Kendelse af 17-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 14-06-2024
Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013 og 2014.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
I 2013 og 2014 arbejdede klageren for [virksomhed1] A/S. Klageren arbejdede både i Danmark og var udsendt til Norge.
Klageren blev i indkomstårene 2013 og 2014 beskattet både i Danmark og i Norge af lønindkomsten optjent fra [virksomhed1] A/S for arbejde udført i Norge.
De norske skatteopgørelser for indkomstårene 2013 og 2014 er dateret henholdsvis den 15. oktober 2014 og den 14. oktober 2015. Ifølge den norske skatteopgørelse for indkomståret 2013 udgjorde lønindkomsten 330.834 NOK. Skatten og trygdeavgiften blev beregnet til henholdsvis 55.026 NOK og 25.805 NOK. Ifølge den norske skatteopgørelse for indkomståret 2014 udgjorde lønindkomsten 437.550 NOK. Skatten blev beregnet til 79.879 NOK.
De danske årsopgørelser for indkomstårene 2013 og 2014 blev dannet og lagt i klagerens skattemappe henholdsvis den 11. januar 2015 og den 14. februar 2016. Ifølge lønindberetningerne fra [virksomhed1] A/S udgjorde klagerens lønindkomst i indkomstårene 2013 og 2014 henholdsvis 438.666 kr. og 498.522 kr. Herudover havde klageren i indkomståret 2014 lønindkomst på 511 kr. fra [virksomhed2] A/S og lønindkomst på 54.599 kr. fra [virksomhed3] A/S, svarende til en samlet lønindkomst på 553.632 kr. i indkomståret 2014. Der blev ikke ved skatteberegningerne for indkomstårene 2013 og 2014 givet lempelse for betalt skat i Norge.
Fra juni 2015 til sommeren 2017 arbejdede klageren hos [virksomhed4] A/S i Danmark.
I 2015 og 2016 indberettede klageren forskudsoplysninger i ”tast selv”.
Klageren boede i perioden fra den 1. marts 2018 til den 15. maj 2019 på [x1], [adresse1], [by1].
Ved brev af 19. februar 2021, modtaget i Skattestyrelsen den 23. februar 2021, anmodede klagerens repræsentant Skattestyrelsen om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2013 og 2014. Af anmodningen fremgår følgende:
”På vegne af [person1], skal jeg anmode om ekstraordinær genoptagelse af skatteåret 2013 og 2014. [person1] har været udsendt på mission flere gange som soldat for Danmark, og har i den forbindelse udviklet svær PTSD. En sygdom som giver sig udslag på mange forskellige måder - [person1] har bl.a. i perioder været uden fast bopæl og sovet i skove.
Nu er [person1] på vej til en bedre tilværelse, bl.a. med hjælp fra [x1], og anerkendelse af sygdommen med erstatning for varigt men og tab af erhvervsevne. [person1] har nu mulighed for at betale sin gæld i Gældsstyrelsen, men vil selvfølgelig ikke betale mere end han faktisk burde skylde. Derfor søger vi nu om ekstraordinær genoptagelse af to skatteår.
Redegørelse, dokumentation og fuldmagt er vedlagt.”
Af klagerens brev, vedlagt genoptagelsesanmodningen, fremgår bl.a. følgende:
”Ansøgning om bevillingsmæssig genoptagelse af indkomstårene 2014 og 2013
Jeg tillader mig at ansøge om bevillingsmæssig genoptagelse - efter Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 - af indkomstansættelserne for 2014 og 2013, idet jeg ikke fik anført nødvendige oplysninger og korrekte beløb for udenlandsk indkomst for begge årene i min ansøgning af 16. september 2020.
De særlige omstændigheder for mig
Jeg har været udsendt på missioner flere gange (for mange) som soldat og har efterfølgende lidt af traumer igennem flere år.
Jeg har forsøgt at komme videre - ved at tage arbejde gennem et dansk firma ved oliesektoren i Norge i 2013 og 2014, men det forværrede desværre eftervirkninger af udsendelserne som soldat/veteran.
Efterfølgende har jeg boet i skovene, men heldigvis fik jeg en plads på [x1] og kom derfra til behandling gennem forsvaret.
Jeg var reelt så syg og "det med årsopgørelsen" ikke fik prioritet. Først i efteråret 2020 har jeg fået professionel hjælp via "systemet", så nu kan [finans1] og jeg overskue udfordringerne.
Nu endelig i 2020 har jeg modtaget anerkendelse af mine skader - PTSD - og modtaget erstatning og godtgørelse for tab af erhvervsevne. Erstatningen er hensat på en kreditorbeskyttet bankkonto.
Jeg vil nu rigtigt gerne betale min korrekte skyldige skat for både 2014 og 2013 - af midlerne på min kreditorbeskyttede konto. MEN slutskatterne bør være på de rigtige (korrekte) ansættelser.
Beskrivelse af faktiske forhold, data og fejl til brug for reguleringerne.
Jeg var ansat i det danske firma - [virksomhed1] A/S. Langt det meste arbejde (efter oplæring) blev udført i Norge og beskattet i Norge. Vedlagt årsopgørelserne for 2014 og 2013 fra Norge til dokumentation af beskatningen. Jeg har ikke haft meldt flytning til Norge.
Men firmaet har tilsyneladende indberettet både min danske og norske løn til SKAT for begge årene.
Skatteoplysningerne fra [virksomhed1]
Det fremgår af vedlagte bilag, at lønindkomst derfra og de indberettede beløb betalte A-skat/ AM-bidrag slet ikke stemmer overens med bruttolønnen.
Lønnen under opholdet i Norge må være medregnet i de indberettede danske lønninger.
Anmodning om ændringer
Jeg anmoder om, at de danske personlige indkomster reduceres med de beregnede udenlandske lønninger, samt at de udenlandske beløb for løn og betalte skatter medregnes i skatteberegningen.”
Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013 og 2014.
Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen bl.a. anført følgende:
”Vi har fastholdt din skat
Skattestyrelsen har ikke genoptaget din skatteansættelse for 2013 og 2014.
Da du ikke har gjort indsigelse mod vores forslag, fastholdes det.
Vores forslag af 29. november 2021.
Du har anmodet om at få dine skatteansættelser genoptaget for 2013 og 2014, idet du begge år er blevet beskattet både i Danmark og i Norge af løn for arbejde gennem et dansk firma ved oliesektoren i Norge.
Vi modtog din anmodning den 23/2 2021.
Årsopgørelsen fra de norske skattemyndigheder for indkomståret 2013 og 2014 er dateret henholdsvis 15/10 2014 og 14/10 2015.
De norske årsopgørelser viser følgende:
Beskattet i Norge løn n kr. Skat n kr. trygde n kr.
2013 330.834 55.026 25.805
2014 437.550 79.879
Vi har omregnet det med nationalbankens gennemsnitskurs til følgende:
Beskattet i Norge løn kr. Skat kr. trygde kr.
2013 316.579 52.655 24.693
2014 390.766 71.338 0
Du har været udsendt på mission flere gange som soldat for Danmark, og har i den forbindelse udviklet sværd PTSD. En sygdom som giver sig udslag på mange forskellige måder. Du har bl.a. i perioder været uden fast bopæl og sovet i skove.
• Øvrige oplysninger
Efter dit arbejde i Norge, fik du arbejde i Danmark. Du havde arbejde ved [virksomhed4] A/S fra juni 2015 til sommeren 2017. I 2017 arbejdede du 443 timer ved [virksomhed4] A/S.
Du boede på veteranhjemmet i [by2] ([adresse1][by1] fra 1/3 2018 til 15/5 2019.
De danske årsopgørelser for 2013 og 2014 blev dannet henholdsvis 11/01-15 og 14/02-16.
Ifølge lønindberetninger fra din daværende arbejdsgiver [virksomhed1] A/S tjente du 438.666 kr. i 2013 498.522 kr. i 2014.
Du er beskattet (i Danmark) af en løn på henholdsvis 438.666 kr. og 553.632 kr. i 2013 og 2014.
Du har indberettet forskudsoplysninger i tast selv i 2015 og 2016.
• Genoptagelsesreglerne.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2, at du senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen for at kunne få genoptaget ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat.
Dvs at dine muligheder for at anvende denne bestemmelse for 2014 udløb den 1. maj 2018.
Da vi først modtog din anmodning februar 2021, kan du ikke anvende denne bestemmelse for 2014 og tidligere indkomstår.
Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, er det muligt ekstraordinært at genoptage skatteansættelsen, hvis der er opfyldt en af de givne betingelser.
Skatteforvaltningslovens § 27 Stk. 2. ”En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26”.
Det fremgår af juridisk vejledning A.A.8.2.2.2.2.8 ”Særlige omstændigheder”, at man typisk skal dokumentere at man har været ”forhindret” eller ”ude af stand til at indgive en korrekt selvangivelse”.
Det fremgår af juridisk vejledning A.A.8.2.2.2.4., at reaktionsfristen normalt løber fra den dato hvor årsopgørelserne bliver tilgængelige i skattemappen.
Skatteforvaltningen kan i særlige tilfælde, efter anmodning fra en borger, dispensere fra reaktionsfristen.
Forslag til ansættelse
Vi mener, du kunne opfylde betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, da du har været meget psykisk belastet.
Det anerkendes også, at du i perioder kan have været så psykisk belastet, at du opfyldt de betingelser der er for at udskyde dispensationsfristen.
Vi har noteret, at du i perioden efter årsopgørelserne blev dannet i vinteren 2015 og 2016 passede et almindeligt arbejde frem til udgangen af 2016 eller første halvdel af 2017.
Vi har desuden noteret, at du i 2015 og 2016 har været i ”tast selv” flere gange for at ændre dit forskud.
På den baggrund mener vi ikke, du har godtgjort, at du opfylder de krav, der stilles for at få en ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 nr. 8 eller har overholdt reaktionsfristen i Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2.
Vi mener således ikke, at det er tilstrækkelig dokumenteret eller sandsynliggjort, at du ikke i perioden frem til efteråret 2020 var i stand til at reagere på den manglende lempelse i beskatningen af den norske løn.
Derfor foreslår vi, at din skatteansættelse ikke genoptages.”
Af Skattestyrelsens høringssvar af 5. april 2022 fremgår bl.a. følgende:
”(...)
Det gøres i indsigelsen gældende, at [person1] har svært ved at forstå, at SKAT kan bedømme hans psykiske situation/tilstand, og at han fik hjælp til at bruge tast selv.
Nu er forholdet det, at Skat blev tvunget til at vurdere forholdet, idet genoptagelsesanmodningen blev begrundet med, at han led af svær PSD og hvad denne lidelse indebar af problemer og besværligheder.
Vi lægger faktisk oplysningerne fra [person1] til grund for afgørelsen og allerede i høringsforslaget tilkendegav vi, hvorfor vi umiddelbart ikke kunne imødekomme anmodningen.
Vi skrev ”Det anerkendes også, at du i perioder kan have været så psykisk belastet, at du opfyldt
de betingelser, der er for at udskyde dispensationsfristen.
Vi har noteret, at du i perioden efter årsopgørelserne blev dannet i vinteren 2015 og 2016 passede et almindeligt arbejde frem til udgangen af 2016 eller første halvdel af 2017.
Vi har desuden noteret, at du i 2015 og 2016 har været i ”tast selv” flere gange for at ændre dit forskud.
På den baggrund mener vi ikke, du har godtgjort, at du opfylder de krav, der stilles for at få en ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 nr. 8”.
I samme forbindelse havde vi henvist til juridisk vejledning A.A.8.2.2.2.2.8 og skrevet ”Særlige omstændigheder” kræver, at man typisk skal dokumentere at man har været ”forhindret” eller ”ude af stand til at indgive en korrekt selvangivelse”.
Da der ikke kom nogen dokumentation endsige nogen forklaring på, hvordan [person1] kunne passe et arbejde og anvende tast selv – uden at kunne overskue årsopgørelserne og dermed undgå dobbeltbeskatning, mener vi det ud fra den strenge domspraksis var rigtigt ikke at genoptage skatteansættelsen.
Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i afgørelsen.
(...)”
Klageren har nedlagt påstand om, at hans skatteansættelser for indkomstårene 2013 og 2014 genoptages ekstraordinært.
Som begrundelse for påstanden har klageren bl.a. anført følgende:
”Klage vedr. indkomstårene 2013 og 2014:
Bilag:
Jeg henviser til min anmodning om genoptagelse af 23.2.2021, hvori jeg har redegjort for min personlige situation efter flere udsendelser som soldat.
Afslag på genoptagelse
Skattestyrelsen underbygger/godkender i deres brev af 21.12.21 genoptagelse med bl.a.:
|
Skattestyrelsen begrunder herefter afslaget af 21.12.21 med:
Jeg har svært ved at acceptere/forstå, at Skattestyrelsen kan bedømme min psykiske tilstand/situation på denne baggrund. I øvrigt kan oplyses, at jeg fik hjælp til tast selv på [x1]. |
Jeg anmoder Skatteankestyrelsen om at godkende genoptagelser på baggrund af min personlige situation/PTSD, således at korrekte skatter kan beregnes.
Stillingtagen til anmodningen
Min anmodning om genoptagelse gik på, at beløbene (løn og skatter/afgifter) fra Norge for 2013 og 2014 kunne indgå i skatteberegningen som udenlandske beløb I overensstemmelse med Dobbeltoverenskomsten med Norge (Norden).
Skattestyrelsen ses ikke at have taget direkte stilling hertil.
Det fremgår nu af brevet fra revisor, at de samlede lønninger både i Danmark og Norge er indberettet til Danmark med de samlede beløb, samt at der var påført udenlandsk indkomst.
Jfr. Skatteoplysninger fra 2013 og 2014 er udenlandsk indkomst ikke registreret hos SKAT.
Jfr. dokumentation (arbejdssedler) fra revisor har jeg arbejdet således:
Norge:
Fra 28/1 2013 til 8.8.2014 (= ca. 11/2år).
Danmark:
I dagene: 4.-25.1.2013 + 25.6-2.8.2014 + 2.-6.9 2014 + 8.9 – 19.12 2014.
Skattestyrelsen har i afgørelsen af 21.12.21 ikke rejst tvivl til de norske skatteopgørelser samt selv omberegnet beløbene til danske kr. for både 2013 og 2014.
Jeg anmoder endnu engang om at opgøre en dansk personlig indkomst og udenlandsk lønindkomst for både 2013 og 2014 ved at modregne norsk indkomst i de danske indberettede personlige indkomster. Og herefter ændre skatteberegningerne inkl. de norske betalte skatter/afgifter Jfr. Bekendtgørelse af Overenskomst af 23. september 1996.
Lønindkomst og indberettede AM-Bidrag og A-skatter er helt uden sammenhæng og burde dengang være undersøgt af arbejdsgiverkontrollen!
Afslutning
Jeg anmoder om, at Skattestyrelsens afslag/afgørelse behandles bl.a. set i lyset af nye oplysninger fra revisor.
Jeg vil meget gerne betalte mine evt. restskatter for 2013 og 2014 – men det skal være på korrekte skatteberegninger med danske og udenlandske indkomster og betalte skatter (skat og afgifter).
[Fond1] støtter mig i sagen.”
I brev af 16. april 2022 har klageren fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens høringssvar af 5. april 2022:
”Skattestyrelsens udtalelse med afvisende svar er uforståeligt og beklageligt. Men desværre lidt forventeligt, at sagsbehandleren ikke vil acceptere eller forstår min situation.
Jeg er fortsat meget uforstående overfor fastholdelsen af afslaget på genoptagelse af ansættelserne. Jeg har søgt at beskrive min psykiske situation i tiden efter mine udsendelser over flere år samt de helt forkerte skatteansættelser/årsopgørelser.
Det begrundes stadig, at der ikke er nye oplysninger i sagen, hvilket ikke er rigtigt.
1.
Hvis ønskes - kan der fremsendes dokumentation i form af udtalelser fra mine lange behandlings perioder i systemet – [x1], psykologer med flere.
2.
Der er i hvert fald nye faktuelle oplysninger i form af en erklæring fra [virksomhed1]s revisor [virksomhed5] - bilagt specifikationer af arbejdsperioder i Danmark og Norge til Skatteankestyrelsen. Arbejdet i Norge var på 3.652,5 time jf. specifikationen.
Revisor skriver, at indkomsterne i Norge er indberettet som udenlandsk indkomst til SKAT, men dette fremgår ikke af specifikationerne af mine personlige skatteoplysninger for 2013 eller 2014.
Jeg anser det ”for afklaret”, at årsopgørelserne for 2013 og 2014 er helt forkerte, idet firmaets indberetning af A-indkomst til SKAT omfatter både danske og norske lønninger. Det har medført store urealistiske restskatter for begge indkomstår.
Min tidligere fremsendte redegørelse over tilbageholdt AMB og A-skat for begge indkomstår sandsynliggør klart, at der er tale om fejl i begge indkomstår.
Jeg har anmodet om, at dansk løn reduceres med norsk løn, samt at norsk løn og betalte skatter indregnes som udenlandsk indkomst/skatter ifm skatteberegningen. Det har Skattestyrelsen desværre ikke taget konkret stilling til.
Da norsk løn også er indkomstbeskattet i Norge jf. indsendte opgørelser – bliver der jo tale en urimelig dobbeltbeskatning.
Jeg håber meget, at Skatteankestyrelsen har forståelse for min psykiske situation efter afslutningen på mine udsendelser som soldat og ikke mindst, at Skatteankestyrelsen vil genoptage ansættelser under henvisning ”mine” særlige omstændigheder.
Jeg har og er stadig meget belastet af hændelserne fra mine udsendelser og denne sag gør det ikke lettere for mig. Jeg vil naturligvis gerne betale de korrekte skatter.”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013 og 2014.
Retsgrundlaget
Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat ændres efter anmodning fra den skattepligtige, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8, er opfyldt.
Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er det en betingelse for ekstraordinær ansættelse, at der foreligger særlige omstændigheder.
Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8 (lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, som blev ophævet ved lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005). I forarbejderne til bestemmelsen hedder det bl.a., jf. lovforslag nr. 175 af 12. marts 2003 under de specielle bemærkninger til § 1, nr. 2 og 3:
”(...)
Forslaget indebærer, at ændring af ansættelsen kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsens anvendelsesområde er således tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive betingelser i bestemmelsens øvrige punkter, jf. forslaget til § 35, stk. 1, nr. 1-7, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.
Genoptagelse vil endvidere kunne ske efter bestemmelsen i de tilfælde, der er omfattet af den gældende § 35, stk. 1, nr. 9, i skattestyrelsesloven, hvorefter en ansættelse kan foretages eller ændres i det omfang, der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndighederne. Den foreslåede bestemmelse vil dog yderligere finde anvendelse, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden af fejlene kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.
Bestemmelsen vil eksempelvis finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. (...)
Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, med mindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende.
(...)”
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senet 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.
I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sidste pkt., kan Told- og skatteforvaltningen behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Den ordinære ansættelsesfrist efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, udløb for indkomstårene 2013 og 2014 henholdsvis den 1. maj 2017 og den 1. maj 2018.
Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013 og 2014 blev modtaget i Skattestyrelsen den 23. februar 2021 og er dermed fremsat ca. 3 år og 10 måneder henholdsvis ca. 2 år og 10 måneder efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.
Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.
Klageren vil herefter alene kunne få ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013 og 2014, hvis der foreligger særlige omstændigheder omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, og såfremt tidsfristen på 6 måneder ligeledes er overholdt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt.
Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, må efter sin ordlyd, placering og forarbejder anses for at have et snævert anvendelsesområdet, jf. bl.a. SKM2017.224.HR., SKM2019.192.HR. og SKM2021.576.HR.
Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger sådanne særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2013 og 2014 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.
Der er lagt vægt på, at SKAT (nu Skattestyrelsen) ved skatteansættelserne for indkomstårene 2013 og 2014 ikke kan anses for at have begået myndighedsfejl, henset til at SKAT foretog skatteansættelserne for indkomstårene 2013 og 2014 bl.a. på grundlag af lønindberetningerne fra klagerens daværende arbejdsgiver [virksomhed1] A/S.
Der er endvidere lagt vægt på, at det forhold, at klageren ikke i forbindelse med sine skatteansættelser for indkomstårene 2013 og 2014 foretog eller anmodede om fradrag i de danske skatteberegninger for den skat, der i 2013 og 2014 var betalt i Norge, må sidestilles med et glemt fradrag, der ikke berettiger til ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.
Retten bemærker herved, at klageren selv er ansvarlig for at selvangive korrekt.
På grundlag af sagens oplysninger finder retten desuden, at klageren ikke i tilstrækkelig grad har godtgjort, at han på selvangivelsestidspunktet eller på tidspunkterne for modtagelsen af årsopgørelserne for indkomstårene 2013 og 2014 henholdsvis den 11. januar 2015 og den 14. februar 2016 ikke var i stand til at indgive korrekte selvangivelser eller at anmode om ændring af skatteansættelserne.
Der er lagt vægt på, at klageren i 2015 og 2016 arbejdede hos [virksomhed4] A/S, og at han i 2015 og 2016 indberettede forskudsoplysninger i sin skattemappe. I den forbindelse er der også lagt vægt på, at klageren efter det oplyste i perioden har fået bistand fra [x1] til f.eks. at foretage ændringerne af forskudsoplysninger.
Retten finder således ikke, at de konkret foreliggende oplysninger i tilstrækkelig grad understøtter, at klageren kan anses for vedvarende og gennem så lang tid at have været ude af stand til først at indgive korrekte selvangivelser og efterfølgende anmode om ændring af skatteansættelserne eller at søge bistand hertil, selv når klagerens helbred og situation i øvrigt tages i betragtning.
I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., er kundskabstidspunktet henholdsvis den 11. januar 2015, hvor årsopgørelsen for indkomståret 2013 blev lagt i klagerens skattemappe, og den 14. februar 2016, hvor årsopgørelsen for indkomståret 2014 blev lagt i klagerens skattemappe. Klageren burde på disse tidspunkter være bekendt med de foretagne skatteansættelser, der er årsagen til hans anmodning om ekstraordinær genoptagelse, herunder at der ikke ved skatteberegningerne var givet fradrag for skat betalt til Norge af en del af lønindkomsten fra [virksomhed1] A/S. Reaktionsfristen på 6 måneder er derfor ikke iagttaget ved anmodningen af 23. februar 2021.
Retten finder ikke grundlag for at dispensere fra 6 måneders fristen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sidste pkt., allerede fordi betingelserne for genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, ikke er opfyldt. Retten har også lagt vægt på, at det heller ikke i denne sammenhæng kan anses for tilstrækkelig godtgjort, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder, at der kan dispenseres fra fristen, når der henses til, at klageren ikke kan anses for vedvarende og i så lang en periode at have været ude af stand til at reagere.
Det, som klageren i øvrigt har anført, kan ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.