Kendelse af 25-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 21-06-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Perioden 1. januar 2019 – 31. december 2019 | |||
Godkendt købsmomsfradrag | 28.404 kr. | Yderligere fradrag | 33.333 kr. |
Klageren var i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 ejer af forskellige ejendomme på [ø1], som har været anvendt til udlejning. Udlejningen er foregået via [...com]. Klageren er enig i Skattestyrelsens opgørelse af salgsmoms fra udlejningen, som Skattestyrelsen har opgjort i bilag 3 til afgørelsen.
Klageren var ikke registreret med et CVR-nummer og var ikke momsregistreret i 2019.
Klageren har i perioden 7. oktober 2015 til 6. august 2020 haft folkeregisteradresse på [adresse1], [by1], [by2].
Klagen vedrører Skattestyrelsens afgørelse pkt. 3 med overskriften ”[adresse2] og [adresse3], samt privatforbrug”, idet klageren påstår yderligere købsmomsfradrag for udgifter til forbedring, drift og vedligeholdelse. De 2 ejendomme fra afgørelsens pkt. 3 benævnes fremadrettet ”[adresse2]” og ”[adresse3]”.
Skattestyrelsen har gennemgået klagerens skat i forbindelse med et projekt, der undersøger personer med lav eller ingen indkomst. Skattestyrelsen har gennemgået indkomstårene 2017, 2018 og 2019, fordi Skattestyrelsen har vurderet, at klageren ikke har haft penge at leve for. Skattestyrelsen har i denne forbindelse skønsmæssigt ansat momstilsvar for klageren.
Efter henvendelse fra Skattestyrelsen har klageren i februar 2019 sendt forskelligt materiale til Skattestyrelsen, herunder kontoudtog og bookingopgørelser fra [...com].
Klageren købte ved overdragelsesaftale af 22. januar 2018 ejendommen [adresse2] med overtagelsesdato den 16. januar 2018. Ejendommen var registreret som et bebygget landbrug. Klageren har omdannet ejendommen til 5 ferielejligheder med navnet [ejendom2] og har pr. juli 2019 udlejet lejlighederne via [...com].
Ved købsaftale af den 6. februar 2019 erhvervede klageren ejendommen [adresse3] med overtagelse den 1. marts 2019. Ejendommen har tidligere været anvendt til hotel og beboelse. Klageren har omdannet ejendommen til 10 ferielejligheder med navnet [ejendom1] og har pr. juli 2019 udlejet lejlighederne via [...com].
Klageren har over for Skattestyrelsen bekræftet, at han er indforstået med, at han skal betale moms af indtægterne fra udlejning.
Klageren har ligeledes på mødet i Skatteankestyrelsen oplyst, at han ikke har indsigelser imod Skattestyrelsens opgørelse af salgsmomsen på baggrund af den momspligtige omsætning.
Det følger af Skattestyrelsens oplysninger, at [adresse2] og [adresse3] alene har været udlejet gennem [...com].
Skattestyrelsen har godkendt købsmomsfradrag for samtlige de kvitteringer, som klageren har fremsendt til Skattestyrelsen med undtagelse af benzinkvitteringer og 5 bonner, som Skattestyrelsen har vurderet vedrører private køb. Skattestyrelsen har opgjort den fradragsberettigede købsmoms for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 i bilag 12 til afgørelsen.
Skattestyrelsen har ligeledes godkendt købsmomsfradrag for udgifter ifølge de bilag, som relaterer sig til forbrugsudgifter og ejendomsskatter på de to ejendomme [adresse2] og [adresse3].
Skattestyrelsen har opgjort klagerens momstilsvar kvartalsvis og samlet for hele året som følgende:
Periode | Salgsmoms/udgående moms | Købsmoms/indgående moms |
1. kvartal: 1.1.2019 - 31.3.2019 | 0 kr. | 344 kr. |
2. kvartal: 1.4.2019 - 30.6.2019 | 0 kr. | 17.126 kr. |
3. kvartal: 1.7.2019 - 30.9.2019 | 71.764 kr. | 3.600 kr. |
4. kvartal: 1.10.2019 - 31.12.2019 | 1.810 kr. | 7.334 kr. |
I alt | 73.574 kr. | 28.404 kr. |
Klageren har sendt bilag relateret til 3 fakturaer for indkomståret 2019 til abonnement hos [virksomhed1] bredbånd, som Skattestyrelsen har nægtet købsmomsfradrag for. Klageren har på mødet i Skatteankestyrelsen forklaret, at det drejer sig om betaling til internet på ejendommene [adresse2] og [adresse3].
To af bilagene vedrører abonnementsbetalinger for perioderne 26. juli - 30. september 2019 (regning nr. 1) af 2. august 2019 og 1. oktober - 31. december 2019 (regning nr. 2) af 4. september 2019 for mobilt bredbånd 250 GB tilknyttet følgende 2 numre: [...1] og [...2], der begge er registreret i klagerens navn og adressen [adresse1].
Det sidste bilag er for perioden 1. april - 30. juni 2019 (regning nr. 17) for mobilt bredbånd 1 TB noteret på nummer [...3] og mobilt bredbånd 20 GB på tilknyttet nummer [...4]. Indeholdt i dette afregningsbilag vedrørende nummeret [...3] er også betaling for perioden23. december - 31. december 2018. Begge numre er registreret i klagerens navn og adressen [adresse1].
Klageren har den 31. august 2023 fremsendt nye bilag vedrørende [virksomhed1] i form af ordrebekræftelser på bestilling af bredbånd til numrene [...2] og [...1] – begge af 25. juli 2019 og begge ordrer udføres pr. 25. juli 2019. Der er endvidere fremsendt kopi af faktura af 4. december 2019 for bredbånd på 1.794 kr. på numrene [...2] og [...1] for perioden 1. januar 2020 til 31. marts 2020 med betalingsfrist den 27. december 2019. Der er sammen med disse bilag også sendt materiale vedrørende numrene [...3] og [...4], og der er genfremsendt tidligere materiale vedrørende [virksomhed1].
Vedrørende numrene [...2] og [...1] er der følgende fakturaer:
Fakturadato | Beløb, inkl. moms | Moms |
2. august 2019 | 1.410,74 kr. | 282,15 kr. |
4. september 2019 | 1.794,00 kr. | 358,80 kr. |
4. december 2019 | 1.794,00 kr. | 358,80 kr. |
I alt | 4.998,74 kr. | 999,75 kr. |
Skattestyrelsen har vurderet omkostninger til en Samsung telefon og mobilabonnement, tøj, film og legetøj som private udgifter og nægtet købsmomsfradrag herfor.
Skattestyrelsen har nægtet fradrag for benzinomkostninger med henvisning til, at klageren ikke har ejet en bil. Klageren har på mødet med Skatteankestyrelsen forklaret, at bilagene på brændstof ikke relaterer sig til kørsel i biler, men er benzin, som skulle bruges til diverse maskiner, som blev brugt til at udføre arbejde med på klagerens udlejningsejendomme. Klageren har som eksempler nævnt en hækklipper og plæneklipper, idet der på én af ejendommene er 2 ha græs.
Klageren har oplyst, at han til at transportere sig mellem ejendommene har lånt biler, som har været enten benzinbiler eller el-biler.
Klageren har fremlagt en række bilag for transport mellem Danmark og Polen, som alle er uden moms.
Klageren har efter afholdelse af møde i Skatteankestyrelsen fremsendt kopi af yderligere danske bilag vedrørende perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, som klageren på mødet har oplyst relaterer sig til køb vedrørende ejendommene [adresse2] og [adresse3]. Klageren har ligeledes sendt kopi af polske bilag, som klageren dog er indforstået med ikke kan danne grundlag for momsfradrag.
De nye danske bilag fra perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 er nedenstående. Bilagene er indsendt uden yderligere bemærkninger og er i de indsendte filer nummereret med de nedenfor angivne numre. Bilagene har ikke numre i sig selv. De angivne bilag 3 og 4 har som de eneste et noteret leveringssted til [adresse2].
Efter anmodning fra Skatteankestyrelsen har klageren har den 16. oktober 2023 fremsendt en redegørelse over, hvilke af de nedenstående danske bilag, som hører til de enkelte ejendomme. Listen er en nummerrække og angivelse af den konkrete ejendom. For bilaget noteret som nr. 12 har klageren angivet et spørgsmålstegn og nogle ord på polsk.
Skatteankestyrelsen har sammenfattet nedenstående omkring de nye bilag:
Nr. | Dato | Leverandør | Tekst/SANST bemærkninger | Beløb, kr. inkl. moms | Moms | Beløb, kr. ekskl. moms |
1 | 06.11 | [virksomhed2] | Varmepumpe | 4.905,00 | 981,00 | 3.924,00 |
2 | 01.11 | [virksomhed2] | Varmepumpe m.v. | 4.896,21 | 979,74 | 3.916,47 |
3 | 05.08 | [virksomhed3] | RYKKER | Ikke oplyst | ||
4 | 31.05 | [virksomhed3] | stenmel m.v. | 4.420,50 | 884,10 | 3.536,40 |
5 | 10.07 | [virksomhed4] | Hjertingsten | 8.588,58 | 1.717,72 | 6.870,86 |
6 | ... | IKKE LEVERET | ||||
7 | 04.05 | [virksomhed4] | våd/tør støvsuger, laminatgulv | 542,18 | 108,44 | 433,74 |
8 | 14.06 | IKKE LEVERET - nøglebokse | ||||
8 | 14.06 | [virksomhed4] | Granulat og granitskærver | 1.016,60 | 203,32 | 813,28 |
9 | 31.01 | [virksomhed4] | brusestang, ventillation, gulv | 3.153,44 | 630,69 | 2.522,75 |
10 | 22.06 | [virksomhed4] | belægning og fugemasse | 9.787,80 | 1.957,65 | 7.830,15 |
11 | 25.05 | [virksomhed5] | borde og stole | 4.683,02 | 936,60 | 3.746,42 |
12 | ... | ULÆSELIG | ||||
13 | 13.03 | [virksomhed4] | cement fix og handsker | 318,50 | 63,70 | 254,80 |
14 | ... | IKKE LEVERET | ||||
15 | 17.08 | [virksomhed4] | IKKE LEVERET – glasuld | |||
15 | 17.08 | [virksomhed4] | Lygtesæt | 99,00 | 19,80 | 79,20 |
16 | 29.03 | [virksomhed4] | pensler, cement m.v. | 1.495,40 | 299,08 | 1.196,32 |
17 | 27.02 | [virksomhed4] | cement fix og handsker | 818,75 | 163,75 | 655,00 |
18 | 07.03 | [virksomhed4] | gipsplader | 373,45 | 74,69 | 298,76 |
19 | 05.03 | [virksomhed4] | gipsplader | 1.697,50 | 339,50 | 1.358,00 |
20 | 08.03 | [virksomhed4] | gipsplader | 509,25 | 101,85 | 407,40 |
21 | 27.02 | [virksomhed4] | cement fix | 1.179,00 | 235,80 | 943,20 |
22 | 27.04 | [virksomhed4] | belægning og lægter | 4.017,94 | 803,59 | 3.214,35 |
23 | 08.04 | [virksomhed4] | gipsplader og lecablokke | 925,00 | 185,00 | 740,00 |
24 | 08.04 | [virksomhed4] | lecablokke | 319,00 | 63,80 | 255,20 |
25 | 10.04 | [virksomhed4] | cement fix | 1.375,50 | 275,10 | 1.100,40 |
26 | 06.05 | [virksomhed4] | lecablokke og cement fix, knivblad | 1.760,15 | 352,03 | 1.408,12 |
27 | 04.06 | [virksomhed4] | byggesilikone og cement fix | 1.257,45 | 251,49 | 1.005,96 |
28 | 07.02 | [virksomhed4] | gipsplader og skruetvinge | 741,75 | 148,35 | 593,40 |
29 | ... | IKKE LEVERET | ||||
30 | ... | IKKE LEVERET | ||||
31 | 06.05 | lecablokke | 750,75 | 150,15 | 600,60 | |
32 | 05.09 | [virksomhed4] | 200 gipsplader | 7.550,00 | 1.510,00 | 6.040,00 |
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens momstilsvar med 45.170 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”...
3. [adresse2] og [adresse3], ...
...
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Moms:
Vi mener, at du fra 2019 driver momspligtig virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1, og din omsætning overstiger 50.000 kr. årligt. Du havde derfor pligt til at lade dig momsregistrere senest 8 dage inden start af virksomhed. Det står i momsloven § 47, stk. 1 og stk. 5 og § 48.
Vi mener, at udlejning af ferieboligerne/ferielejlighederne er omfattet af momspligten, idet de ikke er fritaget jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., da der er tale om ydelse af midlertidigt logi på kommerciel basis, der er af hotellignende karakter. Der henses til at driften af ferieboligerne/ferielejlighederne med tilhørende servicefaciliteter udgør et alternativ til indlogering på hotel. Der henses videre til at driften af lejlighederne udgør en enhed.
Vi mener, at virksomheden skal registreres for momspligt med branchekoden 552000 Ferieboliger og andre indlogeringsfaciliteter til kortvarige ophold.
Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her i landet. Det står i momslovens § 4, stk. 1.
Du har pligt til at opgøre og oplyse din moms for hver momsperiode. Det står i momslovens § 56 og § 57.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Det står i momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Du har pligt til at sende virksomhedens momsregnskab og bilag til os. Det står i momslovens § 74, stk. 1 og 4.
Du har ikke indsendt et afstemt momsregnskab eller anden opgørelse af virksomhedens salgsmoms og købsmoms, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrollen heraf for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019.
Vi fastsætter derfor virksomhedens moms ud fra et skøn. Det kan vi gøre efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
Udlejning af ferieboligerne/ferielejlighederne sker på uge eller dagsbasis via bookingportalen [...com]. Der er tale om ferieboliger/ferielejligheder indrettet i henholdsvis en tidligere mølle ([adresse3]), som for år tilbage blev drevet som hotel/motel, og i en tidligere landbrugsejendom ([adresse2]), som, jf. BBR-meddelelse, stadig er registreret som værende bebygget landbrug. Den faktiske anvendelse af ejendommene er, efter en omfattende ombygning, ferieboliger/ ferielejligheder.
Ejendommen [adresse3] (tidligere mølle) er, jf. BBR-meddelelse, registreret med anvendelse som ”Hotel, kro eller konferencecenter med overnatning”. Det er vores opfattelse, at den faktiske anvendelse stadig er udlejning på hotellignende vilkår.
Ferielejlighederne ikke er selvstændigt matrikulerede eller opdelt i selvstændige ferielejligheder, og i øvrigt ikke at sammenligne med momsfri udlejning af private sommerhuse.
Af bemærkningerne til momsloven fra 1967 fremgår således blandt andet, at momspligten omfatter udlejning af værelser i moteller og sådanne pensionater, som drives i konkurrence med hoteller. Der henvises til SKM2009.634.SR.
Ifølge den Juridiske vejledning afsnit D.A.5.8.7 fremgår det, at korttidsudlejning af andre ferieboliger end sommerhuse er momspligtig, dvs. ved lejemål under en måneds varighed.
Udlejning af ferielejligheder for kortere tidsrum end 1 måned (normalt på ugebasis) er momspligtig. Dette gælder også selv om lejlighederne ligger i sommerhusområder, og udlejningen derfor sker i konkurrence med momsfri sommerhusudlejning. Der henvises til Momsnævnets afgørelse MNA1979, 599.
Et eksempel er at udlejning af en separat længe til et nedlagt landbrug, der er indrettet med ferielejligheder, er momspligtig, når de enkelte ferielejligheder ikke er selvstændigt matrikulerede, og når udlejning af ferieboliger sker med henblik på udlejning til turister, hvilket fortrinsvis vil være lejemål under en måneds varighed. Der henvises til SKM2009.345.SR.
Du har oplyst, at [...com] modtog de fleste betalinger fra gæsterne, og herefter overførte betalingerne til din [finans1] konto fratrukket provision og gebyrer. Du oplyser, at nogle af gæsterne betalte kontant eller [finans2], men disse betalinger er også med på [...com] listerne over reservationer.
Du har sendt os 7 lister med reservationer fra [...com]. Disse lister har vi opstillet i bilag 3.
Vi har samtidig gennemgået dine bankkonti. I bilag 4 har vi opgjort de beløb, som i 2019 er indsat på kontiene fra enten [...com] eller via [finans2].
I alt er der indsat 198.968,52 kr.
Der er ingen kontante indbetalinger i 2019. Der er en indbetaling 13. juli 2019 fra [person1], hvor det er angivet at han køber en bil af dig for 45.000 kr.
Der er indsat 40.000 kr. den 15. juli 2019 på kontoen i [finans3], men det er en overførsel fra kontoen i [finans1].
Den 9. april 2019 er der overført 6.800 kr. fra [virksomhed6] ApS, [by3].
Med indtægter på 367.869,50 kr. fra [...com] jf. bilag 3 og kun 198.968,52 indsat i banken jf. bilag 4, må der være modtaget cirka 168.900 kr. i kontanter. Der er i 2019 ikke indsat kontanter i banken.
Vi har undret os over, at det kun er provisionsbeløbene for [ejendom1], som kan ses betalt via kontoen i [finans1], mens gebyrerne for [ejendom2] ikke ses betalt via kontoen.
Du har oplyst, at årsagen er at [ejendom2]-lejlighederne fra starten var tilknyttet ”Payment Booking”, hvilket betyder, at [...com] modtager 100 % af gæsternes betalinger, som derefter indsætter beløbet til afregning på din konto, efter fratrukket provision m.v.
[ejendom1] havde for mange lejligheder til, at [...com] kunne tilbyde en analogisk afregningsmåde. Gæsterne bookede opholdet gennem [...com] og betalte dig kontant ved ankomsten – eller overførte via [finans2]. Herefter betaler du provisionen på grundlag af de realiserede reservationer. [...com] har efter mange anstrengelser også accepteret ”Payment Booking” metoden for [ejendom1].
Vi har med udgangspunkt i bilag 3 opgjort virksomhedens salgsmoms til: 73.574 kr.
Salget er momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1.
Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1.
Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med 20 % af beløbet.
Vi mener, at du har drevet momspligtig virksomhed uden at være momsregistreret, og vi forudsætter, at du har opkrævet moms af din omsætning. Virksomheden har derfor pligt til at indbetale momsen til os. Det står i momslovens § 52 a, stk. 6 og stk. 7.
Du skrev den 25. april 2021, at du ikke mener, at du skal betale moms af hele indtægten fra gæsterne, da du kun modtager 85 % af betalingen, da der også betales provision til [...com]. Du har på møde den 23. juni 2021 gentaget, at du ikke mener, at du skal betale moms af hele beløbet, når [...com] beholder 15 %.
Hele omsætningen er momspligtig jf. momslovens § 4, stk. 1.
Udgiften til [...com] fratrækkes som en udgift i regnskabet. Årsagen til, at vi ikke har givet momsfradrag for provisionsgebyret til [...com] er, at der ikke foreligger fakturaer fra Booking. com, som viser et momsbeløb, hvilket også er beskrevet nedenfor.
Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.
Virksomheden skal vise en faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i momsbekendtgørelsens § 82.
På bilag 3 er udgifterne til betalingsgebyrer og provisionsbeløb til [...com] opgjort. Der fremgår ikke moms af de reservationsoversigter, som vi har modtaget fra [...com]. Vi mener derfor ikke, at oversigterne viser de oplysninger, som er krævet jf. momsbekendtgørelsens § 82.
Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmomsen, idet der ikke er vist dokumentation for udgifterne.
Du har indsendt bilag benævnt virksomhedsomkostninger 2019 – bilag 100-230. Vi har indtastet samtlige boner og fakturaer i et regneark (bilag 12).
I forbindelse med indtastningen har vi kategoriseret udgifterne med betegnelser for forbedring, drift og vedligeholdelse, samt privat. Vi har konstateret, at stor del af de boner vi har modtaget, viser at der er anvendt betalingskort. Vi har dog ikke kunnet se, at betalingerne sker fra dine bankkonti, hvorfor betalingskortene må tilhøre andre.
Vi har kunnet kontrollere betalingerne til din kærestes kontoudtog, og herved konstateret, at beløbene er betalt af hende.
Da du har indsendt bilagene, er det vores opfattelse at udgiften vedrører din virksomhed.
Selvom du tidligere har oplyst, at I ikke sammenblander jeres økonomi, er det vores opfattelse at der her er sket en sammenblanding.
Vi har godkendt moms- og skattefradrag for bilagene, da vi anser det for dokumenteret, at de vedrører din virksomhed. Momsfradraget er opgjort på bilag 12, hvor der gives momsfradrag for udgifter til forbedringer samt drift og vedligeholdelse i 2019.
Vi mener ikke at der er momsfradrag i 2018, da virksomheden ikke er i drift, og ikke har været momsregistreret. De udgifter, som eventuelt vedrører de øvrige ejendomme, kan ikke entydigt udskilles fra de indsendte bilag.
Vi har ikke givet momsfradrag for udgifter til diesel, da vi ikke kan se, at du har ejet en bil i 2019. Du har i perioden 8. marts til 3. maj 2018 været registreret med en Iveco Daily. Derudover kan vi ikke se, at du har haft en bil.
Du har også indsendt dokumentation for udgifter til el, vand, varme, ejendomsskat og forsikring.
Disse udgifter er opgjort på bilag 9.
Vi mener ikke, at de bilag, som du har indsendt vedrørende betaling af abonnement for [virksomhed1] mobilt bredbånd i 2019 er erhvervsmæssige udgifter. Der er tale om betalinger for telefonnummer [...1] og [...2].
Du har tidligere indsendt opgørelser, hvor du har opstillet, hvad du mener er udgifter:
Apartamenty Mølle | Apartamenty [ejendom2] | |
El | 7.278 kr. | 10.116 kr. |
Vand | 4.446 kr. | 3.940 kr. |
Kloak | 1.740 kr. | 0 kr. |
Forsikring | 11.929 kr. | 3.728 kr. |
Ejendomsskat | 6.588 kr. | 2.341 kr. |
Internet | 5.805 kr. | 5.805 kr. |
Udstyr: | ||
Senge (30 og 24 a 1.000 kr.) | 30.000 kr. | 24.000 kr. |
Sengetøj (30 og 24 a 300 kr.) | 9.000 kr. | 7.200 kr. |
Tæpper (30 og 24 a 150 kr.) | 4.500 kr. | 3.600 kr. |
Puder (30 og 24 a 100 kr.) | 3.000 kr. | 2.400 kr. |
Håndklæder (30 og 24 a 140 kr.) | 4.200 kr. | 3.360 kr. |
Møbler | 30.000 kr. | 30.000 kr. |
Køkkenudstyr | 5.000 kr. | 12.500 kr. |
Kemi | 5.000 kr. | 5.000 kr. |
Vask | 10.000 kr. | 10.000 kr. |
Service og reparationer | 5.000 kr. | 15.000 kr. |
I alt | 143.486 kr. | 138.990 kr. |
Det bemærkes, at der ikke er moms på udgifter til forsikring, og at der som udgangspunkt ikke er moms på bank- og betalingsgebyrer, hvorfor vi ikke har godkendt fradrag for moms for disse. Det står i momslovens § 13, stk. 1, nr. 10 og 11.
Vi havde før modtagelse af bilag opgjort de skønnede udgifter vedrørende udlejning af ferielejlighederne på bilag 5, dette bilag er ikke længere relevant og ikke vedlagt, da vi har indtastet de indsendte oplysninger i bilag 9 og 12. Den indgående moms (købsmomsen) opgøres således for
2019:
Bilag 9 [adresse2] | 2.953 kr. |
Bilag 9 [adresse3] | 2.437 kr. |
Bilag 12 Drift og vedligeholdelse | 6.528 kr. |
Bilag 12 Forbedring | 16.486 kr. |
I alt | 28.404 kr. |
Vi opgør ændringerne af virksomhedens salgs- og købsmoms således:
Udgående moms af indtægter fra [...com] jf. bilag 3 | 73.574 kr. |
Indgående moms jf. ovenstående | 28.404 kr. |
Momstilsvar 2019 | 45.170 kr. |
Moms pr. kvartal:
Periode | Salgsmoms/udgående moms | Købsmoms/indgående moms |
1. kvartal: 1.1.2019-31.3.2019 | 0 kr. | 344 kr. |
2. kvartal: 1.4.2019-30.6.2019 | 0 kr. | 17.126 kr. |
3. kvartal: 1.7.2019-30.9.2019 | 71.764 kr. | 3.600 kr. |
4. kvartal: 1.10-2019-31.12.2019 | 1.810 kr. | 7.334 kr. |
I alt | 73.574 kr. | 28.404 kr. |
Moms til betaling udgør 45.170 kr.
Vi mener, at vi har givet dig de fradrag for udgifter og købsmoms, som du er berettiget til.
Du har ikke sendt os et afstemt regnskab med bilag og kontospecifikationer, hvorfor vi har opgjort tallene ud fra modtaget dokumentation.
...”
Klageren har fremsat påstand om, at han er berettiget til et højere købsmomsfradrag end det af Skattestyrelsen godkendte.
Klageren har anført følgende i klagen:
”...
Jeg skal på vegne af vores klient [person2] hermed påklage Skattestyrelsens afgørelse af den 17. september 2021.
Under henvisning til Skattestyrelsens afgørelse af den 17. september 2021, så kan jeg oplyse, at [person2] - repræsenteret af advokat [person3] v/ advokatfuldmægtig [person4] - ikke er enig i dele af det resultat, som Skattestyrelsen er kommet frem til.
...
For så vidt angår afgørelsens punkt 3. ”[adresse2] og [adresse3] samt privatforbrug””, jf. side 27, så bestrider [person2] SKATs opgørelse af fradrag til både købsmoms såvel som til udgifter til forbedringer, drift, vedligeholdelse samt beregning af privatforbrug, da [person2] mener at have krav på et større fradrag til både købsmoms såvel som udgifter til forbedringer, drift, vedligeholdelse samt krav på en anderledes beregning af privatforbrug.
Der tages derudover forbehold for [person2]’s indsigelser vedrørende yderligere dele af Skattestyrelsens afgørelse af den 17. september 2021.
Vi er ved at afklare en række relevante forhold med vores klient og forventer at sende en uddybning af klagen i slutningen af januar henset til den nærtstående juleferie, hvorfor der henvises til SKATs faste praksis vedrørende foreløbig klage.
...”
Skatteankestyrelsens sagsbehandler har den 16. august 2023 afholdt møde med klageren, dennes repræsentant og en ven til klageren, som agerede tolk.
På mødet blev det først og fremmest præciseret, at indsigelsen omkring yderligere fradrag alene omhandler ejendommene beliggende [adresse2] og [adresse3] (perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019). De påklagede poster vedrører yderligere fradrag for benzinudgifter, mobilabonnement, samt yderligere fradrag for forbedringsomkostningerne.
Klageren forklarede omkring benzinkvitteringerne, at det ikke var brændstof til en bil, men til maskiner, som skulle anvendes til driften af hans udlejningsejendomme. F.eks. til plæneklipper og hækklipper. Der er 2 ha. græs som skal slås. Klageren forklarede, at han transporterede sig i lånte biler, som både kunne være benzin- eller eldrevne.
Klageren har forklaret, at fakturaer fra teleselskaber vedrører internet på adresserne [adresse2] og [adresse3] og ikke mobilabonnementer.
Klageren har oplyst, at han er enig med Skattestyrelsen i opgørelsen af den skattepligtige omsætning og salgsmoms.
Retsmøde
Skattestyrelsen har udtalt sig om Skatteankestyrelsens indstilling til sagens afgørelse den 22. januar 2024. Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling.
Skattestyrelsen har anført følgende:
”...
Skattestyrelsens vurdering
Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som indstiller, at klager på baggrund af købsbilag indsendt under klagesagens behandling har dokumenteret at være berettiget til et yderligere fradrag. Momsfradrag ændres fra 28.404 kr. til 33.333 kr.
I afgørelse af 17. september 2021 er klager anset for momsregistreringspligtig af udlejning af ferieboliger/ferielejligheder for året 2019 under henvisning til momslovens § 47, stk. 1, nr. 5 og § 48.
Udlejningen har ikke momsfritaget med henvisning til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt.
Klager har ikke været momsregistreret og har ikke ført et momsregnskab jf. momslovens § 55. Klagers momstilsvar er herefter fastsat skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 til 45.170 kr. Forhøjelsen består både i en ansættelse af salgsmoms og fradrag for købsmoms.
Klagesagen vedrører alene klagers momsfradragsret for udgifter afholdt i forbindelse med momspligtig udlejning jf. momslovens § 4 af ferieboligerne/ferielejlighederne beliggende på adresserne [adresse2] og [adresse3].
Klager er indrømmet et samlet momsfradrag på 28.404 kr. for momsbelagte udgifter jf. bilag 9 og 12 til den påklagede afgørelse, som er anset for at være afholdt til brug for den momspligtige virksomhed jf. momslovens § 37 i 2019. Der er tale om udgifter, hvor klager har dokumenteret fradragene i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 med forskriftsmæssige fakturaer.
Under hensyn til nye og supplerende bilag fremlagt under klagesagen er Skattestyrelsen enige i de af Skatteankestyrelsen indstillede yderligere indrømmede moms-fradrag på 4.929 kr. for 2019 og den i indstillingen anførte talmæssige specifikation.
Skattestyrelsen fastholder, at der ikke indrømmes momsfradrag for udgifter afholdt i 2018 og tidligere år, da klager ikke har godtgjort, at den momspligtige virksomhed fra de 2 adresser har påbegyndt tidligere end 2019.
Som anført i Skattestyrelsens udtalelse i den sammenholdte sag, er Skattestyrelsen enige i, at klager på baggrund af fakturaer, fremlagt ordrebekræftelse og forklaring har sandsynliggjort, at udgifter til mobilt bredbånd, numrene [...2] og [...1], vedrører mobilt bredbånd til de 2 ejendomme og således giver ret til momsfradrag.
Skattestyrelsen er endvidere enige i den indstillede indrømmelse af momsfradrag for momsbelagte udgifter, som klager har dokumenteret ved fremlæggelsen af forenklede fakturaer for køb under 3.000 kr., der har været fremlagt under klagesagen.
For udgifter afholdt til [...com] er fortsat ikke dokumenteret, at udgifter er faktureret med moms, hvorfor fradrag fortsat nægtes.
Der er ikke kommet nye oplysninger under klagesagen, som understøtter, at udgifter til brændstof helt eller delvist er anvendt ved driften af de 2 ejendomme. Skattestyrelsen er endvidere enige i det af Skatteankestyrelsen anførte om tid, sted og mængde for indkøb.
For øvrige forhold henvises til begrundelsen i den påklagede afgørelse.
Skattestyrelsen er herefter af den opfattelse, at klagers momsfradrag kan forhøjes med 4.929 kr. på baggrund af nye og supplerende bilag fremlagt under klagesagen.
...”
Repræsentanten har den 14. februar 2024 meddelt Skatteankestyrelsens sagsbehandler, at klageren ønsker at afgive sin forklaring på retsmøde.
Indlæg under retsmøde
Klagerens repræsentant fastholdt sin påstand om, at klageren er berettiget til et højere købsmomsfradrag, og repræsentanten uddybede sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at klagerens momsfradrag for indkomståret 2019 forhøjes til det angivne beløb i Skatteankestyrelsens kontorindstilling.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om klageren er berettiget til yderligere købsmomsfradrag end de 28.404 kr., som er godkendt af Skattestyrelsen.
Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.
Der skal være tale om økonomisk virksomhed af en vis varig karakter. Forberedende aktiviteter til senere faktisk levering af tjenesteydelser er omfattet af begrebet økonomisk virksomhed, jf. EU-afgørelsen i C-268/83, Rompelman.
Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.
I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Anmeldelsespligten og pligten til at betale afgift indtræder, når de samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 50.000 kr. årligt. Dette fremgår af momslovens § 48.
Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.
Det fremgår af momslovens § 37, at der kan gives fradrage for moms for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.
Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor levering af en varer eller ydelse finder sted (leveringstidspunktet). Dette fremgår af momslovens § 23, stk. 1. Af momslovens § 23, stk. 2, fremgår, at faktureringstidspunktet anses som leveringstidspunkt såfremt fakturering sker inden levering.
Krav til dokumentation for fradragsberettiget moms fremgår f.eks. af dagældende momsbekendtgørelse (bkg. 808 af 40. juni 2015) § 58 og § 63.
Af momsbekendtgørelsen § 58 følger det at en faktura i udgangspunktet skal indeholde følgende:
1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betale
Af momsbekendtgørelsen § 63 følger kravene til en forenklet faktura, som kan udstedes, hvis købet er på under 3.000 kr. En forenklet faktura skal indeholde følgende:
1) udstedelsesdato (fakturadato),
2) fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen,
3) den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer, navn og adresse,
4) mængden og arten af de leverede varer eller omfanget eller arten af de leverede ydelser,
5) det samlede omsætningsbeløb samt det betalingspligtige afgiftsbeløb, eller de nødvendige oplysninger til beregning af afgiftsbeløbet, hvilket kan ske ved anførsel af, at afgiften udgør 20 pct. af det samlede omsætningsbeløb
Det lægges ubestridt til grund, at klageren har drevet selvstændig økonomisk virksomhed med udlejning af ferieboliger, påbegyndt i juli 2019. Landsskatteretten er enig med Skattestyrelsen i at, indehaveren var forpligtet til at lade sig momsregistrere i overensstemmelse med momslovens § 47, stk. 1, og stk. 6 og § 48. Afregningsperioden skulle således have været kvartalsvis.
Klageren har påstået sig berettiget til yderligere fradrag for købsmoms end 28.404 kr., som Skattestyrelsen har godkendt.
Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at der er betalt moms af provisionsgebyret til [...com], hvorfor der ikke foreligger dokumentation for, at gebyrerne var momsbelagt, og der kan derfor ikke gives fradrag for købsmoms herfor.
Klageren har fremlagt en række bilag. Nogle er fremlagt for Skattestyrelsen, og andre er fremsendt til Skatteankestyrelsen i forbindelse med klagesagsbehandlingen. Der er tale om forskellige fakturaer og bonner.
Idet klageren har drevet selvstændig økonomisk virksomhed, anses klageren for at have afholdt omkostninger som led i den afgiftspligtige virksomhed, uanset at nogle omkostninger måtte være afholdt som led i forberedende aktiviteter, jf. C-268/83 Rompelman.
Skattestyrelsen har nægtet fradrag for moms på fakturaer fra [virksomhed1]. Klageren havde ikke overfor Skattestyrelsen fremlagt konkret dokumentation for, at bredbånd faktureret af [virksomhed1] til klageren på dennes daværende folkeregisteradresse [adresse1], er leveret til de to udlejningsejendomme. Klageren har til Skatteankestyrelsen fremsendt ordrebekræftelser, som vedrører [virksomhed1] bredbånd dateret den 25. juli 2019 og vedrørende numrene [...2] og [...1].
Klageren har forklaret, at der ikke er tale om telefonnumre, men simkort koblet til bredbånd på de to ejendomme.
Landsskatteretten finder det herefter tilstrækkeligt sandsynliggjort, at [virksomhed1] fakturaerne, der vedrører numrene [...2] og [...1], vedrører mobilt bredbånd til de 2 udlejningsejendomme [adresse2] og [adresse3], og kan derfor danne grundlag for fradrag.
Klageren har sendt en faktura for numrene [...2] og [...1] for perioden 1. januar 2020 til 31. marts 2020 med fakturadato den 4. december 2019. Landsskatteretten finder, at faktureringstidspunktet er leveringstidspunktet, jf. momslovens § 23, stk. 2, hvorfor denne faktura kan danne grundlag for momsfradrag i 2. halvår af 2019.
Landsskatteretten bemærker, at den faktura, som vedrører perioden 1. april 2019 til 30. juni 2019 ikke anses for at hidrøre fra nogle af de 2 relevante ejendomme, idet udlejningen først er påbegyndt i juli 2019. Desuden er oplysningerne om numrene i denne faktura forskellig fra de godkendte fakturaer.
[virksomhed1] fakturaerne kan herefter danne grundlag for momsfradrag med følgende beløb:
3. kvartal 2019: | |
Fakturadato | Moms |
2. august 2019 | 282,15 kr. |
4. september 2019 | 358,80 kr. |
I alt | 640,95 kr. |
4. kvartal 2019: | |
Fakturadato | Moms |
4. december 2019 | 358,80 kr. |
De fremlagte kvitteringer på brændstof påstår klageren hidrører fra brændstof til haveredskaber/maskiner. Landsskatteretten finder det ikke realistisk, at der er anvendt den købte mængde brændstof til havemaskiner. Landsskatteretten bemærker i den forbindelse, at der er tale om et miks af benzin og diesel, at noget af brændstoffet er indkøbt i Polen, samt at visse af kvitteringerne viser meget store køb af brændstof, og der er også køb af brændstof i perioder, hvor der ikke skal slås græs eller klippes hæk. F.eks. er der i januar 2019 købt ca. 180 liter diesel og 60 liter benzin i alt, ligesom der f.eks. den 10. april 2019 er købt 81 liter diesel og den 8. maj 2019 er købt 80 liter diesel og der er den 10. maj købt 48 liter diesel. Landsskatteretten finder således ikke belæg for at give momsfradrag for udgifterne til brændstof.
Under sagsbehandlingen i Skatteankestyrelsen har klageren fremsendt nye bilag vedrørende indkomståret 2019. Klageren har sendt bilagene uden yderligere forklaring, men klageren har på opfordring fra Skatteankestyrelsen angivet, hvilke ejendomme bilagene vedrører. Bilagene har ikke været fremlagt under behandlingen i Skattestyrelsen, og bilagene er til forskel fra bilagene, som blev modtaget i Skattestyrelsen, ikke nummererede.
Landsskatteretten finder, at de bilag, hvorpå der er anført, at varen ikke er leveret, ikke kan danne grundlag for et købsfradrag, hvilket også gør sig gældende for bilag, som ikke er læsbare.
Landsskatteretten finder det ikke dokumenteret, at omkostninger afholdt til 200 gipsplader i september 2019 i bilag 32 og varmepumper i november 2019 i bilag 1 og 2, har været købt som led i klagerens momspligtige virksomhed med udlejning af de 2 ejendomme [adresse2] og [adresse3], når der henses til, at begge ejendomme var klar til udlejning i juli 2019. Det bemærkes videre, at bonnen fra [virksomhed4] vedrørende gipspladerne ej heller overholder fakturakravene i momsbekendtgørelsen, og derfor heller ikke af den grund kan danne grundlag for et momsfradrag.
Bilag skal i udgangspunktet overholde fakturakravene i momsbekendtgørelsens § 58 for at kunne danne grundlag for et momsfradrag.
Rykkeren fra [virksomhed3] af 5. august 2018 i bilag 3 opfylder ikke momsbekendtgørelsens krav, idet den hverken indeholder oplysninger om, hvad der er leveret eller afgiftens størrelse.
De køb, som er dokumenteret ved en bon, og som beløber sig til over 3.000 kr., opfylder ikke fakturakravene i momsbekendtgørelsens § 58, idet køberens navn og adresse ikke fremgår. Der er herefter ikke momsfradrag for følgende bonner med henvisning til den manglende opfyldelse af momsbekendtgørelsen:
Bilag | Dato | Leverandør | Tekst | Beløb inkl. moms | Moms |
5 | 10.07 | [virksomhed4] | Hjertingsten | 8.588,58 | 1.717,72 |
9 | 31.01 | [virksomhed4] | brusestang, ventillation, gulv | 3.153,44 | 630,69 |
10 | 22.06 | [virksomhed4] | belægning og fugemasse | 9.787,80 | 1.957,65 |
11 | 25.05 | [virksomhed5] | borde og stole | 4.683,02 | 936,60 |
22 | 27.04 | [virksomhed4] | belægning og lægter | 4.017,94 | 803,59 |
Landsskatteretten finder efter en konkret vurdering, at de øvrige fremsendte, nye bilag kan danne grundlag for et yderligere købsmomsfradrag, idet der er fremlagt bilag med angivelse af varens art og afgiftens størrelse.
Bilag | Dato | Leverandør | Tekst | Beløb inkl. moms | Moms |
4 | 31.05 | [virksomhed3] | stenmel m.v. | 4.420,50 kr. | 884,10 kr. |
7 | 04.05 | [virksomhed4] | våd/tør støvsuger, laminatgulv | 542,18 kr. | 108,44 kr. |
8 | 14.06 | [virksomhed4] | Granulat og granitskærver | 1.016,60 kr. | 203,32 kr. |
13 | 13.03 | [virksomhed4] | cement fix og handsker | 318,50 kr. | 63,70 kr. |
15 | 17.08 | [virksomhed4] | Lygtesæt | 99,00 kr. | 19,80 kr. |
16 | 29.03 | [virksomhed4] | pensler, cement m.v. | 1.495,40 kr. | 299,08 kr. |
17 | 27.02 | [virksomhed4] | cement fix og handsker | 818,75 kr. | 163,75 kr. |
18 | 07.03 | [virksomhed4] | gipsplader | 373,45 kr. | 74,69 kr. |
19 | 05.03 | [virksomhed4] | gipsplader | 1.697,50 kr. | 339,50 kr. |
20 | 08.03 | [virksomhed4] | gipsplader | 509,25 kr. | 101,85 kr. |
21 | 27.02 | [virksomhed4] | cement fix | 1.179,00 kr. | 235,80 kr. |
23 | 08.04 | [virksomhed4] | gipsplader og lecablokke | 925,00 kr. | 185,00 kr. |
24 | 08.04 | [virksomhed4] | lecablokke | 319,00 kr. | 63,80 kr. |
25 | 10.04 | [virksomhed4] | cement fix | 1.375,50 kr. | 275,10 kr. |
26 | 06.05 | [virksomhed4] | lecablokke og cement fix, knivblad | 1.760,15 kr. | 352,03 kr. |
27 | 04.06 | [virksomhed4] | byggesilikone og cement fix | 1.257,45 kr. | 251,49 kr. |
28 | 07.02 | [virksomhed4] | gipsplader og skruetvinge | 741,75 kr. | 148,35 kr. |
31 | 06.05 | [virksomhed4] | lecablokke | 750,75 kr. | 150,15 kr. |
I alt | 19.599,73 kr. | 3.919,95 kr. |
Samlet set ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse og forhøjer klagerens købsmomsfradrag med 4.929 kr. (afrundet) fordelt på nedenstående kvartaler:
1. kvartal 2019 | Beløb |
På baggrund af nye bilag | 1.426,72 kr. |
2. kvartal 2019 | |
På baggrund af nye bilag | 2.473,43 kr. |
3. kvartal 2019 | |
På baggrund af nye bilag | 19,80 kr. |
[virksomhed1] | 640,95 kr. |
I alt | 660,75 kr. |
4. kvartal 2019 | |
[virksomhed1] | 358,80 kr. |