Kendelse af 27-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 22-07-2024

Journalnr. 22-0005328

Motorstyrelsen har givet afslag på selskabets anmodning om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj er en Toyota Yaris med stelnummer [...] (reg.nr. [reg.nr.1]).

Selskabet registrerede køretøjet den 26. marts 2021 med [person1] som den primære ejer og bruger af køretøjet. Selskabet er registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15 og har derfor selv angivet afgiften for køretøjet.

Motorstyrelsen modtog den 15. september 2021 følgende henvendelse fra selskabet:

”Emne: Bil og motor | Regulering af registreringsafgift som følge af lov 203 om nye bilafgifter (...)

Vi er blevet reguleret i reg.afgiften på [...]

Vi har simpelthen glemt, at få kunden til at skrive under inden 18/12 2020.

Jeg har dog vedhæftet en ordrebekræftelse på, at bilen er bestilt hjem før 18/12 2020, hvilket betyder, at vi gerne vil have det til gl. afgift, hvis det kan lade sig gøre?

Jeg har vedhæftet slutseddel + faktura samt ordrebekræftelse”

Selskabet fremlagde sammen med henvendelsen en underskrevet slutseddel af den 23. marts 2021 samt en faktura dateret den 26. marts 2021. Selskabet fremlagde også en ordrebekræftelse dateret den 30. oktober 2020 fra [virksomhed1] A/S, hvoraf bl.a. [person1]s adresse og e-mail fremgår.

Motorstyrelsen fastsatte ved afgørelse af den 21. august 2021 registreringsafgiften på ny, jf. lov nr. 203 af 13. februar 2021, som har medført en ny måde at beregne registreringsafgift. Motorstyrelsen traf afgørelse om, at klageren havde betalt for lidt i registreringsafgift, og at klageren derfor skulle efterbetale 22.402 kr. i registreringsafgift.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om afslag på selskabets anmodning om, at registreringsafgiften for køretøjet beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020, jf. overgangsordningen om bindende købs- og leasingaftaler.

Motorstyrelsen har som begrundelse herfor anført, at købsaftalen er indgået den 23. marts 2021. Betingelsen om, at bindende købsaftale skal være indgået senest den 17. december 2020, er derfor ikke opfyldt.

Motorstyrelsens udtalelse

I forbindelse med klagebehandlingen har Motorstyrelsen den 21. februar 2022 udtalt følgende:

”Klager mener, at deres køretøj kan anvende overgangsordningen om bindende købs-og leasingaftaler efter de nye regler. Klager har vedhæftet en ordrebekræftelse på, at bilen er bestilt hjem inden 30. oktober 2020. Klager mener, at dette dokument kan træde i stedet for en slutseddel, der er underskrevet efter den 17. december 2020.

Motorstyrelsen konstaterer, at der af ordrebekræftelsen fremgår en identifikation af køretøjet og køberen. Ydermere konstateres det, at ordrebekræftelsen ikke er underskrevet af begge parter og der fremgår ligeledes ingen salgspris på køretøjet. Ordrebekræftelsen kan derfor ikke sidestilles med en bindende købs- og leasingaftale.

I sagen er der fremlagt en slutseddel, der er underskrevet af begge parter den 23. marts 2021. Der er lagt afgørende vægt på denne bindende købs- og leasingaftale, der er indgået efter den 17. december 2020. Der er også lagt vægt på, at handlen er indgået mellem en bilforhandler og en privat kunde.

Ud fra en samlet konkret vurdering, mener vi ikke, at der er fremlagt dokumentation for, at der er indgået en bindende købs- og leasingaftale senest den 17. december 2020.

En gennemgang af sagen på baggrund af klagen har ikke medført ændring af Motorstyrelsens afgørelse. Afgørelsen af den 13. januar 2022 fastholdes.”

Klagerens opfattelse

Selskabet har den 17. januar 2022 nedlagt påstand om, at registreringsafgiften for køretøjet skal beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.

Som begrundelse har selskabet anført følgende:

”Vi kan ikke fremskaffe en slutseddel, som er underskrevet inden 18/12 2020, MEN jeg har

vedhæftet en ordrebekræftelse på, at bilen er bestilt hjem allerede 30/10 2020 og en slutseddel

(som er underskrevet for sent) så I kan se, at han rent faktisk har fået bilen.”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om selskabet opfylder betingelserne for at være omfattet af overgangsordningen i ændringslovens § 9, stk. 9, herunder om selskabet senest den 31. december 2021 har indsendt dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale med slutbrugeren.

Retsgrundlaget

Når der i det følgende henvises til ændringsloven, er dette en henvisning til lov nr. 203 af 13. februar 2021 med de ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 2191 af 30. november 2021.

Lovændringerne i registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven fremgår af ændringslovens §§ 1-3.

Det følger af ændringslovens § 9, stk. 1, at § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8, træder i kraft den 1. juni 2021.

Det fremgår af ændringslovens § 9, stk. 4, at § 1, § 2, nr. 12 og § 3, nr. 8, har virkning fra og med den 18. december 2020, jf. dog stk. 9-11.

Det følger af ændringslovens § 9, stk. 8, 1. pkt., at for køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs ikrafttræden med de ændringer, der følger af § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8.

Det følger af ændringslovens § 9, stk. 9, 1-4 pkt., at for køretøjer, for hvilke der er indgået en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor der i forbindelse med registreringen indsendes anmodning om, at køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17. december 2020, finder stk. 8 ikke anvendelse. Disse køretøjer afgiftsberigtiges efter de satser, som var gældende den 17. december 2020. Anmodning skal indsendes til told- og skatteforvaltningen senest den 31. december 2021, og der skal vedlægges dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 17. december 2020. Virksomheder registreret efter registreringsafgiftsloven §§ 14 og 15 kan dog selv angive registreringsafgiften for disse køretøjer, men skal senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Selskabet er registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, og selskabet har således selv angivet registreringsafgiften for køretøjet. Selskabet skulle dog senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale, jf. ændringslovens § 9, stk. 9, 4. pkt.

Landsskatteretten finder, at selskabet ikke har godtgjort, at der er indgået en bindende købsaftale med slutbrugeren senest den 17. december 2020. Retten lægger ved vurderingen særlig vægt på, at den underskrevne slutseddel er dateret den 23. marts 2021.

Det kan ikke ændre på resultatet, at selskabet har fremlagt en ordrebekræftelse dateret den 30. oktober 2020 fra [virksomhed1] A/S, da retten ikke finder, at ordrebekræftelsen godtgør, at der allerede på dette tidspunkt er indgået en bindende købsaftale med slutbrugeren.

Det af selskabet i øvrigt anførte kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.