Kendelse af 09-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 06-09-2024

Journalnr. 22-0041581

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Skattepligtig pensionsudbetaling fra Polen

46.985 kr.

Ingen beskatning i Danmark

Nedsættes til 41.045 kr.

Credit-lempelse

5.391 kr.

Ingen beskatning i Danmark

Forhøjes til 6.126 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af oplysninger fra Det Centrale Personregister, at klageren er indrejst fra Polen til Danmark den 25. februar 1995 og siden da har været bosiddende i Danmark på adressen [adresse1] på [by1].

Skattestyrelsen har ved brev af 18. december 2014 modtaget oplysning fra Udbetaling Danmark om, at klageren er tilkendt udenlandsk pension. Det fremgik, at Udbetaling Danmark ikke kender størrelsen af den udenlandske pension efter tilkendelsestidspunktet.

Vedlagt var blanket E 205 PL og blanket E 210 PL.

Blanketterne refererer til forordning (EØF) nr. 1408/71 og nr. 574/72 og anvendes i forbindelse med forordning (EØF) nr. 1408/71 og nr. 574/72 om koordinering af EU-medlemslandenes lovgivning om sociale sikringsordninger for arbejdstagere og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet.

Blanketten E 205 PL er udarbejdet af en polsk myndighed og viser blandt andet de perioder, hvori en arbejdstager har optjent pensionsret i Polen.

Blanket E 210 PL er en afgørelse truffet af en polsk myndighed vedrørende tilkendelse af for eksempel social alderspension fra Polen.

Blanketterne, som omhandler klageren, er udarbejdet af Zus Oddzial W Szczecine Wydzial realizacji umów miedzynarodowych. ZUS i Polen er en offentlig socialsikringsinstitution.

Af blanketten E 210 PL fremgår det, at klageren er tilkendt social alderspension fra Polen fra 8. februar 2014. Det fremgår, at den sociale alderspension udbetales over 12 måneder.

Af blanketten E 205 PL fremgår oplysninger om klageren, herunder oplysninger om klagerens bopæl og forsikringsperioder i Polen, der dækker perioden 1973 til 1994.

Klageren har blandt andet fremlagt følgende dokumenter:

Polsk formular PIT-11A 2021 Informacja o dochodach uzyskanych od organu rentowego za rok podatkowy. (Oversættes til: Oplysninger om indkomst indhentet fra pensionsmyndigheden for skatteåret). Af blanketten fremgår blandt andet:

rubrik 36: Emerytury – renty oraz inne krajowe swiadczenia, o ktorych mowa w art. 34 ust. 7 ustawy – Przychod (Dochod) med et beløb på 25.192,60 Zloty. (Oversættes til: Pensioner – livrenter og andre nationale ydelser som omhandlet i indkomstskattelovens art. 34, stk. 7) med et beløb på 25.192,60 PLN
rubrik 37: Zaliczka na podatek pobrana i odprowadzona prezez platnika med et beløb på 3.760 Zloty. (Oversættes til: Forskudsskat opkrævet og betalt af udbetaleren) på 3.760 PLN.

Klageren har også fremlagt en oversigt over posteringer på klagerens bankkonto i [finans1] for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021. På oversigten ud for posterne ”Pension” er der med håndskrift anført ”fra Polen”.

Endvidere har klageren fremlagt en håndskrevet opgørelse over månedlige udbetalte beløb. Af opgørelsen fremgår det samlede udbetalte beløb ”PLE efter skat” med 34.610,75 kr. Denne opgørelse stemmer overens med ovennævnte posteringer fra [finans1].

Klageren har fremlagt en betydelig mængde dokumenter, som ikke er relevante for behandling af klagen.

Nationalbankens gennemsnitskurs for 100 polske zloty (PLN) udgør i 2021 162,9263 DKK.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset klagerens polske pension på 46.985 kr. for skattepligtig indkomst i Danmark og givet creditlempelse for betalt skat til Polen med 5.391 kr.

Af klagerens årsopgørelse for indkomståret 2021 fremgår bl.a. følgende:

Opgørelse af indkomst

Personlig indkomst

Rubrik

Før AM-bidrag

AM-bidrag

Efter AM-bidrag

Pensioner, dagpenge, stipendier m.v.

16

101.796

101.796

Udenlandsk pension, Credit

S

46.985

46.985

Personlig indkomst

148.781

Endvidere fremgår af årsopgørelsen:

” (...)

Beløb markeret med S er overført fra sidste år.

Betalt udenlandsk skat, vedr. udenlandsk pension, credit 5.391 kr. S

(...)”

Skattestyrelsens udtalelse

Skattestyrelsen har ved udtalelse af 5. juli 2022 fastholdt afgørelsen.

På grundlag af nye oplysninger, som klageren har fremlagt, har Skattestyrelsen ved supplerende udtalelse af 1. maj 2024 ændret opfattelse.

Skattestyrelsen har den 1. maj 2024 udtalt:

”Vi sender dette materiale for indkomståret 2021:

(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Vi kan på baggrund af det fremsendte materiale til Skatteankestyrelsen se, at Skatteyder er fastsat for højt i forhold til hendes udenlandske pension og for lavt i forhold til nedslag for udenlandsk skat. Vi har ikke tidligere været bekendt med disse oplysninger.

Vi foreslår derfor at skatteyder får nedsat hendes udenlandske pension med; 5.940 kr.

Vi foreslår derfor at skatteyder får forhøjet udenlandsk betalt skat til: 735 kr.

Beregningen:

PLN

Kurs gns. 2021

DKK

Årsop

Ændring

Udenlandsk pension

25192,6

1,629263

41.045

46985

-5.940

Udenlandsk skat

3760

1,629263

6.126

5391

735

Vi fastholder, at der er tale om en social pension i henhold til artikel 17, stk. 1 i dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Polen, hvorfor beskatningsmetoden (credit-nedslag) i henhold til artikel 22, stk- 2, litra a fastholdes i forhold til hendes udenlandske pension.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at der ikke skal betales skat til Danmark af pensionsudbetalingerne fra Polen.

Klageren har til støtte for påstanden anført følgende:

At hun betaler indkomstskat i Polen og i Danmark betaler indkomstskat og formueskat. Klageren stiller tvivl ved, om det kan være korrekt, at der skal betales dobbelt.

Klageren har talt med en polsk afdeling i [Polen] for internationale aftaler. Denne polske afdeling har oplyst, at klageren kun skal betale skat i Polen. Klageren oplyser, at Danmark kan kontakte denne afdeling for mere information.

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling

Klageren har genfremsendt side 2 og 3 af blanket E 205 PL, uden yderligere bemærkninger til sagsfremstillingen.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår i første række, om det er med rette, at Skattestyrelsen for indkomståret 2021 har anset klageren som skattepligtig til Danmark af polsk pension på 46.985 kr.

Såfremt klageren er skattepligtig til Danmark af pensionsudbetalingerne fra Polen, angår sagen i anden række, om Danmark skal lempe den danske beskatning af udbetalingerne fra Polen, og i så fald med hvilket beløb, i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen.

Retsgrundlaget

Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, at pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler bl.a. personer, der har bopæl her i landet.

Det følger af globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4, stk. 1, at personer, der er fuldt skat-tepligtige her til landet, er skattepligtige af de samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke.

Af dobbeltbeskatningsaftalen af 6. december 2001 mellem Danmark og Polen, som ændret ved protokol af 7. december 2009 fremgår blandt andet følgende:

Art. 4

Skattemæssigt hjemsted

1. I denne overenskomst betyder udtrykket ”en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat”, enhver person som i henhold til lovgivningen i denne stat er skattepligtig der på grund af bopæl, hjemsted, ledelsens sæde eller ethvert andet kriterium af lignende karakter, og omfatter også denne stat og enhver dertil hørende politisk underafdeling eller lokal myndighed. Dette udtryk omfatter dog ikke en person, som er skattepligtig i denne stat udelukkende af indkomst fra kilder i denne stat.

(...)

Art. 17

Pensioner, sociale ydelser og lignende betalinger

Stk. 1. Betalinger, som en fysisk person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, modtager efter den sociale sikringslovgivning i den anden kontraherende stat eller efter enhver anden ordning fra midler tilvejebragt af denne anden stat eller en dertil hørende politisk underafdeling eller lokal myndighed, kan beskattes i denne anden stat.

(...)

Art. 22

Ophævelse af dobbeltbeskatning

(...)

Stk. 2. I Danmark skal dobbeltbeskatning undgås således:

a) Hvis en person, der er hjemmehørende i Danmark, oppebærer indkomst, som ifølge bestemmelserne i denne overenskomst kan beskattes i Polen, skal Danmark - medmindre bestemmelserne i litra c) medfører andet - indrømme fradrag i den pågældende persons skat på indkomsten med et beløb svarende til den indkomstskat, som er betalt i Polen.”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klageren var fuldt skattepligtig til Danmark for indkomståret 2021, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til artikel 4, stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen.

Det fremgår af blanket E 210 PL, at klageren er tilkendt alderspension fra Polen pr. 8. februar 2014 med henvisning til forordning (EØF) nr. 1408/71 og nr. 574/72. Alderspensionen, som klageren modtager fra Polen, er en social alderspension. Det følger af den fulde skattepligt til Danmark, at klageren er skattepligtig af al skattepligtig indkomst, uanset om indkomsten stammer her fra landet eller fra udlandet. Klageren er herefter skattepligtig af den sociale alderspension fra Polen, jf. globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4.

Af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen, artikel 17, stk. 1, fremgår det, at Polen kan beskatte klagerens polske sociale pension.

Retten finder herefter, at reglerne, i dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 22, stk. 2, litra a, om credit-lempelse, skal anvendes. Danmark skal indrømme fradrag i klagerens skat af pensionen med et beløb svarende til den indkomstskat, som er betalt til Polen.

På baggrund af de fremlagte oplysninger, finder retten, at ansættelsen, af klagerens social alderspension fra Polen, skal nedsættes til 25.192,60 PLN svarende til 41.045 DKK ved en omregningskurs på 162,9263, og at den udenlandske skat skal lempes efter credit-lempelsesmetoden. Beløbet vedrørende betalt udenlandsk skat, som klagerens skat skal lempes med, skal forhøjes til 3.760 PLN svarende til 6.126 DKK ved en omregningskurs på 162,9263.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2021.