Kendelse af 19-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-03-2024

Journalnr. [sag1]

Skattestyrelsen har givet afslag på klagerens anmodning om fritagelse for beskatning af SU i Danmark for indkomstårene 2018-2020.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er bosiddende på Færøerne.

I indkomstårene 2018-2020 er klageren flyttet fra Færøerne til Island for at studere.

Klageren har under sit studieophold i Island modtaget Statens Uddannelsesstøtte (SU) fra Danmark.

SU-indkomsten er beskattet i Danmark.

Klageren har oplyst, at SU-indkomsten ikke er beskattet på Færøerne.

Klageren har anmodet om, at hun fritages for beskatning af SU i Danmark i indkomstårene 2018-2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning om fritagelse for beskatning af SU i Danmark i indkomstårene 2018-2020.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”Du har bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2018-2020.

Vi kan ikke imødekomme din anmodning om, at fritage dig for beskatning af SU fra Danmark.

Danmark beskatter SU efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 13 og Danmark har beskatningsretten til SU efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Norden, artikel 20.

Selvom du aldrig har boet i Danmark, er det alligevel Danmark og ikke Færøerne, der har beskatningsretten til SU’en. Det følger af den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst som beskrevet her:

Artikel 20 fortolkes således:

En person der studerer i en kontraherende stat (her: Island) og umiddelbart før opholdet i Island er hjemmehørende på Færøerne beskattes personen ikke i førstnævnte stat (Island) af beløb som oppebæres uden for denne stat (Island).

Det vil sige at Island afskæres fra at beskatte SU fra Danmark jf. artikel 20.

Dette afskærer ikke Danmark fra at beskatte indkomsten - kun studielandet Island.

Da indkomsten er behandlet af artikel 20, finder artikel 22, der giver bopælslandet (her: Færøerne) ikke anvendelse.

Danmark beskatter derfor din danske SU, som du modtager under dit studie i Island og Færøerne skal nedsætte din færøske skat med den skat, du betaler i Danmark

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at hun ikke er skattepligtig til Danmark af SU, som hun i indkomstårene 2018-2020 har modtaget under sit studieophold på Island.

Til støtte for påstanden har klageren anført følgende:

”Jeg vil gerne klage over jeres afgørelse vedrørende mine skatteforhold, da I har valgt at skatte min SU efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten (DBO) med de Nordiske lande, artikel 20 i stedet for artikel 22, som den da ellers skulle, da jeg kvalificerer til skattefritagelse af min SU.

Begrundelse kan ses her forneden.

I har behandlet min ansøgning og besluttet at beskatte min SU efter Kildeskattelovens (KSL) § 2, stk. 1, nr. 13, og dermed givet Danmark beskatningsretten til min SU efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten (DBO) med de Nordiske lande, artikel 20.

I DBO'en omfatter Danmark ikke Færøerne, jf. DBO artikel 3, og både Færøerne og Danmark har tiltrådt den fællesnordiske DBO.

SU'en er ikke omfattet af DBO'ens artikel 20 da personen ikke opholder sig i Danmark for at studere i Danmark, som ellers er udgangspunktet for færinge der studerer i Danmark.

Det land (kildelandet), hvor personen ikke anses for hjemmehørende efter modeloverenskomstens artikel 4, må ikke beskatte indkomsten. Dette gælder både fra indkomst der hidrører fra dette land, og indkomst der hidrører fra et tredjeland.

Selvom Danmark har intern hjemmel til at beskatte en indkomst efter reglerne for begrænset skattepligt kan Danmark alligevel ikke beskatte indtægten efter artikel 21, hvis indkomsten ifølge artikel 21 kun kan beskattes af bopælslandet, medmindre DBO'en indeholder en bestemmelse om subsidiær beskatningsret. Færøerne beskatter ikke SU fra Danmark. Derfor kan Danmark heller ikke bruge bestemmelsen om subsidiær beskatningsret i den nordiske DBO artikel 26, stk. 2 da personen er hverken fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark.

Dette afskærer Danmark fra at beskatte indkomsten.

SU'en kan derfor ikke beskattes i Danmark efter KSL § 2.

Derfor kan jeg kun beskattes på Færøerne efter den nordiske DBO, artikel 22, da jeg er fuld skattepligtig og skattemæssigt hjemmehørende på Færøerne, og Færøerne tillagt beskatningsretten til min SU fra Danmark, jf. dobbeltbeskatningoverenskomsten mellem de nordiske lande artikel 22.

Mine skatteforhold skal derfor ændres, jf. skatteforvaltningsloven § 26 stk. 2.

Yderligere forklaring:

Færøerne og Danmark har ikke en særlig DBO, men begge lande har tiltrådt den fællesnordiske DBO.

I denne sammenhæng omfatter Danmark ikke Færøerne og Grønland jf. DBO mellem de nordiske lande artikel 3.

Derfor skal der, ved henvisning af Færøernes DBO ved Danmark forstås den fællesnordiske DBO.

Da jeg var, og er, fuld skattepligtig, og skattemæssigt hjemmehørende på Færøerne, og flytter udelukkende med henblik på at studere på Island, afskæres Island fra at kunne beskatte min SU som jeg oppebærer fra kilder uden for denne stat (ISLAND).

Dette betyder dog ikke at beskatningsretten tilfalder Danmark.

Det er rigtigt at Færinge som studerer i Danmark er som udgangspunkt omfattet af artikel 20, men idet at jeg studerer på Island, er dette ikke gældende her.

Beskatningsretten tilfalder Færøerne, som ikke bliver betragtet som en del af Danmark i denne sammenhæng, jf. DBO mellem de nordiske lande artikel 3.

Min SU er ikke i udgangspunkt omfattet af DBO'ens artikel 20, da jeg (færingen) i dette tilfælde ikke studerer i Danmark, i.e. opholder mig ikke i Danmark.

Færingen som studerer på Island og får dansk SU kan kun beskattes på Færøerne efter den nordiske DBO, artikel 22, da færingen ikke opholder sig i Danmark for at studere i Danmark med dansk SU.

Selvom Danmark havde en intern hjemmel til at beskatte denne indkomst efter reglerne for begrænset skattepligt, kan Danmark alligevel ikke beskatte indtægten efter DBO'ens artikel 21 hvis indkomsten ifølge DBO'ens artikel 21 kun kan beskattes i det land vedkommende er skattemæssigt hjemmehørende i, medmindre der foreligger en bestemmelse om subsidiær beskatningsret. Mine livsmæssige, familiære og økonomiske forhold tyder klart på at mine personlige forhold udlægger at jeg er skattemæssigt hjemmehørende på Færøerne ved henvisning i regel 1 jf. DBO mellem de nordiske lande artikel 4 stk. 2.

Danmark kan i denne situation ikke udnytte bestemmelsen om subsidiær beskatningsret i den nordiske DBO artikel 26, stk. 2.

SU'en kan derfor ikke beskattes i Danmark, selvom der er intern hjemmel til det, efter Kildeskattelovens §2.

Dermed falder denne indkomst under Artikel 22, og kan, da de oppebæres af en i en kontraherende stat hjemmehørende person (Færøerne), og er ikke behandlet i de foranstående artikler i denne overenskomst, uanset hvorfra de hidhører, kun beskattes i denne stat (Færøerne) jf. DBO mellem de nordiske lande artikel 22.

Da Færøerne ikke beskatter o?entlig støtte som SU, har jeg ret til skattefritagelse af min SU.

Ydermere har jeg jf. skatteforvaltningsloven § 26 stk. 2, ret til at få min skat ændret 4 år tilbage i tiden.

Vedhæftet er dokument fra den Færøske skattemyndighed som konstaterer at jeg er fuld skattepligtig, og skattemæssigt hjemmehørende på Færøerne. Og ifølge DBO'en er Færøerne tillagt beskatningsretten til min SU.

Vedhæftet er også sagsbehandlingen af den afgørelse jeg hermed klager over.

...”

Klageren har fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”...

Jeg skriver i forbindelse med min ansøgning (sags-id[sag2]) – samt klage ([sag1]) – om fritagelse af skattepligt i Danmark.

Visende til min langvarige bosættelse på Færøerne før studie begyndelse, samt bosættelse på Island i forbindelse med mine studier falder efter min bedste juridiske forståelse, beskatningsretten til Færøerne.

Dog fik jeg ikke medhold i min ansøgning, og modtog følgende svar:

“Danmark beskatter SU efter kildeskattelovens §2, stk. 1, nr. 13 og Danmark har beskatningsretten til SU efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Norden, artikel 20. Selvom du aldrig har boet i Danmark, er det alligevel Danmark og ikke Færøerne, der har beskatningsretten til SU’en. Det følger af den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst som beskrevet her:

Artikel 20 fortolkes således:

En person der studerer i en kontraherende stat (her: Island) og umiddelbart før opholdet i Island er hjemmehørende på Færøerne beskattes personen ikke i førstnævnte stat (Island) af beløb som oppebæres udenfor denne stat (Island). Det vil sige at Island afskæres fra at beskatte SU fra Danmark jf. Artikel 20. Dette afskærer ikke Danmark fra at beskatte indkomsten – kun studielandet Island.

Da indkomsten er behandlet af artikel 20, finder artikel 22, der giver bopælslandet (her: Færøerne) ikke anvendelse.”

Jeg mener her at beskatningsretten tilfalder Færøerne, og at beskatningsretten ikke tilfalder automatisk Danmark, da personen beskatningsretten tilfalder en anden del af Rigsfællesskabet, da Færøerne er at betragte som selvstændigt område i dobbeltbeskatningsoverenskomsten i Norden.

Artikel 20 siger også at færøske studerende i Danmark er som udgangspunkt omfattet af artikel 20. Denne studerende er ikke studerende i Danmark, og har i øvrigt aldrig boet i Danmark. Derfor vil beskatningsretten af personens eksterne indtægter hverken tilfalde Island eller Danmark, da beskatningsretten er Færøernes, og personen skal derfor fritages for dansk skattepligt.

Det lader til, at Skattestyrelsen hænger sig i dét, at uddannelsesstøtte ikke bliver beskattet på Færøerne - dette giver dog ikke Danmark beskatningsretten af indtægten.

Der kan også nævnes at Færøernes skattelovgivning jf. §1, nr.3 í Løgtingslovgivningnr.86 frá 1. september 1983(se: Kunngerð nr.109 frá 5. juli 2001 hostaks.fo), siger at studerende som har haft bosættelse på Færøerne i mindst 4 år før studiebegyndelse, er at betragte som fuldt skattepligtige på Færøerne.

Derfor vil beskatningen af personens indtægter stride mod dobbeltbeskatningsaftale med Færøerne.

Derfor konkluderes der, at artikel 20 ikke kan bruges her, at artikel 22 giver personen skattefritagelse fra Danmark.

Skulle dette ikke være rigtigt, mener jeg at Skattestyrelsen skal redegøre for, hvorfor nogle studerende på Island – som har før studiebegyndelsen opnået fuldt skattepligt på Færøerne – bliver fritaget fra skattepligt til Danmark, og andre ikke?

Jeg vil rigtig gerne understrege, at der ser ud til at være stor variation i skattestyrelsens afgørelser i lignende sager, da vi er mange i studenterforeningen der har forskellige forklaringer på hvilken artikel er den “rigtige”.

Trods mange samtaler med andre studerende kan jeg dog kun referere til ét sagsnummer ([...]), da skattestyrelsen selv har afgjort at fritage min bror, [person1], i præcis samme situation som mig for skattepligt, uden at dette skulle igennem Landsskatteretten. Da han studerede farmaci, BSc og MSc, hos [...] (University of Iceland).

Heri var begrundelsen:

“Din SU er godkendt skattefritaget i Danmark, idet du, ifølge dokumentation, er fuld skattepligtig og skattemæssigt hjemmehørende på Færøerne og Færøerne er tillagt beskatningsretten til din SU fra Danmark, jf. dobbelt beskantingsaftalen mellem Danmark og de nordiske lande artikel 22.

Betingelserne for, at du kan få ændret din skatteansættelse, står i skatteforvaltningslovens §26, stk.2.”

Denne afgørelse afspejler de faktiske forhold mellem Færøerne og Danmark i forbindelse med skattepligt, da der i dobbeltbeskatningsoverenskomsten er generelt gældende, at Færøerne anses i skattemæssig henseende for udland i forhold til Danmark. Derfor er skatteområdet en del af selvstyreordningen for Færøerne og Grønland, og dansk skattelovgivning gælder ikke i disse dele af riget. Dette afspejles i det forhold, at der er indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster/aftaler mellem Færøerne og/eller Grønland og Danmark.

Derfor ønsker jeg skattafritagelse på min SU, med tilbagevirkende kraft 4 år tilbage fra min oprindelige ansøgningsdato, 3. April 2022, dvs. fra 3. April 2018 og til dags dato, jf. dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og de nordiske lande artikel 22, samt at betingelserne i skatteforvaltningslovens §26, stk.2 er opfyldt.

Jeg håber også at Landsskatteretten kan søge redegørelse fra Skattestyrelsen i denne forbindelse, så Skattestyrelsen kan udarbejde en arbejdsprocedure for disse situationer. Det skal ikke være en afgørende faktor for éns sag, hvilken sagsbehandler sagen ender hos, da dette risikerer at føre til en stor variation i en vigtig afgørelse for personer i lignende situationer.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt klageren er begrænset skattepligtig til Danmark af SU, som klageren, der er hjemmehørende på Færøerne, har fået udbetalt fra Danmark under studieophold i Island i indkomstårene 2018-2020, i henhold til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 13, og artikel 20 i Dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 23. september 1996 mellem de nordiske lande.

Retsgrundlaget

Følgende fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 13:

”Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler endvidere personer, der ikke er omfattet af § 1, og dødsboer, der behandles i udlandet, jf. dødsboskattelovens § 1, stk. 3, for så vidt de pågældende personer eller dødsboer:

...

13) Erhverver indkomst her fra landet i form af stipendier, der udbetales i henhold til lov om statens uddannelsesstøtte.”

Af artikel 20 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten vedrørende beløb, som en person modtager i forbindelse med sit studium, fremgår:

”En person, som opholder sig i en kontraherende stat udelukkende med henblik på

a) studier ved en læreanstalt i denne kontraherende stat, hvis studierne er af en sådan karakter, at offentlig studiestøtte kan opnås i denne stat, eller

b) forretnings-, fiskeri-, industri-, landbrugs- eller skovbrugspraktik i denne stat,

og som er eller umiddelbart før opholdet var hjemmehørende i en anden kontraherende stat, beskattes ikke i den førstnævnte stat af beløb, som han oppebærer fra kilder uden for denne stat til sit underhold, sit studium eller sin praktik”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Danmark har ifølge intern dansk ret beskatningsretten til den til klageren i indkomstårene 2018-2020 udbetalte Uddannelsesstøtte, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 13.

Dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 23. september 1996 mellem de nordiske lande fordeler beskatningsretten i det tilfælde, hvor to eller flere lande omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsten beskatter den samme person på samme grundlag og for samme periode.

Klageren har oplyst, at hendes bopælsland, Færøerne, ikke beskatter SU-indkomsten, hvilket Landsskatteretten lægger til grund. Der foreligger dermed ikke en dobbeltbeskatningssituation.

Hertil kommer, at dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 20 i denne sag alene afskærer Island og ikke også Danmark fra at beskatte SU-indkomst udbetalt fra Danmark.

Det forhold, at Skattestyrelsen måtte have truffet afgørelse om ikke at beskatte SU udbetalt til klagerens bror, kan ikke føre til et andet resultat.

På den baggrund stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse om, at klageren er begrænset skattepligtig til Danmark af den SU-indkomst, som klageren i indkomstårene 2018-2020 har modtaget under sit studieophold på Island.