Kendelse af 28-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 02-07-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Skatteankestyrelsens opfattelse |
Forhøjelse af momstilsvaret for 1. januar 2019 – 31. december 2019 for salg af syv brugte biler købt fra [virksomhed1] | 420.771 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 324.846 kr. |
Forhøjelse af momstilsvaret for 1. januar 2019 – 31. december 2019 for salg af otte brugte biler købt fra private personer | 372.007 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 298.260 kr. |
Opfylder selskabet betingelserne for anvendelse af brugtmomsordningen? | Nej | Ja | Stadfæstelse |
[virksomhed2], CVR-nr. [...1], herefter benævnt selskabet, blev stiftet den 1. august 2018. Selskabets ultimative ejere er [person1] (Sverige) og [person2] (Danmark). Det fremgår af CVR, at selskabet er registreret med branchekode 451120 Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser og bibranche 771100 Udlejning og leasing af biler og lette motorkøretøjer.
Selskabet har til formål at handle og udleje personbiler samt hermed beslægtet virksomhed.
Selskabet har været momsregistreret fra den 16. august 2018. Selskabet blev registreret for import den 1. december 2019. Selskabet afregner moms hvert kvartal.
Skattestyrelsen har den 23. juni 2020 modtaget en mail med selskabets bogføring for afgiftsperioden 2019. Den 18. september 2020 har Skattestyrelsen modtaget en bilagsmappe for køb og salg af biler i 2019. Skattestyrelsen har gennemgået materialet og konstateret, at der er et væsentlig misforhold mellem selskabets momsangivelser, selskabets regnskab og det oplyste salg uden moms ifølge VIES-systemet.
Skattestyrelsen har foretaget en række ændringer i selskabets afgiftstilsvar, da de køb af biler, der fremgår af selskabets eget regnskab, ikke stemmer overens med den opgjorte købesum baseret på selskabets regnskabsbilag eller det køb, der er angivet i VIES.
Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne i 2019 blandt andet forhøjet selskabets udgående moms med i alt 1.209.553 kr. fordelt på i alt 33 biler. Forhøjelsen er specificeret i et bilag til den påklagede afgørelse med blandt andet oplysninger om bilmærke, stelnummer, om bilen er behandlet af selskabet efter de almindelige momsregler eller brugtmomsreglerne, oplysninger om køb og salg, afregnet moms af selskabet, Skattestyrelsens opgørelse af moms og samlet forhøjelse af den udgående moms.
Ud af ovenstående forhøjelser og øvrige ændringer om erhvervelsesmoms har selskabet alene påklaget forhøjelsen angående salg vedrørende køb af syv biler fra [virksomhed1] i Sverige samt salg af otte biler vedrørende køb af biler erhvervet fra privatpersoner.
Salg af syv biler - købt fra [virksomhed1] i Sverige
På baggrund af Skattestyrelsens bilag og fremlagte fakturaer kan Skattestyrelsens forhøjelse af de syv biler specificeres som nedenfor:
Reg. Nr. | Salgspris anvendt af Skattestyrelsen | Salgsmoms beregnet af Skattestyrelsen | Afregnet moms af selskabet | Forhøjelse |
[reg.nr.1]* | 293.780 kr. | 73.445 kr. | 11.732. kr. | 61.713 kr. |
[reg.nr.2] | 239.644 kr. | 59.911 kr. | 6.944 kr. | 52.967 kr. |
[reg.nr.3] | 313.130 kr. | 78.283 kr. | 11.411 kr. | 66.872 kr. |
[reg.nr.4] | 304.855 kr. | 76.214 kr. | 10.200 kr. | 66.014 kr. |
[reg.nr.5] | 308.873 kr. | 77.218 kr. | 11.497 kr. | 65.722 kr. |
[reg.nr.6] | 257.198 kr. | 64.300 kr. | 10.791 kr. | 53.509 kr. |
218.378 kr. | 54.595 kr. | 620 kr. | 53.975 kr. | |
1.935.858 kr. | 483.965 kr. | 63.194 kr. | 420.771 kr. |
*Skattestyrelsens grundlag for beregning af salgsmoms består i henhold til salgsfaktura nr. 134 udstedt den 6. august 2019 af: ”salg af biler u/moms” på 291.300 kr. + ”leveringsomkostninger” på 2.480 kr., i alt 293.780 kr. Registreringsafgift og nummerplade er holdt uden for momsgrundlaget. På fakturaen er opkrævet moms på 620 kr., som svarer til 25 % moms af 2.480 kr. Det fremgår ikke af salgsfakturaen, at brugtmomsordningen har været anvendt. Skattestyrelsen har beregnet 25 % i salgsmoms af salgspriserne ifølge fakturaerne.
Den oprindelige købsaftale, dateret den 26. juni 2019, fra [virksomhed1] er fremlagt. Købsprisen efter rabat udgør 330.000 SEK. Det fremgår ikke af aftalen, at brugtmomsordningen har været anvendt. Efterfølgende er udarbejdet ny købsaftale, dateret den 30. november 2021, hvor der oplyses købspris på 329.998 SEK og følgende angivelse af, at brugtmomsordningen finder anvendelse: ”vinstmarginalbeskattning för begagnade varor”.
Det samme er fremlagt og kan opgøres for de øvrige seks biler købt fra Sverige.
Af salgsbilagene for de syv biler fremgår blandt andet fakturanr., dato, bilmodel og salgspris. Det fremgår ikke, at bilerne er solgt i henhold til brugtmomsordningen.
Af købsbilagene fra [virksomhed1] fremgår blandt andet dato, bilmodel, adresse på køber og sælger og købspris.
Selskabets repræsentant har overfor Skatteankestyrelsen oplyst, at selskabet havde indgået en aftale om at anvende brugtmomsordningen på købet af de syv biler fra [virksomhed1]. Repræsentanten har forklaret, at [virksomhed1] fejlagtig har indberettet de syv biler som EU-salg. I 2021 har [virksomhed1] berigtiget fakturaerne for de nævnte biler ved at udstede kreditnotaer. [virksomhed1] har herefter sendt nye fakturaer, hvoraf det fremgår, at bilerne er solgt i henhold til brugtmomsordningen. Repræsentanten har efterfølgende oplyst, at der er foretaget korrektion af EU-indberetningen af [virksomhed1].
Salg af otte biler købt fra privatpersoner
På baggrund af Skattestyrelsens bilag og fremlagte fakturaer, kan Skattestyrelsens forhøjelse af de otte biler specificeres som nedenfor:
Reg. Nr. | Salgspris anvendt af Skattestyrelsen | Salgsmoms beregnet af Skattestyrelsen | Afregnet moms af selskabet | Forhøjelser |
[reg.nr.7]* | 145.258 kr. | 36.315 kr. | 620 kr. | 35.695 kr. |
[reg.nr.8] | 234.451 kr. | 58.613 kr. | 6.934 kr. | 51.679 kr. |
[reg.nr.9] | 127.991 kr. | 31.998 kr. | 7.424 kr. | 24.574 kr. |
[reg.nr.10] | 239.362 kr. | 59.841 kr. | 8.069 kr. | 51.772 kr. |
[reg.nr.11] | 232.736 kr. | 58.184 kr. | 6.702 kr. | 51.482 kr. |
[reg.nr.12] | 266.390 kr. | 66.598 kr. | 6.892 kr. | 59.706 kr. |
[reg.nr.13] | 185.911 kr. | 46.478 kr. | 620 kr. | 45.858 kr. |
[reg.nr.14] | 223.748 kr. | 55.937 kr. | 4.695 kr. | 51.242 kr. |
1.655.847 kr. | 413.962 kr. | 41.955 kr. | 372.007 kr. |
*Der er på denne faktura opkrævet moms på i alt 37.229,60 kr. på baggrund af et momsgrundlag på i alt 148.918 kr. Momsgrundlaget består af ”salg af biler m/moms på 146.438,40 kr. og leveringsomkostninger” på 2.480 kr. Ifølge Skattestyrelsen er der alene afregnet moms på 620 kr. vedrørende dette salg. Skattestyrelsen har i udtalelse af 21. december 2023 anført, at styrelsen ved en fejl har medtaget 145.258 kr. Dette skulle have været de 148.918 kr.
I forhold til de øvrige syv biler er salgsmomsen beregnet på baggrund af posten ”salg af biler u/moms” og ”leveringsomkostninger”. Skattestyrelsen har beregnet momsen med 25 % af det opgjorte grundlag. På fakturaerne er der opkrævet moms på 620 kr., som svarer til moms af leveringsomkostningerne på 2.480 kr. Af de salgsbilag, som selskabet har fremlagt for de otte biler, fremgår blandt andet fakturanr., dato, bilmodel og salgspris. Det fremgår ikke af fakturaerne, at brugtmomsordningen har fundet anvendelse.
Købsbilagene for de otte biler købt af privatpersoner består af køberaftaler. Af købsbilagene fremgår bl.a. dato, fakturanummer, den registrerede virksomheds registreringsnummer, sælgerens adresse og bilens mærke.
Tre af de private biler er opkøbt af [person1], som derefter har solgt bilerne til selskabet. Skattestyrelsen har oplyst, at de otte biler er købt af privatpersonerne og solgt videre til selskabet samme dag eller senest fire dage efter.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 1.209.533 kr. for indkomståret 2019, idet selskabet ifølge Skattestyrelsen ikke har angivet erhvervelsesmoms og købsmoms korrekt. Skattestyrelsen har ikke anset selskabet for at opfylder betingelserne for at benytte brugtmomsordningen.
Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen således:
”...
1.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen har gennemgået virksomhedens salg af biler, som virksomheden har købt i Sverige, Tyskland og hos private sælgere i Danmark (byttebiler).
Selskabet har 10 handler fra diverse tyske selskaber, heraf er 4 anført med § 25a (brugtmoms). Selskabet har 74 handler med Svenske selskaber fordelt på 26 selskaber, heraf er 4 anført med ”Vinstmarginalbeskatning VBM”.
Skattestyrelsen har ved gennemgang bemærkninger til tre punkter:
• | Difference mellem opgjort moms regnskab/angivelser |
• | Fejl i erhvervelses-/købsmoms vedrørende køb fra Andre EU-lande. |
• | Fejl ved opgørelse af salgsmoms vedrørende biler købt i EU / byttebiler |
Difference mellem opgjort moms regnskab/angivelser
Skattestyrelsen frafalder dette punkt.
Skattestyrelsen har tidligere ønsket at forhøje selskabets momstilsvar med 608.798 kr. som følge af fejl i selskabets angivelser.
Gennemgang af selskabets regnskabsmateriale for 1. januar — 31. december 2018 har vist en difference mellem regnskabet og angivet tilsvar. Udgangspunktet for opgørelsen af momstilsvaret findes i momslovens § 56, og opgøres som forskellen mellem den udgående og den indgående afgift.
Selskabet har ikke angivet korrekt som følge af momslovens § 57.
Grundet rådgivers af indsigelse, henlægger Skattestyrelsen dette punkt uden ændring.
Fejl i erhvervelses-/købsmoms vedrørende køb fra Andre EU-lande.
På grundlag af selskabets regnskabs- og bilagsmateriale er det Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet har angivet forkert vedrørende erhvervelses-/købsmoms.
Skattestyrelsen har udarbejdet vedlagte opgørelser (Bilag 5 sendt med forslag), hvoraf det fremgår, at virksomheden har angivet i alt 1.309.566 kr. for lidt i erhvervelses-/købsmoms. Gennemgang af regnskabs-/bilagsmateriale er koncentreret omkring salget af 47 biler, der er købt i Tyskland og Sverige, og solgt i Danmark i perioden 01. januar 2019 – 31. december 2019.
Selskabets udenlandske leverandører har hovedsageligt indberettet salgene til VIES-systemet altså EU-salg uden moms. Desuden ses en gennemgang af salgsfakturaer, at der ikke på salgsfakturaerne er anført, at der er tale om handel efter brugtmoms ordningen.
Kun enkelte tyske forhandlere har forsynet fakturaer med en påtegning om, at bilerne sælges efter de særlige regler for brugte varer ” UStG 25a differenzbesteuerung” (§ 25a UStG sætter iværksætteren i stand til kun at udsætte "brugte" varer, som han sælger som forhandler, med moms med forskellen mellem salgs- og købsprisen.)
De tyske biler, der er solgt efter brugtmomsreglerne, ses ikke at være oplyst til VIES-systemet.
Kun 4 fakturaer fra de svenske leverandører er forsynet med ”vinstmarginalbeskattning för begagnade varor”.
Erhvervelsesmoms
Skattestyrelsen anser biler, som selskabet har købt i Tyskland (uden påtegning) og Sverige, for at være omfattet af momslovens almindelige bestemmelser, hvorfor der skal betales moms ved erhvervelse af bilerne, jf. momslovens § 11.
Denne moms (herefter benævnt ”erhvervelsesmoms”) beregnes som 25 % af bilernes købspris, som følge af momslovens § 33. Afgiftsgrundlaget (den værdi, hvoraf der skal betales moms) fastsættes efter momslovens § 31 som det vederlag der er betalt for varen (købspris).
Erhvervelsesmomsen skal angives på momsangivelsen, jf. momsbekendtgørelsens § 74, stk. 11. Købsprisen for virksomhedens køb af hhv. varer og ydelser skal desuden oplyses på momsangivelsen under ”Rubrik A-varer” jf. momsbekendtgørelsens § 77.
Skattestyrelsen har haft svært ved at afstemme køb af udenlandske biler:
Periode | Regnskab | Vies | Opgørelse | Angivelse | Difference |
Bilag | 3 | 4 | 5 | ||
1 kvt. 2019 | 80.368,17 | 286.632,50 | 390.804,38 | 150.069,00 | 240.735,38 |
2 kvt. 2019 | 227.193,48 | 117.343,25 | 1.116.506,96 | 362.739,00 | 753.767,96 |
3. kvt. 2019 | 1.096.047,55 | 1.293.187,50 | 1.309.988,80 | 976.323,00 | 333.665,80 |
4. kvt. 2019 | 592.944,05 | 1.265.703,75 | 450.519,75 | 469.122,00 | -18.602,25 |
I alt | 1.996.553,25 | 2.962.867,00 | 3.267.819,89 | 1968.253,00 | 1.309.566,89 |
Bilag sendt med forslag.
Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i egen opgørelse bilag 3 (sendt med forslag) sammenholdt med selskabets angivelse.
Gennemgang af materialet har vist, at det køb, der fremgår af selskabets eget regnskab, ikke svarer overens med den opgjorte købesum baseret på selskabets regnskabsbilag eller det køb, der er angivet i VIES.
Selskabets opgjorte EU-køb som følge af regnskabet svarer heller ikke overens med selskabets angivelser af køb i andre EU-lande.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomhedens momstilsvar ikke er opgjort eller angivet korrekt, og at selskabet således har angivet forkert erhvervelsesmoms.
Derfor har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens erhvervelsesmoms. Opgørelse over virksomhedens udenlandske varekøb er baseret på virksomhedens egen bogføring samt regnskabsbilag for køb og salg af udenlandske biler og byttebiler, leverandørenes angivelser i VIES samt Skattestyrelsens oversigt over EU-køb.
Købsmoms:
Skattestyrelsen anser varerne for at være erhvervet med henblik på videresalg, hvorfor den beregnede erhvervelsesmoms efter momslovens § 37, stk. 2, nr. 2, vil kunne fratrækkes som købsmoms.
Herved udligner købsmomsen den angivne erhvervelsesmoms, og belaster dermed ikke virksomhedens likviditet for varelageret.
Virksomheden har ikke angivet erhvervelsesmomsen, og har heller ikke medregnet denne til købs-momsen, hvorved fejlene udligner hinanden.
Yderligere købsmoms 2018 1.309.566,89 kr.
Erhvervelsesmoms 2018 -1.309.566,89 kr.
Fejl ved opgørelse af salgsmoms vedrørende biler købt i EU / byttebiler
Der skal betales moms ved videresalg af bilerne, hvilket fremgår af momslovens § 4. Afgifts-grundlaget fastsættes efter momslovens §§ 27 – 30. Afgiftsgrundlaget vedrørende slag af biler er dermed vederlaget for bilerne (ikke indbefattet moms og registreringsafgift).
Momsen udgør 25 % af afgiftsgrundlaget, se momslovens § 27, 2.pkt.
Gennemgang af selskabets regnskab har vist, følgende fejl:
• | Fejl/Manglende udgående moms ved salg af byttebiler. |
• | Fejl/Manglende beregning af udgående moms ved biler købt i andre EU-lande. |
Som følge af ovenstående afsnit har selskabet anset køb af biler i Tyskland og Sverige som hørende under brugtmomsordningen, se momslovens § 70.
Skattestyrelsen har konstateret følgende i forbindelse med køb/salg af biler i Tyskland og Sverige er:
• | købene er angivet i VIES. |
• | Fakturakrav er ikke opfyldt vedrørende købs-/salgsfakturaer. |
• | Selskabet har ikke opfyldt de skærpede regnskabskrav ved anvendelse af brugtmoms |
• | Selskabet har ikke udfærdiget en brugtvognsliste. |
Fakturakrav:
Som følge af Momsbekendtgørelsens § 116, stk. 1 skal en faktura indeholde følgende:
• | Alm. Krav som følge af bogføringsloven/momsloven. |
• | Særskilt faktura. |
• | Der må ikke fremgå afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf momsbeløbet kan udregnes på faktura. |
• | Krav om tydelig påtegning, der skal altså stå på fakturaen, at varen sælges efter de særlige regler for brugte varer. (Tysk § 25a, Svensk ”vinstmarginalbeskattning för begagnade varor”) |
• | Ved køb fra privatpersoner skal der foreligge et underskrevet afregningsbilag |
Regnskabskrav:
Virksomheden skal som følge af Momslovens § 70, stk. 4 føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter brugt moms ordningen.
Regnskabet skal indeholde
• | Lagernummer (stelnummer er ikke nok) |
• | Købs- og salgsdato |
• | Købs- og salgspris inkl. Afgift |
• | Forskelsbeløb mellem købs- og salgspris |
• | Afgiftsbeløb |
Efter en samlet vurdering:
• | Frafalder Skattestyrelsen forhøjelse vedrørende ”regnskabsfejl”. |
• | Nedsætter Skattestyrelsen ændring vedrørende kvartalsvis regulering af brugt moms i alt 344.161,40 – bilag 98 og 163 (der ikke fremgår af Skattestyrelsens ændring) = 325.869,48 kr. – tidligere godkendt 18.600 kr. = 307.269,48 kr. |
• | Godkender Skattestyrelsen bilag 77 – Brugs moms ordning, nedsættelse 20.547,38 kr. |
Skattestyrelsen fastholder øvrige ændringer, idet betingelser for benyttelse af brugt moms ordningen ikke anses for værende opfyldt.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomhedens salgs-/udgående moms ikke er opgjort korrekt, og at selskabet således har betalt for lidt i salgs-/udgående moms. Derfor har Skattestyrelsen som på baggrund af selskabets fakturaer og bogføring, samt rådgivers indsigelse, opgjort manglende salgsmoms.
1) Brugtmoms er beregnet med 20 % af fortjenesten.
2) Salgsmoms er beregnet som 20 % af salgssum – registreringsafgift og plader udgifter.
Periode | Manglede udgående moms |
1 kvt. 2019 | 40.655 |
2 kvt. 2019 | 1.996 |
3 kvt. 2019 | 253.132 |
4 kvt. 2019 | 913.770 |
I alt | 1.209.533 |
Tidligere regulering sendt med Bilag 3 sendt med forslag.
Endelig regulering fremgår af bilag 10.
Ændring af salgs-/udgående moms vedrørende salg af biler for perioden 1. januar – 31. december 2019 er opgjort til i alt 1.209.533 kr.
Sammenfatning
Som følge af ovenstående afsnit ændrer Skattestyrelsen selskabets momstilsvar:
1) | Selskabet har ikke angivet korrekt som følge af eget regnskab (henlagt) |
2) | Selskabet har ikke angivet erhvervelsesmoms og købsmoms korrekt. |
3) | Selskabet benytter brugt-moms, men har ikke afregnet korrekt moms af fortjeneste. |
4) | Selskabet benytter brugt-moms, hvor kravene ikke er opfyldt. |
Ændringer af angivelse ad 1 (Henlagt) 0 kr.
Ændring af moms ad 3 og ad 4 (reguleret) 1.209.533 kr.
Ændring i alt moms 1.209.533 kr.
Selskabets rådgiver har anmodet om forlængelse af frist med indsigelse 3 gange. Skattestyrelsen modtaget en indsigelse efter afgørelse af 11. august 2021, materiale modtaget af rådgiver har gjort, at Skattestyrelsen har annulleret afgørelse af 11. august 2021.
Skattestyrelsen skærper dog over for selskabet, at selskabet, ved brug af brugt moms ordningen, i fremtiden, skal sikre at alle fakturakrav og regnskabskrav er overholdt.
...”
I forbindelse med klagesagen er Skattestyrelsen kommet med følgende udtalelse af 14. februar 2022:
”...
AD 1: Køb af biler hos privatpersoner – som har købt bilerne i Sverige.
Som følge af gennemgang af sagen har Skattestyrelsen konstateret, at [virksomhed2] ApS’ ejer samt dennes bekendte har købt biler i Sverige, herefter er bilerne kørt til Danmark og solgt til [virksomhed2] ApS, hovedsageligt er bilerne videre solgt samme dag. (SE SANST Bilag 1).
Skattestyrelsen bemærker således
- | at købs og salgsfakturaer ikke opfylder krav for brugtmomsordningen. |
- | Køb er foretaget af ejer/ejers bekendte (samme adresse). |
- | Køb og efterfølgende salg er sket samme dag eller med få dages mellemrum. |
- | Købet var bestilt/kendt af [virksomhed2] ApS inden købene i Sverige. |
- | Betaling af bilerne er sket direkte fra [virksomhed2] ApS til den svenske leverandør. (se selskabets bankkontoudtog). |
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at alle køb var bestilt, aftalt og betalt direkte mellem de svenske leverandører og [virksomhed2] ApS, således anses indsættelse af private køber udelukkende for værende proforma køb.
Skattestyrelsen fastholder punktet.
AD 2: Angivelser på VIES
Som anført i afgørelse af 23. september 2021 har selskabets udenlandske leverandører hovedsage-
ligt indberettet salgene til VIES-systemet altså EU-salg uden moms. Desuden ses en gennemgang af
salgsfakturaer, at der ikke på salgsfakturaerne er anført, at der er tale om handel efter brugt-
moms ordningen.
Således opfylder selskabet ikke betingelserne for benyttelse af brugtmoms.
Af materiale indsendt til SANST fremgår det, at der i 2021 er lavet kreditnota som efterfølgende er
erstattet af fakturaer, hvorpå der er anført ”Vinstmarginalbeskatning”. Skattestyrelsen har føl-
gende kommentar.
Videreforhandlere skal senest i forbindelse med faktureringen tilkendegive deres valg med hensyn
til, om varen sælges efter brugtmoms-ordningen eller momslovens almindelige regler. Det følger af
de særlige faktura- og regnskabskrav i momsbekendtgørelsens § 116 og 117, hvorefter virksomheden bl.a. skal udstede faktura med oplysning om, at varen sælges efter brugtmoms-ordningen.
Se momsbekendtgørelsens § 72, stk. 1-3, og afsnit D.A.18.6 om regnskabs og fakturakrav.
Brugtmoms-reglerne indeholder ingen adgang til at ændre dette valg.
Således er det som udgangspunkt Skattestyrelsens holdning, at der ikke kan ske ændring i forhold
til benyttelse af alm. moms for indkomståret 2019. Sekundært er det Skattestyringens holdning, at
kreditnota og fornyet fakturaer er dateret i 2021, og således ikke giver anledning til
Skattestyrelsens ændring af 2019.
Skattestyrelsen fastholder punktet.
AD 3) Tastefejl vedrørende faktura 83 og faktura 84.
Skattestyrelsen har gennemgået afgørelse af 23. september 2021 samt endelig opgørelse af moms
vedrørende salg af biler. Skattestyrelsen kan konstateret, at der grundet omfanget af opgørelser
samt indsigelser er sket en fejl i den endelige beregning. Skattestyrelsen er enige i, at der er en
fejlberegning vedrørende faktura 83 og faktura 84 svarende til 23.883 kr.
Nedsættelse af momsen med 23.883 kr.
Som resultat af dette skal indkomsten forhøjes tilsvarende med 23.883 kr.
Skattestyrelsen ønsker at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen.
...”
Skattestyrelsen har den 21. december 2023 fremsendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling:
”...
Klagesagen vedrører forhøjelse af klager momstilsvar i forbindelse med køb og salg af biler i 2019 jf. afgørelse af 23. september 2021.
Skatteankestyrelsen behandler i sit forslag til afgørelse af 30. november 2023 forhøjelsen af klagers momstilsvar i forbindelse med køb og salg af 15 biler, og spørgsmålet om handlerne er omfattet af momsberegning efter brugtmomsordningen.
Ud af de 15 biler er 7 indkøbt fra [virksomhed1] og de resterende 8 er efter Skattestyrelsens opfattelse proformakøb og salg fra privatpersoner til klager, men reelt købt af virksomheder.
Skattestyrelsen fastholder, som også anført af Skatteankestyrelsen, at klager fortsat ikke har godtgjort, at handlerne involverende privatpersoner ikke har været proformakøb og salg med henblik på at kunne bruge brugtmomsordningen.
Skattestyrelsen er endvidere enig i det anførte vedrørende klagers manglende overholdelse af de særlige faktura- og regnskabskrav, hvorfor klager ikke overholder betingelserne for at anvende brugtmomsordningen for nogen af de 15 omtvistede handler.
Hvor klager ikke har opkrævet salgsmoms, skal salgsmomsen som konsekvens beregnes efter momslovens almindelige regler. Momsen udgør herefter 20 % af salgssummen minus registreringsafgift og nummerplade. For ydelser, leveringsomkostninger, hvor klager har opkrævet salgsmoms, udgør moms 25 % af vederlaget ekskl. moms.
Som anført af Skatteankestyrelsen er der i de anvendte beregninger af salgsmoms for de 15 biler anvendt 25 %. For 14 ud af 15 biler er der ikke anført salgsmoms af selve prisen på bilen på fakturaen, og der er alene anført salgsmoms af leveringsomkostningerne på disse.
Ved en fornyet gennemgang af salgsfakturaerne kan Skattestyrelsen konstatere, at den anvendte salgspris ekskl. moms på 145.258 kr. for bil 1a (nummerering i henhold til Skatteankestyrelsens opgørelse) ikke har været korrekt. Salgsprisen skulle have været 3.660 kr. højere, da formlen i celle O12 og R12 i ”Bilag 10 Opgørelse af salg – endelig version” ved en fejl ikke indregner leveringsomkostninger på 2.480 kr. (O12) til salgsprisen og fratrækker nummerplade på 1.180 kr. (R12) uden denne har været indregnet i første omgang (O12). Modsat de resterende 14 biler er bil 1a endvidere faktureret med 37.229,60 kr. i moms og ikke 620 kr.
Skattestyrelsen er enig i de af Skatteankestyrelsen anførte og beregning af salgsmoms som 20 % og forhøjelse af salgsmoms for 14 af de 15 biler.
Henset til de ovennævnte forhold ved bil 1a, kan forhøjelsen af denne ikke beregnes som 20 %. Udtalelsen er vedlagt et regneark modtaget fra Skatteankestyrelsen med dennes beregning, hvor Skattestyrelsen har tilføjet en fane med beregning af ændring, hvor ovenstående forhold er medtaget.
Efter Skattestyrelsens opfattelse kan den samlede forhøjelse af klagers momstilsvar i forbindelse med salg af de 15 omtvistede biler opgøres til 623.106 kr.
...”
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomheden opfylder betingelserne for at anvende brugtmomsreglerne.
Repræsentanten har til støtte herfor blandt andet anført:
”...
Påstand og begrundelse
Det er vores påstand, at Skattestyrelsens afgørelse baserer sig på fejlagtige indberetninger foretaget af de svenske sælgere. Sælgeren i Sverige har ved en fejl indberettet salget som et EU-varesalg, og derved er der opstået en betydelig difference i VIES.
Det er vores påstand, at momstilsvaret skal nedsættes med minimum 443.000 kr. for den omtalte periode, da det kan dokumenteres, at en række biler er købt med brugtmoms fra Sverige.
Vi har vedlagt kopi af fakturaer modtaget fra den svenske sælger, hvoraf det fremgår, at bilerne er solgt med svensk brugtmoms.
Det forhold, at den svenske sælger i første færd begår en indberetningsfejl, skal ikke komme vores klient til skade, når der er tale om køb af brugte biler, og hvor det mellem parterne er aftalt, at leveringerne af bilerne er sket med brugtmoms.
Vi mener tillige, at de biler, som er købt af svenske privatpersoner, kan indgå i brugtmomsordningen. Her er der tale om køb foretaget hos svenske privatpersoner, og hvor der er udstedt afregningsbilag ved købet.
Desuden har Skattestyrelsen i afgørelsen begået nogle tastefejl, hvorved datoer og ikke momsbeløber indsat i beregning af momsbeløbet. Vi skal i den forbindelse henvise til fakturanr. 83 og nr. 84.
...”
Selskabets repræsentant har den 5. februar 2024 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling af 30. november 2023 samt Skattestyrelsens udtalelse hertil af 21. december 2023:
”...
Køb af brugte biler fra svenske [virksomhed1]
Vores klient [virksomhed2] ApS har i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 købt flere biler fra udlandet – både Sverige og Tyskland. De fleste er købt med brugtmoms, og videresolgt med brugtmoms.
Ved købet fra svenske bilforum har man mellem parterne aftalt, at bilerne købes ”momsdøde”, dvs. efter brugtmomsreglerne. [virksomhed1] har meddelt vores klient at bilerne kunne sælges med brugtmoms, og udstedt fakturaer uden moms til vores klient.
[virksomhed2] ApS har således modtaget forskriftsmæssige fakturaer fra Sverige uden nogen form for momsangivelse.
Når vores klient har aftalt med den svenske sælger af bilerne, at de brugte biler handles efter brugtmomsreglerne, og den svenske sælger fejlagtigt indberetter de syv salg som EU-varesalg, bør denne fejl ikke komme vores klient til skade.
Vores klient har ikke været vidende om at [virksomhed1] indberettede salget fejlagtigt, og lavede listeindberetninger.
Når det efterfølgende kan dokumenteres at den svenske sælger har begået en fejl ved at fejlindberette, og dernæst korrigeret dette overfor vores klient, bør dette føre til at de syv biler kan sælges med brugtmoms. Vi skal i den forbindelse henvise til Byrettens dom offentliggjort i SKM2016.396. Her ses det, at en efterfølgende korrektion han føre til at brugtmomsreglerne kan anvendes.
Faktum er at bilerne er købt af en svensk videreforhandler, der har videresolgt bilerne med brugtmoms, og [virksomhed2] ApS har videresolgt bilerne i Danmark med brugtmoms.
Fakturaer vedrørende køb fra svenske privatpersoner og efterfølgende salg
Vi og klienten mener at betingelserne for anvendelse af brugtmomsreglerne er opfyldt. [virksomhed2] ApS køber biler fra privatpersoner, og videresælger disse igen. Det forhold, at der er tale om nye biler, og at bilerne kun ejes relativt kort tid af de private, mener vi ikke har nogen betydning.
...”
Retsmøde
Selskabets repræsentant fastholdt de tidligere nedlagte påstande og anbringender. Repræsentanten fremhævede særligt, at selskabet har aftalt med den svenske bilforhandler [virksomhed1], at brugtmomsordningen skulle anvendes på købet af de syv biler købt af [virksomhed1], og det ikke kan komme selskabet til skade, at [virksomhed1] ikke direkte har anført brugtmoms på fakturaerne, men kun indirekte ved ikke at angive moms på fakturaerne, og derefter fejlagtigt har indberettet salgene som EU-varesalg. Repræsentanten anførte, at det ikke er rigtig, at der ikke kan ske en berigtigelse vedrørende fakturaer, når det ellers er klart, at der er aftalt anvendelse af brugtmomsordningen, og det i øvrigt for biler med entydig identifikation gennem stelnummer m.v. ikke kan være afgørende, at der f.eks. er et lageregnskab i forhold til ordningen.
Skattestyrelsen fastholdt i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at selskabet ikke opfylder betingelserne for at kunne anvende brugtmomsordningen. Det blev fremhævet, at selskabet ikke har opfyldt hverken faktura- eller regnskabskrav. Skattestyrelsen bemærkede, at er enighed med Skatteankestyrelsen om, at den påklagede afgørelse beløbsmæssigt skal korrigeres med mindre nedsættelser og indstillede i overensstemmelse hermed, at selskabets momstilsvar samlet skal forhøjes med 623.106 kr.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har ændret selskabets afgiftstilsvar for perioden 1. januar 2019 – 31. december 2019 med henvisning til, at selskabet ikke opfylder betingelserne for at anvende brugtmomsordningen, jf. momslovens kapitel 17.
Landsskatteretten skal herved også tage stilling til opgørelsen af momstilsvaret for salg af syv biler købt fra en virksomhed i Sverige og salg af otte biler købt fra privatpersoner.
Retsgrundlaget
Følgende fremgår af momslovens § 69:
”Virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, kan ved videresalget afgiftsberigtige de pågældende brugte varer m.v. efter reglerne i dette kapitel. Det er en forudsætning for at anvende disse regler, at de brugte varer m.v. er leveret til virksomheden her i landet eller fra et andet EU-land af
1) | en ikke afgiftspligtig person, |
2) | en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i dette kapitel eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land, |
3) | en afgiftspligtig person, når leveringen er fritaget for afgift efter § 13 eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land, |
4) | en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i § 30, stk. 1, |
5) | en afgiftspligtig person, der er fritaget for registrering efter § 48, stk. 1 og 2, eller som er under registreringsgrænsen i et andet EU-land, når leveringen omfatter et investeringsgode.” |
Af momslovens § 70, stk. 1, 2 og 4, fremgår:
”Ved virksomhedens levering af brugte varer m.v. udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen, jf. dog § 71. Ved levering af kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter, der er indført af virksomheden, og som afgiftsberigtiges efter § 69, stk. 2, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og afgiftsgrundlaget ved indførslen som fastsat efter § 32, stk. 1, med tillæg af den afgift, der påhviler varen ved indførslen. Såfremt købsprisen overstiger salgsprisen, kan det overskydende beløb ikke fratrækkes i afgiftsgrundlaget for andre salg.
Stk. 2. Når afgiften beregnes efter reglerne i dette kapitel, må der ikke i fakturaen for den pågældende leverance anføres afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbets størrelse kan beregnes.
...
Stk. 4. Virksomheden skal føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter dette kapitel. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføring.”
Følgende fremgår af momslovens § 71:
”Ved levering af brugte personmotorkøretøjer kan virksomheden foretage et fradrag i det beregnede afgiftsbeløb som fastsat efter kapitel 6 og 7.Fradraget beregnes som merværdiafgiftssatsen ganget med en brøk, der i tælleren har virksomhedens købspris for køretøjet og i nævneren har 100 med tillæg af merværdiafgiftssatsen. Ved videresalg af personmotorkøretøjer indkøbt i et andet EU-land anvendes den på tidspunktet for køretøjets levering her til landet gældende merværdiafgiftssats i det andet EU-land.”
De nærmere regler om regnskabsføring og krav til bilag er fastlagt i momsbekendtgørelsens §§ 116 og 117.
Følgende fremgår af momsbekendtgørelsens § 116, stk. 1 – 4, om fakturakrav:
”Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter reglerne i momslovens §§ 70 og 71, skal udstede en særskilt faktura over den pågældende leverance af brugte varer m.v. i overensstemmelse med reglerne i kapitel 12 i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Der må ikke i fakturaen anføres et afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbet kan udregnes.
Stk. 3. Fakturaen skal oplyse, at varen sælges efter de særlige regler for brugte varer m.v., og at køberen ikke har fradrag for afgiften, der er indeholdt i prisen, idet fakturaen tydeligt skal påtegnes
1. ”fortjenstmargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen”,
2. ”fortjenstmargenordning - kunstgenstande - køber har ikke fradrag for momsen”, eller
3. ”fortjenstmargenordning - samlerobjekter og antikviteter - køber har ikke fradrag for momsen”.
Stk. 4. Virksomheder, der indkøber brugte varer m.v. fra ikke registrerede virksomheder og privatpersoner m.v. til videresalg efter momslovens §§ 70 og 71, skal i forbindelse med indkøbet udstede et afregningsbilag, hvorpå anføres de i § 58, stk. 1 og 4, i denne bekendtgørelse anførte oplysninger. Den ikke registrerede sælger skal attestere rigtigheden af oplysningerne i afregningsbilaget. Kan attestation ikke ske, skal virksomheden være i besiddelse af tilsvarende dokumentation fra sælgeren om handelen.”
Af momsbekendtgørelsens § 117, stk. 1 og 5, fremgår følgende om regnskabskrav:
”En virksomhed, der leverer brugte varer efter momslovens § 70, stk. 1 og 5, eller § 71, skal for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer. Virksomheden skal endvidere, afhængig af arten og karakteren af virksomhedens leverancer af brugte varer, føre regnskab over leverancer efter reglerne i stk. 2-5 eller 6.
...
Stk. 5. Ved levering af brugte personmotorkøretøjer skal i regnskabet for hvert enkelt køretøj angives lagernummer, beregnet afgiftsbeløb, fradrag og afgiftsbeløb efter fradrag efter reglerne i momslovens § 71. Er afgiftsbeløbet efter fradrag positivt, overføres det til kontoen for udgående afgift.”
Brugtmomsordningen er en undtagelse til de almindelige regler i momsloven. Det påhviler selskabet at dokumentere, at betingelserne for at anvende brugtmomsordningen er opfyldt, jf. Højesterets dom af 2. september 2008, offentliggjort i SKM2008.717.HR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Fakturaer vedrørende køb af biler fra [virksomhed1] og salg af disse biler
Selskabet har fremlagt købsbilag for købet af de syv biler fra [virksomhed1]. Af disse fremgår blandt andet dato, bilmodel, adresse på køber og sælger og købspris. Af de oprindelige købsaftaler fremgår det ikke, at brugtmomsordningen har været anvendt.
Ifølge selskabets repræsentant har klageren indgået en aftale med [virksomhed1] om at anvende brugtmomsordningen på købet af de syv biler fra [virksomhed1]. [virksomhed1] har dog ved en fejl indberettet de syv biler som EU-salg. I 2021 har [virksomhed1] berigtiget fakturaerne for de nævnte biler ved at udstede kreditnotaer. [virksomhed1] har herefter sendt nye fakturaer med anvendelse af brugtmomsordningen.
Af salgsbilagene for de syv biler udarbejdet af selskabet fremgår blandt andet fakturanr., dato, bilmodel og salgspris. Det fremgår ikke, at bilerne er solgt i henhold til brugtmomsordningen.
Landsskatteretten finder, at selskabet ikke opfylder betingelserne for fakturakrav i momsbekendtgørelsens § 116, stk. 1-4, for afgiftsperioden 1. januar 2019 – 21. december 2019.
Landsskatteretten har herved henset til, at selskabet ikke har fremlagt fakturaer over køb og salg af bilerne fra [virksomhed1], som opfylder betingelserne for brugtmomsordningens anvendelse. Det fremgår ikke af de fremlagte salgsbilag, at bilerne er solgt i henhold til brugtmomsordningen. Det fremgår ikke af de oprindelige fakturaer for købene fra [virksomhed1], at brugtmomsordningen skulle finde anvendelse. Det forhold, at købsbilagene er berigtiget efterfølgende, kan ikke føre til et andet resultat, idet disse salgsbilag heller ikke opfylder betingelserne.
Fakturaer vedrørende køb af biler fra privatpersoner og salg af disse biler
Købsbilagene for købet af de otte biler købt af privatpersoner består af køberaftaler. Af købsbilagene fremgår bl.a. dato, fakturanummer, den registrerede virksomheds registreringsnummer, sælgerens adresse, bilens mærke samt pris.
Det lægges til grund, at de privatpersoner, der har solgt biler til selskabet, har videresolgt bilerne samme dag eller senest fire dage efter, at bilerne er købt. Der er derfor en formodning for, at bilerne er handlet til privatpersonerne alene med det formål at udnytte momsreglerne, f.eks. ved at kunne anvende brugtmomsordningen efter momslovens § 69, herunder når der henses til, at der er tale om personer med tilknytning til selskabet som f.eks. en af selskabets ultimative ejere. Selskabet har ikke heroverfor godtgjort, at handlerne til privatpersonerne ikke har været proformakøb og -salg.
Af de salgsbilag, som selskabet har fremlagt for de otte biler, fremgår blandt andet fakturanr., dato, bilmodel og salgspris. Det fremgår ikke af salgsbilagene, at brugtmomsordningen har været anvendt.
Landsskatteretten finder, at selskabet ikke opfylder betingelserne for fakturakrav i momsbekendtgørelsens § 116, stk. 1-4.
Regnskab
Selskabet har ikke fremlagt et brugtmomsregnskab, hvoraf der fremgår et beregnet afgiftsbeløb, fradrag og afgiftsbeløb efter fradrag for de enkelte biler. Ved beregningen af fradraget i brugtmomsen er der derfor ikke taget hensyn til momssatsen i det EU-land, hvorfra bilen er købt, jf. momslovens § 71.
Landsskatteretten finder samlet set, at betingelserne for at anvende brugtmomsreglerne ikke er opfyldt.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at alle formelle krav vedrørende anvendelsen af brugtmomsordningen skal være opfyldt – både faktura- og regnskabskrav – og kravene skal være opfyldt på de relevante tidspunkter for anvendelsen af ordningen. Ingen af kravene er i nærværende sag opfyldt af selskabet på disse tidspunkter.
Der foreligger heller ikke en situation, hvor der er grundlag for undtagelsesvis at overveje at acceptere en efterfølgende berigtigelse og korrektion. I den her forliggende situation finder retten således ikke, at der uden risiko for tab eventuelt ville kunne ske sådanne efterfølgende berigtigelser, herunder f.eks. da der er anvendt proformakøb og -salg, som anført ovenfor. Selskabet har således ikke godtgjort, at der i nærværende situation er eller skulle være grundlag for efterfølgende berigtigelse.
Selskabet skal herefter afregne salgsmoms efter de almindelige regler i momsloven.
Det følger af momslovens § 4, stk. 1, at der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.
Virksomheden skal betale afgift vedrørende salg af brugte biler, jf. momslovens § 4.
I den påklagede afgørelse er salgsmomsen beregnet som 20 % af salgssummen minus registreringsafgift og nummerplade. Det kan dog konstateres, at Skattestyrelsen har ansat salgsmomsen med 25 % af de fakturerede salgssummer. De salgspriser, der fremgår af fakturaerne, anses for prisen inkl. moms, da det ikke kan forventes, at selskabet vil kunne efteropkræve moms. Momsgrundlaget for almindelig salgsmoms, jf. momslovens § 27, udgør derfor 80 % af de fakturerede beløb, hvorefter der beregnes 25 % salgsmoms af dette afgiftsgrundlag. jf. momslovens § 33, eller svarende til 20 % af de fakturerede salgspriser. Dette er i overensstemmelse med principperne i dommen C-249/12Tulica Plavosin.
Af salgsfakturaerne for alle 15 biler er der dog på fakturaerne afregnet salgsmoms med 25 % af leveringsomkostningerne på i alt 2.480 kr., svarende til salgsmoms pr. bil på 620 kr. Af det resterende grundlag skal der beregnes 20 % i salgsmoms.
For bilen med registreringsnummer [reg.nr.7] har selskabet på fakturaen opkrævet salgsmoms ved salg af bilen på 36.609 kr. samt salgsmoms af leveringsomkostninger på 620 kr. Da der i dette konkrete tilfælde er opkrævet 25 % moms af bilen på fakturaen, udgør salgsmomsen for denne bil 36.609 kr.
Salgsmomsen og forhøjelsen kan herefter opgøres således:
Biler fra bilforum | Biler fra privatpersoner | i alt | |
Samlet salgspris | 1.935.858 kr. | 1.659.507 kr. | 3.595.365 kr. |
Heraf leveringsomkostninger | -17.360 kr. | -19.840 kr. | -37.200 kr. |
Heraf bil [reg.nr.7] | -146.438 kr. | -146.438 kr. | |
Grundlag for salgsmoms (20 %) | 1.918.498 kr. | 1.493.229 kr. | 3.411.727 kr. |
Salgsmoms leveringsomkostninger (25 % af 37.200 kr.) | 9.300 kr. | ||
Salgsmoms af bil [reg.nr.7] (25 % af 146.438,40) | 36.610 kr. | ||
Salgsmoms salg af øvrige biler (20 % af 3.411.727kr.) | 682.345 kr. | ||
Salgsmoms i alt | 728.255. kr. | ||
Afregnet af selskabet | 105.149 kr. | ||
Forhøjelse | 623.106 kr. |
Landsskatteretten nedsætter herefter Skattestyrelsens forhøjelse vedrørende de 15 biler fra 792.778 kr. til 623.106 kr.