Kendelse af 22-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 30-05-2024

Journalnr. 22-0046165

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2019

Omsætning

449.079 kr.

460.000 kr.

Hjemvisning

Fradrag for udgifter til sponsorater

0 kr.

6.200 kr.

Forhøjes til 6.200 kr.

Fradrag for erhvervsmæssig kørsel

0 kr.

25.928 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2020

Omsætning

1.265.960 kr.

1.153.590 kr.

Hjemvisning

Fradrag for udgifter til sponsorater

0 kr.

17.500 kr.

Forhøjes til 17.500 kr.

Fradrag for erhvervsmæssig kørsel

0 kr.

31.566 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] blev ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet af klageren den 16. september 2013 under hovedbranchen ”691000 Juridisk bistand”. Virksomhedens adresse var ifølge CVR [adresse1], [by1], indtil den 17. november 2019, hvorefter virksomheden skiftede adresse til [adresse2], [by1].

Skattestyrelsen udtog virksomheden til kontrol, og efter modtagelse af regnskab og virksomhedens bogføring anmodede Skattestyrelsen klageren om yderligere oplysninger, herunder bl.a. kontoudskrifter fra [finans1] for perioden 1. januar 2019 – 31. december 2019.

Klageren har til Skattestyrelsen ikke fremlagt den forespurgte specifikation/dokumentation.

Omsætning

Af kontokortene fremgår, at omsætningen inkl. moms løbende blev bogført på konto 5601 - Debitorer samlekonto. Ved momsperiodernes afslutning blev beløbene overført til henholdsvis konto for omsætning og salgsmoms.

I 2019 var der en postering på konto 1010 - Salg af varer/ydelser m/moms den 8. december 2019, hvor der blev overført 460.000 kr. til omsætningen fra konto 5601 - Debitorer samlekonto.

I 2020 var der der 8 posteringer på konto 1010 - Salg af varer/ydelser m/moms, hvor der henholdsvis den 30. juni 2020 blev flyttet 590.000 kr. og den 31. december 2020 overført 640.000 kr. til omsætning fra konto 5601 - Debitorer samlekonto.

Skattestyrelsen har opgjort indsætninger bogført på konto – 5601 debitorer samlekonto som værende omsætning i klagerens virksomhed på henholdsvis 449.079 kr. og 1.265.960 kr.

2019

2020

Samlede betalinger inkl. moms

561.349

1.582.450

Omsætning, 80 %

449.079

1.265.960

Medregnet omsætning, konto 1010

-460.000

-1.153.590

Forskel

-10.921

112.370

Klageren har i forbindelse med klagen fremlagt en række udskrevne fakturaer og anført, at indbetalinger i januar måned er faktureret og bogført som omsætning i december måned året før. Der er til klagen ikke fremlagt dokumentation for denne påstand.

De fremlagte fakturaer indeholder ikke bilagsnumre fra bogføringen Det gælder eksempelvis fakturanr. 1020 med datoen den 27. august 2019 og fakturanr. 11023 dateret den 3. februar 2020. Disse fremgår ikke af de fremlagte kontospecifikationer.

Efter en afstemning af ”debitorer samlekonto – konto 5601” og de fremlagte fakturaer fremgår der af kontoen yderligere fakturaer, eksempelvis fakturanr. 956 og 960 som ses bogført den 16. maj 2019, fakturanr. 1007 bogført den 8. juli 2019 og fakturanr. 1040 bogført den 24. september 2019. For indkomståret 2020 er det tilsvarende for eksempelvis fakturanr. 11038 bogført den 27. februar 2020, fakturanr. 11044 bogført den 17. februar 2020 og fakturanr. 11058 bogført den 24. april 2020.

De af klageren fremlagte fakturaer og de bogførte beløb i bogføringen stemmer ikke. Af den fremlagte faktura af 2. august 2019 med fakturanr. 1009 udgør salær 38.000 ekskl. moms. Det fremgår af bogføringen, at der alene er bogført 7.500 kr. Af den fremlagte faktura af 31. januar 2020 – fakturanummer 11018 udgør salær 40.000 kr. Det fremgår af bogføringen, at der alene er bogført 17.500 kr.

Sponsorater

Klageren har fratrukket henholdsvis 6.200 kr. i indkomståret 2019 og 17.500 kr. i 2020 i sponsorater. Klageren har ikke fremlagt dokumentation herfor, hvorfor Skattestyrelsen har forhøjet overskud af virksomhed i indkomstårene 2019 og 2020 med henholdsvis 6.200 kr. og 17.500 kr.

Klageren har fremlagt faktura for sponsorat til [boldklub1] af 15. oktober 2019 på 6.200 kr. udstedt til [virksomhed1], faktura for sponsorat til [boldklub1] af 18. februar 2020 på 7.500 kr. udstedt til [person1] samt bilag fra Danmarks Indsamling, som bekræfter støtte til Danmarks Indsamling på 10.000 kr.

Det fremgår af hjemmesiden for [boldklub1], at en sponsor bl.a. får tildelt et skilt med logo på klubbens sponsorvæg og logo på et sæt spilletrøjer.

Kørselsregnskab

Klageren har fratrukket erhvervsmæssig kørsel efter Skatterådets satser. Skattestyrelsen har anmodet klageren om at indsende kørselsregnskab for 2019 og 2020.

Klageren har til Skattestyrelsen ikke fremlagt den forespurgte dokumentation, og Skattestyrelsen har forhøjet overskud af virksomhed i indkomstårene 2019 og 2020 med henholdsvis 25.928 kr. og 31.566 kr.

Klageren har fremlagt en opgørelse for 1. januar 2019 til 31. december 2019 benævnt kørepenge 2019. Af opgørelsen fremgår det, at kørslen er sket fra [adresse2], [by1], hele året. I opgørelsen fremgår dato, adresser og formål som eksempelvis klientmøder, forberedelse til retssag, afvikling salg af virksomhed m.v. Der er opgjort antal kørte km ud fra hvert formål og beregnet et totalt beløb.

Det i opgørelsen opgjorte beløb på 26.084 kr. kan ikke afstemmes til bogføringen, hvor beløbet er opgjort til 25.928 kr. Bilens kilometerstand og kundeforhold fremgår ikke af opgørelsen. De enkelte anførte km kan ikke afstemmes til Kraks vejviser.

Der er ikke fremsendt opgørelse over kørsel for perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomstårene 2019 og 2020 opgjort omsætningen i klagerens virksomhed til henholdsvis 449.079 kr. og 1.265.960 kr., forhøjet virksomhedens overskud med fratrukne udgifter til sponsorater på henholdsvis 6.200 kr. og 17.500 kr. samt forhøjet virksomhedens overskud med fratrukket erhvervsmæssig kørsel på henholdsvis 25.928 kr. og 31.566 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.1.1. Omsætning

Som hovedregel skal virksomhedens omsætning medregnes, når der er erhvervet endeligt ret til indtægten. Faktureringstidspunktet og betalingstidspunktet er uden selvstændig betydning for beskatningstidspunktet. Se TfS 1998, 608 ØLD og SKM2001.416.HR. Faktureringstidspunktet kan dog falde sammen med retserhvervelsestidspunktet og af den grund blive beskatningstidspunktet. Der henvises til Den juridiske vejledning, afsnit C.C.2.5.3.2.1.

Efter bogføringslovens § 7, stk. 1 skal alle registreringer i bogføringen foretages hurtigst muligt efter, at de forhold foreligger, der er til grund for registreringen.

Det er vores opfattelse, at retserhvervelsestidspunktet i din virksomhed må være sammenfaldende med faktureringstidspunktet, hvorfor bogføringen af indtægterne lægges til grund.

Det fremgår af virksomhedens bogføring, at der ved betaling af fakturaerne bogføres i på konto 5820: Bankkonto og konto 5601: Debitorer samlekonto. Hele omsætningen inkl. moms bogføres på konto 5601: Debitorer samlekonto. Denne konto er en balancepost og ikke en del af resultatopgørelsen.

I 2019 er der kun en postering på konto 1010: Salg af varer/ydelser m/moms, hvilket er den 8. december 2019, hvor der flyttes 460.000 kr. til omsætningen fra konto 5601: Debitorer samlekonto.

I 2020 er der samlet 8 posteringer på konto 1010: Salg af varer/ydelser m/moms, hvor der henholdsvis den 30. juni 2020 flyttes 590.000 kr. og den 31. december 2020 flyttes 640.000 kr. til omsætning fra konto 5601: Debitorer samlekonto. Der ses endvidere at ske modregning i omsætning med 39.660 kr. den 31. december 2020 med teksten ”betaling [finans2] fakt 3 (husleje)”

Du er blevet bedt om at specificere og dokumentere, hvordan du har opgjort det beløb, der flyttes til omsætningen henholdsvis den 8. december 2019, 30. juni 2020 og 31. december 2020, idet beløbet ikke ses at kunne afstemmes med den omsætning der løbende er bogført på konto 5601: Debitorer samlekonto. Endvidere er du blevet bedt om, at dokumentere modregning i omsætningen i 2020.

Du har ikke sendt specifikation eller dokumentation for, hvordan beløbene er opgjort. Det er vores opfattelse, at indsætninger der bogføres på konto 5601: Debitorer samlekonto er omsætning i din virksomhed. Der henvises til opgørelser i BILAG 1 og BILAG 2.

Det skal bemærkes, at der ses at være nogle omposteringer pr. 31. december 2020, som bogføres mellem konto 5600: Debitorer og konto 5601: Debitorer samlekonto. Det er vores opfattelse, at der er tale om omsætning i virksomheden i lighed med de øvrige indsætninger.

Vi har gennemgået konto 5601: Debitorer samlekonto og opgør virksomhedens omsætning til:

2019

2020

Samlede betalinger inkl. moms

561.349

1.582.450

Omsætning, 80 %

449.079

1.265.960

Medregnet omsætning, konto 1010

-460.000

-1.153.590

Forskel

-10.921

112.370

Ikke godkendt bilag 41054 -reduceret omsætning

39.660

Samlet ændring

-10.921

152.030

Beløbet er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

(...)

1.4.2. KM-penge / kørselsregnskab

Efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a er der fradrag for udgifter, der er forbundet med at erhverve, sikre og vedligeholde den erhvervsmæssige indkomst.

Der er derfor fradrag for faktiske udgifter til erhvervsmæssig kørsel; eks. Benzin, vedligeholdelse, forsikring, vægtafgift m.v.

Den erhvervsdrivende kan dog vælge at fratrække den erhvervsmæssige kørsel efter Skatterådets satser med henvisning til ligningslovens § 9 B, når bilen både anvendes privat og erhvervsmæssigt.

Når den erhvervsmæssige kørsel fratrækkes efter Skatterådets satser, skal der foreligge et kørselsregnskab – en kørebog. Kørebogen skal som minimum indeholde kilometerstanden ved:

Indkomstårets begyndelse
Start af en erhvervsmæssige kørsel
Slut af en erhvervsmæssige kørsel
Indkomståret slutning

Der skal ved registreringen af den erhvervsmæssige kørsel fremgå dato, formål, bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere kørebogens rigtighed.

Der henvises til Den juridiske vejledning, afsnit C.C.2.2.2.6.

Du har fratrukket udgifter for erhvervsmæssig kørsel efter Skatterådets satser. Du har ikke indsendt dit kørselsregnskab for 2019 og 2020, hvorfor det ikke er muligt at vurdere den erhvervsmæssige kørsel. Virksomhedens adresse er indtil 17. november 2019 [adresse1], [by1], som også er din privatadresse. Herefter har virksomheden adresse på [adresse2][by1], som er 12 kilometer tur/retur fra din privatadresse. Denne kørsel vedrører almindelig kørsel mellem hjem og arbejdet omfattet af ligningslovens § 9 C.

Ifølge biloplysningerne er du registreret som bruger og ejer af bilerne VW Polo og VW Touran, begge biler er i 2019 og 2020 under 4 år, og det er derfor ikke muligt at vurdere kilometerstanden, som bliver registreret ved syn.

Som følge heraf godkendes der ikke fradrag for kørselsudgifter på 25.928 kr. i 2019 og 31.566 kr. i 2020, da det ikke er muligt at vurdere den erhvervsmæssige begrundelse for fradraget. Det er endvidere ikke muligt at skønne kørselsudgifterne, da vi ikke har det fornødne grundlag for at foretage et sådan skøn.

(...)

1.4.6. Sponsorater

Der er efter ligningslovens § 8, stk. 1 fradrag for udgifter til reklame, som er afholdt med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår.

Vurderingen af, om der er fradrag for udgiften til reklame, skal foretages på grundlag af en konkret vurdering af reklameværdien for virksomheden.

Sponsorbidrag eller sponsering er en del af begrebet reklame. For at opnå fradrag for et sponsorbidrag skal de betingelser, der gælder for at få fradrag for en reklameudgift, også være opfyldt. Der henvises til Den juridiske vejledning, afsnit C.C.2.2.2.5.3.

Du har ikke dokumenteret det ydede sponsorbidrag i 2019 og 2020 bogført på konto 2820: Sponsorater.

Som følge heraf godkendes der ikke fradrag for sponsorbidrag på 6.200 kr. i 2019 og 17.500 kr. i 2020, da det ikke er muligt at vurdere den erhvervsmæssige begrundelse for fradraget.

...”

Skattestyrelsen er i forbindelse med klagesagen den 7. juli 2022 kommet med følgende udtalelse:

”...

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Sponsorbidrag

Der er medsendt dokumentation for ydet sponsorbidrag i 2019 og 2020 på henholdsvis 6.200 kr. og 7.500 kr. Bidraget er ydet til [boldklub1]. Det fremgår af fakturaen for 2019, at fakturaen er sendt til [virksomhed1]. På fakturaen for 2020 er blot anført [person1].

Det er vores vurdering, at der er fradrag for bidraget efter ligningslovens § 8, stk. 1 for begge år, uanset at den ene faktura ikke er til [virksomhed1], men det må anses for sandsynligt, at bidraget for begge år er afholdt af erhvervsmæssige årsager.

Ved fremsendelse af denne udtalelse, har vi ikke modtaget dokumentation for yderligere bidrag, som klager oplyser at vedrøre bidrag til Danmarks Indsamlingen. Idet udgiften ikke er dokumenteret, er der efter vores opfattelse ikke fradrag.

Kørselsregnskab

Ved fremsendelse af denne udtalelse, har vi ikke modtaget kørselsregnskabet. Vi mener derfor ikke, at der er kommet nye oplysninger som kan ændre vores opfattelse om, at der ikke er fradrag for kørselsudgifter.

Omsætning

Vi mener ikke, at de fremsendte kommentarer medfører en ændret beskatning eller momspligt.

Vi er enig i, at der kan være periodeforskydninger, som medfører at faktureringen er i et andet indkomstår / periode i forhold til indbetalingen. Der ses dog ingen bogførte indbetalinger i januar 2019 på konto 5601 som medfører, at der er medtaget indbetalinger for perioden forud for kontrolperioden (den første indbetaling er den 12. april 2019, som må være faktureret i 2019). Der kan være indbetalinger, som er medtaget i januar 2020, som er faktureret i 2019, men dette er ikke dokumenteret.

Idet det fortsat ikke dokumenteret, hvilke beløb der er medtaget i omsætningen og salgsmomsen i forbindelse med, at der overføres beløb til konto 1010 og 6902 i bogføringen, fastholder vi den anvendte opgørelsesmetode.”

Skattestyrelsen er den 19. oktober 2023 kommet med følgende yderligere udtalelse:

”...

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Det er vores opfattelse, at der er fradrag for udgiften på 10.000 kr. til Danmarks Indsamlingen ved opgørelse af det skattemæssige resultat for 2020 med henvisning til ligningslovens § 8 A.

Det skal bemærkes, at vi ikke tidligere har modtaget dokumentation for udgiften, hvorfor denne ikke blev godkendt ved vores afgørelse af 3. marts 2022.

...”

Skattestyrelsen er den 27. november 2023 kommet med følgende yderligere udtalelse:

”...

Skattestyrelsen sender yderligere udtalelse

I har bedt om at få yderligere udtalelse på de nye oplysninger, som I har modtaget:

(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Omsætning / salgsmoms

Vi har modtaget en lang række fakturaer, som virksomheden har udskrevet. De modtagne fakturaer er ikke fortløbende, det er derfor vores opfattelse, at ikke alle fakturaer er medsendt.

På det foreliggende grundlag, har vi foretaget en afstemning af fakturaerne til bogføringen. Der henvises til vedlagte opgørelse.

Det skal bemærkes, at det ikke er muligt at følge kontrolsporet efter bogføringslovens § 9, idet der på ingen af fakturaerne er påført bilagsnummer fra bogføringen. Det er derfor alene teksten i bogføringen og beløb, der er forsøgt afstemt til fakturaer og det er ikke muligt for alle transaktioner.

De udskrevne fakturaer bærer præg af ikke at blive udskrevet fortløbende i tid, og det er derfor ikke muligt at konstatere, om alle fakturaer reelt er medtaget i bogføringen. Det gør sig gældende for de fakturaer, hvor datoen er markeret med gul i opgørelsen, som er vedlagt.

Efter momslovens § 23, stk. 2 anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunktet og afgiftspligten indtræder på leveringstidspunktet efter momslovens § 23, stk. 1. Idet vi nu har faktureringstidspunktet for en række fakturaer, anvendes disse i forhold til momspligtens indtræden. For de øvrige transaktioner, hvor vi fortsat mangler fakturaer, anvendes samme princip som i vores afgørelse.

På baggrund af de nye oplysninger, har vi opgjort virksomhedens omsætning og salgsmoms til:

2019

Ny opgørelse

Tidligere afgørelse

Forskel

Omsætning

528.479 kr.

449.079 kr.

79.400 kr.

Salgsmoms, 1. halvår

9.000 kr.

9.000 kr.

0 kr.

Salgsmoms, 2. halvår

123.119 kr.

103.269 kr.

19.850 kr.

Det er vores opfattelse, at virksomhedens omsætning skal forhøjes yderligere med 79.400 kr. til 528.479 kr., samt at salgsmomsen i 2. halvår 2019 forhøjes med 19.850 kr. til 123.119 kr.

2020

Ny opgørelse

Tidligere afgørelse

Forskel

Omsætning

1.565.760 kr.

1.265.960 kr.

299.800 kr.

Salgsmoms, 1. halvår

124.900 kr.

107.500 kr.

17.400 kr.

Salgsmoms, 2. halvår

266.539 kr.

208.989 kr.

57.550 kr.

Det er vores opfattelse, at virksomhedens omsætning skal forhøjes yderligere med 299.800 kr. til 1.565.760 kr., samt at salgsmomsen i 1. halvår 2020 forhøjes med 17.400 kr. til 124.900 kr. og 2. halvår 2020 forhøjes med 57.550 kr. til 266.539 kr.

Kørselsregnskab

Vi har gennemgået kørselsregnskabet for 2019, som vi ikke mener, opfylder betingelserne for opgørelse efter Skatterådets satser.

Dette begrunder vi med:

Virksomhedens adresse er ifølge CVR [adresse1], [by1] indtil 17. november 2019. Først herefter er virksomhedens adresse [adresse2]. I kørselsregnskabet er der kørt fra [adresse2] hele året.
Den første faktura som vi har modtaget fra 2019 har fakturanr. 1000. Fakturaen er udskrevet 2. juli 2019. I bogføringen konto 5601 Debitorer samlekonto er der 5 transaktioner forud, hvor den første er fra den 12. april 2019. Ifølge kørselsregnskabet er der før den 2. juli 2019 kørt 33 gange til klientmøder på forskellige adresser. Den første gang 15. januar 2019. Der er således kørt lang tid før, der faktureres. Det er endvidere ikke muligt at konstatere, hvilke kundeforhold de enkelte transporter vedrører, da det ikke er anført i kørselsregnskabet. Det gør sig gældende for hele kørselsregnskabet
Det er ikke anført på fakturaer, hvilke adresser de enkelte kunder har, ligesom det ikke fremgår, at der er holdt kundemøder.
Der er ingen angivelse af kilometerstand på bilen i kørselsregnskabet.
De opgjorte beløb i kørselsregnskabet kan ikke følges til bogføringen konto 2230 KM-penge, som er gjort op i måneder. Endvidere stemmer beløbet fra bogføringen på 25.928 kr. ikke til kørselsregnskabet, som viser et samlet beløb på 26.084 kr.
Ved stikprøve af antal kilometer, er der flere, hvor det ikke stemmer. Blandt andet
den 15. januar 2019: Ifølge Krak er afstanden 74 km pr. vej, hvilket giver 148 km. I kørselsregnskabet er der medtaget 116 km.
den 27. februar 2019: Ifølge Krak er afstanden 172 km pr. vej, hvilket giver 344 km. I kørselsregnskabet er der medtaget 284 km.

Bidrag til [indsamling1]

Der henvises til vores tidligere udtalelse til Skatteankestyrelsen den 19. oktober 2023.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen.

...”

Skattestyrelsen er den 15. februar 2024 kommet med følgende yderligere udtalelse:

”...

Jeg har fået assistance fra min kollega [person2], som har lavet en ny opgørelse, hvor vi sammenholder:

1. Fakturaer – fremgår af kolonne P+Q

2. Bankindsætninger – fremgår af kolonne R+S (kassekreditten fremgår af arket ”kassekredit”)

3. Bogføring – fremgår af kolonne T+U (bogføringen af bankkontoen fremgår af arket ”KK bogføring)

Vi har prioriteret oplysninger i ovenstående rækkefølge og den endelige opgørelse fremgår af kolonne K-N. I kolonne J kan du se, hvorfra vi har de enkelte beløb.

Vi har sammenholdt opgørelsen til den opgørelse, som jeg sendte til dig den 27. november 2023.

Differencerne til denne opgørelse fremgår af kolonne O.

Resultat af den fornyede opgørelse

Vores tidligere afgørelse

Opgørelse nov. ’23

Ny opgørelse

Forskel mellem opgørelserne

Forskel til vores tidligere afgørelse

  1. halvår 2019

9.000,00

9.000,00

5.000,00

-4.000,00

-4.000,00

  1. halvår 2019

103.269,94

123.119,94

127.119,94

4.000,00

23.850,00

I alt

0

19.850,00

  1. halvår 2020

107.500,68

123.650,68

136.620,51

12.969,83

29.119,83

  1. halvår 2020

208.989,50

267.789,50

286.110,23

18.320,73

77.120,73

I alt

31.290,56

106.240,56

Vi er derfor af den opfattelse, at der er yderligere moms i 2019 på i alt 0 kr. (dog flytning i periode) og i 2020 på i alt 31.290,56 kr. i forhold til vores tidligere fremsendte opgørelse. Der er ligeledes en forhøjelse af omsætningen i 2020 på yderligere 125.160 kr.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at omsætningen for indkomstårene 2019 og 2020 udgør henholdsvis 460.000 kr. og 1.153.590 kr., samt at der skal godkendes fradrag for udgifter til sponsorater på henholdsvis 6.200 kr. og 17.500 kr. Der er endvidere fremsat påstand om, at der i indkomstårene 2019 og 2020 godkendes fradrag for erhvervsmæssig kørsel på henholdsvis 25.928 kr. og 31.566 kr.

Klageren har som begrundelse for påstandene anført følgende:

”...

Vedr.: SKATTEANKESTYRELSEN – SAG 22-0046165

Med henvisning til ovenstående sag skal jeg hermed fremkomme med mine kommentarer til de enkelte punkter i afgørelsen af den 3. marts 2022:

Indkomstår 2019 – sponsorat – der er tale om sponsorat af fodboldtrøjer til fodboldklub – jeg har vedhæftet faktura
Indkomstår 2020 – sponsorat – der er tale om sponsorat af fodboldtrøjer til fodboldklub – jeg har vedhæftet faktura – der er tale om bidrag til [indsamling1] – jeg kan ikke finde fakturaen, men for 2021 har jeg den på mail – jeg får fundet den og sender
Indkomstår 2019 – kørselsregnskab – jeg er ved at få åbnet fra gammel pc og sender
Indkomstår 2020 – kørselsregnskab – jeg er ved at få åbnet fra gammel pc og sender
Omsætning 2019 – omsætningen for 2019 udgjorde kr. 460.000 eksl. Moms – jeg fakturerer ikke i Economic men bogfører omsætningen i klumper, gerne pr. kvartal. Jeg hører gerne, om man ønsker samtlige fakturaer fremsendt.
Omsætning 2020 – omsætningen for 2020 udgjorde kr. 1.153.590 eksl. Moms – jeg fakturerer ikke i Economic men bogfører omsætningen i klumper, gerne pr. kvartal. Jeg hører gerne, om man ønsker samtlige fakturaer fremsendt.
Konto 1010 og 5601 2019 – den fakturerede omsætning krediteres på konto 1010 og debiteres på konto 5601 på helt sædvanlig vis. Når indbetalinger kommer, krediteres konto 5601 og konto 5820 debiteres – også på helt sædvanlig vis. De anførte korrektioner er således udtryk for en fejlagtig opfattelse, idet det naturligvis ikke kan lægges til grund, at enhver indbetaling i et indkomstår vedrører omsætning i det pågældende indkomstår – eksempelvis vil indbetalinger i januar i et indkomstår jo ofte være indbetalinger på faktureret omsætning i december året før.
Konto 1010 og 5601 2020 – den fakturerede omsætning krediteres på konto 1010 og debiteres på konto 5601 på helt sædvanlig vis. Når indbetalinger kommer, krediteres konto 5601 og konto 5820 debiteres – også på helt sædvanlig vis. De anførte korrektioner er således udtryk for en fejlagtig opfattelse, idet det naturligvis ikke kan lægges til grund, at enhver indbetaling i et indkomstår vedrører omsætning i det pågældende indkomstår – eksempelvis vil indbetalinger i januar i et indkomstår jo ofte være indbetalinger på faktureret omsætning i december året før.

Jeg sender snarest muligt kørselsregnskab for 2019 og 2020 samt dokumentation fra [indsamling1] på sponsoratet i 2020.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for at henføre posteringer på kontoen 5601 – debitorer samlekonto til virksomhedens omsætning. Endvidere skal Landsskatteretten tage stilling til, om der kan godkendes fradrag for udgifter til henholdsvis sponsorater og erhvervsmæssig kørsel.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det fremgår af skattekontrollovens § 2, stk. 1.

Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Det følger af skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det følger af skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det følger af skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3, og 6, stk. 3.

Af bogføringslovens § 7, stk. 1, fremgår følgende:

”Alle registreringer i bogføringen foretages hurtigst muligt efter, at de forhold foreligger, der er til grund for registreringen.”

Det fremgår af statsskattelovens § 6:

”Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.”

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Selvstændige erhvervsdrivende kan foretage fradrag for udgifter til erhvervsmæssig befordring efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hvis udgifterne er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Hvis udgiften har karakter af en privatudgift, er den indkomstopgørelsen uvedkommende og kan ikke fradrages. Kørsel mellem hjem og arbejde anses som udgangspunkt for privat.

Det er en betingelse for fradrag, at der er afholdt udgifter, og at befordringen er erhvervsmæssig efter ligningslovens § 9 B. Fradraget foretages i den personlige indkomst.

Efter ligningslovens § 9 B, stk. 1, anses følgende befordring for erhvervsmæssig:

a) Befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder,
b) befordring mellem arbejdspladser og
c) befordring inden for samme arbejdsplads.

Hvis et kørselsregnskab skal danne grundlag for opgørelsen af fradrag for erhvervsmæssig kørsel, skal det opfylde følgende formkrav:

? Hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning
? Datoen for kørslen
? Den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
? Bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed

Hvis der ikke foreligger et egentligt kørselsregnskab, eller kørselsregnskabet er mangelfuldt, er skattemyndighederne berettiget til at fastsætte fordelingen af den private og erhvervsmæssige kørsel skønsmæssigt. Der henvises til Vestre Landsrets dom af 30. juni 2009, offentliggjort i SKM2009.477.VLR.

Fradrag for reklameudgifter efter ligningslovens § 8, stk. 1, forudsætter, at udgifterne er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Fradrag for udgifter til reklame i henhold til ligningslovens § 8, stk. 1, forudsætter ifølge bestemmelsens forarbejder, at udgifterne er afholdt over for en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder, jf. Landsskatterettens kendelse af 31. januar 2003, offentliggjort i SKM2003.114.LSR. Reklameudgifter tager således sigte på at opretholde en virksomheds almindelige omdømme eller fremme dens interesser ved at gøre den kendt og fordelagtigt bemærket, jf. tillige pkt. 14.2. i cirkulære til ligningsloven nr. 72 af 17. april 1996.

Sponsorater er bidrag, som en virksomhed yder til eksempelvis sportsklubber og kulturelle formål mod til gengæld at opnå ret til at få reklame for dens navn eller firmalogo. Retten til fradrag skal afgøres ud fra en konkret vurdering af, om reklameværdien for virksomheden står i rimeligt forhold til sponsoratets størrelse. Der skal desuden være en direkte sammenhæng mellem sponsoratet og virksomhedens aktivitet. Der ses her på karakteren af virksomheden, sammenholdt med karakteren af den reklame, som virksomheden opnår.

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan der ifølge ligningslovens § 8a fradrages gaver, som det godtgøres, at giveren har ydet til foreninger, stiftelser, institutioner m.v., hvis midler anvendes i almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer. Fradraget kan ikke udgøre mere end et grundbeløb på 14.500 kr. (2010-niveau), som reguleres efter personskattelovens § 20. Endelig er fradrag betinget af, at foreningen m.v. har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen efter skatteindberetningslovens § 26.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Skønsmæssigt overskud af virksomhed

Landsskatteretten finder, at det fremlagte regnskabsmateriale er mangelfuldt. En stor del af den underliggende dokumentation mangler, og der er konstateret differencer i forhold til bogføring og kontoudtog.

Klageren har ikke fremlagt indtægts- og udgiftsbilag, der dokumenterer den fremlagte bogføring. Kravene til regnskabsgrundlaget er således ikke opfyldt, og regnskabsmaterialet kan på denne baggrund ikke anses for egnet som grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse for klageren.

På denne baggrund finder retten, at klageren ikke har selvangivet fyldestgørende, og at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte omsætningen skønsmæssigt og foretage korrektioner af de foretagne fradrag.

Omsætning

Det fremgår af bogføringsloven, at alle registreringer i bogføringen skal foretages hurtigst muligt efter, at de forhold foreligger, der er til grund for registreringen.

Som hovedregel skal virksomhedens omsætning medregnes, når der er erhvervet endelig ret til indtægten. Faktureringstidspunktet og betalingstidspunktet er uden selvstændig betydning for beskatningstidspunktet. Faktureringstidspunktet kan dog falde sammen med retserhvervelsestidspunktet og af den grund blive beskatningstidspunket.

Klageren har bogført omsætningen inkl. moms løbende på konto 5601 - Debitorer samlekonto. Ved momsperiodernes afslutning blev beløbene overført til henholdsvis konto for omsætning og salgsmoms.

I 2019 var der kun en enkelt postering på konto 1010 - Salg af varer/ydelser m/moms, hvilket var den 8. december 2019, hvor der blev overført 460.000 kr. til omsætningen fra konto 5601 - Debitorer samlekonto.

I 2020 var der 8 posteringer på konto 1010 - Salg af varer/ydelser m/moms, hvor der henholdsvis den 30. juni 2020 blev flyttet 590.000 kr. og den 31. december 2020 overført 640.000 kr. til omsætning fra konto 5601 - Debitorer samlekonto.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at kunne afstemme omsætningen med de overførte beløb flyttet henholdsvis den 8. december 2019, 30. juni 2020 og 31. december 2020 fra konto 5601 – debitor samlekonto. Skattestyrelsen har derfor anset indsætninger, der er er bogført på konto 5601 – debitorer samlekonto, som værende omsætning i virksomheden.

Skattestyrelsen har efterfølgende indstillet virksomhedens omsætning korrigeret på baggrund af nye fremlagte opgørelser og beregninger.

Retten finder, at virksomhedens omsætning skal medregnes, når der er erhvervet endelig ret til indtægten. Retserhvervelsestidspunktet i klagerens virksomhed må være sammenfaldende med faktureringstidspunktet. Faktureringstidspunktet anvendes for de fremlagte fakturaer som retserhvervelsestidspunktet, og for de øvrige manglende fakturaer lægges bogføringsdatoen til grund. Det af klageren fremførte omkring periodeforskydninger er ikke godtgjort og kan ikke føre til et andet resultat.

Retten finder, at det ikke er muligt at følge kontrolsporet, idet der på de fremlagte fakturaer ikke er påført bilagsnumre fra bogføringen. De udskrevne fakturaer er ikke udskrevet fortløbende i tid, og det er derfor ikke muligt at konstatere, om alle fakturaer reelt er medtaget i bogføringen. Det er herefter alene teksten i bogføringen og beløb, der kan afstemmes til de fremlagte fakturaer.

Henset til omfanget af det fakturamateriale, der er fremlagt i forbindelse med klagesagsbehandlingen, finder Landsskatteretten, at opgørelsen af virksomhedens omsætning skal hjemvises til fornyet realitetsbehandling ved Skattestyrelsen som første instans. Retten kan ikke på baggrund af det nye materiale tage stilling til, hvad der er medregnet i den bogførte omsætning.

Sponsorater

Klageren har fratrukket udgifter til sponsorater på henholdsvis 6.200 kr. og 17.500 kr. i indkomstårene 2019 og 2020.

Det fremgår af det af klageren fremlagte materiale, at der er tale om sponsorater på 6.200 kr. i 2019 og 7.500 kr. i 2020 til [boldklub1].

Klageren har fremlagt en skrivelse omkring støtte til [indsamling1] i 2020 på 10.000 kr.

Bidrag til [indsamling1] er givet i forbindelse med en TV-indsamling til fordel for verdens sultne børn, hvor firmanavne typisk blev vist på rulleteksten i løbet af udsendelsen. Donationen til Danmarks indsamlingen på 10.000 kr. er således erhvervsmæssigt begrundet, da virksomheden anses for at have opnået en reklameværdi.

Retten finder, at sponsoraterne til [boldklub1] anses at have en reklamemæssig værdi, idet der er reklame for virksomheden i form af et skilt på sponsorvæggen i klubben og påtrykt logo på klubbens spilletrøjer. Retten finder, at sponsoraterne til [boldklub1] har en direkte sammenhæng til virksomhedens aktivitet, og at reklameværdien for virksomheden står i rimeligt forhold til sponsoraternes størrelse.

Retten har henset til, at der er fremlagt dokumentation i form af fakturaer, der sandsynliggør udgifternes afholdelse, og som begrunder erhvervsmæssige fradragsberettigede udgifter.

Landsskatteretten forhøjer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende fradrag for sponsorater med henholdsvis 6.200 kr. i 2019 og 17.500 kr. i 2020.

Erhvervsmæssig kørsel

Virksomhedens adresse har indtil den 17. november 2019 været [adresse1], [by1]. I den af klageren fremlagte opgørelse fremgår kørslen fra [adresse2], [by1], for hele indkomståret. I den fremlagte opgørelse fremgår ikke kilometerstand på bilen, som kan dokumentere kørslens omfang. De enkelte anførte km kan ikke afstemmes til Kraks vejviser, og det i opgørelsen opgjorte beløb på 26.084 kr. kan ikke afstemmes til bogføringen, hvor beløbet er opgjort til 25.928 kr.

Retten finder, at klageren har fremlagt et kørselsregnskab for indkomstårene 2019 og 2020, som ikke opfylder kravene til et kørselsregnskab, og klageren har således ikke tilstrækkeligt sandsynliggjort, at der kan gives fradrag for erhvervsmæssig kørsel i de pågældende indkomstår. Det fremgår ikke af de fremlagte fakturaer, hvilke adresser de enkelte kundeforhold kan relateres til eller hvorvidt, der har været afholdt kundemøder hos kunder.

Retten finder ikke grundlag for at skønne fradrag for erhvervsmæssige km, da det fornødne grundlag herfor ikke foreligger.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.