Kendelse af 30-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-06-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne i 2017 | |||
Købsmoms | 76.860 kr. | Hjemvisning | Hjemvisning |
Afgiftsperioderne i 2018 | |||
Købsmoms | 57.475 kr. | Hjemvisning | Hjemvisning |
Afgiftsperioderne i 2019 | |||
Salgsmoms | 917.413 kr. | 130.745 kr. | Stadfæstelse |
Købsmoms | 9.531 kr. | Hjemvisning | Hjemvisning |
[person1] (herefter indehaveren) drev enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1] og branchekoden 494100 ”Vejgodstransport” frem til den 25. november 2019. Indehaveren var endvidere direktør og medejer af anpartsselskabet [virksomhed2] ApS med CVR-nr. [...2] og branchekoden 494100 ”Vejgodstransport”. Selskabets anden medejer udtrådte af selskabet den 1. januar 2018, hvorefter klageren var eneindehaver.
Skattestyrelsen har anmodet virksomheden om at indsende regnskabsmaterialet, der lå til grund for det oplyste resultat af virksomhed samt angivne momstilsvar. Virksomheden imødekom ikke dette, hvorfor Skattestyrelsen rekvirerede indehaverens bankkontoudtog. Skattestyrelsen har oplyst, at de modtog disse den 30. maj 2021.
Skattestyrelsen har i forbindelse med gennemgang af indehaverens erhvervskonto konstateret indsætninger i årene 2017, 2018 og 2019 med henholdsvis 3.501.235 kr., 2.988.362 kr. og 4.585.716 kr. 31 af indsætningerne i 2019 har posteringsteksten ”[virksomhed3] ApS”. Disse indsætninger udgør samlet 2.141.500 kr., heraf moms med 428.300 kr.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke har foreslået ændringer i resultat af virksomhed, idet de har anset det angivne for retvisende. Skattestyrelsen har ligeledes kunnet afstemme virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne i 2017 og 2018 med den opgjorte omsætning på indehaverens erhvervskonto. For afgiftsperioderne i 2019 har Skattestyrelsen konstateret indsætninger på samme erhvervskonto med 4.585.715 kr., hvoraf salgsmoms på 20 % udgør 917.143 kr.
Virksomheden har angivet følgende momstilsvar for perioderne i årene 2017, 2018 og 2019:
2017 | 2018 | 2019 | |
Salgsmoms / varekøb i udlandet | 648.419 kr. | 543.148 kr. | 272.568 kr. |
Købsmoms | 500.598 kr. | 395.015 kr. | 231.856 kr. |
Momstilsvar | 147.821 kr. | 148.133 kr. | 40.712 kr. |
Under sagens behandling hos Skattestyrelsen har virksomhedens tidligere repræsentant indsendt følgende:
• | Saldobalance for 2017, samt nogle indtægts- og udgiftsbilag. |
• | Sporadisk bilagsmateriale for 2018 og 2019, herunder eksempelvis kvitteringer for brændstof, værkstedsregninger, vaskehalsudgifter, vægtafgift, leasingudgifter, revisorudgifter og køb på [virksomhed4] kort. |
• | 27 salgsfakturaer for 2017, 1 salgsfaktura for 2018 og 1 salgsfaktura for 2019. |
Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 17. september 2021 og afgørelse den 13. december 2021.
Under sagens behandling hos Skatteankestyrelsen har virksomhedens repræsentant fremlagt følgende:
• | Kontospecifikation for indgående moms vedrørende 2017, 2018 og 2019 |
• | Bilag til kontospecifikationerne for indgående moms vedrørende 2017, 2018 og 2019 |
• | Kontospecifikation for udgående moms vedrørende 2019 |
• | Saldobalance for 2017, 2018 og 2019 |
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2017, 2018 og 2019 med henholdsvis 423.738 kr., 337.539 kr. og 907.612 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført:
”...
1.5. Skattestyrelsens endelige bemærkninger og begrundelse
...
Salgsmoms
Der er som anført under forrige punkt indsendt i alt 29 salgsfakturaer, heraf er kun 1 vedrørende indkomståret 2019, som er det år, hvor vi har reguleringer til salgsmomsen. Der er ikke fremlagt dokumentation eller indsendt øvrige bemærkninger til vores forslag til ændring af din salgsmoms for 2019.
Vi ændrer derfor skønsmæssigt din salsmoms i 2019 fra 272.568 kr. til 917.143 kr., svarende til en ændring på alt 644.575 kr. efter reglerne i momslovens § 3 og 4. Skønnet foretages efter reglerne i opkrævningslovens § 5, stk. 2 i overensstemmelse med tidligere fremsendte forslag.
Købsmoms
Du har fremsendt diverse udgiftsbilag vedrørende din virksomhed. Du har derfor fremlagt dokumentation for momsbelagte udgifter afholdt i din virksomheds regi. Der kan derfor godkendes fradrag for disse udgifter efter reglerne i momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 82.
Vi har på vedlagte bilag 6 opgjort fradrag for købsmoms svarende til 76.860 kr. i 2017, 57.476 kr. i 2018 og 9.531 i 2019. Der er således ikke indsendt dokumentation for udgifter i det omfang, som du har angivet ved indberetning af dine momstilsvar.
Vi har på denne baggrund skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 ansat købsmomsen til de på bilag 6 opgjorte beløb, jævnfør momslovens § 37, stk. 1 samt momsbekendtgørelsens § 79 og 82.
Der kan henvises til momsbekendtgørelsens § 82 og EU-domC-664/16 Vadan.
Der er ikke godkendt fradrag for de indsendte bilag, hvor der er tale om kontoudtog fra for eksempel [virksomhed5] og [virksomhed4] kortet, idet de ikke opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 79. Det gør de ikke, idet et kontoudtog ikke kan sidestilles med en faktura eller et afregningsbilag.
Vedrørende kontoudtogene for værkstedsregninger hos [virksomhed5] er det konstateret, at der for de fleste posteringer, er indsendt fakturaer ud over kontoudtogene. Således er der godkendt fradrag for de fremsendte fakturaer.
Der er ikke indsendt fakturaer/kvitteringer for køb med [virksomhed4] kortet, men af posteringsteksterne på kontoudtogene herfra fremgår det, at der er tale om private indkøb for eksempel tøj og møbler. Udgifterne anses derfor ikke anvendt til brug for virksomhedens leverancer, og er derved ikke fradragsberettiget i henhold til momslovens § 37.
Momstilsvar
Virksomhedens momstilsvar udgør herefter følgende:
2017 | 2018 | 2019 | |
Salgsmoms / varekøb i udlandet | 648.419 kr. | 543.148 kr. | 917.143 kr. |
Købsmoms | 76.860 kr. | 57.476 kr. | 9.531 kr. |
Tilsvar | 571.559 kr. | 485.672 kr. | 907.612 kr. |
...”
Skattestyrelsen er den 16. maj 2023 kommet med følgende supplerende udtalelse:
”...
Klagers repræsentant gør følgende gældende:
2017 og 2018
At Skattestyrelsen ikke har godtgjort, at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er overholdt, idet fristen i Skattestyrelsens forslag er beregnet fra modtagelse af skatteyders bank-kontoudtog, som er anvendt til fastsættelse af salgsmoms og ikke købsmoms.
Hertil skal bemærkes, at reaktionsfristen regnes fra det tidspunkt, hvor afgiftstilsvaret kan beregnes. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1.
Når vi skønner moms efter reglerne i opkrævningslovens § 5, stk. 2, er det tilsvaret vi skønner, og ikke salgs- eller købsmomsen for sig. Reaktionsfristen løber derfor først fra den dato, hvor både salgs- og købsmoms = tilsvaret kan fastsættes efter et skøn.
Der kan i den sammenhæng henvises til SKM2014.214.ØLR, hvor fristen regnes fra det tidspunkt, hvor SKAT kommer i besiddelse af det fornødne grundlag for at kunne varsle en korrekt afgiftsansættelse. I SKM2017.125.BR fandt Byretten, at Skatteforvaltningen først ved fremsendelse af alt materiale havde det fornødne grundlag for bedømmelsen af momstilsvaret.
I SKM2020.155.BR var det først på det tidspunkt, at SKAT var klar over, det ikke er muligt at få nærmere oplysninger, som var både relevante og væsentlige for sagen, at reaktionsfristen løber.
2019
At Skattestyrelsen har medregnet indsætninger på [person1]’s erhvervskonto, som ikke er momspligtig omsætning.
Repræsentanten gør gældende, at Skattestyrelsen i den opgjorte omsætning har medregnet en række indsætninger, som ikke er momspligtig omsætning. Han angiver ikke hvilke.
Skattestyrelsen skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at [person1] har haft henholdsvis en erhvervskonto og en privatkonto. Ved opgørelsen af den momspligtige omsætning har Skattestyrelsen kun taget udgangspunkt i erhvervskontoen, hvor posteringsteksten indikerer, at der er tale om momspligtig omsætning. Der er omvendt ikke medtaget posteringer, hvor posteringsteksten indikerer, at der er tale om indsætninger, som er uvedkommende for virksomhedens momspligtige omsætning.
...”
Skattestyrelsen er den 6. juli 2023 kommet med følgende supplerende udtalelse:
”...
Det fremgår af det supplerende indlæg fremsendt den 14. juni 2023, at repræsentanten fortsat anfører, at Skattestyrelsen ved opgørelsen af den momspligtige omsætning har medregnet beløb fra [virksomhed3], som efter hans oplysninger ikke er momspligtig omsætning. Der fremsendes ikke dokumentation herfor eller øvrig redegørelse for, hvad beløbene i så fald udgør.
Der skal, som også tidligere anført i Skattestyrelsens udtalelser, anføres, at den opgjorte omsætning udelukkende er beregnet ud fra skatteyders erhvervskonto.
Omkring den opgjorte yderligere købsmoms gøres gældende, at såfremt der ikke foreligger fyldestgørende dokumentation, eller at dette ikke er udstedt til formålet, kan der ikke godkendes fradrag i henhold til momsbekendtgørelsen § 81 (dagældende § 82)
Efter forvaltningslovens § 24 kan Skattestyrelsen give oplysninger om andre personers skatte- og momsmæssige forhold, hvis det er af afgørende betydning for sagen. Det vurderes, at oplysninger om andre personer og selskabers forhold er vigtige for, at denne sag er fuldt ud begrundet.
I den forbindelse kan det oplyses, at Skattestyrelsen er i besiddelse af oplysninger om, at [virksomhed3] ApS er involveret i flere kædesvigssetup, hvor de aftager fiktive fakturaer af større beløb. Det kan derfor ikke udelukkes, at [virksomhed2] v/[person1] er en del at et større kædesvigsetup, hvor der udstedes fakturaer til brug for fradrag ved aftager. Såfremt dette er tilfældet skal momsen afregnes – også selvom der ikke er leveret en modydelse. Det fremgår af momslovens § 46, stk. 7.
...”
Klagerens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at virksomhedens fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne i 2017, 2018 og 2019 fastsættes til henholdsvis 211.611 kr., 108.067 kr. og 10.233 kr., samt at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne i 2019 fastsættes til 130.745 kr.
Repræsentanten har nedlagt subsidiær påstand om, at opgørelsen af virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioderne i 2017, 2018 og 2019 hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført:
”...
For så vidt angår perioden fra den 1. januar 2017 til den 30. juni 2018 gøres det i første række gældende, at Skattestyrelsen ikke har godtgjort at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt. Skattestyrelsen har begrundet overholdelsen af reaktionsfristen med, at reaktions-fristen løb fra den 30. maj 2021, hvor Skattestyrelsen modtog virksomhedens bankkontoudtog, jf. bilag 1, s. 11, 5. afsnit.
Det er Skattestyrelsen der har bevisbyrden for, at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2,
Virksomhedens bankkontoudtog er imidlertid udelukkende anvendt til opgørelsen af salgsmoms for virksomheden, og har således ikke haft betydning for den nægtelse af købsmoms, der er den eneste ændring i perioden fra den 1. januar 2017 til den 30. juni 2018, der er foretaget ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
Skattestyrelsen har således ikke godtgjort, at reaktionsfristen i skatteforvaltnings-lovens § 32, stk. 2, er overholdt, allerede fordi de ikke har angivet en korrekt tidspunkt for, hvornår denne frist skulle løbe fra. Det gøres i den forbindelse gældende, at med mindre Skattestyrelsen godtgør et senere tidspunkt, løber reaktionsfristen fra den 18. januar 2021, hvor svarfristen på Skattestyrelsens materialeindkaldelse af 16. december 2020 udløb.
På dette tidspunkt var Skattestyrelsen fuldt ud i stand til lovligt at træffe en afgørelse om nedsættelse af virksomhedens købsmoms for perioden til kr. 0, idet virksomheden ikke havde dokumenteret sit vareforbrug med bilag, hvilket ifølge Skattestyrelsen er en forudsætning for, at det kan medregnes i opgørelsen af købs-momsen og dermed momstilsvaret.
... ...
Til støtte for den nedlagte påstand gøres det i relation til forhøjelsen af virksomhedens salgsmoms gældende, at virksomhedens salgsmoms for perioden 2019 var korrekt opgjort til kr. 272.568.
Skattestyrelsen har således i opgørelsen, jf. bilag 4, medtaget en række indsætninger, der ikke var momspligtig omsætning, og som der således ikke er grundlag for at beregne en skønsmæssig salgsmoms af.
Anbringender i relation til nedsættelsen af virksomhedens salgsmoms vil i øvrigt blive uddybet et supplerende indlæg, jf. nedenfor.
...”
Repræsentanten har den 14. juni 2023 indsendt følgende supplerende indlæg:
”...
Opgørelserne er foretaget på baggrund af det bilagsmateriale, som [person1] har kunnet skaffe. Det fastholdes således, at de oprindelige momsangivelser var korrekte, men på baggrund af det bilagsmateriale, der fortsat er i behold, har [virksomhed6] kunnet udarbejde følgende opgørelser:
... ...
I relation til salgsmomsen for 2019 gøres det gældende, at Skattestyrelsen fejlagtigt har medtaget en række indsætninger, der ikke udgør omsætning, og følge heller ikke er momspligtig. Der er tale om overførsler fra [virksomhed3] ApS, som [person1] aldrig har haft omsætning fra.
... ...
På baggrund af ovenstående kan [person1]s momstilsvar for den omhandlede periode opgøres således:
2017 | Skattestyrelsens angivelser | Korrekte angivelser |
Udgående | 648.419 kr. | 648.419 kr. |
Indgående | 76.860 kr. | 211.611 kr. |
Tilsvar | 571.559 kr. | 436.808 kr. |
2018 | Skattestyrelsens angivelser | Korrekte angivelser |
Udgående | 543.148 kr. | 543.148 kr. |
Indgående | 57.475 kr. | 108.067 kr. |
Tilsvar | 485.673 kr. | 435.081 kr. |
2019 | Skattestyrelsens angivelser | Korrekte angivelser |
Udgående | 917.143 kr. | 130.745 kr. |
Indgående | 9.531 kr. | 10.233 kr. |
Tilsvar | 907.612 kr. | 120.512 kr. |
...”
Under møde med Skatteankestyrelsen den 7. juni 2023 har indehaveren og virksomhedens repræsentant oplyst følgende:
• | At virksomheden og [virksomhed3] ApS aldrig har haft samhandel, men at der er tale om lån til dækning af blandt andet driftsudgifter. Det blev oplyst, at der ikke er udarbejdet gældsbreve i forbindelse med disse overførsler. |
Retsmøde
Skattestyrelsen er forud for retsmødet kommet med følgende udtalelse:
”...
Skattestyrelsen er i overvejende grad enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.
Skatteankestyrelsen indstiller forhøjelsen af klagers salgsmoms for 1. og 2. halvår 2019 stadfæstet. Skattestyrelsen er enige heri.
Forhøjelsen af klagers købsmoms for 1. halvår 2017 til 2. halvår 2018 indstilles hjemvist på baggrund af et større antal købsbilag fremlagt under klagesagen, som ikke har indgået ved 1. instansbehandlingen. Fastsættelsen af klagers fradrag for købsmoms for 1. halvår 2019 til 2. halvår 2019 indstilles ændret fra 9.531 til 10.233 kr. på baggrund af købsbilag fremlagt under klagesagen, som ikke har indgået ved 1. instansbehandlingen. Under hensyn til antallet af fremlagte nye købsbilag og indstillingen om hjemvisning af købsmoms for 2017 og 2018 er det Skattestyrelsens opfattelse, at også behandlingen af klagers købsmoms for 2019 hjemvises til fornyet behandling.
Skattestyrelsen er endvidere enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse om, at ændringerne af 1. halvår 2017 til 1. halvår 2018 er foretaget inden for reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.
Om klager
Klager har indtil ophør 25. november 2019 drevet momspligtig virksomhed, som har været registreret inden for branchen vejgodstransport.
I perioden omfattet af klagesagen har klager været registreret med halvårlig angivelse af moms.
Skønsmæssig ansættelse
Eftersom klager ikke har opfyldt momslovens regnskabsbetingelser, og det ikke har været muligt at opgøre klagers angivne momstilsvar på grund af klagers regnskaber, har Skattestyrelsen været berettiget til at fastsætte klagers momstilsvar skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Skønnet over salgsmoms er foretaget med udgangspunkt i indsætninger på klagers erhvervskonto. Der er alene foretaget en ændring af salgsmomsen for 2019, hvor der fremgår væsentlig flere indsætninger på erhvervskontoen, end den omsætning, som den angivne salgsmoms på 272.568 kr. svarer til. Ud fra indsætningerne er salgsmomsen skønnet til 917.143 kr.
Skattestyrelsen er fortsat af den opfattelse, at klager ikke har dokumenteret, at der for det foretagne skøn over klagers salgsmoms for 2019 indgår indsætninger på erhvervskontoen, som ikke udgør vederlag for levering af varer og ydelser. Herunder at der indgår overførsler i form af lån jf. også Skatteankestyrelsens indstilling.
Klagers fradrag for købsmoms er skønnet ud fra diverse udgiftsbilag fremsendt under 1. instansbehandlingen, hvor bilagene opfylder momslovens dokumentationskrav.
Under henvisning til EU-dommen C-664/16 Vadan er klager ikke indrømmet yderligere udokumenterede skønsmæssige momsfradrag. Se i den forbindelse også SKM2021.456.LSR.
Ud fra købsbilag fremsendt af klager under 1. instansbehandlingen blev klager indrømmet momsfradrag for 76.860 kr. (2017), 57.476 kr. (2018) og 9.531 kr. (2019).
Ved indlæg af 14. juni 2023 indsender klager nyt regnskabsmateriale, herunder et større antal købsbilag, der ikke har været behandlet af Skattestyrelsen i forbindelse med den oprindelige behandling.
Den af klager i indlægget anførte dokumenterede købsmoms udgør 211.611 kr. (2017), 108.067 kr. (2018) og 10.233 kr. (2019). De anførte beløb kan ikke afstemmes over til oprindelige angivelser.
Skattestyrelsen er enige i det af Skatteankestyrelsen anførte om hjemvisning af opgørelsen af klagers momsfradrag for 2017 og 2018 under hensyn til omfanget af antallet af nye købsbilag, som ikke har indgået i 1. instansbehandlingen. Skattestyrelsen anser det modsat Skatteankestyrelsen også for hensigtsmæssigt at opgørelse af fradrag for købsmoms for 2019 hjemvises sammen med opgørelse for 2017 og 2018.
Formalitet
Momstilsvar for momsperioderne 1. halvår 2017 til 1. halvår 2018 er genoptaget efter fristerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2.
Skattestyrelsen fastholder, at klager har handlet mindst groft uagtsom ved at angive ukorrekte momstilsvar i momsperioderne jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
Som også anført af Skatteankestyrelsen løber reaktionsfristen jf. § 32, stk. 2 tidligst fra 30. maj 2021, hvor kopi af klageren bankkontoudtog for 2017 og 2018 blev modtaget. Forslag til afgørelse af 17. september 2021 er sendt inden for 6 måneder jf. stk. 2, 1. pkt. Afgørelsen af 13. december 2021 er sendt inden for 3 måneder jf. stk. 2, 2. pkt.
...”
Klageren er forud for retsmødet kommet med følgende udtalelse:
”...
I relation til Skatteankestyrelsens kontorindstilling fastholdes det tidligere anførte. Det bemærkes imidlertid, at klager er enig med Skattestyrelsen i, at købsmomsen for hele den påklagede periode bør hjemvises.
...”
Indlæg under retsmødet
Repræsentanten fastholdt de tidligere nedlagte påstande.
Skattestyrelsen indstillede, i overensstemmelse med tidligere udtalelse, at opgørelsen af virksomhedens købsmoms bør hjemvises for alle afgiftsperioderne i 2017, 2018 og 2019, samt at salgsmomsen for afgiftsperioderne i 2019 stadfæstes.
Sagen angår, om virksomheden er afgiftspligtig af indsætninger på virksomhedens erhvervskonto i perioden 2017 – 2019. Der skal ligeledes tages stilling til størrelsen af virksomhedens fradrag for købsmoms i samme periode.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette følger af momslovens § 3, stk. 1.
Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.
I medfør af momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1., kan virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13.
Det følger af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af. 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15 juni 2006) og årsregn-skabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1580 af. 12. december 2015).
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatte-forvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har under deres behandling af sagen ikke modtaget fyldestgørende bilags- og bogføringsmateriale svarende til det for virksomheden oplyste momstilsvar. På baggrund heraf har Skattestyrelsen været berettiget til at fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt.
Salgsmoms
Afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2019
Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse indsætninger på indehaverens erhvervskonto som afgiftspligtig omsætning i indehaverens virksomhed, hvoraf salgsmoms udgør 20 %. Retten har henset til, at indehaveren ikke har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad godtgjort, at indsætningerne på erhvervskontoen ikke hidrører fra betaling af varer og ydelser.
Repræsentantens påstand om, at overførsler fra [virksomhed3] ApS udgør lån til dækning af blandt andet driftsudgifter kan ikke tages til følge. Der er henset til, at denne påstand ikke er underbygget af objektiv, konstaterbar dokumentation i form af eksempelvis et underskrevet og dateret lånedokument.
På dette grundlag stadfæstes Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt, hvorefter virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne i 2019 udgør 917.143 kr.
Købsmoms
Afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2017 og 1. januar – 31- december 2019
Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en rekursinstans kan hjemvise en klagesag, såfremt førsteinstansens afgørelse indeholder fejl i afgørelsens retlige grundlag, eller den er behæftet med væsentlige formelle fejl. Ligeledes bør der ske hjemvisning, såfremt sagen bygger på et forkert oplysningsgrundlag, eller oplysningsgrundlaget ved rekursinstansen er ændret i væsentlig grad. Der foreligger i den konkrete sag forhold, som taler for, at sagen bør hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Efter sammenholdelse af Skattestyrelsens opgørelse over virksomhedens købsmoms med de nu fremlagte bilag, bemærker retten, at et ikke uvæsentligt omfang af det af repræsentanten indsendte materiale ikke har indgået under Skattestyrelsens behandling af virksomhedens afgiftstilsvar.
Retten finder herefter, at der foreligger oplysninger, der ændrer sagens karakter i en sådan grad, at der er behov for ny sagsbehandling. Afgørelsen hjemvises derfor for så vidt angår spørgsmålet omkring fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne 1. januar - 31. december 2017 og 1. januar - 31. december 2019.
Formalitet
Skattestyrelsen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.
Skattestyrelsens forslag til afgørelse er udsendt den 17. september 2021 og afgørelsen den 13. december 2021. Fastsættelserne for afgiftsperioderne 2. kvartal 2018 og tidligere er således foretaget efter fristen efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.
Uanset fristen i § 31 kan fastsættelsen af et afgiftstilsvar ske efter § 32, stk. 1, nr. 3, hvis den afgiftspligtige har handlet mindst groft uagtsomt, og dermed bevirket en forkert fastsættelse på urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Retten finder, at virksomheden ikke har indberettet et korrekt afgiftstilsvar, og at der på denne baggrund er handlet mindst groft uagtsomt. Retten har lagt vægt på, at Skattestyrelsen har ikke kunne afstemme virksomhedens indberettede afgiftstilsvar med det til Skattestyrelsen indsendte bilagsmateriale.
En ændring med hjemmel i § 32, stk. 1, nr. 3, skal varsles senest 6 måneder efter at Skattestyrelsen har fået kendskab til det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. § 32, stk. 2.
Skattestyrelsen modtog klagerens kontoudtog for indkomståret 2017 den 30. maj 2021, hvorfor 6 måneders fristen i § 32, stk. 2, er overholdt. Herudover skal afgørelsen træffes senest 3 måneder efter afsendt varsel, hvilket er ligeledes overholdt.
På dette grundlag finder retten, at Skattestyrelsen var berettiget til at foretage ansættelserne for afgiftsperioderne 2. kvartal 2018 og tidligere ekstraordinært. Ansættelserne for 3. kvartal 2018 og følgende kunne Skattestyrelsen foretage ordinært efter skatteforvaltningslovens § 31.