Kendelse af 19-03-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-04-2024

Journalnr. 22-0032623

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2017

Skattepligtig indkomst

2.886.513 kr.

365.934 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Selskabet blev ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet den 28. maj 2014. Selskabet er registreret under branchekoden ”731190 Anden reklamevirksomhed” og har til formål at drive anden reklamevirksomhed samt direkte eller indirekte at drive anden virksomhed, der efter direktions skøn er forbundet hermed. Selskabets anpartskapital ejes af selskabet [virksomhed1] ApS.

Selskabet har selvangivet en skattepligtig indkomst på 2.784.815 kr. for indkomståret 2017.

Af selskabets årsrapport for indkomståret 2017, fremgår der et resultat før skat på 2.348.542 kr.

Selskabet har den 11. november 2020 anmodet om genoptagelse af indkomståret 2017. Der blev anmodet om en ændring af rubrik 080 fra 2.777.940 kr. til 359.058 kr., da der var konstateret fejl grundet dobbelt bogføring, herunder at fakturaer var faktureret forkert og andre var bogført, som ikke skulle have været bogført. Den ønskede ændring af skattepligtig indkomst bestod i en regulering af debitorer med 3.130.511 kr. ekskl. moms og en regulering af kreditorer på 711.629 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen har herefter i flere omgange indhentet materiale fra selskabets nuværende og tidligere bogholdere. Skattestyrelsen har modtaget følgende materiale:

Kontospecifikation for ”1001 varesalg” for indkomstårene 2017 og 2018.
Kontospecifikation for ”1003 Varesalg EU-lande” for indkomståret 2017.
Balance for indkomståret 2017.
Resultatopgørelse for indkomstårene 2017 og 2018.
Momsafstemning for 2017.
Periodisering af momsafstemning med selskabets hoveddebitor ([virksomhed2] A/S).
Selskabets interne regnskab i udkastform for indkomståret 2017.
Debitorsaldoliste pr. 31. december 2017.
Posteringsoversigt for indkomståret 2017.
[virksomhed2] A/S’ indbetalinger til selskabet for indkomstårene 2017 og 2018, samt svar fra [virksomhed2].
Gamle overførselstekster fra [virksomhed2] A/S.

Af kontospecifikationen for konto ”1001 varesalg”, fremgår en slutkreditering den 31. december 2017 på 2.167.585,84 kr. med teksten ”9999 Reg. debitorer”. Omsætningen udgør herefter 13.533.014,83 kr. for indkomståret 2017.

Af momsafstemningen fremgår det, at selskabet for afgiftsperioderne i 2017 havde en udgående afgift på 4.066.260 kr., indgående afgift for 2.784.268 kr. og afgiftstilsvar svarende til 1.318.597 kr.

Af den fremlagte resultatopgørelse fremgår der et resultat før skat på -745.958,83 kr. for indkomståret 2017.

Af den periodiserede momsafstemning vedrørende [virksomhed2] A/S fremgår det, at der samlet udtages 3.041.656,57 kr. inkl. moms fra indkomståret 2018 og periodiseres til juni, juli, august, september, oktober og december 2017, svarende til henholdsvis 194.458,75 kr., 1.622.309,70 kr., 3.577,50 kr., 839.191,56 kr., 206.250,00 kr. og 175.869,06 kr. inkl. moms.

Af selskabets interne regnskab i udkastform for indkomståret 2017 fremgår en nettoomsætning på 18.148.250 kr. og et resultat før skat på 2.384.542 kr.

Af svaret fra [virksomhed2] A/S fremgår det, at [virksomhed2] A/S bekræfter, at der ikke er modtaget en faktura på 2.709.482,30 kr. inkl. moms dateret den 31. december 2017 fra selskabet.

Af de fremlagte indbetalinger til selskabet fra [virksomhed2] A/S i 2017 fremgår en samlet indbetaling på 2.479.890,58 kr. Af den fremlagte oversigt fra selskabets bank fremgår der indbetalinger fra [virksomhed2] A/S svarende til 14.176.423,66 kr. for indkomståret 2017.

Af den fremlagte debitorsaldoliste fremgår det, at selskabet har tilgodehavende på 3.005.151,30 kr. hos [virksomhed2] A/S pr. 31. december 2017.

Af selskabets bogføringsbalancen for indkomståret 2017 fremgår varesalg inkl. moms på 16.663.525,96 kr.

Skattestyrelsen har ved afgørelse af 26. februar 2021 ændret selskabets moms for afgiftsperioderne i 2017 med 1.246.592 kr., herunder udgående afgift på 4.066.260 kr. og indgående afgift på 2.784.273 kr., således selskabets momstilsvar for 2017 var 1.318.592 kr., svarende til en omsætning på 16.265.040 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen har den 1. november 2021 udsendt forslag til afgørelse, hvortil selskabet er fremkommet med bemærkninger.

Skattestyrelsen har den 21. januar 2022 truffet den påklagede afgørelse, hvorefter selskabets skattepligtige indkomst er blevet forhøjet med 101.698 kr. for indkomståret 2017, og selskabets skattepligtige indkomst herefter udgør 2.886.513 kr.

I forbindelse med klagesagsbehandlingen har selskabet fremlagt fakturanr. 493, 666 og 676 udstedt til [virksomhed2] A/S med følgende oplysninger:

Fakturanr.

Dato

Beløb inkl. moms

Beløb ekskl. moms

493

26.06.17

54.375,00 kr.

43.500,00 kr.

666

02.12.17

7.365,63 kr.

5.892,50 kr.

676

14.12.17

26.389,40 kr.

21.111,50 kr.

Selskabet har endvidere fremlagt kreditnota nr. 753 vedrørende selskabets fakturanr. 703. Af kreditnotaen fremgår en kreditering på 222.750,63 kr. inkl. moms og ses udstedt den 11. januar 2018 til [virksomhed2] A/S.

Selskabet har yderligere fremlagt en debitorregulering af ”konto 1001 Varesalg m/moms” på 2.167.585,84 kr., ”5851 Varedebitorer” på 2.709.482,30 kr. og ”8501 Udgående moms” på - 541.896,46 kr.

Selskabet har i forbindelse med klagesagsbehandlingen oplyst, at et beløb svarende til 104.288,99 kr. er en opgjort difference af selskabets bogholderi og [virksomhed2] A/S, men der ikke foreligger nogen kreditnota herfor.

Selskabet har yderligere oplyst, at et samlet beløb på 2.167.585,84 kr. udgør en samlet ”klump” postering uden dokumentation.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat selskabets skattepligtige indkomst til 2.886.513 kr. for indkomståret 2017.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har i forbindelse med anmodningen om genoptagelse, gennemgået det af selskabet fremsendte materiale, herunder det materiale som er fremsendt efterfølgende efter anmodning fra Skattestyrelsen. Selskabet har ligeledes været udtaget til momskontrol for bl.a. indkomståret 2017, hvilken vi også har drøftet med de kollegaer som har behandlet selskabets momsafregninger.

Det bemærkes at selskabet ikke har haft indvendinger mod den af momskontrollen udsendte afgørelse.

Den af selskabet fremsendte anmodning om regulering af omsætningen, er delvist godkendt af Skattestyrelsen. Bilagene 1-12 vedrører udstedte fakturaer og kreditnotaer for i alt 298.719 kr., bilagene 18-25 er ligeledes udstedte fakturaer og kreditnotaer for i alt 198.604 kr., samt bilagene 13-17 hvor der ikke er afløftet moms for 112.608 kr. godkendes fuldt ud.

De resterende poster på i alt 2.520.579 kr. kan ikke godkendes. Selskabet har ikke sandsynliggjort eller dokumenteret at der skulle være udstedt kreditnotaer, der kan berettige til et nedslag i den omsætning, der er skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a. Der foreligger således hverken en liste over, hvilke konkrete fakturaer beløbet vedrører eller kreditnotaer på beløbet. Dokumentationskravet, der er beskrevet i bl.a. Den juridiske vejledning afsnit C.C.2.2.1.1 Introduktion vedrørende fradrag for udgifter, er således ikke opfyldt. Selskabet har f.eks. skrevet at bilag 30 er en ”klump” posteringer uden dokumentation, foretaget af selskabets tidligere bogholder og revisor [virksomhed3]. Det har ikke været muligt at få oplyst hvorfor posteringen er lavet og hvad grundlaget har været.

Det skal samtidig bemærkes, at momsindberetningen, herunder afgørelsen vedrørende momskontrollen klart indikerer at omsætningen stort set stemmer med det af selskabet selvangivne. Selskabet har ikke anfægtet afgørelsen vedrørende moms, hvoraf fremgår, at den udgående afgift for 2017 udgør 4.066.260 kr. hvilket svarer til en omsætning på ca. 16 mio. kr. Selskabet har fremsendt en råbalance pr. 31.12.2017, hvoraf der fremgår en omsætning på 16,6 mio. kr. Momsopgørelsen er udfærdiget af Skattestyrelsen på baggrund af materiale fra ny revisor.

Skattestyrelsen har gennemgået opgørelsen vedrørende [virksomhed2], som er fremsendt i forbindelse med indsigelse til Skattestyrelsens fremsendte forslag til ændring af selskabets indkomst.

Selskabets repræsentant har fremsendt en opgørelse benævnt ”kundekontokort for [virksomhed2]”. Opgørelsen viser bogføringen af manuelle kundefakturaer for 2017. Der er i henhold til opgørelsen, faktureret for i alt 3.041.656,57 kr., hvoraf momsen udgør 608.331,31 kr. Faktureret i alt ekskl. Moms 2.433.325,26 kr. Det fremgår ligeledes af opgørelsen, at momsen er flyttet fra januar 2018 til momsafregningen for 2017. Skattestyrelsen kan konstatere, at beløbene fremgår af momsafregningen for 2017, men kan ikke umiddelbart se, at beløbet skulle være trukket ud i januar 2018.

Skattestyrelsen har yderligere konstateret, at de 2.433.325,26 kr. er posteret i 2018. Vi har telefonisk forespurgt selskabets repræsentant den 16. januar 2022, om beløbet og posteringerne kan være en del af den anmodede nedsættelse på i alt 2.520.579 kr. Det har Skattestyrelsen ikke fået bekræftet. Samtidig kan vi se, at de fakturaer som har numrene 5xx ikke er gået i banken for 2018, jf. kontoudskrift fra [finans1] fremsendt af selskabet. Selskabet har ligeledes oplyst, at der ikke er andre konti hvor beløbene kan være indsat på, da selskabet kun har en konto i danske kroner. Øvrige konti er valutakonti. Skattestyrelsen har heller ikke kunnet få en specifikation af den ”klump” postering på i alt 2.167.585 kr. som er foretaget ultimo 2017.

Skattestyrelsen er enige i, at man ikke nødvendigvis kan sammenholde momsafstemningen med omsætningen, da der kan være periodiseringer at tage højde for. I nærværende situation er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt der er tale om periodisering eller ej, men et spørgsmål om, at selskabet ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at den store ”klump” postering er medregnet i både 2017 og 2018. Selskabets repræsentant har heller ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at der er udstedt kreditnotaer eller på anden vis fremskaffet dokumentation, der kan berettige til nedsættelse af indkomsten for de pågældende fakturaer. Selskabets største debitor, som ”klumpposteringen” vedrører, har således ikke kunnet bekræfte tilbageførsel af posteringen.

Skattestyrelsen kan derfor ikke godkende selskabets anmodning om nedsættelse af den skattepligtige indkomst med 2.520.579 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 skal nedsættes med 2.520.579 kr.

Selskabet har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

2. Supplerende sagsfremstilling

2.1 I forbindelse med udarbejdelse af årsrapporten for 2018 for Selskabet, blev der konstateret fundamentale fejl i udarbejdelsen af årsrapporten for 2017, herunder opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2017.

2.2 Fejlen er opstået ved, at Selskabet på daværende tidspunkt anvendte økonomiprogrammet Dinero til at fakturere i, hvorefter Selskabets tidligere revisor og bogholder, [virksomhed3] A/S, sideløbende bogførte i E-conomic, som er Selskabets endelige økonomisystem. Der er således nogle steder bogført og faktureret dobbelt og andre er bogført, som ikke skulle have været bogført. Reguleringen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 er derfor foranlediget heraf.

2.3 Det påståede beløb til regulering af den skattepligtige indkomst fremkommer som følger:

Nr.

Tekst

Beløb i DKK

Bilag

493

[...] – Foliering af bus KN 2017

43.500,00

2

666

[virksomhed2] KN 2017

5.892,50

3

676

[virksomhed2] dobbeltbogføring

21.111,50

4

753

Kreditering af fakturanr. 703

178.200,50

5

-

Difference [virksomhed2] A/S

104.288,99

-

-

Reg. debitorer

2.167.585,84

6

I alt:

2.520.576,33 kr

2.4 Fakturanr. 493 (Bilag 2) og fakturanr. 666 (Bilag 3) blev aldrig godkendt af fakturamodtager, [virksomhed2] A/S, dog blev ingen kreditnota udstedt.

2.5 Fakturanr. 676 (Bilag 4) blev bogført dobbelt.

2.6 Kreditnotanr. 753 (Bilag 5) blev udstedt efter aftal med [virksomhed2] A/S, idet Selskabets tidligere revisor havde bogført en postering i E-conomic, dog uden at denne postering eksisterede.

2.7 Beløbet på DKK 104.288,99 udgør en difference opgjort af Selskabets bogholderi i fællesskab med [virksomhed2] A/S´ bogholderi. [virksomhed2] A/S har således krediteret dette beløb, dog uden udstedelse af kreditnota.

2.8 Beløbet 2.167.585,84 (Bilag 6) udgøres af en samlet ”klump” af posteringer uden dokumentation opgjort af Selskabets tidligere bogholder og revisor. Der har været drøftelser med [virksomhed2] A/S herom, som ikke har kendskab til fakturaer svarende til dette beløb, hvorfor det lægges til grund, at posteringerne er fremkommet som følge af, at der har været skrevet fakturaer i to systemer, som beskrevet under pkt. 2.2.

2.9 Påstanden er nedlagt under forudsætning af, at Skattestyrelsen, som i Afgørelsen, fortsat anerkender en nedsættelse af Selskabets skattepligtige indkomst med DKK 609.931. I modsat fald tages der forbehold for at justere det påståede reguleringsbeløb.

3. Anbringender

3.1 Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende:

3.1.1 At, Selskabet i indkomståret har anvendt to økonomistyringssystemer, hvorfor der er sket dobbelt bogføring og fakturering samt fejlagtige bogføringer.

3.1.2 At, Selskabets angivne skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 er sket på et fejlagtigt grundlag, idet tekniske vanskeligheder samt skift af revisor har ført til dobbelt bogføring og fakturering samt fejlagtige bogføringer.

3.1.3 At, Selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 er angivet for højt med et beløb svarende til DKK 2.520.579,00 grundet dobbelt bogføring og fakturering samt fejlagtige bogføringer.

3.2 Det bestrides:

3.2.1 At der af den omstændighed, at Selskabets angivne momsafgift for indkomståret 2017 stemmer overens med Selskabets indkomst for indkomståret 2017 kan udledes, at den angivne skattepligtige indkomst er korrekt, idet der er sket periodiseringer/flytning af indkomst fra indkomståret 2017 til indkomståret 2018. På baggrund af disse periodiseringer bør de således ikke være overensstemmelse mellem den udgående momsafgift i indkomståret 2017 og indkomsten i indkomståret 2017.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for at nedsætte selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 på baggrund af det fremlagte om blandt andet dobbelt bogføring af indkomst.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtigt. Det følger af statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Selskabet har anmodet Skattestyrelsen om at få genoptaget og reguleret sin skattepligtige indkomst for indkomståret 2017, og Skattestyrelsen har ved den påklagede afgørelse imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse og delvis imødekommet selskabets anmodning om regulering af selskabets skattepligtige indkomst. Ved den påklagede afgørelse har Skattestyrelsen således blandt andet nedsat selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 med beløb, hvor der er fremlagt dokumentation for fakturaer og kreditnotaer.

Det af selskabet fremlagte materiale og oplyste om dobbelt og fejlagtig bogføring af indkomst for indkomståret 2017 vedrørende forskellige forhold udgør ikke egentlig og tilstrækkelig dokumentation for, at selskabets indkomst for indkomståret 2017 rent faktisk er opgjort forkert i forhold til den påklagede afgørelse og skal nedsættes med yderligere 2.520.579,33 kr. Landsskatteretten finder således ikke, at der er tilstrækkelig grundlag for at nedsætte selskabets skattepligtige indkomst vedrørende de forskellige forhold, da det ikke med det af selskabet oplyste og fremlagte vedrørende disse forhold kan anses for dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at selskabets indkomst for indkomståret 2017 på disse punkter er ansat forkert og skal nedsættes.

Retten har i forholdet vedrørende fakturaerne med fakturanummer 493 og 666 lagt vægt på, at der ikke er fremlagt kreditnotaer udstedt til [virksomhed2] A/S vedrørende disse fakturaer. Selskabet ses heller ikke på anden måde at have sandsynliggjort eller dokumenteret, at disse fakturaer ikke repræsenterer indkomst oppebåret af selskabet.

Retten har i forholdet vedrørende fakturaen med fakturanummer 676 lagt vægt på, at selskabet ikke har fremlagt dokumentation for eller sandsynliggjort, at denne faktura har været dobbeltbogført, og fakturabeløbet derfor ikke skal medregnes i selskabets indkomst.

Retten har i forholdet vedrørende fakturaen med fakturanummer 703 lagt vægt på, at den fremlagte kreditnota med kreditnotanummer 753 vedrørende denne faktura er dateret den 11. januar 2018, og denne kreditnota dermed ikke umiddelbart ses at vedrøre selskabets indkomst for indkomståret 2017.

Retten har i forholdet vedrørende den af selskabet og [virksomhed2] A/S opgjorte difference svarende til 104.288,99 kr. lagt vægt på, at det ikke ses at være dokumenteret ved udstedelse af en kreditnota eller i øvrigt tilstrækkeligt sandsynliggjort alene ved forklaring om, at differencen er opgjort i samarbejde med [virksomhed2] A/S, at beløbet ikke repræsenterer indkomst oppebåret af selskabet.

Retten har i forholdet vedrørende den såkaldte klump af posteringer, svarende til debitorregulering med 2.167.585,84 kr., lagt vægt på, at det af selskabet oplyste ikke er understøttet af konkret dokumentation for, at der er tale om posteringer, der er bogført dobbelt, og der heller ikke i øvrigt er fremkommet andre nærmere objektive holdepunkter for, at der ikke skulle være tale om beløb, der repræsenterer indkomst for selskabet. Det af selskabet oplyste om, at [virksomhed2] A/S ikke har kendskab til en faktura svarende beløbet, kan derfor ikke i den sammenhæng tillægges afgørende betydning og føre til en anden vurdering.

Landsskatteretten finder på den baggrund ikke, at der er grundlag for at nedsætte selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2017, jf. statsskattelovens §§ 4 og 6.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.