Kendelse af 26-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-04-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Indehaverens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioden 1. halvår 2019 | |||
Momstilsvar | 19.366 kr. | 0 kr. | 18.000 kr. |
Afgiftsperioden 2. halvår 2019 | |||
Momstilsvar | 19.701 kr. | 0 kr. | 30.000 kr. |
Afgiftsperioden 1. halvår 2020 | |||
Momstilsvar | 27.534 kr. | 0 kr. | 15.000 kr. |
Afgiftsperioden 2. halvår 2020 | |||
Momstilsvar | 16.674 kr. | 0 kr. | 45.000 kr. |
Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at virksomhedsindehaveren fra den 1. juni 2004 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/ [person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden ophørte den 21. november 2018 og havde branchekoden 741010 Industriel design og produktdesign.
Inden virksomhedens ophør var virksomheden momsregistreret med halvårlig afregning.
Virksomheden blev afmeldt grundet manglende momsangivelser.
Af indehaverens årsopgørelser fremgår, at indehaverens personlige indkomst i form af honorarer for 2019 og 2020 var henholdsvis 33.607 kr. og 0 kr.
Skattestyrelsen har den 27. august 2021 modtaget kontoudskrifter fra [finans1] for indehaverens bankkonto [...46] vedrørende perioden fra den 2. januar 2019 til den 31. december 2020.
Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af indehaverens kontoudskrifter konstateret bankindsætninger, som Skattestyrelsen har anset som skatte- og momspligtig omsætning i indehaverens ophørte virksomhed.
Der har bl.a. været følgende indsætninger:
Dato | Tekst | Beløb |
08.03.2019 | Fakt. 4032 | 30.000 kr. |
05.04.2019 | Fakt. 4033 | 30.000 kr. |
11.06.2019 | Fakt. 4034 | 30.000 kr. |
14.08.2019 | Fakt. 4035 | 30.000 kr. |
18.10.2019 | Fakt. 4036 | 30.000 kr. |
09.12.2019 | Fakt. 4037 | 30.000 kr. |
08.01.2019 | Fakt. 4038 | 30.000 kr. |
08.01.2019 | Fakt. 4039 | 30.000 kr. |
25.02.2020 | Fakt. 4040 | 25.000 kr. |
08.04.2020 | Fakt. 4041 | 25.000 kr. |
26.05.2020 | Fakt. 4042 | 25.000 kr. |
05.08.2020 | Fakt. 4043 + 4044 | 50.000 kr. |
16.11.2020 | Fakt. 4045 | 25.000 kr. |
Skattestyrelsen har vurderet, at indehaveren har fortsat driften af virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] på baggrund af den aktivitet, der fremgår af indehaverens konto.
Skattestyrelsen har anset i alt henholdsvis 195.335,75 kr. og 221.042,84 kr. af de konkrete bankindsætninger som omsætning i virksomheden inkl. moms for 2019 og 2020.
I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen har indehaveren fremlagt 15 fakturaer. Det fremgår af fakturaerne, at de er udstedt af [person1] og har indbetalingsoplysninger til kontonummer [...46]. Endvidere fremgår:
Dato | Bilag | Tekst | Beløb ekskl. moms | Modtager |
03.03.2019 | Regning nr. 4032 | Freelance illustrationer januar | 30.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
27.03.2019 | Regning nr. 4033 | Freelance illustrationer Februar | 30.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
05.06.2019 | Regning nr. 4034 | Freelance illustrationer marts | 30.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
05.08.2019 | Regning nr. 4035 | Freelance illustrationer 04 | 30.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
09.10.2019 | Regning nr. 4036 | Freelance illustrationer 05 | 30.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
28.11.2019 | Regning nr. 4037 | Freelance illustrationer 06 | 30.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
28.12.2019 | Regning nr. 4038 | Freelance illustrationer | 30.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
29.12.2019 | Regning nr. 4039 | Freelance illustrationer | 30.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
07.02.2020 | Regning nr. 4040 | Freelance illustrationer | 25.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
30.03.2020 | Regning nr. 4041 | Freelance illustrationer | 25.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
20.05.2020 | Regning nr. 4042 | Freelance illustrationer | 25.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
19.07.2020 | Regning nr. 4043 | Freelance illustrationer | 25.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
30.07.2020 | Regning nr. 4044 | Freelance illustrationer | 25.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
03.11.2020 | Regning nr. 4045 | Freelance illustrationer | 25.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
30.12.2020 | Regning nr. 4046 | Freelance illustrationer | 150.000 kr. | [virksomhed2] A/S |
Fakturaerne dateret i 2019 beløber sig til i alt 240.000 kr., henholdsvis 90.000 kr. for 1. halvår 2019 og 150.000 kr. for 2. halvår 2019.
Fakturaerne dateret i 2020 beløber sig til i alt 300.000 kr., henholdsvis 75.000 kr. for 1. halvår 2020 og 225.000 kr. for 2. halvår 2020.
Indehaveren har endvidere fremlagt opgørelser over udgifter, hvoraf fremgår udgifter til [virksomhed3], [virksomhed4], varme, [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7] samt [virksomhed8] software abonnement for i alt henholdsvis 5.850,40 kr. ekskl. moms og 32.044 kr. ekskl. moms for 2019 og 2020. Der er ikke fremlagt underbilag hertil.
Skattestyrelsen har fastsat virksomhedens momstilsvar til henholdsvis 19.366 kr., 19.701 kr., 27.534 kr., og 16.674 kr. for afgiftsperioderne 1. halvår 2019, 2. halvår 2019, 1. halvår 2020 og 2. halvår 2020.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”(...)
Virksomhedens momstilsvar skal opgøres efter reglerne i momslovens § 56, hvorved købsmoms fratrækkes i salgsmoms, og indberettes til Skattestyrelsen efter reglerne i momslovens § 57. Det fremgår af momslovens § 56, stk. 1, at salgs- og købsmomsen skal opgøres for hver afgiftsperiode. Du skal hertil føre et momsregnskab, som kan danne grundlag for en opgørelse af det momstilsvar, som virksomheden skal indberette og betale, se momslovens § 55.
Skattestyrelsen har til en hver tid, efter anmodning, krav på at få tilsendt al regnskabsmateriale til brug for momsregnskabet, hvis dette skønnes nødvendigt, jf. momslovens § 74, stk. 1 og 4. Vi har ikke modtaget regnskabsmateriale fra dig.
Da der ikke foreligger et regnskab for virksomhedens afgiftstilsvar efter momslovens § 55, kan vi fastsætte din moms efter et skøn. Reglerne herom står i opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Vi har ved gennemgang af kontoudtogene fra [finans1] konstateret, at der er registreret flere beløb, der bærer præg af at være virksomhedsindkomst.
Indsættelserne sker hovedsageligt ved bankoverførsler og fakturaindbetalinger fra, hvad vi anser for at være, kunder, samt via Mobilepay. Betalingerne vurderes at være omsætning i virksomheden. Du anses derfor for at drive virksomhed uden at opgive den korrekte moms til Skattestyrelsen.
Vi har ikke modtaget regnskabsmaterialet fra dig, og vi kan derfor fastsætte din moms efter et skøn. Reglerne står i opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Salgsmoms
(...)
Vi har gennemgået de modtagne kontoudtog fra [finans1], og har i den forbindelse konstateret, at der er registreret indbetalinger, der sandsynliggør, at der er tale om momspligtig omsætning. Vi mener derfor, at du har drevet momspligtig virksomhed i 2019 og 2020.
Vi har opgjort din moms ud fra posteringer på din bankkonto, og den opgjorte moms er specificeret i bilag 1 og 2.
Da vi ikke er i besiddelse af fakturaer, er momsen på indbetalingerne i banken ikke beregnet efter fakturadatoen, men efter betalingstidspunktet, som det fremgår af indbetalingerne på dine kontoudtog. Vi antager at leveringstidspunktet og dermed momspligtens indtræden er betalingsdatoen ifølge momslovens § 4, stk. 1 og § 23, stk. 1, 2 og 3.
Grundlaget for beregning af moms er vederlaget ifølge momslovens § 27, stk. 1 og momssatsen udgør 25 % af grundlaget ifølge momslovens § 33. Det vil sige at momsen udgør 20 % af betalingerne.
Købsmoms
Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momstilsvaret fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.
Efter momsbekendtgørelsens § 82 skal du dokumentere din fradragsberettiget købsmoms ved fremlæggelse af købsfakturaer.
Det skal bemærkes, at virksomhedens ret til fradrag af købsmoms efter momslovens § 37 forudsætter, at der fremlægges dokumentation efter reglerne i momsbekendtgørelsens § 82. Uanset at virksomheden måtte dokumentere købsmoms ved fremsendelse af bilag, forudsætter godkendelse af fradrag, at bilagene opfylder momslovens dokumentationskrav.
Du har ikke sendt os et regnskab eller anden dokumentation for virksomhedens købsmoms for perioden. Vi kan derfor fastsætte virksomhedens moms ud fra et skøn efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Skattestyrelsen har ikke oplysninger om varekøb/materialeforbrug, og vi kan ikke ud fra posteringerne på kontoudtogene konstatere fradragsberettigede momsbelagte udgifter.
Da du ikke har indsendt dokumentation for varekøb og ydelser, er betingelserne for fradrag ikke opfyldt ifølge momslovens § 37, stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 82. Det er herefter skattestyrelsens opfattelse, at købsmomsen skal ansættes til 0 kr.
Talmæssige opgørelser vedrørende ændring til momstilsvar
Momsopgørelse 2019
Opgjort moms | 1. halvår | 2. halvår | I alt |
Salgsmoms | 19.366,00 kr. | 19.701,15 kr. | 39.067,15 kr. |
Ændring af moms, afrundet | 19.366,00 kr. | 19.701,00 kr. | 39.067,00 kr. |
Momsopgørelse 2020
Opgjort moms | 1. halvår | 2. halvår | I alt |
Salgsmoms | 27.534,20 kr. | 16.674,37 kr. | 44.208,57 kr. |
Ændring af moms, afrundet | 27.534,00 kr. | 16.674,00 kr. | 44.208,00 kr. |
Momsopgørelse i alt
Opgjort moms | 2019 | 2020 | I alt |
Ændring af moms: | 39.067,00 kr. | 44.208,00 kr. | 83.275,00 kr. |
Der henvises til bilag 1 og 2.
Frister for ændring af din moms
Varsling om ændringerne af afgiftstilsvaret blev foretaget inden for de ordinære frister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, som er 3 år efter, at kravet om afgiftstilsvaret tidligst kan gøres gældende. For første afgiftsperiode i nærværende sag, 1. halvår 2019, er det den 1. september 2022.
Vi overholdte fristen for at afsende varsling om ændring af afgiftsperioderne i 2019 og 2020, med brev af 16. september 2021.
Når varslingen er foretaget indenfor den ordinære frist, skal Skattestyrelsen ikke senere end 3 måneder efter fristen for at afsende varsling, træffe afgørelse i sagen.
Fristen for at afsende varsling var, for 1. halvår 2019, den 1. september 2022, og vi skal derfor ikke senere end den 1. december 2022 have truffet afgørelse for denne momsperiode. Vi overholder hermed fristerne for at træffe afgørelse vedrørende 1. halvår 2019, 2. halvår 2019 samt momsperioderne i 2020 med dette brev og afgørelse.
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:
”(...)
Når der er tale om honorarindtægter, uagtet at honorarindtægterne er i form af lønmodtagerfor- hold, gælder momslovens regelsæt tillige. Klager var momsregistreret op til tvangsafmeldelsen af denne virksomhed den 21. november 2018, og var registreret til at skulle oplyse halvårlige momsangivelser.
Det er vores vurdering, på baggrund af foreliggende grundlag, herunder de nye oplysninger, at klager ikke falder under fritagelsesbestemmelserne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, som fritager forfatter- og komponistvirksomhed, samt anden kunstnerisk virksomhed, for moms. Fritagelsesbestemmelserne er undtagelser til hovedreglen og skal fortolkes strengt og indskrænkende. Det er vores vurdering, at klager ikke har fremlagt oplysninger, der kan påvise, at klagers ydelser falder under fritagelsen for kunstnerisk virksomhed.
Vi henviser til Den juridiske vejledning D.A.5.7.2, og herunder SKM2006.463.LSR, hvor Lands- skatteretten fandt, at tatovørvirksomhed ikke som branche alene kan anses for omfattet af fritagelsen i momsloven. Der var en række elementer der indgik i, hvorvidt tatovørens arbejde kunne anses for at være kunstnerisk virksomhed. Det er herefter vores vurdering at oplysningen om, at der er tale om virke med sag af ”illustrationer” ikke er tilstrækkeligt til, at der kan indrømmes momsfritagelse på ydelserne.
(...)
Punkt 2:
I forbindelse med nærværende klagesag henviser klager til, at der i indkomstårene 2019-2020 er afholdt udgifter i forbindelse med det udførte freelance honorar/lønmodtager arbejde. I forbindelse med disse lønmodtagerudgifter henviser klager til et bilag B, som skulle være et købsregnskab over udgifter i forbindelse med indkomstårene 2019-2020, dette bilag kan ikke konstateres medsendt i forbindelse med nærværende klage.
Da skattestyrelsen ikke har set det omtalte bilag, eller de enkelte købsfaktura, kan vi ikke på det foreliggende grundlag vurdere, om de afholdte udgifter er fradragsberettigede som lønmodtagerudgifter i henhold til statsskattelovens § 6, litra a, jf. den juridiske vejledning C.A.3.1.2 Honorar.
(...)
Den, for os, nye faktura, Regning nr. 4046, er på 150.000 kr. og vil medføre ved opførelse af nye opgørelser, at momsen for de to år samlet stiger ved nye opgørelser – dette til trods for, at vi mener, at det er rimeligt at fjerne indtægter der ikke stammer fra fakturaindbetalingerne, som ellers optræder i opgørelserne til afgørelsen, da vi ved klagens gennemgang vurderer, at de er af privat karakter jf. punkt 3 ovenfor.
(...)
Skattestyrelsens forslag til ændring af afgørelse
På baggrund af vores gennemgang af punkt 1- 3, samt vores yderligere kommentarer, i forbindelse med behandling af klagen, er Skattestyrelsen fremkommet med følgende ændringer til afgørelsen, se eventuelt bilag 1 og 2 for oplistning af udstede fakturaer og opgørelser af skat og moms:
Indkomstår 2019:
Overskud af virksomhed nedsættes, og ændres fra 156.268 kr. til 0 kr. Moms til betaling forhøjes, og ændres fra 39.067 kr. til 48.000 kr.
Honorer m.v. forhøjes, og ændres fra 36.529 kr. til 155.471 kr.
Indkomstår 2020:
Overskud af virksomhed nedsættes, og ændres fra 176.83 kr. til 0 kr.
B-indkomst nedsættes, og ændres fra 300.000 kr. til 0 kr.
Moms til betaling forhøjes, og ændres fra 44.208 kr. til 60.000 kr. Honorer m.v. forhøjes, og ændres fra 0 kr. til 240.000 kr.
Skattestyrelsen forslår, at sagen føres tilbage til fornyet gennemgang hos os, på baggrund af skatteforvaltningsloven § 35a, stk. 5. Skattestyrelsen foreslår at Skatteankestyrelsen forelægger klager muligheden, men gør klager opmærksom på, at vi fortsat er af den opfattelse at indtægterne er momspligtige.
(...)”
Skattestyrelsen har endvidere kommet med følgende supplerende udtalelse:
”(...)
Specifikationer over afholdte udgifter for 2019 og 2020
Vi har modtaget specifikationer over afholdte udgifter for henholdsvis 2019 og 2020. Af det fremsendte fremgår, at skatteyder har afholdt udgifter på 5.850,40 kr. i 2019 og på 32.044 kr. i 2020. Af specifikationerne fremgår, at det vedrører freelanceopgaver.
Da vi ikke har modtaget underliggende dokumentation for de afholdte udgifter, vil de fremførte specifikationer ikke ændre vores afgørelse af den 12. oktober 2021.
Det skal bemærkes, at vi vurderer det sandsynligt, at skatteyder har afholdt udgifter i en størrelsesorden på 5.850,40 kr. i 2019 og på 32.044 kr. i 2020 for at erhverve sig indkomsten. Af de fremførte specifikationer fremgår, at udgifterne vedrører blandt andet [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5] m.v.
Skatteyder har hverken fremsendt dokumentation for udgifterne, i form af underliggende bilag, eller fremsendt dokumentation der påviser, at skatteyder har afholdt udgifterne. Der kan på det foreliggende grundlag derfor ikke gives fradrag for udgifterne, alene på baggrund af de fremsendte specifikationer.
Der henvises til SKM2023.9.BR, hvor der blev fremlagt saldobalance for ønskede fradrag, men ej fremsendt underliggende dokumentation. Retten fandt, at det fremlagte materiale ikke godtgjorde, at Skattestyrelsens skøn var udøvet på et forkert grundlag.
Det er relevant for sagen at afdække, hvorvidt der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed med forhøjelse af overskud og moms, som blev fremsendt i afgørelse af den 12. oktober 2021, eller om der er tale om freelance opgaver, hvor skatteyder skal anses for lønmodtager, som skatteyder mener i sin klage af den 22. december 2021. Såfremt skatteyder bliver anset som erhvervsdrivende, vurderer Skattestyrelsen det rimeligt, at skatteyder får fradrag for udgifter. Det er dog Skattestyrelsens vurdering, at det i dette tilfælde vil være mere restvisende at foretage et skøn på baggrund af et procentvis fradrag af det opgjorte overskud.
Det bemærkes, at da der ikke er fremsat underliggende dokumentation, er det fortsat Skattestyrelsens vurdering, at der ikke gives fradrag i købsmomsen jf. momsloven § 37, stk. 1, og derfor fortsat fastsættes til 0 kr.
(...)”
Virksomhedsindehaveren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens ansættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2019 og i 2020 nedsættes til 0 kr.
Som begrundelse for påstanden har indehaveren blandt andet anført:
”(...)
Jeg håber sagen er så enkel, at jeg hurtigt kan få en forhåndstilkendegivelse af, at man vil ændre afgørelsen. Jeg er pt arbejdsløs (fra d. 26/10 2021), og min a-kasse kan ikke finde ud af om jeg er selvstændig eller lønmodtager. Afgørelsen har betydning for, hvornår jeg kan modtage dagpenge.
Opsummering af min anke:
• | Jeg er lønmodtager |
• | Jeg har arbejdet som freelance illustrator, lige siden Skat lukkede mit cvr nummer og dermed min virksomhed 22/11 2018 |
• | Jeg har vedlagt kopier af samtlige freelance fakturaer til mine kunder, fra 2019 til og med 2020 |
• | Det fremgår af de vedlagte bilag, at jeg ikke har faktureret moms for mine freelanceopgaver, og det fremgår, at alle fakturaer er indbetalt til min Nem-konto |
• | Jeg kontaktede Skattestyrelsen pr. tlf i november 2018, og fik bekræftet, at der gælder særregler for illustration, forfattervirksomhed og billedkunst. Man må gerne arbejde som freelance lønmodtager momsfrit indenfor disse områder. Det afgørende er, at det er begrænset, hvad man har lov til at trække fra som udgifter i forbindelse med opgaveløsning indenfor disse områder |
• | Jeg har kontaktet Skattestyrelsen igen pr. tlf d. 1/11 2021, og har atter fået bekræftet samme beskrivelse af freelancevilkårene, som nævnt i punktet ovenfor |
• | Ved begge henvendelser har jeg fået bekræftet, at min virksomhed er ophørt i 2018, og at jeg opfattes som “honorar lønmodtager”. Jeg har også til A-kassen downloaded og fremsendt ophørsbevis fra skat, som bekræftelse af virksomhedsophør i 2018 |
Bilag A:
Salgsfakturaer 2019-2020. Samtlige fakturaer er uden moms.
Bilag B:
Købsregnskab, udgifter 2019-2020. Samtlige udgifter fratrukket moms.
(...)
Jeg har ikke drevet uregistreret virksomhed. Jeg har efter aftale med Skattestyrelsen (tlf samtale nov 2018) arbejdet som honorar lønmodtager. Jeg har ikke anvendt det nedlagte cvr nummer, og jeg har ikke opkrævet moms. Det fremgår af de vedlagte indtægtsbilag for 2019 og 2020. Alle indtægter er gået ind på min bankkonto med fakturanumre. Bankkontoen jeg anvender er min Nemkonto. Min tidligere erhvervskonto bruges kun til opkrævninger fra A-kassen ([...]).
Det påståede overskud af virksomhed er derfor fri fantasi. Jeg er pt arbejdsløs. Det er meget vigtigt, at Skattestyrelsen hurtigst muligt bekræfter, at jeg ikke har formue (felt 221), og at beløbet ændres til 0 kr.for 2019 og 2020. Lige nu afviser A-kassen og kommunen at hjælpe mig, fordi Skat har indtastet på mine årsopgørelser for 2019 og 2020, at jeg har formue fra virksomhed. Men det har jeg jo ikke. Jeg har hverken formue eller virksomhed 2019 og 2020.
Jeg forstår ikke, hvordan Skattestyrelsen kan antage, at jeg har en formue, når man ikke kan pege på, hvor formuen skulle komme fra, og hvor de penge skulle befinde sig henne. Det fortæller tværtimod, at sagsbehandleren på forhånd godt ved, at påstanden er usand.
Indtægt B indkomst 2019: 240.000 kr.
Indtægt B indkomst 2020: 350.000 kr.
Dokumentation, se bilag A
Udgifter 2019: 5.850 kr.
Udgifter 2020: 32.044 kr.
Dokumentation, se bilag B
Kommentar til Skattestyrelsens bilag 1:
Fakturanumre og beløb refererer til de regninger jeg tidligere har dokumenteret i bilag A.
Da jeg har meget ujævn indtægt hen over et år, har min nærmeste familie midlertidigt lånt mig penge undervejs til betaling af mine faste udgifter. Beløbet kr.2.028 har jeg i den forbindelse lånt af min gamle mor et antal gange, til månedslejebetaling af et opbevaringsrum, mens jeg har ventet på indbetaling for arbejde på min bankkonto fra min kunde. De 1.387 kr.er ligeledes hjælp til betaling af en fast udgift, muligvis udvidet adgang til dropbox eller anden cloudbaseret opbevaring, som jeg ikke længere anvender. De kr.288 er også lån til faste udgifter, det er telefonabonnementet.
(...)
Samtlige påstande og beregninger fremsat af Skattestyrelsen i denne sag er forkerte og tilbagevises. Jeg vil derfor gerne have Skattestyrelsens afgørelse vedr. sags id nr. (...)afvist.
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen med rette har forhøjet virksomhedens momstilsvar i år 2019 og 2020.
Retsgrundlag
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).
Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Ifølge momslovens § 23, stk. 1, 2 og 3, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt.
Af momslovens § 27, stk. 1, fremgår:
”Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.”
Af momslovens § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 1, fremgår:
”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er
1) | afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden |
(...)”
Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.
I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.
Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Følgende fremgår af bogføringslovens § 7, stk. 1-3:
”Stk. 1. Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.
Stk. 2. Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.
Stk. 3. Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.”
Registrerede virksomheder skal til dokumentation for den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, jf. § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015.
Fakturaerne skal ifølge § 58 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholde følgende:
1) | Udstedelsesdato (fakturadato). |
2) | Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen. |
3) | Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer. |
4) | Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse. |
5) | Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser. |
6) | Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato. |
7) | Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed. |
8) | Gældende afgiftssats. |
9) | Det afgiftsbeløb, der skal betales. |
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.
Det følger af momslovens § 57, stk. 4, at for virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden halvårligt. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.
Forfatter- og komponistvirksomhed, samt anden kunstnerisk virksomhed er fritaget for moms. Det følger af momslovens § 13, stk. 1, nr. 7.
Landsskatterettens bemærkninger
Landsskatteretten har i afgørelse med sagsnummer [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse beløbene ifølge de udstedte fakturaer for at være skattepligtig indkomst for indehaveren.
Retten har endvidere i afgørelse med sagsnummer [sag1] fundet, at den ansatte indkomst på henholdsvis 240.000 kr. og 300.000 kr. inkl. moms stammer fra erhvervsmæssig virksomhed. Indkomsten anses således for at være momspligtig og der skal beregnes moms heraf.
Indehaverens opfattelse af, at beløbene ikke er momspligtige, idet freelance lønmodtagere må arbejde momsfrit indenfor områderne illustration, forfattervirksomhed og billedkunst, og at han endvidere ikke har faktureret moms for arbejdet, kan ikke føre til et andet resultat.
Retten finder, at vederlagene ikke er fritaget for moms. Der er lagt vægt på, at udførelsen af ydelserne, der ud fra de fremlagte fakturaer er i form af illustrationer, ikke anses for kunstneriske ydelser.
Hertil kommer, at en branche generelt ikke kan anses for omfattet af fritagelsen vedrørende kunstnerisk virksomhed. Der henvises til U1985.122H, hvor Højesteret kom frem til, at tatovørvirksomhed ikke som branche generelt kan anses for omfattet af fritagelsen vedrørende kunstnerisk virksomhed.
Der er i øvrigt ikke fremlagt anden dokumentation for, at vederlagene skulle være momsfritaget.
I afgørelsen med sagsnummer [sag1] har Landsskatteretten fundet, at indehaveren ikke har godtgjort, at udgifterne til [virksomhed3], [virksomhed4], varme, [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7] og [virksomhed8] er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der er derfor heller ikke fradrag for købsmoms for disse udgifter.
På baggrund af den ansatte indkomst på henholdsvis 240.000 kr. og 300.000 kr. inkl. moms ændrer Landsskatteretten momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. halvår 2019, 2. halvår 2019, 1. halvår 2020 og 2. halvår 2020 til henholdsvis 18.000 kr., 30.000 kr., 15.000 kr. og 45.000 kr.