Kendelse af 04-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-07-2024

Journalnr. 22-0053937

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

4. kvartal 2018 (december)

Salgsmoms

30.715 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

1. kvartal 2019

Salgsmoms

88.136 kr.

63.936 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

0 kr.

63.911 kr.

57.661 kr.

2. kvartal 2019

Salgsmoms

512.859 kr.

734.579 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

0 kr.

696.017 kr.

187.858 kr.

3. kvartal 2019

Salgsmoms

413.835 kr.

200.845 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

0 kr.

194.091 kr.

1.672 kr.

4. kvartal 2019

Salgsmoms

147.533 kr.

103.633 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

0 kr.

72.232 kr.

1.002 kr.

Faktiske oplysninger

Selskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...1] (herefter benævnt selskabet) blev etableret den 11. juni 2018. Selskabet er taget under konkursbehandling og har branchekoden 702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse. [person1] er registreret som reel ejer med en ejerandel på 100 %. [person2] er [person1]’s ægtefælle.

Der er for selskabet indberettet følgende i salgs- og købsmoms for 4. kvartal 2018 og 1.-4. kvartal 2019:

2018

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

4. kvartal

0

0

0

I alt

0

0

0

2019

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal

63.936

63.911

25

2. kvartal

734.579

696.017

38.562

3. kvartal

200.845

194.091

6.754

4. kvartal

103.633

72.232

31.401

I alt

1.102.993

1.026.251

76.742

Det fremgår af selskabets årsrapport for indkomståret 2019, at årets resultat før skat udgør 0 kr. Selskabets omsætning og omkostninger er angivet til 0 kr.

Skattestyrelsen har anmodet selskabet om regnskabsoplysninger og bankkontoudtog. Selskabet har ikke imødekommet denne anmodning og Skattestyrelsen har indhentet selskabets kontoudtog ved [finans1].

Selskabet er ikke kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens fremsendte sagsfremstilling af 25. januar 2022.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af selskabets kontoudtog for indkomstårene 2018 og 2019 konstateret indsætninger på selskabets bankkonto. De konkrete indsætninger udgjorde 153.575 kr. i december 2018 og 5.811.812 kr. (afrundet) i indkomståret 2019 og fremgår af kontoudtogene med bl.a. følgende posteringstekster: ”OVERFØRSEL”, ”FAKT.016”, ”Faktura 022”, ”#LW#BC-WITHDRA”, ”[virksomhed2] A/S” og ”[virksomhed3]”.

Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at udgøre omsætning i selskabet og har opgjort selskabets omsætning for indkomståret 2019 til 4.649.450 kr. ekskl. moms. (afrundet). For indkomståret 2018 har Skattestyrelsen ikke forhøjet selskabets omsætning.

Skattestyrelsen har godkendt skønsmæssigt fradrag for driftsomkostninger på 5 % af omsætningen, svarende til 232.472 kr. Skattestyrelsen har endvidere godkendt fradrag for udgifter til løn på henholdsvis 1.319.598 kr. og 452.350 kr.

Skattestyrelsen har opgjort selskabets momstilsvar således:

2018

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

3. kvartal

0

0

0

4. kvartal (1/12 - 31/12)

30.715

0

30.715

30.715

0

30.715

2019

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal

88.136

0

88.136

2. kvartal

512.859

0

512.859

3. kvartal

413.835

0

413.835

4. kvartal

147.533

0

147.533

I alt

1.162.362

0

1.162.362

Samlet har Skattestyrelsen konstateret overførsler for 22.975 kr. i indkomståret 2018 og 4.067.701 kr. i indkomståret 2019.

I forbindelse med klagesagens behandling har selskabets repræsentant fremlagt en saldobalance for indkomståret 2019 og bilag i form af fakturaer udstedt til selskabet.

Af den fremlagte saldobalance fremgår, at selskabet havde en omsætning på 4.489.877,49 kr. og direkte omkostninger til varekøb, underleverandører og materialer på samlet 3.816.944,12 kr. Det fremgår endvidere, at lønninger udgjorde 851.120 kr.

Af de fremlagte fakturaer fremgår, at selskabet har haft udgifter til [virksomhed4] – cvr.nr: [...2], [virksomhed5] – CVR-nr.: [...3], [virksomhed6] ApS – CVR-nr.: [...4], [virksomhed7] IVS – cvr-nr.: [...5], [virksomhed8] – cvr-nr.: [...6], [virksomhed9] – cvr-nr.: [...7], [virksomhed10] ApS – cvr-nr.: [...8], [virksomhed11] – cvr-nr.: [...9], [virksomhed12] – cvr-nr.: [...10], [virksomhed13] ApS – cvr-nr.: [...11], [virksomhed14] ApS – cvr-nr.: [...12], [virksomhed15] A/S – cvr-nr.: [...13], [virksomhed16] ApS – cvr-nr.: [...14], [virksomhed17] – cvr-nr.: [...15] og [virksomhed18] ApS – cvr-nr.: [...16].

Der er endvidere fremlagt mails fra [virksomhed6] omkring fakturerede arbejdstimer, og anden mailkorrespondance omkring tilbud og oprydning på byggeplads.

[virksomhed4]

Det fremgår af faktura nummer 201911036 fra [virksomhed4] af 10. april 2019, at selskabet er blevet faktureret 7.886,40 kr. ekskl. moms og 9.858 kr. inkl. moms for opsætning af ladetårne.

Den 29. april 2019 er selskabet ved faktura nummer 201911046 blevet faktureret 5.355 kr. ekskl. moms og 6.693,75 kr. inkl. moms for nedtagning af trappetårn.

Ved faktura nummer 201911034 af 9. april 2019 er selskabet blevet faktureret 11.342 kr. ekskl. moms og 14.177,50 kr. inkl. moms for opsætning og nedtagning af stillads.

Ved faktura nummer 201911026 af 28. marts 2019 er selskabet blevet faktureret 53.000 kr. ekskl. moms og 66.250 kr. inkl. moms for opsætning af stillads.

Ved faktura nummer 201911029 af 31. marts 2019 er selskabet blevet faktureret 2.481,25 kr. ekskl. moms og 3.101,56 kr. inkl. moms for flytning af fastgørelser.

Af brev fra [virksomhed4] af 6. maj 2019 fremgår at selskabet har forfalden gæld på 330.423,46 kr.

Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 9. maj 2019 er hævet henholdsvis 6.693,75 kr., 9.858 kr., 14.177,50 kr., 3.101,56 kr. og 66.250 kr. med posteringsteksterne ”#LW#Tr#6c719485d1c1”, ”#LW#Tr#13e30da88e70”, ”#LW#Tr#34a00b51fba2”, ”#LW#Tr#aba8646ac2a7” og ”#LW#Tr#8cadf25fa0a5”.

[virksomhed5]

Af faktura anført med fakturanr. 2019/003 og dato 23. maj 2019 fra [virksomhed5] fremgår, at selskabet har indkøbt bl.a. tømrerarbejde og ”Mere arbejde” for 15.250 kr. ekskl. moms.

Stykprisen er anført som ”Der er 1 rum” og ”Der er 4 vinduer”. Der er med håndskrift anført 07/06/19 – 15.250. Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 7. juni 2019 er hævet 15.250 kr. og af overførselsteksten fremgår ”[virksomhed5] f. 18179”.

Der er endvidere fremsendt mailkorrespondance vedrørende den pågældende faktura og tilbud på det udførte arbejde.

[virksomhed6]

Fra [virksomhed6] er der fremlagt faktura nummer 23 af 25. februar 2019, hvoraf det fremgår, at selskabet har købt entreprise i form af facadebeklædning, -isolering og montering for 90.500 kr. ekskl. moms og 113.125 kr. inkl. moms. ”Antal” og ”Enhed” er anført til ”1” og ”stk.” og teksten er ”Aftalt pris”. Der er ikke fremlagt entrepriseaftale.

Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 13. marts 2019 er overført 113.125 kr., fordelt på 100.000 kr. og 13.125 kr. Af posteringsteksten fremgår ”Fakturanr.: 23”.

Der er endvidere fremlagt faktura nummer 34 af 8. maj 2019, hvoraf det fremgår at selskabet aconto i henhold til aftale skulle betale 186.000 kr. ekskl. moms og 232.500 kr. inkl. moms. Den tilhørende aftale er ikke fremlagt. Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 10. maj 2019 er overført 100.000 kr. med posteringsteksten ”Faktura 034 A’cont”.

Der er endvidere fremlagt en mail af 9. maj 2019 fra [virksomhed6], hvoraf det fremgår, at selskabet skulle indbetale 55.000 kr. forinden de bestilte materialer, frigives til levering. Der er ikke fremlagt tilhørende faktura. Skattestyrelsen har oplyst, at det kontonummer, der er anført til betaling, tilhører selskabets ejers ægtefælle [person1].

Ved faktura nummer 30 af 15. april 2019 er selskabet fra [virksomhed6] blevet faktureret 190.000 kr. ekskl. moms og 237.500 kr. inkl. moms vedrørende facade i henhold til aftale. ”Antal” og ”enhed” er anført til ”1” og ”timer” Med håndskrift er der anført ”17/04/19 -37.500”.

Af selskabets bankkonto fremgår der en overførsel på 200.000 kr. den 16. april 2019 med posteringsteksten ”A’conto fakt. 30 og den 17. april 2019 fremgår der en overførsel på 37.500 kr. med teksten ”Fakt.: 30 slutaconto”

[virksomhed7]

Af faktura nummer 50184 fra [virksomhed7] IVS af 4. marts 2019 fremgår, at selskabet har indkøbt malerarbejde for 5.800 kr. ekskl. moms og 7.250 kr. inkl. moms.Det er anført, at der er tale om arbejde i henhold til aftale. Det fremgår endvidere, at der er tale om 29 timer a 200 kr.

Af selskabets bankkontoudtog fremgår der den 20. maj 2019 en overførsel på 7.250 kr. med posteringsteksten ”Fakt.: 50184”.

[virksomhed8]

Af faktura nummer 5125 fra [virksomhed8] af 30. april 2019 fremgår det, at selskabet har købt for 16.250 kr. ekskl. moms og 20.312,50 kr. inkl. moms. Det fremgår af fakturaen, at det vedrører [by1] plejehjem.

Af fakturaer nummer 5122 og 5121 af samme dato er der faktureret 5.490 kr. ekskl. moms og 6.862,50 kr. inkl. moms for murerarbejde i [by2], samt 21.600 kr. ekskl. moms og 27.000 kr. inkl. moms vedrørende [by1] plejehjem.

Der er endvidere fremlagt faktura nummer 5081 af 3. april 2019, hvoraf selskabet er blevet faktureret 4.860 kr. ekskl. moms og 6.075 kr. inkl. moms vedrørende ”Murerne i [by2]”.

Ved faktura nummer 5080 af 2. april 2019 er selskabet blevet faktureret 375 kr. ekskl. moms og 468,75 kr. inkl. moms vedrørende ”[virksomhed19] Sag”.

Af selskabets bankkonto fremgår der den 17. april og 25. april 2019 overførsler på 468,75 kr. og 6.075 kr. med posteringsteksterne ”Faktura 5080” og ”Fakt. 5081”. Den 3. juni 2019 fremgår der en overførsel på 7.312,50 kr. med posteringsteksten ”A/C 1 fakt. 5125” og en overførsel på 6.862,50 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 5122 [virksomhed8]”.

Der er endvidere fremlagt mailkorrespondance fra [virksomhed8] til selskabet, hvor det fremgår at [virksomhed8] har virket som forbindelsesled mellem selskabet og potentielle kunder.

[virksomhed9]

Fra [virksomhed9] er der fremlagt følgende fakturaer:

Dato

Nummer

Beløb, inkl. moms

Moms

Fremgår af kontoudtog fra [virksomhed9]

21. marts 2019

1103426

6.867,50 kr.

1.373,50 kr.

Ja

22. marts 2019

1103504

57.375,00 kr.

11.475,00 kr.

Ja

22. marts 2019

1103505

28.214,66 kr.

5.642,93 kr.

Ja

22. marts 2019

1103506

25.493,75 kr.

5.098,75 kr.

Ja

22. marts 2019

1103507

4.911,00 kr.

982,20 kr.

Ja

27. marts 2019

1103965

42.468,75 kr.

8.493,75 kr.

Ja

27. marts 2019

1103966

29.700,00 kr.

5.940,00 kr.

Ja

31. marts 2019

1104526

2.225,00 kr.

445,00 kr.

Ja

31. marts 2019

1104527

2.453,04 kr.

490,61 kr.

Ja

31. marts 2019

1104528

16.187,50 kr.

3.237,50 kr.

Ja

31. marts 2019

1104529

1.740,33 kr.

348,07 kr.

Ja

31. marts 2019

1104530

816,63 kr.

163,33 kr.

Ja

31. marts 2019

1104913

500,00 kr.

100,00 kr.

Ja

1. kvartal

218.953,15 kr.

43.790,64 kr.

10. april 2019

1105368

993,75 kr.

198,75 kr.

Ja

15. april 2019

1105778

14.403,13 kr.

2.880,63 kr.

Ja

15. april 2019

1105779

8.001,96 kr.

1.600,39 kr.

Ja

15. april 2019

1105780

4.086,14 kr.

817,23 kr.

Ja

25. april 2019

1106262

25.873,70 kr.

5.174,74 kr.

Ja

25. april 2019

1106263

24.359,71 kr.

4.871,94 kr.

Ja

25. april 2019

1106264

2.126,40 kr.

425,28 kr.

Ja

30. april 2019

1106721

3.329,63 kr.

665,93 kr.

Ja

30. april 2019

1106722

4.334,86 kr.

866,97 kr.

Ja

30. april 2019

1106723

2.531,04 kr.

506,21 kr.

Ja

30. april 2019

1106724

12.493,20 kr.

2.498,64 kr.

Ja

30. april 2019

1106725

32.400,00 kr.

6.480,00 kr.

Ja

30. april 2019

1106726

25.493,75 kr.

5.098,75 kr.

Ja

30. april 2019

1106727

6.664,45 kr.

1.332,89 kr.

Ja

30. april 2019

1106728

52.285,05 kr.

10.457,01 kr.

Ja

30. april 2019

1106729

84.466,25 kr.

16.893,25 kr.

Ja

30. april 2019

1106730

36.801,00 kr.

7.360,20 kr.

Ja

30. april 2019

1107335

2.000,00 kr.

400,00 kr.

Ja

30. april 2019

1107336

135.275,44 kr.

27.055,09 kr.

Ja

30. april 2019

1107337

16.004,53 kr.

3.200,91 kr.

Ja

30. april 2019

1107338

21.729,38 kr.

4.345,88 kr.

Ja

30. april 2019

1107339

85.606,41 kr.

17.121,28 kr.

Ja

30. april 2019

1107340

13.018,75 kr.

2.603,75 kr.

Ja

30. april 2019

1107341

1.618,75 kr.

323,75 kr.

Ja

13. maj 2019

1107979

17.743,75 kr.

3.548,75 kr.

Ja

13. maj 2019

1107980

25.125,00 kr.

5.025,00 kr.

Ja

15. maj 2019

1108353

4.089,38 kr.

817,88 kr.

Ja

15. maj 2019

1108354

45.588,75 kr.

9.117,75 kr.

Ja

15. maj 2019

1108355

5.868,75 kr.

1.173,75 kr.

Ja

27. maj 2019

1109254

2.713,59 kr.

542,72 kr.

Ja

28. maj 2019

1109559

1.112,50 kr.

222,50 kr.

Ja

28. maj 2019

1109560

6.238,44 kr.

1.247,69 kr.

Ja

31. maj 2019

1109806

600,00 kr.

120,00 kr.

Ja

31. maj 2019

1109807

6.363,14 kr.

1.272,63 kr.

Ja

20. juni 2019

1111370

17.425,80 kr.

3.485,16 kr.

Ja

20. juni 2019

1111371

2.800,64 kr.

560,13 kr.

Ja

20. juni 2019

1111372

3.944,95 kr.

788,99 kr.

Ja

20. juni 2019

1111373

15.362,50 kr.

3.072,50 kr.

Ja

30. juni 2019

1112590

8.917,16 kr.

1.783,43 kr.

Ja

30. juni 2019

1112886

19.950,63 kr.

3.990,13 kr.

Ja

2. kvartal

799.742,26 kr.

159.948,48 kr.

31. juli 2019

1114735

109.371,95 kr.

87.497,56 kr.

Nej

I alt

1.127.858,37 kr.

901.481,98 kr.

Det fremgår af fakturaerne, at selskabet har kundenummer [...].

Der er endvidere fremlagt kontoudtog fra [virksomhed9], hvor faktura af 27. marts 2019 fremgår. Det fremgår endvidere, at der den 29. marts 2019 og den 11. april 2019 er blevet indbetalt henholdsvis 42.468,75 kr., 29.700 kr. og 100.000 kr. Af kontoudtog dateret den 6. juni 2019 og 31. oktober 2019 fremgår det, at der den 8. maj 2019, 9. maj 2019, 20. maj 2019 og 29. maj 2019 er indbetalt 150.000 kr., 100.000 kr., 50.000 kr., 80.000 kr., 100.000 kr. og 100.000 kr.

Af selskabets bankkontoudtog fremgår der den 28. marts 2019 overførsler på 29.700 kr. og 42.468,75 kr. med posteringsteksten ”Fakt.: 1103965” og ”Fakt.: 1103966”. Der fremgår endvidere den 10. april 2019, den 8. maj 2019, den 9. maj 2019, den 16. maj 2019 og den 29. maj 2019 er overført henholdsvis 100.000 kr., 150.000 kr., 100.000 kr., 50.000 kr., 80.000 kr., 100.000 kr. og 100.000 kr. med posteringsteksterne ”Kundenr.: [...]” og ”[virksomhed9]'conto”.

Fakturanr. 1114735 af 31. juli 2019 på 109.371,95 kr. fremgår ikke af selskabets bankkontoudtog og det fremgår ikke af fakturaen til hvilken byggeplads, der er sket levering.

[virksomhed10]

Fra [virksomhed10] ApS er der fremlagt faktura nummer 184 af 6. juni 2019, hvoraf det fremgår at selskabet aconto skulle betale 158.400 kr. ekskl. moms og 198.000 kr. inkl. moms. Det er anført, at der er tale om arbejde ved [adresse1] og, at der var tale om tømrer- og flisearbejder. Med håndskrift er der anført ”Aconto – [by3] – 80.000 kr.”

Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 6. juni 2019 er hævet 80.000 kr. med posteringsteksten ”Aconto – [by3]” og den 16. og 25. juli 2019 er der hævet henholdsvis 115.000 kr. og 100.000 kr. med posteringsteksten ”Aconto [virksomhed10]”.

[virksomhed11]

Af faktura nummer 9 og 12 fra [virksomhed11] ApS af 30. april 2019 og 28. maj 2019 fremgår det, at selskabet er blevet faktureret 6.750 kr. ekskl. moms og 8.437,50 kr. inkl. moms for konsulentydelser vedrørende [virksomhed20], [virksomhed21] og [virksomhed22] og 12.562,50 kr. ekskl. moms og 15.703,13 kr. inkl. moms for konsulentydelser vedrørende bl.a. bogføring, markedsføring, webhotel og gennemgang af entreprisekontrakter.

Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 6. maj 2019 og den 25. juli 2019 er hævet 8.437,50 kr. og 15.307,13 kr. med posteringsteksterne ”Fakturanr.: 6” og ”Fakturanr.: 12”.

[virksomhed12]

Fra [virksomhed12] er der fremsendt nedenstående kontoopgørelse og medfølgende fakturaer for virtuelt kontor og kontorforsyninger, samt frankering og postforsendelser:

Dato

Faktura/kontoudtog

Beløb ekskl. moms

Moms

Fremgår af selskabets konto

11. april 2019

3517-2019-274INV

1.995 kr.

498,75 kr.

Nej

30. april 2019

3517-2019-336INV

2.547 kr.

636,75 kr.

Ja

31. maj 2019

3517-2019-432INV

1.337 kr.

334,25 kr.

Ja

28. juni 2019

3517-2019-512INV

1.337 kr.

334,25 kr.

Ja

31. juli 2019

3517-2019-577INV

1.337 kr.

334,25 kr.

Nej

30. sep 2019

3517-2019-738INV

1.337 kr.

334,25 kr.

Nej

31. okt 2019

3517-2019-826INV

1.337 kr.

334,25 kr.

Nej

29. nov 2019

3517-2019-906INV

1.337 kr.

334,25 kr.

Nej

27. dec 2019

3517-2019-978INV

1.337 kr.

334,25 kr.

Nej

Der er endvidere fremlagt et kontoudtog af 11 april 2019, hvor der fremgår en udestående balance på 2.493,75 kr. og et fakturabeløb for april på 1.496,25 kr., inkl. moms, svarende til 1.197 kr. ekskl. moms. I alt til betaling er 3.990 kr. Det fremgår, at der ved betaling skal anføres faktura 3517-2019-[...].

Af kontoopgørekse pr. 31. oktober 2019 fremgår udestående balance på 3.342 pr. 30. september 2019 og en modtagen betaling den 6. oktober på 3.342 kr. og af kontoopgørelsen pr. 27. december 2019 fremgår en udestående balance på 3.342,50 kr.

Det fremgår af selskabets kontoudtog, at der den 11. april 2019 er hævet 3.990 kr. med posteringsteksten ”3517-2019-[...]”.

Betalingen på 3.342,50 kr. den 6. oktober 2019 fremgår ikke af selskabets kontoudtog.

[virksomhed13]

Fra [virksomhed13] ApS er der fremlagt faktura nummer 5 af 3. april 2019 på 40.750 kr. ekskl. moms og 50.937,50 kr. inkl. moms for timelønsarbejde vedrørende badeværelser i perioden 26.-30. marts. Det er anført at der er tale om 163 timer a 250 kr.

Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 12. april 2019 er hævet 25.937,50 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 5 A’Conto 1” og den 3. juni 2019 er der hævet 25.000 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 5 [virksomhed13].”

[virksomhed14]

Selskabet har fremlagt tilbud nummer 16985 af 5. juni 2019 fra [virksomhed14] ApS på 4.520 kr. ekskl. moms og 5.650 kr. inkl. moms for levering og afhentning af køreplader.

Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 7. juni 2019 blev hævet 5.650 kr. med posteringsteksten ”Tilbud 16985”.

[virksomhed15]

Af faktura nummer 15749 og 15761 fra [virksomhed15] af 25. juli 2019 og 6. august 2019 fremgår det, at selskabet er blevet faktureret 21.650 kr. ekskl. moms og 27.062,50 kr. inkl. moms af to omgange i henhold til accepteret tilbud vedrørende 2 stk. dobbelte porte.

Det fremgår af selskabets bankkontoudtog, at der den 31. juli, samt den 23. og 30. august 2019 er hævet henholdsvis 27.062,50 kr., samt 18.000 kr. og 9.062,50 kr. med posteringsteksterne ”Fakt. 15749 - [virksomhed15]”, ”Fakt. 15761 [virksomhed15]” og ”Fakt.: 15761 - [adresse2]”.

[virksomhed16]

Der er fremlagt faktura nummer 1501 af 10. juli 2019 fra [virksomhed16] ApS på 4.015,12 kr. ekskl. moms og 5.018,90 kr. inkl. moms for kørsel med jord og affald m.v. den 4. juli 2019. Det fremgår af fakturaen, at der blandt andet er tale om betaling for 4 timer, samt olietillæg og miljørapport.

Det fremgår af selskabet kontoudtog, at der den 30. juli 2019 blev hævet 5.018,90 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 1501 – KT”.

[virksomhed17]

Fra [virksomhed17] er der fremlagt en faktura nummer 16/04/2019 af 11. april 2019 på 24.000 kr. ekskl. moms og 30.000 kr. inkl. moms. Det fremgår at fakturaen vedrører [virksomhed23]. Det fremgår ikke, hvilket arbejde der er udført. Med håndskrift er der anført ”11/04/2019 – 20.000 kr.”

Det fremgår af selskabets bankkonto, at der den 11. april 2019 er hævet 20.000 kr. med posteringsteksten ”Fakt. 16 - A'conto”.

[virksomhed18]

Fra [virksomhed18] ApS er der fremlagt faktura nummer 217 af 10. april 2019, nr. 218 af 7. maj 2019 og nr. 219 af 10. juli 2019, hvoraf det fremgår at selskabet er blevet faktureret 73.600 kr. ekskl. moms og 92.000 kr. inkl. moms for håndværkerarbejde vedrørende [virksomhed23], 29.600 kr. ekskl. moms og 37.000 kr. inkl. moms i udlæg for materialer og 13.600 kr. ekskl. moms og 17.000 kr. inkl. moms for håndværkerarbejde vedrørende [adresse2].

På faktura nummer 217 er der med håndskrift anført ”17/4 32.000, 07/06 50.000, 29/07 10.000”.

På faktura nummer 218 er der med håndskrift anført ”17/5 2.000, 18/07 15.000, 24/07 10.000. 30/07 10.000”.

På faktura nummer 219 er der med håndskrift anført ”10/07 2.000, 17/07 15.000”

På selskabets bankkonto fremgår det, at der den 17. april er hævet 32.000 kr. med posteringsteksten ”[virksomhed23] a'conto”.

Den 7. juni er der hævet 50.000 kr. med posteringsteksten ”A'conto – Sofieskole” og den 10. juli er der hævet 2.000 kr. med posteringsteksten ”Udlæg - [adresse2]”.

Den 17. juli er der hævet 15.000 kr. med teksten ”Udlæg retur – [by4]” og den 18. juli er der hævet 15.000 kr. med teksten ”Udlæg retur MT”. Endelig er der den 24. juli hævet 10.000 kr. med teksten ”Udlæg retur-værktøj” og den 29. juli er der hævet 10.000 kr. med posteringsteksten ”A'conto [virksomhed23]”.

Der er ingen hævninger den 17. maj 2019

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ændret selskabets indberettede salgsmoms til 30.715 kr. for 4. kvartal 2018, samt til henholdsvis 88.136 kr., 512.859 kr., 413.835 kr. og 147.533 kr. for 1.-4. kvartal 2019. Skattestyrelsen har endvidere, for samme afregningsperioder, nedsat det indberettede købsmomsfradrag til 0 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

4.Moms

(...)

4.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Selskabet er momsregistreret pr. 12. juni 2018, og har angivet 0 kr. i 3. og 4. kvartal 2018, For 2019 er angivet salgsmomsen på i alt 1.102.993 kr., og et momstilsvar på 76.742 kr.

Selskabet har ikke fremsendt det efterspurgte regnskabsmateriale, og Skattestyrelsen har derfor indhentet og anvendt kontoudskrifter på selskabets bankkonto til kontrol af selskabets momsangivelser. Ved sammenholdelse af indsætninger på selskabet bankkonto i 2018 og 2019 med selskabets momsangivelser har vi konstateret differencer i salgsmomsen.

Vi har på det foreliggende grundlag anset indsætningerne på selskabets bankkonto for at være modtaget betalinger for selskabets levering af byggeydelser og dermed momspligtig omsætning, jf. momslovens § 4. Ved at sammenholde indsætninger på selskabet bankkonto i 2018 og 2019 med selskabets momsangivelser har vi konstateret differencer i salgsmomsen.

På den baggrund har vi i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 opgjort selskabets salgsmoms efter skøn for perioden 1. december 2018 – 31. december 2018 og 1. januar 2019 til 2. december 2019.

Vi har på vedlagte bilag 5-9 opgjort selskabets salgsmoms på grundlag af de indsætninger, der fremgår af de indhentede kontoudskrifter vedrørende selskabets bankkonto. Ved vurderingen af, hvilke indtægter, som skulle medtages, har vi lagt vægt på teksterne på kontoudskrifterne. Vi har anvendt indsætningsdatoen ved placeringen af indsætningerne på de enkelte momsperioder.

Selskabets moms af afgiftspligtigt salg omfattet af momslovens § 4 er på baggrund af ovenstående skønsmæssig opgjort til:

Perioden 1. december 2018 – 31. december 2018

20 % af indsætningerne på i alt 153.575 kr. (se bilag 5) 30.715 kr.

Perioden 1. januar 2019 – 2. december 2019

20 % af indsætningerne på i alt 5.811.812 kr. (se bilag 6 - 9) 1.162.362 kr.

Selskabets samlede Salgsmoms for 2018 og 2019 1.193.077 kr.

Selskabet har ifølge momslovens § 57, stk. 1 pligt til at angive størrelsen af selskabets salgs- og købsmoms.

Selskabet kan efter reglerne i momslovens § 37 fratrække momsen på udgifter, der udelukkende anvendes til brug for selskabets leverancer. Selskabet er dog ifølge momsbekendtgørelsens § 82 ikke berettiget til momsfradrag, da Skattestyrelsen ikke har modtaget den efterspurgte behørige dokumentation for købsmomsen.

EU-Domstolens sag C-664/16, Vadan omtaler, at hvis en afgiftspligtig person ikke er i stand til at fremlægge beviser for det indgående momsbeløb, som den pågældende har betalt, ved at fremlægge fakturaer eller ethvert andet dokument, kan der ikke indrømmes ret til momsfradrag alene på baggrund af et skøn. Skattestyrelsen har derfor ikke godkendt fradrag for købsmoms.

På baggrund af ovennævnte har Skattestyrelsen ansat selskabets moms således:

Skattestyrelsens opgørelse

2018

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

3. kvartal

0

0

0

4. kvartal (1/12 - 31/12)

30.715

0

30.715

30.715

0

30.715

2019

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal

88.136

0

88.136

2. kvartal

512.859

0

512.859

3. kvartal

413.835

0

413.835

4. kvartal

147.533

0

147.533

I alt

1.162.362

0

1.162.362

Se bilag 5 til 9 vedrørende den talmæssig opgørelse for det opgjorte salg.

Angivet af selskabet

2018

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

3. kvartal

0

0

0

4. kvartal

0

0

0

I alt

0

0

0

2019

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal

63.936

63.911

25

2. kvartal

734.579

696.017

38.562

3. kvartal

200.845

194.091

6.754

4. kvartal

103.633

72.232

31.401

I alt

1.102.993

1.026.251

76.742

Ændring

2018

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

3. kvartal

0

0

0

4. kvartal (1/12 - 31/12)

30.715

0

30.715

I alt

30.715

0

30.715

2019

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal

24.200

-63.911

88.111

2. kvartal

-221.720

-696.017

474.297

3. kvartal

212.990

-194.091

407.081

4. kvartal

43.900

-72.232

116.132

I alt

59.370

-1.026.251

1.085.621

Selskabets momstilsvar skal som følge af ovenstående forhøjes med 1.085.621 kr., og beløbet opkræves efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Da selskabet ikke er kommet med bemærkninger til vores forslag af 25. januar 2022, fastholdes den forståede ændring, som også fremgår ovenfor.

(...)”

Skattestyrelsen har i udtalelse af 7. december 2023 anført følgende:

”(...)

Selskabets skattepligtig indkomst (Omsætning)

Generelt skal vi bemærke, at selskabet ikke har indsendt det regnskabsmateriale vi har efterspurgt i forbindelse med vores kontrol. Vi har således hverken modtaget selskabets årsregnskab, bogføring, købs- og salgsfakturaer eller andre dokumenter, der kan dokumentere, at selskabet har modtaget leverancerne af fradragsberettigede udgifter.

Vi har selv indhentet selskabets årsrapporten, som selskabet har sendt til Erhvervsstyrelsen for 2019 og heri står der:

”Årets resultat før skat udgør DKK: 0, - 2019 har været et økonomisk stille år for [virksomhed1] ApS da året har været brugt på at bygge fundamentet for forretningen før salgsaktiviteter kunne igangsættes. Der har derfor ikke været anden aktivitet end aftaleindgåelse og opsætning af administrative processer til at håndtere et større netværk af underlevandører som ville kunne servicere [virksomhed1] ApS kommende kunder i 2020.”

Herudover skal bemærkes, at alle poster i årsrapporten er angivet med 0 kr.

Selskabets rådgiver skriver indledningsvis i klagen, at deres efterfølgende bogføring viser en omsætning for 2019 på i alt kr. 4.489.877,49 kr. ex moms. Vi har i vores afgørelse skønsmæssigt opgjort selskabets omsætning til 4.649.450 kr., hvilket er 159.572,51 kr. mere end selskabets revisor kommer frem til. Selskabets nye rådgiver har således bekræftet vores opfattelse af, at det ikke er korrekt, hvad selskabet har oplyst om aktiviteter i årsrapporten for 2019.

Vi indstiller at den af os opgjorte omsætning på 4.649.450 kr. fastholdes, idet vi har opgjort omsætning på grundlag af de indsætninger, der fremgår af selskabets bankkontoudskrifter og vi ikke har modtaget dokumentation for at de 159.572,51 kr. ikke er skattepligtig omsætning. Heller ikke sammen med klagen eller de seneste oplysninger fra rådgiver.

Indsendt dokumentation for udgifter

Vi har følgende bemærkninger til de nu fremsendte købsbilag.

[virksomhed4] A/S, bilag 10.12,14, 18 og 29

Vi indstiller på det foreliggende grundlag at der godkendes moms- og skattemæssigt fradrag henholdsvis kr. 20.016,00 og kr. 80.064,81 ex. moms for de nu fremsendt fakturaer (bilag 10, 12, 14, 18 og 29).

Derudover fremsender revisor en rykker fra [virksomhed4] A/S af 6. maj 2019 på i alt 352.600,75 kr. Af rykkeren fremgår også andre fakturaer end de ovennævnte bilag (Bilag 10, 12, 14, 18 og 29). Disse øvrige beløb på i alt 252.520,20 kr. ses ikke betalt via selskabets bankkonto og vi har heller ikke modtaget de tilhørende fakturaer. Beløbet på i alt 252.520,20 kr. indstilles derfor ikke godkendt pga. manglende dokumentation.

[virksomhed14] ApS – bilag 19

Vi indstiller at der godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for bilag 19 på henholdsvis kr. 1.130 og kr. 4.520 ex. moms, selvom der alene er modtaget et tilbud. Dette fordi tilbuddet indeholder de oplysninger, som fremgår af bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.

Øvrige fakturaer, hvor moms- og skattemæssigt fradrag indstilles godkendt.

Vi indstiller på det foreliggende grundlag at der godkendes moms- og skattemæssigt fradrag på henholdsvis og kr. 77.358,00 og kr. 309.433,46 ex. moms for de følgende nu fremsendt fakturaer:

? [virksomhed16] ApS -bilag 23

? [virksomhed17] – bilag 24

? [virksomhed10] ApS – bilag 7

? [virksomhed13] ApS – bilag 16

? [virksomhed11] ApS – bilag 26 og 9

? [virksomhed12] – bilag 20, 25 og 28

? [virksomhed9] – bilag 6 og 15

[virksomhed18] ApS – bilag 36, 37, 38

På de med klagen modtagne fakturaer fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, arbejdsstedet eller hvilke materialer der er anvendt ved arbejdet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.

Det kan i øvrigt nævnes, at den bankkonto, som står anført på fakturaerne (hvor fakturabeløbene skal indbetales), tilhørere en privat person, som umiddelbart ikke har tilknytning til[virksomhed18] ApS.

På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse fakturaer.

[virksomhed5] – bilag 1

På den med klagen modtagne faktura fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse eller arbejdsstedet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.

Det beløb der ifølge bankkontoen er betalt svarer til fakturabeløbet uden moms.

På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for denne faktura.

[virksomhed6] ApS – bilag 17

Vi indstiller at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for det nu fremsendte bilag, da vi ikke har modtaget en faktura, og der af den fremsendt mail ikke fremgår moms eller hvad der reelt betales for.

Det skal hertil tilføjes, at den bankkonto, som står anført på mailen (hvor fakturabeløbet skal indbetales til), tilhørere [RB], som er gift med selskabets hovedanpartshaver [person1].

[virksomhed6] ApS – bilag 31, 2 og 5

På de med klagen modtagne fakturaer fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, arbejdsstedet eller hvilke materialer der er anvendt ved arbejdet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.

På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse fakturaer.

[virksomhed7] I/S – bilags 3

På den med klagen modtagne faktura fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, arbejdsstedet eller hvilke materialer der er anvendt ved arbejdet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.

På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for denne faktura.

[virksomhed15] A/S – bilag 22 og 27

På de med klagen modtagne fakturaer fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, leverings- eller arbejdsstedet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.

På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse fakturaer.

[virksomhed8] – bilag 4, 8,30,21, og 49

På de med klagen modtagne fakturaer fremgår der bl.a. ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, mængden og arten af de leverede varer eller arten af de leverede ydelser der er anvendt ved arbejdet. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58.

På det forligende grundlag indstiller vi, at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse fakturaer.

[virksomhed12] – bilag 11

Vi indstiller at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for bilag 11, da vi ikke har modtaget en faktura, men alene et kontoudtog, hvor der bl.a. ikke fremgår oplysninger om moms, dato for leveringen eller hvilke omkostninger beløbet omhandler.

[virksomhed9] – bilag 13, 32, 33, 34, 35 og 48

Vi indstiller at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for bilag 13, 32, 33, 34, 35 og 48, da vi ikke har modtaget fakturaer, men alene et kontoudtog, hvor der bl.a. ikke fremgår oplysninger om moms, leveringsadresse, dato for leveringen, hvilke varer der er leveret eller hvem modtageren af varerne er.

Generelle bemærkninger til ovenstående udgiftsbilag.

Grundlæggende kan vi bemærke, at da vi ikke har modtaget salgsbilag/salgsfakturaer, så kan vi ikke se, om nogen af ovenstående udgifter har en erhvervsmæssig tilknytning til selskabet og til de indtægter vi nu beskatter.

På side 2 i klagen skriver selskabets rådgiver [person3]:

”Bilag D erstatter det tidligere fremsendte Bilag B”.

Og

”Størstedelen af de betalte fakturaer fra underleverandører og materialer er tidligere fremlagt som Bilag B, imens de resterende fakturaer, der nu er lokaliseret, er fremlagt som Bilag D. De enkelte fakturaer kan naturligvis uddybes, hvis det måtte være nødvendigt”

Vi skal hertil oplyse, at det tidligere fremlagte bilagsmateriale, stort set er identisk med de nu fremlagte Bilag D. Forskellen er alene, at bilagsnr. 39 – 47 nu ikke længere indgår i det senest modtagne materiale Bilag D.

De tidligere fremlagte bilag 39- 47 omhandler virksomheden [virksomhed24] ApS, cvr. [...17].

Disse fakturaer indeholder ikke oplysninger om datoer for arbejdets udførelse, leverings- eller arbejdssteder eller hvad der reelt er leveret. Fakturaerne opfylder derfor ikke fakturakravene i bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 58. I øvrigt tilhører den bankkonto, som står anført på disse fakturaer en privat person, som vi ikke kan se, har noget at gøre med [virksomhed24] ApS. På baggrund af ovenstående, samt at revisor ikke anmoder om fradrag for udgifterne indstilles det at der ikke godkendes moms- og skattemæssigt fradrag for disse.

Vi indstiller på baggrund af ovenstående, at der godkendes yderligere skattemæssigt fradrag for driftsudgifter på i alt 394.018,84 kr. ex. moms.

Den samlede talmæssige opgørelse kan ses i vedhæftede Excel-ark.

Moms for perioden 1. december 2018 – 2. december 2019

Vi indstiller på grundlag af den fremlagte dokumentation, at der godkendes et momsfradrag på 98.504 kr. (se opgørelsen i vedhæftede Excel-ark).

Vedrørende [person3]s øvrige kommentarer under dette punkt kan vi henvise til vores afgørelse af 24. marts 2020 pkt. 4.

(...)”

Skattestyrelsen har den 27. februar 2024 fremsendt følgende udtalelse:

”(...)

Vi skal bemærke, at det ud fra det modtagne materielle ikke fremgår hvem, der indsender de ny oplysninger, vi skal i den forbindelse bemærke, at selskabet under vores sagsbehandling har haft flere forskellige rådgiver.

I det fremsendte materiale fra selskabet, er der fortsat ikke indsendt bogføring hvorfor der ikke er noget revisionsspor, og det virker noget rodet.

Ad ikke behandlede fakturaer

Det er vores opfattelse, at alle bilag er behandlet og kommenteret i vores udtalelse af 7. december 2023, under punkterne:

?[virksomhed12] bilag - 11

?[virksomhed9] bilag 13, 32, 33, 34, 35 og 48 -.

?Bilagsnr. 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 er beskrevet under punkt: generelle bemærkninger.

I forhold til kontoudtog fra [virksomhed9], har selskabet fremsendt underliggende fakturaer med specifikationer af, hvilke materialer, der er købt og hvortil levering er sket. Vi kan afstemme fakturaerne nr. 1107338 – 1109807 for perioden 30. april 2019 til 31.maj 2019 til det tidligere modtagne kontoudtog fra [virksomhed9] og derved til bankkontoudtoget. Fakturaerne 1103426 -110733730. for perioden 20. marts 2019 – 30. april 2019 kan vi ikke afstemme, da vi ikke tidligere har modtaget oplysninger på disse, og derfor ikke kan se, om beløbet er hævet på bankkontoudtoget.

For så vidt angår fakturaer fra [virksomhed12], er bilagene med fakturanr. 3517-2019-336[...], 3517-2019-432[...] og 3517-2019-512[...] tidligere modtaget med bilag 20, 25 og 28 (se vores tidligere udtalelse af 7. december 2023). Fakturaerne 3517-2019-277[...], 3517-2019-738[...], 3517-2019-826[...] og 3517-2019-906[...] kan vi ikke afstemme, og vi kan ikke se, om fakturabeløbene er hævet på bankkontoudtoget.

Vi indstiller at de underliggende fakturaer, som udgangspunkt vil kunne godkendes som moms- og skattemæssigt fradrag idet de opfylder fakturabetingelserne. Vi skal dog bemærke, at vi ikke har modtaget regnskabsmateriale, momsregnskab eller salgsbilag/salgsfakturaer, så vi kan se, om nogen af udgifterne, har en erhvervsmæssig tilknytning til selskabet.

Ad Afviste fakturaer

[virksomhed5] – bilag 1

Vi indstiller at der kan, på det foreliggende grundlag, godkendes moms- og skattemæssigt fradrag.

[virksomhed6] ApS – bilag 31, 2 og 5

[virksomhed6] ApS – bilag 17

Der er ikke kommet ny oplysninger til dette punkt som kan ændre vores tidl. indstilling.

Umiddelbart kan det modtagne materiale ikke afstemmes til de ovennævnte bilag fra [virksomhed6] ApS. Vi henviser derfor til vores tidligere udtalelse af 7. december 2023.

[virksomhed7] I/S – bilags 3

[virksomhed15] A/S – bilag 22 og 27

[virksomhed8] – bilag 4, 8,30,21, og 49

[virksomhed18] ApS – bilag 36, 37, 38

Der er ikke kommet ny oplysninger til disse punkter, som kan ændre vores tidl. indstilling. Vi henviser derfor til vores tidligere udtalelse af 7. december 2023.

Vi skal også bemærke, at vi har til trods for den manglende dokumentation godkendt et skønsmæssigt fradrag på 5 % af omsætning til dækning af uspecificerede omkostninger, der anses for at være nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, i alt 232.472 kr.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens skøn over de fastsatte momsansættelser er udokumenteret.

Til støtte for sin påstand har repræsentanten anført følgende:

”(...)

Jeg skal på vegne af min klient således meddele, at vi ikke er enige i de skønsmæssige fastsættelser som Skattestyrelsen har foretaget, herunder men ikke begrænset til de fastsatte momsansættelser, fastsættelse af a-skat og am-bidrag samt fastsættelse at størrelsen af det maskeret udbytte som min klient, efter Skattestyrelsen, skulle have foretaget.

Skattestyrelsens grundlag for afgørelsen virker i det hele noget udokumenteret, og bærer præg af, at Skattestyrelsen har lagt en række antagelser til grund som faktuelt er forkerte. Derfor er nærværende klage nødvendiggjort.

(...)”

Selskabets repræsentant har endvidere den 23. oktober 2023 fremsendt følgende indlæg.

”(...)

I forlængelse af min skrivelse af 31. august 2023 fremsendes hermed endelig klage. Klagen er i vid udstrækning en gentagelse af min tidligere skrivelse, men nu underbygget af, at jeg har fået udarbejdet fuld bogføring for den omtvistede periode, der vedlægges som Bilag C samt underliggende bilagsdokumentation i form af fakturaer m.v., der er udstedt af underleverandører, der vedlægges som Bilag D, der erstatter det tidligere fremsendte Bilag B idet der er fundet enkelte ændringer til bilaget.

I denne skrivelse er de enkelte poster, der er anvendt af Skattestyrelsen fastholdt som struktur for overblikkets skyld, men indledningsvist finder jeg det nødvendigt at komme med nogle indledende kommentarer til sagen.

Indledning

Det anerkendes fortsat, at præmissen er, at selskabet har angivet et overskud på kr. 0 for 2019, hvor der i samme periode ikke er indberettet lønudgifter til e-indkomst eller lignende. Dette til trods for, at selskabet i 2018 – 2019 har haft en væsentlig omsætning, der af Skattestyrelsen er opgjort til skønsmæssigt 5.811.812 inklusiv moms, svarende til kr. 4.649.450 ex moms. Vores efterfølgende bogføring viser en omsætning for 2019 på i alt kr. 4.489.877,49 ex moms.

Skattestyrelsen har på baggrund af omsætningen og udtog fra bankkonti foretaget en række antagelser, der er baseret på forskellige skøn.

Skattestyrelsens opgørelse over selskabets økonomi ser ud som følger:

Samlet omsætning for perioden

kr.

5.811.812

Salgsmoms for perioden

kr.

- 1.162.362

Skønnede driftsudgifter

kr.

-232.472

Skønnede lønomkostninger undtaget ejer og nærtstående

kr.

1.319.598

Skønnet løn til [RB]

kr.

452.350

Samlet anslået skattepligtig indkomst

kr.

2.645.029

Disse antagelser er efter selskabets opfattelse behæftet med væsentlige fejl og mangler, idet man fra Skattestyrelsens side helt har valgt at se bort fra, at de personer, der udførte arbejdet i selskabets navn var ansat hos underentreprenører og ikke i selskabet. Det betyder, at man fra Skattestyrelsens side har valgt at opkræve et endog meget væsentligt beløb i A-skatter og AM-bidrag hos selskabet, der rettelig er placeret – og ifølge selskabets oplysninger – afregnet af underleverandørerne. Yderligere giver det en væsentlig forhøjet salgsmoms, idet man ikke har givet selskabet fradrag for købsmoms hos underleverandører.

Hertil kommer, at man har anlagt en præmis, der leder til et urealistisk højt dækningsbidrag for selskabet og dermed væsentligt for høje omkostninger til selskabsskat. Dette medfører en voldsomt urealistisk opgørelse af et overskud, der angiveligt skulle være udtaget af ejeren eller af nærtstående til ejeren. Der ses ikke at være aflejret beløb i denne størrelsesorden hos selskabets ejerkreds i perioden ud fra kontoudtog eller andet.

Det anerkendes fuldt ud, at sagen fra selskabets side har været dårligt belyst oprindeligt, men dette til trods bestrides Skattestyrelsens opgørelse i det hele, idet den er behæftet med så væsentlige fejltagelser, at det er åbenbart, at den ikke kan lægges til grund – dette også baseret på de sparsomme oplysninger, som Skattestyrelsen havde tilgængelige oprindeligt.

Ud fra en samlet indtægt på kr. 4.649.450 har Skattestyrelsen således skønnet, at selskabet har haft et overskud på kr. 2.645.029, svarende til et gennemsnitligt dækningsbidrag for perioden på 56,9 %, hvilket ligger væsentligt over, hvad man normalvis ser i lignende virksomheder.

Faktum er, at selskabet har udført alle reelle entrepriseopgaver 100 % ved hjælp af underentreprenører, hvilket typisk vil medføre et dækningsbidrag i størrelsesordenen 10-15 %. Konkret gik en række af entrepriserne ikke som forventet, hvorfor det reelle dækningsbidrag inklusiv løn til ejer og nærtstående har været været kr. 609.669 i form af kr. 851.120 udbetalt i løn samt et negativt resultat for året på kr. 241.451.

Årsagen til det dårlige resultat skal findes i, at man fra selskabets side ikke var tilstrækkeligt dygtige til at sørge for, at den aftale man havde med kunderne, var den samme som den aftale selskabet havde med underleverandørerne, der udførte opgaverne. Dermed trådte selskabet i en væsentlig risiko i forhold til uklarheder i projektmaterialet og øget timeforbrug.

(...)

Moms for perioden 1. december 2018 – 2. december 2019

Der er af Skattestyrelsen opgjort en salgsmoms for perioden på kr. 1.162.362, hvilket i henhold til den bogførte balance bør ændres til kr. 1.122.469. Yderligere bør der tages højde for, at der er en købsmoms på kr. 965.411, hvilket medfører, at selskabets reelle momstilsvar for perioden er kr. 157.058,22.

Grunden til, at dette beløb er lavere end i det seneste indlæg er, at der ved den mellemliggende yderligere gennemgang af bogføringsmaterialet er fundet en forøget købsmoms med kr. 85.774.

Selv hvis der anlægges en 100 % skønsmæssig fastsættelse, som er sket af Skattestyrelsen, gøres det gældende, at der bør gives et væsentligt fradrag for købsmoms, idet en betydelig del af enhver entreprise er materialer og underleverandører, der vil være momsbelagt. Således er der også her en væsentlig fejl i den oprindelige afgørelse fra Skattestyrelsen, idet man – selvom der mangler underliggende dokumentation – ikke bør fastsætte købsmomsen til kr. 0 i et selskab som nærværende.

(...)

Opsummering

Selvom det anerkendes, at selskabet burde have afleveret langt mere materiale til Skattestyrelsen end det er sket, er det selskabets opfattelse, at en række af de ”skøn”, der er foretaget af Skattestyrelsen er foretaget på en så åbenbart urimelig og usaglig måde, at det allerede af den grund bør føre til genoptagelse af sagen.

Hertil kommer, at der med de seneste skrivelser i sagen er fremlagt væsentlige nye oplysninger, der bør indgå i behandlingen af sagen, hvilket også bør føre til en genoptagelse af sagen eller en ændring af resultatet i forbindelse med behandlingen af klagen.

Ud fra de oplysninger, der nu er til rådighed, er posterne opgjort således for så vidt angår perioden:

Samlet driftsoverskud for perioden var negativt, hvorfor der ikke er skat heraf

kr.

0

Manglende moms for perioden

kr.

157.058

Manglende A-skat og AM-bidrag for perioden

kr.

349.046

Maskeret udlodning

kr.

0

Samlet manglende betaling

kr.

506.104

Dette skal ses i forhold til Skattestyrelsens afgørelse, hvor der samlet skal ske betaling af A-skatter, am-bidrag og moms på kr. 1.889.621, hvortil kommer selskabsskat af kr. 2.645.029 samt beskatning hos kapitalejeren af et maskeret udbytte på kr. 4.090.676, der tillige skal betales tilbage til selskabet.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsens opgørelse af salgsmoms er udokumenteret og hvorvidt selskabets indberettede købsmomsfradrag skal nedsættes til 0 kr.

Retsregler

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Det fremgår af momslovens § 27, stk. 1, at ved levering af varer og ydelser udgør afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.

Af momslovens § 37 fremgår der endvidere følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”

Af momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1 fremgår følgende fakturakrav:

Ӥ 58

Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 70, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., fremgår der følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.692.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på baggrund af bankkontoudtog, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”(...) Det følger af præmis 45 i C-664/16 (Vadan), at andet bevis for fradragsberettiget købsmoms end en faktura kan omfatte dokumenter, som befinder sig hos leverandører eller tjenesteydere, som den afgiftspligtige person har købt varer eller tjenesteydelser af. I den danske momsbekendtgørelses § 82 er det angivet, at der skal fremlægges fakturaer, herunder forenklede fakturaer eller afregningsbilag. Når dette sammenholdes med kravene i momsbekendtgørelsens § 58 til indholdet af en faktura, hvorefter en faktura bl.a. skal angive mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms, er det Landsskatterettens opfattelse, at i de tilfælde - hvor der ikke er fremlagt fakturaer - skal der fremlægges anden dokumentation, hvoraf fremgår mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms. Dette kan for eksempel bestå i ordrebekræftelser eller lignende. Som angivet af EU-domstolen vil sådan lignende dokumentation oftest kunne indhentes hos leverandørerne.

(...)

Landsskatteretten finder på den baggrund, at de fremlagte bankkontoudtog, herunder posteringstekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval ikke er dokumentation for, at virksomheden har afholdt udgifter, som var pålagt moms af en anden afgiftspligtig person, og som er anvendt i virksomhedens momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1. Landsskatteretten finder derfor, at den af SKAT opgjorte købsmoms på 300.778 kr. ikke kan fradrages ved opgørelsen af det skønsmæssigt ansatte momstilsvar, jf. også SKM2021.456.LSR.

(...)”

Landsskatterettens bemærkninger

Salgsmoms

Landsskatteretten har ved afgørelsen med sagsnr. 22-0053114 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje selskabets omsætning på baggrund af konstaterede indsætninger på selskabets bankkonto.

Skattestyrelsen har på baggrund af de samlede indsætninger på 153.575 kr. i december 2018 og 5.811.812 kr. i indkomståret 2019 anset selskabet for at have en omsætning på 122.860 kr. og 4.649.450 kr. ekskl. moms i 4. kvartal 2018 og 1.-4. kvartal 2019.

Indsætningerne på selskabets bankkonto er blandt andet benævnt ”FAKT.016” og ”Faktura 022” og der er ikke i forbindelse med sagens behandling fremlagt dokumentation, der godtgør at de konstaterede indsætninger ikke udgør momspligtig omsætning, hvorfor Skattestyrelsens opgørelse af salgsmoms for 4. kvartal 2018 og 1.-4. kvartal 2019 stadfæstes.

Købsmoms

Landsskatteretten har ved afgørelsen med sagsnr. 22-0053114 fundet, at selskabet på baggrund af det fremlagte har dokumenteret afholdte udgifter på 965.434,09 kr. inkl. moms og 775.397,27 kr. ekskl. moms for 1.-4. kvartal 2019.

I forhold til faktura af 23. maj 2019 fra [virksomhed5], betalt den 7. juni 2019, finder retten, at det ikke har betydning for selskabets adgang til fradrag for den anførte moms, at det alene er det opkrævede beløb ekskl. moms, der er betalt, idet afgiftspligten er indtrådt på leveringstidspunktet, jf. momslovens § 23, stk. 1. Retten finder, at der ikke er grundlag for at nedsætte afgiftsgrundlaget til 80 % af det betalte beløb, jf. momslovens § 27, stk. 1, idet betaling først er sket efter leveringen har fundet sted. Afgiftsgrundlaget er herefter det på fakturaen anførte beløb på 15.250 kr.

Der er fremlagt fakturaer fra [virksomhed9], hvoraf der fremgår oplysninger om moms, samt mængden og arten af de leverede varer.

Retten finder, at der kan godkendes fradrag for købsmoms på baggrund af de fremlagte fakturaer på nær faktura af 31. juli 2019. For så vidt angår denne faktura fremgår der ikke et leveringssted og fakturaen fremgår ikke betalt via selskabets bankkonto. Retten finder det således ikke dokumenteret, at udgiften er afholdt i selskabets interesse og anvendt til brug for selskabets levering af entrepriseydelser.

Afgiftspligten indtræder på tidspunktet for udstedelse af fakturaen. Med henvisning til princippet om momsens neutralitet indtræder selskabets ret til fradrag for købsmoms således samtidig med sælgers pligt til at indberette salgsmoms.

Tilsvarende gælder de fremlagte fakturaer fra [virksomhed12].

Det fremlagte kontoudtog fra [virksomhed12] dateret 11. april 2019 med angivelse af forfaldet krav på 1.496,25 inkl. moms, hvor der ikke er fremlagt en tilhørende faktura, indeholder dog ikke oplysninger om mængden og arten af de leverede varer, eller om der er pålagt moms. Retten finder, at det fremlagte kontoudtog ikke lever op til fakturakravene i momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for udgifter, der fremgår heraf.

Selskabets fradrag for købsmoms i henhold til fremlagte fakturaer kan opgøres således:

Leverandør og faktura- eller betalingsdato

Samlet fakturabeløb inkl. moms

Købsmomsfradrag

[virksomhed4]

28. marts 2019

31. marts 2019

1. kvartal

9. april 2019

10. april 2019

29. april 2019

2. kvartal

66.250,00 kr.

3.101,56 kr.

69.351,56 kr.

14.177,50 kr.

9.858,00 kr.

6.693,75 kr.

30.729,25 kr.

13.250 kr.

620 kr.

13.870 kr.

2.836 kr.

1.972 kr.

1.339 kr.

6.147 kr.

[virksomhed9] fakturaer

21. marts 2019

22. marts 2019

22. marts 2019

22. marts 2019

22. marts 2019

27. marts 2019

27. marts 2019

31. marts 2019

31. marts 2019

31. marts 2019

31. marts 2019

31. marts 2019

31. marts 2019

1. kvartal

10. april 2019

15. april 2019

15. april 2019

15. april 2019

25. april 2019

25. april 2019

25. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

30. april 2019

13. maj 2019

13. maj 2019

15. maj 2019

15. maj 2019

15. maj 2019

27. maj 2019

28. maj 2019

28. maj 2019

31. maj 2019

31. maj 2019

20. juni 2019

20. juni 2019

20. juni 2019

20. juni 2019

30. juni 2019

30. juni 2019

2. kvartal

6.867,50 kr.

57.375,00 kr.

28.214,66 kr.

25.493,75 kr.

4.911,00 kr.

29.700,00 kr.

42.468,75 kr.

2.225,00 kr.

2.453,04 kr.

16.187,50 kr.

1.740,33 kr.

816,63 kr.

500,00 kr.

218.953,15 kr.

993,75 kr.

14.403,13 kr.

8.001,96 kr.

4.086,14 kr.

25.873,70 kr.

24.359,71 kr.

2.126,40 kr.

3.329,63 kr.

4.334,86 kr.

2.531,04 kr.

12.493,20 kr.

32.400,00 kr.

25.493,75 kr.

6.664,45 kr.

52.285,05 kr.

84.466,25 kr.

36.801,00 kr.

2.000,00 kr.

135.275,44 kr.

16.004,53 kr.

21.729,38 kr.

85.606,41 kr.

13.018,75 kr.

1.618,75 kr.

17.743,75 kr.

25.125,00 kr.

4.089,38 kr.

45.588,75 kr.

5.868,75 kr.

2.713,59 kr.

1.112,50 kr.

6.238,44 kr.

600,00 kr.

6.363,14 kr.

17.425,80 kr.

2.800,64 kr.

3.944,95 kr.

15.362,50 kr.

8.917,16 kr.

19.950,63 kr.

799.742,26 kr.

1.373 kr.

11.475 kr.

5.643 kr.

5.099 kr.

982 kr.

5.940 kr.

8.494 kr.

445 kr.

491 kr.

3.237 kr.

348 kr.

163 kr.

100 kr.

43.791 kr.

199 kr.

2.881 kr.

1.600 kr.

817 kr.

5.175 kr.

4.872 kr.

425 kr.

666 kr.

867 kr.

506 kr.

2.499 kr.

6.480 kr.

5.099 kr.

1.333 kr.

10.457 kr.

16.893 kr.

7.360 kr.

400 kr.

27.055 kr.

3.201 kr.

4.346 kr.

17.121 kr.

2.604 kr.

324 kr.

3.549 kr.

5.025 kr.

818 kr.

9.118 kr.

1.174 kr.

543 kr.

222 kr.

1.248 kr.

120 kr.

1.273 kr.

3.485 kr.

560 kr.

789 kr.

3.072 kr.

1.783 kr.

3.990 kr.

159.948 kr.

[virksomhed11]

30. april 2019

28. maj 2019

2. kvartal

8.437,50 kr.

15.703,13 kr.

24.140,63 kr.

1.688 kr.

3.141 kr.

4.829 kr.

[virksomhed12]

11. april 2019

30. april 2019

31. maj 2019

28. juni 2019

2. kvartal

31. juli 2019

30. september 2019

3. kvartal

31. oktober 2019

29. november 2019

27. december 2019

4. kvartal

2.493,75 kr.

3.183,75 kr.

1.671,25 kr.

1.671,25 kr.

9.020,00 kr.

1.671,25 kr.

1.671,25 kr.

3.342,50 kr.

1.671,25 kr.

1.671,25 kr.

1.671,25 kr.

5.013,75 kr.

499 kr.

637 kr.

334 kr.

334 kr.

1.804 kr.

334 kr.

334 kr.

668 kr.

334 kr.

334 kr.

334 kr.

1.002 kr.

[virksomhed5]

23. maj 2019

19.062 kr.

3.812 kr.

[virksomhed13]

3. april 2019

50.937,50 kr.

10.188 kr.

[virksomhed14]

7. juni 2019

5.650,00 kr.

1.130 kr.

[virksomhed16]

10. juli 2019

5.018,90 kr.

1.004 kr.

I alt - afrundet

  1. kvartal 2019
  2. kvartal 2019
  3. kvartal 2019
  4. kvartal 2019

57.661 kr.

187.858 kr.

1.672 kr.

1.002 kr.

På baggrund af ovenstående kan selskabet momstilsvar for 4. kvartal 2018 og 1.-4. kvartal 2019 opgøres således:

2018:

Salgsmoms

Momstilsvar

4. kvartal

30.715 kr.

30.715 kr.

2019:

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal

88.136 kr.

57.661 kr.

30.475 kr.

2. kvartal

512.859 kr.

187.858 kr.

325.001 kr.

3. kvartal

413.835 kr.

1.672 kr.

412.163 kr.

4. kvartal

147.533 kr.

1.002 kr.

146.531 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende 4. kvartal 2018, og ændrer Skattestyrelsens opgørelse af selskabets momstilsvar for afgiftsperioderne i 2019 i henhold til ovenstående.