Kendelse af 26-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-04-2024

Journalnr. 21-0111844

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2019

Overskud af virksomhed

156.268 kr.

0 kr.

192.000 kr.

Indkomståret 2020

Overskud af virksomhed

176.834 kr.

0 kr.

240.000 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at klageren fra den 1. juni 2004 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/ [person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden ophørte den 21. november 2018 og havde branchekoden 741010 Industriel design og produktdesign.

Virksomheden blev afmeldt grundet manglende momsangivelser.

Af klagerens årsopgørelser fremgår det, at klagerens personlige indkomst i form af honorarer for indkomstårene 2019 og 2020 var henholdsvis 33.607 kr. og 0 kr.

Skattestyrelsen har den 27. august 2021 modtaget kontoudskrifter fra [finans1] for klagerens bankkonto [...46] vedrørende perioden fra den 2. januar 2019 til den 31. december 2020.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af klagerens kontoudskrifter konstateret bankindsætninger, som Skattestyrelsen har anset som skatte- og momspligtig omsætning i klagerens ophørte virksomhed.

Der har bl.a. været følgende indsætninger:

Dato

Tekst

Beløb

08.03.2019

Fakt. 4032

30.000 kr.

05.04.2019

Fakt. 4033

30.000 kr.

11.06.2019

Fakt. 4034

30.000 kr.

14.08.2019

Fakt. 4035

30.000 kr.

18.10.2019

Fakt. 4036

30.000 kr.

09.12.2019

Fakt. 4037

30.000 kr.

08.01.2019

Fakt. 4038

30.000 kr.

08.01.2019

Fakt. 4039

30.000 kr.

25.02.2020

Fakt. 4040

25.000 kr.

08.04.2020

Fakt. 4041

25.000 kr.

26.05.2020

Fakt. 4042

25.000 kr.

05.08.2020

Fakt. 4043 + 4044

50.000 kr.

16.11.2020

Fakt. 4045

25.000 kr.

Endvidere har Skattestyrelsen anset indsætninger for i alt 15.335,75 ekskl. moms i indkomståret 2019 og 11.042,84 kr. ekskl. moms i indkomståret 2020 som skattepligtig indkomst for klageren. Disse indsætninger er ikke angivet med et fakturanummer.

Skattestyrelsen har vurderet, at klageren har fortsat virksomhedsdriften af [virksomhed1] v/ [person1] med CVR-nr. [...1] på baggrund af den aktivitet, der ses på klagerens konto.

Skattestyrelsen har henført i alt henholdsvis 195.335,75 kr. og 221.042,84 kr. af de konkrete bankindsætninger som omsætning i virksomheden inkl. moms for indkomstårene 2019 og 2020.

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen har klageren fremlagt 15 fakturaer. Det fremgår af fakturaerne, at de er udstedt af [person1] og har indbetalingsoplysninger til kontonummer [...46]. Endvidere fremgår følgende:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb ekskl. moms

Modtager

03.03.2019

Regning nr. 4032

Freelance illustrationer januar

30.000 kr.

[virksomhed2] A/S

27.03.2019

Regning nr. 4033

Freelance illustrationer Februar

30.000 kr.

[virksomhed2] A/S

05.06.2019

Regning nr. 4034

Freelance illustrationer marts

30.000 kr.

[virksomhed2] A/S

05.08.2019

Regning nr. 4035

Freelance illustrationer 04

30.000 kr.

[virksomhed2] A/S

09.10.2019

Regning nr. 4036

Freelance illustrationer 05

30.000 kr.

[virksomhed2] A/S

28.11.2019

Regning nr. 4037

Freelance illustrationer 06

30.000 kr.

[virksomhed2] A/S

28.12.2019

Regning nr. 4038

Freelance illustrationer

30.000 kr.

[virksomhed2] A/S

29.12.2019

Regning nr. 4039

Freelance illustrationer

30.000 kr.

[virksomhed2] A/S

07.02.2020

Regning nr. 4040

Freelance illustrationer

25.000 kr.

[virksomhed2] A/S

30.03.2020

Regning nr. 4041

Freelance illustrationer

25.000 kr.

[virksomhed2] A/S

20.05.2020

Regning nr. 4042

Freelance illustrationer

25.000 kr.

[virksomhed2] A/S

19.07.2020

Regning nr. 4043

Freelance illustrationer

25.000 kr.

[virksomhed2] A/S

30.07.2020

Regning nr. 4044

Freelance illustrationer

25.000 kr.

[virksomhed2] A/S

03.11.2020

Regning nr. 4045

Freelance illustrationer

25.000 kr.

[virksomhed2] A/S

30.12.2020

Regning nr. 4046

Freelance illustrationer

150.000 kr.

[virksomhed2] A/S

Fakturaerne dateret i 2019 beløber sig til i alt 240.000 kr., og fakturaerne dateret i 2020 beløber sig til i alt 300.000 kr.

Klageren har endvidere fremlagt opgørelser over udgifter, hvoraf fremgår udgifter til [virksomhed3], [virksomhed4], varme, [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7] samt [virksomhed8] software abonnement for i alt henholdsvis 5.850,40 kr. ekskl. moms og 32.044 kr. ekskl. moms for indkomstårene 2019 og 2020. Der er ikke fremlagt underbilag hertil.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst som overskud af virksomhed for indkomstårene 2019 og 2020 med henholdsvis 156.268 kr. og 176.834 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har gennemgået de kontoudtog vi har modtaget fra [finans1].

På baggrund af kontoudtogene har vi konstateret indbetalinger, som bærer præg af skatte- og momspligtig omsætning. Det er vores opfattelse, at du har fortsat driften af din virksomhed efter dennes ophør d. 22. november 2018. Vi mener derfor, at du har drevet uregistreret virksomhed.

Vi anser din virksomhed for værende omfattet af bogføringslovens regler med henvisning til bogføringsloven § 1, hvoraf det fremgår, at bogføringsloven gælder for erhvervsdrivende virksomheder etableret her i landet af enhver art uanset ejer- eller hæftelsesforhold. Vi mener, at du driver erhvervsmæssig virksomhed på baggrund af den aktivitet, der ses på dine konti.

En offentlig myndighed kan jf. bogføringsloven § 15, kræve indsigt i alt dit regnskabsmateriale. Du skal derfor udlevere de regnskabsmæssige oplysninger, når vi anmoder dig herom.

(...)

Indtægter

(...)

Vi har gennemgået de modtagne kontoudtog og har i den forbindelse konstateret, at der er registreret indbetalinger, der sandsynliggør, at der er tale om skatte- og momspligtig omsætning.

Som eksempel herpå kan fremhæves indbetaling på konto [...46], den 8. marts 2019, med teksteringen ’Fakt. 4032’, på 30.000,00 kr. og indbetaling på samme konto, den 5. august 2020, med teksteringen ’ Fakt. 4043 + 4044’, på 50.000,00 kr.

Vi har den 27. august 2021 sendt et brev til dig, hvor vi bad dig redegøre for blandt andet disse beløb. Da vi ikke har modtaget redegørelse fra dig, ved vi ikke, om beløbene vedrører virksomheden eller privatsfæren, og vi har derfor medregnet dem i omsætningen. Det samme gør sig gældende for indbetalinger, du har modtaget via Mobilepay.

Vi har skønsmæssigt opgjort din virksomheds omsætning ud fra de kontoudtog, som vi har modtaget fra dine banker.

Vi har opgjort følgende omsætning, se specificering i bilag 1 og 2:

Indtægter

2019

2020

I alt

Konto [...46]

195.335,75 kr.

221.042,84 kr.

416.378,59 kr.

I alt

195.335,75 kr.

221.042,84 kr.

416.378,59 kr.

Udgifter

(...)

Skattestyrelsen kan ikke ud fra kontoudtogene konstatere fradragsberettigede driftsomkostninger omfattet af fradragsretten i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020. Hvis du har haft fradragsberettigede driftsomkostninger i forbindelse med omsætningen i denne periode, skal du indsende dokumentation for disse. Det er dig, der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at der har været fradragsberettigede udgifter.

De erhvervsmæssige udgifter ansættes herefter til 0 kr. i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020.

Resultat af virksomhed

Det samlede resultat af virksomheden er derfor følgende:

Indtægter

2019

2020

I alt

Konto [...46]

195.335,75 kr.

221.042,84 kr.

416.378,59 kr.

I alt

195.335,75 kr.

221.042,84 kr.

416.378,59 kr.

Moms

39.067,15 kr.

44.208,57 kr.

83.275,72 kr.

Indtægter ex. moms

156.268,60 kr.

176.834,27 kr.

333.102,87 kr.

Dokumenterede udgifter ex. moms

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Overskud af virksomhed (felt 221)

156.268,60 kr.

176.834,27 kr.

333.102,87 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed, afrundet

156.268,00 kr.

176.834,00 kr.

333.102,00 kr.

Beløbet er skattepligtigt jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Beløbet beskattes som personlig indkomst jf. personskattelovens § 3, stk. 1, og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af personlig indkomst ved selvstændig virksomhed, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Klagens indhold

I klage af 11. december 2021 fremlægges følgende anbringender, af klager.

Punkt 1: Afvisning af drift af erhvervsvirksomhed.

Klager oplyser, at det i perioden 2019-2020 ikke er korrekt, at han har drevet erhvervsmæssig

virksomhed, men at dette er han ophørt med i forbindelse med tvangsafmeldelsen af dennes virksomhed den 22. november 2018. Klager oplyser, at han efter Skattestyrelsens tvangslukningen af hans virksomhed har arbejdet som freelance illustrator. Klager oplyser, at han har arbejdet som freelance honorar lønmodtager, hvilket klager oplyser, at han har aftalt telefonisk med Skattestyrelsen i november 2018 og igen 1. november 2021.

Punkt 2: Nye oplysninger og dokumentation i form af bilagsmateriale, vedlagt klagen.

Klager har vedlagt klagen en række bilag som dokumentation for omfanget af udført freelance illustrationsarbejder, og at dette arbejde er faktureret uden moms i årene 2019-2020. Ligeledes oplyser klager, at der er vedlagt en række bilag til dokumentation for afholdte udgifter i forbindelse med freelancearbejdet. Alene indtægtsbilagene kan konstateres modtaget ved Skattestyrelsen, specifikt kan følgende bilag konstateret modtaget:

Klage, med begrundelse
Regning_4032
Regning_4033
Regning_4034
Regning_4035
Regning_4036
Regning_4037
Regning_4038
Regning_4038
2020_02_07_regning_jmorch_4040
2020_03_30_regning_jmorch_4041
2020_05_20_regning_jmorch_4042
2020_07_19_regning_jmorch_4043
2020_07_30_regning_jmorch_4044
2020_03_11_regning_jmorch_4045
2020_03_11_regning_jmorch_4046

Punkt 3: Kommentarer til bilag vedlagt afgørelsen af 12. oktober 2021.

Klager oplyser, at indsættelserne der fremgår af bilagene til afgørelsen med henvisning til faktura er modtaget som led i freelance arbejdet som illustrator, og i den forbindelse refererer klager til de fremsendte indtægtsbilag. (Se klagepunkt 2.)

De øvrige indsættelser på klagers konto, i indkomstårene 2019-2020, henviser klager til at være af privat karakter, i form af primært lån fra familie, herudover er der også tale om refundering i forbindelse med restbeløb på et gammelt rejsekort, samt for meget betalt aconto vedr. varme.

På baggrund af ovenstående mener klager, at alle påstande og beregninger fremsat af Skattestyrelsen i nærværende sag er forkerte og skal tilbagevises. Hvorfor afgørelsen af 12. oktober 2021 skal afvises.

Sagens faktiske forhold

Klager var registreret med virksomheden [virksomhed1] v/[person1] cvr. [...1] i perioden 1. juni 2004 til 21. november 2018, hvor denne afmeldes grundet manglende momsangivelser.

Virksomheden var i perioden 1. januar 2006 og frem til tvangsafmeldelsen registreret til at skulle angive moms halvårligt.

Da det kunne konstateres at klager i indkomstårene 2019-2020 efter tvangsafmeldelsen af dennes virksomhed, stod registreret helt uden indkomst, blev der i gangsat en kontrol af, hvorvidt klager eventuelt havde fortsat driften af dennes virksomhed efter tvangsafmeldelsen.

Skattestyrelsen har i brev af 21. juli 2021, og efterfølgende igen i forbindelse med rykkerskrivelse af 17. august 2021, bedt skatteyder indsende kopi sine konti samt regnskabsmateriale, herunder blandt andet kopi af faktura, for eventuelt virksomhedsdrift for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020.

Da klager ikke havde reageret inden for fristen blev kopi af kontoudtogene bedt udleveret fra skatteyders bank, [finans1], den 26. august 2021.

Den 27. august 2021 modtog Skattestyrelsen kontoudtogene fra [finans1].

På baggrund af de modtagne kontoudtog fremsendte Skattestyrelsen klager et brev den 27. august 2021, hvor der blev spurgt ind til en række indsættelser på skatteyders konti, som ikke sås at harmonere med klagers registrerede indtægt.

Da klager ikke reagerede inden for den i brevet fastsatte frist, blev der den 16. september 2021 udarbejdet et forslag til afgørelse. Overskud af virksomhed, samt moms heraf, blev skønsmæssigt fastsat ud fra indsættelserne på klagers konto. Vurderingen blev blandt andet baseret på, at skatteyder indtil den 22. november 2018 havde drevet momsregistreret selvstændig virksomhed.

Da klager fortsat ikke var kommet med kommentarer, eller dokumentation, til sagens belysning blev der, den 12. oktober 2021, efter fristen udløb, truffet afgørelse på baggrund af det tidligere fremsendte forslag til afgørelse.

Skattestyrelsens bemærkninger til klagepunkterne.

Punkt 1:

På baggrund af de nye oplysninger i forbindelse med nærværende klage mener vi, at det er sandsynligt, at klager har arbejdet som freelance illustrator. Dette taler dog ikke entydigt imod, at klager samtidig kan været at anse for værende selvstændig erhvervsdrivende.

Som freelancer kan man både anses for værende lønmodtager eller værende erhvervsdrivende, hvilket har betydning for, hvordan klagers skat og moms skal opgøres, herunder også retten til at fratrække udgifter i forbindelse med det udførte arbejde.

Når det skal fastsættes, om klager har arbejdet som freelance lønmodtager eller som erhvervsdrivende, er det i første omgang essentielt at se på, hvordan klager har udført sit arbejde som freelancer, samt hvordan aflønning for dette er sket. Den juridiske vedledning C.C.1.2.1 oplister en række kriterier, som kan hjælpe med at afgrænse, hvorvidt der er tale om et tjenesteforhold eller selvstændig erhvervsvirksomhed.

Sammenholder vi den judiske vejlednings oplistede kriterier med de oplyste forhold i nærværende sag, taler følgende for, at der er tale om freelance lønmodtagerarbejde.

Vi kan ud fra de fremsendte bilag i forbindelse med nærværende klage, se at samtlige faktura er udstedt til den samme virksomhed, [virksomhed2] A/S, og at faktura nr. 4032-4037 er stilet en given måned. Faktura 4038 til og med 4046, er ikke stilet en given måned. Dog kan det bemærkes, at fakturaerne i 2019, alle er på 30.000 kr. pr. faktura, samt at de første seks fakturaer i 2020 er på 25.000 kr. og den sidste er på 150.000 kr. samlet 300.000 kr. i 2020, hvilket svarer til 25.000 kr. om måneden hvis beløbet fordeles på årets 12 måneder. At klager kun har udført arbejde for én hvervgiver, samt at betaling er sket forholdsvist periodevist, som det normalvist gøres i forbindelse med ansættelsesforhold, og ikke opgavevist, taler for, at der er tale om et ansættelsesforhold, snarer end selvstændig virksomhed.

At klager i forbindelse med klagen har oplyst, at klager har afholdt ikke ubetydelige udgifter i forbindelse med arbejdet, henholdsvis 5.850 kr. i 2019 og 32.044 kr. i 2020, og dermed har påtaget sig en selvstændig økonomisk risiko i forbindelse med jobbets udførelse, taler for, at klager har udført selvstændig erhvervsvirksomhed, da det normalt er arbejdsgiver, der afholder udgiften i forbindelse med udført lønmodtagerarbejde.

Da vi i forbindelse med skattesagen, samt nærværende klagesag, ikke har set en kopi af en given aftale mellem klager og [virksomhed2] A/S (ansættelsesaftale, samarbejdsaftale eller lignende), har vi ikke mulighed for at vurdere, hvordan klagers arbejde i praksis har fundet sted, herunder om arbejdsudførelsen taler for, at klager har arbejdet som lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende. Hertil om der i aftalen er beskrevet forhold, som taler for enten lønmodtagerforhold eller selvstændig erhvervsvirksomhed.

På det foreliggende grundlag mener vi, at det er sandsynligt, at klagers påstand om, at han ikke har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i indkomstårene 2019 og 2020, men at indkomsten hidrører fra indkomst i forbindelse med arbejde som freelance honorarmodtager/lønmodtager er korrekt. Dermed at resultatet af Skattestyrelsens afgørelse af, hvorledes beløbene skal beskattes i afgørelse af 12. oktober 2021 er forkert. Vi vil dog gøre opmærksom på, at vi mener, at de nye oplysninger er mangelfulde til belysning af, om der er tale om honorarindtægter i form af lønmodtagerforhold eller som selvstændigt erhvervsdrivende.

Når der er tale om honorarindtægter, uagtet at honorarindtægterne er i form af lønmodtagerforhold, gælder momslovens regelsæt tillige. Klager var momsregistreret op til tvangsafmeldelsen af denne virksomhed den 21. november 2018, og var registreret til at skulle oplyse halvårlige momsangivelser.

Det er vores vurdering, på baggrund af foreliggende grundlag, herunder de nye oplysninger, at klager ikke falder under fritagelsesbestemmelserne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, som fritager forfatter- og komponistvirksomhed, samt anden kunstnerisk virksomhed, for moms. Fritagelsesbestemmelserne er undtagelser til hovedreglen og skal fortolkes strengt og indskrænkende. Det er vores vurdering, at klager ikke har fremlagt oplysninger, der kan påvise, at klagers ydelser falder under fritagelsen for kunstnerisk virksomhed.

Vi henviser til Den juridiske vejledning D.A.5.7.2, og herunder SKM2006.463.LSR, hvor Landsskatteretten fandt, at tatovørvirksomhed ikke som branche alene kan anses for omfattet af fritagelsen i momsloven. Der var en række elementer der indgik i, hvorvidt tatovørens arbejde kunne anses for at være kunstnerisk virksomhed. Det er herefter vores vurdering at oplysningen om, at der er tale om virke med salg af ”illustrationer” ikke er tilstrækkeligt til, at der kan indrømmes momsfritagelse på ydelserne.

Klager oplyser i klagen, at klager i november 2018 samt den 1. november 2021, har haft samtaler med Skattestyrelsen, hvor klager har rådført sig vedrørende at være honorarmodtager. Vi har i forbindelse med gennemgang af klagen undersøgt denne påstand. Det har ikke været os muligt at finde dokumentation på, at klager har haft kontakt med os i november 2018. Vi kan alene finde oplysninger om, at klager har været i kontakt med os den 28. oktober 2021, og i den forbindelse er blevet henvist til ’Skat erhverv’ vedrørende spørgsmålet om, at han ikke er registreret som erhvervsdrivende, men som honorarmodtager. Vi har i samme gennemgang tjekket, om vi kunne finde et evt. bindende svar, hvilket ikke ser ud til at være givet.

Punkt 2:

I forbindelse med nærværende klagesag henviser klager til, at der i indkomstårene 2019-2020 er afholdt udgifter i forbindelse med det udførte freelance honorar/lønmodtager arbejde. I forbindelse med disse lønmodtagerudgifter henviser klager til et bilag B, som skulle være et købsregnskab over udgifter i forbindelse med indkomstårene 2019-2020, dette bilag kan ikke konstateres medsendt i forbindelse med nærværende klage.

Da skattestyrelsen ikke har set det omtalte bilag, eller de enkelte købsfaktura, kan vi ikke på det foreliggende grundlag vurdere, om de afholdte udgifter er fradragsberettigede som lønmodtagerudgifter i henhold til statsskattelovens § 6, litra a, jf. den juridiske vejledning C.A.3.1.2 Honorar.

Punkt 3:

Klagers redegørelse for, at det alene er de indsættelser med henvisning til faktura, der skal anses for værende skattepligtige indkomst accepteres på baggrund af skatteyder redegørelse i forbindelse med nærværende klagesag.

Yderligere kommentarer til sagens belysning og fremstilling

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Skatteyder har ikke undervejs i sagens behandling indsendt materiale eller kommet med kommentarer til sagens belysning, hvorfor klagen med dens bilag er nye oplysninger for Skattestyrelsen.

Afgørelsen af 12. oktober 2021 med forudgående forslag af 16. september 2021 er foretaget skønsmæssigt på baggrund af indsættelser konstateret på skatteyders konti i perioden 2019-2020.

På baggrund af de nye oplysninger, i form af fakturaer for 2019 og 2020, er Skattestyrelsen kommet i besiddelse af de konkrete fakturadatoer.

Faktura 4046 på 150.000 kr. ses ikke medtaget i Skattestyrelsen afgørelse af 12. oktober 2021, da betaling for denne ikke ses at indgå på klagers konti i indkomståret 2020, hvor den er faktureret.

Konsekvensen af de nye oplysninger, i forbindelse med at udfærdige opgørelserne, vil være, dels at indbetalingerne af fakturaerne, fordeler sig anderledes på de to år, dels at der er en fakturaindbetaling mere, af betydelig størrelse, som vil optræde i 2020. Den anderledes fordeling opstår, da vi nu kan lave opgørelserne behørigt ud fra fakturadatoer, i stedet for indbetalingsdatoerne, som vi var nødsaget til at anvende før i mangel af fakturadatoer. Se bilag 1 og 2 for nye opgørelse udarbejdet i forbindelse med gennemgang af klagen.

Den, for os, nye faktura, Regning nr. 4046, er på 150.000 kr. og vil medføre ved opførelse af nye opgørelser, at momsen for de to år samlet stiger ved nye opgørelser – dette til trods for, at vi mener, at det er rimeligt at fjerne indtægter der ikke stammer fra fakturaindbetalingerne, som ellers optræder i opgørelserne til afgørelsen, da vi ved klagens gennemgang vurderer, at de er af privat karakter jf. punkt 3 ovenfor.

Ved en genoptagelse af 2020 ses beløbet 300.000 kr. at være oplyst i feltet/rubrikken for B- indkomst. På baggrund af de nye oplysninger, mener vi, at beløbet fejlagtigt er placeret i feltet/rubrikken, men skulle have været oplyst og placeret i feltet/rubrikken for honorarindtægter.

Skattestyrelsens forslag til ændring af afgørelse

På baggrund af vores gennemgang af punkt 1- 3, samt vores yderligere kommentarer, i forbindelse med behandling af klagen, er Skattestyrelsen fremkommet med følgende ændringer til afgørelsen, se eventuelt bilag 1 og 2 for oplistning af udstede fakturaer og opgørelser af skat og moms:

Indkomstår 2019:

Overskud af virksomhed nedsættes, og ændres fra 156.268 kr. til 0 kr.

Moms til betaling forhøjes, og ændres fra 39.067 kr. til 48.000 kr.

Honorer m.v. forhøjes, og ændres fra 36.529 kr. til 155.471 kr.

Indkomstår 2020:

Overskud af virksomhed nedsættes, og ændres fra 176.83 kr. til 0 kr.

B-indkomst nedsættes, og ændres fra 300.000 kr. til 0 kr.

Moms til betaling forhøjes, og ændres fra 44.208 kr. til 60.000 kr.

Honorer m.v. forhøjes, og ændres fra 0 kr. til 240.000 kr.

Skattestyrelsen forslår, at sagen føres tilbage til fornyet gennemgang hos os, på baggrund af skatteforvaltningsloven § 35a, stk. 5. Skattestyrelsen foreslår at Skatteankestyrelsen forelægger klager muligheden, men gør klager opmærksom på, at vi fortsat er af den opfattelse at indtægterne er momspligtige.

(...)”

Skattestyrelsen har endvidere kommet med følgende supplerende udtalelse:

”(...)

Specifikationer over afholdte udgifter for 2019 og 2020

Vi har modtaget specifikationer over afholdte udgifter for henholdsvis 2019 og 2020. Af det fremsendte fremgår, at skatteyder har afholdt udgifter på 5.850,40 kr. i 2019 og på 32.044 kr. i 2020. Af specifikationerne fremgår, at det vedrører freelanceopgaver.

Da vi ikke har modtaget underliggende dokumentation for de afholdte udgifter, vil de fremførte specifikationer ikke ændre vores afgørelse af den 12. oktober 2021.

Det skal bemærkes, at vi vurderer det sandsynligt, at skatteyder har afholdt udgifter i en størrelsesorden på 5.850,40 kr. i 2019 og på 32.044 kr. i 2020 for at erhverve sig indkomsten. Af de fremførte specifikationer fremgår, at udgifterne vedrører blandt andet [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5] m.v.

Skatteyder har hverken fremsendt dokumentation for udgifterne, i form af underliggende bilag, eller fremsendt dokumentation der påviser, at skatteyder har afholdt udgifterne. Der kan på det foreliggende grundlag derfor ikke gives fradrag for udgifterne, alene på baggrund af de fremsendte specifikationer.

Der henvises til SKM2023.9.BR, hvor der blev fremlagt saldobalance for ønskede fradrag, men ej fremsendt underliggende dokumentation. Retten fandt, at det fremlagte materiale ikke godtgjorde, at Skattestyrelsens skøn var udøvet på et forkert grundlag.

Det er relevant for sagen at afdække, hvorvidt der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed med forhøjelse af overskud og moms, som blev fremsendt i afgørelse af den 12. oktober 2021, eller om der er tale om freelance opgaver, hvor skatteyder skal anses for lønmodtager, som skatteyder mener i sin klage af den 22. december 2021. Såfremt skatteyder bliver anset som erhvervsdrivende, vurderer Skattestyrelsen det rimeligt, at skatteyder får fradrag for udgifter. Det er dog Skattestyrelsens vurdering, at det i dette tilfælde vil være mere restvisende at foretage et skøn på baggrund af et procentvis fradrag af det opgjorte overskud.

Det bemærkes, at da der ikke er fremsat underliggende dokumentation, er det fortsat Skattestyrelsens vurdering, at der ikke gives fradrag i købsmomsen jf. momsloven § 37, stk. 1, og derfor fortsat fastsættes til 0 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, overskud af virksomhed for indkomstårene 2019 og 2020 skal nedsættes til 0 kr.

Klageren har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Opsummering af min anke:

Jeg er lønmodtager
Jeg har arbejdet som freelance illustrator, lige siden Skat lukkede mit cvr nummer og dermed min virksomhed 22/11 2018
Jeg har vedlagt kopier af samtlige freelance fakturaer til mine kunder, fra 2019 til og med 2020
Det fremgår af de vedlagte bilag, at jeg ikke har faktureret moms for mine freelanceopgaver, og det fremgår, at alle fakturaer er indbetalt til min Nem-konto
Jeg kontaktede Skattestyrelsen pr. tlf i november 2018, og fik bekræftet, at der gælder særregler for illustration, forfattervirksomhed og billedkunst. Man må gerne arbejde som freelance lønmodtager momsfrit indenfor disse områder. Det afgørende er, at det er begrænset, hvad man har lov til at trække fra som udgifter i forbindelse med opgaveløsning indenfor disse områder
Jeg har kontaktet Skattestyrelsen igen pr. tlf d. 1/11 2021, og har atter fået bekræftet samme beskrivelse af freelancevilkårene, som nævnt i punktet ovenfor
Ved begge henvendelser har jeg fået bekræftet, at min virksomhed er ophørt i 2018, og at jeg opfattes som “honorar lønmodtager”. Jeg har også til A-kassen downloaded og fremsendt ophørsbevis fra skat, som bekræftelse af virksomhedsophør i 2018

Bilag A:

salgsfakturaer 2019-2020. Samtlige fakturaer er uden moms.

Bilag B:

Købsregnskab, udgifter 2019-2020. Samtlige udgifter fratrukket moms.

(...)

Jeg har ikke drevet uregistreret virksomhed. Jeg har efter aftale med Skattestyrelsen (tlf samtale nov 2018) arbejdet som honorar lønmodtager. Jeg har ikke anvendt det nedlagte cvr nummer, og jeg har ikke opkrævet moms. Det fremgår af de vedlagte indtægtsbilag for 2019 og 2020. Alle indtægter er gået ind på min bankkonto med fakturanumre. Bankkontoen jeg anvender er min Nemkonto. Min tidligere erhvervskonto bruges kun til opkrævninger fra A-kassen (Frie).

Det påståede overskud af virksomhed er derfor fri fantasi. Jeg er pt arbejdsløs. Det er meget vigtigt, at Skattestyrelsen hurtigst muligt bekræfter, at jeg ikke har formue (felt 221), og at beløbet ændres til 0 kr.for 2019 og 2020. Lige nu afviser A-kassen og kommunen at hjælpe mig, fordi Skat har indtastet på mine årsopgørelser for 2019 og 2020, at jeg har formue fra virksomhed. Men det har jeg jo ikke. Jeg har hverken formue eller virksomhed 2019 og 2020.

Jeg forstår ikke, hvordan Skattestyrelsen kan antage, at jeg har en formue, når man ikke kan pege på, hvor formuen skulle komme fra, og hvor de penge skulle befinde sig henne. Det fortæller tværtimod, at sagsbehandleren på forhånd godt ved, at påstanden er usand.

Indtægt B indkomst 2019: 240.000 kr.

Indtægt B indkomst 2020: 350.000 kr.

Dokumentation, se bilag A

Udgifter 2019: 5.850 kr.

Udgifter 2020: 32.044 kr.

Dokumentation, se bilag B

Kommentar til Skattestyrelsens bilag 1:

Fakturanumre og beløb refererer til de regninger jeg tidligere har dokumenteret i bilag A.

Da jeg har meget ujævn indtægt hen over et år, har min nærmeste familie midlertidigt lånt mig penge undervejs til betaling af mine faste udgifter. Beløbet kr.2.028 har jeg i den forbindelse lånt af min gamle mor et antal gange, til månedslejebetaling af et opbevaringsrum, mens jeg har ventet på indbetaling for arbejde på min bankkonto fra min kunde. De 1.387 kr.er ligeledes hjælp til betaling af en fast udgift, muligvis udvidet adgang til dropbox eller anden cloudbaseret opbevaring, som jeg ikke længere anvender. De kr.288 er også lån til faste udgifter, det er telefonabonnementet.

Kommentar til skattestyrelsens bilag 2:

Fakturaerne giver sig selv. Det har jeg dokumenteret. Rejsekort beløbet er tilbageføring af restbeløb fra gammelt kort. Posten fra udlejer [BO] er tilbageføring af for meget betalt aconto varme i mit lejemål. Mobilepay beløbet er min datter, der låner mig 500 kr. De 2.171 kr, der optræder et par gange, er igen lån til betaling af leje til opbevaringsrum.

Samtlige påstande og beregninger fremsat af Skattestyrelsen i denne sag er forkerte og tilbagevises. Jeg vil derfor gerne have Skattestyrelsens afgørelse vedr. sags id nr. (...)afvist.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen med rette har forhøjet klagerens indkomst som overskud af virksomhed for indkomstårene 2019 og 2020.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017).

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Der kan henvises til højesteretsdom af 10. oktober 2008, der er offentliggjort i SKM2008.905H, hvor Højesteret fandt, at der i et tilfælde, hvor der løbende over en længere periode blev indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på sagsøgernes bankkonti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om sagsøgernes indtægtsforhold i de pågældende indkomstår, påhvilede sagsøgerne at godtgøre, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

For indkomstmodtagere, der ikke er i et egentligt tjenesteforhold til hvervgiveren, men omvendt heller ikke er at betragte som selvstændig erhvervsdrivende, anvendes betegnelsen honorarmodtagere. Honorarindtægter omfatter bl.a. vederlag for personligt arbejde, der udføres uden for tjenesteforhold, og som ikke stammer fra selvstændig erhvervsvirksomhed, da der ikke foreligger fornøden intensitet eller systematisk indtægtserhvervelse for øje, jævnfør Landsskatterettens afgørelse af den 24. februar 1999, gengivet i TfS 1999,391 LSR, og Den juridiske vejledning 2019-1, afsnit C.A.3.1.2.

I tvivlstilfælde må afgrænsningen ske på grundlag af en samlet bedømmelse af det enkelte forhold mellem hvervgiver og hvervtager. Vurderingen af klagerens arbejdsforhold med hvervgiverne kan ikke alene ske på baggrund af indberetning som henholdsvis A- og B-indkomst, da der skal ske en konkret bedømmelse med udgangspunkt i kriterierne i cirkulære nr. 129 af den 4. juli 1994, hvorunder indberetning som A- eller B-indkomst alene er et delelement.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Af statsskattelovens § 6, stk. 2, fremgår, at indkomsten er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der kan således ikke foretages fradrag for privatudgifter. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug. Der kan dog gives fradrag for udgifter, som efter deres art henhører under privatforbruget, såfremt erhvervsudøvelsen påfører skatteyderen påviselige merudgifter af den pågældende karakter, eller såfremt der er påvist en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Landsskatterettens bemærkninger

Overskud af virksomhed

I den foreliggende situation, hvor der over en periode er indsat beløb i den omhandlende størrelsesorden på klagerens bankkonto, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om klagerens indtægtsforhold i de pågældende år, påhviler det klageren at godtgøre, at de indsatte beløb stammer fra allerede beskattede midler eller midler, der ikke skal beskattes hos klageren.

Efter en samlet konkret vurdering finder Landsskatteretten, at de bankindsætninger, hvor der ikke fremgår fakturanr. i posteringsteksten, ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst. Retten bemærker, at Skattestyrelsen i udtalelsen af 13. januar 2022 accepterer, at det alene er fakturaerne, der skal anses som skattepligtig indkomst for klageren.

For så vidt angår de resterende 14 bankindsætninger, hvor der fremgår et fakturanummer i posteringsteksten, finder retten, at klageren ikke har godtgjort, at disse beløb stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos klageren. Derfor er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset bankindsætningerne for at være skattepligtig indkomst for klageren.

Retten bemærker hertil, at klageren har fremlagt 15 fakturaer, og at 14 af fakturaerne angår de 14 resterende bankindsætninger, hvor der fremgår fakturanummer i posteringsteksten.

Retten finder, at klageren har erhvervet ret til betaling for fakturaerne på tidspunktet for udstedelsen af fakturaerne. Således skal indtægten medregnes på det tidspunkt, hvor der udskrives en faktura, da det er tidspunktet, hvor der erhverves ret til det krav, som klageren har fremsendt.

Retten finder, at klageren skal beskattes af alle 15 fakturaer i indkomstårene 2019 og 2020. Hertil bemærker retten særligt, at fakturanummer 4046 med et beløb på 150.000 kr. ikke indgik i Skattestyrelsens opgørelse. Retten har ved afgørelsen lagt vægt på, denne faktura skal indgå som indtægt i indkomståret 2020, idet den er udstedt den 30. december 2020, hvormed klageren har erhvervet ret til betaling i indkomståret 2020.

Retten finder herefter, at klageren har erhvervet ret til betaling for 8 fakturaer på i alt 240.000 kr. i indkomståret 2019 og for 7 fakturaer på i alt 300.000 kr. i indkomståret 2020. Retten har herved henset til datoerne for fakturaernes udstedelse.

Ud fra karakteren af fakturaerne samt størrelsen heraf, finder retten, at disse udgør omsætning inkl. moms i klagerens ophørte virksomhed.

Landsskatteretten finder, at klageren har fortsat driften af den ophørte virksomhed. Der er henset til, at fakturateksten angiver, at der er tale om ”Freelance illustrationer”, og at det udførte arbejde dermed har karakter af industriel design og produktdesign, som var virksomhedens branchekode. Endvidere er der lagt vægt på, at fakturanr. 4032 og 4033 er udstedt kort tid efter virksomhedens ophør.

Landsskatteretten finder endvidere, at indsætningerne vedrørende fakturaerne ikke udgør honorar for klageren, og at klageren ikke er lønmodtager, samt at udstedelsen af fakturaerne samlet set indikerer, at klageren driver selvstændig virksomhed.

Retten har henset til, at klageren ikke har dokumenteret, at der foreligger et egentligt tjenesteforhold til modtageren af fakturaerne, eller at klageren skal udføre arbejde efter en arbejdsgivers anvisninger og for arbejdsgiverens regning og risiko. Endvidere har klageren selv udarbejdet fakturaerne, som er udstedt i klagerens navn med indbetalingsoplysninger til klagerens konto.

At fakturaerne er udstedt til samme hvervgiver i en periode, kan ikke føre til et andet resultat, idet der er tale om en samlet vurdering af forholdet mellem klageren og hvervgiveren.

Retten har endvidere lagt vægt på, at klageren ved oplysning om afholdte udgifter i forbindelse med arbejdet hermed har påtaget sig en økonomisk risiko i forbindelse med arbejdets udførelse.

Endvidere har retten lagt vægt på fakturaernes omfang og systematik. Klageren har udstedt 15 fakturaer i 2019 og 2020 på i alt henholdsvis 240.000 kr. og 300.000 kr. De enslydende beløb på fakturaerne på henholdsvis 30.000 kr. og 25.000 kr. er fordelt i løbet af året, hvilket ikke indikerer, at klageren skal anses som honorarmodtager.

Retten finder herefter, at klageren har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i indkomstårene 2019 og 2020 og derfor skal beskattes af det overskud, han har haft.

Klageren har ikke udarbejdet regnskab eller opbevaret regnskabsmateriale, herunder kassekladder. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at fastsætte overskud af virksomhed skønsmæssigt.

Retten finder, at klageren ikke har godtgjort, at udgifterne til [virksomhed3], [virksomhed4], varme, [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7] og [virksomhed8] er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Der er lagt vægt på, at de afholdte udgifter savner en sådan tilstrækkelig direkte sammenhæng med klagerens indtægtsgivende arbejde, at der ikke kan godkendes fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, ligesom indkøbene anses at være af privat karakter, da disse anskaffelser er almindeligt forekommende for de fleste skatteydere.

Skattestyrelsen har i afgørelsen, ud over indsætningerne angivet med fakturanummer, anset indsætninger for i alt 15.335,75 ekskl. moms i indkomståret 2019 og 11.042,84 kr. ekskl. moms i indkomståret 2020 for skattepligtig indkomst for klageren. Skattestyrelsen har i udtalelserne acceptereret, at disse indsætninger er af privat karakter, og derfor ikke skal beskattes. Retten er efter en konkret vurdering enig heri, da indsætningerne ikke direkte henviser til fakturanummer.

Indkomsten forhøjes således med 80 % af fakturabeløbene, idet de resterende 20 % anses at udgøre moms.

Det kan ikke føre til et andet resultat, at det på fakturaerne er angivet, at beløbene er ekskl. moms.

På baggrund af ovenstående ændrer Landsskatteretten således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende overskud af virksomhed for indkomstårene 2019 og 2020 til henholdsvis 192.000 kr. og 240.000 kr. ekskl. moms.