Kendelse af 09-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 11-01-2025

Journalnr. 21-0107756

Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet. Omberegningen medfører, at klageren skal betale yderligere 44.590 kr. i registreringsafgift.

Landsskatteretten skærper Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj er en Volvo V60 Twin Engine med stelnummer [...]. Køretøjet har arten varebil.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at klageren anmeldte køretøjet til afgiftsberigtigelse den 18. december 2020. Motorstyrelsen værdifastsatte herefter køretøjet til en handelspris på 265.000 kr. og en nypris på 468.009 kr. Den 18. februar 2021 blev registreringsafgift for køretøjet på 19.641 kr. betalt, og den 19. februar 2021 blev køretøjet registreret i Køretøjsregisteret.

Den 25. august 2021 traf Motorstyrelsen afgørelse om omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet som følge af nye regler for beregning af registreringsafgift, jf. lov nr. 203 af 13. februar 2021, som trådte i kraft den 1. juni 2021. De nye regler havde tilbagevirkende kraft fra og med den 18. december 2020.

Ved omberegningen af registreringsafgiften af køretøjet anvendte Motorstyrelsen den samme værdiansættelse af køretøjet, som blev anvendt i forbindelse med afgiftsberigtigelsen af køretøjet den 18. februar 2021.

Omberegningen betød, at klageren skulle betale 44.590 kr. yderligere i registreringsafgift af køretøjet.

Motorstyrelsen har i forbindelse med Skatteankestyrelsens sagsbehandling fremlagt en kopi af selve den talmæssige omberegning af køretøjet. Det fremgår heraf, at køretøjets registreringsafgift blev beregnet til 68.289 kr. Motorstyrelsen har oplyst, at opkrævningen af den 25. august 2021 derfor er forkert, men at Motorstyrelsen ikke kan genoptage afgørelsen til ulempe for parten.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har foretaget omberegning af den betalte registreringsafgift på køretøjet. Omberegningen medfører, at klageren skal betale yderligere 44.590 kr. i registreringsafgift.

Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse for omberegningen:

"Folketinget vedtog den 13. februar 2021 en ny lov, som har medført en ny måde at beregne registreringsafgift (lov nr. 203 af 13. februar 2021). De nye regler har virkning fra den 18. december 2020.

Vi skriver til dig, fordi du i perioden fra den 18. december 2020 til den 31. maj 2021 har betalt registreringsafgift af et køretøj og derfor kan have betalt for meget eller for lidt.

Denne afgørelse vedrører nedenstående køretøj.

Mærke: VOLVO

Model: V60 Twin Engine

Stelnummer: [...]

Ændringerne for beregning af registreringsafgift betyder, at vi beregner en ny registreringsafgift for dit køretøj. Hvis køretøjet er afgiftsberigtiget som brugt, fastsætter vi også en ny afgiftspligtig værdi og beregner en ny registreringsafgift.

Resultatet er:

· Den nye beregning viser, at i forhold til den oprindelige beregning skal der reguleres

-44.590 kr."

Udtalelse fra Motorstyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Motorstyrelsen udtalt følgende:

"(...) Der er betalt afgift for køretøjet den 18. februar 2021 og køretøjet er registreret den 19. februar 2021, derfor skal køretøjet afgiftsberigtiges jævnfør lov 203 af 13. februar 2021.

Der medsendes en udregning, hvor det er muligt at se køretøjet er udregnet som en varebil.

I den medsendte udregning er det muligt at se der er i afgørelsen af den 25. august 2021 er opkrævet for lidt. Da Motorstyrelsen ikke kan genoptage til ulempe for parten, må den forkerte registreringsafgift stå fast.

Det skal pointeres at afgiften for køretøjet er anderledes, hvis det indregistreres med en WLTP målenorm, dette kan være grunden til en anderledes afgift for andre køretøjer. Dette køretøj er registreret i Motorregistret med målenorm NEDC og udregnes derfor ud fra denne målenorm. Var der en WLTP målenorm tilgængelig, ville afgiften være udregnet efter denne.

Motorstyrelsen indstiller, at afgørelsen af den 25. august 2021 fastholdes."

Klagerens opfattelse

Klageren har anført, at Motorstyrelsens omberegning er forkert, og at kravet skal nedsættes til 0 kr.

Klageren har anført følgende begrundelse:

"Jeg har modtaget en EKSTRA regning der er 450 % højere en motorstyrelsens estimat

Dette forhold ønsker jeg at påklage

I Efteråret 2020 modtog jeg et estimat på import afgiften på en hybrid Volvo fra [person1] hos motorstyrelsen der lød på 12.000 - 15.000

I Oktober 2020 købte jeg så en Volvo`en i Sverige og fik efter følgende en regning på 19.000 for at importere den 4.000 - 7.000 højere en det estimeret !

opgaven med at få bilen indregistrere var meget langsommelig pga covid nedlukning, en synshal der kun ville godtage et "orginal" coc dokument og motor kontorets behandlingstid

Efterfølgende har jeg modtaget en ekstra opkrævning på over 40.000.- hvilket giver import afgift der er 450 % højere en hvad motorstyrelsen estimerede.

NB: Der står privat på betalings formularen, er det blevet beregnet som en hvidplade eller papegøje bil og der for de 450 % højere en [person1] estimat ?

NB: Jeg kan få samme bil med lavere km / 22 måneder ælder på hvide plader for den samme pris som gulplade bilen er beregnet til"

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om Motorstyrelsen har foretaget en korrekt omberegning af den betalte registreringsafgift af køretøjet.

Retsgrundlaget

Det følger af registreringslovens § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020 om registrering af køretøjer), at:

"Følgende køretøjer skal registreres i Køretøjsregisteret og forsynes med nummerplader, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens område, jf. dog stk. 2-5 og §§ 5 og 7 a-7 h:

1) Motorkøretøj."

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 228 af 11. marts 2020 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.), at:

"Der svares afgift til statskassen af motorkøretøjer, som skal registreres i Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer, og af påhængs- og sættevogne til sådanne motorkøretøjer. Der svares dog ikke afgift af køretøjer, der registreres på grænsenummerplader eller prøvemærker. Afgiften svares i forbindelse med et køretøjs første registrering, medmindre andet følger af bestemmelserne i denne lov."

Af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, 2, 4, 5 og 8 fremgår:

"Stk. 1. For nye biler og for genopbyggede biler, der skal afgiftsberigtiges efter § 7, udgør afgiften 0 kr. af de første 54.200 kr. (2010-niveau) af den afgiftspligtige værdi og 50 pct. af resten, hvis

1) bilen har en tilladt totalvægt ikke over 4 t og

2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.

Stk. 2. For nye biler som nævnt i stk. 1 med tilladt totalvægt over 2,5 t, som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens venstre side, udgør afgiften 0 kr. af de første 38.200 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 pct. af resten. For biler som nævnt i 1. pkt. med en tilladt totalvægt over 3 t kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr.

Stk. 4. For benzindrevne og dieseldrevne varebiler gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1, der opgøres på baggrund af varebilens energieffektivitet. Fradraget for benzindrevne varebiler udgør 4.000 kr. for hver kilometer, som varebilen tilbagelægger ud over 20 km pr. liter brændstof. Fradraget for dieseldrevne varebiler udgør 4.000 kr. for hver kilometer, som varebilen tilbagelægger ud over 22 km pr. liter brændstof. For øvrige varebiler fastsættes fradraget som for benzindrevne varebiler, hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 6, 3. og 4. pkt., opgøres i liter benzin pr. kilometer, eller som for dieseldrevne varebiler, hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 6, 3. og 4. pkt., opgøres i liter diesel pr. kilometer.

Stk. 5. For benzindrevne og dieseldrevne varebiler gives et tillæg i registreringsafgiften efter stk. 1, der opgøres på baggrund af varebilens energieffektivitet. Tillægget for benzindrevne varebiler udgør 6.000 kr. for hver kilometer, som varebilen tilbagelægger mindre end 20 km pr. liter brændstof. Tillægget for dieseldrevne varebiler udgør 6.000 kr. for hver kilometer, som bilen tilbagelægger mindre end 22 km pr. liter brændstof. For øvrige varebiler fastsættes tillægget som for benzindrevne varebiler, hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 6, 3. og 4. pkt., opgøres i liter benzin pr. kilometer, eller som for dieseldrevne varebiler, hvis det beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 6, 3. og 4. pkt., opgøres i liter diesel pr. kilometer.

Stk. 8. Afgiften for brugte biler beregnes på samme måde som afgiften for nye biler. Beløbene i stk. 1, 2, 4, 5, 7 og 12, § 3, stk. 2, § 5 b, stk. 2, § 5 c, stk. 3, og § 8, stk. 7, nedsættes med samme procentdele, som bilens værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med tilsvarende biler, der er afgiftsberigtiget som nye."

Ved lov nr. 203 af 13. februar 2021 om ændring af blandt andet registreringsafgiftsloven vedtog Folketinget en ny metode til beregning af registreringsafgift. Det følger af ændringslovens § 1, nr. 10, 11, 12 og 13 i relation til ændring af registreringsafgiftsloven, at:

"Nr. 10. I § 5, stk. 1, ændres "54.200 kr." til: "64.100 kr."

Nr. 11. I § 5, stk. 2, 1. pkt., ændres "38.200 kr." til: "64.100 kr. (2010-niveau)", og "30 pct." ændres til: "50 pct.", og i 2. pkt. ændres "56.800 kr." til: "47.000 kr. inkl. tillæg efter stk. 4 og fradrag efter stk. 6."

Nr. 12. § 5, stk. 4-7, ophæves, og i stedet indsættes:

" Stk. 4. For varebiler beregnes et tillæg på 213,5 kr. (2010-niveau) pr. gram CO 2 pr. kilometer i registreringsafgiften efter stk. 1 og 2.

Stk. 5. Grundlaget for tillæg efter stk. 4 er CO 2-udledning som fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017. For varebiler, for hvilke der ikke opgøres CO 2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO 2-udledning opgjort efter Rådets direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008 (NEDC) multipliceret med 1,21. For varebiler, for hvilke der ikke foreligger en måling af CO 2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet brændstofforbrug, beregnes CO 2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler. For varebiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO 2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For varebiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.

Stk. 6. For varebiler gives der et fradrag i afgift efter stk. 1 og 2 og tillæg efter stk. 4 på 25.600 kr. (2010-niveau). Fradraget kan dog højst udgøre summen af afgift efter stk. 1 og 2 og tillæg efter stk. 4."

Stk. 8-13 bliver herefter stk. 7-12.

Nr. 13. I § 5, stk. 8, 2. pkt., der bliver stk. 7, 2. pkt., ændres "stk. 1, 2, 4, 5, 7 og 12, § 3, stk. 2, § 5 b, stk. 2, § 5 c, stk. 3, og § 8, stk. 7" til: "stk. 1, 2, 4, 6 og 11, § 5 b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2"."

Det følger af lov nr. 203 af 13. februar 2021 § 9, stk. 8, at:

"Stk. 8. For køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs ikrafttræden med de ændringer, der følger af § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8. Den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, har krav på tilbagebetaling eller pligt til efterbetaling af en eventuel afgiftsdifference, der måtte opstå for disse køretøjer. Efter lovens ikrafttræden tilbagebetaler eller efteropkræver told- og skatteforvaltningen afgiftsdifferencen til eller hos den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har forestået registrering af køretøjet, alene rettes mod den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler. Den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, kan tilsvarende alene rette et eventuelt krav om efterbetaling af registreringsafgift mod køberen eller leasingtageren m.v. af køretøjet. Krav om tilbagebetaling efter 5. pkt. betragtes ikke som en ændring af leasingaftalen, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt."

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Sagens køretøj blev afgiftsberigtiget den 18. februar 2021, hvilket er inden for perioden 18. december 2020 til 31. maj 2021.

Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af registreringsafgiften af køretøjet efter den nye beregningsmetode, herunder beregnet et tillæg for CO 2-udslip.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at omberegning af registreringsafgiften på køretøjet er sket med rette.

Som sagen er oplyst, finder Landsskatteretten, at omberegningen af registreringsafgift efter lov nr. 203 af 13. februar 2021 skulle resultere i en registreringsafgift på 68.289 kr. for køretøjet, og at klageren i stedet for 44.590 kr. skulle være opkrævet 48.648 kr. i yderligere registreringsafgift.

Landsskatteretten bemærker, at når køretøjet er registreret med målenormen NEDC2, er registreringsafgiften af køretøjet ikke nødvendigvis endelig. Det skyldes, at køretøjer, hvor registreringsafgift skal beregnes i perioden fra den 1. januar 2021 og frem, skal overgå til at anvende forbrugstal fastsat efter WLTP-målenormen. Det forventes, at en eventuel regulering af registreringsafgiften vil ske, når Motorstyrelsen er kommet i besiddelse af forbrugstal efter WLTP-målenormen, og Motorregisteret kan håndtere disse.

Landsskatteretten bemærker yderligere, at værdiansættelsen af sagens køretøj er ikke en del af den påklagede afgørelse.

Landsskatteretten skærper herefter Motorstyrelsens afgørelse og ændrer kravet på betaling af yderligere registreringsafgift til 48.648 kr.