Kendelse af 04-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-07-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Selskabets opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2018 | |||
Maskeret udbytte | 22.975 kr. | Nedsættes | Stadfæstelse |
Indkomståret 2019 | |||
Skattepligtigt resultat | 2.645.029 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 2.020.786 kr. |
Maskeret udbytte | 4.067.701 kr. | Nedsættes | Nedsættes til 3.081.548 kr. |
Selskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...1] (herefter benævnt selskabet) blev etableret den 11. juni 2018. Selskabet er taget under konkursbehandling og har branchekoden 702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse. [person1] er registreret som reel ejer med en ejerandel på 100 %. [person2] er TB’s ægtefælle.
Selskabet har for indkomståret 2019 selvangivet et skattepligtigt resultat på 0 kr.
Det fremgår af selskabets årsrapport for indkomståret 2019, at årets resultat før skat udgør 0 kr. Selskabets omsætning og omkostninger er angivet til 0 kr. Der er for selskabet indberettet følgende i salgs- og købsmoms for indkomståret 2019:
Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar | |
1. kvartal | 63.936 kr. | 63.911 kr. | 25 kr. |
2. kvartal | 734.579 kr. | 696.017 kr. | 38.562 kr. |
3. kvartal | 200.845 kr. | 194.091 kr. | 6.754 kr. |
4. kvartal | 103.633 kr. | 72.232 kr. | 31.401 kr. |
I alt | 1.102.993 kr. | 1.026.251 kr. | 76.742 kr. |
Skattestyrelsen har anmodet selskabet om regnskabsoplysninger og bankkontoudtog. Selskabet har ikke imødekommet denne anmodning og Skattestyrelsen har indhentet selskabets kontoudtog ved [finans1].
Selskabet er ikke kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens fremsendte sagsfremstilling af 25. januar 2022.
Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af selskabets kontoudtog for indkomståret 2019 konstateret indsætninger på selskabets bankkonto. De konkrete indsætninger udgjorde 5.811.812 kr. (afrundet) og fremgår af kontoudtogene med bl.a. følgende posteringstekster: ”OVERFØRSEL”, ”FAKT.016”, ”Faktura 022”, ”#LW#BC-WITHDRA”, ”[virksomhed2] A/S” og ”[virksomhed3]”.
Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at udgøre omsætning i selskabet og har opgjort selskabets omsætning for indkomståret 2019 til 4.649.450 kr. ekskl. moms. (afrundet) For indkomståret 2018 har Skattestyrelsen ikke forhøjet selskabets omsætning.
Skattestyrelsen har godkendt skønsmæssigt fradrag for driftsomkostninger på 5 % af omsætningen, svarende til 232.472 kr. Skattestyrelsen har endvidere godkendt fradrag for udgifter til løn på henholdsvis 1.319.598 kr. til en ukendt personkreds og 452.350 kr. til [person2].
Skattestyrelsen har opgjort selskabets skattepligtige indkomst således:
Omsætning | 4.649.450 kr. | |
Driftsomkostninger | -232.472 kr. | |
Løn – skønsmæssigt | -1.319.598 kr. | |
Løn til [person2] | -452.350 kr. | |
Resultat | 2.645.029 kr. |
Skattestyrelsen har ved gennemgangen af selskabets kontoudtog konstateret overførsler til hovedanpartshaveren [person1] og denne svigermor. Der er endvidere konstateret overførsel til [virksomhed4] ApS, der er registreret med branchekode 477900 Detailhandel med brugte varer i forretninger.
Derudover har Skattestyrelsen blandt andet konstateret hævninger med teksten A’conto, [virksomhed5] A/S, Fakt. xxxxxx, Udlæg, Lån, [virksomhed6], Brændstof, Kundenr. Xxxxxxxxx, m.v.
Samlet har Skattestyrelsen konstateret overførsler for 22.975 kr. i indkomståret 2018 og 4.067.701 kr. i indkomståret 2019.
I indkomståret 2018 er der overført 1.700 kr. til hovedanpartshaveren, 15.000 kr. til [person3], der er i familie med hovedanpartshaveren, 5.000 kr. til [virksomhed4] ApS og 1.275 kr., hvor posteringsteksten alene er angivet med ”[virksomhed1] ApS”.
I indkomståret 2019 har Skattestyrelsen konstateret hævninger på 3.896.523,5 kr., hvor Skattestyrelsen ikke har modtaget dokumentation for, at udgifterne er afholdt i selskabets interesse.
Der er endvidere overført 1.200 kr. til hovedanpartshaveren, samt 521 kr. til [person4] og 169.456,25 kr. til [person3], der begge er i familie med hovedanpartshaveren.
I forbindelse med klagesagens behandling har selskabets repræsentant fremlagt en saldobalance for indkomståret 2019 og bilag i form af fakturaer udstedt til selskabet.
Af den fremlagte saldobalance fremgår, at selskabet havde en omsætning på 4.489.877,49 kr. og direkte omkostninger til varekøb, underleverandører og materialer på samlet 3.816.944,12 kr. Det fremgår endvidere, at lønninger udgjorde 851.120 kr.
Af de fremlagte fakturaer fremgår, at selskabet har haft udgifter til [virksomhed7] – cvr.nr: [...2], [virksomhed8] – CVR-nr.: [...3], [virksomhed9] ApS – CVR-nr.: [...4], [virksomhed10] IVS – cvr-nr.: [...5], [virksomhed11] – cvr-nr.: 39689804, [virksomhed6] – [virksomhed6] – cvr-nr.: [...6], [virksomhed12] ApS – cvr-nr.: [...7], [virksomhed13] – cvr-nr.: [...8], [virksomhed14] – cvr-nr.: [...9], [virksomhed15] ApS – cvr-nr.: [...10], [virksomhed16] ApS – cvr-nr.: [...11], [virksomhed17] A/S – cvr-nr.: [...12], [virksomhed18] ApS – cvr-nr.: [...13], [virksomhed19] – cvr-nr.: [...14] og [virksomhed20] ApS – cvr-nr.: [...15].
Der er endvidere fremlagt mails fra [virksomhed9] omkring fakturerede arbejdstimer, og anden mailkorrespondance omkring tilbud og oprydning på byggeplads.
[virksomhed7]
Det fremgår af faktura nummer 201911036 fra [virksomhed7] af 10. april 2019, at selskabet er blevet faktureret 7.886,40 kr. ekskl. moms og 9.858 kr. inkl. moms for opsætning af ladetårne.
Den 29. april 2019 er selskabet ved faktura nummer 201911046 blevet faktureret 5.355 kr. ekskl. moms og 6.693,75 kr. inkl. moms for nedtagning af trappetårn.
Ved faktura nummer 201911034 af 9. april 2019 er selskabet blevet faktureret 11.342 kr. ekskl. moms og 14.177,50 kr. inkl. moms for opsætning og nedtagning af stillads.
Ved faktura nummer 201911026 af 28. marts 2019 er selskabet blevet faktureret 53.000 kr. ekskl. moms og 66.250 kr. inkl. moms for opsætning af stillads.
Ved faktura nummer 201911029 af 31. marts 2019 er selskabet blevet faktureret 2.481,25 kr. ekskl. moms og 3.101,56 kr. inkl. moms for flytning af fastgørelser.
Af brev fra [virksomhed7] af 6. maj 2019 fremgår at selskabet har forfalden gæld på 330.423,46 kr.
Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 9. maj 2019 er hævet henholdsvis 6.693,75 kr., 9.858 kr., 14.177,50 kr., 3.101,56 kr. og 66.250 kr. med posteringsteksterne ”#LW#Tr#6c719485d1c1”, ”#LW#Tr#13e30da88e70”, ”#LW#Tr#34a00b51fba2”, ”#LW#Tr#aba8646ac2a7” og ”#LW#Tr#8cadf25fa0a5”.
[virksomhed8]
Af faktura anført med fakturanr. 2019/003 og dato 23. maj 2019 fra [virksomhed8] fremgår, at selskabet har indkøbt bl.a. tømrerarbejde og ”Mere arbejde” for 15.250 kr. ekskl. moms.
Stykprisen er anført som ”Der er 1 rum” og ”Der er 4 vinduer”. Der er med håndskrift anført 07/06/19 – 15.250. Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 7. juni 2019 er hævet 15.250 kr. og af overførselsteksten fremgår ”[virksomhed8] f. 18179”.
Der er endvidere fremsendt mailkorrespondance vedrørende den pågældende faktura og tilbud på det udførte arbejde.
[virksomhed9]
Fra [virksomhed9] er der fremlagt faktura nummer 23 af 25. februar 2019, hvoraf det fremgår, at selskabet har købt entreprise i form af facadebeklædning, -isolering og montering for 90.500 kr. ekskl. moms og 113.125 kr. inkl. moms. ”Antal” og ”Enhed” er anført til ”1” og ”stk.” og teksten er ”Aftalt pris”. Der er ikke fremlagt entrepriseaftale.
Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 13. marts 2019 er overført 113.125 kr., fordelt på 100.000 kr. og 13.125 kr. Af posteringsteksten fremgår ”Fakturanr.: 23”.
Der er endvidere fremlagt faktura nummer 34 af 8. maj 2019, hvoraf det fremgår at selskabet aconto i henhold til aftale skulle betale 186.000 kr. ekskl. moms og 232.500 kr. inkl. moms. Den tilhørende aftale er ikke fremlagt. Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 10. maj 2019 er overført 100.000 kr. med posteringsteksten ”Faktura 034 A’cont”.
Der er endvidere fremlagt en mail af 9. maj 2019 fra [virksomhed9], hvoraf det fremgår, at selskabet skulle indbetale 55.000 kr. forinden de bestilte materialer, frigives til levering. Der er ikke fremlagt tilhørende faktura. Skattestyrelsen har oplyst, at det kontonummer, der er anført til betaling, tilhører selskabets ejers ægtefælle [person1].
Ved faktura nummer 30 af 15. april 2019 er selskabet fra [virksomhed9] blevet faktureret 190.000 kr. ekskl. moms og 237.500 kr. inkl. moms vedrørende facade i henhold til aftale. ”Antal” og ”enhed” er anført til ”1” og ”timer” Med håndskrift er der anført ”17/04/19 -37.500”.
Af selskabets bankkonto fremgår der en overførsel på 200.000 kr. den 16. april 2019 med posteringsteksten ”A’conto fakt. 30 og den 17. april 2019 fremgår der en overførsel på 37.500 kr. med teksten ”Fakt.: 30 slutaconto”
[virksomhed10]
Af faktura nummer 50184 fra [virksomhed10] IVS af 4. marts 2019 fremgår, at selskabet har indkøbt malerarbejde for 5.800 kr. ekskl. moms og 7.250 kr. inkl. moms.Det er anført, at der er tale om arbejde i henhold til aftale. Det fremgår endvidere, at der er tale om 29 timer a 200 kr.
Af selskabets bankkontoudtog fremgår der den 20. maj 2019 en overførsel på 7.250 kr. med posteringsteksten ”Fakt.: 50184”.
[virksomhed11]
Af faktura nummer 5125 fra [virksomhed11] af 30. april 2019 fremgår det, at selskabet har købt for 16.250 kr. ekskl. moms og 20.312,50 kr. inkl. moms. Det fremgår af fakturaen, at det vedrører [by1] plejehjem.
Af fakturaer nummer 5122 og 5121 af samme dato er der faktureret 5.490 kr. ekskl. moms og 6.862,50 kr. inkl. moms for murerarbejde i Helsingør, samt 21.600 kr. ekskl. moms og 27.000 kr. inkl. moms vedrørende [by1] plejehjem.
Der er endvidere fremlagt faktura nummer 5081 af 3. april 2019, hvoraf selskabet er blevet faktureret 4.860 kr. ekskl. moms og 6.075 kr. inkl. moms vedrørende ”[virksomhed21]”.
Ved faktura nummer 5080 af 2. april 2019 er selskabet blevet faktureret 375 kr. ekskl. moms og 468,75 kr. inkl. moms vedrørende ”[virksomhed22] Sag”.
Af selskabets bankkonto fremgår der den 17. april og 25. april 2019 overførsler på 468,75 kr. og 6.075 kr. med posteringsteksterne ”Faktura 5080” og ”Fakt. 5081”. Den 3. juni 2019 fremgår der en overførsel på 7.312,50 kr. med posteringsteksten ”A/C 1 fakt. 5125” og en overførsel på 6.862,50 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 5122 [virksomhed11]”.
Der er endvidere fremlagt mailkorrespondance fra [virksomhed11] til selskabet, hvor det fremgår at [virksomhed11] har virket som forbindelsesled mellem selskabet og potentielle kunder.
[virksomhed6]
Fra [virksomhed6] er der fremlagt følgende fakturaer:
Dato | Nummer | Beløb, inkl. moms | Beløb, ekskl. moms | Fremgår af kontoudtog fra [virksomhed6] |
21. marts 2019 | 1103426 | 6.867,50 kr. | 5.494,00 kr. | Ja |
22. marts 2019 | 1103504 | 57.375,00 kr. | 45.900,00 kr. | Ja |
22. marts 2019 | 1103505 | 28.214,66 kr. | 22.571,73 kr. | Ja |
22. marts 2019 | 1103506 | 25.493,75 kr. | 20.395,00 kr. | Ja |
22. marts 2019 | 1103507 | 4.911,00 kr. | 3.928,80 kr. | Ja |
27. marts 2019 | 1103965 | 42.468,75 kr. | 33.975,00 kr. | Ja |
27. marts 2019 | 1103966 | 29.700,00 kr. | 23.760,00 kr. | Ja |
29. marts 2019 | Indbetaling | 42.468,75 kr. | ||
29. marts 2019 | Indbetaling | 29.700,00 kr. | ||
31. marts 2019 | 1104526 | 2.225,00 kr. | 1.780,00 kr. | Ja |
31. marts 2019 | 1104527 | 2.453,04 kr. | 1.962,43 kr. | Ja |
31. marts 2019 | 1104528 | 16.187,50 kr. | 12.950,00 kr. | Ja |
31. marts 2019 | 1104529 | 1.740,33 kr. | 1.392,26 kr. | Ja |
31. marts 2019 | 1104530 | 816,63 kr. | 653,30 kr. | Ja |
31. marts 2019 | 1104913 | 500,00 kr. | 400,00 kr. | Ja |
1. kvartal | 218.953,15 kr. | 175.162,52 kr. | ||
10. april 2019 | 1105368 | 993,75 kr. | 795,00 kr. | Ja |
11. april 2019 | Indbetaling | 100.000,00 kr. | ||
15. april 2019 | 1105778 | 14.403,13 kr. | 11.522,50 kr. | Ja |
15. april 2019 | 1105779 | 8.001,96 kr. | 6.401,57 kr. | Ja |
15. april 2019 | 1105780 | 4.086,14 kr. | 3.268,91 kr. | Ja |
25. april 2019 | 1106262 | 25.873,70 kr. | 20.698,96 kr. | Ja |
25. april 2019 | 1106263 | 24.359,71 kr. | 19.487,77 kr. | Ja |
25. april 2019 | 1106264 | 2.126,40 kr. | 1.701,12 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106721 | 3.329,63 kr. | 2.663,70 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106722 | 4.334,86 kr. | 3.467,89 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106723 | 2.531,04 kr. | 2.024,83 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106724 | 12.493,20 kr. | 9.994,56 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106725 | 32.400,00 kr. | 25.920,00 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106726 | 25.493,75 kr. | 20.395,00 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106727 | 6.664,45 kr. | 5.331,56 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106728 | 52.285,05 kr. | 41.828,04 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106729 | 84.466,25 kr. | 66.600,00 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1106730 | 36.801,00 kr. | 29.440,80 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1107335 | 2.000,00 kr. | 1.600,00 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1107336 | 135.275,44 kr. | 108.220,35 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1107337 | 16.004,53 kr. | 12.803,62 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1107338 | 21.729,38 kr. | 17.383,50 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1107339 | 85.606,41 kr. | 68.485,13 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1107340 | 13.018,75 kr. | 10.415,00 kr. | Ja |
30. april 2019 | 1107341 | 1.618,75 kr. | 1.295,00 kr. | Ja |
8. maj 2019 | Indbetaling | 150.000,00 kr. | ||
9. maj 2019 | Indbetaling | 100.000,00 kr. | ||
9. maj 2019 | Indbetaling | 50.000,00 kr. | ||
13. maj 2019 | 1107979 | 17.743,75 kr. | 14.195,00 kr. | Ja |
13. maj 2019 | 1107980 | 25.125,00 kr. | 20.100,00 kr. | Ja |
15. maj 2019 | 1108353 | 4.089,38 kr. | 3.271,50 kr. | Ja |
15. maj 2019 | 1108354 | 45.588,75 kr. | 36.471,00 kr. | Ja |
15. maj 2019 | 1108355 | 5.868,75 kr. | 4.695,00 kr. | Ja |
20. maj 2019 | Indbetaling | 80.000,00 kr. | ||
20. maj 2019 | Indbetaling | 100.000,00 kr. | ||
27. maj 2019 | 1109254 | 2.713,59 kr. | 2.170,87 kr. | Ja |
28. maj 2019 | 1109559 | 1.112,50 kr. | 890,00 kr. | Ja |
28. maj 2019 | 1109560 | 6.238,44 kr. | 4.990,75 kr. | Ja |
29. maj 2019 | Indbetaling | 100.000,00 kr. | ||
31. maj 2019 | 1109806 | 600,00 kr. | 480,00 kr. | Ja |
31. maj 2019 | 1109807 | 6.363,14 kr. | 5.091,51 kr. | Ja |
20. juni 2019 | 1111370 | 17.425,80 kr. | 13.940,64 kr. | Ja |
20. juni 2019 | 1111371 | 2.800,64 kr. | 2.240,51 kr. | Ja |
20. juni 2019 | 1111372 | 3.944,95 kr. | 3.155,96 kr. | Ja |
20. juni 2019 | 1111373 | 15.362,50 kr. | 12.290,00 kr. | Ja |
30. juni 2019 | 1112590 | 8.917,16 kr. | 7.133,73 kr. | Ja |
30. juni 2019 | 1112886 | 19.950,63 kr. | 15.960,50 kr. | Ja |
2. kvartal | 799.742,26 kr. | 638.821,78 kr. | ||
31. juli 2019 | 1114735 | 109.371,95 kr. | 87.497,56 kr. | Nej |
I alt | 1.127.858,37 kr. | 901.481,98 kr. |
Det fremgår af fakturaerne, at selskabet har kundenummer [...].
Der er endvidere fremlagt kontoudtog fra [virksomhed6], hvor faktura af 27. marts 2019 fremgår. Det fremgår endvidere, at der den 29. marts 2019 og den 11. april 2019 er blevet indbetalt henholdsvis 42.468,75 kr., 29.700 kr. og 100.000 kr. Af kontoudtog dateret den 6. juni 2019 og 31. oktober 2019 fremgår det, at der den 8. maj 2019, 9. maj 2019, 20. maj 2019 og 29. maj 2019 er indbetalt 150.000 kr., 100.000 kr., 50.000 kr., 80.000 kr., 100.000 kr. og 100.000 kr.
Det fremgår endvidere, at selskabets samlede gæld til [virksomhed6] på tidspunktet for udsendelse af kontoudtoget den 6. juni 2019 udgjorde 308.875,65 kr. Der er ikke i forbindelse med kontoudtoget dateret den 23. januar 2020 oplysning om selskabets samlede gæld til [virksomhed6]. Sidste posteringer på kontoudtog af 23. januar 2020 er rentetilskrivninger pr. 31. juli 2019.
Af selskabets bankkontoudtog fremgår der den 28. marts 2019 overførsler på 29.700 kr. og 42.468,75 kr. med posteringsteksten ”Fakt.: 1103965” og ”Fakt.: 1103966”. Der fremgår endvidere den 10. april 2019, den 8. maj 2019, den 9. maj 2019, den 16. maj 2019 og den 29. maj 2019 er overført henholdsvis 100.000 kr., 150.000 kr., 100.000 kr., 50.000 kr., 80.000 kr., 100.000 kr. og 100.000 kr. med posteringsteksterne ”Kundenr.: [...]” og ”[virksomhed6]'conto”.
Fakturanr. 1114735 af 31. juli 2019 på 109.371,95 kr. fremgår ikke af selskabets bankkontoudtog af 23. januar 2020 og det fremgår af fakturaen at der er sket levering til [adresse1].
[virksomhed12]
Fra [virksomhed12] ApS er der fremlagt faktura nummer 184 af 6. juni 2019, hvoraf det fremgår at selskabet aconto skulle betale 158.400 kr. ekskl. moms og 198.000 kr. inkl. moms. I fakturateksten er der anført: ”Faktura fremsendes aconto” og at der er tale om 1 stk. a 158.400 kr. Det er anført, at der er tale om arbejde ved [adresse2] og, at der var tale om tømrer- og flisearbejder. Med håndskrift er der anført ”Aconto – [by2] – 80.000 kr.”
Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 6. juni 2019 er hævet 80.000 kr. med posteringsteksten ”Aconto – [by2]” og den 16. og 25. juli 2019 er der hævet henholdsvis 115.000 kr. og 100.000 kr. med posteringsteksten ”Aconto [virksomhed12]”.
[virksomhed13]
Af faktura nummer 9 og 12 fra [virksomhed13] ApS af 30. april 2019 og 28. maj 2019 fremgår det, at selskabet er blevet faktureret 6.750 kr. ekskl. moms og 8.437,50 kr. inkl. moms for konsulentydelser vedrørende [virksomhed23], [virksomhed24] og [virksomhed25] og 12.562,50 kr. ekskl. moms og 15.703,13 kr. inkl. moms for konsulentydelser vedrørende bl.a. bogføring, markedsføring, webhotel og gennemgang af entreprisekontrakter.
Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 6. maj 2019 og den 25. juli 2019 er hævet 8.437,50 kr. og 15.307,13 kr. med posteringsteksterne ”Fakturanr.: 6” og ”Fakturanr.: 12”.
[virksomhed14]
Fra [virksomhed14] er der fremsendt nedenstående kontoopgørelse og medfølgende fakturaer for virtuelt kontor og kontorforsyninger, samt frankering og postforsendelser:
Dato | Faktura/kontoudtog | Beløb ekskl. moms | Moms | Fremgår af selskabets konto |
11. april 2019 | 3517-2019-274[...] | 1.995 kr. | 498,75 kr. | Nej |
30. april 2019 | 3517-2019-336[...] | 2.547 kr. | 636,75 kr. | Ja |
31. maj 2019 | 3517-2019-432[...] | 1.337 kr. | 334,25 kr. | Ja |
28. juni 2019 | 3517-2019-512[...] | 1.337 kr. | 334,25 kr. | Ja |
31. juli 2019 | 3517-2019-577[...] | 1.337 kr. | 334,25 kr. | Nej |
30. sep 2019 | 3517-2019-738[...] | 1.337 kr. | 334,25 kr. | Nej |
31. okt 2019 | 3517-2019-826[...] | 1.337 kr. | 334,25 kr. | Nej |
29. nov 2019 | 3517-2019-906[...] | 1.337 kr. | 334,25 kr. | Nej |
27. dec 2019 | 3517-2019-978[...] | 1.337 kr. | 334,25 kr. | Nej |
Der er endvidere fremlagt et kontoudtog af 11 april 2019, hvor der fremgår en udestående balance på 2.493,75 kr. og et fakturabeløb for april på 1.496,25 kr., inkl. moms, svarende til 1.197 kr. ekskl. moms. I alt til betaling er 3.990 kr. Det fremgår, at der ved betaling skal anføres faktura 3517-2019-275[...].
Af kontoopgørekse pr. 31. oktober 2019 fremgår udestående balance på 3.342 pr. 30. september 2019 og en modtagen betaling den 6. oktober på 3.342 kr. og af kontoopgørelsen pr. 27. december 2019 fremgår en udestående balance på 3.342,50 kr.
Det fremgår af selskabets kontoudtog, at der den 11. april 2019 er hævet 3.990 kr. med posteringsteksten ”3517-2019-275[...]”.
Betalingen på 3.342,50 kr. den 6. oktober 2019 fremgår ikke af selskabets kontoudtog.
[virksomhed15]
Fra [virksomhed15] ApS er der fremlagt faktura nummer 5 af 3. april 2019 på 40.750 kr. ekskl. moms og 50.937,50 kr. inkl. moms for timelønsarbejde vedrørende badeværelser i perioden 26.-30. marts. Det er anført at der er tale om 163 timer a 250 kr.
Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 12. april 2019 er hævet 25.937,50 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 5 A’Conto 1” og den 3. juni 2019 er der hævet 25.000 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 5 [virksomhed15]”
[virksomhed16]
Selskabet har fremlagt tilbud nummer 16985 af 5. juni 2019 fra [virksomhed16] ApS på 4.520 kr. ekskl. moms og 5.650 kr. inkl. moms for levering og afhentning af køreplader.
Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 7. juni 2019 blev hævet 5.650 kr. med posteringsteksten ”Tilbud 16985”.
[virksomhed17]
Af faktura nummer 15749 og 15761 fra [virksomhed17] af 25. juli 2019 og 6. august 2019 fremgår det, at selskabet er blevet faktureret 21.650 kr. ekskl. moms og 27.062,50 kr. inkl. moms af to omgange i henhold til accepteret tilbud vedrørende 2 stk. dobbelte porte.
Det fremgår af selskabets bankkontoudtog, at der den 31. juli, samt den 23. og 30. august 2019 er hævet henholdsvis 27.062,50 kr., samt 18.000 kr. og 9.062,50 kr. med posteringsteksterne ”Fakt. 15749 - [virksomhed17]”, ”Fakt. 15761 [virksomhed17]” og ”Fakt.: 15761 - [adresse1]”.
[virksomhed18]
Der er fremlagt faktura nummer 1501 af 10. juli 2019 fra [virksomhed18] ApS på 4.015,12 kr. ekskl. moms og 5.018,90 kr. inkl. moms for kørsel med jord og affald m.v. den 4. juli 2019. Det fremgår af fakturaen, at der blandt andet er tale om betaling for 4 timer, samt olietillæg og miljørapport.
Det fremgår af selskabet kontoudtog, at der den 30. juli 2019 blev hævet 5.018,90 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 1501 – KT”.
[virksomhed19]
Fra [virksomhed19] er der fremlagt en faktura nummer 16/04/2019 af 11. april 2019 på 24.000 kr. ekskl. moms og 30.000 kr. inkl. moms. Det fremgår at fakturaen vedrører [virksomhed26]. Det fremgår ikke, hvilket arbejde der er udført. Med håndskrift er der anført ”11/04/2019 – 20.000 kr.”
Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 11. april 2019 er hævet 20.000 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 16 - A'conto”.
[virksomhed20]
Fra [virksomhed20] ApS er der fremlagt faktura nummer 217 af 10. april 2019, nr. 218 af 7. maj 2019 og nr. 219 af 10. juli 2019, hvoraf det fremgår at selskabet er blevet faktureret 73.600 kr. ekskl. moms og 92.000 kr. inkl. moms for håndværkerarbejde vedrørende [virksomhed26], 29.600 kr. ekskl. moms og 37.000 kr. inkl. moms i udlæg for materialer og 13.600 kr. ekskl. moms og 17.000 kr. inkl. moms for håndværkerarbejde vedrørende [adresse1].
På faktura nummer 217 er der med håndskrift anført ”17/4 32.000, 07/06 50.000, 29/07 10.000”.
På faktura nummer 218 er der med håndskrift anført ”17/5 2.000, 18/07 15.000, 24/07 10.000. 30/07 10.000”.
På faktura nummer 219 er der med håndskrift anført ”10/07 2.000, 17/07 15.000”
På selskabets bankkonto fremgår det, at der den 17. april er hævet 32.000 kr. med posteringsteksten ”[virksomhed26] a'conto”.
Den 7. juni er der hævet 50.000 kr. med posteringsteksten ”A'conto – [virksomhed26]” og den 10. juli er der hævet 2.000 kr. med posteringsteksten ”Udlæg - [adresse1]”.
Den 17. juli er der hævet 15.000 kr. med teksten ”Udlæg retur – [by3]” og den 18. juli er der hævet 15.000 kr. med teksten ”Udlæg retur MT”. Endelig er der den 24. juli hævet 10.000 kr. med teksten ”Udlæg retur-værktøj” og den 29. juli er der hævet 10.000 kr. med posteringsteksten ”A'conto [virksomhed26]n”.
Der er ingen hævninger den 17. maj 2019
Skattestyrelsen har ansat selskabets skattepligtige indkomst til 2.645.029 kr. for indkomståret 2019.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”(...)
(...)
1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen har ikke modtaget det efterspurgte regnskabsmateriale og selskabet har ikke angivet løn og A-skat mm. i eIndkomst, og har heller ikke indeholdt og betalt A-skat og am-bidrag af den løn selskabet har udbetalt til selskabets ansatte i 2018 og 2019.
Vi har derfor i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 fastsat selskabets am-bidrag og A-skat efter skøn for perioden 1. december 2018 – 2. december 2019. Vi har anset at selskabet hæfter for de manglende A-skatter og am-bidrag (se nærmere nedenfor).
Skattestyrelsen har på grundlag af de indhentede kontoudtog for selskabets bankkonto opgjort selskabets omsætning til henholdsvis 122.860 kr. ekskl. moms i 2018 (se opgørelsen i bilag 10) og 4.649.449 kr. ekskl. moms i 2019 (se opgørelse bilag 11). Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet ikke har kunnet generere en omsætning af den størrelse uden ansatte. Selskabet anses derfor at have foretaget udbetalinger af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold omfattet af reglerne i kildeskattelovens § 43, stk. 1 og stk. 2.
Selskabet ses, som følge af ovenstående ikke at have opfyldt de indeholdelses- og angivelsesforpligtelser ved udbetalingen af løn, som fremgår af reglerne i kildeskattelovens § 46, stk. 1 og stk. 2, og § 49 A, stk. 1 samt § 49 B, stk.1 arbejdsmarkedsbidragsloven § 7. Det fremgår heraf, at selskabet som arbejdsgiver ved enhver udbetaling af A-indkomst har pligt til at indeholde A-skat og am-bidrag.
Ved Skattestyrelsen fastsættelse af skønnet over selskabet lønninger, samt tilhørende am-bidrag og A-skatter, har vi efter reglerne i opkrævningslovens § 5, stk. 2, skønsmæssigt ansat disse lønninger på grundlag af de hævninger, der fremgår af de indhentede kontoudskrifter fra selskabets bank. Vi har ved vurderingen af, hvilke hævninger, som skulle medtages, lagt vægt på teksterne på kontoudskrifterne (se bilag 1).
Da vi af bankkontoudskifterne ikke kan se, hvem der har modtaget de hævede beløb, har vi anset hævingerne for selskabets lønninger til en ukendt kreds af lønmodtagere. Selskabet skulle allerede ved udbetaling af lønningerne have indeholdt 8 % i arbejdsmarkedsbidrag af lønningerne samt 55 % i A-skat af de resterende beløb. Dette efter reglerne i henholdsvis kildeskattelovens § 46, stk. 1 og stk. 2 og kildeskattelovens § 48, stk. 8 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 og § 7. Der fremgår ikke hævninger på bankkontoudtogene for 2018, som vi vurderer kunne været lønudbetalinger til ukendt medarbejder.
De skønsmæssige opgjorte A-skatter og am-bidrag for selskabets lønudbetalinger i 2019 er i vedlagte bilag 1 opgjort til 1.319.598 kr. Der er ikke skønsmæssigt opgjort lønninger m.v. for 2018, da der som nævnt ovenfor ikke fremgår den type hævninger i 2018.
(...)
(...)
2.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Det er Skattestyrelsen opfattelse, at selskabet har haft pligt til at indeholde og angive A-skat og am-bidrag af løn til hovedanpartshavers ægtefælle [person2] i 2018 og 2019, og at selskabet hæfter solidarisk med [person2] for de manglende skatter. De manglende skatter vil blive forsøgt opkrævet hos [person2]. Se begrundelse nedenfor.
Da vi af de indhentede kontoudskrifter for selskabets bankkonto i [finans1] kan se, at selskabet har udbetalt penge til hovedanpartshavers ægtefælle i 2018 og 2019, og Skattestyrelsens mødt [person2] ved et kontrolbesøg på byggepladsen, samt at [person2] videre har fortalt, at han arbejdede for selskabet, er det vores opfattelse, at de af selskabet udbetalte beløb til ham er løn for arbejde i tjenesteforhold omfattet af kildeskattelovens § 43.
Skattestyrelsen har ikke modtaget det efterspurgte regnskabsmateriale, og selskabet har ikke lønangivet i eIndkomst, har vi i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 nedenfor opgjort lønnen til [person2], skønsmæssigt. Skønnet er på det foreliggende grundlag opgjort på baggrund af de overførsler fra selskabet til hovedanpartshavers ægtefælle [person2], som fremgår af bankkontoudskrifter fra selskabets bankkonto i [finans1] i 2018 og 2019.
De overførte beløb til [person2] er i vedlagte bilag 2 opgjort til:
Overført i perioden 1. december 2018 - 31. december 2018 130.550 kr.
Overført i perioden 1. januar 2019 – 2. december 2019 452.350 kr.
(...)
(...)
3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at overførsler fra selskabets bankkonto til selskabets hovedanpartshaver [person1] bankkonto i 2018 og 2019 skal anses for maskeret udlodning til [person1] og beskattes hos hende. Se begrundelse nedenfor.
Ukendte, ikke dokumenterede udgifter, kontante hævninger samt lån anses for maskeret udlodning til direktør/hovedanpartshaveren efter reglerne i ligningslovens § 16 A stk. 1 og § 16 A, stk. 2, nr. 1. Ved vurderingen heraf er der henset til, at udokumenterede pengestrømme ud af et selskab, alt andet lige, må anses at være afholdt i hovedanpartshaverens/direktørens interesse.
Vi kan af de indhentede kontoudskrifter for selskabets bankkonto i [finans1] se, at selskabet har overført penge til selskabets hovedanpartshavers [person1]s private bankkonto. Det kan også ses, at selskabet har fortaget udbetalinger til blandt andet [person3]s (hovanpartshavers svigermor) private konto, som anses for selskabet uvedkommende. Der ses desuden andre udbetalinger på kontoudtogene, hvor teksten ikke indikere en driftsmæssig tilknytning til selskabet – f.eks. ”Lån, Aconto, udlæg og [virksomhed5]” (se bilag 3 og 4). Ved andre udbetalinger står f.eks. ” fakt. 010719”. Her fremgår ikke, hvem der har modtaget beløbet og hvad det vedrører. Det er derfor ikke muligt at konstatere disse udbetalingers tilknytning til selskabets drift.
Det skal bemærkes, at selskabet ikke har angivet løn til [person1] i eIndkomstsystemet for de pågældende år, og selskabet anses derfor ikke, at have behandlet ovennævnte overførsler og udbetalinger som løn.
Det er som følge af ovenstående vores opfattelse, at de af selskabet overførte og udbetalte beløb skal anses for maskeret udlodning til [person1], idet der ikke kan ses en driftsmæssig tilknytning til selskabet. Overførslerne og udbetalingerne vurderes derfor alene at være foretaget ud fra hovedaktionærens dominerende indflydelse på selskabets drift. Dette ifølge ligningslovens § 16 A stk. 1 og stk. 2, nr. 1. Der er her henset til, at der mangler dokumentation for at overførslerne og udbetalingerne har været nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst efter Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a., og overførslerne derfor anses for anvendt til privat brug.
Skattestyrelsen har opgjort de udloddede beløb på baggrund af oplysninger på bankkontoudtogene.
Ovennævnte overførsler og udbetalinger fra selskabets bankkonto som anses for maskeret udlodning, er på bilag 3 og 4 opgjorte til:
For perioden 1. december 2018- 31. december 2018 22.975 kr.
For perioden 1. januar 2019 – 2. december 2019 4.067.701 kr.
De maskerede udlodninger vil ikke få betydning for selskabets skatteansættelse, men skal beskattes hos selskabets hovedanpartshaver [person1].
Da selskabet ikke er kommet med bemærkninger til vores forslag af 25. januar 2022, fastholdes den forståede ændring, som også fremgår ovenfor
(...)
(...)
5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen mødte selskabet på en byggeplads den 24. september 2019 og har efterfølgende konstateret, at selskabet ikke har selvangivet et skattepligtigt resultatet for 2019.
Skattestyrelsen har anmodet selskabet om at fremsende sit regnskabsmateriale, men vi har ikke modtaget det efterspurgte.
Selskabet har pligt til efter anmodning fra Skattestyrelsen at indsende regnskabsmateriale, der kan have betydning for kontrollen af selskabets skatteansættelser. Dette står i Skattekontrollovens § 53, stk. 1.
Da selskabet ikke har selvangivet og vi ikke har modtaget det efterspurgte regnskabsmateriale, har vi indhentet kontospecifikationer fra selskabets konto i [finans1] A/S og anvendt dem ved en skønsmæssige opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst for 2019 i henhold til Skattekontrollovens § 53, stk. 3, og § 74, stk. 2.
Til brug for den skønsmæssige opgørelse af selskabets omsætning, har Skattestyrelsen i vedlagte bilag 11 opgjort selskabets indtægter på grundlag af indsætningerne på selskabets bankkonto. Selskabets indtægter er skattepligtig i henhold til Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.
Skattestyrelsen har til trods for den manglende dokumentation godkendt et skønsmæssigt fradrag på 5 % til dækning af uspecificerede omkostninger, der anses for at være nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Dette efter Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Ved fastsættelse af omkostningerne til 5 % har vi skønnet udgifter til kontorhold, biludgifter samt øvrige småanskaffelser.
Skattestyrelsen har anvendt selskabets bankkontoudtog, og de opgjorte lønninger i pkt. 1 og 2 til at skønne selskabets skattepligtige overskud, da det er vores vurdering, at det vil give det mest retvisende resultat ifølge Skattekontrollovens § 74, stk.3.
Selskabets skattemæssige overskud for 2019 er ifølge ovenstående opgjort således:
Omsætning inkl. moms er ifølge vedlagte bilag 11 opgjort til | 5.811.812 kr. |
- Salgsmoms er ifølge pkt. 4 ovenfor fastsat til | -1.162.362 kr. |
Omsætning eksl. moms | 4.649.450 kr. |
Fradrag:
Skønnet driftsudgifter eksl. moms 5 % af omsætningen | 232.472 kr. | |
Skønsmæssigt ansat løn ifølge pkt. 1 ovenfor | 1.319.598 kr. | |
Løn til [person2] ifølge pkt. 2 ovenfor | 452.350 kr. | -2.004.420 kr. |
Ansat skattepligtig indkomst for selskabet for indkomståret 2019 | 2.645.029 kr. |
Selvangivet | 0 kr. |
Forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst | 2.645.029 kr. |
Da selskabet ikke er kommet med bemærkninger til vores forslag af 25. januar 2022, fastholdes
den forståede ændring, som også fremgår ovenfor.
(...)”
Skattestyrelsen har i udtalelse af 7. december 2023 anført følgende:
”(...)
Selskabets skattepligtig indkomst (Omsætning)
Generelt skal vi bemærke, at selskabet ikke har indsendt det regnskabsmateriale vi har efterspurgt i forbindelse med vores kontrol. Vi har således hverken modtaget selskabets årsregnskab, bogføring, købs- og salgsfakturaer eller andre dokumenter, der kan dokumentere, at selskabet har modtaget leverancerne af fradragsberettigede udgifter.
Vi har selv indhentet selskabets årsrapporten, som selskabet har sendt til Erhvervsstyrelsen for 2019 og heri står der:
”Årets resultat før skat udgør DKK: 0, - 2019 har været et økonomisk stille år for [virksomhed1] ApS da året har været brugt på at bygge fundamentet for forretningen før salgsaktiviteter kunne igangsættes. Der har derfor ikke været anden aktivitet end aftaleindgåelse og opsætning af administrative processer til at håndtere et større netværk af underlevandører som ville kunne servicere [virksomhed1] ApS kommende kunder i 2020.”
Herudover skal bemærkes, at alle poster i årsrapporten er angivet med 0 kr.
Selskabets rådgiver skriver indledningsvis i klagen, at deres efterfølgende bogføring viser en omsætning for 2019 på i alt kr. 4.489.877,49 kr. ex moms. Vi har i vores afgørelse skønsmæssigt opgjort selskabets omsætning til 4.649.450 kr., hvilket er 159.572,51 kr. mere end selskabets revisor kommer frem til. Selskabets nye rådgiver har således bekræftet vores opfattelse af, at det ikke er korrekt, hvad selskabet har oplyst om aktiviteter i årsrapporten for 2019.
Vi indstiller at den af os opgjorte omsætning på 4.649.450 kr. fastholdes, idet vi har opgjort omsætning på grundlag af de indsætninger, der fremgår af selskabets bankkontoudskrifter og vi ikke har modtaget dokumentation for at de 159.572,51 kr. ikke er skattepligtig omsætning. Heller ikke sammen med klagen eller de seneste oplysninger fra rådgiver.
Indsendt dokumentation for udgifter
Vi har følgende bemærkninger til de nu fremsendte købsbilag.
• | [virksomhed7], bilag 10.12,14, 18 og 29 |
Vi indstiller på det foreliggende grundlag at der godkendes moms- og skattemæssigt fradrag henholdsvis kr. 20.016,00 og kr. 80.064,81 ex. moms for de nu fremsendt fakturaer (bilag 10, 12, 14, 18 og 29).
Derudover fremsender revisor en rykker fra [virksomhed7] af 6. maj 2019 på i alt 352.600,75 kr. Af rykkeren fremgår også andre fakturaer end de ovennævnte bilag (Bilag 10, 12, 14, 18 og 29). Disse øvrige beløb på i alt 252.520,20 kr. ses ikke betalt via selskabets bankkonto og vi har heller ikke modtaget de tilhørende fakturaer. Beløbet på i alt 252.520,20 kr. indstilles derfor ikke godkendt pga. manglende dokumentation.
• | [virksomhed16] ApS – bilag 19 |
Vi indstiller at der godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for bilag 19 på henholdsvis kr. 1.130 og kr. 4.520 ex. moms, selvom der alene er modtaget et tilbud. Dette fordi tilbuddet indeholder de oplysninger, som fremgår af bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.
• | Øvrige fakturaer, hvor moms- og skattemæssigt fradrag indstilles godkendt. |
Vi indstiller på det foreliggende grundlag at der godkendes moms- og skattemæssigt fradrag på henholdsvis og kr. 77.358,00 og kr. 309.433,46 ex. moms for de følgende nu fremsendt fakturaer:
? [virksomhed18] ApS -bilag 23
? [virksomhed19] – bilag 24
? [virksomhed12] ApS – bilag 7
? [virksomhed15] ApS – bilag 16
? [virksomhed13] ApS – bilag 26 og 9
? [virksomhed14] – bilag 20, 25 og 28
? [virksomhed6] – bilag 6 og 15
• | [virksomhed20] ApS – bilag 36, 37, 38 |
På de med klagen modtagne fakturaer fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, arbejdsstedet eller hvilke materialer der er anvendt ved arbejdet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.
Det kan i øvrigt nævnes, at den bankkonto, som står anført på fakturaerne (hvor fakturabeløbene skal indbetales), tilhørere en privat person, som umiddelbart ikke har tilknytning til[virksomhed20] ApS.
På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse fakturaer.
• | [virksomhed8] – bilag 1 |
På den med klagen modtagne faktura fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse eller arbejdsstedet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.
Det beløb der ifølge bankkontoen er betalt svarer til fakturabeløbet uden moms.
På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for denne faktura.
• | [virksomhed9] ApS – bilag 17 |
Vi indstiller at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for det nu fremsendte bilag, da vi ikke har modtaget en faktura, og der af den fremsendt mail ikke fremgår moms eller hvad der reelt betales for.
Det skal hertil tilføjes, at den bankkonto, som står anført på mailen (hvor fakturabeløbet skal indbetales til), tilhørere [RB], som er gift med selskabets hovedanpartshaver [person1].
• | [virksomhed9] ApS – bilag 31, 2 og 5 |
På de med klagen modtagne fakturaer fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, arbejdsstedet eller hvilke materialer der er anvendt ved arbejdet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.
På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse fakturaer.
• | [virksomhed10] I/S – bilags 3 |
På den med klagen modtagne faktura fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, arbejdsstedet eller hvilke materialer der er anvendt ved arbejdet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.
På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for denne faktura.
• | [virksomhed17] A/S – bilag 22 og 27 |
På de med klagen modtagne fakturaer fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, leverings- eller arbejdsstedet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.
På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse fakturaer.
• | [virksomhed11] – bilag 4, 8,30,21, og 49 |
På de med klagen modtagne fakturaer fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, mængden og arten af de leverede varer eller arten af de leverede ydelser der er anvendt ved arbejdet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.
På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse fakturaer.
• | [virksomhed14] – bilag 11 |
Vi indstiller at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for bilag 11, da vi ikke har modtaget en faktura, men alene et kontoudtog, hvor der bl.a. ikke fremgår oplysninger om moms, dato for leveringen eller hvilke omkostninger beløbet omhandler.
• | [virksomhed6] – bilag 13, 32, 33, 34, 35 og 48 |
Vi indstiller at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for bilag 13, 32, 33, 34, 35 og 48, da vi ikke har modtaget fakturaer, men alene et kontoudtog, hvor der bl.a. ikke fremgår oplysninger om moms, leveringsadresse, dato for leveringen, hvilke varer der er leveret eller hvem modtageren af varerne er.
Generelle bemærkninger til ovenstående udgiftsbilag.
Grundlæggende kan vi bemærke, at da vi ikke har modtaget salgsbilag/salgsfakturaer, så kan vi ikke se, om nogen af ovenstående udgifter har en erhvervsmæssig tilknytning til selskabet og til de indtægter vi nu beskatter.
På side 2 i klagen skriver selskabets rådgiver [[person5]]:
”Bilag D erstatter det tidligere fremsendte Bilag B”.
Og
”Størstedelen af de betalte fakturaer fra underleverandører og materialer er tidligere fremlagt som Bilag B, imens de resterende fakturaer, der nu er lokaliseret, er fremlagt som Bilag D. De enkelte fakturaer kan naturligvis uddybes, hvis det måtte være nødvendigt”
Vi skal hertil oplyse, at det tidligere fremlagte bilagsmateriale, stort set er identisk med de nu fremlagte Bilag D. Forskellen er alene, at bilagsnr. 39 – 47 nu ikke længere indgår i det senest modtagne materiale Bilag D.
De tidligere fremlagte bilag 39- 47 omhandler virksomheden [virksomhed27] ApS, cvr. [...16].
Disse fakturaer indeholder ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, leverings- eller arbejdssteder eller hvad der reelt er leveret. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58. I øvrigt tilhører den bankkonto, som står anført på disse fakturaer en privat person, som vi ikke kan se, har noget at gøre med [virksomhed27] ApS. På baggrund af ovenstående, samt at revisor ikke anmoder om fradrag for udgifterne indstilles det at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse.
Vi indstiller på baggrund af ovenstående, at der godkendes yderligere skattemæssigt fradrag for driftsudgifter på i alt 394.018,84 kr. ex. moms.
Den samlede talmæssige opgørelse kan ses i vedhæftede Excel-ark.
(...)
Maskeret udlodning
Herudover skal vi henvise til ovenstående pkt. ”indsendt dokumentation” samt det vedhæftede Excel- ark, hvoraf fremgår, at vi indstiller, at der godkendes moms- og skattemæssigt fradrag af driftsudgifter på i alt 492.522,84 kr. På den baggrund indstilles beskatningen af maskerede udlodning nedsat med i alt 492.522,84 kr.
Vedrørende klagers øvrige kommentarer henvises der til vores afgørelse af 24. marts 2020.
(...)”
Skattestyrelsen har den 27. februar 2024 fremsendt følgende udtalelse:
”(...)
Vi skal bemærke, at det ud fra det modtagne materielle ikke fremgår hvem, der indsender de ny oplysninger, vi skal i den forbindelse bemærke, at selskabet under vores sagsbehandling har haft flere forskellige rådgiver.
I det fremsendte materiale fra selskabet, er der fortsat ikke indsendt bogføring hvorfor der ikke er noget revisionsspor, og det virker noget rodet.
Ad ikke behandlede fakturaer
Det er vores opfattelse, at alle bilag er behandlet og kommenteret i vores udtalelse af 7. december 2023, under punkterne:
• | [virksomhed14] bilag - 11 |
• | [virksomhed6] bilag 13, 32, 33, 34, 35 og 48 -. |
• | Bilagsnr. 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 er beskrevet under punkt: generelle bemærkninger. |
I forhold til kontoudtog fra [virksomhed6], har selskabet fremsendt underliggende fakturaer med specifikationer af, hvilke materialer, der er købt og hvortil levering er sket. Vi kan afstemme fakturaerne nr. 1107338 – 1109807 for perioden 30. april 2019 til 31.maj 2019 til det tidligere modtagne kontoudtog fra [virksomhed6] og derved til bankkontoudtoget. Fakturaerne 1103426 -110733730. for perioden 20. marts 2019 – 30. april 2019 kan vi ikke afstemme, da vi ikke tidligere har modtaget oplysninger på disse, og derfor ikke kan se, om beløbet er hævet på bankkontoudtoget.
For så vidt angår fakturaer fra [virksomhed14], er bilagene med fakturanr. 3517-2019-336[...], 3517-2019-432[...] og 3517-2019-512[...] tidligere modtaget med bilag 20, 25 og 28 (se vores tidligere udtalelse af 7. december 2023). Fakturaerne 3517-2019-277[...], 3517-2019-738[...], 3517-2019-826[...] og 3517-2019-906[...] kan vi ikke afstemme, og vi kan ikke se, om fakturabeløbene er hævet på bankkontoudtoget.
Vi indstiller at de underliggende fakturaer, som udgangspunkt vil kunne godkendes som moms- og skattemæssigt fradrag idet de opfylder fakturabetingelserne. Vi skal dog bemærke, at vi ikke har modtaget regnskabsmateriale, momsregnskab eller salgsbilag/salgsfakturaer, så vi kan se, om nogen af udgifterne, har en erhvervsmæssig tilknytning til selskabet.
Ad Afviste fakturaer
[virksomhed8] – bilag 1
Vi indstiller at der kan, på det foreliggende grundlag, godkendes moms- og skattemæssigt fradrag.
[virksomhed9] ApS – bilag 31, 2 og 5
[virksomhed9] ApS – bilag 17
Der er ikke kommet ny oplysninger til dette punkt som kan ændre vores tidl. indstilling.
Umiddelbart kan det modtagne materiale ikke afstemmes til de ovennævnte bilag fra [virksomhed9] ApS. Vi henviser derfor til vores tidligere udtalelse af 7. december 2023.
[virksomhed10] I/S – bilags 3
[virksomhed17] A/S – bilag 22 og 27
[virksomhed11] – bilag 4, 8,30,21, og 49
[virksomhed20] ApS – bilag 36, 37, 38
Der er ikke kommet ny oplysninger til disse punkter, som kan ændre vores tidl. indstilling. Vi henviser derfor til vores tidligere udtalelse af 7. december 2023.
Vi skal også bemærke, at vi har til trods for den manglende dokumentation godkendt et skønsmæssigt fradrag på 5 % af omsætning til dækning af uspecificerede omkostninger, der anses for at være nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, i alt 232.472 kr.
(...)”
Selskabets tidligere repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af selskabets indkomst er forkert.
Til støtte for sin påstand har repræsentanten anført følgende:
”(...)
Jeg skal på vegne af min klient således meddele, at vi ikke er enige i de skønsmæssige fastsættelser som Skattestyrelsen har foretaget, herunder men ikke begrænset til de fastsatte momsansættelser, fastsættelse af a-skat og am-bidrag samt fastsættelse at størrelsen af det maskeret udbytte som min klient, efter Skattestyrelsen, skulle have foretaget.
Skattestyrelsens grundlag for afgørelsen virker i det hele noget udokumenteret, og bærer præg af, at Skattestyrelsen har lagt en række antagelser til grund som faktuelt er forkerte. Derfor er nærværende klage nødvendiggjort.
(...)”
Selskabets repræsentant har endvidere den 23. oktober 2023 fremsendt følgende indlæg.
”(...)
I forlængelse af min skrivelse af 31. august 2023 fremsendes hermed endelig klage. Klagen er i vid udstrækning en gentagelse af min tidligere skrivelse, men nu underbygget af, at jeg har fået udarbejdet fuld bogføring for den omtvistede periode, der vedlægges som Bilag C samt underliggende bilagsdokumentation i form af fakturaer m.v., der er udstedt af underleverandører, der vedlægges som Bilag D, der erstatter det tidligere fremsendte Bilag B idet der er fundet enkelte ændringer til bilaget.
I denne skrivelse er de enkelte poster, der er anvendt af Skattestyrelsen fastholdt som struktur for overblikkets skyld, men indledningsvist finder jeg det nødvendigt at komme med nogle indledende kommentarer til sagen.
Indledning
Det anerkendes fortsat, at præmissen er, at selskabet har angivet et overskud på kr. 0 for 2019, hvor der i samme periode ikke er indberettet lønudgifter til e-indkomst eller lignende. Dette til trods for, at selskabet i 2018 – 2019 har haft en væsentlig omsætning, der af Skattestyrelsen er opgjort til skønsmæssigt 5.811.812 inklusiv moms, svarende til kr. 4.649.450 ex moms. Vores efterfølgende bogføring viser en omsætning for 2019 på i alt kr. 4.489.877,49 ex moms.
Skattestyrelsen har på baggrund af omsætningen og udtog fra bankkonti foretaget en række antagelser, der er baseret på forskellige skøn.
Skattestyrelsens opgørelse over selskabets økonomi ser ud som følger:
Samlet omsætning for perioden | kr. | 5.811.812 |
Salgsmoms for perioden | kr. | - 1.162.362 |
Skønnede driftsudgifter | kr. | -232.472 |
Skønnede lønomkostninger undtaget ejer og nærtstående | kr. | 1.319.598 |
Skønnet løn til [RB] | kr. | 452.350 |
Samlet anslået skattepligtig indkomst | kr. | 2.645.029 |
Disse antagelser er efter selskabets opfattelse behæftet med væsentlige fejl og mangler, idet man fra Skattestyrelsens side helt har valgt at se bort fra, at de personer, der udførte arbejdet i selskabets navn var ansat hos underentreprenører og ikke i selskabet. Det betyder, at man fra Skattestyrelsens side har valgt at opkræve et endog meget væsentligt beløb i A-skatter og AM-bidrag hos selskabet, der rettelig er placeret – og ifølge selskabets oplysninger – afregnet af underleverandørerne. Yderligere giver det en væsentlig forhøjet salgsmoms, idet man ikke har givet selskabet fradrag for købsmoms hos underleverandører.
Hertil kommer, at man har anlagt en præmis, der leder til et urealistisk højt dækningsbidrag for selskabet og dermed væsentligt for høje omkostninger til selskabsskat. Dette medfører en voldsomt urealistisk opgørelse af et overskud, der angiveligt skulle være udtaget af ejeren eller af nærtstående til ejeren. Der ses ikke at være aflejret beløb i denne størrelsesorden hos selskabets ejerkreds i perioden ud fra kontoudtog eller andet.
Det anerkendes fuldt ud, at sagen fra selskabets side har været dårligt belyst oprindeligt, men dette til trods bestrides Skattestyrelsens opgørelse i det hele, idet den er behæftet med så væsentlige fejltagelser, at det er åbenbart, at den ikke kan lægges til grund – dette også baseret på de sparsomme oplysninger, som Skattestyrelsen havde tilgængelige oprindeligt.
Ud fra en samlet indtægt på kr. 4.649.450 har Skattestyrelsen således skønnet, at selskabet har haft et overskud på kr. 2.645.029, svarende til et gennemsnitligt dækningsbidrag for perioden på 56,9 %, hvilket ligger væsentligt over, hvad man normalvis ser i lignende virksomheder.
Faktum er, at selskabet har udført alle reelle entrepriseopgaver 100 % ved hjælp af underentreprenører, hvilket typisk vil medføre et dækningsbidrag i størrelsesordenen 10-15 %. Konkret gik en række af entrepriserne ikke som forventet, hvorfor det reelle dækningsbidrag inklusiv løn til ejer og nærtstående har været været kr. 609.669 i form af kr. 851.120 udbetalt i løn samt et negativt resultat for året på kr. 241.451.
Årsagen til det dårlige resultat skal findes i, at man fra selskabets side ikke var tilstrækkeligt dygtige til at sørge for, at den aftale man havde med kunderne, var den samme som den aftale selskabet havde med underleverandørerne, der udførte opgaverne. Dermed trådte selskabet i en væsentlig risiko i forhold til uklarheder i projektmaterialet og øget timeforbrug.
Selskabets skattepligtige indkomst
I henhold til pkt. 5.4 i afgørelsen er selskabets skattepligtige indkomst forhøjet til kr. 2.645.029 for 2019 fra kr. 0. Det fastholdes, at selskabet ikke havde et overskud, der skal betales selskabsskat af for året, tværtimod er der et underskud på kr. 241.451, der kan fremføres til 2020 regnskabet.
Efter den endelige bogføring i selskabet kan det konstateres, at der har været en samlet indtægt på kr. 4.489.877 ex moms og direkte omkostninger til underleverandører, materialer m.v. for i alt kr. 3.816.944. Hertil kommer lønninger og en række mindre omkostninger til driftsmidler, husleje og biler, så resultatet ender med at være negativt.
Størstedelen af de betalte fakturaer fra underleverandører og materialer er tidligere fremlagt som Bilag B, imens de resterende fakturaer, der nu er lokaliseret, er fremlagt som Bilag D. De enkelte fakturaer kan naturligvis uddybes, hvis det måtte være nødvendigt.
I denne forbindelse skal det endnu engang understreges, at der har været udbetalt a conto lønninger direkte til medarbejdere hos underentreprenører, der er betalt direkte fra selskabet, men som er faktureret af underentreprenøren og hvor det er underentreprenøren, der har stået for at afregne skatter, arbejdsmarkedsbidrag med videre for medarbejderne ud af de betalinger, de har fået direkte. Skattestyrelsen har tidligere opgjort dette beløb med kr. 1.319.358, der er betalt direkte til medarbejdere hos underentreprenører.
De pågældende medarbejdere har aldrig været ansat direkte hos selskabet, ligesom det ikke har været selskabet, der havde instruktionspligten eller lignende over medarbejderen, hvorfor det gøres gældende, at disse betalinger skal anses som værende betalinger til underentreprenører, der også har faktureret beløbet uden at modtage dette.
Hvis det til trods for dette tilskrives selskabet at svare skat af de pågældende betalinger skal selskabets skattepligtige indkomst samtidig nedsættes med et tilsvarende beløb, hvilket vil forøge det negative resultat væsentligt.
(...)
Maskeret udlodning
De beløb, der er fastsat af Skattestyrelsen som maskeret udlodning består af alle udbetalinger, der ikke umiddelbart har kunnet identificeres og er på den baggrund i alt opgjort til kr. 4.090.676. Dette tal kan ikke anerkendes, idet der med skrivelserne efterfølgende er redegjort for, hvorfor beløbet faktisk er anvendt i selskabets interesse og dermed ikke er at anse som privatforbrug eller på anden måde bør anses som maskeret udlodning.
Skattestyrelsen har haft kontoudtog m.v. til rådighed og som det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse er en stor del af betalingerne klart angivet som værende ”fakturaer” eller lignende, hvorfor det også af denne årsag gøres gældende, at der er væsentlige fejlbehæftelser ved det foretagne ”skøn”, hvor mere eller mindre alle hævninger på kontoen er angivet som værende maskeret udbytte ud fra et arbitrært skøn.
Det anerkendes, at der er sket en fejl, idet der ikke har været lavet lønsedler ved udbetalinger til kapitalejeren og dennes ægtefælle på i alt kr. 499.800. De pågældende betalinger har imidlertid i hele perioden været angivet som lønudbetalinger og der mangler blot at blive afregnet A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag.
Det forhold, at skatten ikke er betalt, gør det ikke i sig selv til maskeret udlodning, hvorfor det gøres gældende, at der blot skal ske beskatning i henhold til ovenstående afsnit.
Opsummering
Selvom det anerkendes, at selskabet burde have afleveret langt mere materiale til Skattestyrelsen end det er sket, er det selskabets opfattelse, at en række af de ”skøn”, der er foretaget af Skattestyrelsen er foretaget på en så åbenbart urimelig og usaglig måde, at det allerede af den grund bør føre til genoptagelse af sagen.
Hertil kommer, at der med de seneste skrivelser i sagen er fremlagt væsentlige nye oplysninger, der bør indgå i behandlingen af sagen, hvilket også bør føre til en genoptagelse af sagen eller en ændring af resultatet i forbindelse med behandlingen af klagen.
Ud fra de oplysninger, der nu er til rådighed, er posterne opgjort således for så vidt angår perioden:
Samlet driftsoverskud for perioden var negativt, hvorfor der ikke er skat heraf | kr. | 0 |
Manglende moms for perioden | kr. | 157.058 |
Manglende A-skat og AM-bidrag for perioden | kr. | 349.046 |
Maskeret udlodning | kr. | 0 |
Samlet manglende betaling | kr. | 506.104 |
Dette skal ses i forhold til Skattestyrelsens afgørelse, hvor der samlet skal ske betaling af A-skatter, am-bidrag og moms på kr. 1.889.621, hvortil kommer selskabsskat af kr. 2.645.029 samt beskatning hos kapitalejeren af et maskeret udbytte på kr. 4.090.676, der tillige skal betales tilbage til selskabet.
(...)”
Selskabet har den 25. januar 2024 fremsendt følgende bemærkninger:
”(...)
Skattestyrelsens argumentation
Vi har modtaget og gennemgået Skattestyrelsens kommentarer til klagen, hvilket giver anledning til enkelte kortfattede supplerende kommentarer fra vores side.
Overordnet bemærkes, at der er tre kategorier af fremlagt materiale, der behandles hver for sig nedenfor. Det drejer sig om fakturaer, hvor fradrag er anerkendt; fakturaer, der ikke er stillet spørgsmålstegn ved; samt endelig fakturaer, hvor der er afvist fradrag.
Anerkendte fakturaer
De fakturaer, hvor der er anerkendt fuldt fradrag er der nu enighed om, at skatteyderen skal have fradrag for momsen samt yderligere fradrag i den skattepligtige indkomst i forhold til de anerkendte beløb, således at både momstilsvaret og den skattepligtige indkomst sænkes.
Ikke behandlede fakturaer
Som nævnt indledningsvis er der eb række fakturaer, der ikke er behandlet af Skattestyrelsen. Det drejer sig om fakturaerne med bilagsnumrene 11, 13, 32, 33, 34, 35, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 og 48.
Idet disse ikke afvises og der ikke er stillet yderligere spørgsmål til disse må det lægges til grund, at disse anerkendes af Skattestyrelsen som værende berettigede til fuldt fradrag for moms på de pågældende fakturaer samt at der er tale om fradragsberettigede arbejder.
Det samlede fakturabeløb for disse fakturaer udgør kr. 961.099,13, hvoraf Det drejer sig om et samlet momsfradrag på kr. 192.219,83 og et yderligere fradrag på kr. 768.879,30 i den skattepligtige indkomst. Bilagsmaterialet er tidligere fremsendt, hvorfor dette ikke genfremsendes. I den udstrækning, det har været muligt at fremskaffe supplerende underliggende dokumentation for disse fakturaer er dette fremlagt til orientering for yderligere at underbygge de arbejder, der er udført.
I forhold til kontoudtog fra [virksomhed6] henvises til bilagene 100-153, der er de underliggende fakturaer med specifikation af, hvilke materialer, der er købt og hvortil levering evt. er sket.
For så vidt angår fakturaer fra [virksomhed14] henvises til bilagene 154-164, der er de underliggende fakturaer vedrørende husleje og adresse og postservises ydet til skatteyderen.
Bilagene 167-170 er korrespondance omkring arbejder udført af [virksomhed7] for skatteyderen.
Afviste fakturaer
Skattestyrelsen har afvist både moms- og skattemæssigt fradrag for en række af de fremlagte fakturaer. Det drejer sig om bilagene 1, 2, 3, 4, 5, 8, 17, 21, 22, 27, 30, 31, 36, 37, 38 og 49. Fradrag for omkostningerne samt fradrag for moms er alle afvist med den begrundelse, at der mangler angivelse af datoen for arbejdets udførelse og/eller arbejdsstedet. Der henvises til henholdsvis bogføringslovens § 9 og momsbekendtgørelsens § 58 som hjemmel til denne afvisning.
Det gøres gældende, at momsfradrag m.v. ikke kan nægtes alene af den årsag, at fakturaen ikke er 100 % fyldestgørende i henhold til momsbekendtgørelsens bestemmelser herom. I den forbindelse henvises til Landsskatterettens afgørelse af 15. december 2023 med j.nr. 18-0002834, hvor Landsskatteretten fandt, at der under hensyn til en konkret vurdering af fakturaer kunne gives momsfradrag for fakturaer, til trods for, at det ikke fremgik af fakturaerne, at der var opkrævet moms på disse.
Der skal således være tale om en konkret vurdering af, hvilke arbejder, der faktisk er udført samt hvorvidt det er sandsynliggjort, at disse er udført med henblik på at erhverve indtægt for virksomheden. Det gøres gældende, at samtlige de fakturaer, der her bestrides af Skattestyrelsen er af en sådan karakter, idet der er tale om virksomheder, der er ejet af tredjemand, som alle beskæftiger sig med byggeri eller associerede brancher og hvor fakturaerne i det store hele lever op til kravene i momsbekendtgørelsen.
Der knyttes konkrete kommentarer til de enkelte fakturaer herunder.
Bilag 1 – faktura udstedt af [virksomhed8]. Arbejderne vedrører en entreprise beliggende [adresse3], [by4], hvor der er udført arbejde i henhold til fakturaen. Det er korrekt, at der alene er betalt kr. 15.250, svarende til 80 % af det samlede fakturabeløb. Det skyldige beløb er således kr. 3.812,40. Supplerende henvises til bilag 166, der er en ordrebekræftelse med underleverandøren, hvoraf fremgår den aftalte lokation, arbejderne, der skal udføres samt prisen herfor.
Bilagene 2, 5, 17 og 31 – fakturaer udstedt af [virksomhed9]. Arbejderne vedrører alle en entreprise, der er udført på [virksomhed28], hvor der blev gennemført en gennemgribende renovering. Det er korrekt, at der ikke er anført hvornår arbejdet er udført, hvilket imidlertid er helt naturligt, idet der er tale om aconto fakturaer samt fakturaer baseret på stadet af entreprisen. Der er således tale om en andel af en samlet entrepriseaftale, hvorfor det ikke kan – eller skal – henvises direkte til enkelte tidspunkter. Der fremlægges supplerende bilag 175-178, til yderligere dokumentation af selve entreprisen, ligesom der henvises til bilag 179, der er korrespondance med kunden om samme opgave.
Bilag 3 – faktura udstedt af [virksomhed10]. Her har størstedelen af drøftelserne været mundtlige, men der er tale om en underleverandør, der har udført opgaver for skatteyderen på forskellige lokationer, primært i forbindelse med en maleropgave i herlev i perioden febreuar 2022.
Bilagene 4, 8, 21, 30 og 49 – fakturaer udstedt af [virksomhed11]. Der er tale om betaling til konsulenten som modydelse for anvisning af kunder. Der henvises i den forbindelse til mails, der vedlægges som bilag 172-174, hvoraf de nærmere forhold i forhold til samarbejdet fremgår.
Bilagene 22 og 27 – fakturaer udstedt af [virksomhed17], ikke [virksomhed17] som anført af Skattestyrelsen. Her er tale om en underleverandør, der driver en større smedevirksomhed. [virksomhed17] har leveret stålkonstruktioner til entrepriser udført af skatteyderen og til nærmere dokumentation heraf henvises til bilag 171, der er mailkorrespondancen omkring den konkrete entreprise.
Bilagene 36, 37 og 38 – fakturaer udstedt af [virksomhed20]. Her har størstedelen af drøftelserne været mundtlige, men der er tale om en underleverandør, der har udført opgaver for skatteyderen på forskellige lokationer, primært i forbindelse med renovering af [virksomhed26] i [by5] i perioden 01/04/2022 og 01/06/2022, Der har primært været tale om støbeopgaver og montering af fliser i badeværelser og lignende.
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af selskabets skattepligtige indkomst er udokumenteret, herunder størrelsen af det godkendte fradrag for afholdte udgifter. Der skal endvidere tages stilling til størrelsen på det maskerede udbytte, der er overført til hovedanpartshaveren.
Retsregler
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1.
Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1.
Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1, at erhvervsdrivende på anmodning fra skatteforvaltningen skal fremsende regnskabsmateriale. Hvis en sådan anmodning ikke efterkommes, kan skattemyndigheden foretage en skønsmæssig indkomstansættelse, jf. skattekontrollovens § 74, jf. § 6, stk. 2.
Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR.
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.
Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.
Det fremgår af ligningslovens § 8 Y, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for selskaber m.v., som er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1 eller § 2, er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højst 8.000 kr. inklusive moms.
Det fremgår endvidere af ligningslovens § 8 Y, stk. 1, 2. pkt., at flere betalinger, som vedrører samme leverance, ydelse, kontrakt el.lign., anses som én betaling i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt. Ved løbende ydelser eller periodiske ydelser skal flere faktureringer og betalinger ses som én samlet leverance i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt., når de sker inden for samme kalenderår.
Alt, hvad der af selskaber udloddes til aktionærer, medregnes som udgangspunkt til den skattepligtige indkomst som udbytte af aktier. Det fremgår af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.
Landsskatterettens bemærkninger og resultat
Ansættelse af skattepligtigt resultat
Selskabet har ikke, til Skattestyrelsen eller i forbindelse med klagen, fremsendt regnskabsmateriale eller andre dokumenter, der indeholder oplysninger om selskabets omsætning.
Selskabet har ikke imødekommet Skattestyrelsens anmodning om fremsendelse af regnskabsmateriale, og Skattestyrelsen har på denne baggrund været berettiget til at ansætte selskabets indkomst på baggrund af et skøn over de indtægter og udgifter, der fremgår af de indhentede kontoudtog.
Det fremgår af selskabets bankkontoudtog, at der i indkomståret 2019 har været indsætninger på samlet 5.811.812 kr. Indsætningerne er i posteringsteksterne blandt andet benævnt ”FAKT.016” og ”Faktura 022”, hvilket ikke stemmer overens med selskabets årsrapport, hvor der er anført en omsætning på 0 kr. Oplysningerne i årsrapporten stemmer endvidere ikke overens med den salgs- og købsmoms, der er angivet for selskabet.
På baggrund af selskabets kontoudtog fra [finans1] finder Landsskatteretten, at selskabets omsætning kan opgøres til 4.649.450 kr. ekskl. moms, idet der ikke i forbindelse med sagens behandling er fremlagt dokumentation for, at indsætningerne på selskabets bankkonto ikke udgør omsætning.
Landsskatteretten finder, at der på baggrund af de fremlagte fakturaer, når disse sammenholdes med selskabets kontoudtog, skønsmæssigt kan godkendes et skattemæssigt fradrag for driftsudgifter på 791.972,27 kr.
Retten godkender fradrag for udgifter afholdt til [virksomhed7], da der i henhold til fremlagte fakturaer, sammenholdt med selskabets kontoudtog, er afholdt udgifter i selskabets interesse. Retten finder, at de fremlagte fakturaer lever op til bogføringslovens betingelser for fradrag og der godkendes et skattemæssigt fradrag på samlet 80.064,65 kr. ekskl. moms.
For så vidt angår udgiften afholdt den 7. juni 2019 til [virksomhed8] på 15.250 kr. ekskl. moms finder retten, at der kan godkendes et skattemæssigt fradrag herfor. Retten finder, at det er godtgjort, at selskabet har afholdt udgiften i selskabets interesse, og at der er tale om udgifter anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst. Der er således fremlagt faktura, mailkorrespondance og ordrebekræftelse på denne entreprise.
For så vidt angår udgifter afholdt til [virksomhed11], finder retten at der kan godkendes et skønsmæssigt fradrag, uanset at fakturaerne ikke fuldkommen lever op til kravene i bogføringsloven. Retten har lagt vægt på den fremsendte mailkorrespondance fra [virksomhed11], der viser, hvilken ydelse [virksomhed11] har leveret til selskabet. Retten finder det godtgjort, at der er tale om en ydelse leveret til selskabet i selskabets interesse. Der godkendes således et skønsmæssigt fradrag på de 20.718,75 kr., der er betalt til konsulenthuset fra selskabets bankkonto, svarende til 16.575 kr. ekskl. moms.
Der godkendes ikke fradrag for faktura 5121, da denne lyder på 27.000 kr. inkl. moms og ikke ses betalt via selskabets bankkonto. I forhold til faktura 5125 på 20.312,50 kr. inkl. moms godkendes der alene fradrag for de 7.312,50 kr., der fremgår betalt af selskabets bankkonto, jf. ligningslovens § 8 Y.
For så vidt angår de fremlagte fakturaer fra [virksomhed6] finder retten, at disse dokumenterer at selskabet har indkøbt materiel anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet.
Retten finder på denne baggrund, at der som udgangspunkt kan godkendes fradrag for de dokumenterede udgifter. Fradraget godkendes i det indkomstår, hvor pligten til at betale indtræder, uanset at udgiften endnu ikke er betalt jf. pligtpådragelsesprincippet.
Dette princip suppleres af ligningslovens § 8 Y, hvor digital betaling er en betingelse for godkendelse af fradrag for udgifter der overstiger 8.000 kr. inkl. moms.
Retten finder, at der for så vidt angår fakturaerne fra [virksomhed6] ikke er tale om en løbende ydelse, der skal anses som en samlet leverance, hvorfor beløbsgrænsen i ligningslovens § 8 Y skal vurderes for hver faktura for sig.
Der er samlet faktureret for 80.929,91 kr. ud af de samlede udgifter på 1.127.858,37 kr., hvor den enkelte faktura ikke overstiger 8.000 kr.
Fra den 21. marts 2019 og frem til indbetaling af 100.000 kr. den 11. april 2019 er der, når der bortses fra faktura og sammenholdt indbetaling på 42.468,75 kr. og 29.700 kr., faktureret for yderligere 127.270,91 kr., hvor fakturabeløbet overstiger 8.000 kr.
Imellem indbetaling på 100.000 kr. den 11. april 2019 og indbetaling af samlet 580.000 kr. den 8., 9., 20. og 29. maj 2019 er der faktureret for samlet 676.669,76 kr., hvor fakturabeløbet overstiger 8.000 kr.
Retten finder, at der kan godkendes skattemæssigt fradrag for de konkrete indbetalinger på samlet 680.000 kr., 42.468,75 kr. og 29.700 kr., svarende til 544.000,00 kr., 33.975,00 kr. og 23.760,00 kr., ekskl. moms, da der er fremlagt oplysninger om digital betaling. Retten finder endvidere, at der kan godkendes fradrag på 80.929,91 kr., svarende til 64.744 kr. ekskl. moms for de fremlagte fakturaer, der ikke overstiger 8.000 kr. inkl. moms.
De resterende fakturerede beløb og øvrige konkrete fremlagte fakturaer ses ikke at være betalt fra selskabets konto og der fremgår ikke oplysninger om andre indbetalinger fra selskabet af de fremlagte kontoudtog fra [virksomhed6]. Da det ikke er godtgjort, at de konkrete fakturaer er betalt digitalt som foreskrevet i ligningslovens § 8 Y, godkendes der ikke et skattemæssigt fradrag herfor.
For udgifter til [virksomhed14] godkendes der alene fradrag for de beløb, der fremgår af de foreliggende kontoudtog. Der er ikke fremlagt anden dokumentation, der dokumenterer, at betaling er sket digitalt.
Fra [virksomhed14] er der fremlagt et kontoudtog og fakturaer for udgifter knyttet til selskabets drift. Retten finder på baggrund af det fremlagte materiale, sammenholdt med posteringsteksterne på selskabets kontoudtog, at det er godtgjort, at udgifterne er afholdt i selskabets interesse, hvorfor der godkendes skattemæssigt fradrag for de beløb, der er betalt via selskabet bankkonto på 12.187,50 kr., svarende til 9.750 kr. ekskl. moms.
Der godkendes ikke fradrag på baggrund af de fremlagte fakturaer alene, da der er tale om en løbende ydelse til virtuelt kontor, som skal anses som en samlet leverance. Idet fakturaerne samlet set beløber sig til mere end 8.000 kr. inkl. moms skal betalingen være sket digitalt, før der kan godkendes fradrag, jf. ligningslovens § 8 Y, stk. 1, 2. pkt.
Fra [virksomhed15] er der fremlagt en regning for timelønsarbejde for 163 timer fra 26. marts 2019 til 30. marts 2019, og det fakturerede beløb er hævet af to omgange på selskabets bankkonto. Henset hertil godkendes der skattemæssigt fradrag for 40.750 kr.
På baggrund af det fremlagte dokumentationsmateriale på udgiften til [virksomhed16] finder retten ud fra en konkret samlet vurdering, henset til at beløbet er hævet på selskabets bankkonto, at betingelserne for fradrag er opfyldt, hvorfor der godkendes et skattemæssigt fradrag på 4.520 kr.
Fra [virksomhed18] er der fremlagt en faktura vedrørende kørsel med jord og affald den 4. juli 2019 og retten finder, at betingelserne for fradrag for udgiften er opfyldt, hvorfor der godkendes et skattemæssigt fradrag på 4.015,12 kr.
Fradraget er på baggrund af fakturaer og kontoudtog opgjort således:
Leverandør | Samlet fakturabeløb inkl. moms | Samlet betalt i henhold til kontoudtog | Fradrag ekskl. moms |
[virksomhed7] | 100.080,81 kr. | 100.080,81 kr. | 80.064,65 kr. |
[virksomhed8] | 19.062,00 kr. | 15.250,00 kr. | 15.250,00 kr. |
[virksomhed11] | 60.718,75 kr. | 20.718,75 kr. | 16.575,00 kr. |
[virksomhed6] fakturaer | 72.168,75 kr. | 72.168,75 kr. | 57.735,00 kr. |
[virksomhed6] kontoudtog | 680.000,00 kr. | 680.000,00 kr. | 544.000,00 kr. |
[virksomhed6] – under 8.000 kr. | 80.929,91 kr. | 64.744,00 kr. | |
[virksomhed13] | 24.140,63 kr. | 24.140,63 kr. | 19.312,50 kr. |
[virksomhed14] | 18.872,50 kr. | 12.187,50 kr. | 9.750,00 kr. |
[virksomhed15] | 50.937,50 kr. | 50.937,50 kr. | 40.750,00 kr. |
[virksomhed16] | 5.650,00 kr. | 5.650,00 kr. | 4.520,00 kr. |
[virksomhed18] | 5.018,90 kr. | 5.018,90 kr. | 4.015,12 kr. |
I alt | 986.152,84 kr. | 856.716,27 kr. |
Retten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for udgifter afholdt i henhold til de fremlagte fakturaer fra [virksomhed9], [virksomhed10] IVS, [virksomhed17], [virksomhed12], [virksomhed19] og [virksomhed20].
I forhold til [virksomhed9] fremgår der ikke af de fremlagte fakturaer en dato for arbejdets udførelse, eller arbejdsstedet. Der er endvidere ikke fremlagt en entrepriseaftale, der underbygger, at der er tale om acontobetalinger i henhold til indgået aftale. Den fremlagte mail omhandlende frigivelse af byggematerialer, angiver betalingsoplysninger, der tilhører hovedanpartshaverens ægtefælle, hvorfor retten finder, at der ikke er tale om et reelt underentreprenør-forhold. Retten finder således, at oplysningerne ikke godtgør, at der er tale om udgifter afholdt i selskabets interesse. Den fremsendte mailkorrespondance ændrer ikke herpå.
De fremlagte fakturaer fra [virksomhed10] IVS, [virksomhed17], [virksomhed12] og [virksomhed19] indeholder ikke oplysninger om dato for arbejdets udførelse eller arbejdsstedet og retten finder, at fakturaerne ikke lever op til bogføringsloven og betingelser for godkendelse af fradrag. Retten finder endvidere, at der ikke er grundlag for at godkende et skønsmæssigt fradrag.
For så vidt angår de fremlagte fakturaer fra [virksomhed20] ApS, så indeholder de fremlagte fakturaer ikke oplysning om dato for arbejdets udførelse eller arbejdsstedet, hvorfor betingelserne for fradrag i henhold til bogføringsloven ikke er opfyldt. Retten finder endvidere, at der ikke er grundlag for et skønsmæssigt fradrag. Retten har her lagt vægt på Skattestyrelsens oplysning om, at den bankkonto, hvortil der skal ske betaling, tilhører en privatperson, der ikke i henhold til Skattestyrelsens oplysninger har tilknytning til [virksomhed20] ApS.
Skattestyrelsens afgørelse vedrørende fradrag for driftsudgifter ændres fra 232.472 kr. til 856.716 kr.
Derudover har selskabet ret til fradrag for lønudgifter. Det fremgår af sagens oplysninger, at selskabet har udbetalt 1.319.598 kr. (afrundet) til en ukendt personkreds og 452.350 kr. til [person2], som er hovedanpartshaverens ægtefælle. Der er ikke fremlagt dokumentation for yderligere udgifter til løn, hvorfor fradrag for lønudgifter fastholdes til 1.319.598 kr. og 452.350 kr.
Dette giver et skattepligtigt resultat på 2.020.786 kr. (4.649.450 kr. – 856.716 kr. – 1.319.598 kr. – 452.350 kr.)
Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af selskabets resultat til 2.020.786 kr.
Maskeret udbytte
Der er på selskabets bankkonto blandt andet overført penge til hoveanpartshaveren og dennes familiemedlemmer på samlet 16.700 kr. i indkomståret 2018 og 171.177,25 kr. i indkomståret 2019. Der er ikke fremlagt en mellemregningskonto eller andet dokumentation for hovedanpartshaverens mellemværende med selskabet, og retten finder, at selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at der er tale om et mellemværende mellem selskabet og hovedanpartshaveren, samt dennes nærtstående, som ikke skal kvalificeres som udlodning af udbytte.
Selskabet har derudover afholdt udgifter på 6.275 kr. i indkomståret 2018 og samlet 3.896.523,5 kr. i indkomståret 2019, som Skattestyrelsen har anset som maskeret udlodning til hovedanpartshaveren, idet der for Skattestyrelsen ikke var fremlagt dokumentation for, at udgifterne var afholdt i selskabets interesse.
Samlet udgjorde hævninger og overførsler 22.975 kr. i indkomståret 2018 og 4.067.701 kr. i indkomståret 2019.
I forhold til de hævninger, hvoraf det fremgår, at der er tale om betaling af en faktura, finder retten, at ovenstående betalinger, hvor der er givet skattemæssigt fradrag, er dokumenteret som værende afholdt i selskabets interesse og den maskede udlodning til hovedanpartshaveren nedsættes tilsvarende.
Retten finder således, at selskabet har løftet bevisbyrden for, at disse hævninger på selskabets konto er foretaget i selskabets interesse, hvorfor maskeret udlodning til hovedanpartshaveren nedsættes med de godkendte udgifter inkl. moms, svarende til de samlede hævninger på 986.152,84 kr.
De øvrige konstaterede hævninger på selskabets bankkonto, anses for at være udloddet til hovedanpartshaveren som udbytte, idet der ikke er fremlagt dokumentation for, at hævningerne er sket i selskabets interesse.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2018 og ændrer afgørelsen for indkomståret 2019, idet beskatning af maskeret udlodning nedsættes til 3.081.548 kr.