Kendelse af 19-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 20-03-2024

Journalnr. 22-0027999

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. april 2016 – 30 juni 2018

Ekstraordinær genoptagelse

Genoptagelse

Afslag

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] blev ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet af virksomhedens ejer, [person1], den 1. januar 1978 under branchekoden ”011100 Dyrkning af korn”.

Virksomheden har siden opstart været registreret med kvartalsmæssig afregning af moms.

Virksomheden blev af Skattestyrelsen udtaget til kontrol som følge af, at virksomhedens ejer havde angivet skyldig moms pr. 31. december 2019 på 639.186 kr. Der var for virksomheden angivet 10.400 kr. for 4. kvartal 2019, og derfor fremkom en difference på 628.786 kr. Skattestyrelsen indkaldte på det grundlag momsopgørelser og momsafstemninger m.v. for året 2019 den 2. marts 2021.

På baggrund af det modtagne materiale konstaterede Skattestyrelsen, at den angivne skyldige moms pr. 31. december 2019 også vedrørte tidligere år, hvorfor Skattestyrelsen udvidede kontrollen til yderligere at omfatte afgiftsperioden 2016 – 2018.

Den 17. november 2021 anmodede Skattestyrelsen virksomhedens ejer om en specifikation af skyldig moms fordelt på momsperioder på de enkelte år. Virksomhedens ejer imødekom anmodningen den 18. november 2021.

Skattestyrelsen konstaterede med udgangspunkt i virksomhedens bogføring, at virksomhedens angivne moms ikke stemte overens med den bogførte moms i perioden 1. januar 2016 – 30. juni 2018 og opgjorde følgende differencer:

2. kvt. 2016

4. kvt. 2016

1. kvt. 2017

2. kvt. 2017

3. kvt. 2017

2. kvt. 2018

Angivet salgsmoms

318.868

112.883

167.884

423.451

500.136

424.351

Angivet købsmoms

345.976

13.599

177.137

363.701

390.759

458.393

Angivet olieafgift

122.110

0

42.850

90.255

140.798

145.071

Angivet elafgift

0

7.222

0

0

0

4.432

Angivet vandafgift

0

967

2.228

0

0

0

Angivet momstilsvar

-149.218

91.095

-54.331

-30.505

-31.421

-183.545

Skattestyrelsens opgørelse:

Salgsmoms ifølge bogføring

302.127

752.851

93.089

330.245

335.976

409.070

Købsmoms ifølge bogføring

215.114

405.517

82.530

132.572

154.196

191.240

Olieafgift ifølge bogføring

122.110

-19.011

42.850

90.255

140.798

145.071

Elafgift ifølge bogføring

0

4.483

0

0

0

4.432

Vandafgift ifølge bogføring

0

967

0

0

0

0

Momstilsvar ifølge bogføring

-35.097

360.895

-32.291

107.418

40.982

68.327

Difference:

Salgsmoms

-16.741

639.968

-74.795

-93.206

-164.160

-15.281

Købsmoms

-130.862

391.918

-94.607

-231.129

-236.563

-267.153

Olieafgift

0

-19.011

0

0

0

0

Elafgift

0

-2.739

0

0

0

0

Vandafgift

0

0

-2.228

0

0

0

114.121

269.800

22.040

137.923

72.403

251.872

Afgiftstilsvarene blev af Skattestyrelsen ved forslag til afgørelse af 20. december 2021 foreslået genoptaget ekstraordinært for afgiftsperioden 1. april 2016 til 30. september 2018 og ændret med de af Skattestyrelsen opgjorte differencer på i alt 868.159 kr.

Den 21. februar 2022 sendte Skattestyrelsen den påklagede afgørelse i overensstemmelse med det fremsendte forslag.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har genoptaget ansættelsen af virksomhedens afgiftstilsvar og foretaget forhøjelser af virksomhedens momstilsvar i 2. og 4. kvartal 2016, 1., 2. og 3. kvartal 2017 og i 2. kvartal 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheden skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen udgør virksomhedens afgiftstilsvar, med henvisning til momslovens § 56, stk. 1, 2 og 3.

Endvidere skal registrerede virksomheder, efter udløbet af hver afgiftsperiode angive størrelsen af virksomhedens afgiftstilsvar med henvisning til momslovens § 57 stk. 1.

Ifølge vores oplysninger mangler virksomheden at indberette 628.786 kr. i moms. Beløbet frem- kommer således:

Oplyst skyldig moms på oplysningsskemaet 639.186 kr.

Angivet moms for 4. kvt. 2019 10.400 kr.

Ej indberettet moms 628.786 kr.

Ud fra det modtagne materiale, har vi specificeret den ej indberettede moms på 628.786 kr. på perioder.

Vi har taget udgangspunkt i virksomhedens bogføring. Ved vores gennemgang af det modtagne materiale har vi konstateret, at den ej indberettede moms fordeler sig på perioder fra 1. januar 2016 til 31. december 2019.

Vi har i forbindelse med vores gennemgang konstateret, at den moms virksomheden har angivet ikke stemmer overens til moms ifølge bogføringen. Da der er differencer mellem den bogførte moms og det af virksomhedens angivne momstilsvar, ændrer vi momstilsvarene for følgende perioder, så de er i overensstemmelse med bogføringen:

1. april 2016 – 30. juni 2016
1. oktober 2016 – 31. december 2016
1. januar 2017 – 30. september 2017
1. april 2018 – 30. juni 2018

(...)

2016

1. kvt.

2. kvt.

3. kvt.

4. kvt.

Total

Angivet salgsmoms

152.369

318.868

492.122

112.883

1.076.242

Angivet købsmoms

179.044

345.976

440.387

13.599

979.006

Angivet olieafgift

58.535

122.110

143.977

0

324.622

Angivet elafgift

0

0

0

7.222

7.222

Angivet vandafgift

2.227

0

0

967

3.194

Angivet momstilsvar

-87.437

-149.218

-92.242

91.095

-237.802

Skattestyrelsens opgørelse af moms:

Salgsmoms ifølge bogføring

36.094

302.127

242.662

752.851

1.333.734

Købsmoms ifølge bogføring

105.074

215.114

207.566

405.517

933.271

Olieafgift ifølge bogføring

63.832

122.110

143.977

-19.011

310.908

Elafgift ifølge bogføring

0

0

2.739

4.483

7.222

Vandafgift ifølge bogføring

2.227

0

0

967

3.194

Momstilsvar ifølge bogføring

-135.039

-35.097

-111.620

360.895

79.139

Difference:

Salgsmoms

-116.275

-16.741

-249.460

639.968

257.492

Købsmoms

-73.970

-130.862

-232.821

391.918

-45.735

Olieafgift

5.297

0

0

-19.011

-13.714

Elafgift

0

0

2.739

-2.739

0

Vandafgift

0

0

0

0

0

-47.602

114.121

-19.378

269.800

316.941

2017

1. kvt.

2. kvt.

3. kvt.

4. kvt.

Total

Angivet salgsmoms

167.884

423.451

500.136

538.820

1.630.291

Angivet købsmoms

177.137

363.701

390.759

270.269

1.201.866

Angivet olieafgift

42.850

90.255

140.798

42.135

316.038

Angivet elafgift

0

0

0

0

0

Angivet vandafgift

2.228

0

0

0

2.228

Angivet momstilsvar

-54.331

-30.505

-31.421

226.416

110.159

Skattestyrelsens opgørelse af moms:

Salgsmoms ifølge bogføring

93.089

330.245

335.976

778.969

1.538.279

Købsmoms ifølge bogføring

82.530

132.572

154.196

795.830

1.165.128

Olieafgift ifølge bogføring

42.850

90.255

140.798

47.559

321.462

Elafgift ifølge bogføring

0

0

0

0

0

Vandafgift ifølge bogføring

0

0

0

0

0

Momstilsvar ifølge bogføring

-32.291

107.418

40.982

-64.420

51.689

Difference:

Salgsmoms

-74.795

-93.206

-164.160

240.149

-92.012

Købsmoms

-94.607

-231.129

-236.563

525.561

-36.738

Olieafgift

0

0

0

-5.424

-5.424

Elafgift

0

0

0

0

0

Vandafgift

-2.228

0

0

0

-2.228

22.040

137.923

72.403

-279.988

-47.622

2018

1. kvt.

2. kvt.

3. kvt.

4. kvt.

Total

Angivet salgsmoms

91.648

424.351

336.999

760.620

1.613.618

Angivet købsmoms

171.071

458.393

254.187

483.926

1.367.577

Angivet olieafgift

45.935

145.071

127.440

28.795

347.241

Angivet elafgift

0

4.432

14.051

6.317

24.800

Angivet vandafgift

3.071

0

0

0

3.071

Angivet momstilsvar

-128.429

-183.545

-58.679

241.582

-129.071

Skattestyrelsens opgørelse af moms:

Salgsmoms ifølge bogføring

91.648

409.070

352.281

573.771

1.426.770

Købsmoms ifølge bogføring

253.598

191.240

510.746

306.977

1.262.561

Olieafgift ifølge bogføring

45.935

145.071

127.440

29.512

347.958

Elafgift ifølge bogføring

9.575

4.432

14.051

3.131

31.189

Vandafgift ifølge bogføring

3.070

0

0

0

3.070

Momstilsvar ifølge bogføring

-220.530

68.327

-299.956

234.151

-218.008

Difference:

Salgsmoms

0

-15.281

15.282

-186.849

-186.848

Købsmoms

82.527

-267.153

256.559

-176.949

-105.016

Olieafgift

0

0

0

717

717

Elafgift

9.575

0

0

-3.186

6.389

Vandafgift

-1

0

0

0

-1

-92.101

251.872

-241.277

-7.431

-88.937

(...)

2016

316.941 kr.

2017

-47.622 kr.

2018

-88.937 kr.

(...)

1.5. Ændring af momstilsvar for perioderne 1. april 2016 – 30. juni 2016, 1. oktober 2016 – 31. december 2016, 1. januar 2017 – 30. september 2017 samt 1. april 2018 – 30. juni 2018 efter angivelsesfristens udløb

Den ordinære frist for fastsættelse eller ændring af momstilsvar for ovennævnte perioder er udløbet efter skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1.

Det er vores opfattelse, at sagen er omfattet af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningsloven § 32. Med henvisning til skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 kan et momstilsvar fastsættes eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at der i dette tilfælde er tale om minimum grov uagtsomhed i forbindelse med, at du har angivet for lidt i momstilsvar for virksomheden for perioderne 1. april 2016 – 30. juni 2016, 1. oktober 2016 – 31. december 2016, 1. januar 2017 – 30. september 2017 samt 1. april 2018 – 30. juni 2018.

Ifølge skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 kan en ansættelse i henhold til de i stk. 1 nævnte tilfælde kun foretages, hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 er overholdt.

6 måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor vi har erhvervet et tilstrækkeligt grundlag for at kunne varsle en korrekt afgørelse. Vi anser kundskabstidspunktet for at være den 18. november 2021 hvor vi har modtaget saldobalance og kontospecifikationer for momskontiene for 2016-2019.

Vi har først efter denne dato kunne opgøre vores krav, hvorfor det er vores opfattelse, at der kan ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, og at 6 måneders fristen løber fra vores modtagelse af saldobalance og kontospecifikationer for momskontiene for 2016-2019. Det er således vores opfattelse, at fristen for at varsle en ændring af momstilsvaret for perioderne 1. april 2016 – 30. juni 2016, 1. oktober 2016 – 31. december 2016, 1. januar 2017 – 30. september 2017 samt 1. april 2018 – 30. juni 2018 er den 18. maj 2022.

Der henvises til SKM2018.481.HR. Højesteret finder i dommen, at kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5.

1.6. Ingen ændring af momstilsvar for perioderne 1. januar 2016 – 31. marts 2016, 1. juli 2016 – 30. september 2016, 1. oktober 2017 – 31. december 2017, 1. januar 2018 – 31. marts 2018 og 1. juli 2018 – 30. september 2018

Den ordinære frist for fastsættelse eller ændring af momstilsvar for ovennævnte perioder er udløbet efter skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1.

Det er vores opfattelse, at perioderne ikke er omfattet af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningsloven § 32. Med henvisning til skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 kan et momstilsvar fastsættes eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er ikke vores opfattelse, at der i dette tilfælde er tale om minimum grov uagtsomhed, idet der ikke er unddraget noget i momstilsvar. Det er således vores opfattelse, at der ikke kan ske genoptagelse af momstilsvaret for perioderne 1. januar 2016 – 31. marts 2016, 1. juli 2016 – 30. september 2016, 1. oktober 2017 – 31. december 2017, 1. januar 2018 – 31. marts 2018 og 1. juli 2018 – 30. september 2018.

1.7. Skattestyrelsens endelige bemærkninger og begrundelse

Vedrørende forældelse i henhold til skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2:

Det fremgår af de modtagne bemærkninger, at I ikke anser ændringerne af momstilsvar for perioden 1. januar 2016 til 30. september 2018 for at være omfattet af skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, og at ændringerne derfor ikke kan gennemføres.

Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 omhandler varslingsfristen for momstilsvar efter udløb af den ordinære frist. Det fremgår heraf, at en ændring kun kan foretages hvis den varsles senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Af momsloven § 57, stk. 1 fremgår, at momsregistrerede virksomheder, efter udløbet af hver momsperiode, skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Momstilsvaret skal altså opgøres og angives for hver enkelt periode for sig.

I vores indkaldelse af materiale den 2. marts 2021 har vi blandt andet anmodet om specifikation af den skyldige moms pr. 31. december 2019 på 639.186 kr. Dette er ikke efterkommet og vi har derfor selv måtte specificere hvilke perioder den skyldige moms vedrører. Til brug for dette har vi den 18. november 2021 fra revisor modtaget saldobalance og kontospecifikationer for momskontiene for 2016-2019.

Det har ikke været muligt for os at opgøre, hvordan den oplyste skyldige moms pr. 31. december 2019 fordeler sig på perioder, før end vi har modtaget virksomhedens bogføring. Ud fra den modtagne bogføring har vi fordelt den skyldige moms på de perioder den vedrører.

Som det fremgår af punkt 1.5. anser vi kundskabstidspunktet for at være den 18. november 2021 hvor vi har modtaget saldobalance og kontospecifikationer for momskontiene for 2016-2019. Vi har først efter modtagelsen af dette materiale kunne fordele den skyldige moms pr. 31. december 2019 på de perioder den vedrører og dermed opgøre vores krav. Det er derfor vores opfattelse, at der kan ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, og at 6 måneders fristen løber fra vores modtagelse af saldobalance og kontospecifikationer for momskontiene for 2016-2019 den 18. november 2021.

Fristen for at varsle ændring af momstilsvaret for perioderne 1. april 2016 – 30. juni 2016, 1. oktober 2016 – 31. december 2016, 1. januar 2017 – 30. september 2017 samt 1. april 2018 – 30. juni 2018 er således den 18. maj 2022.

Af SKM2018.481.HR som vi henviser til fremgår det, at Højesteret i dommen finder, at kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5.

Vedrørende den talmæssige opgørelse:

Af den modtagne indsigelse fremgår det, at I anser den talmæssige opgørelse for at være forkert. Det begrunder I med, at vi for perioden 1. april 2016 til 30. september 2018 kun ændrer de perioder hvor momstilsvaret er positivt, og at vi ikke ændrer de perioder hvor momstilsvaret er negativt.

I oplyser samtidig, at det ikke er begrundet hvorfor der kun foretages ændring af de perioder hvor momstilsvaret er positivt og ikke af de perioder hvor momstilsvaret er negativt.

Til ovennævnte kan det oplyses, at det fremgår af forarbejderne til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3 at reglen om, at momstilsvaret kan fastsættes eller ændres efter udløbet af den ordinære frist, kun kan anvendes på Skatteforvaltningens initiativ og angår forhøjelser. Der er således ikke hjemmel i loven til at foretage nedsættelser af momstilsvaret efter udløbet af den ordinære frist.

Vores begrundelse for at ændre momstilsvaret for de perioder der ligger uden for den ordinære frist og hvor momstilsvaret er positivt fremgår af punkt. 1.5.Ændring af momstilsvar for perioderne 1. april 2016 – 30. juni 2016, 1. oktober 2016 – 31. december 2016, 1. januar 2017 – 30. september 2017 samt 1. april 2018 – 30. juni 2018 efter angivelsesfristens udløb.

Vores begrundelse for ikke at ændre momstilsvaret for de perioder der ligger uden for den ordinære frist og hvor momstilsvaret er negativt fremgår af punkt 1.6.Ingen ændring af momstilsvar for perioderne 1. januar 2016 – 31. marts 2016, 1. juli 2016 – 30. september 2016, 1. oktober 2017 – 31. december 2017, 1. januar 2018 – 31. marts 2018 og 1. juli 2018 – 30. september 2018

For indkomståret 2016 har vi opgjort manglende angivelse af momstilsvar for perioden 1. april 2016 til 30. juni 2016 til 114.121 kr. og for perioden 1. oktober 2016 til 31. december til 269.800 kr. Begge beløb fremgår af side 1. Manglende angivelse af momstilsvar for disse to perioder udgør i alt 383.921 kr. og ikke 386.921 kr. som det fremgår af den modtagne indsigelse.

Af opgørelsen på side 7 (forslagets side 5) er det totale manglende angivne momstilsvar for 2016 opgjort til 316.941 kr. Heri indgår negativt momstilsvar for perioden 1. januar 2016 til 31. marts 2016 med -47.602 kr. og for perioden 1. juli 2016 til 30. september 2016 med -19.378 kr. Da de perioder hvor momstilsvaret er negativt ikke kan ændres, har vi forhøjet virksomhedens momstilsvar for 2016 med 383.921 kr. svarende til summen af de to perioder hvor det manglende momstilsvar er positivt.

Det samme gør sig gældende for 2017 hvor vi har opgjort manglende angivelse af momstilsvar for perioden 1. januar 2017 til 30. september 2017 til 232.366 kr. Beløbet fremgår af side 1.

Af opgørelsen på side 7 (forslagets side 6) er det totale manglende angivne momstilsvar for 2017 opgjort til -47.622 kr. Heri indgår negativt momstilsvar for perioden 1. oktober 2017 til 31. december 2017 med -279.988 kr. Da de perioder hvor momstilsvaret er negativt ikke kan ændres, har vi forhøjet virksomhedens momstilsvar for 2017 med 232.366 kr. svarende til summen af de tre perioder hvor det manglende momstilsvar er positivt.

Vedrørende 2018 har vi opgjort manglende angivelse af momstilsvar for perioden 1. april 2018 til 30. juni 2018 til 251.872 kr. Beløbet fremgår af side 1.

Af opgørelsen på side 8 (forslagets side 7) er det totale manglende angivne momstilsvar for 2018 opgjort til -88.937 kr. Heri indgår negativt momstilsvar for perioden 1. januar 2018 til 31. marts 2018 med -92.101 kr., for perioden 1. juli 2018 til 30. september 2018 med -241.277 kr. og for perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2018 med -7.431 kr. De perioder hvor momstilsvaret er negativt og hvor den ordinære frist for fastsættelse eller ændring af momstilsvaret er udløbet, kan ikke ændres. Vi har derfor ikke foretaget ændring af perioderne 1. januar 2018 til 31. marts 2018 og 1. juli 2018 til 30. september 2018. Vi har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 1. april 2018 til 30. juni 2018 med 251.872 kr. og nedsat virksomhedens momstilsvar for perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2018 med -7.431 kr.

1.7.1 Konklusion på Skattestyrelsens endelige bemærkninger og begrundelse

Vi fastholder at virksomhedens momstilsvar ændres i overensstemmelse med det fremsendte forslag af 20. december 2021 og at forslaget er fremsendt inden for fristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at ændre virksomhedens momstilsvar for perioderne 1. april 2016 – 30. juni 2016, 1. oktober 2016 – 31. december 2016, 1. januar 2017 – 30. september 2017 og 1. april 2018 – 30. juni 2018, idet Skattestyrelsens ekstraordinære genoptagelse af perioderne er forældet.

Virksomhedens ejer har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Klage over Skattestyrelsens afgørelse af 21. februar 2022.

Vedr. ændring af moms for perioden 1. januar 2016 til 30. september 2018.

jeg er ikke enig med Skattestyrelsen afgørelse af 21. februar 2022.

Der er min opfattelse at opkrævningen vedr. perioden 1. januar 2016 til 30. september 208 er forældet jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Begrundelse:

I forbindelse med indberetning af oplysningsskemaet er der hver år indberettet

regnskabsoplysninger, herunder oplyst skyldig moms.

Der er indberettet moms hvert kvartal.
Skattestyrelsen har nemt kunne konstatere at der har været en difference.
Skattestyrelsen har således haft kundskab til, at der har været en difference i de indberettede momstal og skyldig moms på oplysningsskemaet.
Skattestyrelsen har således haft rigt mulighed til at opgøre differencen inden for den ordinære frist jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, modsætningsvis SKM2018.481HR.
Skattestyrelen har bevidst ventet med at få bekræftet momsdifferencerne til 2021, i forbindelse med en landsdækkende kontrol af virksomheder, der har afgivet skyldig moms i rubrik 638 på oplysningsskemaet.
Det er ikke korrekt, at Skattestyrelens kundskabstidspunkt er den 18. november 2021, da den nøjagtige difference har kunnet været gjort op ifølge regnskabsoplysningerne, som er indberettet med oplysningsskemaet, og hvor fristen er den 1. juli i det andet år efter regnskabsårets udløb.
Skattestyrelsen har selv lavet en opgørelse over differencerne der stemmer overens med den indberettede, oplyste skyldige moms på oplysningsskemaet som var opgjort til 639.186 kr.
Fristen for at ændre momsansættelsen skulle derfor havde fremsendt inden for den ordinære fastsættelse af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift, jf. skatteforvaltningslovens § 31.
Skattestyrelsen henviser praksis til SKM2018.481.HR. Vi mener ikke at denne sag kan sammenlignes medSKM2018.481.HR

Begrundelse:

ovennævnte sag kunne Skattestyrelsen ikke afgøre sagen ud fra de modtagne oplysninger fra [finans1], men havde kun kundskab om, at A havde fået indsat de omhandlende to beløb på sin konto, og at beløbende var betalt af selskabet X. Disse oplysninger gav efter Højesterets opfattelse ikke i sig selv Skattestyrelsen kundskab om, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5. Kundskab herom fik Skattestyrelsen først ved i forlængelse heraf at have indhentet yderligere oplysninger fra A og hans ægtefælle i perioden fra marts til maj 2011.

Højesteret finder derfor, at varslingsfristen i §27, stk. 2, 1. pkt., ikke var overskredet, da Skattestyrelsen sendte sig agterskrivelse af 13. juli 2011 til A.

Det fremgår ligeledes af Højesterets dom afsagt mandag den 13. december 2021, Sag [...]-HJR .

Sagen omhandler ekstraordinær ansættelse, nærmere bestemt reaktionsfristen. Ved ansættelsesændringer har Skatteforvaltningen 6 måneder til at varsle ændringen fra det tidspunkt, hvor Skatteforvaltningen får kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære genoptagelse. I dommen kommer Højesteret frem til, kundskabstidspunktet ikke skal regnes fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen påbegyndte den konkrete sagsbehandling, men fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen var i besiddelse af alle oplysningerne. Højesteret lægger til grund, at Skattestyrelsen ved at sammenholde oplysninger fra forskellige systemer kunne konstatere, at skatteyderens ansættelse var forkert.
Det er min opfattelse at sagen ikke kan begrænses til kun at omfatte dødsboer, men derimod også moms.

Konklusion

Det er således min opfattelse, at ændringerne til momsansættelserne for perioden 1. januar 2016 til 30. september2018 ikke er omfattet af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. og kan derfor ikke ændres.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen med rette ekstraordinært har genoptaget momstilsvaret i afgiftsperioden 1. april 2016 – 30. juni 2016, 1. oktober 2016 – 31. december 2016, 1. januar 2017 – 30. september 2017 og 1. april 2018 – 30. juni 2018.

Retsgrundlaget

Af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, fremgår følgende:

”Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes”.

Af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, fremgår følgende:

Ӥ 32

Stk. 1. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag”.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32 stk. 2:

Ӥ 32

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes”.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Skattestyrelsen har på baggrund af saldobalance og kontospecifikationer for momskontiene i perioden 1. april 2016 til 30. juni 2018 fortaget følgende forhøjelser af virksomhedens momstilsvar:

1. april 2016 – 30. juni 2016 114.121 kr.

1. oktober 2016 – 31. december 2016 269.800 kr.

1. januar 2017 – 30. september 2017 (22.040 + 137.923+ 72.403) 232.366 kr.

1. april 2018 – 30. juni 2018 251.875 kr.

Samlet forhøjelse af momstilsvaret 868.162 kr.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at Skattestyrelsen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Ændringen af virksomhedens momstilsvar for perioden den 1. april 2016 – 1. oktober 2018 er således foretaget efter udløbet af de ordinære frister i SFL § 31.

Ændringen kan imidlertid foretages ekstraordinært efter denne frist, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, hvis virksomhedens ejer har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, og skattemyndighederne således har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Da virksomhedens ejer har angivet for lidt i momstilsvar for virksomheden i perioden 1. april 2016 – 30. juni 2016, 1. oktober 2016 – 31. december 2016, 1. januar 2017 – 30. september 2017 og 1. april 2017 – 30. juni 2018 har virksomhedens ejer handlet groft uagtsomt, og derfor kan momstilsvaret genoptages ekstraordinært.

Skattestyrelsen har på baggrund af de fremsendte saldobalancer og kontospecifikationer den 18. november 2021 kunnet foretage forhøjelser af virksomhedens momstilsvar i de enkelte momsperioder og først fra denne dato har kunnet opgøre et krav.

Retten finder på denne baggrund, at Skattestyrelsens kundskabstidspunkt var den 18. november 2021, og at fristen for at udsende varsel efter skatteforvaltningsloven begyndte at løbe fra denne dato.

Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 20. december 2021, hvorfor fristen på 6 måneder efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er opfyldt.

Skattestyrelsen sendte den påklagede afgørelse den 21. februar 2022. Fristen på 3 måneder er derfor ligeledes overholdt.

På den baggrund finder retten, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt.

Der kan ikke ske ekstraordinær genoptagelse af de afgiftsperioder, hvor virksomheden har angivet et for stort momstilsvar, i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Genoptagelse af disse afgiftsperioder kan alene ske efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, dvs. hvis der foreligger særlige omstændigheder. Virksomhedens angivelse af et for stort momstilsvar kan sidestilles med et glemt fradrag, som ikke anses for en særlig omstændighed, der berettiger til ekstraordinær genoptagelse.

Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen ikke har ekstraordinært genoptaget og nedsat de afgiftsperioder, hvor virksomheden har angivet et for stort momstilsvar.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.