Kendelse af 17-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 23-07-2024
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets mineralolieafgift og kuldioxidafgift med i alt 38.814 kr. Skattestyrelsen har begrundet dette med, at varerne er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 samt kuldioxidafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, for perioden 1. december 2018 – 30. november 2021.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
[virksomhed1] Ltd (herefter selskabet), med CVR-nummer og SE-nummer [...1], er et engelsk selskab med filialer i Tyskland og Holland.
Selskabet er registret, som varemodtager i Danmark.
[virksomhed2] ApS (Dansk-Tysk Handelskammer) er selskabets repræsentant i Danmark, og står for selskabets afregning af moms og afgifter her i landet.
Selskabets repræsentant har oplyst til Skattestyrelsen, at selskabets vare sendes til Tyskland, og herefter til den danske kunde.
Herudover har repræsentanten oplyst til Skattestyrelsen, at denne, hver måned, modtager en oversigt over mængden af olie, leveret til slutforbrugere i Danmark. Herefter indberetter repræsentanten disse oplysninger til Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen har gennemført en kontrol af selskabets afgiftsregnskaber for perioden 1. december 2018 – 30. november 2021. I den forbindelse har Skattestyrelsen blandt andet fundet, at varerne [produkt1] Degreaser 500ML og [produkt2] Cleaner 500ML ikke er medtaget i selskabets afgiftspligtige mængde for kontrolperioden.
Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrollen modtaget et regneark over selskabets levering af varer fra lageret i Tyskland til danske kunder for 2018 – 2021. Af regnearket fremgår det, at varerne [produkt1] Degreaser og [produkt2] Cleaner har position 27.10.12.90.90 inden for EU’s Kombinerede Nomenklatur (KN-kode).
Derudover har Skattestyrelsen under kontrollen modtaget følgende skrivelse, dateret den 6. december 2021, fra [virksomhed1] Ltds engelske Head of R & D and Compliance, hvoraf det fremgår, at:
“I can confirm that commodity tariff codes were established several years ago with the support of our accounting consultants, and these are used consistently across all markets.
In the case of the following 2 products, we have assigned customs tariff group 27.10 on the basis that they contain oils from bituminous materials in the form of petroleum distillate solvents. I do not believe these oils would be taxable however as defined by the Danish authorities.
• [...1] [produkt1] Degreaser 500ML
• [...2] [produkt2] Cleaner 500ML
It was already our intention to undertake a periodic review all of our tariff codes in the near future and we will of course take your comments into account when we do this.”
Videre har selskabets repræsentant, den 1. februar 2022, fremsendt yderligere bemærkninger til Skattestyrelsen, hvori det bekræftes, at varernes KN-kode er fastsat af selskabet til 27.10.12.90.90. Af disse bemærkninger fremgår følgende:
“I can confirm that our tariff codes were established some years ago with help of [virksomhed3] consultancy. [virksomhed3] and [virksomhed1] aligned on the principle and definition of ‘petroleum oils and oils obtained from bituminous minerals” definition. We agreed that this definition applies to all chemicals defined as oils and solvents that were derived from crude oil distillation. Chemical definition of oils and solvent is different and based on the length of the carbon chain, however, as discussed at the time with [virksomhed3], their definition was based on origin of the chemical and not the chemical properties itself – hence solvents are included in this classification. Applying that definition to all our products, together with [virksomhed3] we categorised as best as we could, applying the principle of less or more than 70 % to arrive at the most accurate code. We are confident that these are correct to best of our knowledge. Since mineral oil taxes exist in many countries with different definitions, we also try to always test and provide details for most accurate application of the local rule. For example, our [virksomhed1] Multi-use Product, defined as tariff to contain more than 70 % ‘petroleum oil and oils derived from bituminous minerals’ (due to high solvent content) was tested in the Italian customs lab and confirmed as to contain 25 % of ‘mineral oil’ as defined by the Italian authorities – we pay tax in Italy based on that content.”
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets mineralolieafgift og kuldioxidafgift med i alt 104.970 kr. for perioden 1. december 2018 – 30. november 2021. Heraf udgør den forhøjede afgift i forbindelse med varerne med varenummer [...1] [produkt1] Degreaser 500ML og varenummer [...2] [produkt2] Cleaner 500ML, henholdsvis 31.636 kr. vedrørende mineralolieafgift og 7.178 kr. vedrørende kuldioxidafgift, i alt 38.814 kr.
Dette begrunder Skattestyrelsen med, at det er varer, som skal medtages i den afgiftspligtige mængde, jf. mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 og kuldioxidafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, og at opgørelsen skal ske i liter, jf. mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 og kuldioxidafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15.
Af Skattestyrelsens begrundelse fremgår bland andet følgende:
”(...)
1.4. Vores bemærkninger og begrundelse
Selskabet modtager varer fra udlandet, som er afgiftspligtige efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 18 og kuldioxidafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Selskabet er registreret som varemodtager og skal opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode som den mængde afgiftspligtige varer der er tilført virksomheden i perioden, jf. mineralolieafgiftslovens § 7, stk. 3.
Ordlyden i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 er som følgende:
Smøreolie og lign. under pos. 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU's Kombinerede Nomenklatur, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,2 øre pr. liter ved 15 °C
Det afgørende for om produktet er omfattet af afgiftspligten af smøreolie og lign., er varens KN-kode. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at hvis produktet er omfattet af en position, som fremgår af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 er det afgiftspligtigt, uanset produktets anvendelse eller indehold af olie.
Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at følgende varer som selskabet har fastsat med en position, der er nævnt i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18, er omfattet af afgiftspligten:
Varenummer | Varenavn | Liter | KN-kode |
[...2] | [...] Brake Cleaner | 0,5 | 27.10.12.90.90 |
[...1] | [produkt1] Degreaser | 0,5 | 27.10.12.90.90 |
Skattestyrelsen har ikke modtaget oplysninger om, at den af selskabets fastsatte position ikke er korrekt.
Selskabet skal som varemodtager betale afgiften ved tilførslen af varerne. Fakturadato er udgangspunktet for tilførselsdatoen.
Det fremgår af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 og kuldioxidafgiftslovens § 2, stk. 1, nr., 15 at afgiftssatsen på smøreolier er fastsat pr. liter.
Skattestyrelsen har på grundlag af selskabets fremsendte oplysninger af 28. juli 2021, hvor fakturadato, mængde (liter) og KN-kode fremgår, opgjort den afgiftspligtige mængde for perioden 1. december 2018 og frem til 30. november 2021.
Periode | Opgjort afgiftspligtig mængde | Angivet afgiftspligtig mængde | Korrektion |
2018 (dec.) | 11.324 liter | 10.284 liter | 1.040 liter |
2019 | 122.544 liter | 114.195 liter | 21.651 liter |
2020 | 134.096 liter | 112.600 liter | 21.496 liter |
2021 (jan-nov.) | 111.377 liter | 101.148 liter | 10.229 liter |
Skattestyrelsen har fremsendt et regneark til selskabets repræsentant den 22. december 2021, som nærmere specificerer opgørelsen af den afgiftspligtige mængde.
Energiafgiftssatsen og CO2-afgiftssatsen er i henhold til mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 og kuldioxidafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15 som følgende:
Periode | Energiafgift | CO2-afgift |
2018 | 1,992 kr./liter | 0,460 kr./liter |
2019 | 2,016 kr./liter | 0,465 kr./liter |
2020 | 2,035 kr./liter | 0,469 kr./liter |
2021 | 2,252 kr./liter | 0,474 kr./liter |
Skattestyrelsen foreslår, at selskabet yderligere skal betale 104.970 kr. i energi- og CO2-afgift af smøreolieprodukter fordelt som følgende:
Periode | Korrigeret mængde | Energiafgift | CO2-afgift |
2018 (dec.) | 1.040 liter | 2.072 kr. | 478 kr. |
2019 | 21.651 liter | 16.829 kr. | 3.882 kr. |
2020 | 21.496 liter | 43.744 kr. | 10.080 kr. |
2021 (jan-nov.) | 10.229 liter | 23.036 kr. | 4.848 kr. |
I alt | 85.682 kr. | 19.288 kr. |
1.5 Skattestyrelsens endelige afgørelse
Skattestyrelsen har ikke modtaget bemærkninger, som giver anledning til at ændre forslag til afgørelse. Skattestyrelsen træffer afgørelsen i overensstemmelse med forslaget.
(...)”
Skattestyrelsen har den 30. juni 2022 fremsendt bemærkninger til selskabets klage af 29. april 2022. Heraf fremgår blandt andet:
”(...)
Selskabet er ikke enige i, at nedenstående varer er afgiftspligtige efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 og kuldioxidafgiftslovens § 1, stk. 1 nr. 1, jf. § 2, stk. 1, nr. 15.
[...] [produkt2] Cleaner
[produkt1] 500ML Degreaser
Skattestyrelsen har dog ikke modtaget oplysninger fra selskabet, som kan give anledning til at ændre/genoptage vores afgørelse af 2. februar 2022.
(...)”
Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at der ikke skal svares mineralolieafgift og kuldioxidafgift med i alt 38.814 kr., vedrørende varerne med varenummer [...2] [...] [produkt2] Cleaner og varenummer [...1] [produkt1] 500ML Degreaser, idet disse skal have position under KN-kode 34.03.19.10.00.
Selskabet har til støtte for sin påstand den 29. april 2022 anført følgende:
”(...)
Vi har modtaget Skattestyrelsens afgørelse. Vi har betalt hele efteropkrævning, men er uenig i afgørelsens del vedrørende de to varenumre:
[...2] [...] [produkt2] Cleaner
[...1] [produkt1] 500ML Degreaser
Efter vores opfattelse er disse varer ikke omfattet af afgiftspligten. Kategorisering af disse produkter er foretaget forkert fra rådgiverens side.
The wash is a water-based surfactant formulation hence nothing to do with crude oil.
Derfor er det vores opfattelse, at opkrævningen på 38.814 DKK er forkert.
Vi vedlægger produktbeskrivelsen for at kunne undersøge varens klassifikation.
(...)”
Skatteankestyrelsen har den 15. november 2022 anmodet om yderligere oplysninger til sagen. Selskabet har den 28. november 2022 fremsendt bemærkninger hertil. Heraf fremgår blandt andet:
”(...)
Reasons why you believe that [...2] [...] [produkt2] Cleaner and [...1] [...] [produkt1] Degreaser do not fall under CN code 27.10.12.90.90. •
Our tariff codes were established some years ago with help of [virksomhed3] consultancy.
[virksomhed3] and [virksomhed1] aligned on the principle and definition of “petroleum oils and oils obtained from bituminous minerals” definition. We agreed that this definition applies to all chemicals defined as oils and solvents that were derived from crude oil distillation. Chemical definition of oils and solvent is different and based on the length of the carbon chain, however, as discussed at the time with [virksomhed3], their definition was based on origin of the chemical and not the chemical properties itself – hence solvents are included in this classification.
Applying that definition to all our products, together with [virksomhed3] we categorised as best as we could, applying the principle of less or more than 70 % to arrive at the most accurate code. We are confident that these are correct to best of our knowledge.
Since mineral oil taxes exist in many countries with different definitions, we also try to always test and provide details for most accurate application of the local rule. For example, our [virksomhed1] Multi-use Product, defined as tariff to contain more than 70 % ‘petroleum oil and oils derived from bituminous minerals’ (due to high solvent content) was tested in the Italian customs lab and confirmed as to contain 25 % of ‘mineral oil’ as defined by the Italian authorities – we pay tax in Italy based on that content.
• | Which CN code do you think [...2] [...] [produkt2] Cleaner and [...1] [...] [produkt1] Degreaser fall under instead? • 3403 1910 00 |
• | Which CN code did you use for the customs declaration of [...2] [...] [produkt2] Cleaner and [...1] [...] [produkt1] Degreaser in the period from 1 December 2018 to 1 December 2018 to 1 December 2018 I believe this was also 3403 1910 00 |
• | Have you requested a change from the customs authorities for the amendment of the customs declaration for [...2] [...] [produkt2] Cleaner and [...1] [...] [produkt1] Degreaser, and when did this happen? Not requested change. We are appealing the findings of the Danish tax authorities due to our fundamental disagreement with their classification, as noted above |
• | What change have you asked for? |
• | Indication of the individual components of each of the products [...2] [...] [produkt2] Cleaner and [...1] [...] [produkt1] Degrease and what function each component has in the products. This is confidential to [virksomhed1] so we are reluctant to share general points without confidentiality agreements in place. |
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette at Skattestyrelsen, for perioden 1. december 2018 – 30. november 2021, har forhøjet selskabets afgiftstilsvar vedrørende mineralolieafgift og kuldioxidafgift med i alt 38.814 kr. vedrørende varer med varenummer [...2] [...] [produkt2] Cleaner og varenummer [...1] [produkt1] 500ML Degreaser, idet Skattestyrelsen anser disse for at skulle indgå i selskabets afgiftspligtige mængde af varer.
Retsgrundlag
Registrerede varemodtagere skal opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode, som den mængde afgiftspligtige varer, der er tilført virksomheden i perioden. Det fremgår af mineralolieafgiftslovens § 7, stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 1118 af 26. september 2014 med senere ændringer, samt lovbekendtgørelse nr. 1349 af 1. september 2020 med senere ændringer).
Ydermere fremgår det af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18, at:
”Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v.:
(...)
18) Smøreolie og lign. under pos. 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU's Kombinerede Nomenklatur, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,2 øre pr. liter ved 15 °C.
(...)”
Ifølge mineralolieafgiftslovens § 32a, stk. 2, reguleres satserne i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 en gang om året.
Mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 blev oprindeligt indført i loven i 2010 med ordlyden (lov nr. 527 af 12. juni 2009 § 4, hvor bestemmelsen vedrørende mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 16 trådte i kraft den 1. januar 2010, jf. lov nr. 527 af 12. juni 2009, § 10, stk. 5):
”Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden 2010-2014 er satserne for de enkelte år som anført i bilag 2. For 2015 udgør afgiften for:
(...)
16) Smøreolie og lign. under pos. 27.10, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU’s KN, 224,8 øre pr. liter ved dagtemperatur og 223,5 øre pr. liter ved 15 C”
Senere i 2010 blev der ved en lovændring (lov nr. 722 af 25. juni 2010 § 4) indsat følgende i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18:
” I § 1, stk. 1, nr. 18, indsættes efter ”27.10”: ”, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99,”.”
Af kuldioxidafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 1 (lovbekendtgørelse nr. 321 af 4. april 2011 med senere ændringer samt lovbekendtgørelse nr. 1353 af 2. september 2020 med senere ændringer) fremgår det, at:
”Der svares kuldioxidafgift m.v. til statskassen af varer, der er afgiftspligtige efter
1) | lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., bortset fra bioolier m.v. og metanol omfattet af den nævnte lovs § 1, stk. 1, nr. 19 og 20, såfremt metanolen er af ikke syntetisk oprindelse, |
(...)”
Videre fremgår det af lovens § 2, stk. 1, nr. 15, at:
Ӥ2
For 2015 udgør afgiften for følgende energiprodukter:
(...)
15) Smøreolie og lign. under positionerne 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 8 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU's Kombinerede Nomenklatur, 45,1 øre pr. liter.
(...)”
Herudover fremgår det af (dagældende) kuldioxidafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 1, at:
Ӥ 5
Den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode opgøres
1) | for varer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1-4, 8-10, 13, 15 og 17, efter bestemmelserne i § 7 i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., |
(...)”
Af Toldtariffens varebeskrivelse under position (KN-kode) 2710.12.90.90, fremgår det:
”(...) | ||
Pos (varekode) | Varebeskrivelse | |
(...) | ||
2710 | Jordolier og olier hidrørende fra bituminøse mineraler, undtagen råolie; præparater, ikke andetsteds tariferet, indeholdende som karaktergivende bestanddel 70 vægtprocent eller derover af jordolier eller af olier hidrørende fra bituminøse mineraler; affaldsolier: Jordolier og olier hidrørende fra bituminøse mineraler, undtagen råolie; præparater, ikke andetsteds tariferet, indeholdende som karaktergivende bestanddel 70 vægtprocent eller derover af jordolier eller af olier hidrørende fra bituminøse mineraler, undtagen varer med indhold af biodiesel, og undtagen affaldsolier: | |
(...) | ||
2710 12 90 | Andre lette olier: | |
(...) | ||
90 | I andre tilfælde | |
(...)” |
Videre er Toldtariffens varebeskrivelse under position (KN-kode) 3403.19.10.00, som følger:
”(...) | ||
Pos (varekode) | Varebeskrivelse | |
(...) | ||
3403 | Tilberedte smørmidler (herunder skæreolier, gevindløsningspræparater, antirust- og antikorrosionspræparater og præparater til frigørelse af støbeforme, på basis af smøremidler) samt præparater, af den art der anvendes til olie- eller fedtbehandling af tekstilmaterialer, læder, pelsskind eller andre materialer, med undtagelse af produkter, der som karaktergivende bestanddele indeholder 70 vægtprocent eller derover af olier udvundet af jordolier eller af olier hidrørende fra bituminøse mineraler: Med indhold af olier udvundet af jordolier eller af olier hidrørende fra bituminøse mineraler: | |
(...) | ||
Andre varer: | ||
(...) | ||
3403 19 10 | 00 | Præparater, der indeholder 70 vægtprocent eller derover af olier udvundet af jordolie eller af olie hidrørende fra bituminiøse mineraler, men ikke som karaktergivende bestanddel. |
(...)” |
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Selskabet er registeret som varemodtager i Danmark, og skal derved opgøre selskabets afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode, som den mængde afgiftspligtige varer, der er tilført selskabet i perioden. Dette fremgår af mineralolieafgiftslovens § 7, stk. 3 og kuldioxidafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 1.
Ifølge det regneark over selskabets levering af varer fra lageret i Tyskland til danske kunder for 2018 – 2021, som selskabets repræsentant har fremlagt over for Skattestyrelsen, har de omhandlede varer position under 27.10.12.90.90. Selskabet har anført, at varerne er placeret under denne KN-kode ved hjælp af en ekstern rådgiver, men at selskabet mener, at denne position ikke er korrekt, og derved ønsker den ændret til en anden KN-kode, nemlig position 34.03.19.10.00, og selskabet anfører, at varerne derfor ikke er omfattet af afgiftspligten i mineralolieafgiftsloven og kuldioxidafgiftsloven.
Det fremgår af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18, og tidligere lovændringer hertil, at det alene er varer under position 27.10.19.85 og smøreolier, som kan defineres som offsetolier under position 27.10.19.99, der er undtaget fra afgiftspligten.
På baggrund af det til sagen oplyste, finder Landsskatteretten, at idet position 34.03.19.10.00, på samme vis som position 27.10.12.90.90, er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 18 og kuldioxidafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1 og § 2, stk. 1, nr. 15, skal de varer, som klagen vedrører, indgå i den afgiftspligtige mængde, og der skal svares afgift heraf.
På dette grundlag finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen med rette har forhøjet selskabets afgiftstilsvar vedrørende mineralolieafgift og kuldioxidafgift med 38.814 kr.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.