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår 2016 | 50.387 kr. | Mindre forhøjelse | 50.399 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2016 | 81.932 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår 2016 | 21.198 kr. | Mindre forhøjelse | 23.555 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2017 | 78.403 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår 2017 | 11.800 kr. | Mindre forhøjelse | 13.598 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2017 | 211.606 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår 2017 | 24.850 kr. | Mindre forhøjelse | 32.655 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2018 | 281.424 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår 2018 | 5.787 kr. | Mindre forhøjelse | 12.584 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2018 | 255.799 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår 2018 | -12.173 kr. | Mindre forhøjelse | 0 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2019 | 116.584 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 1. halvår 2019 | -26.417 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Salgsmoms 2. halvår 2019 | 162.243 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Købsmoms 2. halvår 2019 | -21.609 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Grundlag for ekstraordinær genoptagelse for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2017 | Ja | Nej | Ja |
[person1], herefter virksomhedsejeren, har ifølge Virksomhedsregisteret fra den 1. februar 2007 til den 2. januar 2023 drevet vikarbureauet [virksomhed1] I/S med CVR nr. [...1]. Virksomheden er registreret under branchekode 782000 Vikarbureauer og under bibranchekode 461900 Agenturhandel med blandet sortiment. Virksomheden har i hele perioden været registreret med navnet ”[virksomhed1] I/S”.
Skattestyrelsen har den 1. juli 2020 anmodet virksomheden om at indsende regnskabsmateriale for perioden 1. juli 2019 til den 31. december 2019.
Den 14. oktober 2020 modtog Skattestyrelsen materiale fra klageren i form at bankkontoudtog for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 samt et samlet beløb for indtægter og omkostninger for perioden.
Efter en gennemgang af dette materiale blev kontrollen udvidet til at omfatte perioden fra den 1. januar 2012 til 31. december 2019.
Da virksomhedsejeren ikke fremlagde det efterspurgte materiale, rettede Skattestyrelsen henvendelse til [finans1] og [finans2] for at få leveret oplysninger om bevægelser på følgende konti i perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2019:
[...51]
[...36]
[...73]
Dette materiale modtog Skattestyrelsen henholdsvis den 7. april 2021 og den 9. april 2021.
Skattestyrelsen har for 2019 ændret momstilsvaret med udgangspunkt i virksomhedens kontospecifikationer med 99.777 kr.
Skattestyrelsen har også foretaget en forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for 2019 med udgangspunkt i bankkontoudskrifterne med 82.680 kr.
Endvidere har Skattestyrelsen nedsat købsmomsen for 2019 vedrørende:
Manglende dokumentation i form af grundbilag 25.073,08 kr.
Leasingudgifter bil, ej redegjort for privat anvendelse 6.245,83 kr.
Husleje 17.024,90 kr.
Virksomheden har i forbindelse med indsendelse af regnskabsmaterialet selv foretaget en efterangivelse på 35.483 kr., således at den samlede ændring af momstilsvaret alene udgør 195.318 kr.
For årene 2012 – 2018 har Skattestyrelsen forhøjet salgsmomsen med udgangspunkt i de fremsendte bankkontoudtog.
Skattestyrelsen har godkendt skønsmæssigt fradrag for købsmoms med udgangspunkt i bankkontoudtog. Der foreligger ikke dokumentation i form af købsfakturaer.
Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 1. juni 2021, og der er truffet afgørelse den 12. august 2021.
(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens momstilsvar med 332.465 kr. for 2012, 191.320 kr. for 2013, 187.956 kr. for 2014, 148.934 kr. for 2015, 167.523 kr. for 2016, 326.659 kr. for 2017, 530.837 kr. for 2018 og 230.801 kr. for 2019.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”(...)
2.Rettelser til den angivne moms for 2019 på baggrund af kontospecifikationer
(...)
2.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Virksomheden skal for hver afgiftsperiode opgøre salgs- og købsmomsen, se momslovens § 56, stk. 1. Forskellen mellem salgs- og købsmomsen skal du angive til Skattestyrelsen efter hver afgiftsperiode, se momslovens § 57, stk. 1.
Der er ikke angivet den moms, der fremgår af kontospecifikationerne.
Differencerne mellem den opgjorte moms og den angivne moms kan opgøres til følgende:
Salgsmoms | Angivet | Ifølge kontospec. | Difference |
1. halvår | 62.036 kr. | 140.143 kr. | 78.107 kr. |
2. halvår | 68.965 kr. | 187.005 kr. | 118.040 kr. |
Total | 131.001 kr. | 327.148 kr. | 196.147 kr. |
Købsmoms | Angivet | Ifølge kontospec. | Difference |
1. halvår | 22.365 kr. | 76.253 kr. | 53.888 kr. |
2. halvår | 23.544 kr. | 66.026 kr. | 42.482 kr. |
Total | 45.909 kr. | 142.279 kr. | 96.370 kr. |
Vi forhøjer herefter salgsmomsen med 196.147 kr. for perioden 01.01.2019 – 31.12.2019.
Vi forhøjer herefter købsmomsen 96.370 kr. for perioden 01.01.2019 – 31.12.2019.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
3.Yderligere salgsmoms i 2019 i henhold til de fremsendte bankkontoudskrifter
(...)
3.4Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag, se momslovens § 4, stk. 1.
Ved gennemgang af virksomhedens bankkontoudskrifter, er det konstateret, at der er indsætninger, som vi vurderer, vedrører virksomhedens aktivitet, men som ikke er medtaget i virksomhedens bogføring.
Det er vores vurdering, at der er tale om indtægter, der er momspligtige efter momslovens § 4.
De indsætninger på dine bankkonti, som vi vurderer, vedrører virksomheden, er vedlagt på bilag 1.
På bilag 1 er der ikke korrigeret for de allerede bogførte indtægter.
Vi vurderer derfor, at der har været følgende momspligtige omsætning inkl. moms i virksomheden i 2019:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 867.809 kr. | 24.918 kr. | 373 kr. | 893.100 kr. |
2. halvår | 1.029.764 kr. | 93.932 kr. | 32.344 kr. | 1.156.040 kr. |
Total | 1.897.573 kr. | 118.850 kr. | 32.717 kr. | 2.049.140 kr. |
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.639.312 kr. (2.049.140 kr. x 80 %)
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Salgsmomsen kan herefter opgøres til 409.828 kr. (1.639.312 kr. x 25 %).
Momsen fordeles således på perioder:
Salgsmoms | ||
1. halvår | 178.620 kr. | |
2. halvår | 231.208 kr. | |
Total | 409.828 kr. |
I punkt 2.4. har vi opgjort salgsmomsen ifølge kontospecifikationerne således:
Salgsmoms | ||
1. halvår | 140.143 kr. | |
2. halvår | 187.005 kr. | |
Total | 327.148 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til salgsmomsen i 2019:
Salgsmoms | |
1. halvår | 38.477 kr. |
2. halvår | 44.203 kr. |
Total | 82.680 kr. |
Vi forhøjer herefter salgsmomsen med 82.680 kr. for perioden 01.01.2019 – 31.12.2019.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
4.Rettelser til bogføringen
(...)
4.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
4.4.1.Manglende dokumentation
Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at der alene er fradrag for udgifter, der vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet.
Du skal i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 kunne dokumentere dine udgifter ved at fremlægge dine bilag.
Vi har ikke modtaget de efterspurgte bilag. Du har dermed ikke fremsendt dokumentation for dine udgifter.
Idet du ikke har fremsendt dokumentation for udgifterne i punkt 4.1., er der således ikke fradrag for købsmomsen. Vi nedsætter derfor virksomhedens købsmoms med 25.073,08 kr. i 2019, afrundet til 25.073 kr.
Beløbet fordeles med 18.955 kr. i 1. halvår og 6.118 kr. i 2. halvår 2019.
4.4.2.Regulering af købsmomsen vedrørende biludgifter
Der er 2 biler i virksomheden. En varebil der er registret til både privat og erhvervsmæssig anvendelse og en personbil. Vi har bedt jer om, at redegøre for hvordan bilerne er anvendt i virksomheden, men har ikke modtaget en sådan redegørelse.
I henhold til momslovens § 41, stk. 3 kan hele momsen vedrørende driften af den lejede varebil fratrækkes. Vedrørende lejen af bilen er der momsfradrag for 1/3 af momsen.
I henhold til momslovens § 42, stk. 1 nr. 6 er der ikke momsfradrag vedrørende driften af personbiler.
Vi ved ikke, hvordan den faktiske fordeling af de bogførte udgifter vedrørende bilerne har været. Vi har vurderet, at alle leasingudgifterne vedrører varebilen. Det fremgår af vores systemer at virksomheden ejer personbilen. Vi har vurderet, at de øvrige udgifter er fordelt ligeligt mellem de 2 biler.
Der er fratrukket 6.223,81 kr. i moms vedrørende leasingudgifter.
Vi har bedt jer om at fremsende en kopi af bilag 701 og 702, som dokumentation for at der er tale om en udgift, der vedrører virksomhedens aktivitet, og at der er moms på udgiften. Vi har ikke modtaget disse bilag. Vi har reguleret momsen vedrørende bilagene i punkt 4.4.1. svarende til 1.334,99 kr. vedrørende leasingudgifterne.
Der er således fortsat fratrukket 4.888,83 kr. i moms vedrørende leasingudgifterne.
Der er kun fradrag for 1/3 af dette beløb, hvorfor købsmomsen vedrørende leasingudgiften nedsættes med 3.259,22 kr. (4.888,83 kr. x 2/3).
Vedrørende konto 3110 (brændstof) og 3140 (reparation og vedligeholdelse) er der sammenlagt fratrukket 5.973,22 kr. i moms (4.353,16 kr. + 1.620,06 kr.).
Vi har vurderet, at halvdelen af dette beløb vedrører personbilen, hvor der ikke er momsfradrag for udgifterne. Købsmomsen nedsættes derfor med 2.986,61 kr. (5.973,22 kr. / 2).
Den samlede nedsættelse af virksomheden købsmoms vedrørende biludgifter udgør således 6.245,83 kr. (3.259,22 kr. + 2.986,61 kr.), afrundet til 6.246 kr.
Momsen fordeles med 2.816 kr. i 1. halvår og 3.430 kr. i 2. halvår.
4.4.3.Husleje
Konto 3410 indeholder udgifter til husleje. Der er på konto 3410 fratrukket 20.871 kr. i moms vedrørende husleje.
Vi har bedt jer om at fremsende en kopi af bilag 255, 273 og 311, som dokumentation for, at der er tale om en udgift, der vedrører virksomhedens aktivitet og at der er moms på udgiften.
Vi har ikke modtaget disse bilag. Vi har derfor reguleret momsen vedrørende disse bilag i punkt 4.4.1.
Udlejning af fast ejendom er som udgangspunkt momsfritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1 nr. 8.
Det er derfor vores vurdering, at der ikke er moms på de udgifter, der fremgår af konto 3410.
Vi har i punkt 4.4.1. reguleret momsen vedrørende 3 af posteringerne, svarende til en moms på 3.846,10 kr. Vi nedsætter derfor købsmomsen med yderligere 17.024,90 kr. (20.871 kr. – 3.846,10 kr.), afrundet til 17.025 kr.
Momsen fordeles med 5.700 kr. i 1. halvår og 11.325 kr. i 2. halvår 2019.
5.Opgørelse af momsen for årene 2012 til 2018
(...)
5.4Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Du skal efter momslovens § 56, stk. 1 opgøre virksomhedens salgs- og købsmoms for hver afgiftsperiode. Salgsmomsen er momsen af de leverancer i virksomheden, der skal beregnes moms af for en bestemt periode efter momslovens § 56, stk. 2. Købsmomsen er momsen af de indkøb, som virksomheden kan fratrække for en bestemt periode efter momslovens § 56, stk. 3.
Når en afgiftsperiode er udløbet, har du pligt til at angive momsen, se momslovens § 57, stk. 1.
I skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med momsens berigtigelse, se momslovens § 55.
Virksomhedens regnskabsmateriale skal efter anmodning udleveres eller indsendes til Skattestyrelsen, se momslovens § 74, stk. 4.
Vi har bedt jer indsende virksomhedens regnskabsmateriale. I har ikke fremsendt det ønskede materiale.
Idet størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, se opkrævningslovens § 5, stk. 2.
5.4.1.Salgsmoms
Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag, se momslovens § 4, stk. 1.
Ved gennemgang af virksomhedens bankkontoudskrifter er det konstateret, at der er indsætninger, som vi vurderer, vedrører virksomhedens aktivitet. Det er vores vurdering, at der er tale om indtægter, der er momspligtige efter momslovens § 4.
De indsætninger på jeres bankkonti, som vi vurderer, vedrører din virksomhed for årene 2012-2018, er vedlagt på bilag 2 til 8.
2012:
Det fremgår af bilag 8, at der har været følgende indsætninger på jeres bankkonti, som vi vurderer, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 427.762 kr. | 70.627 kr. | 0 kr. | 498.389 kr. |
2. halvår | 820.947 kr. | 124.262 kr. | 0 kr. | 945.209 kr. |
Total | 1.248.709 kr. | 194.889 kr. | 0 kr. | 1.443.598 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.154.878,40 kr. (1.443.598 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Salgsmomsen kan herefter opgøres til 288.719,60 kr. (1.154.878,40 kr. x 25 %), afrundet til 288.720 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
Salgsmoms | |
1. halvår | 99.678 kr. |
2. halvår | 189.042 kr. |
Total | 288.720 kr. |
I har tidligere angivet følgende i salgsmoms:
Salgsmoms | ||
1. halvår | 18.666 kr. | |
2. halvår | 13.567 kr. | |
Total | 32.233 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til salgsmomsen i 2012:
Salgsmoms | ||
1. halvår | 81.012 kr. | |
2. halvår | 175.475 kr. | |
Total | 256.487 kr. |
Vi forhøjer herefter salgsmomsen med 256.487 kr. for perioden 01.01.2012 – 31.12.2012.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2013:
Det fremgår af bilag 7, at der har været følgende indsætninger på jeres bankkonti, som vi vurderer, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet:
Konto [...51] | Konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 499.535 kr. | 39.507 kr. | 0 kr. | 539.042 kr. |
2. halvår | 671.859 kr. | 118.521 kr. | 0 kr. | 790.380 kr. |
Total | 1.171.394 kr. | 158.028 kr. | 0 kr. | 1.329.422 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.063.537,60 kr. (1.329.422 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Salgsmomsen kan herefter opgøres til 265.884,40 kr. (1.063.537,60 kr. x 25 %), afrundet til 265.884 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
Salgsmoms | |
1. halvår | 107.808 kr. |
2. halvår | 158.076 kr. |
Total | 265.884 kr. |
I har tidligere angivet følgende i salgsmoms:
Salgsmoms | |
1. halvår | 66.342 kr. |
2. halvår | 65.883 kr. |
Total | 132.225 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til salgsmomsen i 2013:
Salgsmoms | |
1. halvår | 41.466 kr. |
2. halvår | 92.193 kr. |
Total | 133.659 kr. |
Vi forhøjer herefter salgsmomsen med 133.659 kr. for perioden 01.01.2013 – 31.12.2013.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2014:
Det fremgår af bilag 6, at der har været følgende indsætninger på jeres bankkonti, som vi vurderer, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet:
Konto [...51] | Konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 359.091 kr. | 89.148 kr. | 0 kr. | 448.239 kr. |
2. halvår | 683.364 kr. | 119.298 kr. | 0 kr. | 802.662 kr. |
Total | 1.042.455 kr. | 208.446 kr. | 0 kr. | 1.250.901 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.000.720,80 kr. (1.250.901 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Salgsmomsen kan herefter opgøres til 250.180,20 kr. (1.000.720,80 kr. x 25 %), afrundet til 250.180 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
Salgsmoms | |
1. halvår | 89.648 kr. |
2. halvår | 160.532 kr. |
Total | 250.180 kr. |
I har tidligere angivet følgende i salgsmoms:
Salgsmoms | |
1. halvår | 42.355 kr. |
2. halvår | 77.543 kr. |
Total | 119.898 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til salgsmomsen i 2014:
Salgsmoms | |
1. halvår | 47.293 kr. |
2. halvår | 82.989 kr. |
Total | 130.282 kr. |
Vi forhøjer herefter salgsmomsen med 130.282 kr. for perioden 01.01.2014 – 31.12.2014.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2015:
Det fremgår af bilag 5, at der har været følgende indsætninger på jeres bankkonti, som vi vurderer, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet:
Konto [...51] | Konto [...36] | Konto [...73] | Total | ||
1. halvår | 360.684 kr. | 30.170 kr. | 0 kr. | 390.854 kr. | |
2. halvår | 598.055 kr. | 15.146 kr. | 0 kr. | 613.201 kr. | |
Total | 958.739 kr. | 45.316 kr. | 0 kr. | 1.004.055 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 803.244 kr. (1.004.055 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Salgsmomsen kan herefter opgøres til 200.811 kr. (803.244 kr. x 25 %).
Momsen fordeles således på perioder:
Salgsmoms | ||
1. halvår | 78.171 kr. | |
2. halvår | 122.640 kr. | |
Total | 200.811 kr. |
I har tidligere angivet følgende i salgsmoms:
Salgsmoms | ||
1. halvår | 28.000 kr. | |
2. halvår | 45.622 kr. | |
Total | 73.622 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til salgsmomsen i 2015:
Salgsmoms | |
1. halvår | 50.171 kr. |
2. halvår | 77.018 kr. |
Total | 127.189 kr. |
Vi forhøjer herefter salgsmomsen med 127.189 kr. for perioden 01.01.2015 – 31.12.2015.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2016:
Det fremgår af bilag 4, at der har været følgende indsætninger på jeres bankkonti, som vi vurderer, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet:
Konto [...51] | Konto [...36] | Konto [...73] | Total | ||
1. halvår | 293.003 kr. | 20.311 kr. | 0 kr. | 313.314 kr. | |
2. halvår | 685.595 kr. | 17.179 kr. | 0 kr. | 702.774 kr. | |
Total | 978.598 kr. | 37.490 kr. | 0 kr. | 1.016.088 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 812.870,40 kr. (1.016.088 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Salgsmomsen kan herefter opgøres til 203.217,60 kr. (812.870,40 kr. x 25 %), afrundet til 203.218 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
Salgsmoms | |
1. halvår | 62.663 kr. |
2. halvår | 140.555 kr. |
Total | 203.218 kr. |
I har tidligere angivet følgende i salgsmoms:
Salgsmoms | ||
1. halvår | 48.657 kr. | |
2. halvår | 58.623 kr. | |
Total | 107.280 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til salgsmomsen i 2016:
Salgsmoms | |
1. halvår | 14.006 kr. |
2. halvår | 81.932 kr. |
Total | 95.938 kr. |
Vi forhøjer herefter salgsmomsen med 95.938 kr. for perioden 01.01.2016 – 31.12.2016.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse
2017:
Det fremgår af bilag 3, at der har været følgende indsætninger på jeres bankkonti, som vi vurderer, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet:
Konto [...51] | Konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 509.008 kr. | 17.727 kr. | 0 kr. | 526.735 kr. |
2. halvår | 1.367.509 kr. | 17.588 kr. | 0 kr. | 1.385.097 kr. |
Total | 1.876.517 kr. | 35.315 kr. | 0 kr. | 1.911.832 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.529.465,60 kr. (1.911.832 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Salgsmomsen kan herefter opgøres til 382.366,40 kr. (1.529.465,60 kr. x 25 %), afrundet til 382.366 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
Salgsmoms | |
1. halvår | 105.347 kr. |
2. halvår | 277.019 kr. |
Total | 382.366 kr. |
I har tidligere angivet følgende i salgsmoms:
Salgsmoms | ||
1. halvår | 26.944 kr. | |
2. halvår | 65.413 kr. | |
Total | 92.357 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til salgsmomsen i 2017:
Salgsmoms | |
1. halvår | 78.403 kr. |
2. halvår | 211.606 kr. |
Total | 290.009 kr. |
Vi forhøjer herefter salgsmomsen med 290.009 kr. for perioden 01.01.2017 – 31.12.2017.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse
2018:
Det fremgår af bilag 2, at der har været følgende indsætninger på jeres bankkonti, som vi vurderer, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet:
Konto [...51] | Konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 1.555.302 kr. | 28.930 kr. | 7.500 kr. | 1.591.732 kr. |
2. halvår | 1.396.955 kr. | 13.782 kr. | 8.257 kr. | 1.418.994 kr. |
Total | 2.952.257 kr. | 42.712 kr. | 15.757 kr. | 3.010.726 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 2.408.580,80 kr. (3.010.726 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Salgsmomsen kan herefter opgøres til 602.145,20 kr. (2.408.580,80 kr. x 25 %), afrundet til 602.145 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
Salgsmoms | |
1. halvår | 318.346 kr. |
2. halvår | 283.799 kr. |
Total | 602.145 kr. |
I har tidligere angivet følgende i salgsmoms/jeres salgsmoms har været skønnet til:
Salgsmoms | |
1. halvår | 36.922 kr. |
2. halvår | 28.000 kr. |
Total | 64.922 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til salgsmomsen i 2018:
Salgsmoms | |
1. halvår | 281.424 kr. |
2. halvår | 255.799 kr. |
Total | 537.223 kr. |
Vi forhøjer herefter salgsmomsen med 537.223 kr. for perioden 01.01.2018 – 31.12.2018.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse
5.4.2.Købsmoms
Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at der alene er fradrag for udgifter, der vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet.
Du skal i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 kunne dokumentere jeres udgifter ved at fremlægge jeres bilag.
Vi har ikke modtaget noget materiale fra jer vedrørende årene 2012 til 2018, Vi har derfor ikke haft mulighed for at gennemgå jeres bilagsmateriale for perioden. I har således ikke dokumenteret, at I har haft udgifter i virksomheden.
Virksomheden er et vikarbureau. I sådanne virksomheder, vil de fleste omkostninger ofte vedrøre lønudgifter. Ved gennemgang af materialet for 2019 sammenholdt med en forklaring fra [person1] om, at virksomheden udfører tømmerarbejde, hvor I også nogle gange leverer materialer, har vi opgjort de udgifter, som vi skønner, vedrører virksomhedens momspligtige omsætning på bilag 9 til 15. Der er alene medtaget udgifter, hvoraf det fremgår af teksten på bankkontoen, hvad udgiften vedrører, og hvor vi har vurderet, at det er overvejende sandsynligt, at udgiften vedrører din momspligtige aktivitet.
Ved gennemgang af de modtagne bankkonti, er det vurderet, at der ikke er udgifter på konto [...36] og konto [...73], der vedrører virksomhedens aktivitet.
Der er en del udgifter til husleje, se bilag 9 til 15.
Vi har ikke medtaget de udgifter, som vi vurderer vedrører, indehavernes leje af deres private bolig. Vedrørende de resterende udgifter til husleje, er der ikke beregnet momsfradrag, idet udlejning af fast ejendom som udgangspunkt er momsfritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1 nr. 8.
Idet vi ikke har modtaget bilag, hvoraf det fremgår, at der er moms på huslejen, er det således vores vurdering, at der ikke er moms på udgifterne til husleje. Det samme gælder for udgifterne til el, idet vi ikke ved, om der er tale om en udgift, som du betaler igennem udlejer og dermed heller ikke er momsbelagt.
Der er i 2017 og 2018 udgifter til leasing af en bil. Den eneste bil virksomheden leaser, er en varebil med en totalvægt på under 3 tons, der er registreret til både privat og erhvervsmæssig anvendelse.
I henhold til momslovens § 41, stk. 3 er der momsfradrag for 1/3 af momsen vedrørende lejen af bilen.
2012:
Vi har på bilag 9 opgjort virksomhedens udgifter således:
2012 | Beløb |
1.halvår | 11.850 kr. |
2.halvår | 24.360 kr. |
Total | 36.210 kr. |
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 28.968 kr. (36.210 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Købsmomsen kan herefter opgøres til 7.242 kr. (28.968 kr. x 25 %).
Momsen fordeles således på perioder:
2012 | Købsmoms |
1.halvår | 2.370 kr. |
2.halvår | 4.872 kr. |
Total | 7.242 kr. |
I har tidligere angivet følgende i købsmoms:
2012 | Købsmoms |
1.halvår | 26.788 kr. |
2.halvår | 56.432 kr. |
Total | 83.220 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til købsmomsen i 2012:
2012 | Købsmoms |
1.halvår | - 24.418 kr. |
2.halvår | - 51.560 kr. |
Total | - 75.978 kr. |
Vi nedsætter herefter købsmomsen med 75.978 kr. for perioden 01.01.2012 – 31.12.2012.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2013:
Vi har på bilag 10 opgjort virksomhedens udgifter således:
2013 | Beløb |
1.halvår | 3.245 kr. |
2.halvår | 4.608 kr. |
Total | 7.853 kr. |
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 6.282,40 kr. (7.853 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Købsmomsen kan herefter opgøres til 1.570,60 kr. (6.282,40 kr. x 25 %), afrundet til 1.571 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
2013 | Købsmoms |
1.halvår | 649 kr. |
2.halvår | 922 kr. |
Total | 1.571 kr. |
I har tidligere angivet følgende i købsmoms:
2013 | Købsmoms |
1.halvår | 26.755 kr. |
2.halvår | 32.477 kr. |
Total | 59.232 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til købsmomsen i 2013:
2013 | Købsmoms |
1.halvår | - 26.106 kr. |
2.halvår | - 31.555 kr. |
Total | - 57.661 kr. |
Vi nedsætter herefter købsmomsen med 57.661 kr. for perioden 01.01.2013 – 31.12.2013.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2014:
Vi har på bilag 11 opgjort virksomhedens udgifter således:
2014 | Beløb |
1.halvår | 3.381 kr. |
2.halvår | 24.401 kr. |
Total | 27.782 kr. |
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 22.225,60 kr. (27.782 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Købsmomsen kan herefter opgøres til 5.556,40 kr. (22.225,60 kr. x 25 %), afrundet til 5.556 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
2014 | Købsmoms |
1.halvår | 676 kr. |
2.halvår | 4.880 kr. |
Total | 5.556 kr. |
I har tidligere angivet følgende i købsmoms:
2014 | Købsmoms |
1.halvår | 24.531 kr. |
2.halvår | 38.699 kr. |
Total | 63.230 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til købsmomsen i 2014:
2014 | Købsmoms |
1.halvår | - 23.855 kr. |
2.halvår | - 33.819 kr. |
Total | - 57.674 kr. |
Vi nedsætter herefter købsmomsen med 57.674 kr. for perioden 01.01.2014 – 31.12.2014.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2015:
Vi har på bilag 12 opgjort virksomhedens udgifter således:
2015 | Beløb |
1.halvår | 405 kr. |
2.halvår | 8.860 kr. |
Total | 9.265 kr. |
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 7.412 kr. (9.265 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Købsmomsen kan herefter opgøres til 1.853 kr. (7.412 kr. x 25 %).
Momsen fordeles således på perioder:
2015 | Købsmoms |
1.halvår | 81 kr. |
2.halvår | 1.772 kr. |
Total | 1.853 kr. |
I har tidligere angivet følgende i købsmoms:
2015 | Købsmoms |
1.halvår | 0 kr. |
2.halvår | 23.598 kr. |
Total | 23.598 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til købsmomsen i 2015:
2015 | Købsmoms |
1.halvår | 81 kr. |
2.halvår | - 21.826 kr. |
Total | - 21.745 kr. |
Vi nedsætter herefter købsmomsen med 21.745 kr. for perioden 01.01.2015 – 31.12.2015.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2016:
Vi har på bilag 13 opgjort virksomhedens udgifter således:
2016 | Beløb |
1.halvår | 60 kr. |
2.halvår | 11.787 kr. |
Total | 11.847 kr. |
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 9.477,60 kr. (11.847 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Købsmomsen kan herefter opgøres til 2.369,40 kr. (9.477,60 kr. x 25 %), afrundet til 2.369 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
2016 | Købsmoms |
1.halvår | 12 kr. |
2.halvår | 2.357 kr. |
Total | 2.369 kr. |
I har tidligere angivet følgende i købsmoms:
2016 | Købsmoms |
1.halvår | 50.399 kr. |
2.halvår | 23.555 kr. |
Total | 73.954 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til købsmomsen i 2016:
2016 | Købsmoms |
1.halvår | - 50.387 kr. |
2.halvår | - 21.198 kr. |
Total | - 71.585 kr. |
Vi nedsætter herefter købsmomsen med 71.585 kr. for perioden 01.01.2016 – 31.12.2016.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2017:
Vi har på bilag 14 opgjort virksomhedens udgifter således:
2017 | Beløb |
1.halvår | 8.988 kr. |
2.halvår | 37.408 kr. |
Total | 46.396 kr. |
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 37.116,80 kr. (46.396 kr. x 80 %).
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Købsmomsen kan herefter opgøres til 9.279,20 kr. (37.116,80 kr. x 25 %).
Der har i 2017 også været en udgift på 4.855,83 kr. til leasing, momsen heraf udgør 971,17 kr. I henhold til momslovens § 41, stk. 3 er der momsfradrag for 1/3 af momsen vedrørende lejen af bilen, svarende til 323,72 kr.
I 2017 var vi således opgjort købsmomsen til 9.602,92 kr. (9.279,20 kr. + 323,72 kr.), afrundet til 9.603 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
2017 | Købsmoms |
1.halvår | 1.798 kr. |
2.halvår | 7.805 kr. |
Total | 9.603 kr. |
I har tidligere angivet følgende i købsmoms:
2017 | Købsmoms |
1.halvår | 13.598 kr. |
2.halvår | 32.655 kr. |
Total | 46.253 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til købsmomsen i 2017:
2017 | Købsmoms |
1.halvår | - 11.800 kr. |
2.halvår | - 24.850 kr. |
Total | - 36.650 kr. |
Vi nedsætter herefter købsmomsen med 36.650 kr. for perioden 01.01.2017 – 31.12.2017.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
2018:
Vi har på bilag 15 opgjort virksomhedens udgifter således:
2018 | Beløb |
1.halvår | 30.438 kr. |
2.halvår | 55.678 kr. |
Total | 86.116 kr. |
Afgiftsgrundlaget (momsgrundlaget) fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 68.892,80 kr. (86.116 kr. x 80 %)
Momsen beregnes med 25 %, se momslovens § 33.
Købsmomsen kan herefter opgøres til 17.223,20 kr. (68.892,80 kr. x 25 %).
Der har i 2018 også været en udgift på 26.199,37 kr. til leasing, momsen heraf udgør 5.239,87 kr. I henhold til momslovens § 41, stk. 3 er der momsfradrag for 1/3 af momsen vedrørende lejen af bilen, svarende til 1.746,62 kr.
I 2017 var vi således opgjort købsmomsen til 18.969,82 kr. (17.223,20 kr. + 1.746,62 kr.), afrundet til 18.970 kr.
Momsen fordeles således på perioder:
2018 | Købsmoms |
1.halvår | 6.797 kr. |
2.halvår | 12.173 kr. |
Total | 18.970 kr. |
I har tidligere angivet følgende i købsmoms:
2018 | Købsmoms |
1.halvår | 12.584 kr. |
2.halvår | 0 kr. |
Total | 12.584 kr. |
Vi har derfor følgende rettelser til købsmomsen i 2018:
2018 | Købsmoms |
1.halvår | - 5.787 kr. |
2.halvår | 12.173 kr. |
Total | 6.386 kr. |
Vi forhøjer herefter købsmomsen med 6.386 kr. for perioden 01.01.2018 – 31.12.2018.
Ændringerne foretages pr. halvår i henhold til ovenstående opgørelse.
(...)
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:
”(...)
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
Virksomheden har haft fra den 11. februar 2021 til den 25. marts til at indsende materialet eller kontakte Skattestyrelsen for at få lavet en aftale om, hvornår de kan sende materialet. Vi har ikke hørt fra virksomheden i perioden. Virksomheden har således haft den tid de lovmæssigt er berettiget til og eftersom virksomheden ikke har bedt om udsættelse, har Skattestyrelsen fulgt retningslinjer og indkaldt virksomhedens bankkontoudskrifter i banken.
I vores opgørelse for årene 2012 til 2018 har vi udelukkende kunne tage udgangspunkt i bankkontoudtogene, idet vi ikke har modtaget materiale fra virksomheden.
I vores opgørelse har vi medtaget de indtægter, som vi vurderer, vedrører virksomhedens momspligtige omsætning. Vi har ikke ud fra bankkontoudtogene kunne vurdere, om der er tale om indsætninger, der ikke vedrører virksomhedens momspligtige omsætning.
Vi har ikke modtaget nogen form for dokumentation for indsætningerne, hverken i forbindelse med vores sagsbehandling eller i forbindelse med denne klage.
Vedrørende udgifterne, er der i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 med henvisning til momslovs § 37 alene fradrag for udgifter, der er dokumenteret. Vi har ikke modtaget noget bogføring og har derfor ikke haft mulighed for, at indhente bilag. Vi har alligevel valgt, at givet fradrag for de betalinger, der fremgår af bankkontoudskrifterne, som vi har vurderet, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet. Vi har i forbindelse med vores gennemgang, ikke haft mulighed for, at give fradrag for kontante betalinger, da vi ikke har fået dokumentation for disse, ligesom vi ikke er i besiddelse af oplysninger om, hvilke beløb der er tale om.
Vi har ikke modtaget nogen form for dokumentation for indsætningerne, hverken i forbindelse med vores sagsbehandling eller i forbindelse med denne klage.
I forbindelse med denne klage er der indsendt en lejekontrakt som dokumentation for huslejen. Det bemærkes i den forbindelse, at lejeren er [virksomhed2] v. [person1], der er ikke angivet noget CVR-nr. Virksomhedens navn er [virksomhed1]. Det er således vores vurdering, at kontakten ikke vedrører virksomhedens aktivitet.
Det bemærkes ligeledes, at der ikke er angivet CVR-nr. på udlejer, ligesom udlejer øverst i kontakten ikke er den samme som underskriver nederst i kontrakten. Yderligere bemærkes det, at kontakten er dateret til den 5. juni 2019 med indflytningsdato den 15. juni 2019 og kan således ikke vedrøre perioder der ligger før dette tidspunkt.
Det er derfor vores vurdering, at den fremsendte kontrakt ikke kan anses som dokumentation for, at der har været en udgift i virksomheden.
Der er tale om et I/S hvor der er 2 interessenter. Udgangspunktet er derfor, at virksomhedens resultat skal fordeles ligeligt mellem de 2 interessenter. Vi har ikke modtaget materiale fra virksomheden, der modsiger dette.
(...)”
Klageren har fremsat påstand om, at momstilsvaret skal nedsættes.
Klageren har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:
”(...)
Jeg klager over fastsættelse af Moms for årene 2012 til 2019, Sagsbehandleren har ikke lavet en objektiv vurdering men antager og skønner efter forgodtbefindende, yderligere har hun bedt om bilag for forældede årgange, 2012-2013-2014 og 2015- Desuden har hun ikke medtaget moms af husleje m.m. Yderligere antager hun uden dokumentation at jeg har indbetalinger fra mine golf venner til Golfrejser som en indtægt dette og gevinster fra travspil er ikke skattepligtige!
Desuden er der masser af køb pr. kontant som heller ikke er medtaget, desværre er mine bilag bortkommet ved flytning i 2019 til nuværende adresse, men jeg skal bare bruge tid til at genskabe disse, hvilket jeg ikke fik mere end 1 måned til for årene 2012 til 2018?
Skat har tidligere fastsat at jeg er ene ejer af firmaet, på trods af dette fremsender hun krav til min hustru?
Den skattemæssige skøn for årene er selvklart heller ikke retvisende og jeg klager også på dette punkt!
(...)”
Salgsmoms
Retsgrundlaget
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der følger af momslovens § 4.
Virksomheder etableret i Danmark med en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. årligt, skal momsregistreres. Levering af ydelser er som udgangspunkt momspligtigt. Dette følger af momslovens § 48, stk. 1 og § 47, stk. 1.
Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til regnskabet følger af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det følger af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens bemærkninger
Salgsmoms 2019
Skattestyrelsen har ved en gennemgang af virksomhedens kontospecifikationer konstateret, at der er angivet 196.147 kr. for lidt i salgsmoms, idet salgsmomsen ifølge kontospecifikationer udgør 327.148 kr., hvor der alene er angivet en salgsmoms på 131.001 kr. Landsskatteretten finder, at virksomhedens momstilsvar med rette er forhøjet med differencen på 196.147 kr.
Endvidere har Skattestyrelsen ved en gennemgang af indsætninger på virksomhedens bankkonti konstateret indsætninger på 2.049.140 kr., hvilket overstiger den selvangivne omsætning med 413.400 kr.
Salgsmomsen heraf udgør 409.828 kr. Der er alene konteret salgsmoms ifølge virksomhedens kontospecifikationer med 327.148 kr. hvorfor salgsmomsen er forhøjet med yderligere 82.680 kr.
Landsskatteretten finder på det grundlag, at Skattestyrelsens forhøjelse er foretaget med rette. Forhøjelse af salgsmomsen fordeler sig med 122.310 kr. for 1. halvår af 2019 og 156.517 kr. for andet halvår af 2019.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende salgsmoms for 2019.
Salgsmoms 2012-2018
Skattestyrelsen har ved en gennemgang af indsætninger på virksomhedens bankkonti konstateret indsætninger på bankkonti, som ikke svarer til den selvangivne omsætning. Virksomhedsejeren har ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om skattefrie indsætninger eller allerede beskattede midler.
Den yderligere salgsmoms er opgjort således:
År | Opgjort omsætning | Salgsmoms heraf | |
2012 Indberettet salgsmoms | 1.443.598 kr. | 288.720 kr. 32.233 kr. | |
Yderligere salgsmoms | 256.487 kr. | ||
1. halvår 2012 | 81.012 kr. | ||
2. halvår 2012 | 175.475 kr. | ||
2013 Indberettet salgsmoms | 1.329.422 kr. | 265.884 kr. 132.225 kr. | |
Yderligere salgsmoms | 133.659 kr. | ||
1. halvår 2013 | 41.466 kr. | ||
2. halvår 2013 | 92.193 kr. |
2014 Indberettet salgsmoms | 1.250.901 kr. | 250.180 kr. 119.898 kr. | |
Yderligere salgsmoms | 130.282 kr. | ||
1. halvår 2014 | 47.293 kr. | ||
2. halvår 2014 | 82.989 |
2015 Indberettet salgsmoms | 1.004.055 kr. | 200.811 kr. 73.622 kr. | |
Yderligere salgsmoms | 127.189 kr. | ||
1. halvår 2015 | 50.171 kr. | ||
2. halvår 2015 | 77.018 kr. |
2016 Indberettet salgsmoms | 1.016.088 kr. | 203.218 kr. 107.280 kr. | |
Yderligere salgsmoms | 95.938 kr. | ||
1. halvår 2016 | 14.006 kr. | ||
2. halvår 2016 | 81.932 kr. |
2017 Indberettet salgsmoms | 1.911.832 kr. | 382.366 kr. 92.357 kr. | |
Yderligere salgsmoms | 290.009 kr. | ||
1. halvår 2017 | 78.403 kr. | ||
2. halvår 2017 | 211.606 kr. |
2018 Indberettet salgsmoms | 3.010.726 kr. | 602.145 kr. 64.922 kr. | |
Yderligere salgsmoms | 537.223 kr. | ||
1. halvår 2018 | 281.424 kr. | ||
2. halvår 2018 | 255.799 kr. |
Virksomhedsejeren har ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om skattefrie indsætninger eller allerede beskattede midler, hvorfor Landsskatteretten finder, at der er tale om momspligtig omsætning efter momslovens § 4.
Landsskatteretten finder på dette grundlag at Skattestyrelsens forhøjelse af salgsmomsen er foretaget med rette.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende salgsmoms for 2012 til 2018.
Købsmoms
Retsgrundlaget
Af momslovens § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 1 fremgår der følgende:
”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er
1) | afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,” |
Af momslovens § 41, stk. 3 fremgår følgende:
”For lejede motorkøretøjer af den i stk. 1 omhandlede art, der under lejemålet ikke udelukkende anvendes i virksomheden, kan afgiften vedrørende driften og en tredjedel af afgiften på lejen fradrages”
Af momslovens § 42, stk. 1, nr. 6 fremgår følgende:
”Virksomheder kan ikke fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører
(...)
anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer, jf. dog stk. 4, 6 og 7”
Af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8 fremgår følgende:
”Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift
(...)
Udlejning og bortforpagtning af fast ejendom, herunder levering af gas, vand, elektricitet og varme som led i udlejningen eller bortforpagtningen. Fritagelsen omfatter dog ikke udlejning af værelser i hoteller og lign., udlejning af værelser i virksomheder, der udlejer for kortere tidsrum end 1 måned, udlejning af camping-, parkerings- og reklameplads, samt udlejning af opbevaringsbokse”
Landsskatteretten bemærkninger:
2019
Manglende bilag
Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms vedrørende varekøb, husleje, el, vand, og varme, leasing og telefon, da virksomheden på trods af opfordring hertil ikke har indsendt dokumentation for udgifterne i form af fakturaer.
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. ...”.
Samme forhold gør sig gældende i nærværende sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.
Landsskatteretten finder på dette grundlag, at det er med rette, Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms med 25.073 kr. fordelt med 18.955 kr. i 1. halvår af 2019 og 6.118 kr. vedrørende 2. halvår af 2019.
Biludgifter
Skattestyrelsen har nægtet fradrag for 2/3 af købsmoms på leasingudgiften på en varebil fratrukket med 4.888,83 kr. eller 3.259 kr.
Der er alene fradrag for 1/3 af købsmomsen på leasingudgiften på en varebil, der må anvendes privat, jf. momslovens § 41, stk. 3.
Endvidere har Skattestyrelsen nægtet fradrag for halvdelen af købsmomsen på brændstofudgifter og udgifter til reparation og vedligeholdelse af biler, idet er i virksomheden er to biler, henholdsvis en personbil og en varebil.
Der er ikke fradrag for købsmoms vedrørende driftsudgifter til personbiler der anvendes i driften, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 6.
Landsskatteretten finder, at det er med rette, at der skønsmæssigt alene er godkendt købsmoms med 50 % svarende til 2.987 kr.
Nedsættelsen af købsmomsen vedrørende dette punkt fordeles med 2.816 kr. for 1. halvår af 2019 og 3.430 kr. for andet halvår af 2019.
Husleje
Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms på husleje.
Udlejning af fast ejendom er som udgangspunkt momsfritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8.
Virksomheden har ikke dokumenteret, at der er betalt købsmoms af huslejen.
Landsskatteretten finder at den indsendte lejekontrakt, der er udfærdiget med [virksomhed3] som udlejer og [virksomhed2] v. [person1] som lejer, ikke dokumenterer, at virksomheden har ret til fradrag for købsmoms af udgiften. Der er henset til, at der ikke af lejekontrakten fremgår CVR nr., at det ikke er [virksomhed1] I/S, der er påført som lejer, og at lejekontrakten ikke er underskrevet. Der er fortsat ikke indsendt dokumentation for betalt husleje.
Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at der er nægtet fradrag for købsmoms.
Nedsættelsen af købsmomsen fordeler sig med 5.700 kr. for 1. halvår af 2019 og 11.325 kr. for 2. halvår af 2019
2012 - 2018
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. ...”.
Samme forhold gør sig gældende i nærværende sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.
På den baggrund findes betingelserne for at give virksomheden fradrag for købsmoms alene på baggrund af bankkontoudtog ikke at være opfyldt, jf. momslovens § 37.
Der er herved henset til, at virksomhedens regnskabsmateriale er mangelfuldt, hvorfor dette ikke er egnet som grundlag for opgørelsen af købsmomsen. Der er lagt vægt på, at virksomheden ikke har fremlagt objektive beviser, som understøtter det givne momsfradrag. Det fremlagte materiale i form af kontospecifikationer og saldobalancer kan ikke i sig selv udgøre tilstrækkelig dokumentation for, at momsfradrag kan imødekommes. Virksomheden har således ikke fremlagt de bagvedliggende fakturaer, afregningsbilag eller anden objektiv konstaterbar dokumentation. Retten bemærker, at det er virksomhedsejerens eget ansvar, at regnskabsmaterialet er fyldestgørende og overholder kravene i bogføringsloven.
Landsskatteretten godkender derfor ikke fradrag for købsmoms.
Landsskatteretten nedsætter på dette grundlag købsmomsen med yderligere således:
1. halvår 2012 | 2.370 kr. |
2. halvår 2012 | 4.872 kr. |
1. halvår 2013 | 649 kr. |
2. halvår 2013 | 922 kr. |
1. halvår 2014 | 676 kr. |
2. halvår 2014 | 4.880 kr. |
1. halvår 2015 | 81 kr. |
2. halvår 2015 | 1.772 kr. |
1. halvår 2016 | 12 kr. |
2. halvår 2016 | 2.357 kr. |
1. halvår 2017 | 1.798 kr. |
2. halvår 2017 | 7.805 kr. |
1. halvår 2018 | 6.797 kr. |
2. halvår 2018 | 12.173 kr. |
Landsskatteretten nedsætter købsmomsen med yderligere i alt 57.644 kr. til 0 kr.
Formalitet
Retsgrundlag
Ekstraordinær genoptagelse:
Af skatteforvaltningslovens § 31 stk. 1, fremgår:
”Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.”
Af skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1, nr. 3, fremgår:
”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
(...)
Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.”
Af skatteforvaltningslovens § 32 stk. 2, 1. og 2. pkt., fremgår:
”En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.”
Landsskatterettens bemærkninger
Skattestyrelsen har udsendt forslag den 1. juni 2021. Fristen for ordinær genoptagelse af momsfastsættelsen for perioden fra den 1. juli 2017 til den 31. december 2017 udløb den 1. marts 2021. Momsfastsættelse for perioden fra den 1. januar 2012 til og med den 31. december 2017 er derfor foretaget uden for den ordinære ligningsfrist.
Virksomheden anses for at have handlet mindst groft uagtsomt ved at angive momstilsvaret 1.354.857 kr. for lavt i perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2017. Et beløb som anses for åbenbart forkert.
Retten lægger til grund, at Skattestyrelsen ad flere gange forgæves har anmodet klageren om at indsende bankkontoudtog. Først henholdsvis den 7. april 2021 og den 9. april 2021 har Skattestyrelsen modtaget materialet fra henholdsvis [finans3] og [finans1]. Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen først på dette tidspunkt har fået kundskab om indsætningerne. Da Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelsen den 1. juni 2021, finder Landsskatteretten, at fristen på 6 måneder er overholdt.
Da Skattestyrelsen har truffet afgørelse ved brev af 12. august 2021, er fristen på tre måneder overholdt.
Det forhold, at virksomhedsejeren alene skal opbevare regnskabsmaterialet i fem år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører fører ikke til andet resultat, da virksomhedsejeren skal dokumentere at momstilsvaret er opgjort korrekt, også når der er grundlag for at genoptage momsfastsættelsen ekstraordinært.