Kendelse af 09-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 11-01-2025

Journalnr. 22-0052091

Skattestyrelsen har anset klageren for fuldt skattepligtig fra den 11. marts 2021 og har givet afslag på klagerens anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F, fra den 1. september 2021.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er indisk statsborger.

Hendes ægtefælle har haft ophold i [by1] siden den 1. december 2020, hvor han har opnået arbejdsvisum.

Klageren har oplyst, at hun den 11. marts 2021 rejste til Danmark og boede hos ægtefællen frem til den 30. marts 2021. I den forbindelse lod hun sig indregistrere som tilflytter i [by1] Kommune og blev registreret med et personnummer. Denne indregistrering blev sidenhen slettet med tilbagevirkende kraft på klagerens foranledning, da det kom til klagerens kundskab, at registrering i personregisteret kun skal ske i tilfælde af fast tilflytning, og ikke ved kortere besøg.

Klageren rejste derefter tilbage til Indien for at varetage sit fuldtidsarbejde ved [institut1] i [Indien]. Klageren vendte herefter først tilbage til Danmark i slutningen af august måned 2021, da hun pr. 1. september 2021 skulle starte sin ansættelse ved [universitet1].

Klageren har den 17. august 2021 fået arbejdstilladelse i Danmark, som gælder for perioden fra den 17. august 2021 til den 16. august 2025.

Det fremgår af bopælsattest fra [by2] Kommune, at klageren har været indregistreret hos kommunen siden den 26. august 2021.

Det fremgår af klagerens årsopgørelse nr. 2 for indkomståret 2021, at klageren var registreret som fuldt skattepligtig til Danmark med [by3] som skattekommune fra den 11. marts 2021.

Som dokumentation har klageren fremlagt følgende:

- Kopi af returbilletter fra [Indien] til [by3] den 11. marts 2021, og fra [by3] til [Indien] den 30. marts 2021.
- Brev fra klageren til fakultetet i Indien med anmodning om orlov fra 11. marts 2021 til 30. marts 2021.
- Kopi af pas med stempel for indrejse i Indien den 31. marts 2021.
- Lønsedler fra [institut1], [Indien], for månederne marts, april, maj, juni og juli 2021.
- Arbejdstilladelse af 17. august 2021.
- Kopi af flybilletter fra [Indien] til [Tyskland] og fra [Tyskland] til [by3] den 26. august 2021.
- Brev fra Folkeregistret i [by1] Kommune med annullering i CPR-registeret af registrering af indrejse og adresse i Danmark pr. 11. marts 2021, sendt 17. marts 2022.
- Bopælsattest fra [by2] Kommune af 5. april 2022.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset klagerens fulde skattepligt til Danmark for indtrådt den 11. marts 2021. Skattestyrelsen har afslået klagerens anmodning om at blive omfattet af forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført:

"[...]

Du kan ikke få din løn fra [universitet1] i [by3] ([universitet1]) beskattet efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48E-F, da du ikke opfylder betingelsen i kildeskattelovens § 48E, stk. 3, nr. 1, om at man ikke må have været fuld skattepligtig til Danmark de seneste 10 år forud for ansættelsens begyndelse, for hvilket der anmodes om beskatning efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Indledning:

Din arbejdsgiver [universitet1] v/[person1] har den 14.06.2020 pr. mail anmodet om, at du bliver beskattet efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F, fra den 01.09.2021 til 30.08.2028.

Sagsfremstilling og begrundelse

1. For at blive beskattet efter reglerne i kildeskattelovens §§48 E-F, er det en betingelse, at man ikke må have været skattepligtig til Danmark efter de almindelige danske skatteregler inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen.

Gældende retspraksis

Ved vurderingen af tidligere skattepligt, er Skattestyrelsen forpligtet til at konstatere, om der er skattepligt ud fra de gældende skatteansættelser og registreringer i Skattestyrelsens systemer.

Det følger af SKM2020.407.LSR, hvor sagen drejede sig om, hvorvidt klageren kunne opfylde betingelserne i kildeskattelovens § 48 E, for at blive beskattet efter reglerne i kildeskattelovens § 48 F. Det måtte lægges til grund, at klageren i SKATs systemer var registreret som fuldt skattepligtig til Danmark i indkomstårene 2008- 2010 af renteindtægter, og at han modtog grøn check på 1.300 kr. i 2010. Klageren havde således været registreret som fuldt skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen pr. 1. oktober 2017, ligesom der var udsendt årsopgørelser i overensstemmelser hermed. Efter de foreliggende og ikke påklagede skatteansættelser for indkomstårene 2008 til 2010 var klageren således skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 i indkomstårene 2008, 2009 og 2010. I overensstemmelse med praksis kunne klageren således ikke anses at opfylde de objektive betingelser i kildeskattelovens § 48 E. Ved klagerens ansættelse hos H1 den 27. september 2017 opfyldte han derfor ikke kravet i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1. Landsskatteretten stadfæstede samtidig i en anden afgørelse Skattestyrelsens afslag på ekstraordinær genoptagelse, hvorfor de foreliggende skatteansættelser/årsopgørelser måtte lægges til grund ved afgørelsen. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.

Dette følger af SKM2020.87.LSR, som omhandlede en person, der var begrænset skattepligtig i indkomståret 2008, som lå inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen.

I klagesagen henviste klageren til, at det var en fejl, at han var registreret som begrænset skattepligtig til Danmark i indkomståret 2008, idet lønudbetalingen rettelig skulle periodiseres til beskatning i indkomståret 2006, som lå mere end 10 år forud for ansættelsen.

Klager fik ikke medhold, idet Landsskatteretten fandt, at klageren efter den gældende skatteansættelse for 2008 var begrænset skattepligtig til Danmark og som følge ikke var berettiget til at anvende bruttoskatteordningen for forskere og højtlønnede medarbejdere.

1.3. Dine bemærkninger

Skattestyrelsen har modtaget dine indsigelser til det fremsendte forslag af 20.09.2021 i mails af 22.09.2021 og 10.01.2022.

Du oplyser, at du reelt først er flyttet til Danmark den 26.08.2021. I perioden fra 11.03.2021 til 30.03.2021 har du blot været på besøg hos din herboende ægtefælle på adressen [adresse1], [by1] I perioden fra 31.03.2021 til 25.08.2021 har du boet og arbejdet i Indien. Det er oplyst, at du er fratrådt din stilling i Indien pr. 10.08.2021.

Som dokumentation for periode udenfor Danmark har du fremsendt kopi af pas med stempler og flybilletter. Du oplyser også, at du ingen indtægter har haft i Danmark fra 11.03.2021 til 31.08.2021.

Som svar på spørgsmål om, hvorfor du har tilmeldt dig Folkeregisteret i Danmark den 11.03.2021, oplyser du, at der i opholdstilladelsen stod, at du skulle melde tilflytning inden 5 dage efter, du kom til Danmark. Du havde fået den opfattelse, at det var nødvendigt at tilmelde dig, også selvom der kun var tale om et kortvarigt besøg.

Du oplyser, at du vil kontakte Folkeregisteret for at få tilflytningsdatoen rettet til den 26.08.2021.

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ved vurderingen af om beskatning kan ske efter kildeskattelovens §§ 48E-F, er der flere forskellige kriterier, som skal være opfyldt for at komme på forskerskatteordningen.

Du må ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen have været skattepligtig til Danmark efter de almindelige danske skatteregler. Se kildeskattelovens § 48E, stk. 3, nr. 1.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at din fulde skattepligt til Danmark er indtrådt den 11.03.2021, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, fordi du i den periode haft bolig til rådighed hos din ægtefælle i Danmark, og fordi du også har tilmeldt dig til adressen.

At du har opholdt dig og arbejdet i Indien i perioden fra 31.03.2021 til 25.08.2021 ændrer ikke på det forhold. Den fulde skattepligt har bl.a. den konsekvens, at du skal beskattes af den udenlandske indkomst fra Indien i Danmark.

For personer, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, indtræder skattepligten efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, på tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingeloven.

Vi anser det ikke for dokumenteret, at din fulde skattepligt ikke er indtrådt den 11.03.2021, fordi du er indrejst og registreret på samme adresse, som din ægtefælle hele tiden har boet på, også da du kommer tilbage igen den 26.08.2021.

Din nye ansættelse som forsker hos [universitet1] startede den 01.09.2021. Når vi går bagud fra den dato, så er der fuld skattepligt fra 11.03.2021 og frem til 31.08.2021, som udelukker dig fra at benytte forskerskatteordningen efter kildeskattelovens § 48E, stk. 3, nr. 1. Der er ikke hjemmel til at se bort fra perioden med fuld skattepligt, jf. SKM2020.87.LSR.

Konklusion:

Skattestyrelsen fastholder, at du ikke kan blive omfattet af reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F for ansættelse som Assistant Professor [by1] Universitet fra 01.09.2021 til 31.08.2028, fordi du de seneste 10 år forud for ansættelsesforholdets start har været fuld skattepligtig til Danmark fra 11.03.2021 til 31.08.2021."

[...]"

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 31. august 2022 udtalt følgende:

"[...]

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

[person2] har med tilbagevirkende kraft fået rettet den faktiske tilflytningsdato til Danmark hos Folkeregisteret fra den 11.03.2021 til den 26.08.2021.

[person2] flytter oprindeligt til Danmark for at bo hos sin ægtefælle pr. 11.03.2021. Hun melder flytning til Danmark, fordi der i opholdstilladelsen fremgår, at hun skal registrere sig til Danmark, når hun flytter hertil.

Hun opholder sig reelt kun i Danmark fra den 11.03.2021 til den 30.03.2021. Derefter tager hun hjem til Indien for at arbejde for den indiske arbejdsgiver, og færdiggøre og afvikle sit job der, inden hun kommer tilbage til Danmark den 26.08.2021, hvor hun starter som forsker på [universitet1] pr. 01.09.2021. Det korte ophold i Danmark har efter det af [person2] oplyste kun været ferie/besøg. Ved tilbagerejse til Indien er hun tilsyneladende ikke opmærksom på, at hun på det tidspunkt stadig er registreret med folkeregisteradresse i Danmark.

Da hun tager ophold i Danmark pr. 11.03.2021 hos sin ægtefælle i deres bolig, vurderes hun som udgangspunkt på det tidspunkt at være fuld skattepligtig til Danmark efter Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Hvis det forudsættes, at det er korrekt, at hun kun har opholdt sig i Danmark hos ægtefælle fra 11.03.2021 til 30.03.2021 pga. ferie, og det samtidigdig forudsættes korrekt, at hun i perioden fra 31.03.2021 til 25.08.2021 er vendt tilbage til Indien for at færdiggøre og afvikle sit arbejde der (dette er ikke efterprøvet og kontrolleret af Skattestyrelen), inden hun kommer tilbage til Danmark for at arbejdet som forsker på [universitet1] pr. 01.09.2021, vurderes hun først at have taget ophold i Danmark fra og med den 26.08.2021, hvor hun flytter tilbage til Danmark igen. Der henvises i den forbindelse til KSL § 7, stk. 1.

Under disse forudsætninger vurderes hendes fulde skattepligt først for at indtræde pr. 26.08.2021, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 og kildeskattelovens § 7, stk. 1. Det vil så betyde, at hun alligevel opfylder kriteriet i kildeskattelovens § 48E, stk. 3, nr. 1 om tidligere skattepligt indenfor 10 år forud for ansættelsen som forsker. Da der ikke er forløbet mere end 1 måned fra den 26.08.2021 til den 01.09.2021, vil hun således godt kunne registreres på forskerskatteordningen jf. kildeskattelovens § 48E-48F.

Hvis det ikke er korrekt, at hun har været i Indien for at arbejde, færdiggøre og afvikle sit arbejde, men hun har været i Indien af andre årsager, som f.eks. ferie og lignende, vurderes hendes fulde skattepligt for at være indtrådt til Danmark pr. 11.03.2021, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, sammenholdt med § 8, stk. 1. SKM2009.30.HR. Det har så også den konsekvens, at hun ikke opfylder 10 årsreglen for skattepligt, jf. kildeskattelovens § 48E, stk. 3, nr. 1., og at eventuelle skattepligtige indtægter fra Indien eller andre lande også skal beskattes i Danmark fra og med 11.03.2021 (globalindkomstprincippet).

Skattestyrelsen har ingen oplysninger om og har ikke efterprøvet, om hun ejer eller har bolig til rådighed i Indien eller har arbejdet for den udenlandske arbejdsgiver efter 11.03.2021.

Vi gør også opmærksom på, at [person2] ikke har anmodet om genoptagelse af årsopgørelsen for 2021 for at få rettet datoen for skattepligtens indtræden fra den 11.03.2021 til den 26.08.2021.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen."

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at hun ved sin ansættelse ved [universitet1] skal være omfattet af forskerskatteordningen, da hendes fulde skattepligt til Danmark først indtrådte i forbindelse med hendes ansættelse ved [universitet1] pr. 1. september 2021.

Klageren har til støtte for påstanden anført følgende:

"With letter of 29 March 2022 (signed by [person3]) Skattestyrelsen decided that I, [person2], an Associate Professor at [universitet1], am not eligible for the researcher tax scheme.

However, that decision rests on information that is not correct.

The above-mentioned letter says, when arguing for the decision:

(a) Skattestyrelsen considers that you are not eligible for registration as you were tax resided in Denmark during the period from the 11th of March 2021 to the 31th of August 2021.

(b) You have lived with your spouse in your shared residence, and therefore your full tax liability is not considered to be interrupted for the period you have worked in India.

Both of these assumptions are not true. I did not live in Denmark from 11 March 2021 to 31 August 2021, but lived and worked in India, and in particular did not live with my husband in [by1] in that period.

I travelled from India to visit my husband in [by1] for 20 days (11-30 March 2021) and then travelled back to take care of my full-time job at the [institut1], [Indien] in India. On 26 August 2021 I travelled from India to Denmark to take up my new full-time job as associate professor at the [universitet1], which started on 1 September 2021. Between 30 March and 26 August I did not visit Denmark and did not live with my husband in [by1]. The proof of the above-mentioned travel has been provided to Skattestyrelsen already and I am attaching them here. Specifically, I am attaching here the travel tickets and scans of the stamps on my passport (by the border security) as proofs of my travels.

The misunderstanding of these matters arose because I interpreted the advice from Folkeregistret to "register within 5 days" as "the earlier the better" and mistakenly registered already in March 2021 although I did not live in Denmark and therefore did not yet have an address in [by1]. So, I registered using my husband's [by1] address.

This mistake was corrected on March 17, 2022 when the incorrect [by1] Folkeregister registration for 11 March 2021 was erased and replaced with the correct [by2] Folkeregister registration for 26 August 2021. (The copies of both the decisions are attached here.) This update was made in the [by2] Folkeregister on April 5, 2022.

Thus Skattestyrelsen's decision rests on wrong information, and I sincerely hope that it will consider the correct information and reverse the decision, thereby making me eligible for the researcher tax scheme - just like many other international colleagues at Danish universities."

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse

Klageren har fremsat følgende bemærkninger som svar på Skattestyrelsens udtalelse af 1. september 2022:

"Thank you for your letter of 1 September 2022, and for giving me an opportunity to respond to the statement from Skattestyrelsen, signed [person3]. I would like to state the following:

(1) The statement "[person2] flytter oprindeligt til Danmark for at bo hos sin ægtefælle pr. 11.03.2021" is not correct. Instead, I was on vacation while visiting my husband in Denmark 11-30 March 2021, after which I returned as planned to my permanent full-time job at the university [institut1] [Indien] in India, and did not enter Denmark again until 26 August 2021. The reason that I mistakenly reported my visit to Folkeregistret in [by1] was that I was under the impression that I must do so when I enter Denmark (for whatever reason).

(2) I have already shared my passport stamps and travel tickets to prove the above point. As further proof that I was indeed employed in India until August 2021, I am attaching my salary slips here. These show that I was a permanent employee at [institut1] during this time.

Additionally, I am attaching the leave-permission letter which I had obtained before visiting my husband in March 2021. This shows that my trip to Denmark was indeed planned for March 11, 2021 to March 30, 2021.

(3) The statement "Vi gør også opmærksom på, at [person2] ikke har anmodet om genoptagelse af årsopgørelsen for 2021 for at få rettet datoen for skattepligtens indtræden fra den 11.03.2021 til den 26.08.2021." might be taken to indicate that I thereby accepted skattepligtens indtræden by 11 March 2021. However, this should not be taken as accepting that date. When I received årsopgørelsen 2021, I had already spent five months documenting to Skattestyrelsen that I was not living in Denmark between 30 March and 26 August 2021, and did not think that it would make any difference to additionally object to årsopgørelsen, where the date for skattepligtens indtræden was just one among many data given.

(4) I am happy to see that the statement "Hvis det forudsættes, at det er korrekt, at hun kun har opholdt sig i Danmark hos ægtefælle fra 11.03.2021 til 30.03.2021 pga. ferie [...] vil hun således godt kunne registreres på forskerskatteordningen jf. kildeskattelovens § 48E-48F." basically says that under the circumstances that actually hold in reality, I should be able to work under the research tax scheme.

I hope that this information will be useful in making a final decision in my case."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Klageren har den 25. november 2024 fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

"[...]

(1) My understanding of Skatteankenævnet's position is that, due to the 2 February 2024 decision by Højesteret, Landsskatteretten has no other option but to conclude from my existing Årsopgørelse for 2021 that I was skattepligtig from 11 March 2021.

(2) However, that Årsopgørelse was and remains wrong. In March 2021 I was only on briefly vacation in Denmark, not living or working here until I returned to Denmark on 26 August 2021, took up residence in [by2], and started my job as associate professor on 1 September 2021. This has been clear for several years, but I now realise that Skat or Skatteankestyrelsen cannot correct the Årsopgørelse 2021 unless I formally and separately request a correction.

(3) I will therefore as soon as possible request that the Årsopgørelse 2021 gets changed to indicate the correct start date of my skattepligt in Denmark, which is 26 August 2021, as evidenced by Folkeregistret.

(4) It is unclear to me what any decision by Landsskatteretten based on the wrong information in the current Årsopgørelse 2021 would be reversed. Would it be advisable to hold off asking Landsskatteretten until the Årsopgørelse 2021 has been corrected? Your help on this would be very much appreciated."

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klageren har været skattepligtig til Danmark indenfor de seneste 10 år forud for sin ansættelse ved [universitet1] i [by3] den 1. september 2021 og som følge heraf ikke kan blive beskattet efter forskerskatteordningen i kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Retsgrundlaget

Af kildeskattelovens § 48 E, stk. 1 og stk. 3, nr. 1, fremgår:

"§ 48 E
Personer, som bliver skattepligtige efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold hos en arbejdsgiver, som er omfattet af § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 4, selskabsskattelovens § 1, § 2, stk. 1, litra a, eller § 3, fondsbeskatningslovens § 1 eller dødsboskattelovens § 1, kan vælge at blive beskattet af vederlag i penge, jf. § 43, stk. 1, efter § 48 F.

Stk. 3. Det er en betingelse for anvendelsen af stk. 1, at
1) den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-27, eller stk. 2, jf. dog stk. 5 og 6,"

Af bemærkningerne til lovforslag nr. 162 2007/2 fremsat den 28. marts 2008 om ændring af bl.a. kildeskatteloven fremgår følgende af afsnittet "Gældende ret":

"Den særlige skatteordning kan anvendes af enhver, der opfylder en række objektivt fastsatte betingelser. Der er ingen branchemæssige begrænsninger og ingen krav om statsborgerskabsforhold. Der er ingen dispensationsmuligheder i ordningen og intet skønselement. Enten opfylder man betingelserne, eller også gør man ikke."

I Højesterets dom af 2. februar 2024, offentliggjort som SKM2024.149.HR, blev det fastslået, at skatteyderens årsopgørelser var gyldige forvaltningsafgørelser, som måtte lægges til grund, når det skulle afgøres, om skatteyderen havde været skattepligtig til Danmark.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Det er en betingelse for beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E og F, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter bl.a. kildeskattelovens § 1, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1.

Ved spørgsmålet om, hvorvidt klageren har været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, finder retten, at klagerens årsopgørelse for det pågældende indkomstår er en gyldig forvaltningsafgørelse, som må lægges til grund. Retten henviser til SKM2024.149.HR.

Det fremgår af klagerens årsopgørelse nr. 2 for indkomståret 2021, at klageren var registreret som fuldt skattepligtig til Danmark fra den 11. marts 2021.

Retten finder herefter, at klageren ikke opfylder betingelsen om ikke at have været skattepligtig inden for de seneste 10 år efter de bestemmelser, der er nævnt i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1.

Retten finder derfor, at klageren ikke kan beskattes efter kildeskattelovens §§ 48 E og F ved sin ansættelse ved [universitet1] i [by3] pr. 1. september 2021.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Landsskatteretten bemærker, at klageren har mulighed for at anmode Skattestyrelsen om ordinær genoptagelse af indkomståret 2021 frem til den 1. maj 2025, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.