Kendelse af 04-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 02-07-2024

Journalnr. 22-0053939

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2018

Løn [...] ægtefælle

130.550 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2019

Løn [...] ægtefælle

452.350 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Løn ukendte modtagere

AM-bidrag

105.568 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

A-skat

667.717 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Selskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...1] (herefter benævnt selskabet) blev etableret den 11. juni 2018. Selskabet er stadig aktivt og har branchekoden 702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse. [person1] er registreret som reel ejer med en ejerandel på 100 %. [person2] er [person1]’s ægtefælle.

Selskabet har for indkomståret 2019 selvangivet et skattepligtigt resultat på 0 kr.

Det fremgår af selskabets årsrapport for indkomståret 2019, at årets resultat før skat udgør 0 kr. Selskabets omsætning og omkostninger er angivet til 0 kr. Personaleomkostninger er for indkomstårene 2018 og 2019 angivet til 0 kr.

Der er for selskabet indberettet 0 angivelser på løn, A-skat og am-bidrag i eIndkomstsystemet.

Skattestyrelsen har anmodet selskabet om regnskabsoplysninger og kontoudtog. Selskabet har ikke imødekommet denne anmodning og Skattestyrelsen har indhentet selskabets kontoudtog ved [finans1]. Kontoudtogene blev fremsendt til Skattestyrelsen den 26. marts 2020.

Selskabet er ikke kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens fremsendte sagsfremstilling af 25. januar 2022.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af selskabets kontoudtog konstateret indsætninger på selskabets bankkonto. De konkrete indsætninger udgjorde 5.811.812 kr.(afrundet)

Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at udgøre omsætning i selskabet og har opgjort selskabets omsætning til 4.649.450 kr. ekskl. moms. (afrundet)

Skattestyrelsen har endvidere konstateret udbetalinger med overførselsteksterne ”A´conto løn”, ”løn”, udlæg AZ [N] Løn” og ”Restløn AZ” på samlet 1.319.598 kr.

Skattestyrelsen har endvidere konstateret overførsler til hovedanpartshaverens ægtefælle [person2] på samlet 130.550 kr. i indkomståret 2018 og 452.350 kr. i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har opgjort selskabets skattepligtige indkomst således:

Omsætning

4.649.450 kr.

Driftsomkostninger

-232.472 kr.

Løn – skønsmæssigt

-1.319.598 kr.

Løn til [person2]

-452.350 kr.

Resultat

2.645.029 kr.

Der er i forbindelse med klagen ikke fremlagt yderligere oplysninger.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har opgjort manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat for løn til ukendte modtagere til henholdsvis 105.568 kr. og 667.717 kr. for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har endvidere indberettet henholdsvis 130.550 kr. og 452.350 kr. i eIndkomstsystemet i form af løn til hovedanpartshaverens ægtefælle for indkomstårene 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

  1. A-skat og AM-bidrag ukendte lønmodtager

(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har ikke modtaget det efterspurgte regnskabsmateriale og selskabet har ikke angivet løn og A-skat mm. i eIndkomst, og har heller ikke indeholdt og betalt A-skat og am-bidrag af den løn selskabet har udbetalt til selskabets ansatte i 2018 og 2019.

Vi har derfor i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 fastsat selskabets am-bidrag og A-skat efter skøn for perioden 1. december 2018 – 2. december 2019. Vi har anset at selskabet hæfter for de manglende A-skatter og am-bidrag (se nærmere nedenfor).

Skattestyrelsen har på grundlag af de indhentede kontoudtog for selskabets bankkonto opgjort selskabets omsætning til henholdsvis 122.860 kr. ekskl. moms i 2018 (se opgørelsen i bilag 10) og 4.649.449 kr. ekskl. moms i 2019 (se opgørelse bilag 11). Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet ikke har kunnet generere en omsætning af den størrelse uden ansatte. Selskabet anses derfor at have foretaget udbetalinger af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold omfattet af reglerne i kildeskattelovens § 43, stk. 1 og stk. 2.

Selskabet ses, som følge af ovenstående ikke at have opfyldt de indeholdelses- og angivelsesforpligtelser ved udbetalingen af løn, som fremgår af reglerne i kildeskattelovens § 46, stk. 1 og stk. 2, og § 49 A, stk. 1 samt § 49 B, stk.1 arbejdsmarkedsbidragsloven § 7. Det fremgår heraf, at selskabet som arbejdsgiver ved enhver udbetaling af A-indkomst har pligt til at indeholde A-skat og am-bidrag.

Ved Skattestyrelsen fastsættelse af skønnet over selskabet lønninger, samt tilhørende am-bidrag og A-skatter, har vi efter reglerne i opkrævningslovens § 5, stk. 2, skønsmæssigt ansat disse lønninger på grundlag af de hævninger, der fremgår af de indhentede kontoudskrifter fra selskabets bank. Vi har ved vurderingen af, hvilke hævninger, som skulle medtages, lagt vægt på teksterne på kontoudskrifterne (se bilag 1).

Da vi af bankkontoudskifterne ikke kan se, hvem der har modtaget de hævede beløb, har vi anset hævingerne for selskabets lønninger til en ukendt kreds af lønmodtagere. Selskabet skulle allerede ved udbetaling af lønningerne have indeholdt 8 % i arbejdsmarkedsbidrag af lønningerne samt 55 % i A-skat af de resterende beløb. Dette efter reglerne i henholdsvis kildeskattelovens § 46, stk. 1 og stk. 2 og kildeskattelovens §48, stk. 8 og arbejdsmarkedsbidragslovens §1 og § 7. Der fremgår ikke hævninger på bankkontoudtogene for 2018, som vi vurderer kunne været lønudbetalinger til ukendt medarbejder.

De skønsmæssige opgjorte A-skatter og am-bidrag for selskabets lønudbetalinger i 2019 er i vedlagte bilag 1 opgjort til 1.319.598 kr. Der er ikke skønsmæssigt opgjort lønninger m.v. for 2018, da der som nævnt ovenfor ikke fremgår den type hævninger i 2018.

Skattestyrelsen har på det foreliggende grundlag opgjort de manglende am-bidrag og A-skatter således:

Beregningsgrundlag for 2019 1.319.598

Am-bidrag til efterbetaling er 8 % af 1.319.598 kr.: 105.568

A-skat til efterbetaling er 55 % af 1.214.030 kr.: 667.717

Samlede AM-bidrag og A-skat til efterbetaling for 2019 773.285

De manglende am-bidrag og A-skatter vil blive fordelt på månedsbasis med 1/12 del af henholdsvis de samlede am-bidrag og A-skatter. Vi vil ligeledes indberette beløbene til skattekontoen for 2019.

De manglende am-bidrag og A-skatter opkræves ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Selskabet har fra og med 2019 pligt til at indberette udbetalt A-indkomst samt indeholdt am-bidrag og A-skat til Indkomstregisteret jævnfør Skatteindberetningslovens § 1. Før 2019 fremgik denne pligt af skattekontrollovens § 7, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Selskabet er fra og med 2019 omfattet af indberetningspligten i Indkomstregisterlovens § 2 og § 3, som angiver hvem indberetningspligten påhviler, samt hvilke oplysninger der skal indberettes.

Der henvises også til Skattestyrelsens generelle vejledning om eIndkomst på skat.dk/eIndkomst.

Forældelse

Forældelse af A-skat og am-bidrag følger som udgangspunkt reglerne i forældelseslovens § 1 og § 3, stk. 1, hvor forældelsesfristen er 3 år. Da Skattestyrelsen var ubekendt med forholdet indtil vi fik fremsendt kontoudtog fra [finans1] A/S den 26. marts 2020, regnes den 3-årige forældelsesfrist ifølge forældelseslovens § 3, stk. 2 først fra det tidspunkt, hvor vi blev bekendt med manglerne – altså tidligst fra den 26. marts 2020. Dette medfører således, at forældelsesfristen for ovenstående manglende angivelse af am-bidrag og A-skatter tidligst udløber den 26. marts 2023.

Hæftelse for manglende indeholdelse af skatter og bidrag samt hæftelsesregler:

Selskabets lønudbetalingerne må anses med rimelig klarhed at være omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 og 2, og arbejdsmarkedsbidragsloven § 1.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at selskabet hæfter for de ikke indeholdte skatter m.v. efter reglerne i kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, da selskabet ikke har godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed i forbindelse med selskabets manglende indeholdelse af skatter og bidrag.

Det fremgår af Den juridisk vejledning afsnit A.D.5.2.2 om indeholdelse af A-skat, at efter praksis anses den indeholdelsespligtige for at have udvist forsømmelig adfærd i tilfælde, hvor denne undlader at indeholde A-skat og am-bidrag i udbetalinger, der med rimelig klarhed er omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 og 2, og arbejdsmarkedsbidragsloven § 1.

Da selskabet ikke er kommet med bemærkninger til vores forslag af 25. januar 2022, fastholdes* den forståede ændring, som også fremgår ovenfor.

  1. Udbetalt løn til hovedaktionærs ægtefælle uden indeholdelse af A-skat og am-bidrag

(...)

2.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det er Skattestyrelsen opfattelse, at selskabet har haft pligt til at indeholde og angive A-skat og am-bidrag af løn til hovedanpartshavers ægtefælle [person2] i 2018 og 2019, og at selskabet hæfter solidarisk med [person2] for de manglende skatter. De manglende skatter vil blive forsøgt opkrævet hos [person2]. Se begrundelse nedenfor.

Da vi af de indhentede kontoudskrifter for selskabets bankkonto i [finans1] kan se, at selskabet har udbetalt penge til hovedanpartshavers ægtefælle i 2018 og 2019, og Skattestyrelsens mødt [person2] ved et kontrolbesøg på byggepladsen, samt at [person2] videre har fortalt, at han arbejdede for selskabet, er det vores opfattelse, at de af selskabet udbetalte beløb til ham er løn for arbejde i tjenesteforhold omfattet af kildeskattelovens § 43.

Skattestyrelsen har ikke modtaget det efterspurgte regnskabsmateriale, og selskabet har ikke lønangivet i eIndkomst, har vi i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 nedenfor opgjort lønnen til [person2], skønsmæssigt. Skønnet er på det foreliggende grundlag opgjort på baggrund af de overførsler fra selskabet til hovedanpartshavers ægtefælle [person2], som fremgår af bankkontoudskrifter fra selskabets bankkonto i [finans1] i 2018 og 2019.

De overførte beløb til [person2] er i vedlagte bilag 2 opgjort til:

Overført i perioden 1. december 2018 - 31. december 2018 130.550 kr.

Overført i perioden 1. januar 2019 – 2. december 2019 452.350 kr.

Skattestyrelsen vil indberette disse bruttoindkomster til eIndkomst-registreret.

Selskabet ses, som følge af ovenstående ikke at have opfyldt de indeholdelses- og angivelsesforpligtelser ved udbetalingen af løn, som fremgår af reglerne i kildeskattelovens § 46, stk. 1 og stk. 2 og § 49 A, stk. 1 samt § 49 B, stk.1 samt arbejdsmarkedsbidragsloven § 7. Det fremgår heraf, at selskabet som arbejdsgiver ved enhver udbetaling af A-indkomst har pligt til at indeholde A-skat og am-bidrag.

Selskabet har pligt til at indberette udbetalt A-indkomst samt indeholdt am-bidrag og A-skat til Indkomstregisteret jævnfør Skatteindberetningslovens § 1, som omtaler pligten til at oplyse indkomstregisteret om blandt andet løn, gældende fra og med 2019. Tidligere var pligten i skattekontrollovens § 7, stk. 1 i lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013.

Forældelse

Forældelse af A-skat og am-bidrag følger som udgangspunkt reglerne i forældelseslovens § 1 og § 3, stk. 1, hvor forældelsesfristen er 3 år. Da Skattestyrelsen var ubekendt med forholdet indtil vi fik fremsendt kontoudtog fra [finans1] A/S den 26. marts 2020, regnes den 3-årige forældelsesfrist ifølge forældelseslovens § 3, stk. 2 først fra det tidspunkt, hvor vi blev bekendt med manglerne – altså tidligst fra den 26. marts 2020. Dette medfører således, at forældelsesfristen for ovenstående manglende AM-bidrag og A-skatter tidligst udløber den 26. marts 2023.

Hæftelse for manglende indeholdelse af skatter og bidrag samt hæftelsesregler:

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at selskabet hæfter for de ikke indeholdte skatter m.v. efter reglerne i kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, da selskabet ikke har godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed i forbindelse med selskabets manglende indeholdelse af ovennævnte skatter og bidrag.

Skattestyrelsen vil dog ifølge reglerne i kildeskattelovens § 68 opkræve den manglende A-skat og arbejdsmarkedsbidrag hos modtager af ovennævnte beløb. Det fordi modtager som ægtefælle til hovedanpartshaver burde vide, at han fik udbetalt løn uden indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, og fordi der er vores vurdering, at [person2], på baggrund af vores samtaler, har stået for den daglige drift af virksomheden. Vi skal gøre opmærksom på at selskabet og [person2] hæfter solidarisk for betaling af de manglende skatter.

Det fremgår af Den juridisk vejledning afsnit A.D.5.2.2 om indeholdelse af A-skat, at efter praksis anses den indeholdelsespligtige for at have udvist forsømmelig adfærd i tilfælde, hvor denne undlader at indeholde A-skat og am-bidrag i udbetalinger, der med rimelig klarhed er omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 og 2, og arbejdsmarkedsbidragsloven § 1.

Da selskabet ikke er kommet med bemærkninger til vores forslag af 25. januar 2022, fastholdes den forståede ændring, som også fremgår ovenfor.

(...)”

Skattestyrelsen har i udtalelse af 7. december 2023 anført følgende:

”(...)

A-skat og am-bidrag

Klagers repræsentant skriver, at der mangler indberetninger af løn på 851.120 kr. til direktøren og kapitalejeren samt hendes mand [person2], og at selskabet ikke har haft ansatte håndværkere, idet alle håndværksmæssige opgaver er udført af underentreprenører. Under afsnittet maskeret udlodning anfører repræsentanten, at der er sket en fejl og at der er udbetalt lønningerne til kapitalejeren samt hendes mand på i alt 499.800 kr.

Selskabet har i hele indkomståret indberettet 0-angivelser til eIndkomstregistret.

Vi har som nævnt i vores afgørelse af 24. marts 2020 beskattet hovedanpartshavers ægtefælle [person2] af løn på 452.350 kr. ud fra oplysninger på selskabets bankkontoudtog og vi ligger ikke inde med oplysninger om udbetalt løn på de nævnte 851.120 kr. eller 499.800 kr. Vi har derfor for nuværende ikke grundlag for at indstille, at der skal foretages beskatning af yderligere løn hos hovedanpartshaver og hendes ægtefælle.

Desuden indstilles opkrævning af am-bidrag og A-skat til andre ukendte medarbejdere fastholdt, idet repræsentanten ikke er fremkommet med dokumentation eller lignende, der kan underbygge, at der ikke er tale om løn.

Vedrørende klagers øvrige kommentarer henvises der til vores afgørelse af 24. marts 2020.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af selskabets indkomst er forkert.

Til støtte for sin påstand har repræsentanten anført følgende:

”(...)

Jeg skal på vegne af min klient således meddele, at vi ikke er enige i de skønsmæssige fastsættelser som Skattestyrelsen har foretaget, herunder men ikke begrænset til de fastsatte momsansættelser, fastsættelse af a-skat og am-bidrag samt fastsættelse at størrelsen af det maskeret udbytte som min klient, efter Skattestyrelsen, skulle have foretaget.

Skattestyrelsens grundlag for afgørelsen virker i det hele noget udokumenteret, og bærer præg af, at Skattestyrelsen har lagt en række antagelser til grund som faktuelt er forkerte. Derfor er nærværende klage nødvendiggjort.

(...)”

Selskabets repræsentant har endvidere den 23. oktober 2023 fremsendt følgende indlæg.

”(...)

I forlængelse af min skrivelse af 31. august 2023 fremsendes hermed endelig klage. Klagen er i vid udstrækning en gentagelse af min tidligere skrivelse, men nu underbygget af, at jeg har fået udarbejdet fuld bogføring for den omtvistede periode, der vedlægges som Bilag C samt underliggende bilagsdokumentation i form af fakturaer m.v., der er udstedt af underleverandører, der vedlægges som Bilag D, der erstatter det tidligere fremsendte Bilag B idet der er fundet enkelte ændringer til bilaget.

I denne skrivelse er de enkelte poster, der er anvendt af Skattestyrelsen fastholdt som struktur for overblikkets skyld, men indledningsvist finder jeg det nødvendigt at komme med nogle indledende kommentarer til sagen.

Indledning

Det anerkendes fortsat, at præmissen er, at selskabet har angivet et overskud på kr. 0 for 2019, hvor der i samme periode ikke er indberettet lønudgifter til e-indkomst eller lignende. Dette til trods for, at selskabet i 2018 – 2019 har haft en væsentlig omsætning, der af Skattestyrelsen er opgjort til skønsmæssigt 5.811.812 inklusiv moms, svarende til kr. 4.649.450 ex moms. Vores efterfølgende bogføring viser en omsætning for 2019 på i alt kr. 4.489.877,49 ex moms.

Skattestyrelsen har på baggrund af omsætningen og udtog fra bankkonti foretaget en række antagelser, der er baseret på forskellige skøn.

Skattestyrelsens opgørelse over selskabets økonomi ser ud som følger:

Samlet omsætning for perioden

kr.

5.811.812

Salgsmoms for perioden

kr.

- 1.162.362

Skønnede driftsudgifter

kr.

-232.472

Skønnede lønomkostninger undtaget ejer og nærtstående

kr.

1.319.598

Skønnet løn til [person2]

kr.

452.350

Samlet anslået skattepligtig indkomst

kr.

2.645.029

Disse antagelser er efter selskabets opfattelse behæftet med væsentlige fejl og mangler, idet man fra Skattestyrelsens side helt har valgt at se bort fra, at de personer, der udførte arbejdet i selskabets navn var ansat hos underentreprenører og ikke i selskabet. Det betyder, at man fra Skattestyrelsens side har valgt at opkræve et endog meget væsentligt beløb i A-skatter og AM-bidrag hos selskabet, der rettelig er placeret – og ifølge selskabets oplysninger – afregnet af underleverandørerne. Yderligere giver det en væsentlig forhøjet salgsmoms, idet man ikke har givet selskabet fradrag for købsmoms hos underleverandører.

Hertil kommer, at man har anlagt en præmis, der leder til et urealistisk højt dækningsbidrag for selskabet og dermed væsentligt for høje omkostninger til selskabsskat. Dette medfører en voldsomt urealistisk opgørelse af et overskud, der angiveligt skulle være udtaget af ejeren eller af nærtstående til ejeren. Der ses ikke at være aflejret beløb i denne størrelsesorden hos selskabets ejerkreds i perioden ud fra kontoudtog eller andet.

Det anerkendes fuldt ud, at sagen fra selskabets side har været dårligt belyst oprindeligt, men dette til trods bestrides Skattestyrelsens opgørelse i det hele, idet den er behæftet med så væsentlige fejltagelser, at det er åbenbart, at den ikke kan lægges til grund – dette også baseret på de sparsomme oplysninger, som Skattestyrelsen havde tilgængelige oprindeligt.

Ud fra en samlet indtægt på kr. 4.649.450 har Skattestyrelsen således skønnet, at selskabet har haft et overskud på kr. 2.645.029, svarende til et gennemsnitligt dækningsbidrag for perioden på 56,9 %, hvilket ligger væsentligt over, hvad man normalvis ser i lignende virksomheder.

Faktum er, at selskabet har udført alle reelle entrepriseopgaver 100 % ved hjælp af underentreprenører, hvilket typisk vil medføre et dækningsbidrag i størrelsesordenen 10-15 %. Konkret gik en række af entrepriserne ikke som forventet, hvorfor det reelle dækningsbidrag inklusiv løn til ejer og nærtstående har været været kr. 609.669 i form af kr. 851.120 udbetalt i løn samt et negativt resultat for året på kr. 241.451.

Årsagen til det dårlige resultat skal findes i, at man fra selskabets side ikke var tilstrækkeligt dygtige til at sørge for, at den aftale man havde med kunderne, var den samme som den aftale selskabet havde med underleverandørerne, der udførte opgaverne. Dermed trådte selskabet i en væsentlig risiko i forhold til uklarheder i projektmaterialet og øget timeforbrug.

(...)

A-skat og AM-bidrag for 2019

Som anført ovenfor har selskabet ikke haft ansatte håndværkere, idet alle håndværksmæssige opgaver er udført af underentreprenører. De eneste lønudgifter, der har været i selskabet, er således udgifter til løn til direktøren og kapitalejeren samt til hendes mand, [person2].

Disse lønninger er samlet opgjort til kr. 851.120, der medfører en manglende indberetning og betaling af A-skatter på kr. 281.138 og arbejdsmarkedsbidrag på kr. 67.908, i alt kr. 349.046.

For at selskabet skulle hæfte for yderligere skatter og AM-bidrag skulle der have været flere medarbejdere, hvilket ikke er tilfældet. Hvis selskabet havde haft flere medarbejdere, måtte det antages, at de pågældende medarbejdere ville have angivet selskabet som deres arbejdsgiver, ligesom det måtte antages, at der ville have været langt mere konsekvente lønoverførsler til sådanne medarbejdere.

Ud fra det mønster, der fremgår, når man vurderer dels de fakturaer, der er sendt til selskabets kunder og de fakturaer, der er modtaget fra underentreprenører og de forholdsvis få udbetalinger af penge direkte til de enkelte håndværkere er det sandsynliggjort, at det forholder sig som selskabet anfører og at de pågældende personer ikke har været ansat hos selskabet.

(...)

Opsummering

Selvom det anerkendes, at selskabet burde have afleveret langt mere materiale til Skattestyrelsen end det er sket, er det selskabets opfattelse, at en række af de ”skøn”, der er foretaget af Skattestyrelsen er foretaget på en så åbenbart urimelig og usaglig måde, at det allerede af den grund bør føre til genoptagelse af sagen.

Hertil kommer, at der med de seneste skrivelser i sagen er fremlagt væsentlige nye oplysninger, der bør indgå i behandlingen af sagen, hvilket også bør føre til en genoptagelse af sagen eller en ændring af resultatet i forbindelse med behandlingen af klagen.

Ud fra de oplysninger, der nu er til rådighed, er posterne opgjort således for så vidt angår perioden:

Samlet driftsoverskud for perioden var negativt, hvorfor der ikke er skat heraf

kr.

0

Manglende moms for perioden

kr.

157.058

Manglende A-skat og AM-bidrag for perioden

kr.

349.046

Maskeret udlodning

kr.

0

Samlet manglende betaling

kr.

506.104

Dette skal ses i forhold til Skattestyrelsens afgørelse, hvor der samlet skal ske betaling af A-skatter, am-bidrag og moms på kr. 1.889.621, hvortil kommer selskabsskat af kr. 2.645.029 samt beskatning hos kapitalejeren af et maskeret udbytte på kr. 4.090.676, der tillige skal betales tilbage til selskabet.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsens opgørelse af manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat for ukendte lønmodtagere og opgørelse af løn til hovedanpartshaveren er udokumenteret.

Retsregler

Ifølge kildeskattelovens § 46 har en arbejdsgiver pligt til at indeholde AM-bidrag og A-skat af lønindkomst (A-indkomst) i Danmark. Arbejdsmarkedsbidragsloven § 7 henviser til, at kildeskattelovens bestemmelser om indeholdelse, opkrævning og hæftelse tilsvarende finder anvendelse ved indeholdelse og opkrævning af AM-bidrag.

Grundlaget for indeholdelsen af AM-bidrag og A-skat er den ansattes skattekort. Har arbejdsgiveren ikke modtaget noget skattekort, bikort eller frikort, skal arbejdsgiveren indeholde A-skat med 55 % af den udbetalte løn efter kildeskatteloven § 48, stk. 7.

Selskabet hæfter for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag, medmindre det kan godtgøres, at selskabet ikke har handlet forsømmeligt. Det følger af kildeskattelovens § 69, stk. 1, samt § 7 i lov om arbejdsmarkedsbidrag (lovbekendtgørelse nr. 471 af 12. juni 2009).

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato, sagsnr. [sag1], behandlet Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse af overskud af selskabets skattepligtige indkomst for så vidt angår indkomståret 2019. I forbindelse med behandlingen af selskabets overskud er der blevet indrømmet fradrag for lønudgifter på 1.319.598 kr. til en ukendt modtagerkreds og 452.350 kr. til hovedanpartshaverens ægtefælle.

For indkomståret 2018 har Skattestyrelsen indberettet lønindkomst for hovedanpartshaverens ægtefælle på 130.550 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, at de af Skattestyrelsen konstaterede udbetalinger ikke udgør løn til henholdsvis en ukendt modtagerkreds og hovedanpartshaverens ægtefælle.

Selskabet anses for at have afholdt indeholdelsespligtig løn til ukendte medarbejdere på 1.319.598 kr. i 2019 uden at have indeholdt AM-bidrag og A-skat. Selskabet anses endvidere for at have afholdt lønudgifter til hovedanpartshaverens ægtefælle på 130.550 kr. og 452.350 kr. i indkomstårene 2018 og 2019.

Der er endvidere ikke fremlagt dokumentation for, at der ikke er udvist forsømmelighed i forbindelse med driften, der kan medføre, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse.

Da der ikke er indeholdt A-skat eller arbejdsmarkedsbidrag, og da selskabet ikke har godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed, er selskabet ansvarlig over for det offentlige for den manglende betaling af A- skat og arbejdsmarkedsbidrag efter kildeskatteloven § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter herefter for manglende indeholdt AM-bidrag og A-skat.

Landsskatteretten bemærker, at indeholdelsespligten, jf. kildeskattelovens § 46, opstår ved udbetaling, og i henhold til forældelseslovens § 2, stk. 1 og § 3, stk. 1, forældes krav 3 år efter forfaldstidspunktet. Retten bemærker dog, at det fremgår af forældelseslovens § 3, stk. 2, at forældelsesfristen først begynder at løbe fra det tidspunkt, fordringshaver får kendskab til kravet.

Retten finder, at Skattestyrelsen først har fået kendskab til den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag i forbindelse med sagens behandling i Skattestyrelsen. Skattestyrelsen modtog kontoudtog fra [finans1] den 26. marts 2020. Retten bemærker endvidere, at Skattestyrelsen har fremsendt agterskrivelse med opgørelse af skyldig A-skat og skyldig AM-bidrag den 25. januar 2022.

Retten finder således, at kravet om betaling af manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag ikke er forældet.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.