Kendelse af 22-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 03-10-2024

Journalnr. 22-0042555

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2018

Yderligere omsætning ekskl. moms

137.267 kr.

Nedsættelse

Forhøjes til 138.867 kr.

Ikke godkendte udgifter, avishold

0 kr.

5.099 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2019

Yderligere omsætning ekskl. moms

143.591 kr.

Nedsættelse

Nedsættes til 131.747 kr.

Ikke godkendte udgifter, avishold

0 kr.

5.399 kr.

Stadfæstelse

Ikke godkendte fradrag, tab af debitorer

0 kr.

41.079 kr.

Stadfæstelse

Ikke godkendte udgifter ekskl. moms, udlæg

0 kr.

2.560 kr.

2.560 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at klageren siden 1. januar 1994 har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registeret med branchekoden 812100 Almindelig rengøring i bygninger. Det fremgår af sagens oplysninger, at der er tale om en havevirksomhed.

Klageren har ikke selvangivet virksomhedens resultat for indkomstårene 2018 og 2019. Skattestyrelsen har på den baggrund fastsat virksomhedens resultat skønsmæssigt til henholdsvis 295.000 kr. for indkomståret 2018 og 110.000 kr. for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har på baggrund af en anmeldelse genoptaget klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har den 17. februar 2021 anmodet klagerens banker om at indsende kontoudtog for klagerens bankkonti.

Det fremgår af klagerens bankkontoudtog fra [finans1] med kontonr. [...46] (firmakonto), [...75] (privat) og [...44] (privat), at der kan konstateres indsætninger på klagerens bankkonti, som efter Skattestyrelsens opfattelse udgør omsætning i virksomheden.

For kontonr. [...46] (firmakonto) er der tale om ni indsætninger på samlet 94.328 kr. for indkomståret 2018 og 10 indsætninger på samlet 56.850 kr. for indkomståret 2019. For kontonr. [...75] er der tale om to indsætninger på samlet 16.500 kr. for indkomståret 2018 og 47 indsætninger på samlet 33.486 kr. for indkomståret 2019. For kontonr. [...44] er der tale om 14 indsætninger på samlet 60.755 kr. for indkomståret 2018 og 22 indsætninger på samlet 89.152 kr. for indkomståret 2019.

Klageren har den 15. juli 2021 og den 23. september 2021 fremsendt regnskaber, saldobalancer, kontokort samt selvangivelser for indkomstårene 2018 og 2019 til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har ikke modtaget nogen forklaring eller bemærkninger til de konkrete indsætninger, som Skattestyrelsen har anset som omsætning i virksomheden.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse anført, at virksomheden i indkomståret 2018 har haft en samlet omsætning på 514.794 kr. samt udgifter for 578.762 kr. og dermed et underskud på 63.968 kr. Det fremgår af virksomhedens regnskab for indkomståret 2019, at virksomheden har haft en omsætning på 527.035 kr. samt udgifter på 467.573 kr. og dermed et overskud før renter på 59.462 kr.

Skattestyrelsen har den 27. september 2021 efterspurgt yderligere bilag fra klageren, som klageren har fremsendt til Skattestyrelsen den 1. november 2021. Af bilagsmaterialet fremgår bl.a. et håndskrevet dokument anført med bilagsnr. 101, hvoraf der fremgår en udgift på 6.718 kr. til reklame.

Den 2. december 2021 har Skattestyrelsen fremsendt et forslag til afgørelse om ændring af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2018 og 2019.

Klageren har den 15. januar 2022 fremsendt bemærkninger til forslaget samt tilhørende bilag.

Af bilagsmaterialet fremgår bl.a. en uddybende redegørelse for de bilag, som Skattestyrelsen ikke har godkendt. Heri er nævnt tab på debitorer, hvor der er henvist til fire fakturanumre (15837, 15842, 22207 og 12093) fra henholdsvis indkomstårene 2012 og 2013, hvor klageren har oplyst, at der ikke er sket betaling. Der er tale om et samlet beløb på 48.698 kr. inkl. moms. Derudover er der henvist til et fakturanummer (11329) på 2.650 kr. inkl. moms, hvor virksomheden er gået konkurs i 2019.

Klageren har anført, at en advokat har rådet klageren til ikke at bruge penge på advokat til at indkræve beløbene. I redegørelsen er der også henvist til, at et avishold er nødvendigt for arbejdet, da det har direkte indflydelse på indkomsterhvervelsen i forhold til frister, skatteregler og søgning af kunder og samarbejdspartnere. Avisholdet udgør 5.099 kr. for indkomståret 2018 og 5.399 kr. for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har den 21. februar 2022 truffet afgørelse om ændring af klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2018 og 2019. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til avishold på 5.099 kr. og 5.399 kr. samt tab på debitorer på henholdsvis 2.120 kr. ekskl. moms og 38.959 kr. ekskl. moms for indkomstårene 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har vedlagt en oversigt (bilag 2) med de indsætninger, som Skattestyrelsen har vurderet udgør omsætning i virksomheden. Det fremgår bl.a. af oversigten, at der på kontonr. [...75] er modtaget to indsætninger henholdsvis den 14. juni 2018 på 7.400 kr. og den 12. december 2018 på 9.100 kr.

Af klagerens bankkonto (kontonr. [...75]) fremgår, at der er foretaget to indsætninger henholdsvis den 14. juni 2018 på 9.400 kr. og den 12. december 2018 på 9.100 kr., der begge er anført med posteringsteksten ”jf. aftale”.

Skattestyrelsen har på grundlag af oversigten fundet, at der for indkomståret 2018 er udeholdt omsætning i klagerens virksomhed for 171.583 kr. inkl. moms og for indkomståret 2019 for 179.488 kr. inkl. moms.

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt følgende materiale:

En opgørelsesliste for de af klagen 6 oplistede opgørelser.
En posteringsliste (bilag 2) med klagerens kommentarer for klagerens bankkontonr. [...46] (firmakonto), [...75] og [...44] for indkomstårene 2018 og 2019.
En kvittering fra [virksomhed2] ApS.
E-mail af 16. maj 2022 fra klageren til dennes revisor.
E-mails af 19. maj 2022 fra klageren til dennes revisor.
E-mail af 21. maj 2022 fra klageren til dennes revisor.

Det fremgår af opgørelseslisten, at der for opgørelse nr. 1 er tale om fire indsætninger modtaget fra ”[person2]” i indkomståret 2018 på samlet 62.000 kr., som er modtaget i perioden 13. juni til 19. september.

For opgørelse nr. 2 er anført, at denne vedrører værelsesudlejning, som for indkomståret 2018 vedrører to indsætninger på henholdsvis 7.400 kr. og 9.100 kr. modtaget henholdsvis den 14. juni og den 12. december. Det fremgår, at der for indkomståret 2019 er fem indsætninger på hver 5.000 kr., som er modtaget i perioden 22. august til 11. december. Der henvises til, at beløbene er under bundgrænsen.

Det er anført, at opgørelse nr. 3 vedrører udlæg og lån til søster i indkomståret 2018 vedrørende tre indsætninger på samlet 43.500 kr., som er modtaget henholdsvis den 2. januar, 19. juni og 28. marts.

Af opgørelse nr. 4 fremgår, at der er tale om 13 indsætninger på samlet 47.671 kr. Det er anført, at der er tale om salg af arvegenstande i indkomstårene 2018 og 2019. Beløbene er modtaget i perioden 10. september 2018 til 26. november 2019.

Opgørelse nr. 5 henviser til 22 indsætninger på samlet 12.905 kr. Beløbene er modtaget over en periode fra den 29. januar til 8. april 2019. Det er anført, at beløbene vedrører et ølsmagningsarrangement i indkomståret 2019.

Af opgørelse nr. 6 fremgår, at der den 1. februar 2018 og den 26. juli 2019 er modtaget to indsætninger på samlet 8.990 kr., som er anført med teksten ”Grækenland [person3]” og ”Privat lån retur”. Det fremgår endvidere, at der 8. august 2018 er modtaget 10.000 kr. som er anført at vedrøre et lån til broder.

Derudover er der en indsætning på 3.750 kr. modtaget den 1. marts 2019, der er anført som en fejloverførsel, en indsætning den 19. marts 2019 på 1.406 kr., der er anført som indsat på forkert konto, samt en indsætning modtaget den 2. maj 2019 på 13.400 kr., der er anført som en intern overførsel. Der fremgår ligeledes en indsætning på 1.850 kr. den 5. december 2019, som er anført at vedrøre udlæg for køb af juletræ.

Det fremgår af klagerens bankkontoudtog for kontonr. [...75], at der den 28. februar 2019 er indsat 3.750 kr. med overførselsteksten ”Udlæg CB busines”. Det fremgår endvidere, at der den 1. marts 2019 er overført et beløb på 3.750 kr. med overførselsteksten ” Bgs Virksomhedskonto”. Af kontoudtog fra kontonr. 0[...46] (firma) fremgår indsætningen på 3.750 kr.

Den fremlagte posteringsliste indeholder klagerens bemærkninger til de indsætninger, som klageren mener ikke vedrører virksomhedens omsætning. Posteringslisten indeholder en gengivelse af de seks ovenfor nævnte opgørelser med angivelse af beløb og datoer.

Posteringslisten indeholder derudover klagerens bemærkninger til følgende 14 indsætninger:

06.08.18

370 kr.

12.09.18

175 kr.

26.09.18

3.000 kr.

19.10.18

300 kr.

11.02.19

320 kr.

01.03.19

800 kr.

23.04.19

63 kr.

07.10.19

500 kr.

07.02.19

1.600 kr.

18.02.19

1.418 kr.

17.06.19

1.985 kr.

11.07.19

1.100 kr.

05.08.19

650 kr.

22.08.19

750 kr.

Indsætningerne udgør ifølge klageren udlæg til bl.a. køb af juletræ, morgenbrød, afbud v. tennis, brændstof samt private lån på samlet 13.031 kr. for indkomstårene 2018 og 2019.

For indkomståret 2019 fremgår der tre kontantindsætninger henholdsvis den 13. marts, 20. marts og 1. april 2019, som ifølge klageren hidrører fra dækning af overtræk på bankkonto for et samlet beløb på 10.700 kr., samt et beløb på 23.045 kr., som ifølge klageren er fra et salg af træpiller til klagerens nabo.

Af kvitteringen fra [virksomhed2] ApS udstedt den 25. november 2019 til virksomheden [virksomhed1] fremgår, at der er købt to ortopædiske indlæg til arbejdsfodtøj på 3.200 kr.

Af e-mail af 16. maj 2022 fremgår det, at ”opgørelse nr. 5” vedrører en privat sammenkomst, hvor der er betalt 445 kr. pr. person. Der er vedlagt en udskrift for et kontokort, hvoraf fremgår, at der er krediteret 3.000 kr. på bankkonto 0[...46] (firma), og hvor klageren har håndskrevet ”ølarrangement” ud for.

Af e-mail af 19. maj 2022 fremgår, at beløbene for opgørelse nr. 1 vedrører et samarbejde med [virksomhed3] om opstart af et ApS, hvor klageren har lånt startkapital, samt hvor der er sket tilbagebetaling af beløbene. Det fremgår endvidere, at opgørelse nr. 3 hidrører fra indkøb af materiale til klagerens søsters hus.

Af e-mail af 21. maj 2022 fremgår, at opgørelse nr. 6 angår tilbagebetaling af et lån på 10.000 kr., som klageren har ydet sin bror. Der er ligeledes vedlagt udskrift fra kontokort, som viser en postering på 1.406 kr., en postering på 3.750 kr. samt et bankkontoudtog fra kontonr. [...75] og [...44], som viser, at der flyttes 13.400 kr. mellem bankkontiene.

Skattestyrelsen har den 11. december 2023 fremsendt en supplerende udtalelse, hvori der er vedlagt to udklip fra klagerens bankkonti. På det ene udklip fremgår en indsætning af 22. marts på 1.406 kr. Denne er oplyst til at vedrøre bankkonto [...46]. Det andet udklip indeholder en indsætning af 19. marts på 1.406 kr. samt en overførsel af den 22. marts på 1.406 kr. Disse er af Skattestyrelsen oplyst at vedrøre bankkonto [...75].

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har på baggrund af konkrete indsætninger forhøjet virksomhedens omsætning med 137.267 kr. ekskl. moms for indkomståret 2018 og med 143.591 kr. ekskl. moms for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til avishold på 5.099 kr. for indkomståret 2018 og fradrag for udgifter på 5.399 kr. for avishold og 2.560 kr. for indlæg til fodtøj samt fradrag for tab af debitorer på 41.079 kr. for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Du har indsendt regnskabsmaterialet for indkomstårene 2018 og 2019.

Indtægter

Ifølge dit indsendte regnskab har du opgjort omsætningen uden moms til følgende:

2018

2019

Udført arbejde m.v.

578.468,00

517.622,00

Igangværende arbejde, primo

-118.084,00

-54.410,00

Igangværende arbejde, ultimo

54.410,00

63.823,00

Omsætning i alt

514.794,00

527.035,00

For indkomståret 2019 er der under konto 1100 Udført arbejde bogført 4 posteringer på samlet 48.698,13 kr. med moms, som vi kan se, vedrører tab på debitorer, da de fremgår af det fremsendte bilag ”Tab på debitorer ultimo 2018”. Disse posteringer burde være bogført under konto 4195 Tab på debitorer.

Vi gennemgår tab på debitorer længere nede, og her vil disse 4 posteringer indgå.

Yderligere indtægter

Vi har gennemgået alle indsætninger på de indhentede bankkonti fra [finans1] (konto [...46], [...75] og [...44]).

Dine konti i [finans2] og [finans3] indeholdte ikke nogle indsætninger eller udbetalinger som var relevante for denne gennemgang.

For indkomståret 2018 og 2019 mener vi, at indsætningerne som fremgår af bilag 2 – ”Omsætning” (Som er fremsendt med forslag af 2. december 2021), vedrører omsætning i din virksomhed. Vi har ændret bilagets navn, da vi nu vurderer det drejer sig om omsætning i din virksomhed.

Når vi påviser indtægter på dine bankkonti, som ikke ses at være selvangivet, er det efter praksis dig, der skal bevise, at disse indtægter ikke kan danne grundlag for en skønsmæssig forhøjelse. Eksempelvis fordi indsætningerne vedrører midler, der allerede er beskattet eller som er undtaget fra beskatning, i henhold til SKM2008.905.HR.

Indsætninger, hvor teksten på kontoudtogene, angiver at der er tale om et lån, har vi ikke tillagt teksten nogen betydning, da det ikke er sandsynliggjort eller dokumenteret, at der reelt er tale om lån. Vi har derfor anset beløbene for at være indtægt.

Vi har efterfølgende sammenlignet dine fremsendte kontokort, konto ”1100 Udført arbejde”, med de indtægter vi har vurderet, er omsætning, i henhold til bilag 2 – Omsætning (Som er fremsendt med forslag af 2. december 2021).

Efter sammenligningen har vi fjernet de indsætninger, fra bilag 2 – Omsætning (Som er fremsendt med forslag af 2. december 2021), som du har medregnet som indtægt i din virksomhed.

Vi kan konstatere, at der er yderligere indtægter, som er indsat på dine bankkonti, som du ikke har medregnet som omsætning i din virksomhed.

Vi har af flere omgange bedt dig om at komme med bemærkninger til bilag 2 – Omsætning (Som er fremsendt med forslag af 2. december 2021). Men du er ikke kommet med nogle bemærkninger.

Ifølge vedlagte opgørelse (Bilag 2 – Omsætning, (Som er fremsendt med forslag af 2. december 2021)) har vi opgjort omsætningen til følgende:

2018

2019

[...46] - Firmakonto

353.063,00

91.643,00

[finans1] - [...75]

16.500,00

37,236,00

[finans1] - [...44]

64.205,00

122.995,00

Samlet

433.768,00

251.874,00

Skattestyrelsens bemærkninger til din indsigelse

Vi har fjernet de indsætninger, som var medregnet på anden måde i regnskaberne samt andre indsætninger vi godkender.

Vi har derudover også rettet de indsætninger, hvor der var medregnet et forkert beløb.

Vi har dog fastholdt en del af indsætningerne, og vi har delt bemærkninger op i 4 afsnit, lån, privat, arv, MobilePay og husleje.

Lån

For at lån skal kunne godkendes rent skattemæssigt, skal de være dokumenteret og sandsynliggjort. Se f.eks. SKM.2021.635.ØLR.

I har ikke sandsynliggjort eller dokumenteret tilbagebetalingen og stiftelsen af de foretagende lån.

Vi har derfor fastholdt, at indsætningerne medregnes i omsætningen.

Privat/Arv/Udlæg

Du har ikke indsendt dokumentation, eller kommet med en redegørelse, som viser at det omhandler salg af private ting eller arvegenstande. F.eks. kopier af faktura/bon, som udgiften vedrører, aftale om salg med køber, eller andet der kunne dokumentere et privat salg.

Vi har derfor fastholdt, at indsætningerne medregnes i omsætningen.

MobilePay

Du har oplyst, at det drejer dig om et arrangement i [by1], men du har ikke indsendt dokumentation for dette. Hverken for selve udgiften eller noget omkring arrangementet. At en af leverandørerne har corona-nedlukket, gør ikke at det ikke er muligt at fremskaffe et bilag. Vi har af flere omgange bedt jer om at forholde jer til indsætningerne, men vi har ikke modtaget dokumentation for udgiften.

De øvrige MobilePay indsætninger fastholdes, da vi vurderer de vedrører omsætning i din virksomhed.

Vi har derfor fastholdt, at indsætningerne medregnes i omsætningen.

Værelsesudlejning

Du har oplyst, at det drejer sig om værelsesudlejning ved nogle af indsætningerne, vi kan se du har haft en [LH] boende indtil den 1. november 2018, men derefter har der ikke boet nogen ved dig i kontrol perioden.

Vi kan samtidig ikke se, at du har medregnet nogen indtægt i rubrik 37, eller at det er oplyst i regnskabet på anden måde.

Vi har derfor fastholdt, at indsætningerne medregnes i omsætningen, da vi ikke kan se at det skulle vedrøre værelsesudlejning, da du ikke har indsendt oplysninger eller redegørelse omkring dette forhold.

Den nye opgørelse af manglende omsætning: (Se bilag 2 - Afgørelse - Omsætning)

2018

2019

Bilag 2 - Omsætning

171.583,00 kr.

179.488,94 kr.

Vi vurderer derfor at du mangler at medregne yderligere omsætning for indkomståret 2018 er på 171.583 kr. og for indkomståret 2019 er på 179.489 kr., som er skattepligtig, i henhold statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Da beløbet anses for at være inklusive moms, udgør det skattepligtige beløb 80 % af omsætningen. Salgsmomsen er specificeret under punkt 2.

Manglende skattepligtig omsætning, uden moms:

Indkomståret

Beløb uden moms

2018

137.267,00

2019

143.591,94

Samlet omsætning

Vi har opgjort din samlede omsætning uden moms ud fra dine kontoudtog (Se bilag 2 – Afgørelse – Omsætning) og dit indsendte regnskab til:

2018

2019

Omsætning fra regnskab

514.794,00

527.035,00

Manglende omsætning

137.267,00

143.591,94

Samlet

652.061,00

670.626,94

Beløbene uden moms, anses som skattepligtige ifølge statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Udgifter

(...)

Du har indsendt regnskaber, der viser følgende udgifter:

2018

2019

Materialeforbrug

132.255,00

112.859,00

Personaleudgifter

95.627,00

62.287,00

Salgsomkostninger

62.702,00

78.662,00

Lokaleomkostninger

50.832,00

22.220,00

Administrationsomkostninger

76.487,00

77.081,00

Autodrift/trailer m.v.

94.552,00

99.058,00

Andre omkostninger

66.307,00

15.406,00

Samlet

578.762,00

467.573,00

Vi har den 27. september 2021 udvalgt nogle bilag, som vi ønskede at se, og disse bilag modtager vi den 1. november 2021.

Efter gennemgang af dine indsendte bilag, er der udgifter vi ikke har godkendt, dette skyldes, at vi ikke anser udgiften for fradragsberettiget, enten fordi bilaget mangler, eller fordi bilaget ikke er en original faktura.

Ikke godkendte udgifter

Skattestyrelsens bemærkninger til din indsigelse

Vi har under hvert enkelt punkt, kommenteret hver enkelt udgiftsart.

Konto 2310 Fremmede arbejde

Efter at have modtaget korrekt bilag, er udgiften godkendt uden yderligere bemærkninger.

Konto 4100 Annoncer & Reklame

Mange bilag på denne konto, er et selvskrevet bilag. Derved er udgiften ikke dokumenteret med et bilag, som viser hvad der er købt, samt en eventuel bemærkning om den erhvervsmæssige anvendelse. Derudover er der også bilag, hvor bilaget ikke er medsendt.

Følgende bilag er ikke godkendt:

Indkomstår 2018

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

101

[virksomhed4]

6.718,77

1.343,75

5.375,02

131

[virksomhed4]

2.239,59

447,92

1.791,67

165

[virksomhed4]

2.239,59

447,92

1.791,67

190

[virksomhed4]

2.239,59

447,92

1.791,67

213

[virksomhed4]

2.239,59

447,92

1.791,67

249

[virksomhed4]

2.239,59

447,92

1.791,67

285

[virksomhed4]

2.239,59

447,92

1.791,67

344

[virksomhed5]

2.343,75

468,75

1.875,00

262

[virksomhed4]

2.239,59

447,92

1.791,67

Samlet

Afrundet

4.947,00

19.792,00

(...)

Skattestyrelsen godkender ikke de resterende udgifter pga. manglende dokumentation.

Indkomstår 2019

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

89

Hentepriser

1.994,00

398,80

1.595,20

107

Hentepriser

1.994,00

398,80

1.595,20

140

Hentepriser

1.994,00

398,80

1.595,20

415

[virksomhed5]

4.406,25

881,25

3.525,00

Samlet

Afrundet

2.077,65

8.310,60

Vi godkender derfor ikke fradrag for 8.311 kr. for indkomståret 2019 i henhold til bogføringslovens § 9 og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Konto 4105 Aviser

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Som selvstændig kan du få fradrag for udgifter til en avis, hvis denne er nødvendig for arbejdet, og har direkte tilknytning til indkomsterhvervelsen.

Det er vores vurdering, at udgifter til deltagelse i det at holde avis ikke har direkte tilknytning til indkomsterhvervelsen i din virksomhed.

Vi anser udgiften for at være afholdt i privat interesse.

Du har i 2018 fratrukket en udgift på 5.099 kr. (Bilag 5) og i 2019 på 5.399 kr. (Bilag 75) til års abonnement på [avis1]/[Avis2].

Vi anser ikke udgiften for erhvervsmæssig, men en udgift afholdt af privat interesse.

Bemærkninger til indsigelse

Vi vurderer ikke at jeres bemærkninger gør, at vi ændrer opfattelsen af, at en udgift til at holde avis, ikke har direkte tilknytning til indkomsterhvervelsen i din virksomhed.

Vi anser udgiften for at være afholdt i privat interesse, og vi fastholder derfor at denne udgift ikke er fradragsberettiget.

Vi godkender derfor ikke 5.099 kr. for indkomståret 2018 og 5.399 kr. for indkomståret 2019 i henhold til bogføringslovens § 9 og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Konto 4195 Tab på debitorer

Du har for indkomståret 2019 fratrukket udgifter for tab på debitorer således:

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

999

F.28365 [virksomhed6]

6.531,25

1.306,25

5.225,00

999

F.28369 [virksomhed6]

44.437,50

8.887,50

35.550,00

389

F. 11329 Konkurs

2.650,00

530,00

2.120,00

Samlet

10.723,75

42.895,00

Bogført på konto – Omsætning

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

999

F. 15837 [person1]

37.270,00

7.454,00

29.816,00

999

F. 15842 [person4]

4.328,13

865,63

3.462,50

999

F. 22207 [person5]

2.550,00

510,00

2.040,00

999

F. 12093 [person6]

4.550,00

910,00

3.640,00

Samlet

Afrundet

9.739,00

38.959,00

Det fremgår af kursgevinstlovens § 17, stk.1 at tab for fordringer, der er erhvervet som vederlag i næring og for tab på fordringer, der i øvrig er erhvervet i tilknytning til den erhvervsmæssige drift af virksomheden, finder reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a., anvendelse. Endvidere lægges der i SKM2004.138.ØLR vægt på, at for at der kan godkendes fradrag for tab på debitorer, skal tilgodehavende have været forsøgt inddrevet.

Af Skattestyrelsen praksis kan virksomheden regulere for et tab i størrelsesordenen på maksimum 10.000 kr., pr. tab, pr. kunde, uden at anvende et inkassofirma ved inddrivelse af de skyldige beløb. Det kræver dog, at tabene har været igennem en intern rykkerprocedure, som anses for at opfylde kravene til en rykkerprocedure, der sandsynliggør, at tabet er lidt.

Virksomheden har ikke fremsendt nogen dokumentation på, at beløbene er forsøgt inddrevet.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden ikke i tilstrækkelig grad har forsøgt at inddrive beløbet.

Bemærkninger til indsigelse:

Tab på debitorer vedr. dit tab til udgiften ”[virksomhed6]” på samlet 50.968,75 kr., inkl. moms godkendes, da du har fremlagt dokumentation for en tabt retssag, og tabet kan derfor konstateres at være endeligt.

Som vi nævner i vores begrundelse, så fremgår det i retspraksis, at man som virksomhed kan regulere for et tab i størrelsesordenen på maksimum 10.000 kr., pr. tab, pr. kunde, uden at anvende et inkassofirma ved inddrivelse af de skyldige beløb. Det kræver dog, at tabene har været igennem en intern rykkerprocedure, som anses for at opfylde kravene til en rykkerprocedure, der sandsynliggør, at tabet er lidt.

Du har ikke sandsynliggjort eller dokumenteret at du har en fast rykkerprocedure, eller vist anden dokumentation for at du har forsøgt at indkræve beløbet.

I forhold til faktura 11329, hvor virksomheden er gået konkurs i 2019, så har du ikke har fremsendt dokumentation for, at du har forsøgt at indkræve pengene inden de gik konkurs, eller at du har indgivet et krav mod boet, og derved havde fået en bekræftelse på at beløbet var endelig tabt.

Følgende ikke godkendte udgifter fastholdes:

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

389

F.11329 Konkurs

2.650,00

530,00

2.120,00

Samlet

530,00

2.120,00

Bogført på konto – Omsætning

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

999

F. 15837 [person1]

37.270,00

7.454,00

29.816,00

999

F. 15842 [person4]

4.328,13

865,63

3.462,50

999

F. 22207 [person5]

2.550,00

510,00

2.040,00

999

F. 12093 [person6]

4.550,00

910,00

3.640,00

Samlet

Afrundet

9.739,00

38.959,00

Vi godkender derfor ikke dit fradrag for tab på debitorer for 2.120 kr. og din nedsættelse af omsætningen med 38.959 kr. for indkomståret 2019 i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Konto 4300 Telefon

Under denne konto har du for indkomståret 2018 fratrukket udgifter til [virksomhed7], denne udgift dækker udgift til Tv-pakker og ekstra kanaler.

Du har fratrukket følgende:

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

999

[virksomhed7]

2.056,14

411,23

1.644,91

35

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

63

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

91

[virksomhed7]

2.056,14

411,23

1.644,91

92

[virksomhed7]

140,87

28,17

112,70

126

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

160

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

183

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

184

[virksomhed7]

1.969,14

393,83

1.575,31

207

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

244

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

277

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

278

[virksomhed7]

1.969,14

393,83

1.575,31

313

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

356

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

383

[virksomhed7]

176,49

35,30

141,19

Privat andel

-2.400,00

-480,00

-1.920,00

Samlet

Afrundet

1.539,00

6.157,33

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Det er vores vurdering, at udgifter til deltagelse i det at holde have TV-pakker ikke har direkte tilknytning til indkomsterhvervelsen i din virksomhed.

Vi anser udgiften for at være afholdt i privat interesse.

At du har fratrukket en privat andel på 2.400 kr., ændre ikke på vores opfattelse at hele udgiften anses for at være afholdt i privat interesse.

Bemærkninger til indsigelse:

Vi har kigget på bilagene fra [virksomhed7] igen, og kan konstatere, at der betales for en TV pakke med internet. Vi fastholder at udgiften til en TV-pakke er en privat udgift, mens udgiften til internet er delvis erhvervsmæssig.

Vi har derfor godkendt, at du kan få delvis fradrag for udgiften til internet. Den private andel af udgiften hæves derfor fra bogførte 2.400 kr. til 5.000 kr.

Udgifter til telefon godkendes derfor således:

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

999

[virksomhed7]

2.056,14

411,23

1.644,91

35

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

63

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

91

[virksomhed7]

2.056,14

411,23

1.644,91

92

[virksomhed7]

140,87

28,17

112,70

126

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

160

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

183

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

184

[virksomhed7]

1.969,14

393,83

1.575,31

207

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

244

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

277

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

278

[virksomhed7]

1.969,14

393,83

1.575,31

313

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

356

[virksomhed7]

172,87

34,57

138,30

383

[virksomhed7]

176,49

35,30

141,19

Privat andel

-2.400,00

-480,00

-1.920,00

Yderligere privat andel

-2.600,00

-520,00

-2.080,00

Samlet

Afrundet

1.019,00

4.077,00

Vi godkender derfor ikke fradrag for den yderligere private andel på 2.080 kr. i indkomståret 2018 i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Konto 4400 Personaleomkostninger

Du har fratrukket følgende udgifter:

Indkomstår 2018

Bilag

Tekst

Beløb

78

Massage

4.122,00

214

Massage

4.122,00

389

[virksomhed8]

6.400,00

Samlet

Afrundet

14.644,00

Indkomstår 2019

Bilag

Tekst

Beløb

187

[virksomhed9]

96,00

197

[...], Personal

2.653,58

401

[...]

3.250,00

Samlet

Afrundet

6.000,00

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan skattepligtige personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, fradrage udgifter til behandling af misbrug af medicin, alkohol eller andre rusmidler eller til rygeafvænning for sig selv og for en ægtefælle, som ikke i overvejende grad driver virksomheden, men som modtager en del af virksomhedens overskud, i henhold til kildeskattelovens § 25 A, stk. 3, efter reglerne i stk. 2-6. Det står i ligningslovens § 30A.

Loven er udtømmende. Der er således alene fradragsret for udgifter til de behandlinger, der er nævnt positivt i loven.

Det er derfor vores opfattelse, at der ikke er lovhjemmel til at fratrække udgifter til anden sundhedsbehandling, herunder massage og kropsterapi, uanset om der er tale om forebyggende behandling.

Udgifter til massage og kropsterapi m.v., betragtes som en privatudgift, der ikke er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden.

Samtidig er nogle af bilagene selvskrevne. Derved er udgiften ikke dokumenteret med et bilag, som viser en original faktura hvad der er købt, samt en eventuel bemærkning om den erhvervsmæssige anvendelse i henhold til bogføringslovens § 9. Men ud fra teksten ville udgiften ikke blive godkendt hvis det originale bilag blev indsendt.

Bemærkninger til indsigelse:

Som vi nævner i vores begrundelse, så er reglerne i kildeskattelovens § 25 A, stk. 3 at der kun er fradrag for de behandlinger der er nævnt positivt i loven.

Det er derfor vores opfattelse, at der ikke er lovhjemmel til at fratrække udgifter til anden sundhedsbehandling, herunder massage og kropsterapi, uanset om der er tale om forebyggende behandling.

Vi fastholder derfor at der ikke er fradrag for disse udgifter.

Vi godkender derfor ikke fradrag 14.644 kr. i indkomståret 2018 og fradrag for 6.000 kr. i indkomståret 2019 i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Konto 4450 Arbejdstøj

Du har for indkomståret 2019 fratrukket en udgift på 2.560 kr. (Moms 640 kr.) til arbejdssko (bilag 373).

Bilaget er et selvskrevet bilag. Derved er udgiften ikke dokumenteret med et bilag, som viser en original faktura hvad der er købt, samt en eventuel bemærkning om den erhvervsmæssige anvendelse

Bemærkninger til indsigelse:

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver transaktion kunne dokumenteres med bilag.

Du har oplyst hvad udgiften vedrøre, men har ikke fremsendt noget bilag,

Skattestyrelsen godkender derfor ikke udgiften pga. manglende dokumentation.

Vi godkender derfor ikke 2.560 kr. for indkomståret 2019 i henhold til bogføringslovens § 9 og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Yderligere ønskede fradrag

Du har i forbindelse med indsigelsen indsendt følgende bilag du ønsker fradrag for:

Indkomstår 2018

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

Biologisk Kakao-flis

1685,31

337,06

1.348,25

Samlet

337,06

1.348,25

Indkomståret 2019

Tekst

Beløb

Moms

Beløb uden moms

[virksomhed10]

384,51

76,90

307,61

Big Brændsel

1022,5

204,50

818,00

281,40

1.125,61

Vi godkender udgift til Biologisk Kakao flis og Big Brændsel uden yderligere bemærkninger.

I forhold til udgiften til [virksomhed10], så godkendes denne ikke, da udgiften ikke er en faktura, men et kontoudtog, som ikke viser hvad der er købt, eller om regningen er med eller uden moms.

Vi godkender derfor ikke denne udgift i henhold til bogføringslovens § 9 og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

De øvrige udgifter godkendes med 1.348 kr. for indkomståret 2018 og 818 kr. for indkomståret 2019 i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Efter dine bemærkninger og fremskaffede bilag, er følgende udgifter ikke godkendt:

2018

2019

(...)

Konto 4105 Aviser

5.099,00

5.399,00

Konto 4195 Tab på debitorer

0,00

41.079,00

(...)

Konto 4450 Arbejdstøj

0,00

2.560,00

(...)

Resultat af virksomhed

Vi har opgjort et resultat af din virksomhed med følgende beløb:

2018

2019

Indtægter

Omsætning fra regnskab u. moms

514.794,00

527.035,00

Ikke medregnet omsætning u. moms

137.267,00

143.591,94

Samlet omsætning u. moms

652.061,00

670.626,94

Udgifter

Udgifter regnskab u. moms

578.762,00

467.573,00

Ikke godkendte udgifter u. moms

-20.475,00

-62.531,00

Samlede udgifter

558.087,00

405.042,00

Overskud af virksomhed

93.974,00

265.584,94

Tidligere skønsmæssigt ansat

295.000,00

110.000,00

Difference

-201.026,00

155,584,94

Se yderligere specifikation af opgørelse i vedlagt bilag 3 - Afgørelse – Opgørelse.

Beløbene er skattepligtige efter statsskattelovens § 4 stk. 1 litra a, og skal medregnes som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3, stk. 1.

Vi nedsætter derfor din skattepligtige indkomst ed 201.026 kr. for indkomståret 2018 og forhøjer din skattepligtig indkomst med 155.585 kr. for indkomståret 2019.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 31. maj 2022 kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Opgørelse 1.:

Vi fastholder at de pågældende indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig et privat låneforhold og/eller indskud i ApS.

Opgørelse 2.:

Vi anderkender at der har boet en [LTH] fra den 1. juli 2017 til den 1. november 2018 på [adresse1], [by2].

Vi kan dog undre os over beløbets størrelse for 2018, og at den sidste betaling modtages den 12. december 2018.

Vi fastholder at indsætninger, som vedr. indkomståret 2019, er omsætning i virksomheden, da der ikke har boet nogen, udover [person2], på adressen for indkomst 2019.

Opgørelse 3.:

Vi fastholder at de pågældende indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig et privat låneforhold og/eller udlæg.

Opgørelse 4.:

Vi fastholder at de pågældende indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig om salg af private effekter/arvegenstande.

Opgørelse 5.:

Vi fastholder at de pågældende indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig om et privat arrangement.

Opgørelse 6.:

Vi anderkender at de 1.406,25 kr. er medregnet for 2019, samt at de 13.400 kr. er en intern overførsel.

Vi fastholder at de øvrige indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig et privat låneforhold eller andre private forhold.

Udgifter:

Aviser konto 4105, samt Tab på debitorer konto 4195 og konto 1100

Vi har ingen øvrige bemærkninger, udover det som står i afgørelsen.

Arbejdstøj konto 4450:

Udgiften godkendes.

Driftsmiddelskonto:

Til orientering, så er regnskaberne for 2017, 2018 og 2019 lavet efter vores sagsbehandling gik i gang. Så derfor har den nuværende revisor ikke haft kendskab til virksomheden før disse indkomstår.

Vi har ikke set nogen dokumentation for købene på driftsmiddelkontoen.

Samtidig kan vi nævne at fristen for ændring af indkomståret 2019 var den 1. maj 2022.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen.

(...)”

Skattestyrelsen har den 11. december 2023 fremsendt en supplerende udtalelse:

”(...)

Det fremgår at borgerens klage, hvorpå det fremgår at ”Bogført faktura 20461 indsat på forkert konto, ivf. Til [finans1] – [...46] – Firmakto den 22. marts 2019.”.

Fra Erhvervs konto - 0[...46]

(Billede udeladt)

Fra konto: [...75]

(Billede udeladt)

Jeg vil mene at ovenstående viser, at beløbet er medregnet og derfor skal det ikke medregnes som yderligere omsætning.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens tidligere repræsentant har nedlagt påstand om, at der skal ske nedsættelse af klagerens omsætning for indkomstårene 2018 og 2019.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført:

”(...)

Kommentarer vedr. Skats bilag 2 der vedrører omsætningen:

Jeg har udarbejdet opgørelserne 1-6, hvor der ud for hvert beløb anføres den bankkonto beløbene vedrører.

Opgørelse nr. 1

Jeg henviser til min klients forklaring, som er vedhæftet.

Opgørelse nr. 2

Vedrører værelsesudlejning for både 2018 og 2019

Opgørelse nr. 3

Vedrører tilbagebetaling af udlæg som min klient har betalt for sin søster jf. vedlagte forklaring.

Opgørelse nr. 4

Vedrører salg af arvegenstande fra min klients afdøde familiemedlemmer hvor der blev betalt arveafgift i størrelsesordenen 500.000,- arven bestod herudover af kostbare tæpper, malerier m.m.

Opgørelse nr. 5

Vedrører beregning af resultatet af min klients private ølarrangemenet i [by1] den 8/3 2019, jeg henviser til min klients forklaring som er vedhæftet. Min klients betaling af kr. 3.000,- er vedhæftet.

Opgørelse nr. 6

Vedrører diverse andre opgørelser hvor der er skrevet forklaring udfor hvert enkelt beløb. Dokumentation for indtægtsføring af kr. 1.406.25 er vedhæftet. Der vedhæftes også dokumentation vedr. overførsel mellem konti af beløbet kr. 13.400,-

Udgifter:

Aviser konto 4105

Fradrag for avishold for 2018 og 2019 er nødvendig for arbejdet, og har direkte indflydelse på indkomsterhvervelsen. Det er nødvendigt at følge med i forbindelse med diverse frister, skatteregler/skattepakker og til søgning af kunder og samarbejdspartnere. Fradragene for året 2018 kr. 5.099,- og 2019 kr. 5.399,- fastholdes.

Tab på debitorer konto 4195 og konto 1100:

Af Skattestyrelsens praksis kan virksomheden regulere for tab i størrelsesordenen på maksimum kr. 10.000.- pr. kunde uden at anvende et inkassofirma ved inddrivelsen af det skyldige beløb. De nævnte tab er der blevet rykket for telefonisk adskillige gange i årevis uden resultat. Det er gamle tilgodehavender som ikke er betalt. Jeg henviser til min klients tidligere fremsendte forklaring vedr. dette. Fradragene på kr. 41.079,- fastholdes.. Det skal bemærkes at alle beløb er indtægtsført i de pågældende år.

Arbejdstøj konto 4450

Det er lykkedes at fremfinde det originale bilag på kr. 3.200.- som vedhæftes..

Jeg anmoder om at kunne foretage afskrivninger på den uafskrevne driftsmiddelsaldo for 2019.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at anse indsætninger på 171.583 kr. i indkomståret 2018 og 179.488 kr. i indkomståret 2019 kr. på klagerens bankkonti for udeholdt omsætning. Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om der er grundlag for at godkende fradrag for udgifter til avishold, tab på debitorer og indlæg til arbejdsfodtøj.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1, at enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905HR. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer er underbygget af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208HR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Af kursgevinstlovens § 17 fremgår, at for tab på fordringer, der er erhvervet som vederlag i næring, og for tab på fordringer, der i øvrigt er erhvervet i tilknytning til den erhvervsmæssige drift af virksomheden, finder reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a anvendelse.

Der kan foretages fradrag for tab på fordringer i det indkomstår, hvor tabet er konstateret og kan gøres endeligt op, jf. kursgevinstlovens § 25, stk. 1.

Det er en betingelse for fradragsret efter kursgevinstloven, at der er iværksat effektive inddrivelsesskridt, herunder truffet foranstaltninger for at undgå forældelse. Der henvises til SKM2004.138 ØLR, hvor Landsretten ikke godkendte fradrag for tab på fordringer. Landsretten lagde bl.a. særligt vægt på, at skatteyderen ikke på noget tidspunkt havde udsendt skriftlige rykkere til de nævnte debitorer eller på anden måde havde iværksat tiltag i anledning af den manglende betaling.

Kun under særlige omstændigheder kan det anses for sandsynliggjort, at en fordring eller en væsentlig del heraf er tabt uden udlægsforretning eller andre retsskridt. Særlige omstændigheder kan foreligge ved debitors indtrådte konkurs, betalingsstandsning, akkord, likvidation på grund af insolvens, debitors forsvinden eller lignende. Foreligger der særlige omstændigheder, kan fradrag for tab foretages, såfremt fordringen efter en konkret vurdering må anses for at være helt eller delvis uerholdelig.

Konstateringen af et tab på debitorer, eller sandsynliggørelsen af et forventet tab på debitorer, skal være opfyldt i det indkomstår, hvor der ønskes fradrag for tabet.

Udgifter til avishold kan fratrækkes som driftsudgifter, såfremt der påvises en direkte og naturlig forbindelse til virksomhedens drift. Hvis der tilgodeses personlige interesser, er der tale om en privat udgift, der er indkomstopgørelsen uvedkommende. Det fremgår af Østre Landsrets dom af 13. marts 1997, refereret i TfS 1997,327.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Indtægter

Indkomstårene 2018 og 2019

Da klageren ikke har selvangivet resultat af virksomhed, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte virksomhedens omsætning skønsmæssigt.

Værelsesudlejning (opgørelse nr. 2)

Landsskatteretten finder, at klageren ikke i tilstrækkelig grad har sandsynliggjort, at indsætningerne modtaget i perioden 14. juni 2018 til 11. december 2019 hidrører fra lejeindtægter, som ikke skal indgå i virksomhedens omsætning. Det er derfor berettiget, at Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at udgøre omsætning i klagerens virksomhed.

Skattestyrelsen har i sin opgørelse for indkomståret 2018 medregnet indsætningen af 14. juni 2018 med 7.400 kr. Det fremgår af udskrift fra klagerens bankkonto for kontonr. [...75], at der den 14. juni 2018 er modtaget et beløb på 9.400 kr.

Retten forhøjer derfor virksomhedens omsætning med 1.600 kr. (9.400 kr. - 7.400 kr. * 80 %) for indkomståret 2018.

Retten har særligt lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation, der viser, at indsætningerne hidfører fra en lejer. Klagerens anbringende om, at indsætningerne vedrører værelsesudlejning, og således er undtaget fra beskatning grundet bundgrænsen, kan ikke føre til et andet resultat.

Udlæg og lån (opgørelse nr. 1, 3 og 6)

Retten finder, at klageren ikke har dokumenteret, at de samlede indsætninger på 43.500 kr. modtaget i perioden 2. januar til 28. marts 2018, samt indsætningerne på 8.990 kr. modtaget henholdsvis den 1. februar 2018 og den 26. juli 2019, udgør lån, som ikke skal beskattes hos klageren. Det er således berettiget, at Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at være omsætning i virksomheden.

Retten har lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt låneaftaler eller andet dokumentation, som viser, at beløbene stammer fra lån og udlæg, ligesom der ikke er fremlagt kvitteringer for eventuelle indkøb, som klageren har foretaget udlæg for. Derudover har retten lagt vægt på, at det ikke er muligt at følge pengestrømmene.

For så vidt angår indsætningerne på 62.000 kr. i perioden 13. juni til 19. september 2018, finder retten, at det ikke er godtgjort, at indsætningerne stammer fra tilbagebetaling af lån eller udlæg, som klageren har afholdt i forbindelse med et ophørt virksomhedssamarbejde. Det er derfor berettiget, at Skattestyrelsen har anset pengene for at være omsætning i virksomheden.

Retten har herved lagt vægt på, at pengestrømmene ikke kan følges, da der ikke er fremlagt bankkontoudtog eller andre oplysninger, der dokumenterer overførslerne i form af udbetaling af lånet fra klageren eller de oplyste tilbagebetalinger af lånet.

I forhold til indsætningen på 10.000 kr. den 8. august 2018 finder retten det ikke dokumenteret, at beløbet er en tilbagebetaling af et lån ydet til klagerens bror. I vurderingen har retten lagt vægt på, at der ikke er fremlagt en låneaftale.

Klageren har for så vidt angår indsætningerne på samlet 13.031 kr. i perioden 6. august 2018 til 22. august 2019 ikke godtgjort, at indsætningerne vedrører private indkøb eller udlæg foretaget af klageren. Retten har i sin vurdering lagt vægt på, at der ikke er fremlagt kvitteringer for evt. indkøb eller udlæg. Derudover har retten lagt vægt på, at det ikke er muligt at følge pengestrømmene. Klagerens påstand om, at beløbene stammer fra køb af juletræ, morgenbrød m.v. kan ikke medføre et andet resultat, idet klageren ikke har fremlagt materiale, som understøtter forklaringen.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.

Arvegenstande (opgørelse nr. 4)

Da klageren ikke i tilstrækkelig grad har sandsynliggjort, at indsætningerne på samlet 47.671 kr. i perioden 10. september 2018 til 26. november 2019 stammer fra salg af arvegenstande, finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse indsætningerne som omsætning i klagerens virksomhed.

Retten har ved sin vurdering lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation eller andet materiale, som viser, at klageren har været i besiddelse af diverse genstande, ligesom der ikke er fremlagt dokumentation eller andet materiale, som viser, at indsætningerne vedrører salg af disse. Klagerens anbringende om, at indsætningerne vedrører beskattede arvegenstande, kan ikke medføre et andet resultat, idet der ikke er fremlagt materiale, som understøtter klagerens forklaring.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.

Særligt for indkomståret 2019

Privat arrangement (opgørelse nr. 5)

Retten finder, at klageren ikke har dokumenteret, at indsætningerne på samlet 12.905 kr. i perioden 29. januar til 8. april 2019 vedrører udlæg i forbindelse med et privat arrangement, og således er undtaget fra beskatning hos klageren. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at anse indsætningerne som omsætning i klagerens virksomhed.

Retten har særligt lagt vægt på, at der ikke er fremlagt en kvittering for det afholdte arrangement, ligesom der ikke er fremlagt anden dokumentation, som understøtter det af klageren anførte. Klagerens henvisning til udtræk fra kontokort udgør ikke i sig selv dokumentation for, at indsætningerne vedrører et privat arrangement.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.

Dækning af overtræk og salg af træpiller

Retten finder, at klageren ikke har godtgjort, at kontantindsætningerne på samlet 10.700 kr. i perioden 13. marts til 1. april 2019 hidrører fra skattefrie midler, og dermed ikke skal indgå i klagerens omsætning. Det er således berettiget, at Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at være omsætning i virksomheden. Retten har lagt vægt på, at det ikke er muligt at følge pengestrømmen.

For så vidt angår indsætningen på 23.045 kr., finder retten, at det ikke er tilstrækkeligt godtgjort, at indsætningen hidrører fra et privat salg af træpiller, som ikke skal beskattes hos klageren. Retten har lagt vægt på, at der hverken er fremlagt en kvittering for købet af træpillerne, ligesom der ikke er fremlagt andet materiale, som kan understøtte, at der er tale om et privat salg.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.

Interne overførelser (opgørelse nr. 6)

For så vidt angår indsætningen på 13.400 kr., finder retten, at der er tale om en intern overførsel mellem klagerens private bankkonti (kontonr. [...75] og [...44]). Retten finder derfor, at indsætningen ikke skal indgå i virksomhedens omsætning. Der er ved vurderingen henset til, at klageren har fremlagt bankkontoudtog for kontonr. [...75] og [...44], hvoraf overførslen mellem de to bankkonti fremgår.

Hvad angår indsætningen på 1.406 kr. den 19. marts 2019, finder retten det tilstrækkeligt godtgjort, at indsætningen på 1.406 kr. hidrører fra en betaling af en faktura, som er indbetalt på en forkert bankkonto, og som derfor allerede er medregnet i klagerens omsætning for 2019. Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at det fremgår af bankkontoudtog for kontonr. [...75], at der er foretaget en indbetaling, som kort tid efter er overført til kontonr. [...46] (firmakontoen), hvorfor det er muligt at følge pengestrømmen for indsætningen.

Retten nedsætter således klagerens omsætning med 11.844 kr. ekskl. moms (13.400 kr. + 1.406 kr. * 80 %) for indkomståret 2019.

Retten finder, at selv om Skattestyrelsen har inddraget den interne overførsel af 1. marts 2019 på 3.750 kr. mellem klagerens konti, skal beløbet stadig indgå ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, da beløbet er indsat på klagerens konto (kontonr. [...75]) den 28. februar 2019, og Skattestyrelsen ikke har inddraget denne indsætning som skattepligtig.

Retten finder, at klageren ikke har godtgjort, at indsætningen på 3.750 kr. hidrører fra et beløb, som er skattefrit, og ikke skal indgå i klagerens omsætning. Det er således berettiget, at Skattestyrelsen har anset indsætningen for at være omsætning i virksomheden.

Retten har særligt lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation eller andet materiale, som understøtter, at der er tale om skattefrie midler. Retten finder, at klagerens henvisning til udtræk fra kontokort ikke i sig selv udgør dokumentation for, at indsætningen vedrører returnering af et fejlbeløb.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår indsætning af 1. marts 2019.

Vedrørende udgifter

Indkomstårene 2018 og 2019

Aviser konto 4105

Retten finder, at der ikke kan foretages fradrag for avishold på 5.099 kr. for indkomståret 2018 og på 5.399 kr. for indkomståret 2019.

Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at udgifterne ikke anses for at være erhvervsmæssige. Det af repræsentanten anførte om, at avisholdet er nødvendigt for at følge med i forbindelse med diverse frister, skatteregler og til søgning af kunder samt samarbejdspartnere, kan ikke medføre et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.

Indkomståret 2019

Tab på debitorer

For så vidt angår fordringen på 2.120 kr., finder retten det ikke godtgjort, at fordringen er tabt med den virkning, at der kan ske skattemæssigt fradrag herfor.

Retten har lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation eller andet materiale, som viser, at klageren har forsøgt at indkræve beløbet inden virksomhedens konkurs. Der er endvidere ikke fremlagt dokumentation eller andet materiale, som viser, at klageren har anmeldt et krav i konkursboet i forbindelse med, at virksomheden blev taget under konkursbehandling. Det er derfor berettiget, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for fordringen.

Retten finder ligeledes, at det ikke godtgjort, at fordringerne på samlet 38.959 kr. er tabt med den virkning, at der kan ske skattemæssigt fradrag herfor.

Retten lægger herved vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation eller andet materiale, som viser, at klageren har forsøgt at indkræve fordringerne.

Det faktum, at klageren har oplyst, at klageren har forsøgt at inddrive gælden telefonisk, og er blevet vejledt om, at det vil være dyrt at antage en advokat, kan ikke føre til et andet resultat. Der lægges i den forbindelse vægt på, at der skal være iværksat tiltag for inddrivelse af fordringen. Det er derfor berettiget, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for fordringerne.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.

Indlæg til arbejdsfodtøj

Retten finder, at det fremlagte bilag i form af en kvittering for køb af to ortopædiske indlæg til arbejdsfodtøj dokumenterer, at der kan godkendes et skattemæssigt fradrag på 2.560 kr. (3.200 kr. * 80 %). Retten har lagt vægt på, at indlæggene er udarbejdet til brug for arbejdsfodtøj.

Opsummering

For indkomståret 2018 forhøjer Landsskatteretten klagerens omsætning med 1.600 kr. ekskl. moms fra 137.267 kr. ekskl. moms til 138.867 kr. ekskl. moms.

For indkomståret 2019 nedsætter retten klagerens omsætning med 11.844 kr. fra 143.591 kr. til 131.747 kr. Landsskatteretten godkender endvidere et yderligere skattemæssigt fradrag på 2.560 kr. for indkomståret 2019 vedrørende arbejdstøj, hvorfor Skattestyrelsens afgørelse nedsættes med 2.560 kr.