Kendelse af 02-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 30-07-2024
Motorstyrelsen har givet afslag på anmodningen om, at registreringsafgiften for sagens køretøj beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.
Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.
Sagens køretøj er en Volkswagen Transporter med stelnummer [...] (reg.nr. [reg.nr.1]).
Selskabet er registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, og har derfor selv angivet afgiften for køretøjet. Selskabet angav registreringsafgiften til 46.019 kr. Selskabet registrerede køretøjet den 7. april 2021.
Motorstyrelsen fastsatte ved afgørelse af den 10. oktober 2021 registreringsafgiften på ny, jf. lov nr. 203 af 13. februar 2021, som har medført en ny måde at beregne registreringsafgift. Motorstyrelsen traf afgørelse om, at selskabet havde betalt for lidt i registreringsafgift, og at selskabet derfor skulle efterbetale 39.696 kr. i registreringsafgift.
Motorstyrelsen modtog den 4. februar 2022 følgende henvendelse fra selskabet:
”Emne: Bil og motor | Bindende købsaftale | Genberegning - overgangsordning
Telefon: [...]
Vedhæftede info på stelnummer [...], hører til overgangsordning i fbm. regulering af registreringsafgift i 2021, men er ikke afregnet som sådan.”
Selskabet fremlagde en underskrevet slutseddel om salg af køretøjet dateret den 3. november 2020. Af slutsedlen fremgår følgende om særlige aftaler i forbindelse med handlen:
”Tilbud fra sælger er gældende i 14 dage fra tilbuddets afgivelse. Ved kundens underskrift på slutseddel, bortfalder tilbuddet, og slutsedlens vilkår er herefter gældende mellem parterne.”
Selskabet fremlagde også en faktura dateret den 7. april 2021, hvoraf ordredatoen den 3. november 2020 fremgår.
Motorstyrelsen har truffet afgørelse om afslag på klagerens anmodning om, at registreringsafgiften for køretøjet beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020, jf. overgangsordningen om bindende købs- og leasingaftale.
Motorstyrelsen har som begrundelse anført følgende:
”Vi har lagt vægt på, at anmodningen og dokumentation først er sendt til os den 4. februar 2022. Betingelsen om, at anmodning og dokumentation skal indsendes senest den 31. december 2021, er derfor ikke opfyldt.
Jeres øvrige bemærkninger til sagen
Motorstyrelsen har noteret sig, at I mener at have indsendt anmodningen rettidigt, dog uden at kunne dokumentere dette.
Motorstyrelsen vurderer, at jeres bemærkninger ikke har afgørende betydning for sagens afgørelse, da det ikke kan dokumenteres at anmodningen om at benytte overgangsordningen er indsendt rettidigt.”
Selskabet har nedlagt påstand om, at registreringsafgiften for køretøjet skal beregnes efter de regler, der var gældende til og med den 17. december 2020.
Som begrundelse har selskabet anført, at selskabet tidligere og rettidigt har indsendt en anmodning om anvendelse af overgangsordningen om bindende købs- og leasingaftale.
Motorstyrelsens udtalelse
Motorstyrelsen har afgivet følgende udtalelse i forbindelse med klagebehandlingen:
”Klager mener, at deres køretøj kan anvende overgangsordningen om bindende købs- og leasingaftale. Klager mener at de har indsendt dokumentation før den 31. december 2021, men deres mail system er ikke sat op til at gemme gammel sendt post, og derfor har de ingen dokumentation for at det er indsendt rettidigt. Motorstyrelsen har tjekket alt der indsendt af [virksomhed1] A/S i forbindelse med benyttelse af overgangsordningen, og der er kun indsendt dokumentation for benyttelse af overgangsordningen den 4. februar 2022, og dermed opfyldelse betingelserne for overgangsordningen ikke, da anmodning skulle være indsendt før den 31. december 2021.
Motorstyrelsen indstiller, at afgørelsen af den 25. februar 2022 fastholdes.”
Motorstyrelsen har den 20. marts 2024 fremsendt følgende supplerende udtalelse:
”Motorstyrelsen kan ikke tiltræde kontorindstillingen.
Klager har fremlagt en underskrevet slutseddel om salg af en Volkswagen Transporter den 3. november 2020. Klager registrerede køretøjet den 7. april 2021 og påførte registreringsafgiften på månedsangivelsen. Den på månedsangivelsen påførte registreringsafgift var fastsat efter det gamle regelsæt og blev ved afgørelse af 10. oktober 2021 reguleret, jf. lov nr. 203 af 13. februar 2021.
Motorstyrelsen modtog den 4. februar 2022 en henvendelse fra klager om anvendelse af overgangsordningen om bindende købsaftaler i forbindelse med regulering af registreringsafgiften i 2021, jf. § 9, stk. 9, i lov nr. 203 af 13. februar 2021.
Det fremgår af lovens § 9, stk. 9, som oprindeligt vedtaget, at anmodningen skal indsendes senest i forbindelse med registreringen af køretøjet. Denne frist blev ved § 7 i lov nr. 2193 af 30. november 2021 ændret til en fast deadline den 31. december 2021. Der er ingen muligheder i loven for at dispensere fra denne frist, og det må lægges til grund, at Folketinget med vedtagelsen af lov nr. 2193 endegyldigt har taget stilling til, hvornår en anmodning om anvendelse af overgangsordningen i § 9, stk. 9, i lov nr. 203 senest skal være indsendt. Der er ingen holdepunkter i lovgrundlaget eller bemærkningerne hertil for, at denne frist skulle kunne fraviges – derimod er bestemmelsens ordlyd helt klar.
Motorstyrelsen traf på denne baggrund den 25. februar 2022 afgørelse om, at køretøjet ikke opfylder betingelserne for at kunne anvende overgangsordningen om bindende købs- og leasingaftaler, idet anmodningen ikke er indsendt rettidigt.
Det følger af § 9, stk. 8, 1. pkt., i lov nr. 203 af 13. februar 2021 (med de ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 2193 af 30. november 2021), at for køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs ikrafttræden med de ændringer, der følger af § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8. Det er således et krav efter stk. 8, at registreringsafgiften fastsættes på ny efter de nye regler, medmindre der er anmodet rettidigt om at anvende en af overgangsordningerne.
Det følger af ændringslovens § 9, stk. 9, 1.-4. pkt., at for køretøjer, for hvilke der er indgået en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor der i forbindelse med registreringen indsendes anmodning om, at køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17. december 2020, finder stk. 8 ikke anvendelse. Disse køretøjer afgiftsberigtiges efter de satser, som var gældende den 17. december 2020. Anmodning skal indsendes til told- og skatteforvaltningen senest den 31. december 2021, og der skal vedlægges dokumentation.
Der er således tale om, at overgangsordningen i ændringslovens stk. 9 er en undtagelse til kravet om fastsættelse af registreringsafgiften på ny i stk. 8. Der er ved lov fastsat en ufravigelig frist den 31. december 2021 for, hvornår en anmodning om anvendelse af overgangsordningen senest skal være indsendt. Anmodningen fra parten er ubestrideligt indkommet efter denne dato.
Genoptagelse af sagen vil føre til det samme resultat som den påklagede afgørelse, idet genoptagelse af afgiftsberigtigelsen ikke kan føre til, at anmodningen om anvendelse af overgangsordningen anses for indkommet på et andet tidspunkt end det, hvor anmodningen faktisk er indsendt (den 4. februar 2022). Uanset om sagen om afgiftsberigtigelsen genoptages, vil anmodningen derfor være indkommet for sent, og overgangsordningen i ændringslovens § 9, stk. 9, vil ikke lovligt kunne anvendes.
Motorstyrelsen finder, at der ikke er hjemmel til at imødekomme anmodninger om anvendelse af overgangsordningen, hvis en sådan anmodning er indsendt efter den 31. december 2021.
Henvendelsen fra klager om anvendelse af overgangsreglen anses ikke som en anmodning om genoptagelse, men derimod som anmodning om at anvende overgangsordningen, hvorfor Motorstyrelsens begrundelse i afgørelsen er korrekt. Som beskrevet havde det dog først til samme resultat, hvis Motorstyrelsen havde behandlet henvendelsen som en genoptagelsesanmodning.
Ansættelsen indstilles således fastholdt.”
Retsgrundlaget
Når der i det følgende henvises til ændringsloven, er dette en henvisning til lov nr. 203 af 13. februar 2021 med de ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 2191 af 30. november 2021.
Lovændringerne i registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven fremgår af ændringslovens §§ 1-3.
Det følger af ændringslovens § 9, stk. 1, at § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8, træder i kraft den 1. juni 2021.
Det fremgår af ændringslovens § 9, stk. 4, at § 1, § 2, nr. 12 og § 3, nr. 8, har virkning fra og med den 18. december 2020, jf. dog stk. 9-11.
Det følger af ændringslovens § 9, stk. 8, 1. pkt., at for køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs ikrafttræden med de ændringer, der følger af § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8.
Det følger af ændringslovens § 9, stk. 9, 1.-4. pkt., at for køretøjer, for hvilke der er indgået en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor der i forbindelse med registreringen indsendes anmodning om, at køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17. december 2020, finder stk. 8 ikke anvendelse. Disse køretøjer afgiftsberigtiges efter de satser, som var gældende den 17. december 2020. Anmodning skal indsendes til told- og skatteforvaltningen senest den 31. december 2021, og der skal vedlægges dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 17. december 2020. Virksomheder registreret efter registreringsafgiftsloven §§ 14 og 15 kan dog selv angive registreringsafgiften for disse køretøjer, men skal senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale.
Landsskatterettens bemærkninger
Selskabet er registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, og selskabet har således selv angivet registreringsafgiften for køretøjet. Selskabet skulle dog senest den 31. december 2021 indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 var indgået en bindende købsaftale, jf. ændringslovens § 9, stk. 9, 4. pkt.
Motorstyrelsen har oplyst, at en sådan erklæring og dokumentation ikke er modtaget inden for fristen. Som følge heraf er registreringsafgiften for sagens køretøj blevet fastsat på ny, jf. ændringslovens § 9, stk. 8, 1. pkt.
Landsskatteretten lægger herefter til grund, at selskabet ikke senest den 31. december 2021 har indsendt en erklæring om at anvende de hidtil gældende regler. Retten lægger ved vurderingen vægt på, at den af selskabet fremsendte erklæring er dateret den 4. februar 2022.
Retten finder desuden, at der ikke er hjemmel til at dispensere fra fristen.
Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.