Kendelse af 22-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 03-10-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Indehaverens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioden 1. halvår 2018 | |||
Yderligere salgsmoms | 19.784 kr. | Nedsættelse | Forhøjes til 20.184 kr. |
Afgiftsperioden 2. halvår 2018 | |||
Yderligere salgsmoms | 14.532 kr. | Nedsættelse | Stadfæstelse |
Afgiftsperioden 1. halvår 2019 | |||
Yderligere salgsmoms | 18.037 kr. | Nedsættelse | Nedsættes til 14.336 kr. |
Afgiftsperioden 2. halvår 2019 | |||
Yderligere salgsmoms | 17.860 kr. | Nedsættelse | Stadfæstelse |
Yderligere fradrag, tab på debitorer | 0 kr. | 10.269 kr. | Stadfæstelse |
Yderligere fradrag, købsmoms for udlæg | 0 kr. | 640 kr. | Stadfæstelse |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at [person1] (herefter indehaveren) siden 1. januar 1994 har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person2] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registeret med branchekoden 812100 Almindelig rengøring i bygninger. Det fremgår af sagens oplysninger, at der er tale om en havevirksomhed.
Virksomheden er momsregistreret med halvårlig afregning. Indehaveren har indberettet følgende købs- og salgsmoms:
1. og 2. halvår 2018 | 1. og 2. halvår 2019 | |
Købsmoms | 65.555 kr. | 44.516 kr. |
Salgsmoms | 98.925 kr. | 85.000 kr. |
Skattestyrelsen har på baggrund af en anmeldelse genoptaget indehaverens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 og 1. og 2. halvår 2019.
Skattestyrelsen har den 17. februar 2021 anmodet indehaverens banker om at indsende kontoudtog for indehaverens bankkonti.
Det fremgår af indehaverens bankkontoudtog fra [finans1] med kontonr. [...46] (firmakonto), [...75] (privat) og [...44] (privat), at der kan konstateres indsætninger på indehaverens bankkonti, som efter Skattestyrelsens opfattelse udgør omsætning i virksomheden.
For kontonr. [...46] (firmakonto) er der tale om ni indsætninger på samlet 94.328 kr. for indkomståret 2018 og 10 indsætninger på samlet 56.850 kr. for indkomståret 2019. For kontonr. [...75] er der tale om to indsætninger på samlet 16.500 kr. for indkomståret 2018 og 47 indsætninger på samlet 33.486 kr. for indkomståret 2019. For kontonr. [...44] er der tale om 14 indsætninger på samlet 60.755 kr. for indkomståret 2018 og 22 indsætninger på samlet 89.152 kr. for indkomståret 2019.
Indehaveren har den 15. juli 2021 og den 23. september 2021 fremsendt regnskaber, saldobalancer, kontokort samt selvangivelser for indkomstårene 2018 og 2019 til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har ikke modtaget nogen forklaring eller bemærkninger til de konkrete indsætninger, som Skattestyrelsen har anset som omsætning inkl. moms i virksomheden.
Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse anført, at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår udgør 144.616 kr. og virksomhedens købsmoms udgør 88.835 kr. Det fremgår af virksomhedens regnskab for indkomståret 2019, at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2019 udgør 121.181 kr. og virksomhedens købsmoms udgør 92.397 kr.
Skattestyrelsen har den 27. september 2021 efterspurgt yderligere bilag fra indehaveren, som indehaveren har fremsendt til Skattestyrelsen den 1. november 2021. Af bilagsmaterialet fremgår bl.a. et håndskrevet dokument anført med bilagsnr. 101, hvoraf fremgår en udgift på 6.718 kr. til reklame.
Den 2. december 2021 har Skattestyrelsen fremsendt et forslag til afgørelse om forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 og 1. og 2. halvår 2019.
Indehaveren har den 15. januar 2022 fremsendt bemærkninger til forslaget samt tilhørende bilag.
Af bilagsmaterialet fremgår bl.a. en uddybende redegørelse for de bilag, som Skattestyrelsen ikke har godkendt. Heri er nævnt tab på debitorer, hvor der er henvist til fire fakturanumre (15837, 15842, 22207 og 12093) fra henholdsvis indkomstårene 2012 og 2013, hvor indehaveren har oplyst, at der ikke er sket betaling. Der er tale om et samlet beløb på 48.698 kr. inkl. moms. Derudover er der henvist til et fakturanummer (11329) på 2.650 kr. inkl. moms, hvor virksomheden er gået konkurs i 2019.
Indehaveren har anført, at en advokat har rådet indehaveren til ikke at bruge penge på advokat til at indkræve beløbene.
Skattestyrelsen har den 21. februar 2022 truffet afgørelse om forhøjelse af virksomhedens momstilsvar med 56.910 kr. for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 og med 36.979 kr. for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2019. Skattestyrelsen har ikke godkendt momsfradrag for tab på debitorer på samlet 10.269 kr. for fakturanr. 15837, 15842, 22207, 12093 og 11329 samt indlæg til arbejdssko på 640 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2019.
Skattestyrelsen har vedlagt en oversigt (bilag 2) med de indsætninger, som Skattestyrelsen har vurderet udgør omsætning i virksomheden. Det fremgår bl.a. af oversigten, at der på kontonr. [...75] er modtaget to indsætninger henholdsvis den 14. juni 2018 på 7.400 kr. og den 12. december 2018 på 9.100 kr.
Af indehaverens bankkonto (kontonr. [...75]) fremgår, at der er foretaget to indsætninger henholdsvis den 14. juni 2018 på 9.400 kr. og den 12. december 2018 på 9.100 kr., der begge er anført med posteringsteksten ”jf. aftale”.
Skattestyrelsen har ifølge oversigten fundet, at der for indkomståret 2018 er udeholdt omsætning i virksomheden for 171.583 kr. inkl. moms og for indkomståret 2019 for 179.488 kr. inkl. moms.
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 og 1. og 2. halvår 2019 til følgende:
2018 | 1. halvår | 2. halvår |
Salgsmoms fra regnskab | 32.836 kr. | 111.780 kr. |
Yderligere salgsmoms | 19.784 kr. | 14.532 kr. |
Samlet | 52.620 kr. | 126.132 kr. |
2019 | 1. halvår | 2. halvår |
Salgsmoms fra regnskab | 23.728 kr. | 97.453 kr. |
Yderligere salgsmoms | 18.037 kr. | 17.860 kr. |
Samlet | 41.765 kr. | 115.313 kr. |
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens købsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 og 1. og 2. halvår 2019 til følgende:
2018 | 1. halvår | 2. halvår |
Købsmoms fra regnskab | 35.022 kr. | 53.813 kr. |
Yderligere købsmoms | 77 kr. | -260 kr. |
Samlet | 35.099 kr. | 53.553 kr. |
2019 | 1. halvår | 2. halvår |
Købsmoms fra regnskab | 29.154 kr. | 63.243 kr. |
Yderligere købsmoms | -1.196 kr. | -11.586 kr. |
Samlet | 27.958 kr. | 51.657 kr. |
I forbindelse med klagesagens behandling har indehaveren fremlagt følgende materiale:
• | En opgørelsesliste for de af klagen 6 oplistede opgørelser. |
• | En posteringsliste (bilag 2) med indehaverens kommentarer for indehaverens bankkontonr. [...46] (firmakonto), [...75] og [...44] for indkomstårene 2018 og 2019. |
• | En kvittering fra [virksomhed2] ApS. |
• | E-mail af 16. maj 2022 fra indehaveren til dennes revisor. |
• | E-mails af 19. maj 2022 fra indehaveren til dennes revisor. |
• | E-mail af 21. maj 2022 fra indehaveren til dennes revisor. |
Det fremgår af opgørelseslisten, at der for opgørelse nr. 1 er tale om fire indsætninger fra ”[person1]” i indkomståret 2018 på samlet 62.000 kr., som er modtaget i perioden 13. juni til 19. september.
For opgørelse nr. 2 er anført, at denne vedrører værelsesudlejning, som for indkomståret 2018 vedrører to indsætninger på henholdsvis 7.400 kr. og 9.100 kr. modtaget henholdsvis den 14. juni og den 12. december. Det fremgår, at der for indkomståret 2019 er fem indsætninger på hver 5.000 kr., som er modtaget i perioden 22. august til 11. december. Der henvises til, at beløbene er under bundgrænsen.
Det er anført, at opgørelse nr. 3 vedrører udlæg og lån til søster i indkomståret 2018, og vedrører tre indsætninger på samlet 43.500 kr., som er modtaget henholdsvis den 2. januar, 19. juni og 28. marts.
Af opgørelse nr. 4 fremgår, at der er tale om 13 indsætninger på samlet 47.671 kr. Det er anført, at der er tale om salg af arvegenstande i indkomstårene 2018 og 2019. Beløbene er modtaget i perioden 10. september 2018 til 26. november 2019.
Opgørelse nr. 5 henviser til 22 indsætninger på samlet 12.905 kr. Beløbene er modtaget over en periode fra 29. januar til 8. april 2019. Det er anført, at beløbene vedrører et ølsmagningsarrangement i indkomståret 2019.
Af opgørelse nr. 6 fremgår, at der den 1. februar 2018 og den 26. juli 2019 er modtaget to indsætninger på samlet 8.990 kr., som er anført med teksten ”Grækenland [person3]” og ”Privat lån retur”. Det fremgår endvidere, at der den 8. august 2018 er modtaget 10.000 kr., som er anført at vedrøre et lån til broder.
Derudover er der en indsætning på 3.750 kr. modtaget den 1. marts 2019, der er anført som en fejloverførsel, en indsætning den 19. marts 2019 på 1.406 kr., der er anført som indsat på forkert konto, samt en indsætning modtaget den 2. maj 2019 på 13.400 kr., der er anført som en intern overførsel. Der fremgår ligeledes en indsætning på 1.850 kr. den 5. december 2019, som er anført at vedrøre udlæg for køb af juletræ.
Det fremgår af indehaverens bankkontoudtog for kontonr. [...75], at der den 28. februar 2019 er indsat 3.750 kr. med overførselsteksten ”Udlæg CB busines”. Det fremgår endvidere, at der den 1. marts 2019 er overført et beløb på 3.750 kr. med overførselsteksten ” Bgs Virksomhedskonto”. Af kontoudtog fra kontonr. 0[...46] (firma) fremgår indsætningen på 3.750 kr.
Den fremlagte posteringsliste indeholder indehaverens bemærkninger til de indsætninger, som indehaveren mener, ikke vedrører virksomhedens omsætning. Posteringslisten indeholder en gengivelse af de seks ovenfor nævnte opgørelser med angivelse af beløb og datoer.
Posteringslisten indeholder derudover indehaverens bemærkninger til følgende 14 indsætninger:
06.08.18 | 370 kr. |
12.09.18 | 175 kr. |
26.09.18 | 3.000 kr. |
19.10.18 | 300 kr. |
11.02.19 | 320 kr. |
01.03.19 | 800 kr. |
23.04.19 | 63 kr. |
07.10.19 | 500 kr. |
07.02.19 | 1.600 kr. |
18.02.19 | 1.418 kr. |
17.06.19 | 1.985 kr. |
11.07.19 | 1.100 kr. |
05.08.19 | 650 kr. |
22.08.19 | 750 kr. |
Indsætningerne udgør ifølge indehaveren udlæg til bl.a. køb af juletræ, morgenbrød, afbud v. tennis, brændstof samt private lån på samlet 13.031 kr. i indkomstårene 2018 og 2019.
For indkomståret 2019 fremgår der tre kontantindsætninger indsat henholdsvis den 13. marts, 20. marts og 1. april 2019, som ifølge indehaveren hidrører fra dækning af overtræk på bankkonto for et samlet beløb på 10.700 kr. samt et beløb på 23.045 kr., som ifølge indehaveren er fra et salg af træpiller til indehaverens nabo.
Af kvitteringen fra [virksomhed2] ApS udstedt den 25. november 2019 til virksomheden [virksomhed1] fremgår, at der er købt to ortopædiske indlæg til arbejdsfodtøj på 3.200 kr.
Af e-mail af 16. maj 2022 fremgår, at ”opgørelse nr. 5” vedrører en privat sammenkomst, hvor der er betalt 445 kr. pr. person. Der er vedlagt en udskrift for et kontokort, hvoraf fremgår, at der er krediteret 3.000 kr. på bankkonto 0[...46] (firma), og hvor indehaveren har håndskrevet ”ølarrangement” ud for.
Af e-mail af 19. maj 2022 fremgår, at beløbene for opgørelse nr. 1 vedrører et samarbejde med [virksomhed3] om opstart af et ApS, hvor indehaveren har lånt startkapital, samt hvor der er sket tilbagebetaling af beløbene. Det fremgår endvidere, at opgørelse nr. 3 hidrører fra indkøb af materiale til indehaverens søsters hus.
Af e-mail af 21. maj 2022 fremgår, at opgørelse nr. 6 angår tilbagebetaling af et lån på 10.000 kr., som indehaveren har ydet sin bror. Der er ligeledes vedlagt udskrift fra kontokort, som viser en postering på 1.406 kr., en postering på 3.750 kr. samt et bankkontoudtog fra kontonr. [...75] og [...44], som viser, at der flyttes 13.400 kr. mellem bankkontiene.
Skattestyrelsen har den 11. december 2023 fremsendt en supplerende udtalelse, hvortil der er vedlagt to udklip fra indehaverens bankkonti. På det ene udklip fremgår en indsætning af 22. marts på 1.406 kr. Denne er oplyst til at vedrøre bankkonto [...46]. Det andet udklip indeholder en indsætning af 19. marts på 1.406 kr. samt en overførsel af den 22. marts på 1.406 kr. Disse er af Skattestyrelsen oplyst at vedrøre bankkonto [...75].
(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 19.784 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2018, med 14.532 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2018, med 18.037 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2019 og med 17.860 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2019.
Skattestyrelsen har endvidere ikke godkendt momsfradrag for tab på debitorer og indlæg til arbejdssko på henholdsvis 10.269 kr. og 640 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2019.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført:
”(...)
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
(...)
Da virksomheden ikke har indsendt momsregnskab, der har dannet grundlag for dine momsindberetninger for perioden 1. januar 2018 – 31. december 2019, har vi opgjort den moms, du skal betale, skønsmæssigt.
Virksomhedens hovedaktivitet anses for, at være momspligtige leverancer af ydelser i henhold til momslovens § 4, stk. 1. Virksomheden er endvidere registreret som momspligtig virksomhed pr. 1. januar 1994.
Salgsmoms
(...)
I forbindelse med gennemgangen af dine konti [finans1] (Konto [...46], [...75] og [...44]), ses indsætninger på dine konti, som vi vurderer, er indtægter. Se bilag 2 -Omsætning, (Som er fremsendt med forslag af 2. december 2021).
Indsætninger, hvor teksten på kontoudtogene, angiver at der er tale om et lån, har vi ikke tillagt teksten nogen betydning, da det ikke er sandsynliggjort eller dokumenteret, at der reelt er tale om lån. Vi har derfor anset beløbene for at være indtægt.
Vi har efterfølgende sammenlignet dine fremsendte kontokort, nærmere betegnet konto ”1100 Udført arbejde”, med de indtægter vi har vurderet er omsætning, i henhold til bilag 2 – Omsætning.
Ved gennemgangen kan vi konstatere at der er yderligere indtægter, som er indsat på dine bankkonti, som du ikke har medregnet som salgsmoms i din virksomhed.
Ifølge vedlagte opgørelse (Bilag 2 – Omsætning, (Som er fremsendt med forslag af 2. december 2021)) har vi opgjort omsætningen til følgende:
2018 | 2019 | |
[...46] – Firmakonto | 353.063,00 | 91.643,00 |
[finans1] – [...75] | 16.500,00 | 37.236,00 |
[finans1] – [...44] | 64.205,00 | 122.995,00 |
Samlet | 433.768,00 | 251.874,00 |
Skattestyrelsens bemærkninger til din indsigelse
Vi har gennemgået dine bemærkninger til den yderligere omsætning. Se afsnit 1.4, og side 5.
Vi har derfor fastholdt at de resterende indsætninger er manglende omsætning i din virksomhed.
Den nye opgørelse af manglende omsætning:
2018 | 2019 | |
Omsætning fra regnskab | 514.794,00 | 527.035,00 |
Manglende omsætning | 137.267,00 | 143.591,94 |
Samlet | 652.061,00 | 670.626,94 |
Vi antager, at leveringstidspunktet og dermed momspligtens indtræden svarer til betalingsdatoen på kontoudtogene ifølge momslovens § 4, stk. 1 og § 23, stk. 1-3.
Grundlaget for beregning af moms er vederlaget ifølge momslovens § 27, stk. 1, og momssatsen udgør 25 % af grundlaget ifølge momslovens § 33. Det vil sige, at momsen udgør 20 % af indsætningerne på bankkontoen.
Vi har opgjort din virksomheds salgsmoms til følgende: (Se bilag 2 – Afgørelse – Omsætning og bilag 5 – Afgørelse – Moms 1 og 2)
2018 | 1. halvår | 2. halvår | Samlet |
Salgsmoms fra regnskab | 32.836,00 | 111.780,00 | 144.616,00 |
Salgsmoms fra bilag 2 – Omsætning | 19.784,00 | 14.532,00 | 34.316,00 |
Samlet | 52.620,00 | 126.132,00 | 178.932,00 |
2019 | 1. halvår | 2. halvår | Samlet |
Salgsmoms fra regnskab | 23.728,00 | 97.453,00 | 121.181,00 |
Salgsmoms fra bilag 2 – Omsætning | 18.037,00 | 17.860,00 | 35.897,00 |
Købsmoms
(...)
Du har indsendt kontokort, hvor konto ”9752 Indgående afgift” fremgår, og her har du oplyst følgende:
Periode | 1. halvår | 2.halvår | Samlet |
2018 | 35.022,00 | 53.813,00 | 88.835,00 |
2019 | 29.154,00 | 62.243,00 | 92.397,00 |
(...)
Du har haft udgifter som vi vurderer ikke er brugt til virksomhedens momspligtige aktivitet, som derved ikke kan fratrækkes som købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1. Du har også flere bilag, hvor bilaget ikke overholder kravene i momsbekendtgørelsen § 82.
(...)
Konto 2310 Fremmede arbejde
Efter at have modtaget korrekt bilag, er udgiften godkendt uden yderligere bemærkninger.
Konto 4100 Annoncer & Reklame
Mange bilag på denne konto, er et selvskrevet bilag. Derved er udgiften ikke dokumenteret med et bilag, som viser hvad der er købt, samt en eventuel bemærkning om den erhvervsmæssige anvendelse. Derudover er der også bilag, hvor bilaget ikke er medsendt.
Følgende bilag er ikke godkendt:
Indkomstår 2019
Bilag | Tekst | Beløb | Moms | Beløb uden moms |
89 | Hentepriser | 1.994,00 | 398,80 | 1.595,20 |
107 | Hentepriser | 1.994,00 | 398,80 | 1.595,20 |
140 | Hentepriser | 1.994,00 | 398,80 | 1.595,20 |
415 | [virksomhed4] | 4.406,25 | 881,25 | 3.525,00 |
Samlet | Afrundet | 2.077,65 | 8.310,60 | |
1. halvår | 1.196 kr. | |||
2. halvår | 881 kr. |
Bemærkninger til indsigelse
Dine udgifter til [virksomhed5] er godkendt, efter vi har modtaget kopi af aftalen, som viser at der betales i rater af denne udgift.
Samtidig godkendes udgiften til bilag 344 for 2018 og bilag 99 for 2019, da du har indsendt et bilag.
Bilagene er selvskrevne bilag. Derved er udgifterne ikke dokumenteret med et bilag, som viser en original faktura hvad der er købt, samt en eventuel bemærkning om den erhvervsmæssige anvendelse
I henhold til momsbekendtgørelsen § 82, skal enhver transaktion kunne dokumenteres med bilag.
Du har ikke fremsendt noget bilag, men oplyst hvad udgiften vedrører, dette gør ikke at vi kan godkendes udgifter
Vi godkender derfor ikke 1.196 kr. for 1. halvår 2019 og 881 kr. for 2. halvår 2019 i henhold til momsbekendtgørelsen § 82 og momslovens § 37, stk. 1.
Konto 4195 Tab på debitorer
Du har for indkomståret 2019 fratrukket udgifter for tab på debitorer således:
Bilag | Tekst | Beløb | Moms | Beløb uden moms |
999 | F.28365 [virksomhed6] | 6.531,25 | 1.306,25 | 5.225,00 |
999 | F.28369 [virksomhed6] | 44.437,50 | 8.887,50 | 35.550,00 |
389 | F. 11329 Konkurs | 2.650,00 | 530,00 | 2.120,00 |
Samlet | Afrundet | 10.723,75 | 42.895,00 |
Bogført på konto 1100 – Omsætning
Bilag | Tekst | Beløb | Moms | Beløb uden moms |
999 | F. 15837 [person2] | 37.270,00 | 7.454,00 | 29.816,00 |
999 | F. 15842 [person4] | 4.328,13 | 865,63 | 3.462,50 |
999 | F. 22207 [person5] | 2.550,00 | 510,00 | 2.040,00 |
999 | F. 12093 [person6] | 4.550,00 | 910,00 | 3.640,00 |
Samlet | Afrundet | 9.739,00 | 38.959,00 |
Det fremgår af kursgevinstlovens § 17, stk.1 at tab for fordringer, der er erhvervet som vederlag i næring og for tab på fordringer, der i øvrig er erhvervet i tilknytning til den erhvervsmæssige drift af virksomheden, finder reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a., anvendelse. Endvidere lægges der i SKM2004.138.ØLR vægt på, at for at der kan godkendes fradrag for tab på debitorer, skal tilgodehavende have været forsøgt inddrevet.
Af Skattestyrelsen praksis kan virksomheden regulere for et tab i størrelsesordenen på maksimum 10.000 kr., pr. tab, pr. kunde, uden at anvende et inkassofirma ved inddrivelse af de skyldige beløb. Det kræver dog, at tabene har været igennem en intern rykkerprocedure, som anses for at opfylde kravene til en rykkerprocedure, der sandsynliggør, at tabet er lidt.
Virksomheden har ikke fremsendt nogen dokumentation på, at beløbene er forsøgt inddrevet.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden ikke i tilstrækkelig grad har forsøgt at inddrive beløbet.
Bemærkninger til indsigelse:
Tab på debitorer vedr. dit tab til udgiften ”[virksomhed6]” på samlet 50.968,75 kr., inkl. moms godkendes, da du har fremlagt dokumentation for en tabt retssag, og tabet kan derfor konstateres at være endeligt.
Som vi nævner i vores begrundelse, så fremgår det i retspraksis, at man som virksomhed kan regulere for et tab i størrelsesordenen på maksimum 10.000 kr., pr. tab, pr. kunde, uden at anvende et inkassofirma ved inddrivelse af de skyldige beløb. Det kræver dog, at tabene har været igennem en intern rykkerprocedure, som anses for at opfylde kravene til en rykkerprocedure, der sandsynliggør, at tabet er lidt.
Du har ikke sandsynliggjort eller dokumenteret at du har en fast rykkerprocedure, eller vist anden dokumentation for at du har forsøgt at indkræve beløbet.
I forhold til faktura 11329, hvor virksomheden er gået konkurs i 2019, så har du ikke har fremsendt dokumentation for, at du har forsøgt at indkræve pengene inden de gik konkurs, eller at du har indgivet et krav mod boet, og derved havde fået en bekræftelse på at beløbet var endelig tabt.
Ikke godkendte fradrag for tab på debitorer:
Bilag | Tekst | Beløb | Moms | Beløb uden moms |
389 | F.11329 Konkurs | 2.650,00 | 530,00 | 2.120,00 |
Samlet | 530,00 | 2.120,00 |
Bogført på konto – Omsætning
Bilag | Tekst | Beløb | Moms | Beløb uden moms |
999 | F. 15837 [person2] | 37.270,00 | 7.454,00 | 29.816,00 |
999 | F. 15842 [person4] | 4.328,13 | 865,63 | 3.462,50 |
999 | F. 22207 [person5] | 2.550,00 | 510,00 | 2.040,00 |
999 | F. 12093 [person6] | 4.550,00 | 910,00 | 3.640,00 |
Samlet | Afrundet | 9.739,00 | 38.959,00 | |
1. halvår | 0 kr. | |||
2. halvår | 10.269 kr. |
Vi godkender derfor ikke 10.269 kr. for 2. halvår 2019 i henhold til momsbekendtgørelsen § 82 og momslovens § 37, stk. 1.
(...)
Konto 4450 Arbejdstøj
Du har for indkomståret 2019 fratrukket en udgift på 2.560 kr. (Moms 640 kr.) til arbejdssko (bilag 373).
Bilaget er et selvskrevet bilag. Derved er udgiften ikke dokumenteret med et bilag, som viser en original faktura hvad der er købt, samt en eventuel bemærkning om den erhvervsmæssige anvendelse
Bemærkninger til indsigelse:
(...)
Du har ikke fremsendt bilag, men oplyst hvad udgiften vedrører, dette gør ikke at vi kan godkendes udgifter
Vi godkender derfor ikke 640 kr. for 2. halvår 2019 i henhold til momsbekendtgørelsen § 82 og momslovens § 37, stk. 1.
(...)
Samlede ikke godkendte udgifter:
2018 | 2019 | |||
1. halvår | 2. halvår | 1. halvår | 2. halvår | |
(...) | ||||
Konto 4100 Annoncer & Reklame | 0,00 | 0,00 | 1.196,00 | 881,00 |
Konto 4195 Tab på debitorer | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 10.269,00 |
(...) | ||||
Konto 4450 Arbejdstøj | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 640,00 |
(...) |
(Tabel udeladt)
Ændring af moms
Vi har opgjort den moms du skal betales således:
Perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2018 | |
Godkendt | 17.521 kr. |
Tidligere indberettet | 10.128 kr. |
Moms til betaling | 7.393 kr. |
Perioden 1. juli 2018 til 31. december 2018 | |
Godkendt | 72.759 kr. |
Tidligere indberettet | 23.242 kr. |
Moms til betaling | 49.517 kr. |
Perioden 1. januar 2019 til 30. juni 2019 | |
Godkendt | 13.108 kr. |
Tidligere indberettet | 13.807 kr. |
Moms til betaling | 699 kr. |
Perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 | |
Godkendt | 63.656 kr. |
Tidligere indberettet | 27.376 kr. |
Moms til betaling | 36.280 kr. |
(...)
Vi ændrer derfor den moms, du skal betale, med 56.910 kr. for 2018, og med 36.979 kr. for 2019, i henhold til momslovens § 4, stk. 1.
(...)
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
(...)
Fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 betyder, at følgende gælder:
Momsperiode | Angivelsesfrist | Frist i henhold til § 31 |
1. kvartal 2018 | 1. juni 2018 | 1. juni 2021 |
2. kvartal 2018 | 1. september 2018 | 1. september 2021 |
3. kvartal 2018 | 1. december 2018 | 1. december 2021 |
(...)
Vi modtog dit regnskabsmateriale for 2018 den 15. juli 2021, og vi modtager de sidste bilag for indkomståret 2018 den 1. november 2021,
Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at fristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 er overholdt for de momsmæssige ændringer for perioden 1. januar 2018 til 30. september 2018.
Det fremgår af Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. punktum, at ansættelsen skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt. Vi sendte et forslag til dig den 2. December 2021 og træffer nu afgørelse inden for tre måneder fra denne dato.
Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at fristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 er overholdt for de momsmæssige ændringer, som er foretaget for 2018 og 2019.
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger i udtalelse af 31. maj 2022:
”(...)
Opgørelse 1.:
Vi fastholder at de pågældende indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig et privat låneforhold og/eller indskud i ApS.
Opgørelse 2.:
Vi anderkender at der har boet en [LTH] fra den 1. juli 2017 til den 1. november 2018 på [adresse1], [by1].
Vi kan dog undre os over beløbets størrelse for 2018, og at den sidste betaling modtages den 12. december 2018.
Vi fastholder at indsætninger, som vedr. indkomståret 2019, er omsætning i virksomheden, da der ikke har boet nogen, udover [person1], på adressen for indkomst 2019.
Opgørelse 3.:
Vi fastholder at de pågældende indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig et privat låneforhold og/eller udlæg.
Opgørelse 4.:
Vi fastholder at de pågældende indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig om salg af private effekter/arvegenstande.
Opgørelse 5.:
Vi fastholder at de pågældende indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig om et privat arrangement.
Opgørelse 6.:
Vi anderkender at de 1.406,25 kr. er medregnet for 2019, samt at de 13.400 kr. er en intern overførsel.
Vi fastholder at de øvrige indsætninger er omsætning, da vi ikke har modtaget dokumentation for at det drejer sig et privat låneforhold eller andre private forhold.
Udgifter:
Aviser konto 4105, samt Tab på debitorer konto 4195 og konto 1100
Vi har ingen øvrige bemærkninger, udover det som står i afgørelsen.
Arbejdstøj konto 4450:
Udgiften godkendes.
Driftsmiddelskonto:
Til orientering, så er regnskaberne for 2017, 2018 og 2019 lavet efter vores sagsbehandling gik i gang. Så derfor har den nuværende revisor ikke haft kendskab til virksomheden før disse indkomstår.
Vi har ikke set nogen dokumentation for købene på driftsmiddelkontoen.
Samtidig kan vi nævne at fristen for ændring af indkomståret 2019 var den 1. maj 2022.
Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen.
(...)”
Skattestyrelsen har den 11. december 2023 fremsendt en supplerende udtalelse:
”(...)
Det fremgår at borgerens klage, hvorpå det fremgår at ”Bogført faktura 20461 indsat på forkert konto, ivf. Til [finans1] – [...46] – Firmakto den 22. marts 2019.”.
Fra Erhvervs konto - [...46]
(Billede udeladt)
Fra konto: [...75]
(Billede udeladt)
Jeg vil mene at ovenstående viser, at beløbet er medregnet og derfor skal det ikke medregnes som yderligere omsætning.
(...)”
Indehaverens tidligere repræsentant har nedlagt påstand om, at momstilsvarene for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 samt 1. og 2. halvår 2019 skal nedsættes.
Den tidligere repræsentant har til støtte for påstanden anført:
”(...)
Kommentarer vedr. Skats bilag 2 der vedrører omsætningen:
Jeg har udarbejdet opgørelserne 1-6, hvor der ud for hvert beløb anføres den bankkonto beløbene vedrører.
Opgørelse nr. 1
Jeg henviser til min klients forklaring, som er vedhæftet.
Opgørelse nr. 2
Vedrører værelsesudlejning for både 2018 og 2019
Opgørelse nr. 3
Vedrører tilbagebetaling af udlæg som min klient har betalt for sin søster jf. vedlagte forklaring.
Opgørelse nr. 4
Vedrører salg af arvegenstande fra min klients afdøde familiemedlemmer hvor der blev betalt arveafgift i størrelsesordenen 500.000,- arven bestod herudover af kostbare tæpper, malerier m.m.
Opgørelse nr. 5
Vedrører beregning af resultatet af min klients private ølarrangemenet i [by2] den 8/3 2019, jeg henviser til min klients forklaring som er vedhæftet. Min klients betaling af kr. 3.000,- er vedhæftet.
Opgørelse nr. 6
Vedrører diverse andre opgørelser hvor der er skrevet forklaring udfor hvert enkelt beløb. Dokumentation for indtægtsføring af kr. 1.406.25 er vedhæftet. Der vedhæftes også dokumentation vedr. overførsel mellem konti af beløbet kr. 13.400,-
Udgifter:
Aviser konto 4105
Fradrag for avishold for 2018 og 2019 er nødvendig for arbejdet, og har direkte indflydelse på indkomsterhvervelsen. Det er nødvendigt at følge med i forbindelse med diverse frister, skatteregler/skattepakker og til søgning af kunder og samarbejdspartnere. Fradragene for året 2018 kr. 5.099,- og 2019 kr. 5.399,- fastholdes.
Tab på debitorer konto 4195 og konto 1100:
Af Skattestyrelsens praksis kan virksomheden regulere for tab i størrelsesordenen på maksimum kr. 10.000.- pr. kunde uden at anvende et inkassofirma ved inddrivelsen af det skyldige beløb. De nævnte tab er der blevet rykket for telefonisk adskillige gange i årevis uden resultat. Det er gamle tilgodehavender som ikke er betalt. Jeg henviser til min klients tidligere fremsendte forklaring vedr. dette. Fradragene på kr. 41.079,- fastholdes.. Det skal bemærkes at alle beløb er indtægtsført i de pågældende år.
Arbejdstøj konto 4450
Det er lykkedes at fremfinde det originale bilag på kr. 3.200.- som vedhæftes..
Jeg anmoder om at kunne foretage afskrivninger på den uafskrevne driftsmiddelsaldo for 2019.
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om indsætningerne på indehaverens bankkonti i [finans1] relaterer sig til indehaverens virksomhed, og om indehaveren er momspligtig af disse.
Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om indehaveren har fremlagt dokumentation, der berettiger til at foretage momsfradrag for tab på debitorer på 10.269 kr. samt indlæg til arbejdssko på 640 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2019.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.
I afgiftsgrundlaget kan fradrages 80 % af konstaterede tab på uerholdelige fordringer vedrørende leverede varer og ydelser.
Ifølge momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret fradrage udgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.
Det fremgår af momslovs § 57, stk. 4, at for virksomheder, som har halvåret som afgiftsperiode, skal angivelse af moms ske senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.
Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Dette fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.
Det følger desuden af momslovens § 56, stk. 3, at den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter kapitel 9 i perioden.
Det følger desuden af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn. Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret moms-fradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystem-direktivet er således ikke opfyldt.
...”
Fakturaerne skal ifølge § 58 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 (tidligere § 40 i momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006) indeholde følgende:
1) | Udstedelsesdato (fakturadato). |
2) | Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen. |
3) | Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer. |
4) | Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse. |
5) | Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser. |
6) | Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato. |
7) | Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed. |
8) | Gældende afgiftssats. |
9) | Det afgiftsbeløb, der skal betales. |
Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at Skattestyrelsen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.
Uanset fristerne i § 31 kan Skattestyrelsen foretage en fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
Om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt afhænger af en samlet vurdering af den skattepligtiges subjektive omstændigheder.
Efter § 32, stk. 2, kan en ekstraordinær ansættelse efter stk. 1 kun foretages, hvis den varsles af skatte-forvaltningen senest 6 måneder efter, at skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. En fastsættelse eller ændring, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal endvidere foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.
Kundskabstidspunktet efter den tilsvarende bestemmelse om skatteansættelser i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, jf. bl.a. Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort i SKM2018.481.HR.
Efter sin ordlyd og i kontekst af skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 1, og 20, stk. 1, må § 27, stk. 2, som er den tilsvarende bestemmelse om skatteansættelse, forstås sådan, at kundskabstidspunktet ikke indtræffer, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der - med fristafbrydende virkning - kan afgives et varsel om den ekstraordinære ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gør det muligt – med forbehold for den skattepligtiges eventuelle udtalelse imod den varslede forhøjelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse af en forhøjelse - at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen, jf. Østre Landsrets dom af 19. december 2023, offentliggjort i SKM2024.140.ØLR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2018 og 2019 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte indehaverens skattepligtige indkomst skønsmæssigt, idet indehaveren ikke har selvangivet resultat af virksomhed. Henset hertil er der ligeledes grundlag for at fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt.
Salgsmoms
1. og 2. halvår 2018
Retten har i afgørelsen med sagsnummer [sag1] endvidere fundet, at indehaverens omsætning for indkomståret 2018 skal forhøjes med 1.600 kr. som følge af indsætningen den 14. juni 2018, som skal beskattes.
Retten finder som følge heraf, at virksomhedens salgsmoms for 1. halvår 2018 skal forhøjes med 400 kr., således at den yderligere salgsmoms for 1. halvår 2018 forhøjes fra 19.784 kr. til 20.184 kr. Der er lagt vægt på, at indsætningen anses for at være udeholdt omsætning i virksomheden, hvorfor der skal svares salgsmoms heraf.
Retten har ligeledes i afgørelsen fundet, at de øvrige indsætninger i indkomståret 2018 hidrører fra erhvervsmæssig virksomhed. Ud fra det oplyste finder retten, at det er berettiget, at Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at være momspligtig og har beregnet salgsmoms heraf.
1. og 2. halvår 2019
I afgørelsen med sagsnummer [sag1] har retten fundet, at virksomhedens omsætning for indkomståret 2019 skal nedsættes med henholdsvis 1.406 kr. og 13.400 kr. som følge af indsætningerne den 19. marts 2019 og 2. maj 2019, som ikke skal beskattes.
Retten finder på den baggrund, at virksomhedens salgsmoms skal nedsættes med henholdsvis 351 kr. og 3.350 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2019, idet beløbene ikke er momspligtige.
Retten har for så vidt angår de øvrige indsætninger i indkomståret 2019 fundet, at indsætningerne hidrører fra erhvervsmæssig virksomhed, hvorfor retten finder, at de konkrete indsætninger udgør momspligtig omsætning, hvoraf der skal afregnes salgsmoms.
Fradrag 2. halvår 2019
Tab på debitorer
Retten har i afgørelse med sagsnummer [sag1] fundet, at der ikke kan ske fradrag for udgifterne til tab på debitorer på henholdsvis 2.120 kr. og 38.959 kr., idet indehaveren ikke har fremlagt dokumentation eller andet materiale, som viser, at fordringerne er henholdsvis tabt eller forsøgt indkrævet inden virksomhedens konkurs.
Retten finder herefter, at der ikke er grundlag for, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med 10.269 kr., idet indehaveren ikke har foretaget indenretlige skridt for at konstatere tabet.
Købsmoms - indlæg
For så vidt angår den afholdte udgift til køb af indlæg til arbejdssko, finder retten, at det fremlagte bilag ikke udgør dokumentation for, at købet af varen er inkl. moms, idet der ikke er angivet et afgiftsbeløb på bilaget. Betingelserne for at få momsfradrag i henhold til momslovens § 37 er således ikke opfyldt.
Opsummering
For afgiftsperioden 1. halvår 2018 forhøjer Landsskatteretten virksomhedens salgsmoms med 400 kr. fra 19.784 kr. til 20.184 kr.
For afgiftsperioden 2. halvår 2018 stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.
For afgiftsperioden 1. halvår 2019 nedsætter Landsskatteretten virksomhedens salgsmoms med 3.701 kr. (351 kr. + 3.350 kr.) fra 18.037 kr. til 14.336 kr.
For afgiftsperioden 2. halvår 2019 stadfæster Landsskatteretten virksomhedens momstilsvar.
Formalitet – afgiftsperioden 1. halvår 2018
I 2018 skulle virksomheden angive og afregne moms halvårligt. For afgiftsperioden 1. halvår 2018 skulle virksomheden have indberettet moms senest den 1. september 2018.
Fristerne for at varsle ændring af afgiftsperioden for 1. halvår 2018 udløb således den 1. september 2021, jf. skatteforvaltningslovens § 31.
Skattestyrelsen har ved forslag til afgørelse af 2. december 2021 og den påklagede afgørelse af 21. februar 2022 med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med stk. 2, genoptaget momstilsvar for afgiftsperioden 1. halvår 2018 uden for de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.
Spørgsmålet om genoptagelse heraf skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1., nr. 3.
Det anses for mindst groft uagtsomt, at der er væsentlige differencer mellem det oplyste i virksomhedens regnskab og de indsætninger, som er indgået på indehaverens bankkonto. Betingelsen for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er således opfyldt, idet indehaveren ved mindst grov uagtsomhed har bevirket, at momstilsvaret for afgiftsperioderne i 2018 er ansat på et forkert grundlag.
Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at fastsætte afgiftstilsvaret efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. Der henvises til SKM2015.633.ØLR.
Retten finder endvidere, at 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt. Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at Skattestyrelsen den 15. juli 2021 modtog regnskabet for indkomståret 2018 og den 23. september 2021 modtog regnskabet for indkomståret 2019, og at det først er efter disse datoer, at Skattestyrelsen fik tilstrækkelige oplysninger til at foretage den konkrete talmæssige opgørelse, der lå til grund for Skattestyrelsens vurdering af, om der var grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 32, stk. 1, nr. 3. Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 2. december 2021, og 6-månedersfristen for varslingen af genoptagelsen er således overholdt.
Den påklagede afgørelse blev fremsendt den 21. februar 2022 og er således fremsendt senest 3 måneder efter varslingen.
Landsskatteretten finder hermed, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioden 1. halvår 2018 er opfyldt.