Kendelse af 13-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 11-03-2024

Journalnr. 22-0036616

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2018

Forhøjelse af virksomhedsresultat

8.171 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2019

Forhøjelse af virksomhedsresultat

305.992 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2020

Forhøjelse af virksomhedsresultat

786.968 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Virksomheden ”[virksomhed1]” med CVR-nr. [...1] har været momsregistreret fra den 3. august 2016, og virksomheden blev afmeldt den 31. december 2018.

Virksomheden var registreret med kvartalsvis afregning af moms med branchen 561010 Restauranter.

Skattestyrelsen har gennemgået grundlaget for klagerens skat og moms i forbindelse med, at der den 1. december 2018 var en anden virksomhed tilmeldt den adresse, som virksomheden ligger på.

Klageren har oplyst et resultat af virksomhed for indkomståret 2018 på 3.760 kr. Klageren har ikke oplyst resultat af virksomhed for indkomstårene 2019-2020, da han har oplyst, at han ikke har drevet virksomhed i disse år.

Skattestyrelsen har anmodet klageren om at fremsende regnskab og bogføring samt bankkontoudskrifter for virksomheden for årene 2018 – 2020, men klageren har ikke sendt materialet. Skattestyrelsen har derfor indhentet kontoudtog hos klagerens bank.
Kontoudtogene viser, at der løbende i de tre år har været en lang række indsætninger på klagerens konti.

Klageren har overfor Skattestyrelsen oplyst, at virksomheden er overdraget, og at den nye ejer har haft fuldmagt til virksomhedens bankkonto. Ved en henvendelse fra Skattestyrelsen til [finans1] har banken afvist dette. Klageren var således den eneste adkomsthaver til de fremlagte bankkonti.

Klageren har fremlagt en udateret onlineaftale indgået mellem klageren og [finans1], hvoraf fremgår, at klagerens søn har fuldmagt til at indtaste og godkende betalinger alene på konto tilhørende klageren og CVR-nr. [...1], som er virksomhedens CVR-nr.

Klageren har desuden fremlagt en erklæring dateret den 4. april 2022, hvori sønnen bekræfter, at han fra den 1. januar 2019 har lånt bankkontoen til at drive forretning, som er overtaget efter klageren.

Klageren har ligeledes fremlagt en tidsbegrænset forpagtningskontrakt indgået imellem klageren og hans søn den 15. december 2018 vedrørende Cafe [virksomhed1]. Det fremgår heraf, at der skal ske betaling af varelager med 40.000 kr. og inventar med 150.000 kr. Forpagtningen begynder den 15. december 2018 og løber indtil den 15. december 2022. Det fremgår desuden, at der indgår rettigheder til navnet [virksomhed1] og erhvervskonto til forpagteren. Den årlige forpagtningsafgift udgør 0 kr., men ved overtagelsen skal der betales ovenstående 190.000 kr. til varelager og inventar. Ifølge kontraktens punkt 2.2 overtager forpagteren intet varelager. Det forpagtede omfatter desuden ikke telefon, computer, dankortterminal, kasseapparat og lignende. Forpagtningsaftalen er underskrevet af klageren og hans søn, men den er ikke dateret.

Forpagtningsaftalen har været tilsendt Skattestyrelsen for en udtalelse. Skattestyrelsen har meddelt, at styrelsen ikke har modtaget denne i forbindelse med kontrolsagen og henviser i øvrigt til sagsnotatet og den påklagede afgørelse.

Skattestyrelsens ændringer er beløbsmæssigt opgjort således:

Resultat 2018

Skattepligtig omsætning (80 % af 1.605.823)

1.284.658 kr.

Opgjorte udgifter

1.151.365 kr.

Angivet løn

31.362 kr.

Angivet B-indkomst

90.000 kr.

Resultat af virksomhed

11.931 kr.

Angivet resultat

3.760 kr.

Forhøjelse

8.171 kr.

Resultat 2019

Skattepligtig omsætning (80 % af 2.438.036)

1.950.429 kr.

Opgjorte udgifter

1.644.437 kr.

Resultat af virksomhed

305.992 kr.

Resultat 2020

Skattepligtig omsætning (80 % af 3.652.809)

2.922.247 kr.

Opgjorte udgifter

2.135.279 kr.

Resultat af virksomhed

786.968 kr.

Klageren har under klagesagens behandling fremlagt årsopgørelser for klagerens søn vedrørende indkomstårene 2019, 2020 og 2021, som udviser følgende:

Tekst

2019, Årop

nr. 2

2020, Årop nr. 2

2021, Årop nr. 1

Dato

12-03-2022

14-03-2022

15-10-2022

Resultat virks.

700.305 kr.

150.000 kr.

250.000 kr.

Pålignet B-skat

19.890 kr.

0 kr.

0 kr.

Restskat

318.672 kr.

14.823 kr.

84.010 kr.

Klageren har desuden under klagesagens behandling fremlagt skattekonto for virksomheden med CVR-nr. [...2], ”[virksomhed1]”, som ifølge CVR-registeret var aktiv i perioden 1. december 2018 – 15. januar 2023. Skattekontoen viser, at der fra den 5. april 2022 er efterangivet moms, A-skat og AM-bidrag i en række tilfælde således, at saldo ultimo 2022 udgør 366.081,21 kr.

Skattestyrelsen har modtaget kontoudskrifter fra banken den 28. december 2021 og har udsendt forslag til afgørelse den 12. januar 2022. Den påklagede afgørelse er dateret den 7. februar 2022.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst vedrørende overskud af virksomhed for indkomstårene 2018, 2019 og 2020 med henholdsvis 8.171 kr., 305.992 kr. og 786.968 kr.

Som begrundelse for ændringerne har Skattestyrelsen blandt andet anført følgende:

”...

Alle, der er skattepligtige til Danmark, skal over for Skatteforvaltningen årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 2, stk. 1, 1. pkt.

Det er dit ansvar at oplyse din indkomst. Du har pligt til at kontakte os inden 4 uger efter modtagelsen af årsopgørelsen, hvis grundlaget for din skat er for lav. Det står i skattekontrollovens § 83, stk. 1.

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for oplys-ningsskemaet. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1. Du skal på opfordring sende dit regnskabsmateriale til os. Det står i skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det er uden betydning, om indtægterne stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.
Du har oplyst resultat af virksomhed for indkomståret 2018 på 3.760 kr. Du har ikke oplyst resultat af virksomhed for 2019-2020.


Du har ikke sendt os regnskabsoplysningerne, og vi kan derfor fastsætte din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 74, jævnfør § 6, stk. 3 og § 53, stk. 3.Vi har foretaget en gennemgang af indsætningerne på din bankkonto for at undersøge, om du har haft indtægter, som vi ikke kender til.
Vi har indtastet indsætningerne fra kontoudtogene for 2018-2020 i regneark. De anvendte kontoudtog er vedlagt som bilag.
Indsætningerne er opgjort til 1.605.823 kr. inkl. moms i 2018, 2.438.036 kr. inkl. moms i 2019 og 3.652.809 kr. inkl. moms i 2020. Se vedlagte bilag.Indsætningerne ekskl. moms anses som skattepligtig omsætning, idet der ikke foreligger oplysninger om, at indsætningerne er din indkomst uvedkommende. Vi anser indsætningerne som skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Vi anser det for skattepligtig omsætning, da der blandt andet er tale om indsætninger hvorpå der står ’Dankort-salg’ og så en dato, samt ’Nets’. Der er også en del MobilePay overførsler i en størrelsesorden, der svarer til hvad der er normalt i restauranter som din. I 2018 er teksten primært ’Overførsel’, hvilket også er gældende i 2019 indtil 24. maj, hvor det skifter over til ’Dankort-salg’. Derudover er de medregnede beløb indsat på dine erhvervskonti, hvilket taler for, at der er tale om skattepligtig omsætning. Se vedlagte bilag.
Se eventuelt følgende afgørelser/domme: SKM2021.21.ØLR, SKM2021.273.BR og SKM2021.587.BR. Det fremgår af disse, at det er dig der skal godtgøre, at indsætningerne på dine konti er skattefrie/allerede beskattede midler.

Det er dermed vores opfattelse, at du har haft indtægter, som ikke er oplyst til os, og vi anser dig for at have drevet uregistreret virksomhed i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020, efter din virksomhed har afmeldt momsregistreringen.
Erhvervsmæssige udgifter er fradragsberettigede ved opgørelsen af virksomhedens resultat. Det står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Du har ikke sendt os dokumentation for erhvervsmæssige udgifter.


Vi skønner dine udgifter til 1.151.365 kr. i 2018, 1.644.437 kr. i 2019 og 2.135.279 kr. i 2020 baseret på vores opgørelse ud fra dine kontoudtog. Her har vi medregnet beløb der blandt andet er betalt til [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5], da disse sælger madvarer m.v. til erhvervsdrivende. Vi har også medregnet beløb ved tankstationer over 300 kr., da vi anser det for udgifter til brændstof. Udgifter til husleje er ligeledes taget med, samt udgifter med teksten ’[...dk]’ og ’[virksomhed6]’. Se vedlagte bilag.

Vi har ligeledes godkendt de angivne lønudgifter m.v. for 2018.

For 2019 og 2020 kan vi se, at der er hævet kontanter i banken for henholdsvis 52.000 kr. og 230.000 kr. samlet. Det vides ikke om de er anvendt til afholdelse af lønudgifter, men det må anses for sandsynligt, at der har været ansatte i 2019 og 2020, når der ses på virksomhedsbranchen og når man sammenholder med omsætningen for de tre indkomstår. Skattemæssigt gives der ikke fradrag for lønninger, der ikke er indberettet til e-indkomstregistret, siden lønmodtageren skal kunne identificeres.

...

Overskud af virksomhed til beskatning udgør 1.101.131 kr. (8.171 + 305.992 + 786.968).
Overskuddet beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

Ved opgørelsen af virksomhedens omsætning er der ikke taget hensyn til kontant omsætning, som ikke er indsat i banken. Vi anser under hensyntagen til, at der er tale om en restaurant, hvor der ofte er tale om mindre beløb, der bliver købt for, og at der i forvejen er indsat kontanter i banken, at der har været yderligere kontant omsætning, som ikke er med i vores opgørelse af virksomhedens omsætning.
Denne yderligere kontante omsætning anses at dække dine udokumenterede driftsudgifter ud over de af Skattestyrelsen skønsmæssige godkendte driftsudgifter.

...

2. Ekstraordinær ansættelse

2.1 De faktiske forhold

Personer med enkle økonomiske forhold er omfattet af en forkortet frist, der udløber den 30. juni i det andet år efter indkomstårets udløb. Det står i § 1 i bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018 (tidligere bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013). For indkomståret 2020 står du med den forkortede frist, og for indkomstårene 2018-2019 står du korrekt med den udvidede selvangivelse. Da du er fortsat som selvstændig erhvervsdrivende i 2020, skulle du have brugt den udvidede selvangivelse.


Den ordinære 3 års ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt. om varsling om ændring af indkomsten for indkomstårene 2018-2020, er gældende for selvstændige erhvervsdrivende med udvidet selvangivelse.

Forslag om ændring af indkomsten for 2018 skal sendes senest den 1. maj 2022 og ansættelsen være foretaget senest den 1. august 2022.
Den skattemæssige ændring af indkomstårene 2018-2020, sker derfor efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, indenfor den ordinære frist.

...”

Skattestyrelsen har den 5. maj 2022 fremsendt følgende udtalelse til klagen:

”...

Vi modtog ikke regnskabet mens det stod på, selvom vi bad om det flere gange. Såfremt der er bilag, der kan understøtte regnskabet, vil dette kunne godkendes, og det samme vil købsmomsen.

I forhold til, at det er sønnen, som nu driver virksomheden, skrev vi følgende i forslaget:

Du har tidligere fortalt, at du ikke driver virksomhed i 2019 og 2020. Såfremt indtægterne på dine erhvervskonti tilhører en anden virksomhed end din, beder vi dig indsende skatte- og momsregnskaber for 2019 og 2020 samt kontospecifikationer m.v., på den virksomhed, som det vedrører. Derudover beder vi om en accept/tilkendegivelse for begge parter om, hvem der har drevet virksomheden og hvem der har haft adgang til dine erhvervskonti. Til sidst vil vi gerne bede om oplysninger om, hvorvidt der er angivet moms af den part, som reelt driver virksomheden og i så fald på hvilket cvr-nr.

Dette blev ikke besvaret mens sagen stod på.

I forhold til det med at virksomhedskontoen, som er tilknyttet dankortterminalen og leverandørservice fulgte med overdragelsen, og at sønnen fik fuldmagt hertil, skrev vi til banken, mens sagen stod på, om der var nogen, der havde fuldmagt til [person1]s konto. Dette svarede banken nej til. Se vedhæftede mail fra banken benævnt ’Ikke registreret fuldmagthaver’. I det indsendte bilag 4 fremgår der én dato, som er den 4. april 2022, hvor sønnen bekræfter at have lånt farens konto. Der foreligger ikke egentlig dokumentation for, at sønnen rent faktisk havde fuldmagt til omhandlende konti i 2019-2020.

Siden der ifølge banken ikke var andre, der havde fuldmagt til [person1]s konto i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020, bliver [person1] rette indkomstmodtager, da pengene går ind på hans konto.

...”

Skattestyrelsen har den 7. november 2023 fremsendt supplerende bemærkninger således:

”...

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Da der er foretaget en lang række indsætninger på klagers bankkonto, som bærer præg af yderligere omsætning til virksomheden og da klager er eneste adkomsthaver til kontoen er det fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at klager er skattepligtig af indsætningerne, der kan henvises til Østre Landsrets dom i SKM2013.623ØLR. [SKM2013.613.ØLR, Skatteankestyrelsen]

For så vidt angår påstanden om, at virksomheden skulle have været bortforpagtet til klagers søn og indsætningerne derfor skal beskattes hos sønnen, bemærker Skattestyrelsen, at den fremlagte onlineaftale med [finans1] Netbank samt forpagtningsaftalen med sønnen begge er udaterede. Endvidere har [finans1] efter en forespørgsel fra Skattestyrelsen oplyst, at der ikke var registret nogen fuldmagtsaftale for 2019-2020.

Derfor er det fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden ikke har været bortforpagtet til sønnen. Da indsætningerne på klagers bankkonti har en størrelse og karakter, som indikerer drift af cafe-virksomhed, skal indsætningerne på bankkontoen derfor beskattes hos klager.

Ansættelsesfrister

Da klager er fortsat som selvstændig erhvervsdrivende i 2020, skulle han også for dette indkomstår have brugt den udvidede selvangivelse. Derfor er det fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at klager for indkomståret 2020 er omfattet af den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Da forslag til afgørelse for alle 3 indkomstår er udsendt den 12. januar 2022, og afgørelsen er dateret den 7. februar 2022 er afgørelsen for alle indkomstårene dermed foretaget indenfor den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2018, 2019 og 2020 skal nedsættes til 0 kr.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført følgende:

”...

Den af Skattestyrelsens trufne afgørelse vedr. forhøjelser af ovennævntes skat og virksomhedens merværdiafgiftstilsvar kan ikke accepteres, bilag 1

Min klient har ophørt sin virksomhed den 31. december 2018 og har rettidigt indberettet merværdiafgifts tilsvar for 2018 og selvangivelsen for 2018. Det af os udarbejdede skatteregnskab vedhæftes som bilag 2 og og årsopgørelse for 2018 som bilag 3.

Virksomheden blev overtaget til sønnen, som driver virksomheden i virk. Nr. [...2].

Virksomhedens konto, som er tilknyttet dankort terminal og leverandørservice fulgte med i overdragelsen og junior fik fuldmagt hertil, bilag 4.

Min klient har ikke drevet selvstændig virksomhed i 2019 og 2020. Ifølge oplysning har den nye ejer indberettet merværdiafgifts tilsvar løbende, ligesom han er i dialog med skat vedrørende sine selvangivelser for 2019 og 2020.

Min klient vil gerne klage over alle de anførte forhøjelser for årerne 2018, 2019 og 2020, idet der er angivet det korrekte merværdiafgifts tilsvar løbende, og selvangivelserne for 2018, 2019 og 2020, de seneste 2 år udelukkende som lønmodtager, er ligeledes indberettet.

...”

Retsmøde

Klagerens repræsentant fastholdt påstanden om, at forhøjelserne af indkomst og moms nedsættes til 0 kr., hvorefter han uddybede sine anbringender i overensstemmelse med klagen. Han forklarede yderligere, at klagerens søn skal beskattes på det samme grundlag, og at der derfor sker dobbeltbeskatning.

Klageren forklarede, at han i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2022 bortforpagtede virksomheden til sin søn, og at han genoptog driften af virksomheden den 1. januar 2023.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes. Skattestyrelsen forklarede vedrørende sønnens sag, at der verserer en kontrolsag i Skattestyrelsen for indkomståret 2020, og at der deri ikke er fremsendt regnskabsmateriale eller dokumentation for, at indsætninger på klagerens bankkonti er videreoverført til sønnen.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om der er grundlag for at forhøje klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2018, 2019 og 2020 med overskud af virksomhed, herunder særligt om klageren har drevet virksomhed i disse indkomstår.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter, som er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved opgørelse af den skattepligtige indkomst i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. SKAT kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 2, stk. 1, og 6, stk. 2, nr. 1 (lov nr. 1535 af 19. december 2017).

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse over en længere periode, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H.

Det fremgår af § 1 i bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018 (tidligere bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013), at personer med enkle økonomiske forhold er omfattet af en forkortet ansættelsesfrist, der udløber den 30. juni i det andet år efter indkomstårets udløb.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at skatteansættelsen for indkomstårene 2018, 2019 og 2020 kunne genoptages efter de ordinære frister frem til den 1. maj 2022, 2023, og 2024.

Ansættelsen skulle i henhold til bestemmelsen være foretaget senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb, dvs. den 1. august 2022, 2023 og 2024.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Der er konstateret betydelige indsætninger på klagerens bankkonto. Ud fra karakteren af indsætningerne samt størrelsen heraf anses det for berettiget, at Skattestyrelsen som udgangspunkt har anset indsætningerne for at være yderligere omsætning i virksomheden.

Der er således tale om en lang række indsætninger fordelt over de omhandlede indkomstår, som umiddelbart bærer præg af at vedrøre omsætning i en virksomhed. Da klageren er eneste adkomsthaver til bankkontoen, er det med rette, at Skattestyrelsen har anset klageren for skattepligtig af indsætningerne, jf. SKM2013.613.ØLR.

Klageren har indsendt blandt andet en onlineaftale med [finans1] Netbank og en forpagtningsaftale indgået med klagerens søn. Ingen af aftalerne er dateret. [finans1] har oplyst, at der ikke er registreret fuldmagtshaver på konto ...457 eller ...234. Indsætningerne på bankkontiene kan på den baggrund ikke henføres til beskatning hos klagerens søn.

Skattestyrelsen har modtaget kontoudskrifter fra banken den 28. december 2021 og har udsendt forslag til afgørelse den 12. januar 2022. Den påklagede afgørelse er dateret den 7. februar 2022.

Skattestyrelsen har således på tidspunktet for udskrivning af årsopgørelserne for klagerens søn, henholdsvis den 12. marts 2022, 14. marts 2022 og 15. oktober 2022, haft viden om denne afgørelse, uden at dette har haft indflydelse på sagsbehandlingen for klagernes søn. Det anses dermed ikke for godtgjort af klageren, at der er tale om den samme virksomhed, som er beskattet af samme overskud.

Ifølge forpagtningsaftalen skulle der ved aftalens start overdrages varelager for 40.000 kr. og inventar for 150.000 kr. Det fremlagte regnskab for virksomheden for indkomståret 2018 viser ikke indregning af salgssummer, som er modtaget ved indgåelse af forpagtningsaftalen den 15. december 2018, hvor der skulle være solgt varelager og inventar.

Det kan herefter ikke lægges til grund, at virksomheden skulle være bortforpagtet til klagerens søn fra den 15. december 2018.

Da indsætningerne på klagerens bankkonti har en størrelse og karakter, som indikerer drift af cafe-virksomhed, finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har beskattet klageren af indsætningerne.

Det påhviler klageren at godtgøre, at de mange indsætninger udgør ikke skattepligtige midler eller midler, som allerede er medregnet i indkomstopgørelsen. Klageren har ikke godtgjort dette.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.

Frister

Den ordinære 3 års ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt., om varsling om ændring af indkomsten for indkomstårene 2018-2020 er gældende for selvstændige erhvervsdrivende med udvidet selvangivelse.

For indkomstårene 2018-2019 har klageren været registreret med den udvidede selvangivelse, og for indkomståret 2020 har klageren været registreret med den forkortede ansættelsesfrist.

Da klageren er fortsat som selvstændig erhvervsdrivende i 2020, skulle han også for dette indkomstår have brugt den udvidede selvangivelse. Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har anset klageren for omfattet af ansættelsesfristerne i skatteforvaltningslovens § 26.

Forslag om ændring af indkomsten for det tidligste indkomstår, 2018, skulle være udsendt senest den 1. maj 2022, og ansættelsen skulle være foretaget senest den 1. august 2022.

Skattestyrelsen har for alle 3 indkomstår udsendt forslag til afgørelse den 12. januar 2022, og den påklagede afgørelsen er dateret den 7. februar 2022. Afgørelsen for alle indkomstårene er dermed foretaget indenfor den ordinære frist efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.