Kendelse af 28-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 22-07-2024
Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.
Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse, hvorefter registreringsafgiften for køretøjet skal beregnes efter de regler, der var gældende den 17. december 2020.
Sagens køretøj er en Toyota Aygo med stelnummer [...] (reg.nr. [reg.nr.1]).
Selskabet registrerede køretøjet den 4. marts 2021 med [person1] som den primære ejer og bruger af køretøjet. Selskabet er registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15 og har derfor selv angivet afgiften for køretøjet.
Motorstyrelsen modtog den 3. marts 2021 følgende henvendelse fra selskabet:
”Emne: Bil og motor | Bindende købsaftale (...)
Vi ønsker at bruge de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.
STEL NR: [...]”
Selskabet fremlagde sammen med henvendelsen en underskrevet slutseddel. Motorstyrelsen har anført, at slutsedlen er dateret den 18. december 2020. Selskabet bestrider dette og har den 18. november 2021 fremsendt følgende henvendelse til Motorstyrelsen, hvori selskabet anfører, at slutsedlen er dateret den 13. december 2020:
”Vi har modtaget et afslag på at benytte den gamle reg. afgifts lov på [...] (sagsnr. [sag1]).
Det ser ud som om at slutsedlen er underskrevet den 18/12 2020, men den er udskrevet og underskrevet den 13/12 2020. Det er en streg i vores sælgers underskrift der gør, at det ser ud som om, at den først er underskrevet 18/12.
Jeg har vedhæftet slutsedlen igen, hvor man lige kan se nede i venstre hjørne, hvor man kan se udskriftdatoen.
Derudover har jeg vedhæftet en ordrebekræftelse, der viser at bilen er bestilt hjem før 18/12 2021”
Selskabet fremlagde i forbindelse med henvendelsen en slutseddel identisk med den tidligere fremsendte slutseddel. Selskabet fremlagde også en ordrebekræftelse fra [virksomhed1] A/S, hvoraf fremgår, at køretøjet blev bestilt den 15. december 2020.
Selskabet har den 22. april 2022 oplyst til Skatteankestyrelsen, at køberen har fundet en slutseddel, der er underskrevet før den 18. december 2020. Selskabet har i den forbindelse fremsendt en underskrevet slutseddel for køretøjet dateret den 15. december 2020. Slutsedlen er ikke identisk med den tidligere fremsendte slutseddel for så vidt angår nogle tilføjede håndskrevne noter samt underskrifternes placering på dokumentet.
Motorstyrelsen fastsatte ved afgørelse af 28. april 2022 registreringsafgiften på ny, jf. lov nr. 203 af 13. februar 2021, som har medført en ny måde at beregne registreringsafgift. Motorstyrelsen traf afgørelse om, at selskabet havde betalt for meget i registreringsafgift, og at selskabet derfor skulle have 6.798 kr. tilbage.
Motorstyrelsen har truffet afgørelse om afslag på klagerens anmodning om, at registreringsafgiften for køretøjet beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020, jf. overgangsordningen om bindende købs- og leasingaftaler.
Motorstyrelsen har som begrundelse herfor anført, at købsaftalen er indgået den 18. december 2020. Betingelsen om, at bindende købsaftale skal være indgået senest den 17. december 2020, er derfor ikke opfyldt.
Motorstyrelsens udtalelse
I forbindelse med klagebehandlingen har Motorstyrelsen den 22. december 2021 udtalt følgende:
”Afgørelsen påklages, da klager mener at slutsedlen er underskrevet den 13. december 2020. Det er en streg i sælgers underskrift der gør, at det ser ud som om datoen er den 18. december 2020.
Klager har medsendt slutsedlen, hvor han henviser til nederste venstre hjørne. Her oplyses det, at man kan se udskriftsdatoen.
Klager har også medsendt en ordrebekræftelse, der viser at køretøjet er bestilt hjem før den 18. december 2020.
Motorstyrelsen har forstørret slutsedlen op i den oprindelige sag med j.nr. [sag1]. Her kan man tyde nogle tal i nederste venstre hjørne af slutsedlen, men tallene er utydelige. Det er ligeledes uden betydning om udskriftsdatoen på dokumentet skulle være den 13. december 2020. Det er datoen for underskrifter, som er den 18. december 2020. Aftalen er først bindende, når en slutbruger accepterer aftalen med f.eks. en underskrift.
Vi har ligeledes forstørret slutsedlen, som er indsendt sammen med klagen. Det fremgår, at underskriftsdatoen ikke kan være et 3 – tal, men at det er et 8 – tal, der ses under underskriftens streger. Vi er ikke enige i, at det er underskriften, der ændrer tallet fra 3 til 8. Ligeledes fremgår der ikke en udskriftsdato i nederste venstre hjørne.
Det forhold, at der er vedhæftet en ordrebekræftelse med ordredatoen den 15. december 2020, har ikke betydning i sagen. Motorstyrelsen fastholder, at der er indgået en bindende købs- og leasingaftale den 18. december 2020. Det er en betingelse for at kunne anvende overgangsordningen, at der foreligger en bindende købs- og leasingaftale, som er indgået senest den 17. december 2020.
En gennemgang af sagen på baggrund af klagen har ikke medført ændring af Motorstyrelsens afgørelse. Afgørelsen af den 12. november 2021 fastholder.”
Motorstyrelsen har den 5. juni 2024 fremsendt følgende supplerende udtalelse:
”Det fremgår tydeligt af den anden underskrevne slutseddel, som parten først fremsendte den 22. april 2022, at aftalen blev indgået den 15. december 2020. Motorstyrelsen kan på den baggrund tiltræde Skatteankestyrelsens forslag til, hvordan sagen skal afgøres af Landsskatteretten.”
Selskabet har den 21. december 2021 nedlagt påstand om, at registreringsafgiften for køretøjet skal beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.
Som begrundelse har selskabet anført, at slutsedlen er underskrevet den 13. december 2020, og at det er en streg i sælgers underskrift, der får det til at se ud som om, at slutsedlen først er underskrevet den 18. december 2020. Selskabet har også anført, at udskriftdatoen fremgår af slutsedlen i nederste venstre hjørne, og at ordrebekræftelsen viser, at køretøjet er bestilt hjem før den 18. december 2020.
Sagen angår, om selskabet opfylder betingelserne for at være omfattet af overgangsordningen i ændringslovens § 9, stk. 9, herunder om selskabet senest den 31. december 2021 har indsendt dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale med slutbrugeren.
Retsgrundlaget
Når der i det følgende henvises til ændringsloven, er dette en henvisning til lov nr. 203 af 13. februar 2021 med de ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 2191 af 30. november 2021.
Lovændringerne i registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven fremgår af ændringslovens §§ 1-3.
Det følger af ændringslovens § 9, stk. 1, at § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8, træder i kraft den 1. juni 2021.
Det fremgår af ændringslovens § 9, stk. 4, at § 1, § 2, nr. 12 og § 3, nr. 8, har virkning fra og med den 18. december 2020, jf. dog stk. 9-11.
Det følger af ændringslovens § 9, stk. 8, 1. pkt., at for køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs ikrafttræden med de ændringer, der følger af § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8.
Det følger af ændringslovens § 9, stk. 9, 1-4 pkt., at for køretøjer, for hvilke der er indgået en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor der i forbindelse med registreringen indsendes anmodning om, at køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17. december 2020, finder stk. 8 ikke anvendelse. Disse køretøjer afgiftsberigtiges efter de satser, som var gældende den 17. december 2020. Anmodning skal indsendes til told- og skatteforvaltningen senest den 31. december 2021, og der skal vedlægges dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 17. december 2020. Virksomheder registreret efter registreringsafgiftsloven §§ 14 og 15 kan dog selv angive registreringsafgiften for disse køretøjer, men skal senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Selskabet er registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, og selskabet har således selv angivet registreringsafgiften for køretøjet. Selskabet skulle dog senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale, jf. ændringslovens § 9, stk. 9, 4. pkt.
I den oprindelig fremsendte slutseddel er dateringen utydeliggjort af sælgerens underskrift. På baggrund af en konkret vurdering finder Landsskatteretten, at slutsedlen er dateret den 15. december 2020. Det bemærkes i øvrigt, at denne datering understøttes af ordrebekræftelsen fra [virksomhed1] A/S samt den anden underskrevne slutseddel, som selskabet fremsendte den 22. april 2022. Disse dokumenter er ligeledes dateret den 15. december 2020.
Retten finder på denne baggrund, at klageren ved henvendelsen til Motorstyrelsen den 3. marts 2021 godtgjorde, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale med slutbrugeren.
Landsskatteretten ændrer herefter Motorstyrelsens afgørelse, hvorefter registreringsafgiften for køretøjet skal beregnes efter de regler, der var gældende den 17. december 2020.